Konfiguracja

Synchronizacja danych ze Stanowiska Comarch Mobile Sprzedaż

Aby wystawione i wysłane przez Przedstawiciela Handlowego dokumenty z aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż (wywołana opcja Synchronizuj na urządzeniu) zostały przetworzone przez system Comarch ERP Optima należy uruchomić synchronizację danych. W tym celu na zakładce [Handel] wybieramy opcję [Detal/Mobile Sprzedaż]. W oknie należy uzupełnić poniższe dane
Przetwarzanie danych ze stanowisk Comarch Mobile Sprzedaż

Automatyczna synchronizacja danych

Automatyczna synchronizacja danych  polega na wczytywaniu danych z Comarch Mobile Sprzedaż do systemu Comarch ERP Optima regularnie w określonych odstępach czasowych bez konieczności ręcznego wywoływania importu przez Użytkownika. Konfiguracja parametrów synchronizacji automatycznej odbywa się w [Konfiguracja\Program-\Automat synchronizacji]. W podgałęzi [Harmonogramy] widoczne są wszystkie bazy firmowe podpięte do obecnie używanej bazy konfiguracyjnej. Dla każdej z baz na zakładce Comarch ERP Optima Detal/ Comarch Mobile Sprzedaż można  określić poniższe dane.
Ustawienie automatu synchronizacji - Harmonogramy
Dodatkowo, w podgałęzi [Operator] należy uzupełnić poniższe dane.
Ustawienie automatu synchronizacji - Operator
[Operator] - Akronim Operatora w systemie Comarch ERP Optima [Hasło] - Hasło Operatora w systemie Comarch ERP Optima Usługa Comarch ERP Automat Synchronizacji instalowana jest wraz z systemem Comarch ERP Optima. Jeżeli krok ten został pominięty podczas instalacji programu, Comarch Automat Synchronizacji można zainstalować oddzielnie np. wywołując instalator Comarch ERP Optima z poziomu Panelu sterowania.  Po skonfigurowaniu parametrów w Comarch ERP Optima należy uruchomić usługę w systemie Windows (wywołać Menadżera zadań, a następnie przejść na listę usług). Zalecane jest, aby we właściwościach usługi Comarch Automat Synchronizacji, na zakładce Logowanie zaznaczyć: To konto i podać nazwę Użytkownika Windows oraz jego hasło
Usługa Comarch Automat Synchronizacji
Uwaga
Automat wczytuje tylko te dokumenty, które zostały wcześniej wysłane z urządzenia mobilnego. Oznacza to, że synchronizacja na urządzeniu jest konieczna.
Uwaga
W przypadku, gdy w trakcie synchronizacji automatycznej wystąpi błąd to synchronizacja zostanie przerwana. Wszelkie komunikaty błędów podczas synchronizacji automatycznej zapisywane są w plikach logów, które dostępne są z poziomu systemu ERP (menu System/ Raportowanie).

Krok 1 - Tworzenie magazynu mobilnego

Każdy Przedstawiciel Handlowy w celu wystawiania dokumentów handlowych musi mieć zdefiniowany swój indywidualny magazyn mobilny. Aby tego dokonać należy wywołać listę magazynów [Ogólne/ Inne/ Magazyny], a następnie kliknąć plus. W oknie dodania magazynu należy uzupełnić przynajmniej pola zaprezentowane poniżej.
Tworzenie magazynu mobilnego
PRZEJDŹ DO KROKU 2

Krok 2 - Definiowanie numeratorów

Współpraca systemu Comarch ERP Optima z aplikacją Comarch Mobile Sprzedaż wymaga, aby schematy numeracji w definicjach dokumentów FS, PA, RO, MM, WZ, FPF, CRM posiadały człon SERIA i ROK KALENDARZOWY. Ponadto schematy numeracji dokumentów kasowych (KP i KW) muszą zawierać człon REJESTR. Jeżeli użytkownik nie posiada takiego schematu, należy go stworzyć wybierając na zakładce [System/Konfiguracja], a następnie w gałęzi Firma grupę [Definicje dokumentów] i wskazując [Handel] (dla dokumentów  PA,  RO, FPF), Magazyn (dla MM i WZ) lub Kasa/Bank (dla Wpłat i Wypłat). Po zaznaczeniu na liście żądanego dokumentu naciskamy plusik.
Dodanie schematu numeracji dokumentu
Dla dokumentu CRM należy dodać serię, a następnie przypisać ją do stanowiska mobilnego.
Dodanie serii do definicji dokumentu CRM
PRZEJDŹ DO KROKU 3

Krok 3 - Widoczność zdjęć towarów w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż

Aby zdjęcia towarów były widoczne w aplikacji należy na zakładce [Atrybuty] karty towarowej dodać atrybut w formacie binaria.
Widoczność zdjęć
Uwaga
Aby zdjęcia mogły się poprawnie wyświetlać na urządzeniu i nie powodowały przepełnienia pamięci, w czasie synchronizacji są automatycznie zmniejszane do rozmiarów x na 1024 pikseli. Niektóre urządzenia umożliwiają jednak bezproblemową obsługę większych zdjęć. Aby zmienić wielkość synchronizowanych zdjęć należy w katalogu [Methods] w folderze serwera Comarch Mobile Sprzedaż odnaleźć plik [articlesphotos.configuration] i go wyedytować w notatniku, podając długość dłuższej krawędzi zdjęcia.
W pliku articlesphotos.configuration znajdującym się w folderze (…)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji \Methods\articlesphotos dostępne są parametry umożliwiające ręczne sterowanie takimi parametrami synchronizacji załączników jak automatyczna zmiana rozmiaru zdjęć czy ich kompresja.
  • Size – maksymalny rozmiar boku zdjęcia (w pikselach) w przypadku włączonej opcji automatycznej zmiany rozmiaru załącznika
  • DoResize – czy ma być wykonana automatyczna zmiana wielkości załączników. Wartość domyślna – True. Wyłączenie opcji w znacznym stopniu przyśpiesza tworzenie pliku wymiany. Jeżeli jednak na bazie systemu ERP znajduje się duża liczba załączników w wysokiej rozdzielczości, zmiana parametru może skutkować znacznym zwiększeniem rozmiaru paczki do pobrania w synchronizacji.
  • DoCompression - czy ma być wykonana automatyczna kompresja załączników. Wartość domyślna – True. Wyłączenie opcji w znacznym stopniu przyśpiesza tworzenie pliku wymiany. Jeżeli jednak na bazie systemu ERP znajduje się duża liczba nieskompresowanych załączników, zmiana parametru może skutkować znacznym zwiększeniem rozmiaru paczki do pobrania w synchronizacji.
  • MultiThreading – wielowątkowe tworzenie pliku wymiany z załącznikami. Wartość domyślna – False. Włączenie opcji w znacznym stopniu przyśpiesza tworzenie pliku wymiany. Użycie trybu może skutkować wzrostem obciążenia CPU, szczególnie w momencie wykonywania pierwszej synchronizacji załączników jednocześnie przez kilku operatorów.
Uwaga
Przed zmianą parametrów synchronizacji na środowisku produkcyjnym zaleca się zbadanie ich wpływu na środowisku testowym, w celu dobrania optymalnych wartości dla danej bazy danych.
PRZEJDŹ DO KROKU 4

Krok 4 - Tworzenie stanowiska mobilnego

Następnym krokiem jest stworzenie dla każdego z Przedstawicieli Handlowych indywidualnego [Stanowiska Mobilnego].
Uwaga
W sytuacji zatrudnienia nowego przedstawiciela handlowego zalecane jest stworzenie odrębnego stanowiska mobilnego.
W tym celu należy na zakładce [System] wybrać menu: [Konfiguracja/Firma/ Urządzenia mobilne /Stanowiska]. W prawej części okna zostanie wyświetlona lista stworzonych stanowisk. Aby dodać nowe stanowisko należy nacisnąć plus.
Lista stanowisk mobilnych
W tym momencie pojawi się formatka dodania nowego stanowiska, na której definiujemy:
Stanowisko dla Comarch Mobile Sprzedaż – zakładka [Ogólne]
  • Numer stanowiska – nadawany automatycznie przez program. Poprzez ten numer możliwa jest łączność między urządzeniem (z aplikacją Comarch Mobile Sprzedaż), a stanowiskiem zdefiniowanym w Comarch ERP Optima.
  • Nieaktywne – po zaznaczeniu tego parametru stanowisko jest nieaktywne.
  • Grupa towarów – wybrana grupa towarowa będzie wysyłana do urządzenia. W przypadku wybrania Grupy Głównej wysyłany jest cały cennik.
  • Grupa kontrahentów – wybrana grupa kontrahentów będzie wysłana na urządzenie. Można wybrać tylko jedną grupę kontrahentów która zostanie wysłana na urządzenie
  • Eksport kontrahentów według opiekuna – po zaznaczeniu parametru ‘Eksport wg opiekuna’ oraz dodaniu Operatora na karcie kontrahenta na urządzenie będą wysyłani tylko kontrahenci przypisani do tego konkretnego operatora.
    Dodanie Opiekuna na karcie Kontrahenta
  • Edycja kontrahentów – po zaznaczeniu tego parametru możliwa jest pełna edycja kart kontrahentów
  • Definicja PA – definicja schematu numeracji dla Paragonów wystawianych w Mobile Sprzedaż. Definicja musi zawierać człon seria i rok kalendarzowy. Jeżeli użytkownik nie posiada dla PA schematu numeracji zawierającego człon SERIA, musi przed konfiguracją stanowiska zdefiniować taki schemat z poziomu Konfiguracji firmy/ Definicje dokumentów/ Handel.
  • Definicja FS – definicja schematu numeracji dla Faktur Sprzedaży wystawianych w Comarch Mobile Sprzedaż. Definicja musi zawierać człon seria i rok kalendarzowy. Jeżeli użytkownik nie posiada dla FS schematu numeracji zawierającego człon SERIA, musi przed konfiguracją stanowiska zdefiniować taki schemat z poziomu Konfiguracji firmy/ Definicje dokumentów/ Handel.
  • Definicja WZ – definicja schematu numeracji dla Wydań Zewnętrznych. Definicja musi zawierać człon seria i rok kalendarzowy.
  • Definicja MM – definicja schematu numeracji dla Przesunięć Międzymagazynowych. Definicja musi zawierać człon seria i rok kalendarzowy. Jeżeli użytkownik nie posiada dla MM schematu numeracji zawierającego człon SERIA, musi przed konfiguracją stanowiska zdefiniować taki schemat z poziomu Konfiguracji firmy/ Definicje dokumentów/ Magazyn.
  • Definicja RO – definicja schematu numeracji dla Rezerwacji Odbiorcy wystawianych w Comarch Mobile Sprzedaż. Definicja musi zawierać człon seria i rok kalendarzowy. Jeżeli użytkownik nie posiada dla RO schematu numeracji zawierającego człon SERIA, musi przed konfiguracją stanowiska zdefiniować taki schemat z poziomu Konfiguracji firmy/ Definicje dokumentów/ Handel.
  • Definicja KP/KW – definicja schematu numeracji dla zapisów generujących wpłaty i rozchód środków pieniężnych wystawionych w Comarch Mobile Sprzedaż. Definicja musi zawierać człon rejestr. Standardowo w programie dla KP, KW zdefiniowane są schematy o numeracji: symbol dokumentu/ numer bez zer/ rok kalendarzowy/ rejestr. Przed konfiguracją stanowiska Użytkownik może zdefiniować własne schematy (Konfiguracja firmy/ Definicje dokumentów/ Kasa i Bank).
  • Definicja CRM – pole nie jest obowiązkowe (posiadanie modułu CRM lub CRM Plus jest opcjonalne). W polu należy wskazać definicję schematu numeracji dla spotkań/kontaktów utworzonych w Terminarzu na urządzeniu mobilnym. Definicja musi zawierać człon SERIA. Jeżeli użytkownik nie posiada schematu numeracji zawierającego człon SERIA, musi przed konfiguracją stanowiska zdefiniować taki schemat z poziomu Konfiguracji firmy/ Definicje dokumentów/ CRM.
  • Definicja FPF – definicja schematu numeracji dla Faktur Pro-Forma. Definicja musi zawierać człon SERIA. Jeżeli użytkownik nie posiada dla FPF schematu numeracji zawierającego człon SERIA, musi przed konfiguracją stanowiska zdefiniować taki schemat z poziomu Konfiguracji firmy/ Definicje dokumentów/ Handel.
Uwaga
Uzupełnienie pól związanych ze schematami numeracji jest nieobowiązkowe. Nieuzupełnienie któregoś z pól będzie oznaczało blokadę wystawiania odpowiednich dokumentów na urządzeniu mobilnym. Objawia się to brakiem danego typu dokumentu na liście możliwych do wystawienia lub w przypadku KP i KW odpowiednim komunikatem. Schemat definicji może zostać uzupełniony w każdym momencie.
Uwaga
W definicji dokumentów mogą występować w dowolnej kombinacji elementy: symbol/ numer/ miesiąc/ rok/ magazyn/ seria – jednakże po stronie urządzenia mobilnego symbol zawsze będzie pojawiał się na początku.
Istnieje też możliwość zmiany schematu, przy czym należy pamiętać o kliku zależnościach. Jeżeli schemat numeracji zostanie zmieniony przed wczytaniem wszystkich wcześniej wystawionych na urządzeniu mobilnym dokumentów do Comarch ERP Optima, to zostaną one zapisane już w nowym schemacie numeracji z kolejnym wolnym numerem. Numeracja będzie kontynuowana ze starego schematu. Nie ma w takiej sytuacji możliwości rozpoczęcia numeracji od nowa i należy pamiętać, że wystąpi wtedy niezgodność schematu numeracji pomiędzy urządzeniem mobilnym a systemem ERP. Jedyna możliwość rozpoczęcia numeracji od nowa to wyczyszczenie bazy na urządzeniu mobilnym i zmiana schematów numeracji po stronie systemu ERP przed pierwszą synchronizacją na urządzeniu. W takim przypadku numeracja zostanie uruchomiona ponownie, ale należy pamiętać, że powrót do starego schematu numeracji może spowodować błędy duplikacji.
Uwaga
Nie jest zalecane zmienianie schematów numeracji na takie, które już kiedyś były wykorzystane na urządzeniu mobilnym. Może to prowadzić do duplikacji numerów dokumentów. Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie nowych stanowisk sprzedaży mobilnej lub korzystanie tylko z nowo utworzonych schematów (w celu uniknięcia pomyłki).
W schemacie numeracji może zostać użyty człon Magazyn. Numery dokumentów wystawione z takim schematem numeracji będą zawierały Symbol w numeracji magazynu domyślnego (w przypadku RO i FPF) lub mobilnego (w przypadku FA, PA i WZ).
  • Rejestr – w wybranym rejestrze zapisywane są dokumenty KP/ KW  oraz rozliczenia dokumentów handlowych. Lista rejestrów pobierana jest z menu Kasa/Bank/ Rejestry kasowe/bankowe. Jeżeli pole rejestr pozostanie puste, to wczytywanie rozliczeń dokumentów do systemu ERP będzie niemożliwe.
  • Seria dla dokumentów – w tym miejscu należy zdefiniować serię, która będzie występowała w numeracji wszystkich dokumentów wystawianych na urządzeniu mobilnym
  • Typ – określa typ ceny (brutto/netto) wg jakiej będą wystawiane FS, RO, PA, FPF i WZ.
  • Generuj WZ – zaznaczenie parametru spowoduje automatyczne generowanie dokumentów WZ do dokumentów FA i PA wczytywanych do systemu ERP.
Stanowisko dla Comarch Mobile Sprzedaż – zakładka [Operatorzy, płatności, ceny]
  • Operatorzy – w tym miejscu należy przypisać do stanowiska wybranego Operatora. Do jednego stanowiska może być przypisany tylko jeden Operator, który nie może już być przypisany do innych stanowisk.
  • Formy płatności – w tabeli tej Użytkownik powinien określić, które spośród zdefiniowanych w systemie form płatności będą wykorzystywane i wyświetlane w Comarch Mobile Sprzedaż. W tym celu należy:
    • Wybrać [formy płatności] spośród zdefiniowanych w [Konfiguracji firmy/ Kasa i Bank/ Formy płatności].
    • Zdefiniować dla nich [nazwy], które będą widoczne w Comarch Mobile Sprzedaż.
    • Ustalić domyślną formę płatności. Standardowo, pierwsza dodana forma płatności ustawiana jest jako domyślna. Użytkownik ma możliwość zmiany. Domyślną formą płatności musi być płatność typu gotówka, nie odroczona.
Uwaga
Operator przypisany do stanowiska sprzedaży mobilnej musi mieć zaznaczony moduł Handel lub Handel Plus na swojej karcie na zakładce [Ogólne] w menu Konfiguracja/ Program/ Użytkowe/ Operatorzy. Brak zaznaczania jednego z tych modułów spowoduje błąd podczas próby synchronizacji z Comarch ERP Mobile Sprzedaż.
Uwaga
Podczas definiowania płatności na liście dostępnych form NIE pojawią się formy płatności zablokowane w konfiguracji (w gałęzi dotyczącej modułu Kasa/Bank) oraz formy płatności typu kompensata.
Uwaga
Formy i termin płatności, które ustawiamy na karcie kontrahenta wyświetlone zostaną w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż, o ile dane formy płatności są przypięte na Stanowisku mobilnym przedstawiciela handlowego.
  • Ceny – w tabeli wybierane są ceny, które będą wysyłane na urządzenie mobilne. Wymagane jest wybranie przynajmniej jednej ceny sprzedaży. Udostępnienie ceny zakupu umożliwi obsługę kontroli marży minimalnej (więcej informacji TUTAJ).
Stanowisko dla Comarch Mobile Sprzedaż – zakładka [Magazyny]
  • Magazyn mobilny – można wybrać magazyn tylko o statusie „mobilny”. Wybrany magazyn służy do przesyłania stanów magazynowych na urządzenie za pomocą dokumentów MM, w których magazynem docelowym jest magazyn mobilny. Należy założyć tyle magazynów mobilnych, ile będzie stanowisk Comarch ERP Mobile Sprzedaż. Na magazyn ten trafiają wystawione na urządzeniu mobilnym Faktury Sprzedaży (FS), Paragony (PA) oraz Wydania Zewnętrzne (WZ). Pole może pozostać niewypełnione, aż do momentu ustalenia schematu numeracji dla przynajmniej jednego dokumentu związanego z magazynem mobilnym (FS, PA, WZ, MM).
  • Magazyn domyślny – na wybrany w tym polu magazyn (tylko o statusie „lokalny”) podczas synchronizacji trafiają zwroty niesprzedanego towaru (przesunięcia międzymagazynowe MM). Ponadto mogą tam trafiać wystawione na urządzeniu mobilnym rezerwacje odbiorcy (RO) oraz faktury pro-forma (FPF), na których domyślnie podpowiada się ten magazyn (w razie potrzeby można go zmienić na dowolny magazyn lokalny w Comarch ERP Optima na etapie wystawiania dokumentu). Pole może pozostać niewypełnione, aż do momentu ustalenia schematu numeracji dla przynajmniej jednego dokumentu związanego z magazynem domyślnym (RO, FPF, MM).
  • Lista zablokowanych magazynów – do listy blokad można dodać tylko magazyn o typie lokalny. Dodanie magazynu do listy spowoduje, że Operator danego urządzenia mobilnego nie będzie miał możliwości podglądu zasobów na tym magazynie oraz nie będzie mógł wystawiać dokumentów rezerwacji (RO) i Pro-Forma (FPF) na ten magazyn.
Po zakończeniu powyższych czynności zapisujemy kartę Stanowiska.