Integracja Comarch Mobile z KSeF

Artykuł opisuje najnowsze zmiany w aplikacji Comarch Mobile związane z korzystaniem z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który daje możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczalnych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF) oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie.

Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. W sytuacji, gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu KSeF, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w systemie. Wystawioną w ten sposób fakturę będzie zobowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób. W przypadku, gdy wystawca faktury w momencie tworzenia dokumentu i przekazywania go odbiorcy nie skorzysta z KSeF, nie będzie miał już możliwości procesowania faktury za pośrednictwem KSeF.

W momencie włączenia obsługi KSeF w Comarch Mobile, wystawiając fakturę na kontrahenta krajowego, wysyłka dokumentów odbywa się automatycznie i każda faktura jest weryfikowana w trakcie zatwierdzenia. W momencie wystawiania faktury na kontrahenta innego niż krajowy zostanie dla niego zablokowana możliwość zatwierdzenia i wysłania faktury do KSeF.

Konfiguracja systemu Comarch ERP XL na potrzeby obsługi Krajowego Systemu Obsługi e-Faktur została opisana TUTAJ.

Warunki konieczne w celu wysłania faktury z Comarch Mobile do KSeF

Na potrzeby integracji i obsługi wysyłki faktur bezpośrednio z Comarch Mobile do KSeF należy:

1. Na definicji dokumentu Faktury sprzedaży z poziomu [Edycji struktury firmy] centrum mobilnego w sekcji Wysyłanie dokumentu do KSeF zaznaczyć jeden z dwóch poniższych parametrów:

Konfiguracja KSeF na definicji dokumentu FS
    • Poza systemem,
    • Zależnie od kontrahenta, wówczas dodatkowo zaznaczyć parametr Wysyłaj dokumenty do KSeF oraz Poza systemem na karcie kontrahenta na zakładce Księgowe w sekcji KSeF/Sprzedaż.
      Konfiguracja KSeF na karcie kontrahenta
Uwaga
Jeżeli na definicji dokumentu faktury centrum mobilnego zaznaczony będzie parametr Nie wysyłaj lub Wysyłaj, wówczas nie nastąpi wysyłka do KSeF z poziomu aplikacji Comarch Mobile.
Uwaga
W Comarch Mobile wysyłka dokumentów odbywa się automatycznie i każda faktura będzie weryfikowana przed zatwierdzeniem. Nie jest wymagane zaznaczenie parametru Automatycznie podczas zatwierdzania.

2. Na karcie operatora na zakładce Parametry/Uprawnienia w sekcji KSEF zaznaczyć parametr Wysyłanie faktur/Pobieranie UPO.

Konfiguracja KSeF na karcie operatora

3. W pliku konfiguracyjnym [configuration.xl2024.statement] w folderze [Methods] włączyć parametr [SendToKSeF] (Lokalizacja pliku C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration). Domyślna wartość parametru to „0”, która blokuje możliwość wysyłania dokumentów. Zmiana parametru na „1” odnosić będzie się do wszystkich operatorów mobilnych i umożliwi wysyłanie faktur do KSeF. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.

Uwaga
Jeżeli parametr SendToKSeF w pliku konfiguracyjnym będzie wyłączony, a pozostałe parametry w ERP XL będą zaznaczone, wówczas dokument nie będzie wysyłany z Comarch Mobile do KSeF.
Uwaga
Jeżeli parametr Zależnie od kontrahenta na definicji dokumentu Faktury sprzedaży jest włączony oraz na karcie kontrahenta jest zaznaczony tylko parametr: Wysyłaj dokumenty do KSeF, wówczas dokument nie będzie wysyłany z Comarch Mobile do KSeF.
Uwaga
Jeżeli parametr Wysyłanie faktur/Pobieranie UPO na karcie operatora będzie włączony, ale nie będą włączone pozostałe parametry, to faktura z Comarch Mobile nie będzie mogła być zatwierdzona z powodu braku wysyłki do KSeF.

Zmiany funkcjonalne w aplikacji Comarch Mobile dotyczące obsługi KSeF

Parametr „Wysyłaj dokumenty do KSeF” na karcie kontrahenta

Parametr „Wysyłaj dokumenty do KSeF” jest widoczny na karcie kontrahenta:

Karta kontrahenta bez obsługi KSeF oraz z obsługą KSeF

Uwierzytelnienie tokenem

W sekcji KSeF w ustawieniach aplikacji należy uzupełnić token. Po jego uzupełnieniu i zapisaniu token zostaje w pełni zaszyfrowany.

Pole Token przed uzupełnieniem i po uzupełnieniu i zaszyfrowaniu

Jeżeli pole Token nie zostanie uzupełnione, w momencie przesyłania dokumentu do KSeF zostanie wyświetlony komunikat „Nie wykryto tokenu uwierzytelniającego. Komunikacja z systemem KSeF jest niemożliwa.”.

Jeżeli pole Token zostanie uzupełnione błędnym tokenem, w momencie przesyłania dokumentu do KSeF zostanie wyświetlony komunikat „Uwierzytelnienie w KSeF nie powiodło się. Skontaktuj się z administratorem systemu.”.

Zmiany na liście dokumentów w Comarch Mobile

Na liście dokumentów umożliwiono wyświetlanie dodatkowych informacji o statusie KSeF dla faktur sprzedaży. To, czy informacje te są widoczne na liście, zależy od użytkownika aplikacji. Konfiguracja jest dostępna w Ustawieniach listy dokumentów, w sekcji Parametry aplikacji, znajdującej się w ustawieniach aplikacji. Po wejściu w tę opcję użytkownik może włączyć lub wyłączyć wyświetlanie statusów KSeF na liście dokumentów.

Ustawienia listy dokumentów
Przykładowy widok listy dokumentów

Zmiany na dokumencie faktury w Comarch Mobile

Wprowadzona została nowa zakładka KSeF na dokumencie faktury sprzedaży, dzięki której użytkownik ma możliwość podglądu dodatkowych informacji.

Przykładowy widok listy dokumentów

Opcja „Sprawdź poprawność KSeF”

Operacja sprawdzania poprawności w KSeF polega na wstępnym sprawdzeniu czy dany dokument zostałby uznany za poprawny gdyby w tej chwili został przesłany do KSeF. Podczas tej operacji następuje sprawdzenie, czy dokument zawiera wszystkie obowiązkowe informacje oraz czy format przekazanych informacji jest zgodny ze schematem e-faktury.

Uwaga
Merytoryczna poprawność faktury nie jest sprawdzana. Weryfikacja obejmuje tylko i wyłącznie poprawność semantyczną danych.

Sprawdzenie poprawności w Comarch Mobile odbywa się:

  • Automatycznie w momencie próby zatwierdzenia dokumentu,
  • W momencie wywołania akcji z poziomu menu kontekstowego dokumentu FS w buforze „Sprawdź poprawność w KSeF” na liście dokumentów,
  • W menu kontekstowym na podglądzie dokumentu.
Opcja sprawdzania poprawności KSeF z poziomu listy dokumentów i podglądu faktury

Jeżeli weryfikacja będzie pozytywna, wówczas wyświetlony zostaje komunikat: „Dokument [numer dokumentu] jest zgodny ze strukturą e-faktury”

Jeżeli weryfikacja nie będzie pozytywna, wówczas wyświetlony zostaje komunikat: „Dokument [numer dokumentu] jest niezgodny ze strukturą e-faktury”

Eksport faktury do KSeF

W Comarch Mobile wysyłka dokumentów do KSeF odbywa się automatycznie i każda faktura będzie weryfikowana przed zatwierdzeniem, o czym użytkownik zostaje poinformowany odpowiednim komunikatem.

Komunikat informacyjny po zatwierdzeniu faktury wysłanej automatycznie do KSeF
Uwaga
Jeżeli eksport dokumentu do KSeF nie powiedzie się, wówczas użytkownik zostanie poinformowany odpowiednim komunikatem, a dokument faktury sprzedaży zostanie zapisany do bufora.
Uwaga
Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) pobierane jest automatycznie po poprawnym przesłaniu dokumentu do KSeF
Wskazówka
Jeżeli w Comarch Mobile włączona jest obsługa KSeF, zaleca się korzystanie z opcji automatycznej synchronizacji dokumentów. W tym celu należy włączyć funkcjonalność synchronizacji dokumentów w momencie zatwierdzania dokumentu, która została opisana TUTAJ. Taka konfiguracja pozwala zapobiec sytuacji, w której dokument zostanie wysłany do KSeF, ale nie zostanie zsynchronizowany z systemem ERP, a następnie zajdzie konieczność wygenerowania nowej bazy mobilnej. W efekcie mogłaby powstać rozbieżność w dokumentach pomiędzy KSeF a systemem ERP.

Czy ten artykuł był pomocny?