Artykuł opisuje zmiany w aplikacji Comarch Mobile związane z korzystaniem z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który daje możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.
Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF) oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. W sytuacji gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu KSeF, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w systemie, a wystawioną w ten sposób fakturę będzie zobowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób.
W przypadku, gdy wystawca faktury w momencie tworzenia dokumentu i przekazywania go odbiorcy nie skorzysta z KSeF nie będzie miał już możliwości procesowania faktury za pośrednictwem KSeF.
Konfiguracja systemu ERP XL na potrzeby obsługi Krajowego Systemu Obsługi e-Faktur została opisana TUTAJ.
Warunki konieczne w celu wysłania faktury z Comarch Mobile do KSeF
Na potrzeby integracji i obsługi wysyłki faktur bezpośrednio z Comarch Mobile do KSeF należy:
1. Na definicji dokumentu Faktury sprzedaży z poziomu [Edycji struktury firmy] centrum mobilnego w sekcji Wysyłanie dokumentu do KSeF zaznaczyć jeden z dwóch poniższych parametrów:
-
- Wysyłaj,
- Zależnie od kontrahenta, wówczas dodatkowo zaznaczyć parametr Wysyłaj dokumenty do KSeF na karcie kontrahenta na zakładce Księgowe w sekcji KSeF/Sprzedaż.
2. Na karcie operatora na zakładce Parametry/Uprawnienia w sekcji KSEF zaznaczyć parametr Wysyłanie faktur/Pobieranie UPO.
3. W pliku konfiguracyjnym [configuration.xl2024.statement] w folderze [Methods] włączyć parametr [SendToKSeF] (Lokalizacja pliku C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration). Domyślna wartość parametru to „0”, która blokuje możliwość wysyłania dokumentów. Zmiana parametru na „1” odnosić będzie się do wszystkich operatorów mobilnych i umożliwi wysyłanie faktur do KSeF. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.
Zmiany funkcjonalne w aplikacji Comarch Mobile dotyczące obsługi KSeF
Parametr „Wysyłaj dokumenty do KSeF” na karcie kontrahenta
Parametr „Wysyłaj dokumenty do KSeF” jest widoczny na karcie kontrahenta:
Zmiany na liście dokumentów w Comarch Mobile
Na liście dokumentów umożliwiono wyświetlanie dodatkowych informacji o statusie KSeF dla faktur sprzedaży. To, czy informacje mają być widoczne na liście zależy od użytkownika aplikacji. Konfiguracja dostępna jest w ustawieniach aplikacji, gdzie dodano w sekcji Parametry aplikacji nową opcję Ustawienia listy dokumentów. Po wejściu tę opcję użytkownik będzie mógł włączyć lub wyłączyć możliwość wyświetlania statusów KSeF na liście dokumentów.
Zmiany na dokumencie faktury w Comarch Mobile
Wprowadzona została nowa zakładka KSeF na dokumencie faktury sprzedaży, dzięki której użytkownik ma możliwość podglądu dodatkowych informacji.
Opcja „Sprawdź poprawność KSeF”
Operacja sprawdzania poprawności w KSeF polega na wstępnym sprawdzeniu czy dany dokument zostałby uznany za poprawny gdyby w tej chwili został przesłany do KSeF. Podczas tej operacji następuje sprawdzenie, czy dokument zawiera wszystkie obowiązkowe informacje oraz czy format przekazanych informacji jest zgodny ze schematem e-faktury.
Sprawdzenie poprawności w Comarch Mobile odbywa się:
- Automatycznie w momencie próby zatwierdzenia dokumentu,
- W momencie wywołania akcji z poziomu menu kontekstowego dokumentu FS w buforze „Sprawdź poprawność w KSeF” na liście dokumentów,
- W menu kontekstowym na podglądzie dokumentu.
Jeżeli weryfikacja będzie pozytywna, wówczas wyświetlony zostaje komunikat: „Dokument [numer dokumentu] jest zgodny ze strukturą e-faktury”
Jeżeli weryfikacja nie będzie pozytywna, wówczas wyświetlony zostaje komunikat: „Dokument [numer dokumentu] jest niezgodny ze strukturą e-faktury”
Eksport faktury do KSeF
W Comarch Mobile wysyłka dokumentów do KSeF odbywa się automatycznie i każda faktura będzie weryfikowana przed zatwierdzeniem, o czym użytkownik zostaje poinformowany odpowiednim komunikatem.
Opcja „Pobierz UPO”
Wysłanie faktury do KSeF nie zawsze jest jednoznaczne z tym, że faktura została wystawiona. Aby dokument mógł być nazywany fakturą ustrukturyzowaną, musi posiadać specjalny numer identyfikujący tę fakturę w systemie KSeF. Numer ten nadawany jest przez KSeF w momencie przetworzenia dokumentu, co potwierdzane jest w formie dokumentu UPO, czyli urzędowego poświadczenia odbioru faktury. Obecnie każdy z systemów ERP, w tym Comarch Mobile pobiera UPO jedynie na żądanie operatora.
Opcja „Pobierz UPO” prezentowana jest w Comarch Mobile z poziomu menu kontekstowego dokumentu FS oraz w menu kontekstowym na podglądzie dokumentu tylko i wyłącznie wtedy, gdy:
- Status dokumentu w KSeF to „Wysłano/Nie odebrano UPO”
- Dokument został wystawiony przez zalogowanego w Comarch Mobile operatora
- Operator ma nadane uprawnienie do wysyłania dokumentów do KSeF/Pobierania UPO
Jeżeli uda się pobrać UPO, wówczas w aplikacji zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat.
Może wystąpić sytuacja, w której UPO nie będzie jeszcze gotowe w systemie KSeF w związku z czym nie będzie możliwości pobrania go do Comarch Mobile. W takim wypadku zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat: „Nie udało się pobrać UPO. UPO nie jest jeszcze gotowe.”