Aby możliwe było pobranie dokumentów historycznych z systemu Comarch ERP XL należy:
ustawić parametry historyczności w aplikacji Comarch Mobile – opis tych ustawień znajduje się TUTAJ,
na karcie operatora w systemie Comarch ERP XL na zakładce Parametry/Uprawnienia w grupie opcji: Podgląd dokumentów wybrać opcję [Wszystkich].
Comarch ERP XL, karta operatora, parametr [Podgląd dokumentów]
Wystawianie dokumentów ZS i OS w innej walucie
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż jest możliwe wystawianie zamówień i ofert sprzedaży w walucie obcej. Podczas wystawiania dokumentów OS i ZS na nagłówku dokumentu ustawiana jest waluta domyślna z karty kontrahenta.
Wskazówka
W systemie Comarch ERP XL waluty dodawane są z poziomu: Administrator/ Listy/ Waluty
Aby zmienić walutę domyślną na karcie kontrahenta należy przejść do zakładki [Rozliczenia]:Ustawienie domyślnej waluty na karcie kontrahenta
Aby zmienić walutę domyślną na karcie kontrahenta należy przejść do zakładki [Rozliczenia]:
Ustawienie domyślnej waluty na karcie kontrahenta od wersji ERP XL 2019.0Dodatkowo operator ma możliwość zmiany waluty oraz jej kursów w zależności od nadanych mu uprawnień. W zależności od wartości parametru [CanChangeCurrency] operator ma możliwość lub blokadę zmiany:
samej waluty,
samego kursu waluty,
zarówno waluty, jak i jej kursu.
Uwaga
Edycję waluty lub kursu waluty można wykonać jedynie wtedy, gdy w koszyku nie ma jeszcze dodanych towarów.
Wskazówka
Zmiany wartości parametru należy dokonać w pliku [configuration.xl2018.statement] dla Comarch ERP XL w wersji 2018.1 (lub [configuration.xl2017.statement] dla Comarch ERP XL w wersji 2017.1) znajdującego się domyślnie w folderze C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods.
Wartości parametru wraz z ich znaczeniem opisane są TUTAJ.
Obsługa pola termin ważności na dokumencie OS
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość definiowania własnych przedziałów dla daty ważności na Ofercie Sprzedaży.
W celu dodania definicji należy przygotować odpowiedni plik xml i umieścić go na serwerze synchronizacji w katalogu Methods/timeintervalsofdocumentdate.
Wskazówka
Definicje znajdują się domyślnie w katalogu: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\timeintervalsofdocumentdate.
Przykład
Poniższa definicja pozwala na wyświetlenie własnej listy wartości z konkretnymi interwałami jak np. 2 tygodnie, 1 miesiąc, które dostępne będą po wybraniu opcji: . Po wskazaniu danej wartości z listy, data ważności oferty zostanie ustawiona zgodnie z wybranym przedziałem czasu.
Przykład
<list>
<TimeIntervalsOfDocumentDate>
<nameOfInterval>2 tygodnie </nameOfInterval>
<numberOfDays>14 </numberOfDays>
</TimeIntervalsOfDocumentDate>
<TimeIntervalsOfDocumentDate>
<nameOfInterval>1 miesiąc </nameOfInterval>
<numberOfDays>30 </numberOfDays>
</TimeIntervalsOfDocumentDate>
</list>
Widok utworzonej definicji w aplikacji
Pobieranie zamówień w buforze oraz umożliwienie zatwierdzania lub anulowania zamówień „producenta”
W aplikacji Comarch Mobile zostało umożliwione pobieranie z systemu Comarch ERP XL niepotwierdzonych dokumentów zamówień z centrali.
Pobieranie zamówień będących w buforze jest uzależnione od tego czy na centrum mobilnym jest zaznaczony parametr [Eksport zamówień w buforze] oraz wymagane jest również zaznaczenie w ustawieniach aplikacji Comarch Mobile parametru [Pobieraj dokumenty z systemu].
Parametr "Eksport zamówień w buforze" w oddziale mobilnym
Do anulowania zamówień wymagane jest pobranie do aplikacji Comarch Mobile listy kodów fiaska zdefiniowanej w systemie Comarch ERP XL w module [Administrator/ Listy/ Słowniki kategorii/ Transakcje/ Kody fiaska].
Comarch ERP XL – Słowniki kategorii, Kody fiaska – sprzedaż
Synchronizacja zamówień z wykonaniem rezerwacji asortymentu w systemie ERP
W przypadku, gdy po synchronizacji zamówienia do systemu ERP rezerwacje zostaną utworzone na wszystkie pozycje z zamówienia, wówczas dokument ten otrzyma w systemie ERP status Potwierdzone. Natomiast jeżeli do zamówienia zostanie utworzona rezerwacja tylko dla części zasobów, wówczas dokument ten wróci do aplikacji ze statusem Niepotwierdzone.
Uwaga
W przypadku, gdy dla danego zamówienia zabraknie zasobów do rezerwacji, przedstawiciel handlowy będzie miał do dyspozycji trzy scenariusze działania:
dokonanie zamówienia z niepełnymi rezerwacjami,
zrezygnowanie z asortymentu, dla którego istnieją braki w magazynie,
zamówienie innego towaru (zamiennika), poprzez zmniejszenie ilości na pozycji z częściową rezerwacją i dodanie nowej pozycji na brakującą ilość.
Aby w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istniała możliwość rezerwacji zasobów, należy odpowiednio skonfigurować definicję dokumentu dla centrum mobilnego w systemie ERP. W tym celu należy zaznaczyć parametry [Rezerwuj zasoby] oraz [Rezerwacje na niepotwierdzonym ZS].
Definicja dokumentu ZS w systemie Comarch ERP XL
Za funkcjonalność rezerwacji zasobów odpowiada parametr [IsOrdersResourcesReservationVerified] opisany TUTAJ.
Uwaga
Włączenie parametru [IsOrdersResourcesReservationVerified] spowoduje pominięcie ustawień parametrów konfiguracji oddziału mobilnego w systemie Comarch ERP XL: [Importuj jako potwierdzone] oraz [Automatyczne potwierdzanie zamówień].
Filtr na koszyku z opcją „rezerwacje na pozycji”
Istnieje możliwość filtrowania towarów dodanych do koszyka z opcją [Rezerwacje na pozycji], jeżeli w aplikacji została skonfigurowana możliwość rezerwowania i wyświetlania informacji o rezerwacji:
na definicji dokumentu ZS w konfiguracji oddziału mobilnego zostały zaznaczone parametry: [Rezerwuj zasoby] oraz [Rezerwacja na niepotwierdzonym ZS]
lub
w pliku konfiguracyjnym parametr [IsOrdersResourcesReservationVerified] ma wartość 1.
Więcej informacji nt. rezerwacji zasobów znajduje się TUTAJ.
Daty dostawy zamówienia wg kalendarza dostaw Kontrahenta
Funkcjonalność pozwala na uwzględnienie kalendarza dostaw zdefiniowanego dla danego kontrahenta podczas określania daty dostawy na dokumencie ZS. Dzięki temu przedstawiciel będzie mógł wskazać najbliższy możliwy termin dostawy zamówienia.
Definiowanie kalendarza dostaw Kontrahenta w Comarch ERP XL
Kalendarz dostaw, według którego ustalona będzie data realizacji zamówienia (dokument ZS) powinien zostać przypisany do danego kontrahenta. Kalendarz ten powinien być wskazany na karcie danego kontrahenta w zakładce kalendarze w sekcji kalendarz wysyłek.
Karta kontrahenta z przypisanym do niego kalendarzem dostaw
Jeden kalendarz może być przypięty do wielu Kontrahentów, jeśli terminy dostaw dla tych kontrahentów są zbieżne.
W celu zdefiniowania nowego kalendarza dostaw dla kontrahenta należy kliknąć w przycisk [Kalendarz] w sekcji [Kalendarz wysyłek].
Dodawanie kalendarza dostaw Kontrahenta
W oknie [Lista kalendarzy] zostaną wyświetlone wcześniej zdefiniowane kalendarze dla danego kontrahenta. Klikając w ikonę plusa można stworzyć nowy kalendarz dostaw Kontrahenta.
Lista kalendarzy dostaw
Na karcie nowego kalendarza należy zdefiniować kod danego kalendarza, jako typ wskazać [Wysyłka].
Definiowanie nowego kalendarza dostaw Kontrahenta
Dla danego kalendarza należy zdefiniować okresy, na podstawie których ustalany będzie najbliższy termin dostawy dla kontrahenta. Po kliknięciu w ikonę plusa otwiera się okno okresu kalendarza.
Definicja okresu kalendarza dostaw Kontrahenta
Istnieją dwa typy okresu kalendarza:
wysyłka – to podstawowy typ okresu kalendarza na podstawie którego ustalane są terminy dostaw na dokumencie ZS, ustalane terminy zależą dodatkowo od parametrów:
Sposób dostawy: pole sposób dostawy w sekcji okres. Jego wskazanie nie jest wymagane - wtedy cykl lub termin będzie dotyczyć wszystkich sposobów dostawy, dla których nie zdefiniowano okresów w danym kalendarzu lub dla których wszystkie istniejące okresy są już nieaktywne
Czas dostawy: pole czas dostawy w sekcji okres: oznacza liczbę dni jaka jest potrzebna na przygotowanie zamówienia
dzień wolny - oznacza okres, w którym kontrahent nie może odebrać zamówionego towaru. Parametr ten można zdefiniować jako pojedynczy termin bądź cykl dni. Wówczas nie istotne są parametry: czas dostawy i sposób dostawy.
Okres kalendarza można zdefiniować jako:
pojedynczy termin (zaznaczona opcja: Nie powtarzać, termin wprowadzony w polu: Od)
cykl terminów: dzienny, tygodniowy, miesięczny lub roczny z możliwością określenia częstotliwości cyklu (zaznaczona opcja: Powtarzać co: X dni/tygodni/miesięcy/lat)
w przypadku cyklu tygodniowego należy wskazać dzień lub dni tygodnia, w których realizowane będą dostawy do kontrahenta
początek cyklu tygodniowego wyznacza termin wprowadzony w polu Data od w sekcji [Aktywny]
punkt początkowy pozostałych cyklów wyznacza termin wprowadzony w polu Od w sekcji [Okres]
Nagłówek kalendarza dostaw typu wysyłka
Eksportowanie realizacji zamówień sprzedaży
W celu eksportu realizacji zamówień z systemu Comarch ERP XL do aplikacji konieczne jest włączenie parametru: [Eksport realizacji zamówień] na oddziale mobilnym w systemie ERP.
W tym celu należy przejść do modułu [Administrator oddziałów/ Oddziały/ Lista oddziałów], a następnie podnieść do edycji wybrany oddział mobilny.
Parametr ten znajduje się w zakładce [Parametry], jak na poniższym rysunku:
Parametr na oddziale mobilnym: Eksport realizacji zamówień
Więcej informacji dot. realizacji zamówień znajduje się TUTAJ.
Synchronizacja konfiguracji i ustawień odwrotnego obciążenia z ERP
Do poprawnego działania odwrotnego obciążenia VAT w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż wymagane jest ustawienie w Comarch ERP XL następujących elementów:
Stawkę VAT wskazaną w polu [Stawka VAT dla odwrotnego obciążenia] – Konfiguracja/ Sprzedaż, Zakładka [Stawki VAT]
Comarch ERP XL - konfiguracja stawki VAT dla odwrotnego obciążenia
Parametr [Podatnikiem jest nabywca] – karta kontrahenta, zakładka: [Księgowe\Typ kontrahenta]:
Comarch ERP XL - karta kontrahenta
Parametr: [Odwrotne obciążenie] – karta towaru, zakładka [Ogólne]
Comarch ERP XL - karta towaru
Opis działania tej funkcjonalności znajduje się TUTAJ.
Obsługa eksportowych stawek VAT
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość wystawiania dokumentów ZS i OS z eksportowymi stawkami VAT. Dane dotyczące eksportowych stawek VAT pobierane są z systemu Comarch ERP XL.
Wyświetlanie informacji o cenie ewidencyjnej towaru
Istnieje możliwość wyświetlania ceny ewidencyjnej towaru, czyli najwyższej aktualnej ceny zakupu towaru, do którego przedstawiciel handlowy ma dostęp.
Aby cena ewidencyjna towaru była wyświetlana w aplikacji, należy odpowiednio skonfigurować klasę atrybutu w systemie Comarch ERP XL.
Tworzenie klasy atrybutuDodanie Obiektów do klasy atrybutu
Istnieje możliwość nadawania uprawnień do atrybutów per Operator. Na zakładce [Dostępność] można przypiąć operatorów, którzy powinni mieć dostęp do danej klasy atrybutu. Każdemu operatorowi można nadać dwa uprawnienia:
Wprowadzenie – możliwość przypisania wartości do atrybutu,
Zmiana – możliwość edycji wartości atrybutu,
lub nie zaznaczać żadnej z nich – wówczas taki operator będzie miał tylko możliwość podglądu atrybutu oraz przypięcia klasy, ale bez określania wartości.
Aby udostępnić atrybut per operator w aplikacji Comarch Mobile, wymagane jest określenie dostępności takiego atrybutu na zakładce [Ogólne]. Jeśli na zakładce Dostępność zostanie określony operator, ale atrybut nie będzie udostępniony w Comarch Mobile (zakładka [Ogólne]) nie będzie on widoczny w aplikacji.
Dodanie Operatora do klasy atrybutuDodany atrybut na danym operatorze
Obsługa kaucji
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość obsługi dokumentów kaucji: wystawianie dokumentów kaucji WKA oraz ich zwrotów za pomocą dokumentów korekt WKK.
Aby dany towar wyświetlany był w aplikacji jako „kaucja” należy na karcie towaru na zakładce [Ogólne] zaznaczyć check w polu [Kaucja].Karta towaru w Comarch ERP XL – oznaczenie towaru jako kaucji
Ponadto należy zdefiniować kontrahentów, dla których będą generowane płatności WKA. W tym celu należy przejść na kartę wybranego kontrahenta, następnie w zakładce [Handlowe] zaznaczyć check [Płatności]Ustawienie na karcie kontrahenta w Comarch ERP XL - czy dokument kaucji ma generować płatność
Oraz zaznaczyć na definicji dokumentu WKA check [Generuje płatności].Parametr [Generuje płatności] na definicji dokumentu WKANaliczanie kaucji odbywa się na podstawie schematów kaucji, zdefiniowanych dla danego towaru w systemie Comarch ERP XL. W schemacie określana jest ilość towaru, za jaką zostanie naliczona kaucja, oraz próg ilościowy, po przekroczeniu którego kaucja będzie naliczona. Zarówno ilość, jak i próg ilościowy mogą być definiowane osobno dla każdego opakowania danego towaru.
Przykład
Dla towaru Ketchup można określić osobną kaucję za wiaderko czy skrzynkę.
Na podstawie takiego schematu, dodając na dokument pozycje z powiązaną kaucją istnieje możliwość wygenerowania dokumentu kaucji (automatycznie lub ręcznie), który będzie zawierał opłatę za kaucję.
Widok schematu kaucji na karcie towaru w Comarch ERP XL
Uwaga
Aby kaucja generowała się automatycznie na dokumentach, należy na definicji dokumentów: MMW, FS, WZ i PA na zakładce [Inne] zaznaczyć parametr [Automatyczne generowanie dokumentów kaucji]. Do prawidłowego działania automatycznego generowania dokumentów niezbędne jest zdefiniowanie schematu kaucji.
Wyświetlanie ceny i ilości w jednostce podstawowej i domyślnej jednostce pomocniczej podczas wystawiania dokumentów
W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość podejrzenia ilości i ceny w jednostce pomocniczej podczas wystawiania dokumentów już z poziomu listy towarów bez konieczności podnoszenia kalkulacji dla tej pozycji. Funkcjonalność ta jest dostępna podczas wystawiania dokumentów:
Faktura sprzedaży
Paragon
Oferta sprzedaży
Zamówienie sprzedaży
Wydanie zewnętrzne
Reklamacja sprzedaży (ilość dostępna w przypadku pozycji już dodanych do koszyka)
Wydanie magazynowe (ilość dostępna w przypadku pozycji już dodanych do koszyka)
Za tę funkcjonalność odpowiada parametr [IsBaseUnitVisible] - jest on opisany TUTAJ.
Zatwierdzanie dokumentu bez podpisu
W aplikacji istnieje możliwość pominięcia podpisu podczas wystawienia dokumentu. Funkcjonalność ta wymaga zmodyfikowania funkcji SyncFramework.GetNumerators (nazwa_bazy -> Programmability -> Functions-> Table-valued Functions -> SyncFramework.GetNumerators).
Należy dodać warunek dotyczący konkretnego dokumentu, na którym ma być pominięty krok "Podpis". Przy wystawianiu pozostałych dokumentów podpis będzie wymagany.
Przykład
Konfiguracja funkcjonalności pominięcia kroku z podpisem na dokumencie Zamówienia Sprzedaży (ZS).
CASE
W aplikacji umożliwiono skonfigurowanie doliczania kosztów dodatkowych do pozycji dokumentu. Istnieje możliwość dodania własnej definicji kosztów dodatkowych, w których określany jest sposób doliczania kosztów oraz uwarunkowania do jego naliczania. Podczas dodawania pozycji do dokumentu można określić m.in. następujące informacje dla kosztów dodatkowych:
nazwę kosztu;
na jakich typach dokumentów ma być doliczany;
czy koszt ma być wymagany; czy koszt może być edytowalny;
czy koszt ma być doliczany do ceny końcowej czy początkowej.
Aby umożliwić wyświetlanie kosztów dodatkowych w systemie Comarch ERP XL należy zdefiniować atrybut o nazwie WZTP, który powinien mieć następujące ustawienia:
Ustawienia atrybutu WZTP
Dodatkowo w pliku konfiguracyjnym należy odnaleźć parametr [IsAdditionalCostsEnabled] i zaznaczyć wartość 1 – parametr jest opisany TUTAJ.
Struktura definicji kosztu dodatkowego
Przygotowane definicje kosztów dodatkowych należy umieścić w pliku z rozszerzeniem XML w katalogu [AdditionalCostsDefinitions] katalogu głównego serwera synchronizacji (domyślna ścieżka: C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\AdditionalCostsDefinitions). Nazwa pliku musi składać się z <IdKosztuDodatkowego>#<NazwaKosztuDodatkowego>.xml
Przykład
1#KosztDodatkowy1.xml
Synchronizacja definicji do urządzeń mobilnych odbywa się po każdej modyfikacji w plikach definicji. Aby usunąć już zsynchronizowaną definicję z urządzeń mobilnych należy zmienić id programu na wartość ujemną. Taka definicja zostanie usunięta przy następnej synchronizacji.
SettleDocumentsValue – typy dokumentów, na których możliwe będzie stosowanie dodatkowych parametrów odnośnie kosztów dodatkowych. Zapytanie służy do określenia, czy dany koszt ma być naliczany. Poszczególne typy dokumentów będą miały przyporządkowane wartości:
1 – OS
2 – ZS
4 – FS
8 – PA
16 – WZ
32 – WKA
IsVisibleAdditionalCostsQuery – zapytanie służy do określenia, czy dany koszt ma być naliczany,
IsRequiredAdditionalCostsQuery – zapytanie służące do określenia, czy dany koszt jest wymagalny,
AddPositionAdditionalCostsQuery- algorytm do wyliczenia dodatkowych kosztów na pozycji dokumentu,
IsEditEnabled – zapytanie służące określeniu, czy parametr jest edytowalny (0 – nie, 1 – tak),
AfterAddPositionAdditionalCostsQuery– algorytm po zapisie pozycji dokumentu,
AfterRemovePositionAdditionalCostsQuery – algorytm po usunięciu pozycji dokumentu,
AdditionalCostsToEndPrice – zapytanie służy do określenia, czy koszty doliczane do ceny końcowej (0 – nie, 1 – tak),
IsMinusValueCostsEnabled – zapytanie służy do określenia, czy koszt może być ujemny.
Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Możliwość zmiany kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu została wprowadzona dla dokumentów:
Zamówienie Sprzedaży (ZS)
Oferta Sprzedaży (OS)
Faktura Sprzedaży (FS)
Paragon (Pa)
Wydanie Zewnętrzne (WZ)
Reklamacja sprzedaży (RLS)
Rozchód Wewnętrzny (RW)
W systemie Comarch ERP XL należy zdefiniować również sposób naliczania promocji w aplikacji. Parametr [Naliczaj rabaty dla kontrahenta] dla kontrahenta znajduje się w module Administrator w konfiguracji systemu ERP w zakładce [Rabaty i promocje].
Jeżeli zostanie wybrana opcja:
Głównego – po zmianie kontrahenta głównego przeliczone zostaną wszystkie promocje.
Docelowego – wówczas rabaty naliczane będą dla kontrahenta docelowego i zmiana kontrahenta głównego nie ma wpływu na przeliczanie rabatów.
Konfiguracja systemu ERP – wybór dla jakiego kontrahenta (główny/docelowy) powinny być naliczane rabaty
Edycja kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu
Możliwość zmiany kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu została wprowadzona dla dokumentów:
Zamówienie Sprzedaży (ZS)
Oferta Sprzedaży (OS)
Faktura Sprzedaży (FS)
Paragon (PA)
Wydanie Zewnętrzne ( WZ)
Reklamacja sprzedaży (RLS)
Rozchód Wewnętzrny (RW).
Uwaga
Po zmianie kontrahenta docelowego na dokumencie, np. z K1 na K2 należy pamiętać, że jeśli nowy kontrahent K2 nie ma przypisanego takiego samego kontrahenta głównego jaki był u K1, wówczas dodany dokument nie będzie widoczny w dokumentach kontrahenta K1.
W systemie Comarch ERP XL należy zdefiniować również sposób naliczania promocji w aplikacji. Parametr [Naliczaj rabaty] dla kontrahenta znajduje się w module Administrator w konfiguracji systemu ERP w zakładce [Rabaty i promocje].Konfiguracja systemu ERP – wybór dla jakiego kontrahenta (główny/docelowy) powinny być naliczane rabaty
Głównego – wówczas rabaty będą naliczane dla kontrahenta głównego, zmiana kontrahenta docelowego na nagłówku nie będzie miała wpływu na naliczanie rabatów;
Docelowego – wówczas rabaty będą naliczane dla kontrahenta docelowego;
W celu możliwości przeliczania promocji na dokumencie podczas zmiany kontrahenta docelowego należy w systemie Comarch ERP XL zaznaczyć parametr [Aktualizacji danych po zmianie: Kontrahenta].Parametryzacja przeliczania promocji na dokumencie
Możliwość zmiany formy płatności na dokumentach „w dół”
W systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość zmiany formy płatności na dokumentach „w dół”, to znaczy w sposób ograniczony przez kolejność form płatności ustaloną w Konfiguracji systemu.
Przykładowe zdefiniowane formy płatności w systemie Comarch ERP XL
Aby funkcjonalność można było zastosować dla przedstawiciela handlowego należy w domyślnym katalogu C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods zmienić wartość parametru [IsOnlyLowerPaymentFormsVisible] na wartość 1. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.
Dla prawidłowego działania funkcjonalności konieczne jest:
Zaznaczenie dostępnych form płatności dla konkretnego oddziału, do którego przypięty jest operator, jak na rysunku poniżej:
Zaznaczenie dostępnych form płatności na centrum mobilnym przypiętym do Operatora w systemie Comarch ERP XL
Zaznaczenie checku [Dostępny dla oddziału] po podniesieniu konkretnej formy płatności:
Zaznaczenie opcji „Dostępna w oddziale” form płatności dostępnych dla Operatora
Więcej informacji nt. zmian formy płatności znajduje się TUTAJ.
Edycja płatnika na nagłówku dokumentu
Możliwość zmiany płatnika na nagłówku dokumentu została wprowadzona dla dokumentów:
Zamówienie Sprzedaży (ZS)
Oferta Sprzedaży (OS)
Faktura Sprzedaży (FS)
Paragon (PA)
Wydanie Zewnętrzne (WZ)
Standardowo w aplikacji wyświetlane są informacje o płatniku ustawione na karcie kontrahenta w systemie ERP XL.
Informacja o płatniku w systemie ERP XL – skąd mają być pobierane warunki handlowe podczas wystawiania dokumentu
Uwaga
Opcja zmiany płatnika na nagłówku dokumentu jest możliwa tylko dla dokumentów wystawionych w aplikacji Comarch Mobile
Modyfikacja niepotwierdzonych zamówień pobranych z centrali
Uwaga
Niniejsza funkcjonalność dotyczy niepotwierdzonych dokumentów ZS pobranych z systemu Comarch ERP XL.
Modyfikacje pliku konfiguracyjnego należy przeprowadzać w plikach
[configuration.xl2018.statement] dla Comarch ERP XL w wersji 2018.2 lub
[configuration.xl20172.statement] dla Comarch ERP XL w wersji 2017.2.
Okno Małej kalkulacji podnosi się pod warunkiem, że w ustawieniach aplikacji zaznaczony jest parametr: [Używaj elementu skróconego] - więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.
Modyfikacja ilości i/lub jednostki miary w oknie małej kalkulacji
W tym celu konieczne jest zaznaczenie w ustawieniach aplikacji Comarch Mobile parametru [Pokazuj elementy historyczne] (parametr ten został opisany TUTAJ).
Modyfikacja ceny w oknie małej kalkulacji
W tym celu konieczne jest:
zaznaczenie w ustawieniach aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż parametru [Pokazuj elementy historyczne] (parametr ten został opisany TUTAJ),
zmiana w pliku konfiguracyjnym wartości parametru [IsDiscountsVisible] na 1.
Modyfikacja rabatu w oknie małej kalkulacji
W tym celu konieczne jest:
zaznaczenie parametru [Edycja cen i rabatów na pozycjach] na definicji dokumentu ZS dla centrum mobilnego w Comarch ERP XL,
zmiana w pliku konfiguracyjnym wartości parametru [IsDiscountsVisible] na 1
Modyfikacja marży, ceny końcowej, ceny końcowej za jednostkę podstawową, wartości elementu netto/brutto w oknie dużej kalkulacji
W tym celu konieczne jest:
zaznaczenie parametru [Edycja cen i rabatów na pozycjach] na definicji dokumentu ZS dla centrum mobilnego w Comarch ERP XL
Modyfikacja marży, rabatu,ceny początkowej, ceny końcowej, ceny końcowej za jednostkę podstawową, wartości elementu netto/brutto w oknie dużej kalkulacji
W tym celu konieczne jest:
zaznaczenie parametru [Edycja cen i rabatów na pozycjach] na definicji dokumentu ZS dla centrum mobilnego w Comarch ERP XL
Uwaga
W oknie dużej kalkulacji pozycji zamówienia możliwe jest dodanie atrybutu, jeżeli dla pozycji ZS w systemie Comarch ERP XL zdefiniowano odpowiedni atrybut i nadano uprawnienia do jego edycji w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż. Możliwa jest również modyfikacja atrybutu i jego usunięcie niezależnie czy dodano go na pozycję w centrali, czy z poziomu aplikacji, ale pod warunkiem, że w systemie Comarch ERP XL nadano dla atrybutu uprawnienia do edycji w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż.
Precyzja cen w aplikacji mobilnej
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość wyboru precyzji ceny na typie ceny oraz na definicji dokumentu, tak aby można było wykorzystywać ceny towarów określane z czterema miejscami po przecinku oraz sprzedawać je w dużych ilościach, np. (100szt. x 1,3333zł = 133,33zł, a 100szt. x 1,33zł= 133,00zł).
Aby w aplikacji Comarch Mobile istniała możliwość prezentacji towaru na karcie towaru z precyzją do dwóch lub do czterech miejsc po przecinku. W systemie Comarch ERP XL w module [Administrator] należy zaznaczyć precyzję na typie ceny.
Przypisanie precyzji cen wyświetlanych w aplikacji Comarch Mobile na kartotece towaru
Zaznaczenie opcji [Cena z dokładnością do groszy] spowoduje wyświetlanie cen z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (standardowe działanie aplikacji), natomiast odznaczenie parametru spowoduje wyświetlanie cen z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.
Prezentacja ceny na karcie towary z precyzją do dwóch miejsc po przecinku oraz do czterech miejsc po przecinku
Dodatkowo istnieje możliwość ustawienia precyzji ceny na definicji dokumentu na centrum operatora.
Przypisanie precyzji cen wyświetlanych w aplikacji Comarch Mobile podczas wystawiania dokumentów
Zaznaczenie opcji [Cena z dokładnością do groszy] spowoduje wyświetlanie cen z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (standardowe działanie aplikacji), natomiast odznaczenie parametru spowoduje wyświetlanie cen z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.
Prezentacja ceny podczas wystawiania dokumentu z precyzją a) do dwóch miejsc po przecinku, b) do czterech miejsc po przecinku
Cena z wybraną precyzją widoczna jest na liście towaru podczas wystawiania dokumentu, na małej kalkulacji oraz w zakładce Koszyk.
Obsługa atrybutów
Istnieje możliwość pobierania i wypełniania atrybutów. Atrybuty w aplikacji Comarch Mobile prezentowane są w sekcji: [Informacje dodatkowe]. Atrybuty można wyświetlać jako klasy lub klasy w grupach.
Obsługa atrybutów przy współpracy z systemem Comarch ERP XL
Typy obiektów
Funkcjonalność
Kontrahenci
Podgląd i edycja
Towary
Podgląd
Samochody
Podgląd
Nagłówki dokumentów
Podgląd i edycja
Pozycje dokumentów
Podgląd i edycja
Aby klasa atrybutu była widoczna w aplikacji mobilnej należy w definicji atrybutu wskazać obiekty na zakładce [Obiekty] oraz zaznaczyć parametr [Podgląd] w grupie [Comarch Mobile] na zakładce [Ogólne]. Zaznaczenie parametru [Edycja] umożliwi dodatkowo edycję atrybutów na niektórych typach obiektów.
Przykładowa definicja klasy atrybutu w systemie Comarch ERP XL
W aplikacji mobilnej obsługiwane są również flagi [Wymagany] oraz [Automat]. Jeżeli dany atrybut jest oznaczony jako Wymagany w systemie ERP, to w aplikacji Comarch Mobile jest oznaczony znakiem .
W aplikacji obsługiwane są następujące typy atrybutów:
Flaga
Tekst
Liczba
Lista
Adres URL – w przypadku wskazania adresu strony internetowej, po naciśnięciu przycisku strona zostanie otwarta w domyślnej przeglądarce na urządzeniu mobilnym
W aplikacji obsłużone zostały następujące formaty atrybutów:
Tekst
Data
1234
1234.56
1234.5678
Zaawansowany
Aby była możliwość wyświetlania atrybutów w grupach należy w systemie Comarch ERP XL na liście Atrybutów z poziomu zakładki [Grupy klas atrybutów] stworzyć odpowiednie grupy atrybutów:
Definicja grupy klasy atrybutu
oraz przypisać do stworzonej grupy obiekt, z którego poziomu ma być dostępna grupa atrybutów.
Przypisanie obiektu
Następnie należy przypisać odpowiednie klasy atrybutów. Jedna klasa może być przypięta do kilku grup jednocześnie.
Obsługa marży minimalnej dla danego towaru
Aplikacja Comarch Mobile Sprzedaż umożliwia obsługę marży minimalnej dla danego towaru. Aby na towarze została uwzględniona marża minimalna należy w systemie Comarch ERP XL w oknie [Karta Towaru] w zakładce [Inne] określić procentową jej wielkość oraz zaznaczyć kontrolę minimalnej marży na definicji dokumentu.
Okno [Karta Towaru], zakładka [Inne]Wprowadzone i zapisane zmiany z systemu Comarch ERP XL będą widoczne w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż po wykonaniu synchronizacji z poziomu urządzenia mobilnego.
Uwaga
W przypadku, gdy w systemie Comarch ERP XL zdefiniowana została promocja typu stała cena istnieje możliwość ustawienia kontroli marży minimalnej bądź ostrzeżenia, iż zakładana marża nie została osiągnięta.
Więcej informacji nt. obsługi marży minimalnej w aplikacji znajduje się TUTAJ.
Powielanie pozycji
W przypadku, gdy na definicji danego dokumentu w systemie Comarch ERP XL będzie zaznaczony parametr [Powielanie pozycji]: Zablokuj nie będzie możliwości odznaczenia parametru: [Pomiń towary będące w koszyku].
Definicja dokumentu FS z systemu Comarch ERP XL
Konfiguracja jednostki zbiorczej towaru
W systemie Comarch ERP XL na karcie towaru istnieje możliwość wskazania, która jednostka ma być jednostką zbiorczą.
Opcja wskazania w systemie ERP jednostki zbiorczej towaru
Informacje nt. działania tego ustawienia w aplikacji Comarch Mobile znajdują się TUTAJ.
Obsługa eksportowej stawki VAT
Obsługa VAT-u eksportowego w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż uzależniona jest od wartości „Tylko transakcje krajowe”:
„Tylko transakcje krajowe” zaznaczony: na nagłówku dokumentu typ: Krajowa, ustawiony jest bez możliwości zmiany
„Tylko transakcje krajowe” odznaczony:
„VAT eksportowy” zaznaczony: na nagłówku dokumentu typ transakcji ustawia się zgodnie z kontrahentem z możliwością zmiany typu transakcji i wartości w polu VAT eksportowy (standardowe działanie)
„VAT eksportowy” odznaczony: na nagłówku dokumentu typ transakcji ustawia się zgodnie z kontrahentem bez możliwości zmiany wartości w polu VAT eksportowy
Definicja dokumentu ZS: Transakcje krajowe oraz VAT Eksportowy
Parametryzacja edycji i widoczności ceny początkowej oraz rabatów
Istnieje możliwość zablokowania edycji cen i rabatów na elementach dokumentów – wartości są widoczne, ale nie można ich zmieniać. W przypadku współpracy z Comarch ERP XL obsłużony został parametry: [Edycja cen i rabatów na pozycjach] z definicji dokumentu.
Zaznaczenie opcji [Edycja cen i rabatów na pozycjach] w systemie Comarch ERP XLEdycja cen i rabatów w elementach dokumentów
Wskazówka
Dzięki tej zmianie można tak skonfigurować aplikację, że przedstawiciel nie będzie mógł zmieniać warunków handlowych narzuconych z centrali firmy.
Istnieje również możliwość ukrywania cen początkowych i rabatów – Przedstawiciel pracujący w aplikacji może tylko operować ceną końcową (po uwzględnieniu wszystkich rabatów), ale nie ma możliwości wglądu w to, jakie promocje złożyły się na tą cenę oraz jaki rabat otrzymał odbiorca towarów. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Ukrywanie cen początkowych i rabatów
Aktualizacja warunków handlowych przy zmianie kontrahenta na nagłówku dokumentu
Aktualizacja warunków handlowych na dokumencie jest uzależniona od ustawienia na definicji dokumentu w systemie Comarch ERP XL - Aktualizacja danych po zmianie kontrahenta.
Od wersji 2022.2.1 Comarch Mobile, jeżeli na definicji dokumentu pole [Kontrahent] jest:
Zaznaczone - to przy zmianie kontrahenta na dokumencie otwiera się okno wyboru komunikat
Widok okna wyboru z możliwością dokonania zmian po wybraniu innego kontrahenta
Użytkownik decyduje, które elementy dokumentu tj. płatnik, kontrahent docelowy, typ transakcji, forma płatności, sposób dostawy mają ulec zmianie. Po wskazaniu odpowiednich opcji i wybraniu Zapisz, pojawi się poniższy komunikat:
Komunikat wyświetlany w aplikacji przy próbie zmiany kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Nie – pozostawienie aktualnych ustawień na dokumencie – brak zmiany.
Tak – aktualizacja wskazanych danych na dokumencie
Uwaga
Wybrane elementy zostają zapamiętane dla danego kontrahenta do momentu ich ponownej zmiany
Odznaczony – po zmianie kontrahenta zmienione zostają tylko dane kontrahenta głównego.
Parametryzacja przeliczania promocji na dokumencie
Uwaga
Zmiana dokonana na nagłówku dokumentu nie wiąże się w żaden sposób z kartą kontrahenta, tzn. jeżeli na nagłówku wybrany zostanie z listy kontrahentów taki, który nie widnieje jako odbiorca/kontrahent główny tego kontrahenta w systemie Comarch ERP XL, nie zostanie on określony jako domyślny kontrahent docelowy/główny dla tego kontrahenta.
Więcej informacji nt. edycji kontrahenta na nagłówku dokumentu znajduje się TUTAJ.
Kontrola marży minimalnej
Jeżeli na definicji dokumentu (na centrum mobilnym przedstawiciela w systemie Comarch ERP XL) została włączona kontrola marży minimalnej (zaznaczony parametr [Nie pozwalaj sprzedawać poniżej marży minimalnej]) - wówczas cena końcowa jest ustalana na pozycji zgodnie z narzuconym poziomem marży minimalnej (definiowanej na karcie towaru - więcej informacji TUTAJ) oraz określonej ceny bazowej.
Definicja dokumentu FS, zakładka Parametry
Przy próbie wprowadzenia niższej ceny niż zezwala na to marża minimalna, w aplikacji mobilnej pojawia się standardowy komunikat Uzyskana marża jest za niska.
Aktualizacja nagłówka dokumentu po zmianie daty
W przypadku zmiany daty wystawienia dokumentu na nagłówku, zmiany będą aktualizowane, jeżeli na definicji wystawianego dokumentu dla centrum mobilnego przedstawiciela będzie zaznaczony parametr [Aktualizacja danych po zmianie: Daty].
Możliwość zmiany ceny początkowej na pozycji
Możliwość zmiany ceny początkowej na pozycji wystawianego dokumentu jest dostępna w aplikacji mobilnej dla operatorów, którzy na oddziale mobilnym w systemie Comarch ERP XL, na definicji dokumentu, mają zaznaczony parametr [Edycja cen i rabatów na pozycjach] oraz dodatkowo jeżeli na serwerze synchronizacji jest włączona opcja zmiany ceny początkowej – parametr [CanChangeStartPrice] w pliku konfiguracyjnym. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.
Obsługa atrybutów
Istnieje możliwość pobierania i wypełniania atrybutów. Atrybuty w aplikacji Comarch Mobile prezentowane są w sekcji: [Informacje dodatkowe]. Atrybuty można wyświetlać jako klasy lub klasy w grupach.
Obsługa atrybutów przy współpracy z systemem Comarch ERP XL
Typy obiektów
Funkcjonalność
Kontrahenci
Podgląd i edycja
Towary
Podgląd
Samochody
Podgląd
Nagłówki dokumentów
Podgląd i edycja
Pozycje dokumentów
Podgląd i edycja
Aby klasa atrybutu była widoczna w aplikacji mobilnej należy w definicji atrybutu wskazać obiekty na zakładce [Obiekty] oraz zaznaczyć parametr [Podgląd] w grupie [Comarch Mobile] na zakładce [Ogólne]. Zaznaczenie parametru [Edycja] umożliwi dodatkowo edycję atrybutów na niektórych typach obiektów.
Przykładowa definicja klasy atrybutu w systemie Comarch ERP XL
W aplikacji mobilnej obsługiwane są również flagi [Wymagany] oraz [Automat]. Jeżeli dany atrybut jest oznaczony jako Wymagany w systemie ERP, to w aplikacji Comarch Mobile jest oznaczony znakiem .
W aplikacji obsługiwane są następujące typy atrybutów:
Flaga
Tekst
Liczba
Lista
Adres URL – w przypadku wskazania adresu strony internetowej, po naciśnięciu przycisku strona zostanie otwarta w domyślnej przeglądarce na urządzeniu mobilnym
W aplikacji obsłużone zostały następujące formaty atrybutów:
Tekst
Data
1234
1234.56
1234.5678
Zaawansowany
Aby była możliwość wyświetlania atrybutów w grupach należy w systemie Comarch ERP XL na liście Atrybutów z poziomu zakładki [Grupy klas atrybutów] stworzyć odpowiednie grupy atrybutów:
Definicja grupy klasy atrybutu
oraz przypisać do stworzonej grupy obiekt, z którego poziomu ma być dostępna grupa atrybutów.
Przypisanie obiektu
Następnie należy przypisać odpowiednie klasy atrybutów. Jedna klasa może być przypięta do kilku grup jednocześnie.
Wydruk dokumentu
Poniżej został zaprezentowany standardowy wygląd wydruku PDF. Wygląd wydruków dla poszczególnych typów dokumentów i/lub operatorów można modyfikować – np. dodając własne logo firmy na wydruku. Więcej informacji oraz przykłady takich modyfikacji można znaleźć TUTAJ.
Podgląd wydruku PDF wystawionego w aplikacji dokumentu
Obsługa zamienników
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość obsługi zamienników we współpracy z systemem Comarch ERP XL. Podczas wystawiania dokumentów istnieje opcja: Zamień, która służy do zamiany towaru na jego zamiennik. Opcja ta jest dostępna z poziomu:
Menu kontekstowego w koszyku,
Dużej kalkulacji pozycji.
Oznaczenie towarów posiadających zamienniki z poziomu wystawiania dokumentu
Opcja: Zamienniki
Z poziomu listy towarów podczas dodawania dokumentu, po rozwinięciu Menu kontekstowego (oprócz dotychczasowych opcji) jest wyświetlana opcja: „Zamienniki” umożliwiająca wyświetlenie zamienników danego towaru.
Opcja jest dostępna tylko jeśli:
Dla towaru istnieją zamienniki obowiązujące dla dokumentów rozchodowych,
Towar nie został dodany jeszcze do koszyka.
Po wybraniu opcji: Zamienniki jest wyświetlana lista zamienników dla danego towaru. Na liście zamienników oprócz ilości w magazynie oraz ceny (standardowe informacje jak na liście towarów) są informacje na temat przelicznika (ile/za ile).
Po wybraniu danego towaru z listy zamienników zostanie podniesiona standardowa kalkulacja danego towaru (zamiennika). Na kalkulacji domyślna ilość towaru (zamiennika) jest dodawana w jednostce domyślnej sprzedaży.
Wyświetlenie zamienników danego towaru z poziomu wystawiania dokumentu
W menu kontekstowym zamiennika są wyświetlane dwie opcje:
Dodaj do koszyka – po wybraniu tej opcji podniesie się kalkulacja towaru (zamiennika).
Szczegóły towaru – wyświetli się karta towaru. Po przejściu na kartę towaru, a następnie wybraniu opcji: Wstecz widok wróci na listę zamienników.
Opcje dostępne z poziomu menu kontekstowego zamiennika
Opcja: Zamień
Opcja: Zamień dotyczy towarów które zostały dodane do koszyka. Podobnie jak opcja: Zamienniki jest prezentowana tylko jeśli dla towaru istnieją zamienniki obowiązujące dla dokumentów rozchodowych.
Opcja ta jest dostępna z poziomu:
Menu kontekstowego na liście towarów. Po wybraniu tej opcji i wskazaniu zamiennika towar powinien zostać zamieniony, bez podnoszenia kalkulacji.
Menu kontekstowego towarów dodanych do koszyka. Po wybraniu tej opcji i wskazaniu zamiennika towar powinien zostać zamieniony, bez podnoszenia kalkulacji.
Opcja dodatkowych na dużej kalkulacji pozycji. Po wybraniu tej opcji towar i wskazaniu zamiennika towar powinien zostać zamieniony, należy pozostawać w widoku dużej kalkulacji.
Opcja: Zamień dostępna z poziomu menu kontekstowego na liście towarówOpcja: Zamień dostępna z poziomu menu kontekstowego towaru dodanego do koszykaOpcja: Zamień dostępna z poziomu opcji dodatkowych na dużej kalkulacji pozycji
Po wybraniu opcji: Zamień jest wyświetlana lista z dostępnymi zamiennikami. Lista ta odpowiada tej wyświetlonej po wybraniu opcji: Zamienniki.
Po zamianie pozycji na zamiennik (np. dodaliśmy do Koszyka towar A i zamieniliśmy go na jego zamiennik – towar: B) na kalkulacji oraz na liście pozycji towar A zostanie usunięty, a dodany do zostanie towar B.
Jeżeli precyzja ustawiona na jednostce domyślnej i podstawowej zamiennika nie pozwala na zamienienie towaru w ilości wynikającej z przelicznika, wówczas ustawi się maksymalna ilość jaka wynika z przelicznika po zaokrągleniu lub ilość domyślna: 1 jeśli z przeliczenia wyjdzie ilość: 0
Jeżeli parametr: „Rejestruj w jednostkach całkowitych” jest zaznaczony wówczas precyzja zaokrąglania zawsze wynosi 0,
Jeżeli parametr: „Rejestruj w jednostkach całkowitych” nie jest zaznaczony, wówczas przy przeliczaniu i zaokrąglaniu jest sprawdzane jaka precyzja zaokrąglania jest ustawiona na jednostce.
Podczas procesu zamiany w przypadku dokumentów handlowych jest także weryfikowana ilość towaru (zamiennika) na magazynie mobilnym.
Jeżeli ilość zamiennika na magazynie mobilnym wynosi 0 przy próbie dodania takiego towaru (zamiennika) do Koszyka należy wyświetlać standardowy toast o treści: „Brak towaru na magazynie”.
dostępna jest pewna ilość zamiennika, jednak mniejsza niż ta wynikająca z przelicznika. W takiej sytuacji ustawiona zostanie maksymalna dostępna ilość przelicznika oraz wyświetlony komunikat:
Komunikat wyświetlany jeśli ilość zamiennika jest niewystarczająca
W przypadku dokumentów WM oraz MMW, dla których standardowo nie jest podnoszona duża kalkulacja (duża kalkulacja tylko jeśli na towarze włączona obsługa cech) dla takich dokumentów opcja zamień jest dostępna tylko z poziomu:
Menu kontekstowego na liście towarów,
Menu kontekstowego towarów dodanych do koszyka.
Zamienniki na WKA/WKK
Zamienniki na dokumentach WKA są obsługiwane analogicznie jak na dokumentach handlowych. Na liście zamienników prezentowane są tylko takie, które:
Są kaucjami,
udostępnione są na dokumentach przychodowych.
W przypadku automatycznego generowania kaucji do dokumentów handlowych lub dokumentu MMW:
jest możliwa zamiana kaucji, która została dodana do koszyka automatycznie na zamiennik.
Jeżeli kaucja została automatycznie naliczona (dodana do koszyka kaucji) a następnie został zamieniony towar, do którego kaucja się naliczyła kaucja zostanie usunięta (jeżeli zamiennikowi nie przysługuje kaucja) lub odpowiednio przeliczona jeżeli obowiązuje inna kaucja lub ta sama ale w innej ilości.
W przypadku dokumentów WKK zamiana kaucji na zamiennik powinna być możliwa tylko w przypadku zwrotów wykonywanych „ręcznie” tj. niezwiązanych z dokumentami WKA.
Na liście zamienników powinny być dostępne tylko takie, które:
Są kaucjami,
udostępnione są na dokumentach przychodowych.
W przypadku zwrotów kaucji, możliwość zamiany kaucji na zamiennik powinna być możliwa z poziomu:
Kalkulacji zbiorczej kaucji – opcja zamień dostępna tylko dla pozycji niezwiązanych z dokumentem WKA,
Kalkulacji pozycji WKK niezwiązanej z dokumentem WKA – opcje dodatkowe,
Z poziomu dokumentu WKK (analogicznie jak w przypadku innych dokumentów) – opcje dodatkowe z poziomu widoku listy towarów (kaucji) oraz koszyka
Możliwość zamiany kaucji, która nie jest związana z dokumentem WKAKalkulacja pozycji na dokumencie WKK
Uwaga
Jeżeli powielanie pozycji na definicji dokumentu zostało wyłączone, wówczas nie ma możliwości zamiany towaru na zamiennik, który jest już w koszyku. W takiej sytuacji po wybraniu zamiennika z listy nie podnosi się jego kalkulacja, wyświetla się informacja o treści: „Towar znajduje się już w koszyku”
Integracja Comarch Mobile z KSeF
Artykuł opisuje zmiany w aplikacji Comarch Mobile związane z korzystaniem z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który daje możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.
Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF) oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. W sytuacji gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu KSeF, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w systemie, a wystawioną w ten sposób fakturę będzie zobowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób.
W przypadku, gdy wystawca faktury w momencie tworzenia dokumentu i przekazywania go odbiorcy nie skorzysta z KSeF nie będzie miał już możliwości procesowania faktury za pośrednictwem KSeF.
Konfiguracja systemu ERP XL na potrzeby obsługi Krajowego Systemu Obsługi e-Faktur została opisana TUTAJ.
Warunki konieczne w celu wysłania faktury z Comarch Mobile do KSeF
Na potrzeby integracji i obsługi wysyłki faktur bezpośrednio z Comarch Mobile do KSeF należy:
1. Na definicji dokumentu Faktury sprzedaży z poziomu [Edycji struktury firmy] centrum mobilnego w sekcji Wysyłanie dokumentu do KSeF zaznaczyć jeden z dwóch poniższych parametrów:
Konfiguracja KSeF na definicji dokumentu FS
Wysyłaj,
Zależnie od kontrahenta, wówczas dodatkowo zaznaczyć parametr Wysyłaj dokumenty do KSeF na karcie kontrahenta na zakładce Księgowe w sekcji KSeF/Sprzedaż.Konfiguracja KSeF na karcie kontrahenta
Uwaga
W Comarch Mobile wysyłka dokumentów odbywa się automatycznie i każda faktura będzie weryfikowana przed zatwierdzeniem. Nie jest wymagane zaznaczenie parametru Automatycznie podczas zatwierdzania.
2. Na karcie operatora na zakładce Parametry/Uprawnienia w sekcji KSEF zaznaczyć parametr Wysyłanie faktur/Pobieranie UPO.
Konfiguracja KSeF na karcie operatora
3. W pliku konfiguracyjnym [configuration.xl2024.statement] w folderze [Methods] włączyć parametr [SendToKSeF] (Lokalizacja pliku C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration). Domyślna wartość parametru to „0”, która blokuje możliwość wysyłania dokumentów. Zmiana parametru na „1” odnosić będzie się do wszystkich operatorów mobilnych i umożliwi wysyłanie faktur do KSeF. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.
Uwaga
Jeżeli parametr SendToKSeF w pliku konfiguracyjnym będzie wyłączony, a pozostałe parametry w ERP XL będą zaznaczone, wówczas dokument nie będzie wysyłany z Comarch Mobile do KSeF.
Uwaga
Jeżeli parametr Zależnie od kontrahenta na definicji dokumentu Faktury sprzedaży jest włączony oraz na karcie kontrahenta są zaznaczone oba parametry: Wysyłaj dokumenty do KSeF oraz Poza systemem, wówczas dokument nie będzie wysyłany z Comarch Mobile do KSeF, ponieważ będzie to obsłużone poza systemem ERP i Comarch Mobile.
Uwaga
Jeżeli parametr Wysyłanie faktur/Pobieranie UPO na karcie operatora będzie włączony, ale nie będą włączone pozostałe parametry, to faktura z Comarch Mobile nie będzie mogła być zatwierdzona z powodu braku wysyłki do KSeF.
Zmiany funkcjonalne w aplikacji Comarch Mobile dotyczące obsługi KSeF
Parametr „Wysyłaj dokumenty do KSeF” na karcie kontrahenta
Parametr „Wysyłaj dokumenty do KSeF” jest widoczny na karcie kontrahenta:
Karta kontrahenta bez obsługi KSeF oraz z obsługą KSeF
Zmiany na liście dokumentów w Comarch Mobile
Na liście dokumentów umożliwiono wyświetlanie dodatkowych informacji o statusie KSeF dla faktur sprzedaży. To, czy informacje mają być widoczne na liście zależy od użytkownika aplikacji. Konfiguracja dostępna jest w ustawieniach aplikacji, gdzie dodano w sekcji Parametry aplikacji nową opcję Ustawienia listy dokumentów. Po wejściu tę opcję użytkownik będzie mógł włączyć lub wyłączyć możliwość wyświetlania statusów KSeF na liście dokumentów.
Ustawienia listy dokumentówPrzykładowy widok listy dokumentów
Zmiany na dokumencie faktury w Comarch Mobile
Wprowadzona została nowa zakładka KSeF na dokumencie faktury sprzedaży, dzięki której użytkownik ma możliwość podglądu dodatkowych informacji.
Przykładowy widok listy dokumentów
Opcja „Sprawdź poprawność KSeF”
Operacja sprawdzania poprawności w KSeF polega na wstępnym sprawdzeniu czy dany dokument zostałby uznany za poprawny gdyby w tej chwili został przesłany do KSeF. Podczas tej operacji następuje sprawdzenie, czy dokument zawiera wszystkie obowiązkowe informacje oraz czy format przekazanych informacji jest zgodny ze schematem e-faktury.
Uwaga
Merytoryczna poprawność faktury nie jest sprawdzana. Weryfikacja obejmuje tylko i wyłącznie poprawność semantyczną danych.
Sprawdzenie poprawności w Comarch Mobile odbywa się:
Automatycznie w momencie próby zatwierdzenia dokumentu,
W momencie wywołania akcji z poziomu menu kontekstowego dokumentu FS w buforze „Sprawdź poprawność w KSeF” na liście dokumentów,
W menu kontekstowym na podglądzie dokumentu.
Opcja sprawdzania poprawności KSeF z poziomu listy dokumentów i podglądu faktury
Jeżeli weryfikacja będzie pozytywna, wówczas wyświetlony zostaje komunikat: „Dokument [numer dokumentu] jest zgodny ze strukturą e-faktury”
Jeżeli weryfikacja nie będzie pozytywna, wówczas wyświetlony zostaje komunikat: „Dokument [numer dokumentu] jest niezgodny ze strukturą e-faktury"
Eksport faktury do KSeF
W Comarch Mobile wysyłka dokumentów do KSeF odbywa się automatycznie i każda faktura będzie weryfikowana przed zatwierdzeniem, o czym użytkownik zostaje poinformowany odpowiednim komunikatem.
Komunikat informacyjny po zatwierdzeniu faktury wysłanej automatycznie do KSeF
Uwaga
Jeżeli eksport dokumentu do KSeF nie powiedzie się, wówczas użytkownik poinformowany odpowiednim komunikatem, a dokument faktury sprzedaży zostanie zapisany do bufora.
Opcja "Pobierz UPO"
Wysłanie faktury do KSeF nie zawsze jest jednoznaczne z tym, że faktura została wystawiona. Aby dokument mógł być nazywany fakturą ustrukturyzowaną, musi posiadać specjalny numer identyfikujący tę fakturę w systemie KSeF. Numer ten nadawany jest przez KSeF w momencie przetworzenia dokumentu, co potwierdzane jest w formie dokumentu UPO, czyli urzędowego poświadczenia odbioru faktury. Obecnie każdy z systemów ERP, w tym Comarch Mobile pobiera UPO jedynie na żądanie operatora.
Opcja „Pobierz UPO” prezentowana jest w Comarch Mobile z poziomu menu kontekstowego dokumentu FS oraz w menu kontekstowym na podglądzie dokumentu tylko i wyłącznie wtedy, gdy:
Status dokumentu w KSeF to „Wysłano/Nie odebrano UPO”
Dokument został wystawiony przez zalogowanego w Comarch Mobile operatora
Operator ma nadane uprawnienie do wysyłania dokumentów do KSeF/Pobierania UPO
Opcja Pobierz UPO z poziomu listy dokumentów i podglądu faktury
Jeżeli uda się pobrać UPO, wówczas w aplikacji zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat.
Komunikat informacyjny o pobraniu UPO
Uwaga
Po pobraniu UPO opcja „Pobierz UPO” nie będzie już dostępna dla danego dokumentu.
Może wystąpić sytuacja, w której UPO nie będzie jeszcze gotowe w systemie KSeF w związku z czym nie będzie możliwości pobrania go do Comarch Mobile. W takim wypadku zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat: „Nie udało się pobrać UPO. UPO nie jest jeszcze gotowe.”
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.