Obsługa programów lojalnościowych

W aplikacji Comarch Mobile jest możliwość obsługi programów lojalnościowych. Umożliwiono pobieranie z systemu ERP punktów lojalnościowych zgromadzonych na kontach określonych kontrahentów za zakup poszczególnych towarów. Zebrane punkty mogą zostać wykorzystane w aplikacji mobilnej do nadania rabatów. Aby umożliwić rozliczanie punktów lojalnościowych z poziomu aplikacji Comarch Mobile, należy:
  • stworzyć definicję programu lojalnościowego zgodnego ze swoimi założeniami oraz wymaganiami opisanymi w dalszej części dokumentu,
  • obsłużyć synchronizację punktów lojalnościowych kontrahentów,
  • włączyć obsługę programu lojalnościowego w pliku configuration.*.statement (Domyślna lokalizacja pliku to C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration), poprzez zmianę wartości klucza [IsLoyaltyEnabled] na 1.

Struktura definicji programu lojalnościowego

Przygotowane definicje programów lojalnościowych należy umieścić w pliku z rozszerzeniem XML w katalogu [LoyaltyProgramsDefinitions] katalogu głównego serwera synchronizacji Mobile. Nazwa pliku musi składać się z <IdProgramuLojalnosciowego>#<NazwaProgramuLojalnosciowego>.xml
Przykład
12#NaszaLojalnosc.xml
Synchronizacja definicji do urządzeń mobilnych odbywa się po każdej modyfikacji w plikach definicji. Aby usunąć już zsynchronizowaną definicję z urządzeń mobilnych należy zmienić id programu na wartość ujemną. Taka definicja zostanie usunięta przy następnej synchronizacji.
Przykład
-12#NaszaLojalnosc.xml
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> <LoyaltyProgram>

<Name>…</Name>

<SettleDocumentsValue>…</SettleDocumentsValue>

<CheckContractorStatusQuery>

</CheckContractorStatusQuery>

<CheckArticleStatusQuery>

</CheckArticleStatusQuery>

<InitialMessageQuery>

</InitialMessageQuery>

<AfterRemovePositionLoyaltyProgramQuery>

</AfterRemovePositionLoyaltyProgramQuery>

<AfterAddPositionLoyaltyProgramQuery>

</AfterAddPositionLoyaltyProgramQuery>

<AfterRemoveDocumentLoyaltyProgramQuery>

</AfterRemoveDocumentLoyaltyProgramQuery>

<AfterAddDocumentLoyaltyProgramQuery>

</AfterAddDocumentLoyaltyProgramQuery>

</LoyaltyProgram>

Elementy w definicji program lojalnościowego

  • Name – Nazwa program lojalnościowego
  • SettleDocumentsValue – flaga bitowa określająca, na jakich dokumentach bierze udział program lojalnościowy. Poszczególne typy dokumentów będą miały przyporządkowane wartości:

1 – OS

2 – ZS

4 – FS

8 – PA

16 – WZ

32 – WM

Wskazówka
Wartość pola 5 oznaczać będzie, że rozliczenie punktów dostępne będzie na dokumentach OS i FS (1+4).
  • CheckContractorStatusQuery – Zapytanie sprawdzające czy dany kontrahent bierze udział w programie lojalnościowym oraz zwraca liczbę punktów dostępnych dla kontrahenta. Zwrócenie wiersza oznacza, że kontrahent bierze udział w programie lojalnościowym.
    • Parametry wejściowe:
      • @DocumentType – typ dokumentu. Wartość zgodna z wartościami z punktu drugiego.
      • @ContractorId – identyfikator kontrahenta
      • @LoyaltyProgramId – identyfikator programu lojalnościowego
      • @EditedDocumentId – identyfikator dokumentu, który jest teraz aktualnie reedytowany (został tylko zapisany wcześniej, został cofnięty do bufora)
    • Kolumny wyjściowe:
      • Liczba punktów dostępnych do zużycia przez kontrahenta
  • CheckArticleStatusQuery – Zapytanie sprawdzające czy dany towar jest dostępny w danym programie lojalnościowym oraz zwraca liczbę punktów do rozliczenia na pozycji.
    • Parametry wejściowe
      • @ArticleId – identyfikator towaru na który wystawiana jest pozycja
      • @StartGrossPrice – początkowa cena brutto
      • @StartNetPrice – początkowa cena netto
      • @Quantity – ilość w jednostce bazowej
      • @AvailablePoints – liczba dostępnych punktów kontrahenta
      • @EditedDocumentId – identyfikator edytowanego dokumentu
      • @VatRate – stawka VAT (np. dla 23% – parametr ten będzie miał wartość 23)
      • @VatDirection – kierunek VAT (0 – Netto, 1 – Brutto)
    • Kolumny wyjściowe
      • MaxPointsToSettleValue – maksymalna liczba punktów możliwa do rozliczenia na pozycji
      • EndGrossPrice – końcowa cena brutto na pozycji po rozliczeniu punktów MaxPointsToSettleValue
  • InitialMessageQuery – Zapytanie tworzące komunikat powitalny.
    • Parametry wejściowe
      • @DocumentType – typ dokumentu. Wartość zgodna z wartościami z punktu drugiego.
      • @ContractorId – identyfikator kontrahenta
      • @LoyaltyProgramId – identyfikator programu lojalnościowego
      • @EditedDocumentId – identyfikator dokumentu, który jest teraz aktualnie reedytowany (został tylko zapisany wcześniej, został cofnięty do bufora)
    • Kolumny wyjściowe
      • InitialMessageText – komunikat powitalny. Może zawierać proste tagi html’owe w celu sformatowania tekstu. (np. Dodanie nowej linii <br />, Zmiana koloru fragmentu tekstu <font color=”#FF0000″></font>, itd.)
  • AfterRemovePositionLoyaltyProgramQuery – Zapytanie wykonywane po usunięciu rozliczenia programu lojalnościowego na pozycji. Służy do wycofania zmian wykonanych w AfterAddPositionLoyaltyProgramQuery.
    • Parametry wejściowe
      • @LoyaltyProgramId – identyfikator programu lojalnościowego
      • @ProgramName – nazwa programu lojalnościowego
      • @AttributeObjectType – typ atrybutów dla pozycji
      • @ObjectId – identyfikator dokumentu
      • @ObjectIsLocal – identyfikator dokumentu
      • @ObjectSubId – identyfikator pozycji
      • @ObjectSubIsLocal – identyfikator pozycji
    • Obsługiwane jest wiele zapytań w ramach tej samej definicji. Separator skryptów „;GO;
  • AfterAddPositionLoyaltyProgramQuery – Zapytanie wykonywane po zapisie dokumentu – dla każdej pozycji, która zostaje rozliczona za pomocą programu lojalnościowego.
    • Parametry wejściowe
      • @LoyaltyProgramId
      • @ProgramName
      • @SettledPoints
      • @AttributeObjectType
      • @ObjectId
      • @ObjectIsLocal
      • @ObjectSubId
      • @ObjectSubIsLocal
      • @StartGrossPrice – cena początkowa brutto
      • @StartNetPrice – cena początkowa netto
      • @StartGrossValue – wartość brutto
      • @StartNetValue – wartość netto
    • Obsługiwane jest wiele zapytań w ramach tej samej definicji. Separator skryptów „;GO;
  • AfterRemoveDocumentLoyaltyProgramQuery – Zapytanie wykonywane po usunięciu rozliczenia programu lojalnościowego z dokumentu. Służy do wycofywania zmian wykonanych w
    • Parametry wejściowe
      • @LoyaltyProgramId
      • @ProgramName
      • @SettledPoints
      • @AttributeObjectType
      • @ObjectId
      • @ObjectIsLocal
      • @ObjectSubId
      • @ObjectSubIsLocal
    • Obsługiwane jest wiele zapytań w ramach tej samej definicji. Separator skryptów „;GO;
  • AfterAddDocumentLoyaltyProgramQuery – Zapytanie wykonywane po zapisie dokumentu z rozliczeniem programu lojalnościowego.
    • Parametry wejściowe
      • LoyaltyProgramId
      • ProgramName
      • SettledPoints
      • AttributeObjectType
      • ObjectId
      • ObjectIsLocal
      • ObjectSubId
      • ObjectSubIsLocal
    • Obsługiwane jest wiele zapytań w ramach tej samej definicji. Separator skryptów „;GO;

Synchronizacja punktów lojalnościowych kontrahentów

Aby umożliwić synchronizację punktów lojalnościowych kontrahentów należy zaimplementować metody synchronizacji obiektu [contractorsloyaltypoints]:
  • *.statement – zapytanie pobierające aktualne stany punktów kontrahentów. Zwracane kolumny:
    • OperationType – typ operacji (dodawanie, usuwanie, edycja),
    • OperationTS – timestamp synchronizacji,
    • LoyaltyProgramId – identyfikator programu lojalnościowego,
    • ContractorId – identyfikator kontrahenta,
    • Points – liczba dostępnych punktów do rozliczenia przez kontrahenta,
    • LockedPoints – liczba punktów dostępnych lecz zablokowanych do rozliczenia. Obecnie parametr ten nie jest jeszcze obsługiwany, dlatego zawsze kolumna ta powinna zwracać wartość 0.
  • contractorsloyaltypoints*.xml – definicja metody synchronizacji, triggery aktualizujące timestampy wierszy

Rozliczanie punktów w systemie Comarch ERP XL

Rozliczanie punktów należy obsłużyć po stronie systemu Comarch ERP XL za pomocą triggera wdrożeniowego aktywowanego np. potwierdzeniem dokumentu. Dokładny sposób rozliczenia jest zależny od  mechanizmów zaimplementowanych w programie lojalnościowym po stronie systemu Comarch ERP XL. Program lojalnościowy może zostać oparty poprzez atrybuty zdefiniowane w systemie Comarch ERP XL. W takiej obsłudze będą brani pod uwagę Kontrahenci, którzy posiadają zdefiniowany atrybut ze wskazaniem programu lojalnościowego (np. Nasza Lojalność), a przedstawiciel będzie mógł nadać rabat tylko na pozycjach towarów oznaczonych też odpowiednim atrybutem.
Dodanie atrybutu na karcie towaru
Dodanie atrybutu na karcie kontrahenta
Obecne implementacje do przesyłania informacji o liczbie rozliczonych punktów, korzystają z atrybutów (klasa atrybutu tylko do odczytu) ustawianych na pozycjach dokumentów (za pomocą AfterAddPositionLoyaltyProgramQuery) z wartością rozliczonych na pozycji punktów. Podczas synchronizacji do systemu ERP dokumentów, w momencie ich potwierdzenia, w triggerze sprawdzone powinno zostać istnienie atrybutu rozliczającego punkty na pozycjach. Wartość rozliczonych punktów powinna zostać odjęta z puli punktowej kontrahenta. Dodatkowo rozliczenie takie powinno spowodować podbicie odpowiednich timestampów w [contractorsloyaltypoints] w celu wymuszenia synchronizacji aktualnego stanu punktów kontrahenta.

Wyświetlanie limitu kredytowego do wykorzystania przez kontrahenta

Istnieje możliwość ukrywania informacji o przyznanej oraz wykorzystanej kwocie limitu. Dzięki tej funkcjonalności przedstawiciel handlowy będzie miał dostęp tylko do kwoty limitu pozostającej do wykorzystania przez kontrahenta oraz kwot dozwolonych po terminie i przeterminowanych. W plikach konfiguracyjnych znajdujących się w katalogu (domyślnie): C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods znajduje się parametr [IsContractorsCreditLimitsValueVisible], odpowiedzialny za ukrywanie/odkrywanie powyższych informacji. Domyślna wartość tego parametru to „1”. Więcej informacji nt. tego parametru znajduje się TUTAJ.

Przypisanie grupy towarów oraz magazynów do kontrahenta

W systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość przypisania grupy towarów oraz magazynów, z których pobierane będą towary dla danego kontrahenta. Dostępne towary oraz magazyny dla danego kontrahenta należy wskazać na Karcie kontrahenta, zakładka [Aplikacje].
Wskazówka
Można:
  • wybrać grupę towarów, która będzie dostępna w aplikacji dla danego Kontrahenta,
  • wybrać magazyny, które będą dostępne dla danego Kontrahenta,
  • określić magazyn domyślny.
Przypisanie grupy towarów oraz magazynów do kontrahenta
W przypadku wyboru Magazynów istnieje możliwość określenia, który magazyn będzie domyślny i dostępny w aplikacji Comarch Mobile.
Przypisanie magazynów do kontrahenta, określenie magazynu domyślnego i dostępnego w aplikacji

Wyświetlanie waluty na karcie kontrahenta

W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość ustawienia domyślnej waluty, która będzie wyświetlana na karcie kontrahenta. Walutę ustawia się w zakładce [Rozliczenia] na karcie kontrahenta.
Informacja o domyślnej walucie na karcie kontrahenta w systemie Comarch ERP XL
Operator, który ma uprawnienia do edycji karty kontrahenta może również zmieniać rodzaj waluty na tej karcie. Uprawnienie to nadaje się w systemie Comarch ERP XL w konfiguracji oddziału mobilnego w zakładce kontrahenci [Edycja kontrahenta].

Określenie rodzajów kontrahentów na wzorcu wizyty

Istnieje możliwość planowania wizyt z uwzględnieniem rodzaju kontrahenta. Funkcjonalność ta jest zależna od określenia rodzajów kontrahentów na wzorcu wizyty w systemie Comarch ERP XL:
Określenie rodzajów kontrahenta na wzorcu wizyty
Zaznaczenie powyższego parametru spowoduje, że operator będzie mógł zaplanować wizytę z danym wzorcem tylko dla znajdujących się na liście rodzajów kontrahentów. Jeśli opcja ta zostanie odznaczona, będzie istniała możliwość dodania lub usunięcia danego rodzaju kontrahentów z listy.

Kolorowanie kontrahentów

Istnieje możliwość kolorowania kontrahentów. Aby dany rodzaj kontrahentów został pokolorowany w aplikacji należy w systemie Comarch ERP XL, w module: Administrator wybrać z menu pozycję: Listy\Słowniki kategorii\CRM\Rodzaje kontrahentów i przypisać odpowiedni kolor do danego rodzaju kontrahenta.
Przypisywanie koloru do rodzaju kontrahenta w systemie Comarch ERP XL
Po wykonaniu synchronizacji kontrahenci dostępni w aplikacji zostaną oznaczeni na liście odpowiednim kolorem. Przed nazwą i akronimem każdego pokolorowanego kontrahenta będzie wpisany rodzaj kontrahenta.
Kolorowanie kontrahentów w aplikacji

Konfiguracja limitu kredytowego kontrahenta

W aplikacji obsłużona została kontrola limitu kredytowego. Do wyliczenia salda porównywanego z limitem uwzględniane są zobowiązania wobec kontrahenta oraz nierozliczone wpłaty. W przypadku, gdy saldo należności od kontrahenta przekroczy ustalony limit, wówczas przy próbie zarejestrowania transakcji sprzedaży (potwierdzenia dokumentu sprzedaży) aplikacja zareaguje stosownie do uprawnień użytkownika, a ściślej do ustawień w definicji dokumentu: uniemożliwi zarejestrowanie transakcji lub wyświetli ostrzeżenie (w systemie Comarch ERP XL, okno: [Definicja dokumentu], zakładka: [Ogólne]). Uwzględniane są przy tym ustawienia w definicji dokumentu dla centrum struktury praw, do którego należy zalogowany do aplikacji operator. Szczegółowe informacje dotyczące ustawień na definicji dokumentu znajdują się TUTAJ. W systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość ustalenia limitu kredytowego:
  • Nieograniczonego (w tym przypadku informacja na temat listy limitów kredytowych nie jest pobierana do aplikacji Comarch Mobile)
  • Ograniczonego kwotowo z konkretną datą zakończenia
  • Ograniczonego kwotowo, bezterminowego (bez określonej daty zakończenia)
(Należy pamiętać aby strefa czasowa na urządzeniu mobilnym była zgodna ze strefa czasową na serwerze.) Dla danego kontrahenta można zdefiniować obecnie kilka limitów kredytowych. Każdy limit jest rejestrowany dla określonego okresu, w którym ma obowiązywać, a poszczególne okresy dodanych limitów nie mogą się pokrywać.
Karta kontrahenta w systemie Comarch ERP XL, zakładka: [Limity kredytowe]
Do aplikacji Comarch Mobile pobierane są informacje na temat obecnych i przyszłych limitów kredytowych wraz z dozwoloną kwotą przeterminowania. W przypadku, gdy limit kredytowy w systemie Comarch ERP XL został wyrażony w walucie obcej, wówczas przy pobieraniu go do aplikacji Comarch Mobile zostanie on przeliczony na walutę systemową wg wybranego kryterium:
  • Daty Od – kursu z dnia rozpoczynającego okres limitu kredytowego;
  • Daty bieżącej – bieżący kurs;
  • Dnia poprzedniego – kurs z dnia poprzedniego;
  • Ustalony – zdefiniowany na limicie.
Dodawanie limitu kredytowego w systemie Comarch ERP XL
Ze względu na możliwą do zdefiniowania strukturę wielooddziałową kontrahentów w systemie Comarch ERP XL, wprowadzona została kontrola centralnego limitu kredytowego, który ustalany jest na centrali i dotyczy wszystkich kontrahentów, którzy są jej oddziałami. Jeśli dla centrali ustawiony zostanie limit kredytowy, to dany oddział nie będzie mógł go przekroczyć. W przypadku struktury oddziałowej kontrola limitu kredytowego przebiega dwuetapowo:
  • sprawdzany jest limit kredytowy danego kontrahenta i jeśli dany kontrahent jest oddziałem następuje przejście do drugiego etapu
  • jeśli limit kredytowy oddziału nie został przekroczony lub został przekroczony, ale w definicji dokumentu zaznaczona jest opcja dotycząca zatwierdzania: Zezwalaj lub Ostrzegaj, następuje sprawdzenie limitu kredytowego centrali.
Jeśli dany kontrahent jest centralą, zawsze sprawdzany jest tylko jego limit. Dodatkowo, jeśli kontrolowany jest limit centrali, sprawdzane jest wykorzystanie limitu centrali oraz wszystkich kontrahentów, którzy są jej oddziałami. Aktualny limit kredytowy dla danego kontrahenta prezentowany jest na karcie kontrahenta, w sekcji [Handlowe]. Możliwe jest również prezentowanie limitu kredytowego w walucie obcej, jeśli zdefiniowano to wcześniej w systemie Comarch ERP XL. W przypadku, gdy kontrahent:
  • nie posiada limitu kredytowego, wówczas w aplikacji prezentowany jest: Brak bieżącego limitu kredytowego
  • posiada nieograniczony limit kredytowy, wówczas w aplikacji prezentowany jest: Nieograniczony.
Okno prezentowane jest po wybraniu przycisku grupie Handlowe w wierszu Limit kredytowy.
Karty kontrahentów wraz limitem kredytowym wyświetlanym w walucie krajowej i walucie obcej
Poniżej zostało zaprezentowane okno, w którym wyświetlane są informacje na temat limitów kredytowych danego kontrahenta.
Limity kredytowe zdefiniowane dla danego kontrahenta
Okno jest podzielone na trzy sekcje: Sekcja: Bieżący limit kredytowy:
  • Okres obowiązywania – zakres dat, w którym obowiązuje dany limit kredytowy
Dodawanie limitu kredytowego w systemie Comarch ERP XL
    • Parametry – parametry zaznaczone na definicji dokumentu FS w danym centrum głównym, zakładka Ogólne (Sekcja: W limicie kredytowym uwzględniaj)
Definicja dokumentu FS w systemie Comarch ERP XL
  • Limit z kontrahenta – informacja na temat tego, czy limit kredytowy jest pobierany z karty kontrahenta, czy karty płatnika. Ustawienia, odnośnie pobierania limitu kredytowego z kontrahenta znajdują się w systemie Comarch ERP XL na Karcie kontrahenta\zakładka: [Handlowe]\ Forma i termin płatności oraz limit kredytowy z kart.
Karta kontrahenta w systemie Comarch ERP XL
Karta kontrahenta w systemie Comarch ERP XL w zakładce Limity kredytowe pokazuje wykorzystanie limitu kredytowego.Zawiera następujące informacje:
  • Limitu kredytowego – kwota udzielonego limitu kredytowego
  • Wykorzystana – odzwierciedla wykorzystaną kwotę kredytu.
  • Pozostaje do wykorzystania – odzwierciedla kwotę kredytu możliwą do wykorzystania. Jeżeli kwota będzie ujemna, to zostanie wyświetlona w aplikacji w kolorze czerwonym
  • Dozwolona po terminie – odzwierciedla kwotę dozwoloną po terminie obowiązywania limitu
  • Przeterminowana – odzwierciedla kwotę przeterminowanych płatności. Jeżeli kwota przeterminowana będzie większa od kwoty dozwolonej po terminie, kwota ta zostanie wyświetlona w aplikacji w kolorze czerwonym
Limit kredytowy w systemie Comarch ERP XL
Limit kredytowy w aplikacji
Sekcja: Następny limit kredytowy Prezentowana jest w przypadku, gdy kontrahent posiada zdefiniowane kolejne limity kredytowe. Po naciśnięciu na przycisk zostanie wyświetlone okno w którym zaprezentowane są wszystkie limity kredytowe określone dla danego kontrahenta. Składa się z prezentowanych chronologicznie kolejnych limitów kredytowych zaplanowanych dla danego kontrahenta. W sekcji widoczne są następujące informacje:
Lista limitów kredytowych w aplikacji Comarch Mobile
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość ukrywania informacji o przyznanej oraz wykorzystanej kwocie limitu. Dzięki tej funkcjonalności przedstawiciel handlowy będzie miał dostęp tylko do kwoty limitu pozostającej do wykorzystania przez kontrahenta oraz kwot dozwolonych po terminie i przeterminowanych. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.

Konfiguracja koncesji

W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość sprzedawania artykułów objętych koncesją oraz posiadają informację o dacie ważności danej koncesji. W celu korzystania z funkcjonalności w systemie Comarch ERP XL konieczne jest, aby na karcie towaru określony był rodzaj koncesji niezbędny do jego sprzedaży jak na rysunku.
Wybór koncesji niezbędnej do sprzedaży towaru
Dodatkowo w systemie XL konieczne jest zdefiniowanie daty ważności danej koncesji na karcie kontrahenta jak na rysunku poniżej.
Definicja koncesji na karcie kontrahenta
Dzięki wprowadzeniu funkcjonalności kontroli koncesji przedstawiciel handlowy otrzyma informację, gdy będzie chciał sprzedać towar objęty koncesją dla kontrahenta, u którego koncesja jest przeterminowana.
Komunikat pojawiający się, gdy brak aktualnej koncesji dla kontrahenta

Prawo do edycji kontrahenta

W systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość przypisania operatorowi prawa do edycji kontrahenta na urządzeniu mobilnym.
Przypisanie operatorowi prawa do edycji kontrahentów
Nowo dodani kontrahenci mogą być modyfikowani do momentu wysłania ich kart do systemu Comarch ERP XL. Aby edytować kartę kontrahenta pobranego z systemu Comarch ERP XL konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie stanowiska mobilnego -  więcej informacji znajduje się TUTAJ.

Wystawianie zamówień sprzedaży pomimo wstrzymanych transakcji dla kontrahenta

W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość wystawiania dokumentu ZS (Zamówienie Sprzedaży) dla kontrahenta, który jednocześnie ma zablokowane wystawianie pozostałych dokumentów (FS, PA, WZ i WM).
Konfiguracja systemu Comarch ERP XL, aby możliwe było wystawienie dokumentów ZS, podczas gdy transakcje są zablokowane
Kartoteka kontrahenta – zablokowane transakcje, możliwość wystawienia dokumentu ZS, OS, RLS
Gdy w systemie Comarch ERP XL zaznaczony zostanie znacznik zarówno „Wstrzymano transakcje” jak i „Wstrzymano zamówienia” wówczas Przedstawiciel handlowy nie będzie miał możliwości wystawiania żadnych dokumentów na danego kontrahenta (nie dotyczy Oferty Sprzedaży oraz Reklamacji).

Blokada realizacji działań handlowych dla nowo utworzonego kontrahenta

Aplikacja Comarch Mobile umożliwia blokowanie realizacji działań handlowych dla nowo utworzonego kontrahenta do czasu jego synchronizacji do systemu ERP. Kontrahent dodany w aplikacji Comarch Mobile jest oznaczony ikonką . Zablokowana zostanie możliwość wystawiania dokumentów handlowych, dokumentów ZSR oraz tworzenia działań CRM we wszystkich miejscach w aplikacji. Aby mieć możliwość wystawiania poszczególnych działań handlowych dla nowo utworzonego kontrahenta konieczne jest wykonanie synchronizacji z systemem ERP.
Uwaga
Za konfigurację tej funkcjonalności odpowiada parametr CanBlockActionsForNewContractorBeforeSynchronization. Wartość parametru należy zmienić w pliku contractors.xl.statement w lokalizacji C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration. Więcej informacji na temat konfiguracji znajduje się TUTAJ.
Po włączeniu parametru CanBlockActionsForNewContractorBeforeSynchronization i utworzeniu nowego kontrahenta w aplikacji Comarch Mobile:
  • po kliknięciu w sekcję Działania, Serwis oraz Handlowe na karcie kontrahenta zostanie wyświetlony komunikat: "Brak możliwości wykonywania działań handlowych. Dokonaj synchronizacji nowego kontrahenta."
Widok okna informującego o konieczności synchronizacji
  • po kliknięciu na liście kontrahentów w menu kontekstowym nowego kontrahenta nie jest widoczna opcja "Dodaj dokument"

  • podczas wystawiania dokumentów w kaflu Dokumenty, Serwis i Kasa lub działania CRM w kaflu Terminarz i Dzień w momencie wyboru kontrahenta, który nie został jeszcze zsynchronizowany z systemem ERP, pojawi się komunikat: "Należy dokonać synchronizacji nowego kontrahenta."

Widok okna informującego o konieczności synchronizacji
  • w przypadku kafla Dokumenty, Dzień, Serwis i Terminarz ukryta jest ikonka odpowiedzialna za dodanie nowego kontrahenta
 

Określenie wymaganych pól podczas rejestracji lub edycji kontrahenta

W systemie Comarch ERP XL istnieje możliwość określenia pól, które będą wymagane podczas edycji lub dodawania nowego kontrahenta w aplikacji. Pola wymagane definiowane są w module Administrator Comarch ERP XL: Słowniki kategorii/CRM/ Rodzaje kontrahentów. Po wybraniu danego rodzaju kontrahenta należy określić, które informacje będą wymagane podczas rejestrowania lub edycji karty kontrahenta.
Określenie pól wymaganych podczas rejestracji kontrahenta dla danego rodzaju kontrahenta w systemie Comarch ERP XL
Uwaga
Istnieje możliwość określenia wymagalności pozostałych pól w pliku ...\Serwer synchronizacji\Methods\contractorstypes\contractorstypes.xl2017.statement. Dostępne opcje:
  • 1 - Pole jest wymagane,
  • 2 - Pole będzie dostępne do edycji,
  • 4 - Zmiana pola wpłynie na zmianę adresu.
Możliwe jest sumowanie powyższych wartości.
Uwaga
Na chwilę obecną, w aplikacji Comarch Mobile nie jest obsłużony parametr Przy zapisie [Ostrzegaj/Zablokuj]. W przypadku niewypełnienia wymaganych pól zapis karty kontrahenta zostanie uniemożliwiony.
W momencie, gdy podczas rejestracji lub edycji karty kontrahenta w aplikacji, wymagane dane nie zostaną uzupełnione, nie będzie możliwe zapisanie tworzonej karty i wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat informujący.
Uwaga
Istnieje możliwość sparametryzowania funkcjonalności dodawania i edycji kontrahentów przez operatorów. W zalezności od konfiguracji oddziału mobilnego w systemie Comarch ERP XL operator będzie mógł dodawać/edytować kontrahentów tylko o określonym rodzaju. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
 

Obsługa atrybutów

Istnieje możliwość pobierania i wypełniania atrybutów. Atrybuty w aplikacji Comarch Mobile prezentowane są w sekcji: [Informacje dodatkowe]. Atrybuty można wyświetlać jako klasy lub klasy w grupach. Obsługa atrybutów przy współpracy z systemem Comarch ERP XL
Typy obiektów Funkcjonalność
Kontrahenci Podgląd i edycja
Towary Podgląd
Samochody Podgląd
Nagłówki dokumentów Podgląd i edycja
Pozycje dokumentów Podgląd i edycja
Aby klasa atrybutu była widoczna w aplikacji mobilnej należy w definicji atrybutu wskazać obiekty na zakładce [Obiekty] oraz zaznaczyć parametr [Podgląd] w grupie [Comarch Mobile] na zakładce [Ogólne]. Zaznaczenie parametru [Edycja] umożliwi dodatkowo edycję atrybutów na niektórych typach obiektów.
Przykładowa definicja klasy atrybutu w systemie Comarch ERP XL
W aplikacji mobilnej obsługiwane są również flagi [Wymagany] oraz [Automat]. Jeżeli dany atrybut jest oznaczony jako Wymagany w systemie ERP, to w aplikacji Comarch Mobile jest oznaczony znakiem . W aplikacji obsługiwane są następujące typy atrybutów:
  • Flaga
  • Tekst
  • Liczba
  • Lista
  • Adres URL – w przypadku wskazania adresu strony internetowej, po naciśnięciu przycisku strona zostanie otwarta w domyślnej przeglądarce na urządzeniu mobilnym
W aplikacji obsłużone zostały następujące formaty atrybutów:
  • Tekst
  • Data
  • 1234
  • 1234.56
  • 1234.5678
  • Zaawansowany
Aby była możliwość wyświetlania atrybutów w grupach należy w systemie Comarch ERP XL na liście Atrybutów z poziomu zakładki [Grupy klas atrybutów] stworzyć odpowiednie grupy atrybutów:
Definicja grupy klasy atrybutu
oraz przypisać do stworzonej grupy obiekt, z którego poziomu ma być dostępna grupa atrybutów.
Przypisanie obiektu
Następnie należy przypisać odpowiednie klasy atrybutów. Jedna klasa może być przypięta do kilku grup jednocześnie.

Atrybut okresowy

Istnieje możliwość skonfigurowania atrybutu o parametrze [Okresowy]. Zaznaczając ten parametr możliwe będzie określenie wartości atrybutu oraz okresu jego obowiązywania.
Okno dodawania wartości atrybutu oraz edycja okresu obowiązywania
Możliwe jest utworzenie wielu wartości dla atrybutu w różnych okresach obowiązywania. Okresy obowiązywania nie mogą się pokrywać, w innym przypadku system nie pozwoli na zapisanie takich wartości.
Utworzone wartości atrybutu okresowego
Atrybut okresowy w Comarch Mobile

Obsługa prolongat

Prolongata jest wystawiana w systemie Comarch ERP XL i umożliwia zmianę terminu płatności dla należności, w tym pochodzących z zaksięgowanych faktur sprzedaży. Występuje w dwóch wariantach:

  • Prolongata płatnościowa – zmienia termin płatności źródłowego dokumentu.
  • Prolongata informacyjna – nie zmienia terminu płatności na dokumencie źródłowym, a płatność nie jest wymagalna.

Lista prolongat w ERP XL

Aby otworzyć okno Listy prolongat należy w module Sprzedaż w zakładce Księgowość wybrać pozycję: Prolongaty.

Lista prolongat, zakładka: Ogólne
Na zakładce Ogólne znajdują się prolongaty wszystkich kontrahentów. Opcja [Dodaj] – umożliwia wygenerowanie prolongaty. Po naciśnięciu przycisku pojawi się lista kontrahentów, na której należy wybrać jednego kontrahenta, dla którego ma zostać wystawiona prolongata. Po wybraniu kontrahenta i naciśnięciu przycisku akceptacji zostanie podniesiona Historia wybranego kontrahenta – zakładka Rozliczenia / Płatności.
Widok listy płatności kontrahenta w systemie ERP XL
Po wybraniu płatności do prolongowania oraz naciśnięciu przycisku akceptacji zostanie podniesione okno: Generowanie prolongat. Możliwe jest zaznaczenie wielu płatności i wygenerowanie do nich jednego dokumentu prolongaty. 
Uwaga
Więcej informacji o prolongatach i ich generowaniu w systemie Comarch ERP XL znajduje się TUTAJ.
Uwaga
Prolongaty, które mają harmonogram spłat w ratach nie są synchronizowane do Comarch Mobile.

Prolongaty w Comarch Mobile

W Comarch Mobile umożliwiono wyświetlanie i rozliczanie płatności dokumentów FS/FSE/PA, które w systemie Comarch ERP XL zostały prolongowane. Dokumenty objęte prolongatą w aplikacji są prezentowane w sekcji Płatności na karcie kontrahenta. Więcej informacji o płatnościach TUTAJ. Gdy do płatności dokumentów FS/FSE/PA w systemie ERP XL zostanie utworzona prolongata, po synchronizacji w sekcji Płatności zamiast takiego dokumentu będzie widoczna powiązana prolongata.
Widok prolongaty w sekcji Płatności
Rozliczając prolongatę użytkownik ma możliwość zadecydowania, czy zostanie rozliczona część dokumentów, które zawarte są w prolongacie czy wszystkie oraz, czy razem z dokumentami zostaną rozliczone koszty związane z prolongatą.
Rozliczenie prolongaty - szczegóły płatności
Uwaga
W odróżnieniu do innych dokumentów, w przypadku rozliczania prolongaty nie ma możliwości edycji wpłaty.
Uwaga
Jeśli w mobilnej bazie danych nie ma dokumentów powiązanych z płatnościami zawierającymi się w prolongacie, wówczas w sekcji Dotyczy dokumentów będzie widoczna informacja, że prolongata dotyczy dokumentu historycznego.
W widoku zapisu kasowego KP zostały wyszczególnione elementy prolongaty, czyli:
  • Kwota odsetek
  • Płatności prolongowane
  • Koszt prolongaty
Zapis kasowy KP - elementy prolongaty
O przeterminowaniu prolongaty, analogicznie jak w przypadku innych dokumentów, informuje zmiana koloru kwoty do zapłaty oraz terminu płatności na kolor czerwony.
Widok przeterminowane prolongaty