Raport towarów konkurencji

Obsługa takiego elementu wizyty polega na sprawdzeniu obecności towarów konkurencji u Klienta. W przypadku, gdy w ramach elementu wizyty o typie: Raport towarów konkurencji zdefiniowane jest więcej niż jeden raport wówczas podczas realizacji elementu wizyty zostanie wyświetlone okno z listą dostępnych w ramach danego elementu raportów.
Wybór wzorca wizyty, dla którego w systemie Comarch ERP XL podpięto raport konkurencji
Wizyta służbowa: Raport towarów konkurencji
Definicje raportów należy utworzyć w systemie Comarch ERP XL. Po wejściu w dany raport zostanie wyświetlone okno z listą towarów, które obejmuje dany raport. Na raporcie konkurencji została udostępniona możliwość oznaczenia dostawcy danego artykułu. Po otwarciu raportu konkurencji, użytkownik może określić [Proponowanego dostawcę], poprzez wybór z listy lub dodanie nowego kontrahenta. Podczas realizacji elementów raportu konkurencji ustawiony proponowany dostawca będzie się podpowiadał na danym towarze.
Raport towarów konkurencji: lista towarów
Określenie dostawcy na raporcie konkurencji
Po wybraniu danego towaru pojawi się okno zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wizyta służbowa: Raport towarów konkurencji
W ten sposób przedstawiciele w szybszy sposób mogą zbierać informacje odnośnie konkurencji w celu przygotowywania i zaproponowania Klientowi atrakcyjniejszej oferty. W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość wyświetlania na raporcie towarów konkurencji dodatkowych kolumn zdefiniowanych w systemie Comarch ERP XL. Informacje nt. konfiguracji tej funkcjonalności znajdują się TUTAJ. W zależności od konfiguracji na raporcie towarów konkurencji i raporcie obecności towarów wyświetlą się:
  • wszystkie parametry raportu w kolejności: kolumny domyślne, kolumny dodatkowe
Raport towarów konkurencji – wszystkie parametry domyślne i dodatkowe
  • wymagane kolumny domyślne i wszystkie kolumny dodatkowe
Raport towarów konkurencji – wymagane parametry domyślne i wszystkie parametry dodatkowe
  • tylko wymagane kolumny, zarówno domyślne jak i dodatkowe
Raport towarów konkurencji – tylko wymagane parametry domyślne i dodatkowe
Kolumny (parametry) wymagane wyświetlane są w aplikacji mobilnej na czerwono – bez ich uzupełnienia zapisanie karty raportu nie jest możliwe. Nieuzupełnienie któregoś z wyświetlanych parametrów (niewymaganych) spowoduje wyświetlanie nazwy tego parametru w miejscu, w którym powinna zostać wyświetlona jego wartość. Po naciśnięciu przycisku [Powrót] na urządzeniu zostaną wyświetlone opcje:
Wizyta handlowa, menu dostępne po naciśnięciu przycisku [Powrót] na urządzeniu’

Terminarz: dostępne opcje

Po wybraniu przycisku: , z poziomu okna Terminarza dostępne są opcje:
Terminarz: dostępne opcje
Po wybraniu przycisku [Idź do] do zostanie wyświetlone okno wyboru daty.
Idź do: wybór daty
Po wybraniu konkretnej daty zostanie wyświetlony widok dla tego dnia. Po zaznaczeniu w Ustawieniach parametru [Pokazuj kody kontrahentów], na liście wizyt, w Terminarzu, prezentowany jest kod kontrahenta, z którym została zaplanowana wizyta.
Widok dzienny z prezentacją kodu kontrahenta w Terminarzu
Po wybraniu opcji [Ustawienia] zostanie wyświetlone okno zaprezentowane poniżej.
Ustawienia
Wybór opcji [Dzisiaj] spowoduje wyświetlenie działań zaplanowanych na bieżący dzień. Z poziomu Terminarza istnieje możliwość wystawienia następujących działań:
  • Wizyta
  • Spotkanie
  • Kontakt
  • Zadanie
  • Prywatne,
Aby była możliwość wystawiania konkretnych działań w aplikacji mobilnej należy je na początku skonfigurować w systemie Comarch ERP XL.

Dostępne widoki

Terminarz posiada sześć widoków:
  • Widok miesięczny
  • Widok tygodniowy
  • Widok dzienny
  • Lista działań zaplanowanych
  • Lista działań przeterminowanych
  • Lista działań zakończonych
W każdym widoku prezentowane są odpowiednio odfiltrowane działania.

Widok miesięczny

W widoku miesięcznym prezentowane są działania z wybranego miesiąca. Istnieje możliwość podglądu działania jak i również zaplanowania nowego. W celu dokonania zmiany daty w widoku miesięcznym należy:
  • Kliknąć w dostępne opcje strzałek
  • Kliknąć w konkretną datę
  • Wykonać gest przesunięcia w górę lub w dół
Jeżeli w obrębie dnia zostały zaplanowane działania, to w danym dniu prezentowane są dwie liczby: z prawej strony łączna liczba wszystkich zaplanowanych działań natomiast z lewej strony w kolorze czerwonym prezentowana jest liczba zdarzeń przeterminowanych, o ile takie istnieją. Na dolnym pasku Terminarza po lewej stronie prezentowana jest nazwa zaznaczonego dnia tygodnia oraz data natomiast po prawej stronie prezentowana jest w kolorze czerwonym liczba działań przeterminowanych przez łączną liczbę działań zdefiniowanych w danym dniu. Kliknięcie na wybrany numer tygodnia powoduje automatyczne przejście do widoku tygodniowego dla wybranego tygodnia.
Terminarz: widok miesięczny

Widok tygodniowy

Prezentuje listę działań do zrealizowania oraz zrealizowanych w wybranym tygodniu. W zależności od typu działania i stanu realizacji, są one prezentowane różnymi kolorami:
  • Spotkania i wizyty niezrealizowane – zielony,
  • Zadania niezrealizowane- żółty,
  • działania prywatne – niebieski,
  • działania zrealizowane – szary.
Na dolnym pasku Terminarza po lewej stronie prezentowana jest nazwa zaznaczonego dnia tygodnia oraz data natomiast po prawej stronie prezentowana jest w kolorze czerwonym liczba działań przeterminowanych przez łączną liczbę działań zdefiniowanych w danym czasie.
Terminarz: widok tygodniowy

Widok dzienny

Widok dzienny prezentuje działania zaplanowane oraz zrealizowane w wybranym dniu. W celu dokonania zmiany daty w widoku dziennym należy:
  • Kliknąć w dostępne opcje strzałek,
  • Kliknąć w konkretną datę.
W widoku dziennym prezentowany jest rozkład godzinowy zaplanowanych działań.
Terminarz: widok dzienny

Lista działań zaplanowanych

Prezentuje wszystkie działania zaplanowane od dnia bieżącego do kolejnych tygodni w przyszłości.
Terminarz: lista działań zaplanowanych

Lista działań przeterminowanych

Prezentuje działania przeterminowane od dnia bieżącego do kolejnych tygodni w przeszłości.
Terminarz: lista działań przeterminowanych

Lista działań zakończonych

Prezentuje listę działań wykonanych oraz odrzuconych. Lista działań zakończonych została zaprezentowana na rysunku poniżej.
Terminarz: lista działań zakończonych

Cykliczne niezaplanowane

Po wybraniu danej wizyty z listy oraz zapisaniu jej, wizyta ta zostanie automatycznie przeniesiona do kalendarza w terminarzu.
Terminarz: Cykliczne niezaplanowane
W każdym widoku prezentowane są odpowiednio odfiltrowane działania.

Opis na liście działań

W aplikacji została dodana na liście działań, możliwość wyświetlenia opisu dla poszczególnych rodzajów działań. Dodatkowo istnieje możliwość skonfigurowania ile linii opisu jest prezentowane bezpośrednio na liście działań. Wprowadzona funkcjonalność ułatwia przeglądnie działań w terminarzu. W przypadku działań zrealizowanych prezentowane są informacje zawarte w polu Opis znajdującym się na:
  • Nagłówku wizyty
oraz informacje zawarte w polu Uwagi do realizacji znajdującym się na:
  • Spotkaniu,
  • Kontakcie,
  • Zadaniu,
  • Prywatnie.
Jeżeli Uwagi do realizacji nie zostaną uzupełnione podczas realizacji działania wówczas prezentowane są informacje zawarte w polu Opis. W przypadku działań niezrealizowanych prezentowane są informacje zawarte w polu Opis znajdującym się na:
  • Nagłówku wizyty,
  • Kontakcie,
  • Spotkaniu,
  • Zadaniu,
  • Prywatne.
Prezentacja opisu na listach działań

Rejestracja i realizacja zleceń serwisowych

W aplikacji Comarch Mobile Serwis jest możliwość zaplanowania oraz zrealizowania wizyty serwisowej składającej się z elementów:
  • Rejestracja zlecenia serwisowego - możliwość wystawienia dokumentu zlecenia serwisowego dla kontrahenta wybranego w wizycie.
  • Realizacja zlecenia serwisowego - możliwość zrealizowania zleceń serwisowych w ramach wizyty dla wybranego kontrahenta.
  • Wizyty również mogą być synchronizowane z systemu.
Elementy wizyty serwisowej
Wybierając menu kontekstowe można dodać opis realizacji elementu wizyty:
Menu kontekstowe: dodanie opisu realizacji elementu wizyty
Po kliknięciu w element wizyty Rejestracja ZSR lub wybranie opcji realizuj w menu kontekstowym następuje przeniesienie do zlecenia serwisowego. Po wykonaniu wszystkich niezbędnych do rejestracji ZSR czynności element wizyty jest podświetlany na zielono.
Zrealizowany element: wizyty Rejestracja ZSR
Jeżeli chcemy zarejestrować więcej niż jedno ZSR należy ponownie wybrać opcje realizuj.
Dodanie kolejnego ZSR
Rejestracja dwóch ZSR
Po kliknięciu w element wizyty Realizacja ZSR lub wybranie opcji realizuj w menu kontekstowym następuje przeniesienie do listy czynności serwisowych, które nie zostały jeszcze zrealizowane dla kontrahenta wybranego na wizycie. W przypadku wizyty serwisowej zsynchronizowanej z systemu, lista czynności będzie zawierała tylko te wybrane w systemie.
Realizacja ZSR
Widok listy czynności serwisowych
Po zrealizowaniu czynności pokazuje się zakładka ogólne ZSR z którego pochodzi dana czynność.
Zrealizowana czynność na ZSR
Powracając do listy czynności, te które zostały już zrealizowane, są wyświetlane na zielono. Kolejną czynność można zrealizować wybierając ją z listy. Ilość zrealizowanych i dostępnych czynności jest następnie wyświetlona na elemencie wizyty.
Lista czynności
Jeżeli zrealizowana czynność jest ostatnią czynnością dostępną na ZSR w aplikacji pojawi się komunikat z pytaniem czy zlecenie serwisowe z powiązaną czynnością ma zostać zakończone. W przypadku gdy na zleceniu są dostępne inne niezrealizowane czynności, w aplikacji pojawi się komunikat z pytaniem czy operator chce realizować pozostałe czynności powiązane z tym zleceniem.
Możliwe komunikaty wyświetlane po zrealizowaniu czynności
Poniższy rysunek przedstawia wizytę ze zrealizowanymi wszystkimi elementami.
Widok zrealizowanej wizyty

Wybór wzorca podczas realizacji wizyty

Funkcjonalność wyboru wzorca po rozpoczęciu realizacji wizyty jest ściśle powiązana z opcją planowania wizyty bez podania wzorca (opis konfiguracji tej opcji znajduje się TUTAJ). Taka możliwość pozwala na bardziej elastyczne wykorzystanie wizyt handlowych - realizację wizyty, której zestaw zadań do realizacji jest wybierany dopiero podczas jej rozpoczęcia.
Przykład
Przedstawiciel ma zaplanowaną u Klienta wizytę, jednak dopiero przyjeżdżając na miejsce weryfikuje, ile czasu dany pracownik Klienta jest w stanie mu poświęcić. W zależności od tych danych dobiera taki wzorzec wizyty - z takimi elementami, które zrealizuje z dostępnym pracownikiem.
Jeżeli podczas planowania do wizyty nie został przypisany żaden wzorzec, wyboru wzorca można dokonać w momencie rozpoczęcia realizacji takiej wizyty. Po naciśnięciu ikony  wyświetli się lista przypisanych do centrum mobilnego wzorców.
Wybór wzorca podczas rozpoczęcia realizacji wizyty

Podgląd działań historycznych

Możliwość podglądu historycznych działań istnieje z poziomu terminarza oraz karty kontrahenta. Po określeniu parametru w ustawieniach aplikacji i wykonaniu synchronizacji pobrane zostaną działania wszystkich typów, które zostały w przeszłości zrealizowane lub odrzucone przez operatora zalogowanego w aplikacji. Historyczne działania można podejrzeć z poziomu terminarza lub z poziomu karty kontrahenta. Wszystkie działania pobrane z systemu ERP opatrzone są ikoną: .
Podgląd historycznych działań możliwy z poziomu Terminarza oraz Karty kontrahenta

Pobieranie historycznych działań

Istnieje możliwość pobierania historycznych działań CRM obsługiwanych w aplikacji Comarch Mobile, tj.: wizyt, spotkań, zadań oraz kontaktów. W celu pobierania historycznych działań z systemu ERP w ustawieniach historyczności w aplikacji należy ustawić odpowiedni parametr: Pobieraj historyczne działania CRM, ustawiając jednocześnie odpowiedni okres czasu z jakiego należy pobierać historyczne działania, licząc od daty bieżącej ustawionej na urządzeniu.
Parametry historyczności aplikacji dotyczące pobierania historycznych działań CRM
Możliwość podglądu historycznych działań istnieje z poziomu terminarza oraz karty kontrahenta. Po określeniu parametru w ustawieniach aplikacji i wykonaniu synchronizacji pobrane zostaną działania wszystkich typów, które zostały w przeszłości zrealizowane lub odrzucone przez operatora zalogowanego w aplikacji. Historyczne działania można podejrzeć z poziomu terminarza lub z poziomu karty kontrahenta. Wszystkie działania pobrane z systemu ERP opatrzone są ikoną: .
Podgląd historycznych działań możliwy z poziomu Terminarza oraz Karty kontrahenta

Czynności serwisowe w kaflu Terminarz

W aplikacji Comarch Mobile umożliwiono podgląd, modyfikację oraz realizację czynności serwisowych z poziomu kafla Terminarz. Po kliknięciu w wybrany dzień zostaną wyświetlone podstawowe informacje dotyczące rodzaju aktywności. Czynności serwisowe oznaczone są ikoną .
Widok czynności serwisowych w terminarzu
W prawym górnym rogu danego dnia w terminarzu znajduje się liczba zaplanowanych czynności serwisowych. Dla rozróżnienia liczba ta będzie podana w kolorze pomarańczowym.
Widok liczby zaplanowanych czynności danego dnia
Na czynnościach serwisowych wyświetlane są informacje dotyczące m.in. kontrahenta, adresu czy serwisanta. Użytkownik ma możliwość dostosowania wyświetlanych informacji do własnych potrzeb w kaflu Ustawienia w sekcji Parametry aplikacji (więcej informacji znajduje się TUTAJ). Tak jak w przypadku działań CRM, czynności serwisowe prezentowane są w kaflu Terminarz w widoku miesięcznym, tygodniowym i dziennym.
Widok czynności serwisowych - zakładka Miesiąc, Tydzień i Dzień
W zakładkach Zaplanowane i Przeterminowane na danej czynności serwisowej zaprezentowana jest jej nazwa oraz kod i nazwa kontrahenta docelowego.
Widok czynności serwisowych - zakładka Zaplanowane i Przeterminowane
W terminarzu wyświetlane są wszystkie czynności serwisowe przypisane do danego serwisanta. W sytuacji, kiedy do jednej czynności jest przypisanych kilku serwisantów, to czynność serwisowa jest widoczna u każdego z nich. W ustawieniach kafla Terminarz została dodana sekcja Pokazuj. W sekcji tej znajduje się opcja Czynności serwisowe. Jej zaznaczenie spowoduje pokazanie czynności serwisowych w terminarzu. Domyślnie opcja ta jest odznaczona.
Widok ustawień terminarza - sekcja Pokazuj

Funkcjonowanie czynności serwisowych w kaflu Terminarz

Analogicznie jak w przypadku kafla Serwis, naciśnięcie w terminarzu na wybraną czynność serwisową spowoduje otwarcie okna tej czynności.
Widok okna czynności serwisowej
Po wybraniu przycisku otworzy się menu kontekstowe analogicznie jak w kaflu Serwis. Opcje te będą różne w zależności od statusu czynności.
Widok menu kontekstowego czynności serwisowej
Realizacja czynności serwisowych z poziomu kafla Terminarz przebiega analogicznie, jak w przypadku realizacji czynności w kaflu Serwis. Oznacza to, że w momencie zakończenia realizacji czynności zostanie wyświetlona zakładka Ogólne z dokumentu ZSR, dla którego zaplanowano daną czynność serwisową. Po wyjściu z dokumentu, aplikacja powróci do widoku terminarza, z którego rozpoczęto realizację danej czynności.

Przypomnienia (powiadomienia) dla działań CRM

W aplikacji Comarch Mobile użytkownik ma możliwość włączenia przypomnienia (powiadomienie PUSH) do zaplanowanych działań CRM wraz z określeniem z jakim wyprzedzeniem taki alert ma pojawić się na urządzeniu mobilnym. W Ustawieniach aplikacji w sekcji Parametry działań znajduje się parametr [Przypomnienia dla działań CRM]. Po wybraniu parametru pojawi się okno z opcjami:
  • Brak - powiadomienia PUSH dla działań CRM są wyłączone
  • 30 min. przed działaniem - powiadomienia PUSH dla działań CRM pojawią się 30 minut przed ich rozpoczęciem
  • 1 godz. przed działaniem - powiadomienia PUSH dla działań CRM pojawią się 1 godzinę przed ich rozpoczęciem
  • 2 godz. przed działaniem - powiadomienia PUSH dla działań CRM pojawią się 2 godziny przed ich rozpoczęciem
  • 3 godz. przed działaniem - powiadomienia PUSH dla działań CRM pojawią się 3 godziny przed ich rozpoczęciem
  • Niestandardowe - wybór tej opcji powoduje pojawienie się okna konfiguracji godziny
Po włączeniu parametru [Przypomnienia dla działań CRM] na urządzeniu mobilnym użytkownik otrzyma powiadomienie PUSH w skonfigurowanym przedziale czasowym przed planowanym działaniem. Wybór opcji OK zamyka komunikat. Wybór opcji Przejdź lub naciśnięcie obszaru powiadomienia otwiera aplikację i przenosi użytkownika do widoku szczegółów danego działania CRM.

Kontakt

Planowanie kontaktu

Kontakt jest rodzajem działania rejestrowanym przeważnie post factum. Kontakt jest zawsze powiązany z wątkiem przypisanym do Kontrahenta. W przypadku współpracy z systemem Comarch ERP XL kontakt nie może istnieć samodzielnie (nie będąc powiązanym z wątkiem). Stanowi on element konwersacji (wątku) i musi być z nią powiązany. Wątek stworzony na urządzeniu będzie wysłany do systemu Comarch ERP XL. Okno planowania kontaktu składa się z trzech zakładek:
  • Wybierz kontrahentów
  • Koszyk
  • Dzień
Podczas planowania kontaktu na zakładce [Wybierz Kontrahentów] określa się Kontrahenta, z którym został zarejestrowany kontakt. Po wybraniu Kontrahenta otworzy się nowe okno ze szczegółami planowania kontaktu, w którym określa się wątek, tytuł kontaktu, datę i czas trwania, osobę kontaktową oraz opis kontaktu.
Uwaga
W przypadku współpracy z systemem Comarch ERP XL określa się także rodzaj kontaktu. Rodzaje kontaktów definiuje się w systemie Comarch ERP XL jako: Słownik kategorii: Rodzaj kontaktu.
Jak zostało wspomniane na początku punktu Kontakt musi być powiązany z wątkiem. Kontakt można powiązać z istniejącym, niezakończonym wątkiem przypisanym do danego Kontrahenta lub można stworzyć nowy wątek, z którym kontakt zostanie powiązany. Pola oznaczone kolorem czerwonym są polami wymaganymi do wypełnienia w celu zapisania działania.
Szczegóły kontaktu
Kontakt wystawiany z poziomu Comarch Mobile będzie od razu zatwierdzany.
Uwaga
Kontakty (pozycje konwersacji) nie są pobierane z systemu Comarch ERP XL.

Realizacja kontaktu

Realizacja działania: Kontakt
Kontakt po zrealizowaniu na urządzeniu mobilnym można w razie potrzeby edytować przed wysłaniem go do systemu Comarch ERP XL. W tym celu należy z menu kontekstowego przy działaniu wybrać opcję edycji. Wówczas można zmienić datę odbycia kontaktu, a także odrzucić działanie.
Edycja kontaktu

Wizyta handlowa

Planowanie wizyty handlowej z poziomu Terminarza

Wizyty mogą być planowane jeżeli będzie dostępny co najmniej jeden wzorzec wizyty. Okno planowania wizyty składa się z czterech zakładek:
  • Wzorzec wizyty
  • Kontrahenci
  • Koszyk
  • Dzień

Wzorzec wizyty

Wzorzec wizyty – okno otwarte jako pierwsze podczas planowania wizyty, zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wzorzec wizyty
Jeżeli chodzi o wzorce wizyt, to są one elementami słownikowymi, definiowanymi w systemie Comarch ERP XL, które należy przypiąć do oddziału mobilnego. Z poziomu zakładki [Wzorzec wizyty] można dokonać wyboru typu, czasu trwania oraz dnia, na który ma zostać zaplanowana wizyta. Dodatkowo można również zdefiniować ewentualne powtórzenia wizyty (działania cykliczne). Możliwe do wyboru powtórzenia zostały zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wzorzec wizyty: dialog wyboru typu powtarzania cyklicznego na WH

Kontrahenci

Kontrahenci – okno, w którym należy wybrać kontrahenta, dla którego zostanie zaplanowana dana wizyta. Okno zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wizyta handlowa: zakładka [Kontrahenci]
Po naciśnięciu na przycisk zostanie wyświetlone menu zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wizyta handlowa: zakładka [Kontrahenci], zaplanuj dla wszystkich
Jeżeli okaże się ze kontrahent, na którego ma być zaplanowana wizyta nie figuruje na liście kontrahentów (nie został jeszcze dodany do bazy danych), to możliwe jest jego dodanie z poziomu okna planowania wizyty handlowej. W tym celu należy z paska postępu wybrać przycisk: , a następnie opcję Dodaj kontrahenta. Pojawi się okno dodawania nowego kontrahenta, w którym należy wprowadzić informacje o kontrahencie. Po zatwierdzeniu wprowadzonych danych kontrahent zostanie dodany do listy kontrahentów i możliwe będzie dodanie go do koszyka planowanej wizyty. W aplikacji istnieje możliwość planowania wizyt z uwzględnieniem rodzaju kontrahenta. Funkcjonalność ta została opisana TUTAJ.

Koszyk

Koszyk – okno, w którym prezentowana jest lista wizyt, która zostanie stworzona po naciśnięciu przycisku: .
Wizyta handlowa: zakładka [Koszyk]

Dzień

Dzień – okno można zobaczyć zaplanowane działania w ujęciu dziennym.
Wizyta służbowa: zakładka [Dzień]

Planowanie wizyty handlowej z poziomu Karty kontrahenta

Okno planowania wizyty składa się z trzech zakładek:
  • Wzorzec wizyty
  • Koszyk
  • Dzień
Poniżej zostały omówione poszczególne zakładki: Wzorzec wizyty – okno otwarte jako pierwsze podczas planowania wizyty, zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wzorzec wizyty
Jeżeli chodzi o wzorce wizyt, to są one elementami słownikowymi, definiowanymi w systemie Comarch ERP XL, które należy przypiąć do oddziału mobilnego. Z poziomu zakładki: Wzorzec wizyty można dokonać wyboru typu, czasu trwania oraz dnia, na który ma zostać zaplanowana wizyta. W polach [Data] i [Godzina] podpowiada się pierwszy wolny termin począwszy od daty bieżącej, w którym może zostać zrealizowana wizyta. Po ustaleniu nowego terminu wizyty należy wybrać opcję Zapisz. Wizyta zostanie przeniesiona na nowy termin. Koszyk – okno, w którym prezentowana jest lista wizyt, która zostanie stworzona po naciśnięciu przycisku: .
Wizyta: zakładka Koszyk

Planowanie wizyty bez wskazania godziny

Istnieje możliwość dodania nowej wizyty na okres całego dnia, bez wskazania godziny. Taka opcja jest dostępna z poziomu aplikacji poprzez zaznaczenie opcji [Cały dzień].
Wizyta bez wskazania godziny

Planowanie wizyty bez podania wzorca

Istnieje możliwość dodania nowej wizyty bez określania wzorca. Podczas planowania takiej wizyty należy pole: Wzorzec pozostawić puste. Funkcjonalność ta jest możliwa, jeśli na oddziale zostały udostępnione co najmniej dwa wzorce. Warunki korzystania z funkcjonalności można znaleźć TUTAJ.
Wizyta bez wzorca - pozycja koszyka

Planowanie wizyty cyklicznej wg ustawień cykliczności

Konfiguracja planowania wizyty cyklicznej wg ustawień cykliczności została opisana TUTAJ. Kontrahenci ze zdefiniowaną cyklicznością dla których nie zaplanowano wizyt cyklicznych prezentowani są w terminarzu na zakładce Cykliczne niezaplanowane.
Prezentowanie niezaplanowanych wizyt cyklicznych w terminarzu
Kliknięcie w kontrahenta powoduje wyświetlenie ekranu planowania wizyty. Pole [Data] i [Godzina od] są automatycznie wypełniane wg ustawień cykliczności. Pole [Data] jest zablokowane do edycji.
Planowanie wizyty cyklicznej
Po zaplanowaniu wizyty jest ona prezentowana w kalendarzu. Po zrealizowaniu wizyty cyklicznej, jeśli ze zdefiniowanych ustawień cykliczności wynika, że należy zaplanować kolejną wizytę, wyświetlane jest okienko planowania.
Planowanie wizyty cyklicznej

Realizacja wizyty handlowej

Aby zrealizować zaplanowaną wizytę należy wybrać jedną z dostępnych opcji w menu dostępnym po naciśnięciu na przycisk . Realizacja wizyty polega na wybraniu przycisku [Realizuj] lub [Odrzuć] dostępnych z poziomu Szczegółów działania lub z dostępnego dla wizyty menu rozwijalnego. Podczas próby wyjścia z danego elementu WH bez zapisania dokonanych zmian pojawi się okno z wyborem opcji: [Zapisz], [Wyjdź bez zapisu], [Anuluj], [Odrzuć] oraz [Wstrzymaj realizację].
Menu z dostępnymi opcjami dla WH
W oknie zaplanowanej wizyty handlowej na zakładce [Opis] istnieje możliwość edycji opisu. Edycja ta jest dostępna również po zakończeniu realizacji wizyty, ale przed jej zsynchronizowaniem do centrali. W aplikacji obsłużona została funkcjonalność pobierania załączników z systemu Comarch ERP XL przypisanych do nagłówka, elementu wizyty handlowej lub wzorca wizyty. Więcej informacji nt. tej funkcjonalności znajduje się TUTAJ. Załączniki przypięte do nagłówka wizyty handlowej widoczne są na zakładce [Szczegóły], w sekcji Informacje dodatkowe.
Okno Realizowanej Wizyty Handlowej [Zakładka Dodatkowe]
Parametr Numer kursu przenoszony jest z Podsumowania dnia. Operator ma możliwość edycji tego parametru:
Zmiana numeru kursu podczas realizacji wizyty
Jeśli operator zdecyduje się na wprowadzenie innej wartości, pojawi się komunikat, jak na rysunku poniżej:
Komunikat podczas zmiany wartości numeru kursu
Po wprowadzeniu zmiany podczas realizacji wizyty, numer kursu aktualizowany jest w Podsumowaniu dnia.

Element WH: Przejazd

Przejazd Obsługa takiego rodzaju elementu wizyty polega na zarejestrowaniu informacji skąd przedstawiciel handlowy wyjechał, dokąd dojechał oraz jaką odległość wykonał i w jakim czasie z zarejestrowaniem samochodu, którym się poruszał oraz jego stanu licznika.
Wizyta: Przejazd

Wybór samochodu

Po naciśnięciu na sekcję [Samochód] istnieje możliwość wyboru samochodu z listy zdefiniowanych w systemie Comarch ERP XL. W systemie Comarch ERP XL dostępne samochody definiuje się w module: Administrator\Listy\Słowniki kategorii\ Transport, magazyn\ Marki samochodów.
Wizyta: Przejazd, Wybór samochodu

Wybór rodzaju przejazdu

Po naciśnięciu na sekcję [Rodzaj] istnieje możliwość wyboru rodzaju przejazdu z listy zdefiniowanych w systemie Comarch ERP XL. W systemie Comarch ERP XL dostępne rodzaje przejazdów definiuje się w module: Administrator/Listy/Słowniki kategorii/Transport, magazyn/Rodzaje przejazdów.
Wizyta: Przejazd, Rodzaj przejazdu

Obsługa domyślnego rodzaju przejazdu

W aplikacji istnieje możliwość zdefiniowania domyślnego rodzaju przejazdu - konfiguracja tej funkcjonalności została opisana TUTAJ.

Określenie stanu licznika

Po naciśnięciu na sekcję [Stan licznika] istnieje możliwość wpisania stanu licznika samochodu.
Wizyta: Przejazd, Stan licznika
W aplikacji jest możliwość konfiguracji automatycznego podnoszenia okna [Stan licznika] podczas rozpoczęcia dnia lub jego zakończenia. W przypadku takiej konfiguracji, aplikacja podpowiada, że należy wypełnić bieżący stan licznika samochodu. Jeżeli w aplikacji samochód nie jest określony, przed uzupełnieniem licznika konieczne jest jego wskazanie z listy. Szczegółowe informacje o konfiguracji parametru [IsOdometerReadingRequiredField] znajdują się TUTAJ.

Adres przyjazdu

Po naciśnięciu na sekcję: [Szczegóły: Adres] przyjazdu bądź adres wyjazdu zostanie otwarte okno, w którym można wpisać dane adresowe. Okno zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wizyta: Przejazd, Adres przyjazdu, Adres Wyjazdu

Zmiana czasu wyjazdu na przejeździe

Podczas rejestrowania kolejnego przejazdu (zdefiniowanego dla tego samego samochodu) wprowadzono w najnowszej wersji uwzględnienie czasu zakończenia ostatniej wizyty. Jeżeli data zakończenia ostatniej wizyty, na której zarejestrowano przejazd jest późniejsza niż czas tego przejazdu, to podczas dodawania kolejnego przejazdu jako domyślny czas wyjazdu podpowiadany jest czas zakończenia wizyty.

Realizacja wizyty handlowej bez podania wzorca

Realizacja wizyty bez podania wzorca jest bardzo podobna jak wizyta ze wzorcem. Jedyną różnicą między nimi jest to, że po kliknięciu w ikonę realizacji podnosi się okno w wyborem wzorca, jak na zrzucie poniżej.
Wybór wzorca wizyty podczas realizowanej wizyty
Dzięki temu przedstawiciel handlowy może dobrać odpowiedni wzorzec z wymaganymi elementami do rodzaju wizyty u Klienta.

Wstrzymanie realizacji wizyty handlowej

Funkcjonalność wstrzymania realizacji wizyty umożliwia przejście w aplikacji do innych działań, w tym realizacji innych wizyt bez konieczności zakończenia, bądź odrzucenia dotychczas realizowanej wizyty. Realizację zawieszonej wizyty będzie można wznowić w późniejszym terminie. Taka funkcjonalność ma szerokie zastosowanie w sytuacji, gdy przedstawiciel handlowy w ramach jednego wyjazdu do klienta realizuje kilka spotkań. Tak więc rozpoczynając pierwsze spotkanie, rozpoczyna w aplikacji wizytę, którą po zakończeniu spotkania zawiesza. Kolejne spotkanie realizowane jest później (na przykład telefonicznie) pod koniec dnia. Aplikacja umożliwia zawieszenie takiej wizyty i rozpoczęcie kolejnych wizyt zaplanowanych na dany dzień.  Umożliwienie zawieszenia wizyty możliwe jest poprzez zaznaczenie w pasku górnym wizyty będącej w trakcie realizacji opcji [Wstrzymaj realizację] (przycisk pauzy).
Wybór opcji „Wstrzymaj realizację” na wizycie handlowej
W widoku poziomym również możliwe jest wstrzymanie realizacji wizyty poprzez wybór opcji [Wstrzymaj realizację]. Dodatkowo w podanym oknie jest możliwość zastosowania opcji:
  • Odrzuć
  • Zakończ
  • Wyjdź bez zapisu
  • Anuluj
Wybór opcji „Wstrzymaj realizację” – widok poziomy
Naciśnięcie opcji [Wstrzymaj realizację] powoduje następujące skutki:
  • wyjście z okna wizyty, z zapisaniem do bazy mobilnej wszelkich dokonanych dla niej zmian
  • zatrzymanie licznika realizacji (uwaga: w bazie zapamiętywany jest dotychczasowy czas trwania)
  • oznaczenie wizyty w aplikacji i w bazie mobilnej jako wstrzymaną (zawieszoną)
Wizyta wstrzymana jest zaprezentowana w aplikacji jako wizyta niezrealizowana i oznaczona kolorem pomarańczowo-żółtym. Prezentacja wizyty zawieszonej jest widoczna w następujących lokalizacjach:
  • w Terminarzu, na zakładkach:
- Miesiąc, Tydzień, Dzień, [Zaplanowane]
  • w Podsumowaniu dnia, na zakładce: [Dzień]
Prezentacja zawieszonej wizyty handlowej
Wznowienie wizyty handlowej możliwe jest poprzez wybranie opcji [Realizuj], która jest dostępna na poziomie:
  • okna podniesionej do edycji wizyty (górny pasek)
  • menu kontekstowego dostępnego dla wizyty na pozycji terminarza
Opcja [Realizuj] uruchamia realizację wizyty na standardowych zasadach aplikacji, z tą różnicą że należy kontynuować dotychczas naliczony czas trwania realizacji (licznik staruje nie od zera, lecz od ostatnio zapisanej wartości).
Opcje dostępne dla wstrzymanej wizyty
Jeżeli następuje Podsumowanie dnia, w którym dana wizyta została zawieszona i niezrealizowana występuje komunikat następującej treści: „Istnieją rozpoczęte działania, które zostały wstrzymane. Czy na pewno chcesz zakończyć dzień?” Wybór opcji [Tak] pozwala na zakończenie dnia pomimo zawieszonej realizacji wizyty, natomiast wybór opcji [Nie], nie spowoduje zamknięcia dnia.
Informacja o zawieszonej wizycie podczas Podsumowania dnia umożliwiająca wybór odpowiedniej opcji

Przesunięcie wizyty

Przesunięcie pojedynczej wizyty

W celu przesunięcia pojedynczej wizyty na inny termin należy z jej menu kontekstowego wybrać opcję [Przesuń].
Opcja: Przesuń
Po naciśnięciu na przycisk [Przesuń] pojawi się okno umożliwiające wybranie nowego terminu wizyty zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno przesuwania wizyty handlowej
W polach [Data] i [Godzina] podpowiada się pierwszy wolny termin począwszy od daty bieżącej, w którym może zostać zrealizowana wizyta. Po ustaleniu nowego terminu wizyty należy wybrać opcję [Zapisz]. Wizyta zostanie przeniesiona na nowy termin.

Przesunięcie cyklu wizyty

W przypadku, gdy wizyta należy do cyklu, po wybraniu opcji [Przesuń] z menu kontekstowego wizyty, pojawi się okno wyboru zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno wyboru opcji przesuwania wizyty należącej do cyklu
Uwaga
Przesunięcie, usunięcie lub odrzucenie wizyty będącej częścią cyklu spowoduje podzielenie tego cyklu na 2 części: pierwsza część cyklu do tego wydarzenia i druga część cyklu od tego wydarzenia. Wówczas jeśli użytkownik będzie chciał przesunąć cały cykl wizyt to przesunięty zostanie pierwszy lub drugi cykl w zależności, która wizyta została wybrana.
Przykład
Zostały zaplanowane wizyty co tydzień w każdy poniedziałek: 02.05, 09.05, 16.05, 23.05 oraz 30.05. Wizyta 16.05 została odrzucona (prawnik wziął wtedy np. Urlop). Jeśli chcemy przesunąć cykl o np. 1 dzień (w każdy wtorek) i klikniemy na wizytę 02.05, wówczas przesunięte zostaną tylko wizyty 02.05 oraz 09.05 (pierwszy cykl wizyt), natomiast 23.05 oraz 30.05 zostaną bez zmian.
Wybranie opcji [Cały cykl] spowoduje wywołanie okna umożliwiającego przeplanowanie całego cyklu wizyt.
Okno przesuwania cyklu wizyt handlowych
Okno przesuwania cyklu wizyt różni się od okna przesuwania pojedynczej wizyty następującymi informacjami:
  • w polu Zaplanowano na pokazywana jest data pierwszego ze zdarzeń cyklu,
  • prezentowana jest informacja o okresie powtarzania zdarzenia,
  • prezentowana data końca cyklu.
W polach [Data] i [Godzina] podpowiada się pierwszy wolny termin począwszy od daty bieżącej, w którym może zostać zrealizowane pierwsze ze zdarzeń cyklu. Jest to jednocześnie termin rozpoczęcia cyklu. Po ustaleniu nowego terminu należy wybrać opcję [Zapisz]. Cykl wizyt zostanie przeplanowany zgodnie z podanym nowym terminem jego rozpoczęcia.
Wskazówka
Terminy zdarzeń i data zakończenia przesuwanego cyklu ustalone zostaną na podstawie różnicy pomiędzy starym a nowym terminem rozpoczęcia cyklu.

Kopiowanie wizyt

Kopiowanie wizyt jest opcją domyślnie wyłączoną. Możliwe jest włączenie obsługi kopiowania dla wszystkich wizyt lub tylko dla wizyt niezrealizowanych. Dodatkowo można określić czy pierwowzór wizyty zostanie odrzucony po jej skopiowaniu (opcja domyślnie wyłączona). Parametryzacja dostępna jest w procedurze – dokładne informacje można znaleźć w TUTAJ. Po włączeniu dostępności opcji kopiowania wizyt w menu kontekstowym wizyty widoczna będzie opcja [Kopiuj].
Opcja: [Kopiuj] (menu kontekstowe wizyty zaplanowanej)
Możliwe jest skopiowanie pojedynczej wizyty jak również cyklu wizyt.

Kopiowanie pojedynczej wizyty

W przypadku pojedynczej wizyty, po wybraniu opcji [Kopiuj] z menu kontekstowego wizyty, pojawi się okno umożliwiające skopiowanie wizyty na podany termin.
Opcja kopiowania dostępna w menu kontekstowym wizyty
Okno kopiowania wizyty handlowej
W polach [Data] i [Godzina] podpowiada się pierwszy wolny termin począwszy od daty bieżącej, w którym może zostać zrealizowana kopiowana wizyta wzorcowa. Po ustaleniu nowego terminu dla kopiowanej wizyty należy wybrać opcję [Zapisz]. Wizyta zostanie skopiowana na podany termin.

Kopiowanie cyklu wizyt

W przypadku, gdy kopiowana wizyta jest częścią cyklu, po wybraniu opcji Kopiuj z menu kontekstowego wizyty, pojawi się okno kopiowania całego cyklu:
Okno kopiowania cyklu wizyt handlowych
Przykład
Ustawienie okresu powtarzania na [Brak] umożliwi skopiowanie pojedynczej wizyty na podstawie cyklu.
Po ustaleniu nowych parametrów cyklu należy wybrać opcję [Zapisz]. Cykl wizyt zostanie skopiowany z uwzględnieniem podanych parametrów (terminu rozpoczęcia, powtarzania, terminu końca cyklu).
Uwaga
W przypadku archiwizacji wzorca wizyty w systemie Comarch ERP XL skopiowanie wizyty nie będzie możliwe. Podobnie nie będzie można skopiować wizyty, której wzorzec został odpięty od centrum mobilnego. Przy próbie skopiowania takiej wizyty wyświetlony zostanie stosowny komunikat.

Kopiowanie tygodniowego planu wizyt

W aplikacji istnieje możliwość kopiowania tygodniowego planu wizyt. Więcej informacji o konfiguracji parametru można znaleźć TUTAJ.
Opcja kopiowania tygodniowego planu wizyt
Po wyborze opcji [Kopiuj wizyty] pojawi się okno wyboru tygodnia, z którego będziemy chcieli skopiować wizyty oraz tygodnia, na który będziemy chcieli przenieść plan wizyt. Użytkownik ma możliwość przełączenia tygodni przy użyciu przycisków oraz lub po kliknięciu na dany zakres tygodnia. W zależności od zaznaczenia opcji [Tylko w obrębie miesiąca], dany tydzień skopiuje się na cały tydzień tj. od poniedziałku do niedzieli, niezależnie od zakończenia poprzedniego miesiąca i rozpoczęcia kolejnego. Jeśli natomiast opcja ta zostanie odznaczona, plan wizyt zostanie skopiowany tylko w obrębie danego miesiąca tj. jeśli następny miesiąc rozpoczyna się w czwartek, wtedy plan wizyt zostanie skopiowany do środy włącznie.
Okno kopiowania planu wizyt z zaznaczonym parametrem [Tylko w obrębie miesiąca]

Kopiowanie dziennego planu wizyt

W aplikacji istnieje możliwość kopiowania dziennego planu wizyt. Więcej informacji o konfiguracji parametru można znaleźć TUTAJ.
Opcja kopiowania dziennego planu wizyt
Po wyborze opcji [Kopiuj wizyty] pojawi się okno z możliwością kopiowania tygodniowego planu wizyt. Po wybraniu opcji tygodniowy zostanie włączona opcja kopiowania dziennego planu wizyt. Użytkownik ma możliwość przełączenia dat przy użyciu przycisków oraz lub po kliknięciu w nazwę dnia tygodnia.
Okno kopiowania dziennego planu wizyt

Odrzucanie pierwowzoru kopiowanej wizyty

Włączenie opcji odrzucania wizyt spowoduje, że wizyty wzorcowe będą automatycznie odrzucane po ich skopiowaniu. Za tę opcje odpowiada parametr [RejectPlannedVisitAfterCopy], znajdujący się w plikach konfiguracyjnych katalogu (domyślnie): C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration. Parametr ten jest opisany TUTAJ. Odrzucony zostanie również każdy z elementów tej wizyty z powodem odrzucenia: „Wizyta przeniesiona na inny termin”. Wizyta wzorcowa zostanie odrzucona tylko w następujących przypadkach:
  • Wizyta została zaplanowana w systemie Comarch ERP XL.
  • Potwierdzona wizyta została zsynchronizowana z systemem Comarch ERP XL.
  • Wizyta została potwierdzona w systemie Comarch ERP XL (w przypadku włączonej opcji potwierdzania wizyt).

Możliwość filtrowania działań

Użytkownik aplikacji mobilnej może wyfiltrować działania z poziomu :
  • Terminarza – z poziomu Zakładek: Zaplanowane, Przeterminowane i Zakończone użytkownik może skorzystać z opcji filtra i odnaleźć interesujące go działania korzystając z opcji filtra:
    • od – zwrócone zostaną wszystkie działania, których data wystawienia jest późniejsza niż wskazana
    • do – zwrócone zostaną wszystkie działania, których data wystawienia jest wcześniejsza niż wskazana,
    • Wzorzec – zwrócone zostaną wizyty handlowe, na których zastosowano wybrany,
    • Typ – zwrócone zostaną wizyty handlowe o typie, który został wskazany w ustawieniach filtra
    • Rodzaj działania – użytkownik może odszukać działania danego rodzaju (np. tylko spotkania) lub działania kilku różnych rodzajów (wielowybór),
    • Kontrahent – po wybraniu konkretnego kontrahenta zostaną zwrócone działania dotyczące tylko tego konkretnego Klienta.
    • Dodatkowo za pomocą filtru tekstowego możliwe jest wyszukanie działań np. po mieście czy ulicy.
Możliwość filtrowania działań z poziomu terminarza oraz karty kontrahenta
Podobnie jak dla filtrów w innych miejscach aplikacji użytkownik może skorzystać z opcji dodatkowych, dostępnych po dłuższym przytrzymaniu na przycisk z danym filtrem. Jedną z możliwości jest przypięcie filtra do szybkiego wybierania, które usprawni proces wyszukiwania interesujących działań.
Opcje dodatkowe filtra

Element WH: Inny

Obsługa takiego typu wizyty polega na wprowadzeniu informacji odnośnie realizacji dodatkowego zadania.
Wizyta: Inny
Realizacja elementu Inny polega na wpisaniu tekstu. Po kliknięciu w ikonę  możliwe jest także podyktowanie realizacji, a system przeniesie go na tekst pisany.

Element WH: Merchandising

Obsługa takiego typu wizyty polega na wykonaniu zdjęcia na podstawie udostępnionego załączonego wzorca.
Wizyta: Merchandising
Po wykonaniu zdjęcia, wzorzec w oparciu, o który zrealizowane zostało zdjęcie zostanie oznaczony ikoną zaprezentowaną na poniższym zrzucie ekranu.
Wizyta służbowa: Merchandising, realizacja
Przy współpracy z systemem Comarch ERP XL istnieje możliwość dodawania zdjęć bez zadanych wzorców. Po wejściu w realizację merchandisingu prezentowany jest kafel [Dodatkowe] dla którego można dodawać kolejne zdjęcia.
Realizacja merchandisingu bez zadanych wzorców
Istnieje także możliwość dodawania wielu zdjęć do każdego z wzorców. Aby dodać kolejne zdjęcie należy przesunąć palcem w lewo zdjęcie z realizacją.
Dodanie wielu zdjęć do jednego wzorca
Przy współpracy z systemem Comarch ERP XL istnieje możliwość dodawania opisów do wykonywanych zdjęć. Aby go dodać należy kliknąć w ikonę z ołówkiem znajdującą się w polu opis.
Opis na realizacji merchandisingu
W celu lepszego wykorzystania opcji rejestrowania trasy oraz późniejszego porównywania w Comarch Mobile Zarządzanie tras zaplanowanych i zarejestrowanych, wprowadzono w aplikacji Comarch Mobile możliwość określania punktów wzorcowych dla danego kontrahenta podczas realizacji wizyty. Funkcjonalność została opisana TUTAJ.
Ustawienie punktu wzorcowego dla kontrahenta
Uwaga
W przypadku korzystania z elementu wizyty Merchandising, w tym rejestracji pozycji GPS, wymagana jest licencja na Moduł Monitorowanie.

Element WH: Raport towarów konkurencji

Obsługa takiego elementu wizyty polega na sprawdzeniu obecności towarów konkurencji u Klienta. W przypadku, gdy w ramach elementu wizyty o typie: Raport towarów konkurencji zdefiniowane jest więcej niż jeden raport wówczas podczas realizacji elementu wizyty zostanie wyświetlone okno z listą dostępnych w ramach danego elementu raportów.
Wybór wzorca wizyty, dla którego w systemie Comarch ERP XL podpięto raport konkurencji
Wizyta służbowa: Raport towarów konkurencji
Definicje raportów należy utworzyć w systemie Comarch ERP XL. Po wejściu w dany raport zostanie wyświetlone okno z listą towarów, które obejmuje dany raport. Na raporcie konkurencji została udostępniona możliwość oznaczenia dostawcy danego artykułu. Po otwarciu raportu konkurencji, użytkownik może określić [Proponowanego dostawcę], poprzez wybór z listy lub dodanie nowego kontrahenta. Podczas realizacji elementów raportu konkurencji ustawiony proponowany dostawca będzie się podpowiadał na danym towarze.
Raport towarów konkurencji: lista towarów
Określenie dostawcy na raporcie konkurencji
Po wybraniu danego towaru pojawi się okno zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Wizyta służbowa: Raport towarów konkurencji
W ten sposób przedstawiciele w szybszy sposób mogą zbierać informacje odnośnie konkurencji w celu przygotowywania i zaproponowania Klientowi atrakcyjniejszej oferty. W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość wyświetlania na raporcie towarów konkurencji dodatkowych kolumn zdefiniowanych w systemie Comarch ERP XL. Informacje nt. konfiguracji tej funkcjonalności znajdują się TUTAJ. W zależności od konfiguracji na raporcie towarów konkurencji i raporcie obecności towarów wyświetlą się:
  • wszystkie parametry raportu w kolejności: kolumny domyślne, kolumny dodatkowe
Raport towarów konkurencji – wszystkie parametry domyślne i dodatkowe
  • wymagane kolumny domyślne i wszystkie kolumny dodatkowe
Raport towarów konkurencji – wymagane parametry domyślne i wszystkie parametry dodatkowe
  • tylko wymagane kolumny, zarówno domyślne jak i dodatkowe
Raport towarów konkurencji – tylko wymagane parametry domyślne i dodatkowe
Kolumny (parametry) wymagane wyświetlane są w aplikacji mobilnej na czerwono – bez ich uzupełnienia zapisanie karty raportu nie jest możliwe. Nieuzupełnienie któregoś z wyświetlanych parametrów (niewymaganych) spowoduje wyświetlanie nazwy tego parametru w miejscu, w którym powinna zostać wyświetlona jego wartość. Po naciśnięciu przycisku [Powrót] na urządzeniu zostaną wyświetlone opcje:
Wizyta handlowa, menu dostępne po naciśnięciu przycisku [Powrót] na urządzeniu’

Usuwanie wizyt handlowych

Usunięcie niezrealizowanych wizyt zarejestrowanych na urządzeniu jest możliwe poprzez wybór opcji [Usuń], dostępnej z poziomu menu kontekstowego. Po naciśnięciu przycisku [Usuń] zostanie wyświetlone okno:
Usuwanie działania

Element WH: Ankiety

Obsługa takiego typu wizyty polega na wykonaniu ankiety, która została zdefiniowana w systemie ERP XL. W przypadku, gdy w ramach elementu wizyty o typie: Ankiety zdefiniowane jest więcej niż jedna ankieta wówczas podczas realizacji elementu wizyty zostanie wyświetlone okno z listą dostępnych w ramach danego elementu ankiet.
Wizyta: Ankiety, wybór ankiety
Po wyborze konkretnej ankiety zostanie wyświetlona lista pytań zdefiniowanych w ramach wybranej ankiety, zaprezentowana na poniższym zrzucie ekranu.
Wizyta: Ankiety, wybór ankiety
Wizyta: Ankiety, wybór odpowiedzi
W aplikacji Comarch Mobile Serwis umożliwiono definiowanie ankiet zarówno z pytaniami jednokrotnego jak i wielokrotnego wyboru. Podczas realizacji elementu wizyty: Ankiety standardowo po wybraniu zadania do wykonania (Ankiety) i po wybraniu danej ankiety powinna zostać wyświetlona lista pytań. Na rysunku poniżej zaprezentowano model zaznaczenia wielu odpowiedzi i ich prezentacje na liście pytań. W przypadku wyboru odpowiedzi Inna, pojawi się okno w której istnieje możliwość wpisania własnej odpowiedzi.
Zaznaczenie wielu odpowiedzi i prezentacja na liście pytań (w tym odpowiedzi typu Inna)
W najnowszej wersji aplikacji Comarch Mobile została dodana opcja skanowania odpowiedzi do ankiety. Warunkiem działania tej funkcji jest zainstalowana aplikacja Binary Eye na urządzeniu mobilnym. Po wywołaniu przycisku skanowania w oknie odpowiedzi możliwe będzie zeskanowanie wartości – odpowiedzi ankiety.
Możliwość zeskanowania odpowiedzi do ankiety
Aplikacja Comarch Mobile Serwis umożliwia także wprowadzenie danych osób Klienta, z którymi została przeprowadzona ankieta. Podczas realizacji tego elementu wizyty, operator może:
  • określić kilku respondentów spośród zdefiniowanych osób kontaktowych Klienta,
  • dodać nową osobę ankietowaną – np. nowego pracownika Klienta.
Możliwość wyboru osoby kontaktowej z karty kontrahenta, z którą była przeprowadzana ankieta
Informacja o ankietowanej osobie na karcie wizyty
Po zakończeniu i synchronizacji realizacji wizyty do systemu Comarch ERP XL, określona/dodana osoba ankietowana jest widoczna na podglądzie wizyty na zakładce [Opis].
Widoczność ankietowanych osób na karcie wizyty w systemie Comarch ERP XL
Podczas realizacji elementu wizyty: Ankieta użytkownik może w szybki sposób wyszukać interesującą osobą na wyświetlonej liście osób kontaktowych kontrahenta. Opcja ta jest szczególnie przydatna, kiedy lista jest długa i wymaga przewijania. Użytkownik może odszukać interesującą go osobę wyszukując po imieniu lub nazwisku. Wpisaną frazę można w szybki sposób skasować poprzez wybranie ikony krzyżyka

Element WH: Raport obecności towarów

Obsługa takiego elementu wizyty polega na sprawdzeniu obecności towarów firmy Przedstawiciela Handlowego u Klienta. W przypadku, gdy w ramach elementu wizyty o typie: Raport obecności towarów zdefiniowane jest więcej niż jeden raport, wówczas podczas realizacji elementu wizyty zostanie wyświetlone okno z listą dostępnych w ramach danego elementu raportów.
Wizyta służbowa: Lista raportów obecności towarów
Po wejściu w dany raport są dostępne dwie zakładki: [Realizacja] - okno prezentujące aktualny raport z listą towarów, które obejmuje dany raport. Definicje raportów należy utworzyć w systemie Comarch Mobile Zarządzanie, oraz [Raport historyczności] - okno prezentuje poprzednie raporty powiązane z danym kontrahentem. Poszczególne zakładki zaprezentowano na poniższym rysunku:
Okno realizacji raportu – bez możliwości generowania zamówień na podstawie raportu oraz Okno raportu historycznego
Okno realizacji raportu – z możliwością generowania zamówień na podstawie raportu oraz Okno raportu historycznego
W pierwszej zakładce [Realizacja], po wybraniu danego towaru, pojawi się okno z poszczególnymi danymi do uzupełnienia, zaprezentowane poniżej.
Wizyta handlowa: Raport obecności towarów
Po uzupełnieniu danych dotyczących towaru zostanie wyświetlone okno tak, jak na poniższym rysunku.
Wizyta służbowa: Raport obecności towarów, uzupełnione dane
W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość wyświetlania na raporcie obecności towarów dodatkowych kolumn zdefiniowanych w systemie Comarch ERP XL. Informacje nt. konfiguracji tej funkcjonalności znajdują się TUTAJ. W zależności od konfiguracji na raporcie towarów konkurencji i raporcie obecności towarów wyświetlą się:
  • wszystkie parametry raportu w kolejności: kolumny domyślne, kolumny dodatkowe
Raport obecności towarów – wszystkie parametry domyślne i dodatkowe
  • wymagane kolumny domyślne i wszystkie kolumny dodatkowe
Raport obecności towarów – wymagane parametry domyślne i wszystkie parametry dodatkowe
  • tylko wymagane kolumny, zarówno domyślne jak i dodatkowe
Raport obecności towarów – tylko wymagane parametry domyślne i dodatkowe
Kolumny (parametry) wymagane wyświetlane są w aplikacji mobilnej na czerwono – bez ich uzupełnienia zapisanie karty raportu nie jest możliwe. Nieuzupełnienie któregoś z wyświetlanych parametrów (niewymaganych) spowoduje wyświetlanie nazwy tego parametru w miejscu, w którym powinna zostać wyświetlona jego wartość. Po naciśnięciu przycisku [Powrót] na urządzeniu zostaną wyświetlone opcje zaprezentowane na rysunku poniżej:
Wizyta handlowa, menu dostępne po naciśnięciu przycisku [Powrót] na urządzeniu’
  Zakładka [Raport historyczny] zawiera informacje o dacie realizacji raportu oraz ilości zrealizowanych towarów względem ilości wszystkich towarów. W tej zakładce, gdy istnieją raporty historyczne, wówczas są dostępne na action barze dwa dodatkowe przyciski i . Po wybraniu opcji pojawi się lista raportów historycznych z możliwością wyboru raportu do wyświetlenia. Prezentowane są tylko raporty, które dotyczą wizyt wystawionych na kontrahenta, którego dotyczy aktualnie realizowana wizyta i zrealizowanych przez operatora mobilnego zalogowanego do aplikacji.
Okno wyświetlane po wybraniu opcji kopiowania historycznego raportu
Po wybraniu opcji pojawi się okno z możliwość skopiowania danych z poprzednich raportów na raport bieżący. Po wybraniu opcji kopiowania dostępne są następujące parametry: Pomiń towary już zaznaczone – po zaznaczeniu, jeżeli realizacja dla towaru jest uzupełniona na raporcie bieżącym i jednocześnie znajduje się na raporcie historycznym, wówczas dane dla takiego towaru nie są nadpisywane, Wartości parametrów z historycznego raportu - po zaznaczeniu kopiowane są wartości parametrów (cena, ilość, itp.) z historycznego raportu o ile pokrywają się one z bieżącą definicją raportu, Ilość do zamówień z historycznego raportu - parametr pojawi się tylko, jeśli na bieżącej definicji raportu została skonfigurowana możliwość generowania zamówień na podstawie raport (funkcjonalność opisana TUTAJ)
Okno wyświetlane po wybraniu opcji kopiowania historycznego raportu
Uwaga
Jeżeli któryś z parametrów został oznaczony jako wymagany, a na raporcie historycznym taki nie był, zatwierdzenie realizacji takiego raportu nie będzie możliwe do momentu uzupełniania wymaganych parametrów na wszystkich zaznaczonych pozycjach (będą prezentowane w kolorze czerwonym).

Konfiguracja elementu Merchandising z Raportem obecności towarów

W celu konfiguracji powiązania po stronie Comarch ERP XL należy dodać dwie klasy atrybutów przypisane do elementu wzorca wizyty o typie Merchandising:
Konfiguracja atrybutów na elemencie wizyty: Merchandising
  1. kod o nazwie „Raport obecności” i jako jego wartość podać kod raportu obecności, z którym ma zostać powiązany element Merchandising.
    Definiowanie nowej klasy atrybutu
  2. kod o nazwie: "Raport obecności: Towary ilość" w celu określenia liczby losowych towarów, dla których będą wykonane zdjęcia
    Definiowanie nowej klasy atrybutu

Obsługa funkcjonalności w aplikacji

Po wykonaniu opisanej konfiguracji w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż przed rozpoczęciem realizacji elementu Merchandising jest sprawdzane, czy podpięty raport obecności towarów został zrealizowany.
Uwaga
Jeżeli na raporcie obecności towarów zostało zarejestrowanych mniej towarów niż wskazuje na to ustawiona wartość, wówczas wyświetlana ilość zdjęć do zrealizowania będzie odpowiadać wartości towarów zrealizowanych na takim raporcie.
Zdjęcia dla poszczególnych towarów są prezentowane w takiej formie jak prezentowane są wzorce zdefiniowane na elemencie Merchandising.
Wykonywanie zdjęć towarów zarejestrowanych na raporcie obecności towarów
Realizacja dla danego towaru
Każde kolejno dodane zdjęcie wyświetlane jest w postaci zakładek. Możliwe jest dodanie wielu zdjęć do jednego towaru.
Uwaga
Dla każdego z wylosowanych towarów należy wykonać co najmniej jedno zdjęcie. Inaczej pojawi się komunikat "Zatwierdzenie elementu niemożliwe. Dla każdego z towarów musi zostać wykonane co najmniej jedno zdjęcie."
Zatwierdzanie elementu Merchandising jeśli nie dla wszystkich towarów zostały wykonane zdjęcia.
 

Generowanie zamówienia na podstawie Raportu obecności towarów

Za umożliwienie generowania zamówień na podstawie raportu obecności odpowiada parametr IsOrderFromReportEnabled w pliku dotyczącym odpowiedniej wersji systemu Comarch ERP XL zlokalizowanym domyślnie C:\Program Files (x86)\Comarch Mobile\Serwer synchronizacji\Methods\configuration Jeżeli wartość parametru przyjmuje wartość 1, wówczas podczas realizacji elementu wizyty typu: Rejestrowanie dokumentu (ZS) istnieje możliwość automatycznego dodania towarów na zamówienie zgodnie z ilościami towarów wskazanymi podczas realizacji raportu obecności.

Obsługa funkcjonalności w aplikacji

Jeżeli w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż na wizycie został zrealizowany co najmniej jeden raport z włączoną funkcjonalnością generowania zamówienia na podstawie raportu, wówczas po rozpoczęciu realizacji elementu Rejestrowanie dokumentu z typem: ZS wyświetlone zostanie okno z nagłówkiem „Dodaj towary z raportów obecności” z dodatkowymi parametrami. Rysunek poniżej:
Okno dodawania towarów na dokument ZS na podstawie raportu obecności – (1) przypadek jeśli zrealizowany tylko jeden raport, (2) przypadek jeśli zrealizowanych kilka raportów
Jednocześnie opcja [Dodaj towary z raportów obecności] jest dostępna w menu kontekstowym na dokumencie ZS.
Opcja: Dodaj towary z raportu dostępna w opcjach dodatkowych dokumentu ZS.

Planowanie wizyt z elementem ZSR w Comarch Mobile Zarządzanie

Obsługa planowania wizyt z elementem: Realizacja czynności serwisowych polega na przypięciu czynności ze zleceń serwisowych podczas planowania wizyty, które powinny zostać zrealizowane w trakcie realizacji tej wizyty u danego kontrahenta. Jeżeli do wybranego wzorca wizyty utworzonego w systemie ERP XL przypięty jest co najmniej jeden element typu: Realizacja czynności serwisowych, wówczas podczas planowania wizyty w Comarch Zarządzanie będzie wyświetlana dodatkowa sekcja Czynności serwisowe.
Dodatkowa sekcja: Czynności serwisowe w oknie planowania wizyty.
W sekcji Czynności serwisowe użytkownik ma możliwość wyboru ustawienia: Ręcznie - domyślnie zaznaczone, oznacza że użytkownik będzie sam decydował, które czynności spośród niezrealizowanych powinny zostać dodane do wizyty, lub Automatyczne (wszystkie niezrealizowane) - po przełączeniu na tą opcję zostaną dodane wszystkie niezrealizowane czynności, które pochodzą ze zlecenia wystawionego na kontrahenta, na którego planowana jest wizyta.
Okno Czynności serwisowe z przypisanymi czynnościami
Uwaga
Jeżeli żadna z czynności nie zostanie przypisana do wizyty, będzie widoczny komunikat "Brak dodanych czynności".
Po wybraniu opcji w sekcji Czynności serwisowe wyświetli się nowe okno z listą niezrealizowanych czynności, które pochodzą ze zleceń wystawionych na danego kontrahenta, na którego planowana jest wizyta.
Okno z listą czynności możliwych do przypisania
Uwaga
Jeżeli na wzorcu wizyty znajduje się kilka elementów typu: Realizacja czynności serwisowych, po zaznaczeniu czynności pojawi się dodatkowa opcja "Wszystkie elementy typu: Realizacja czynności serwisowych", która będzie zaznaczona domyślnie.
Okno z listą czynności możliwych do przypisania i kilkoma elementami typu: realizacja czynności serwisowych
Aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie i zakładka [Działania] zostały opisane TUTAJ.

Podgląd zaplanowanej, zrealizowanej i odrzuconej wizyty

Widok zaplanowanej wizyty serwisowej z elementami: Realizacja czynności serwisowych, Rejestracja zlecenia serwisowego wraz z ich opisami prezentuje poniższy rysunek.
Widok zaplanowanej wizyty z jej elementami
Widok zrealizowanej wizyty serwisowej przedstawia informacje: o ilości czynności zrealizowanych do ilości wszystkich czynności przypiętych do elementu Realizacji czynności serwisowych oraz informacje o ilości zarejestrowanych dokumentów ZSR z ich łączną wartością netto i brutto dla elementu Rejestracja zlecenia serwisowego prezentuje poniższy rysunek.
Widok wizyty wraz z zrealizowanymi elementami
Widok wizyty handlowej z odrzuconymi elementami z informacją o powodzie odrzucenia prezentuje poniższy rysunek.
Widok wizyty z odrzuconymi elementami

Element: Realizacja czynności serwisowych

W podglądzie elementu: Realizacja czynności serwisowych wyświetlane są informacje takie, jak: nazwa czynności, numer ZSR, z którego pochodzi czynność, ilość zrealizowana dla czynności, checkbox. Zaznaczony checkbox oznacza, że czynność została zrealizowana.
Podgląd elementu: Realizacja czynności serwisowych

Element: Rejestracja zlecenia serwisowego

W podglądzie elementu: Rejestracja zlecenia serwisowego prezentowane są sekcje: [Dokumenty], w której wyświetlane są informacje o numerach zarejestrowanych dokumentów ZSR, [Opis realizacji], o ile został dodany. W innym przypadku wyświetlany będzie komunikat: "Brak opisu".
Podgląd elementu: Rejestracja zlecenia serwisowego

Spotkanie

Usuwanie spotkań

Usunięcie niezrealizowanych spotkań zarejestrowanych na urządzeniu jest możliwe poprzez wybór opcji [Usuń], dostępnej z poziomu menu kontekstowego. Po naciśnięciu przycisku [Usuń] zostanie wyświetlone okno:
Usuwanie działania

Planowanie spotkania

Spotkanie jest typem działania planowanego przeważnie z wyprzedzeniem. Za jego pomocą można zarejestrować spotkanie u Klienta. W przypadku tworzenia spotkań dostępne są dodatkowe opcje takie jak: wysyłanie działania do systemu po zaplanowaniu, czy też planowanie kolejnego po zrealizowaniu. Okno planowania spotkania składa się z czterech zakładek:
  • Określ wzorzec spotkania
  • Wybierz kontrahentów
  • Koszyk
  • Dzień
Po wybraniu opcji planowania spotkania, nastąpi przejście na zakładkę [Określ wzorzec spotkania] – okno zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Planowanie spotkania
Przy współpracy z systemem Comarch ERP XL rodzaje spotkań definiuje się jako: Słownik Kategorii: Rodzaj kontaktu. Spotkanie może być ponadto powiązane z wątkiem. Spotkanie można powiązać z istniejącym, niezakończonym wątkiem przypisanym do danego Kontrahenta lub można stworzyć nowy wątek, z którym spotkanie zostanie powiązane. Powiązanie to jest fakultatywne. W przypadku braku wskazania wątku spotkanie doda się jako zadanie CRM. Pozostałe zakładki: [Wybierz Kontrahentów], [Koszyk] i [Dzień] działają analogicznie jak w przypadku wizyt handlowych.
Uwaga
Wątki (konwersacje) utworzone w systemie Comarch ERP XL nie będą pobierane na urządzenie mobilne.
Na zakładce [Kontrahenci] należy wybrać kontrahenta, dla którego zostanie zaplanowane Spotkanie. Okno zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Spotkanie: zakładka Kontrahenci
Po wybraniu kontrahenta otworzy się nowe okno ze szczegółami, w którym dodatkowo będzie można wybrać osobę kontaktową, ustalić cykliczność działania oraz dodać opis spotkania. W przypadku dodania seryjnego kontrahentów dodatkowe wspomniane okno z dodatkowymi opcjami otworzy się po wybraniu danego kontrahenta zakładki [Koszyk].
Szczegóły spotkania
Na zakładce [Koszyk] prezentowana jest lista spotkań, która zostanie stworzona po naciśnięciu przycisku: .
Spotkanie: zakładka [Koszyk]
Na zakładce [Dzień] można zobaczyć zaplanowane działania w ujęciu dziennym.
Spotkanie: zakładka [Dzień]
Każde spotkanie może być tworzone jako cykl działań. Aby określić cykl podczas planowania spotkania w sekcji Powtórzenie należy określić cykliczność działania. Możliwe do wyboru warianty powtórzeń zostały zaprezentowane na rysunku poniżej.
Dialog wyboru wariantu powtórzeń działania
Uwaga
Zrealizowanie, odrzucenie lub usunięcie jednego z wydarzeń typu Spotkanie, które jest częścią cyklu spowoduje podzielenie tego cyklu na dwie mniejsze części: pierwsza część cyklu do tego wydarzenia oraz druga część cyklu od tego wydarzenia. Po wejściu w edycję spotkania będącego w drugiej części cyklu i wybraniu opcji [Edytuj] cały cykl, tak naprawdę zostanie przeplanowana tylko druga część głównego cyklu. Natomiast wybranie opcji [Usuń] cały cykl spowoduje usunięcie wszystkich spotkań z całego głównego cyklu.

Realizacja spotkania

Realizacja spotkania polega na wybraniu przycisku [Realizuj] lub [Odrzuć] dostępnych z menu rozwijalnego. Menu rozwijalne i wszystkie dostępne opcje dla Spotkania zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Menu rozwijalne, działanie typu: [Spotkanie]
Po naciśnięciu na przycisk  zostanie wyświetlone okno realizacji spotkania zaprezentowane na rysunku poniżej.
Realizacja spotkania – powiązanego z wątkiem
Jeżeli wątek zostaje zamknięty i są z nim powiązane niezrealizowane zdarzenia cykliczne, to zostaną one usunięte. Jeżeli wątek zostaje zamknięty i są z nim powiązane zdarzenia niecykliczne niezrealizowane, to zamknięcie wątku spowoduje ich zakończenie z czasem realizacji 0 i dacie zrealizowania takiej jak data działania, podczas której zamknięto wątek. W uwagach do realizacji automatycznie doda się opis, który świadczy o zakończeniu działań z powodu zamknięcia wątku.
Uwaga
W przypadku pobrania spotkania dodanego w systemie Comarch ERP XL i powiązanego z wątkiem, powiązanie z wątkiem nie będzie synchronizowane do Comarch Mobile.
Na karcie wątku znajdują się działania powiązane z danym wątkiem. Z tego poziomu istnieje możliwość np. realizacji lub wyświetlenia szczegółów danego działania.
Karta wątku
Menu kontekstowe z dostępnymi opcjami zostało zaprezentowane na rysunku poniżej.
Karta wątku - menu kontekstowe elementu

Prywatne

Planowanie działania prywatnego

Działania prywatne można planować tylko na urządzeniu i nie jest ono przesyłane do systemu Comarch ERP XL.
Działanie prywatne: zakładka [Planowanie działania]
Oznaczenie wybranych godzin w kolorze czerwonym oznacza, że w danym terminie istnieje zaplanowane już inne działanie. Na zakładce Dzień można zobaczyć zaplanowane zdarzenia w ujęciu dziennym.
Wydarzenie prywatne: zakładka [Dzień]

Realizacja działania prywatnego

Realizacja działania prywatnego polega na wybraniu przycisku [Realizuj] lub [Odrzuć] dostępnych z poziomu Szczegółów działania lub z dostępnego dla działania menu. Dodatkowo wydarzenie prywatne można usunąć lub edytować.
Realizacja działania prywatnego
Szczegóły działania prywatnego

Usuwanie działań prywatnych

Usunięcie niezrealizowanych działań prywatnych zarejestrowanych na urządzeniu jest możliwe poprzez wybór opcji [Usuń], dostępnej z poziomu menu kontekstowego. Po naciśnięciu przycisku [Usuń] zostanie wyświetlone okno:
Usuwanie działania

Zadanie

Planowanie zadania

W przeciwieństwie do wizyt, kontaktów i spotkań z zadaniem nie jest powiązany żaden kontrahent. Dodatkową różnicę stanowi również fakt, iż za pomocą zadań można rejestrować zdarzenia kilkudniowe. Okno planowania zadania składa się z dwóch zakładek:
  • Planowanie zadania
  • Dzień
Po wybraniu opcji planowania zadania, następuje przejście na zakładkę [Planowanie zadania]
Okno: planowanie zadania
Oznaczenie wybranych godzin kolorem czerwonym oznacza, że w danym terminie istnieje zaplanowane już inne działania.
Uwaga
Aby zobaczyć zadanie wysłane do systemu Comarch ERP XL należy zalogować się do systemu na operatora mobilnego, który utworzył to zadanie.

Realizacja zadania

Realizacja zadania polega na wybraniu przycisku [Realizuj] lub [Odrzuć] dostępnych z menu rozwijalnego. Użytkownik może także usunąć spotkanie, które zostało stworzone w aplikacji mobilnej i nie zostało jeszcze wysłane do systemu Comarch ERP XL. Przy realizacji zadania można także wprowadzić własne uwagi do realizacji.
Realizacja zadania

Usuwanie zadania

Usunięcie niezrealizowanych zadań zarejestrowanych na urządzeniu jest możliwe poprzez wybór opcji [Usuń], dostępnej z poziomu menu kontekstowego. Po naciśnięciu przycisku [Usuń] zostanie wyświetlone okno:
Usuwanie działania