Konfiguracja systemu











Konfiguracja windykacji
PrzyciskKonfiguracja automatycznej wysyłki faktur
Automat włączamy poprzez zaznaczenie parametru Automatyczne wysyłanie faktur pocztą e-mail, a następnie konfigurujemy pozostałe ustawienia: Operator – operator, w imieniu którego automatyczne będą generowane wiadomości mailowe z wydrukami faktur. Hasło – należy podać hasło operatora do Comarch ERP Optima (jeśli zostało ustalone). Konto e-mail – należy wskazać konto e-mail, z którego mają być generowane automatyczne wiadomości e-mail. Na liście wyboru wyświetlane są wszystkie aktywne konta e-mail zdefiniowane w menu Start/Konfiguracja/ Program/ CRM/ Konta e-mail, do których ma dostęp operator wskazany powyżej. Szablon e-mail – należy wybrać szablon e-mail z listy szablonów mailowych zdefiniowanych dla formularza Faktury sprzedaży, domyślnie ustawiony jest predefiniowany szablon Faktura dla klienta. Realizacja wysyłki e-mail:Automat przypomnień
Operator – operator, w imieniu którego będą generowane automatyczne przypomnienia o zadaniach. Hasło – hasło wybranego operatora (jeśli zostało ustawione). Konto e-mail – jeżeli przypomnienia będą wysyłane w formie e-mail, należy wskazać konto e-mail, z którego będą wysyłane (spośród zdefiniowanych uprzednio w Konfiguracji Programu/ CRM/ Konta e-mail), Na zakładkach [Ustawienia domyślne dla klientów] i [Ustawienia domyślne dla operatorów], można skonfigurować, oddzielnie dla klientów i dla operatów, domyślne ustawienia dla formy powiadomienia (sms/ e-mail). Zasady konfiguracji na obu zakładkach są takie same: Ustawienia domyślne dla klientów / operatorów – po zaznaczeniu parametru, możliwe jest wybranie domyślnej formy dla przypomnień do zadań wysyłanych klientom/ operatorom: sms (zaznaczony standardowo) lub e-mail. Ustawienia domyślne dla sms – dla przypomnień w formie wiadomości sms możliwe jest wskazanie:Automat faktur cyklicznych
PrzyciskWpisane w tym miejscu Konfiguracji dane będą wykorzystywane m.in. na generowanych przez program wydrukach.
Na formularzu zostały wyodrębnione zakładki [Ogólne], [Przesyłki kurierskie], [SENT],[eDD].
Formularz adresu oddziału – zakładka [Ogólne]
Adres domyślny jest automatycznie przenoszony na nowo utworzone Zlecenie nadania przesyłki/ zgłoszenie SENT jako adres Nadawcy. Na liście przewozowym drukowana jest nazwa wprowadzona na formularzu adresu nadawczego, o ile nie została zmieniona bezpośrednio na Zleceniu nadania przesyłki. Adres korespondencyjny jest adresem kontaktowym.Zakładka [Przesyłki kurierskie]:
Lista definicji dokumentu
Lista obsługiwana jest standardowymi przyciskami:Konfiguracja firmy/ Handel – Kwoty dodatkowe/ celne
W zakładce [2 Zakazy] operator z uprawnieniami administratora ma prawo nałożenia blokady dostępu dla wybranych operatorów.
Dokument źródłowy | Dokument docelowy | Data na dokumencie docelowym |
---|---|---|
FS/PA | WZ/WKA, RW | datą wydania na WZ/WKA lub RW jest data sprzedaży z FS/PA |
FZ | PZ/PKA | datą przyjęcia na PZ/PKA jest data zakupu z FZ |
WZ | FS/PA | datą sprzedaży na FS/PA jest data wydania z WZ |
PZ | FZ | datą zakupu na FZ jest data przyjęcia z PZ |
wiele WZ | FS/PA | datą sprzedaży na FS/PA jest najpóźniejsza data wydania z powiązanych WZ |
wiele PZ | FZ | datą zakupu na FZ jest najpóźniejsza data przyjęcia z powiązanych PZ |
Akcyza na wyroby węglowe - konfiguracja
Zwolnienie od akcyzy Atrybut do określenia podstawy prawnej zwolnienia – w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy, na wydruku oświadczenia uprawniającego do zwolnienia z podatku należy wskazać przyczynę zwolnienia. W Comarch ERP Optimia przyczynę definiujemy w oparciu o atrybut kontrahenta. Po naciśnięciu przycisku Atrybut należy dodać atrybut o dowolnym kodzie, np. AKCYZA i formacie: lista.Pozycja dokumentu – przeznaczenie uprawniające do zwolnienia
Wybrane przeznaczenie jest drukowane dla danego kodu CN wyrobu węglowego na wydruku Faktura VAT (GenRap)/ Akcyza. Jeśli na formularzu kontrahenta będącego nabywcą wyrobów węglowych, na zakładce [Atrybuty] zostanie przypisany atrybut z konfiguracji wraz z wartością:Formularza deklaracji AKC-WW/AKC-WWn – Ubytki.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule Podatek akcyzowy na wyroby węgloweAby naliczać w programie opłatę cukrową należy zaznaczyć parametr Opłata cukrowa.
Jeśli chcemy automatycznie doliczyć kwotę opłaty cukrowej do domyślnej ceny sprzedaży towaru, należy zaznaczyć parametr Powiększaj cenę o kwotę opłaty cukrowej. Wówczas domyślna cena towaru pobrana na dokument z karty towaru zostanie powiększona o kwotę wyliczoną przez program oraz przelicznika między jednostkami zdefiniowanymi na karcie towaru.
W przypadku udzielania rabatu na dokumentach użytkownik może wskazać, czy rabat ma być wyliczany od ceny z opłatą cukrową (pełna cena) czy od ceny bez opłaty cukrowej.
W polu Atrybut można wskazać atrybut za pomocą, którego oznaczone zostaną na dokumentach numery partii towaru. Jeśli na Fakturze Sprzedaży/ Paragonie/ Wydaniu Zewnętrznym wskażemy partię towaru z taką cechą jak atrybut w konfiguracji, to wartości tej cechy zostaną przeniesione na pozycję dokumentu, na zakładkę [Cukier] do pola Numer partii towaru podczas zapisu dokumentu na stałe.
Menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Magazyn/ Opłata cukrowa
Definiowanie grupy atrybutów
Nazwa - jest to pole jednoznacznie określające daną grupę atrybutów - podczas dodawania nowej pozycji wymagana jest unikalność nazwy.Definiowanie grupy atrybutów - modyfikacja
Klasy atrybutów - w oknie uruchamianym za pomocą przycisku Klasy atrybutów widoczne są listy: po lewej stronie pełna lista istniejących w konfiguracji atrybutów (typów), po prawej lista tych, które wybrano do edytowanej grupy. Strzałki pozwalają na przesuwanie atrybutów pomiędzy oknami. Strzałka w prawo – wybranie atrybutu z listy po lewej stronie okna i przypisanie go do grupy – nazwa wskazanego atrybutu pojawi się w prawym oknie. Strzałka w lewo - usunięcie atrybutu z grupy – nazwa wskazanego w lewym oknie atrybutu zostanie usunięta (zniknie) z prawego okna. „Kosz” pozwala na równoczesne usunięcie wszystkich atrybutów z grupy – wyczyszczenie okna po prawej stronie.Definiowanie klasy atrybutu - parametr Synchronizowany z Comarch ERP XL
W programie jest także możliwość pełnej synchronizacji atrybutów pracowników pomiędzy bazami Comarch ERP Optima i Comarch ERP Altum. Dodanie, modyfikacja lub usunięcie atrybutu w bazie powoduje wykonanie analogicznej operacji w bazie zsynchronizowanej. Aby była możliwa synchronizacja atrybutów między bazami Comarch ERP Optima i Comarch ERP Altum, klasy atrybutów powinny mieć ustawiony odpowiedni typ i format. Istnieje możliwość synchronizacji klas atrybutów o następujących typach i formatach:Definiowanie klasy atrybutu - parametr Synchronizowany z Comarch ERP Altum
oraz dostępne parametry Proporcjonalnie do wymiaru etatu z opcją TAK/NIE (TAK – domyślnie zaznaczone) oraz Proporcjonalnie do liczby dni zasiłku z opcją TAK/NIE (NIE – domyślnie zaznaczone).
Sekcja 2 – Potrącenia podlegające ograniczeniu: Użytkownik może wybrać pod przyciskiemFormularz kalendarza - zakładka Ogólne
Nazwa, Akronim, Wymiar etatu Etap pierwszy konfiguracji kalendarza rozpoczyna się od podania jego nazwy (maksymalnie 40 znaków), akronimu (skrótu, maksymalnie 12 znaków) oraz ewentualnego opisu (maksymalnie 80 znaków). Ten sam kalendarz wykorzystywany może być przez wielu pracowników. Pracownicy rozliczani według tego samego kalendarza, mogą między sobą różnić się między innymi wymiarem etatu. I tak: Uwzględniaj wymiar etatu - zaznaczenie pola spowoduje, że dla poszczególnych osób teoretyczny czas pracy zostanie ustalony jako iloczyn normy czasu pracy według kalendarza i wymiar etatu Uwzględniaj wymiar etatu – odznaczony, gdy dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy Użytkownik zaplanuje indywidualny kalendarz.[√] Licz standardowe wynagrodzenie powyżej/poniżej normy (Konfiguracja/Firma/Płace/Kalendarze ) | Program będzie naliczał składniki: - „wynagr. zasad. powyżej normy”, - „wynagr. zasad. poniżej normy” i zależne od ustawienia parametru Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element zsumuje z wynagrodzeniem zasadniczym w jednej pozycji, lub nie. |
[ √ ] Licz standardowe wynagrodzenie powyżej/poniżej normy (Konfiguracja/Firma/Płace/Kalendarze ) [ √ ] Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element (Konfiguracji/Firma/Płace/Parametry) | W wypłacie pracownika będą generowane składniki: - „wynagr. zasad. powyżej normy”, - „wynagr. zasad. poniżej normy” jako oddzielne elementy wypłaty |
[ ] Licz standardowe wynagrodzenie powyżej/poniżej normy (Konfiguracja/Firma/Płace/Kalendarze) [ ] Wynagrodzenie powyżej/poniżej normy liczone jako oddzielny element (Konfiguracji/Firma/Płace/Parametry) | W wypłacie nie będą w ogóle pojawiać się składniki: - „wynagr. zasad. powyżej normy”, - „wynagr. zasad. poniżej normy” |
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | Sobota | Niedziela (święto) |
12h | wolne | 12h | 10h | 6h | wolne | wolne |
Pon. | Wt. | Śr. | Czw. | Pt. | Sob. | Niedz. | |
Norma wg kalendarza | 8:00 | 8:00 | 8:00 | 8:00 | 8:00 | 0:00 | 0:00 |
Rzeczywisty czas pracy | 4:00 | 12:00 | 8:00 | 8:00 | 8:00 | 1:00 | 2:00 |
Pon. | Wt. | Śr. | Czw. | Pt. | Sob. | Niedz. | |
Poniżej normy | – 4:00 | ||||||
„50” | 4:00 | ||||||
„100” | 1:00 | 2:00 |
Konfiguracja firmy/Płace/Kalendarze (fragment)
Wynagrodzenie za nadgodziny Poniższe ustawienia dotyczące naliczania dopłat do nadgodzin, odnoszą się tylko do pracowników, którzy są rozliczani według danego kalendarza. Ręczna edycja parametrów związanych z dopłatami do nadgodzin – zaznaczenie parametru powoduje, że dopłaty do nadgodzin naliczane są zgodnie z ustawieniami zawartymi na formularzu kalendarza. Domyślnie po zaznaczeniu parametru podpowiadają się ustawienia dotyczące procentu dopłat do nadgodzin z Konfiguracji kalendarzy, ale podlegają one edycji przez użytkownika. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, dopłaty do nadgodzin są liczone zgodnie z ustawieniami dotyczącymi nadgodzin znajdującymi się w Konfiguracji kalendarzy z uwzględnieniem normy z planu pracy pracownika. Jeśli na kalendarzu zaznaczony jest parametr Ręczna edycja parametrów związanych z dopłatami do nadgodzin ustawienia dotyczące naliczania dopłat do nadgodzin są przenoszone między bazami podczas importu kalendarzy wykonanego z poziomu Narzędzia/ Importy/ Import z innej bazy danych. Po zaznaczeniu tego parametru aktywne stają się pozostałe parametry dotyczące naliczania dopłat do nadgodzin: Procent dopłat ‘50’ – określenie procentu dopłat za nadgodziny standardowo naliczanych jako 50%, Procent dopłat ‘100’ – określenie procentu dopłat za nadgodziny standardowo naliczanych jako 100%, Dopłaty do nadgodzin liczone zgodnie z normą k.p. art. 130 – zaznaczenie parametru powoduje, że stawka dopłaty za jedną nadgodzinę liczona z wynagrodzenia zasadniczego w stawce miesięcznej, liczona jest w oparciu o normę czasu pracy wynikającą z art. 130 k.p. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, to przy wyliczeniu stosowana jest norma czasu pracy wynikająca z planu pracy pracownika. W przypadku okresu rozliczeniowego dłuższego niż miesiąc, stawka dopłaty za jedną nadgodzinę będzie wyliczona w zależności od ustawienia parametru, według normy czasu pracy wynikającej z planu pracy pracownika lub normy kodeksowej za ostatni miesiąc okresu rozliczeniowego. Wynagrodzenie zasad. powyżej/poniżej normy liczone zgodnie z normą k.p. art. 130-zaznaczenie parametru powoduje, że stawka wynagrodzenia zasad. powyżej/poniżej normy za jedną nadgodzinę/ niedogodzinę liczona jest w oparciu o normę czasu pracy wynikającą z art. 130 k.p. Jeśli parametr nie jest zaznaczony, to przy wyliczeniu stosowana jest norma czasu pracy wynikająca z planu pracy pracownika. Dodatkowo w gałęzi Zaokrąglenia (Konfiguracja/ Firma/ Płace/ Zaokrąglenia) w części Zaokrąglenia dopłat do godzin nocnych i nadgodzin można ustawić sposób zaokrąglania dopłat do nadgodzin. Można ustawić zaokrąglenie wartości końcowej dopłat lub stawki za 1 godzinę i precyzję, która domyślnie jest ustawiona na 0.01 zł (czyli liczenie z dokładnością do 1 grosza).Konfiguracja firmy/Płace/Kalendarze (fragment)
Mając zdefiniowane normy czasu pracy i podstawowe parametry okresu rozliczeniowego można przystąpić do bezpośredniego tworzenia kalendarza. W tym celu należy wybrać zakładkę [Kalendarz]. Formularz Kalendarza - zakładka [Kalendarz] Dni, które powinny zostać zdefiniowane, oznaczone są w kalendarzu symbolem czerwonego krzyżyka-Kopiowanie zdefiniowanego dnia
Po skopiowaniu dnia/dni można jego/ich definicję wstawić na inne, dowolne dni. Wstawianie polega na zaznaczeniu dnia/dni i wybraniu z menu kontekstowego opcji Wklej lub naciśnięciu skrótu klawiszowego <CTRL>+<V>. Wklejanie wykonywane jest dla zaznaczonych dni niezależnie od tego, czy były wcześniej zdefiniowane, czy niezdefiniowane.Wklejanie ustawień dnia
W przypadku kopiowania jednego dnia można go wkleić na inny dzień lub dowolne dni (nie muszą być kolejne). Jeśli kopiowane było kilka dni, wklejanie jest dostępne po zaznaczeniu tylko jednego dnia. Oznacza to, że z jednego dnia można skopiować ustawienia na dowolną liczbę innych zaznaczonych dni, z kolei kopiowanie ustawień z grupy dni może być wykonane na grupę (serię dni) zaczynających się od dnia zaznaczonego przed wybraniem opcji Wklej. Po wykonaniu wklejania każdy ze wskazanych dni będzie miał takie same ustawienia, dotyczące typu dnia oraz listy wejść z przypisanymi godzinami i strefami, jak dzień, z którego zrobiono kopię. Kopiowanie i wklejanie zdefiniowanych dni jest dostępne w obrębie jednego kalendarza, ale z możliwością kopiowania ustawień z dnia/dni z jednego miesiąca na dzień/dni w innych miesiącach. Podsumowanie Definicja pierwszego kalendarza obejmuje zazwyczaj:Wstawianie świąt
Konfiguracja firmy/Płace/Konfiguracja Kalendarza (fragment)
Nadgodziny 100% Istnieje możliwość ustawienia dopłat 100% do nadgodzin przy rozliczaniu nadgodzin wg kalendarza oraz wg normy dobowej/średniotyg. W przypadku naliczania nadgodzin wg kalendarza można ustawić dopłaty płatne 100% za nadgodziny, które wystąpiły w:Konfiguracja firmy/Płace/Konfiguracja Kalendarza (fragment)
Formularz limitu Urlop wypoczynkowy
Należny limit liczony proporcjonalnie do okresu zatrudnienia – limit zostaje pomniejszony proporcjonalnie do okresu zatrudnienia, jeśli okres zatrudnienia nie obejmuje pełnego roku. Standardowe limity zdefiniowane w programie - dla urlopu wypoczynkowego zaznaczone liczenie proporcjonalne, dla urlopu opiekuńczego kp.188 nie zaznaczone liczenie proporcjonalne. Należny limit liczony proporcjonalnie do wymiaru etatu - limit jest naliczany proporcjonalnie do wymiaru etatu pracownika. Standardowe limity zdefiniowane w programie dla urlopu wypoczynkowego i urlopu opiekuńczego kp.188 rozliczanego w godzinach mają zaznaczone liczenie proporcjonalne. Limit urlop opiekuńczy kp.188 w dniach nie uwzględnia wymiaru etatu. Zależny od stażu pracy – wysokość limitu przysługującego pracownikowi zależy od jego stażu pracy.Konfiguracja typu wypłaty – zakładka Podatki/Nieobecności
Sposób naliczania kosztów uzyskania – opcja dotyczy wyłącznie opodatkowanych elementów wynagrodzenia. Pozycja na deklaracji PIT musi zostać wybrana inna niż nie dotyczy. Z poziomu listy dostępne są następujące pozycje:Parametr | Sposób rozliczenia w podstawie zasiłków chorobowych | Zastosowanie |
---|---|---|
Nie wliczać | Nie uwzględniany w podstawie naliczania zasiłków chorobowych | Dla elementów wynagrodzenia do których pracownik zachowuje prawo w trakcie trwania nieobecności tzn. dodatków, potrąceń netto nie pomniejszanych za nieobecności |
Wliczać | Do podstawy zasiłku wliczana kwota faktycznie wypłacona (po odjęciu składek ZUS) | Dla elementów nie podlegających dopełnieniu np. dopłaty za nadgodziny |
Dopełniać wg dni | Dopełnienie polega na podzieleniu osiągniętego wynagrodzenia przez liczbę dni przepracowanych i pomnożenie przez liczbę dni normy w danym miesiącu | Dla elementów pomniejszanych proporcjonalnie do czasu trwania usprawiedliwionych nieobecności |
Dopełniać wg godzin | Bardziej dokładny sposób niż poprzedni, dzielimy i mnożymy odpowiednio przez liczbę godzin pracy i godzin do przepracowania w miesiącu | Dla dodatków wypłacanych pracownikom o zróżnicowanych normach czasu pracy w poszczególnych dniach, może dać większą dokładność niż dopełnienie wg dni |
Wliczać w pełnej wysokości | Nie uwzględnia się pomniejszeń z tytułu usprawiedliwionej nieobecności w pracy, lecz dodatek jest wliczany w stałej miesięcznej wysokości | Dla dodatków na stałe przypisanych w kadrach |
Wliczać jak zasadnicze | Do podstawy wliczana jest wartość składnika podstawowego skorygowana o pomniejszenia za nieobecności typu "urlop" i "nieusprawiedliwiona" oraz odchyłki od normy. | Analogicznie jak wliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników (wg stawki miesięcznej lub godzinowej) |
Parametr | Sposób rozliczenia w podstawie wynagrodzenia za urlop | Zastosowanie |
---|---|---|
Nie wliczać | Składnik nie będzie uwzględniany w naliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu | Dla elementów uwzględnionych w rozporządzeniu MPiPS z dnia 8 stycznia 1997r. W sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego […] (Dz. U. Z 2003r. nr 230, poz. 2290) |
Wliczać | Wliczana kwota faktycznie wypłacona | Składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż miesiąc, poza określonymi w stawce miesięcznej w stałej wysokości |
Wliczać po przeliczeniu | Przeliczanie składnika według stałej okresowej np. stawka zaszeregowania, płaca minimalna. Po wybraniu tej opcji należy zadeklarować stałą okresową, według której będzie przeliczana wartość dodatku. Stałą okresową może być wskaźnik zdefiniowany przez Użytkownika (wskaźnik-firma), wskaźnik-program, wzory. w razie zmiany kwoty składnika podstawę ustala się z uwzględnieniem tych zmian. Uwaga: Przy ustawieniu opcji wliczać po przeliczeniu do podstawy urlopowej nie można używać Stałej okresowej - Wzory - wynagrodzenie rzeczywiste | Składniki zmienne przysługujące za okres nie dłuższy niż miesiąc, zależne od stałej, której wartość może ulec zmianie |
Wliczać aktualną wartość | Wliczona kwota wypłacona w bieżącym miesiącu, która po podzieleniu przez czas przepracowany da stawkę za godzinę urlopu | Elementy określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości |
Wliczać jak zasadnicze | Traktowane jak Wliczać aktualną wartość dla pracownika ze stawką miesięczną lub jak Wliczać dla pracownika ze stawką godzinową(dla elementów innych niż wynagrodzenie zasadnicze/godz. (praca.podst.). Uwaga: W przypadku elementu wynagrodzenie zasadnicze/godz. (praca.podst.) gdy stawka pracownika uległa zmianie do podstawy wliczane jest wynagrodzenie przeliczone według nowej stawki. | Analogicznie jak wliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników (wg stawki miesięcznej lub godzinowej) |
Wliczać jako składnik stały | Dodatki są uwzględniane w podstawie urlopu jedynie z miesiąca wystąpienia urlopu, w pełnej należnej kwocie bez pomniejszeń za nieobecności oraz bez uwzględniania odchyłek. Dodatek jest dzielony przez normę czasu pracy pobieraną z planu pracy pracownika. | Składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości. |
Wynagrodzenie zasadnicze | ||||
M-c | Czas pracy Godzin (dni) | Stawka zaszereg. | Współczynnik proporcjonalności | Wynagrodzenie zasadnicze po przeliczeniu |
I | 176h (22) | 14 | 15,50 / 14,00 = 1.107 | 176h x 1.107x 14.00 = 2727,65 |
II | 120h (15) | 15 | 15,50 / 15,00 = 1.033 | 120h x 1.033x 15.00 = 1859,4 |
III | 184h (23) | 15.5 | 15,50 / 15,50 = 1.000 | 184h x 1.000 x 15.50 = 2852,00 |
∑ | 480h | 7439.05 |
Premia | ||||
M-c | Premia | Najniższe wynagrodzenie | Współczynnik proporcjonalności | Premia po przeliczeniu |
I | 400 | 1750 | 1850/1750=1.06 | 400x1.06=424 |
II | 350 | 1850 | 1850/1850=1.0 | 350,00 x 1.0 = 350,00 |
III | 500 | 1850 | 1850/1850=1.0 | 500,00 x 1.0 = 500,00 |
Razem | 1274 |
Parametr | Sposób rozliczenia w podstawie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop | Zastosowanie |
---|---|---|
Nie wliczać | Składnik nie będzie uwzględniany w naliczaniu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop | Dla elementów uwzględnionych w rozporządzeniu MPiPS z dnia 8 stycznia 1997r. W sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego […] (Dz. U. Z 2003r. nr 230, poz. 2290) |
Wliczać | Wliczana kwota faktycznie wypłacona | Składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż miesiąc, poza określonymi w stawce miesięcznej w stałej wysokości |
Wliczać po dopełnieniu | Składnik zostanie dopełniony do wysokości jaką pracownik otrzymałby, gdyby pracował pełen okres | Jeśli pracownik nie przepracował pełnego okresu wyliczania podstawy, to otrzymane wynagrodzenie dopełnione zostanie do wysokości, jaką otrzymałby, gdyby pracował pełen okres |
Wliczać jak zasadnicze | Traktowane jak Wliczać aktualną wartość dla pracownika ze stawką miesięczną lub jak Wliczać dla pracownika ze stawką godzinową (dla elementów innych niż wynagrodzenie zasadnicze/godz. (praca.podst.). Uwaga: W przypadku elementu wynagrodzenie zasadnicze/godz. (praca.podst.) gdy stawka pracownika uległa zmianie do podstawy wliczane jest wynagrodzenie przeliczone według nowej stawki. | Analogicznie jak wliczanie wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników (wg stawki miesięcznej lub godzinowej) |
Wliczać po przeliczeniu bez dopełnienia | Przeliczanie składnika według stałej okresowej, ale nie dopełniany z przeliczenia czasu pracy do wymiaru miesiąca. | Składniki zmienne przysługujące za okres nie dłuższy niż miesiąc, zależne od stałej, której wartość może ulec zmianie |
Wliczać aktualną wartość | Dodatki są uwzględniane w podstawie ekwiwalentu jedynie z miesiąca, za który jest wypłacany ekwiwalent, w pełnej należnej kwocie bez pomniejszeń za nieobecności oraz bez uwzględniania odchyłek.W przypadku zatrudnienia/ zwolnienie pracownika w trakcie miesiąca dodatek jest dopełniany do kwoty należnej za pełny miesiąc. | Elementy określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości |
Wliczać po przeliczeniu i dopełnieniu | Przeliczanie składnika według stałej okresowej. W razie zmiany kwoty składnika podstawę ustala się z uwzględnieniem tych zmian. Dodatkowo składnik jest dopełniany do wysokości jaką pracownik otrzymałby, gdyby pracował pełen okres. | Uwzględniając powyższe zastosowania jednocześnie. |
Wliczać jako składnik stały | Dodatki są uwzględniane w podstawie ekwiwalentu jedynie z miesiąca, za który jest wypłacany ekwiwalent, w pełnej należnej kwocie bez pomniejszeń za nieobecności oraz bez uwzględniania odchyłek. W przypadku zatrudnienia / zwolnienie pracownika w trakcie miesiąca dodatek jest dopełniany do kwoty należnej za pełny miesiąc. W przypadku pracowników tymczasowych opcja wliczać jako składnik stały działa analogicznie jak opcja wliczać . | Składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości. |
Wliczać bez pomniejszeń | Dodatki są uwzględniane z poprzednich miesięcy, tak jak elementy zmienne, w pełnej należnej kwocie bez pomniejszeń za nieobecności oraz bez uwzględniania odchyłek. W przypadku zatrudnienia / zwolnienie pracownika w trakcie miesiąca dodatek jest dopełniany do kwoty należnej za pełny miesiąc. | Składniki określone w stawce miesięcznej pomniejszane z tytułu innych nieobecności niż urlop. |
Definicja progów stażu pracy
Staż pracy pracownika może być wyliczany na dwa sposoby, uzależnione jest to od ustawienia parametru Staż pracy liczony na. Jeśli wybrano, że staż pracy liczony jest na :Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
OkresMies(int Ile, <int wstecz >) | okres | działa identycznie jak funkcja WypOkres liczona odpowiednio dla miesięcy/kwartałów/lat te funkcje mogą być używane zamiennie z funkcją WypOkres (np. W SumaSkladnikow lub WypSuma) drugi parametr tych funkcji jest opcjonalny |
OkresKwart(int Ile, <int Wstecz>) | okres | |
OkresRok(int Ile, <int Wstecz>) | okres | |
OkresBiezacy | okres | zwraca bieżący okres wypłaty funkcja nie wymaga użycia nawiasów (ich użycie spowoduje błąd) |
WypOkres(const Typ, int Ile, int Wstecz) | okres | param.1: typ okresu, do wyboru: miesiące (wartość domyślna = 0), kwartały (= 1), lata (= 2)) |
param.2: ilość miesięcy pobierana do okresu | ||
param.3: od ilu miesięcy wstecz ma być wliczane do okresu | ||
tą funkcją można zdefiniować wszystkie funkcje zwracające okres (OkresBiezacy etc), które są szczególnymi przypadkami funkcji WypOkres |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
Liczba CzasKalend (okres, <param>) | liczba dni kalendarzowych w podanym okresie | Pierwszy parametr musi być funkcją zwracającą okres. Drugi parametr jest opcjonalny, można wskazać, czy okres ma być dodatkowo zawężany do zatrudnienia pracownika. |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
CzasNormaDniokres,<string AkronimStrefy>) | liczba dni normy w podanym okresie | 1 parametr - musi być funkcja zwracająca okres 2 parametr - w przypadku funkcji CzasNormaGodz można zastosować dodatkowo drugi parametr, który jest opcjonalny i przyjmuje wartość AKRONIMU strefy, wtedy rezultatem funkcji jest liczba dni lub czas dla konkretnej strefy |
CzasNormaGodz(okres,<string AkronimStrefy>) | czas normatywny w godzinach w podanym okresie | |
CzasNormaKPGodz(okres) | liczba godzin normy ustalonej zgodnie z art. 130 k.p. | przy wyliczaniu normy uwzględniany jest wymiar etatu oraz norma dobowa obowiązująca pracownika |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
CzasPracaDni(okres,<string AkronimStrefy>) | Liczba dni pracy, w podanym okresie, (dni, w których nie ma żadnej nieobecności). | Pierwszy parametr musi być funkcją zwracająca okres W przypadku funkcji CzasPracaGodz można zastosować dodatkowo drugi parametr, który przyjmuje wartość AKRONIMU strefy, wtedy rezultatem funkcji jest czas pracy w godzinach dla konkretnej strefy; |
CzasPracaDniWszystkie(okres,<string AkronimStrefy>) | Liczba dni pracy, w podanym okresie. Uwzględnia również dni pracy, w których wystąpiły nieobecności na część dnia. | |
CzasPracaGodz(okres,<string AkronimStrefy>) | czas przepracowany w godzinach w podanym okresie | |
CzasPracaGodzUmowy(OkresMies(1), | czas przepracowany i wpisany w godzinach w podanym okresie | Funkcja pozwala zsumować czas przepracowany (zestawienie czasu pracy wg Kalendarza) i odnotowany w kalendarzu obecności dla zleceniobiorców nie zatrudnionych na etat. W wypłacie umowy zostanie zsumowany czas pracy wpisany w kalendarzu, zarówno łączny, jak i z zawężeniem do wskazanej strefy. Funkcja bierze pod uwagę cały miesiąc, to znaczy, jeśli umowa została zawarta w trakcie miesiąca, to chcąc mieć prawidłowy czas pracy należy odpowiednio zmodyfikować czas pracy na kalendarzu obecności. |
CzasPracaWybranyDzienGodz(okres, dzień tygodnia, | Czas pracy w godzinach we wskazanym dniu tygodnia, czyli poniedziałek, wtorek itd | Jako dzień tygodnia należy podać wartość 1 dla poniedziałku, 2 dla wtorku, aż do 7, która oznacza niedzielę. |
CzasPracaWybranyDzienDni(okres, dzień tygodnia) | Liczba dni, np. sobót czy niedziel, w których pracownik pracował. | |
CzasPracaSwietoGodz(okres, | Czas pracy w godzinach, w dni świąteczne. | Jako święta traktowane są niedziele oraz święta, niezależnie od tego czy te dni są ustawione w planie pracy pracownika jako dni świąteczne czy pracy. |
CzasPracaSwietoDni(okres) | Liczba niedziel oraz dni świątecznych, w których pracownik pracował. | |
CzasPracaTypDniaGodz(okres, typ dnia, | Czas pracy w godzinach w dni, które mają ustawiony typ jako pracy, wolny lub świąteczny. | Funkcja zwracająca czas pracy w godzinach w dni, które mają ustawiony typ jako pracy, wolny lub świąteczny. Jako typ dnia należy podać wartość 1 dla typu dnia ‘pracy’, 2 dla typu dnia ‘wolny’, 3 dla typu dnia świąteczny. |
CzasPracaTypDniaDni(okres, typ dnia) | Liczb dni, które mają ustawiony typ jako pracy, wolny lub świąteczny, w których pracownik wykonywał pracę | Funkcja zwracająca liczbę dni, które mają ustawiony typ jako pracy, wolny lub świąteczny, w których pracownik wykonywał pracę. |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
Nadgodz(<period Okres>) | ilość nadgodzin w godzinach | funkcja sumuje wszystkie nadgodziny, domyślnie za bieżący okres wypłaty (wyrażone w częściach dziesiętnych) |
Nadgodz50(<period Okres>) | ilość nadgodzin 50% w godzinach | „pięćdziesiątki”, domyślnie za bieżący okres wypłaty (wyrażone w częściach dziesiętnych) - nadgodziny dobowe 50% oraz nadgodziny 50% liczone bez podziału na nadgodziny dobowe i średniotygodniowe |
Nadgodz100(<period Okres>) | ilość nadgodzin 100% w godzinach | „setki”, domyślnie za bieżący okres wypłaty (wyrażone w częściach dziesiętnych) - nadgodziny dobowe 100% oraz nadgodziny 100% liczone bez podziału na nadgodziny dobowe i średniotygodniowe (nie są uwzględniane nadgodziny średniotygodniowych) |
PracaNoc(<period Okres>) | ilość godzin nocnych | „nocne”, domyślnie za bieżący okres wypłaty (wyrażone w częściach dziesiętnych) |
CzasOdchylka(okres,<string AkronimStrefy>) | Czas odchyłek w wybranej strefie lub odchyłek łącznie | Liczba godzin przepracowanych powyżej lub poniżej normy (wyrażone w częściach dziesiętnych) |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
WypSuma(enum RodzajeSkladnikow, enum RodzajeWartosci, period Okres) (sumowanie wypłat pogrupowanych wg pewnych kryteriów, np. wszystkie opodatkowane) | kwota, suma wybranych składników wypłaty według filtrów i okresu | funkcja definiowalna wyłącznie za pomocą kreatora Rodzaje składników wypłaty; param.1: lista rodzajów składników pobieranych do sumowania; param.2: lista rodzajów wartości, przefiltrowujących kwoty składników; param.3: okres za jaki mają być sumowane składniki |
SumaSkladnikow(period Okres, enum RodzajeWartosci, string NazwaWzorca) (sumowanie wypłat wybranych wg nazw z listy typów wypłat w konfiguracji danej bazy) | kwota, suma wybranych typów wypłaty według filtrów i okresu | funkcja definiowalna wyłącznie za pomocą kreatora Typy składników wypłaty; param.1: okres za jaki mają być sumowane składniki; param.2: lista rodzajów wartości, przefiltrowujących kwoty składników; param.3: nazwa wzorca definiującego funkcję |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
Warunek(bool Warunek, currency/int Rezultat1, currency/int Rezultat2) | Rezultat1 lub Rezultat2 | 1 parametr: wyrażenie logiczne zwracające prawdę lub fałsz (1 lub 0); jeśli prawda, to funkcja zwróci 2 parametr; jeśli fałsz, to funkcja zwróci parametr trzeci |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
Zaokr(currency/int Wartosc,<int Precyzja>,<int Rodzaj>) | zaokrąglony parametr pierwszy (kwota lub liczba całkowita) | 1 parametr: wartość zaokrąglana; 2 parametr: precyzja (ile miejsc po przecinku lub, ze znakiem minus, ile miejsc przed przecinkiem); 3 parametr: rodzaj przyjmuje wartości: 0 – zaokrąglanie matematyczne (0-4 w dół, 5-9 zaokrągla w górę), 1 – zawsze w górę, 2 – zawsze w dół, Dwa ostatnie parametry opcjonalne (domyślna precyzja=1, rodzaj=0) |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
Staz(const date Data, <int Firma>,<int Praca>,<int Nauka>) | liczba lat stażu | parametr 1: stałe reprezentujące daty Okres.Od lub Okres.Do – uwaga na kropki (odpowiednio pierwszy lub ostatni dzień okresu rozliczeniowego); parametry 2, 3, 4 przyjmują wartości: - 0 - nie wliczać do stażu pracy, - 1 - wliczać do stażu Są to parametry opcjonalne (domyślne wartości oznaczających wliczanie do stażu pracy zatrudnienia: - Firma=1, - Poza firmą=1, - Nauka=0 parametry 5, 6, 7 określają różne rodzaj stażu. Rodzaje stażu pobierane są z formularza historii zatrudnienia pracownika (lista słownikowa): - jeśli chcemy zsumować dwa rodzaje stażu liczonych łącznie należy podać je jako parametr 5 i parametr 6, - dla trzech rodzajów stażu liczonych łącznie należy podać je jako parametr 5, parametr 6 i parametr 7. Rodzaje staży należy wpisywać w cudzysłowiu.C8 |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
WymiarEtatu | Wymiar etatu | Funkcja zwraca wymiar etatu (wyrażony w częściach dziesiętnych) |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
kwota DietaNaDzien(<param>) | Dzienna kwoty diety | Funkcja zwraca dzienną kwotę diety pracownika oddelegowanego do pracy za granicę w walucie lub PLN w zależności od ustawienia dodatkowego parametru. Funkcja DietaNaDzien("WalutaEtat") - funkcja zwraca wartość diety w walucie, Funkcja DietaNaDzien("WalutaSystemowa") - funkcja zwraca wartość diety w przeliczeniu na walutę systemową (PLN) według kursu ustawionego na formularzu listy płac, |
Nazwa funkcji + parametry | Rezultat | Opis | |
---|---|---|---|
NieZatr(period Okres, const Wynik, const Dni, const Param) | norma w okresie nie- zatrudnienia (plan pracy) za zadany okres. Funkcja w obrębie podanego okresu wybiera taki okres, w którym pracownik nie był zatrudniony | Funkcja zwraca czas niezatrudnienia za dany okres: parametr 2 (Wynik): Const.Dni, lub Const.Godz – rodzaj zwracanego rezultatu (odpowiednio w dniach roboczych, lub w godzinach); parametr 3 (Dni): rodzaj dni branych pod uwagę podczas sumowania (stałe);parametr 4 (Param): Na razie nie jest używany | |
Parametr | Wartość | ||
Wynik | Const.Godz (wynik w godzinach) Const.Dni (wynik w dniach pracy) |
||
Dni | Const.Razem – wszystkie dni Const.Kalend – dni kalendarzowe Const.Praca – dni pracy |
Nazwa funkcji + parametry | Rezultat | Opis | |
---|---|---|---|
Nieobec(period Okres, const Nieobec, const Param, const Dni) | czas nieobecności całodziennych i wpisanych na część dnia | Funkcja zwraca czas nieobecności za dany okres; parametr 2 (Nieobec): rodzaj nieobecności parametr 3 (Param): dla Nieobec parametr 4 (Dni): rodzaj zwracanego wyniku. |
|
Parametr 2 | Wartość | ||
Nieobec | Const.Nazwa Const.PozaNazwa Const.Razem Const.Pomn Const.Rodzaj Const.PozaRodzaj Const.ZUS Const.PozaZUS Const.Typ Const.PozaTyp Const.UrlNaZadanie Const.Przyczyna |
||
Parametr 4 | Wartość | ||
Dni | Const.Godz (wynik w godzinach) Const.Dni (wynik w dniach pracy) Const.Kalend (wynik w dniach kalendarzowych) |
||
Występują następujące pary parametrów: | |||
Parametr 2 | Parametr 3 | ||
Const.Nazwa | <nazwa> gdzie nazwa jest podana w ciapkach np. „Urlop”. Istotna jest tu wielkość liter. | ||
Const.PozaNazwa | <nazwa> gdzie nazwa jest podana w cudzysłowiu np. „Urlop”. Istotna jest tu wielkość liter. | ||
Const.Razem | W tym przypadku trzeci parametr nie jest sprawdzany, zaliczane są wszystkie nieobecności w podanym okresie. Należy parametry 2 i 4 rozdzielić dodatkowym przecinkiem i podwójnym cudzysłowem. | ||
Const.Pomn | Const.N130 – pomniejszenie 1/30 Const.Proporc – pomniejszenie proporcjonalne Const.Niepomn – brak pomniejszenia | ||
Const.Rodzaj | Const.Rozl (wg rozliczenia) Const.Chor (rozl. jak chorobowe) Const.Opieka (rozl. jak opieka) Const.Brak (brak rozliczenia) | ||
Nieobec(period Okres, const Nieobec, const Param, const Dni) | czas nieobecności całodziennych i wpisanych na część dnia | Const. PozaRodzaj | Const.Rozl (wg rozliczenia) Const.Chor (rozl. jak chorobowe) Const.Opieka (jak opieka) Const.Brak (brak rozl.) |
Const.ZUS | <KodZUS na deklaracji> w cudzysłowiu np. ”112”. Dotyczy tylko tych typów nieobecności, które mają wpisany kod. Kod ”331” zawraca wszystkie zwolnienia lekarskie, a ”0” nieobecności bez pozycji ZUS (w bazie 999). | ||
Const.PozaZUS | <Kod ZUS na deklaracji> w cudzysłowiu np. ”112”. Dotyczy tylko tych typów nieobecności, które mają wpisany kod. | ||
Const.Typ | Const.Uspraw (Nb. usprawiedliwiona) Const.NieUspraw (nieusprawiedliwiona) Const.Urlop (Nb urlop) Const.ZwZUS (Nb zwolnienie ZUS) |
||
Const.PozaTyp | Const.Uspraw (Nb. usprawiedliwiona) Const.NieUspraw (nieusprawiedliwiona) Const.Urlop (Nb urlop) Const.ZwZUS (Nb zwolnienie ZUS) |
||
Const.UrlNaZadanie | W tym przypadku trzeci parametr nie jest sprawdzany, zaliczane są wszystkie nieobecności typu urlop na żądanie. Parametry 2 i 4 należy rozdzielić dodatkowym przecinkiem i podwójnym cudzysłowem | ||
Const.Przyczyna | W cudzysłowiu należy podać przyczynę nieobecności zgodnie ze słownikiem dostępnym z poziomu formularza nieobecności np. ,"Zwolnienia lekarskie" Ustawienie parametru spowoduje zwrócenie liczby dni, w których pracownik ma wprowadzoną nieobecność ze wskazaną przyczyną. |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
NieobecCalodzienne(period Okres, const Nieobec, const Param, const Dni) | Czas nieobecności całodziennych | Funkcja uwzględnia tylko nieobecności całodzienne. Parametry opisane w tabeli powyżej. |
Nazwa funkcji + parametry lub nazwa stałej | Zwracany rezultat | Opis |
---|---|---|
Atrybut(string NazwaAtrybutu) | Wartość atrybutu (tekst) | Nazwa atrybutu w cydzysłowiu |
AtrybutLiczba(int NazwaAtrybutu) | Wartość atrybutu (liczba) |
Nazwa funkcji + parametry | Rezultat | Opis |
---|---|---|
Okres.Od | data | początkowa data okresu rozliczeniowego wypłaty (data Clarion) |
Okres.Do | data | końcowa data okresu rozliczeniowego wypłaty (data Clarion) |
Wylicz1h(currency Kwota) | kwota, stawka na godz. | funkcja wylicza wartość według wzoru: parametr1/czas normatywny w danym okresie rozliczeniowym |
Konfiguracja typu wypłaty – zakładka Ogólne
Pola Składnik związany i Tylko za okres zwolnienia przydatne są do definiowania składników wynagrodzenia przysługujących pracownikom również za czas nieobecności, jeśli od części takiego składnika wypłacanej za czas nieobecności chorobowych nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne. Składnik związany – podajemy kod składnika, z którym związany jest nasz dodatek. Pole to powinno być wypełnione w dodatku głównym i dodatku z nim związanym. Wyboru dokonujemy z listy wszystkich typów wypłat zdefiniowanych w firmie. Lista ta obejmuje standardowe typy wypłat (np. dochód deklarowany, wynagrodzenie zasadnicze/ miesiąc, wynagrodzenie za czas urlopu) i typy wypłat samodzielnie zdefiniowane przez użytkownika. Tylko za okres zwolnienia – zaznaczony w przypadku definiowania dodatku, który jest wypłacany tylko i wyłącznie za okres zwolnienia. Parametr ten powoduje automatyczne powiązanie dodatku z wprowadzonym w kadrach zwolnieniem.Definiowanie grupy typów składników
Na formularzu grupy typów składników należy uzupełnić pola:Definiowanie grupy typów składników - edycja
Edycja formatu importu RCP
Na formularzu znajduje się parametr Nieaktywny. Zaznaczenie tego pola oznacza, że nie jest już w bazie używany i można w ten sposób go ukryć na liście dostępnych formatów.Lista wyjątków zdefiniowanych dla reguł wygładzania:
Lp. | Opis wyjątku | Liczba minut | Bez korekty | Pomiń | Modyfi-kacja | Metoda modyfikacji | Liczba minut |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
1 | Godzina wejścia zgodna z godziną wyjścia z planu pracy z dokładnością do: | 10 | X | Zapisz jako wyjście | |||
2 | Godzina wyjścia zgodna z godziną wejścia z planu pracy z dokładnością do: | 10 | X | Zapisz jako wejście | |||
3 | Kolejne wejścia/wyjścia o tej samej godzinie z dokładnością do: | 1 | X | ||||
4 | Wejście w dniu bez zapisanej godziny wyjścia | X | Dopisz wyjście zgodne z planem pracy lub następnym wejściem | ||||
5 | Wyjście w dniu bez zapisanej godziny wejścia | X | Dopisz wejście zgodne z planem pracy lub poprzednim wyjściem | ||||
6 | Wejście wcześniejsze niż wynika z planu pracy przy różnicy nie większej niż: | 10 | X | Zapisz godzinę wejścia zgodną z planem pracy | |||
7 | Wejście wcześniejsze niż wynika z planu pracy przy różnicy większej niż: | 10 | X | Zapisz godzinę wejścia zgodną z planem pracy ---------------------- Skoryguj (przesuń) godzinę wejścia o: | |||
8 | Wyjście późniejsze niż wynika z planu pracy przy różnicy nie większej niż: | 10 | X | Zapisz godzinę wyjścia zgodną z planem pracy | |||
9 | Wyjście późniejsze niż wynika z planu pracy przy różnicy większej niż: | 10 | X | Zapisz godzinę wyjścia zgodną z planem pracy ---------------------- Skoryguj (przesuń) godzinę wyjścia o: | |||
10 | Wejście/wyjście w obrębie zaimportowanych wcześniej godzin pracy | X | Zapisz dodatkowe wejście jako przerwę w pracy ---------------------- Zapisz dodatkowe wejście jako wyjście służbowe ---------------------- Zapisz dodatkowe wejście jako wejście zwykłe | ||||
11 | Wejście służbowe jako pierwszy zapis w ciągu dnia | X | Zapisz jako zwykłe wejście - początek pracy ---------------------- Dopisz wcześniejsze zwykłe wejście zgodnie z planem pracy | ||||
12 | Wyjście służbowe jako ostatni zapis w ciągu dnia | X | Zapisz jako zwykłe wyjście - koniec pracy ---------------------- Dopisz późniejsze zwykłe wyjście zgodnie z planem pracy |
Formularz strefy
Formularz definicji akordu
Konstruktor wzorca płacowego w algorytmie 11
W konstruktorze wzorca płacowego można również wybrać rodzaje wartości wyliczanej do podstawy z wypłat zaliczonych do wybranych typów/składników. Sumowaniu mogą podlegać następujące rodzaje wartości:Wzorzec zmiany - Zgłoszenie ZUS
Z aktualizacją – pole dostępne do edycji po wybraniu funkcji z listy pracowników. Data aktualizacji – pole dostępne do edycji po wybraniu funkcji z listy pracowników.Konfiguracja Firmy/Płace/Zaokrąglenia
Na DRA dla pracowników umieszczany jest zawsze.
W tym miejscu użytkownik może dokonać konfiguracji programu w celu automatycznego generowania zleceń serwisowych na podstawie wzorca zleceń cyklicznych.
Dla dokumentów typu AIST - arkusz inwentaryzacyjny ST oraz AIWP - arkusz inwentaryzacyjny wyposażenia możliwe jest w tym miejscu określenie domyślnego schematu numeracji i serii.
Amortyzacja w przypadku ulg inwestycyjnych – parametr wykorzystywany w przypadku ulg inwestycyjnych dla środków trwałych. W przypadku ulg inwestycyjnych można zmniejszać odpisy amortyzacyjne lub skracać okres amortyzacji.
Dokument – numer dokumentu ZNP (domyślnie podpowiada się schemat numeracji wybrany w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Przesyłki/ InPost Paczkomaty – zakładka [Szablon spedycji]),
Data wystawienia – data utworzenia zlecenia w Comarch ERP Optima,
Nadawca – jako adres nadawczy na zlecenie ustawiany jest adres oddziału, powiązany z danym magazynem, który został do niego przypisany w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Adresy oddziałów. Jeśli do danego adresu nadawczego nie zostanie przypisany żaden magazyn, to na formularz Zlecenia Nadania Przesyłki w sekcji Adres Nadawczy przenoszony jest domyślny adres oddziału. Użytkownik może po rozwinięciu listy wybrać inny adres spośród wprowadzonych w konfiguracji lub wpisać go ręcznie, bezpośrednio na dokumencie. Adres ten jest drukowany na liście przewozowym jako dane Nadawcy, w sytuacji kiedy na zleceniu jako sposób nadania wybrano Utworzę zlecenie odbioru w Managerze Paczek – przesyłkę odbierze kurier InPost. Dla zleceń nadawanych w POP bądź w Paczkomacie na liście przewozowym jako Nadawca drukowane są dane właściciela konta z Menagera Paczek.
Osobą obsługującą to zlecenie domyślnie jest operator aktualnie zalogowany. Możliwe jest wskazanie innego operatora lub pracownika. Telefon oraz adres e-mail pobierany jest z karty operatora/ pracownika. W przypadku pracownika numer telefonu pobierany jest z pola Telefon SMS lub, jeżeli pole to nie jest uzupełnione, numer wczytywany jest z pola Telefon. Dane te można również uzupełnić bezpośrednio na zleceniu.
Odbiorca – odbiorcę przesyłki można wybrać z listy podmiotów. Dane teleadresowe są pobierane z karty wybranego odbiorcy. Dodatkowo można wskazać osobę kontaktową będącą odbiorcą paczki. Można ją wpisać ręcznie lub wybrać z listy przedstawicieli danego kontrahenta (formularz kontrahenta/ zakładka [Dodatkowe]/ Przedstawiciele). Jeżeli przedstawiciel zostanie wybrany z listy, adres e-mail i telefon zostanie zaktualizowany zgodnie z danymi przypisanymi do tego przedstawiciela. Dane odbiorcy można wpisać ręcznie bezpośrednio na dokumencie Zlecenia nadania przesyłki.
Na etykiecie paczki w sekcji Odbiorca drukowany jest adres e-mail i telefon wskazany na zleceniu w sekcji Odbiorca.
Użyj adresu korespondencyjnego – po zaznaczeniu parametru na zlecenie pobierany jest adres korespondencyjny z formularza Odbiorcy zlecenia.
Przesyłka do oddziału – należy zaznaczyć, jeśli przesyłka ma być transportowana między oddziałami firmy. Jako adres odbioru należy wskazać jeden spośród zdefiniowanych w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Adresy oddziałówZakładka [Paczki i usługi]:
bez podawania kodu pocztowego.
W menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Przesyłki/ InPost Paczkomaty można wskazać preferowany Paczkomat nadawczy, który będzie się podpowiadał domyślnie na zleceniu. Preferowany Paczkomat nadawczy można przypisać do danego adresu nadawczego (który Użytkownik może wybrać na zleceniu) – menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Adresy oddziałów. W pierwszej kolejności na Zleceniu nadania przesyłki podpowiada się Paczkomat z adresu nadawczego.
Nr zlecenia – numer dokumentu Zlecenia Nadania Paczki, nadany zgodnie ze stosowanym schematem numeracji wybranym w konfiguracji paczek.
Data zgłoszenia – data wysłania zlecenia do InPost.
Status – status dokumentu Zlecenia Nadania Paczki. Dokumenty ze statusem Nie wysłane wyświetlane są w kolorze zielonym, można je dowolnie edytować. Dokumenty Wysłane są zablokowane do edycji, na liście wyświetlają się w kolorze czarnym.
Kod odbiorcy – kod odbiorcy, do którego adresowana jest paczka.
Nazwa odbiorcy – pierwsza linia nazwy odbiorcy paczki.
Osoba kontaktowa – osoba kontaktowa odbiorcy.
E-Mail – adres e-mail osoby kontaktowej odbiorcy.
Telefon – numer telefonu osoby kontaktowej odbiorcy.
Status przesyłki – status przesyłki pobierany z InPost.
Nr Listu Przewozowego – numer wysłanej przesyłki,
Błąd walidacji – informacja o błędzie, który wystąpił podczas wysyłki zlecenia,
Kod nadawcy, Nazwa nadawcy – podane na zleceniu.
Rodzaj przesyłki – informacja o tym, że paczka jest nadawana do Paczkomatu.
Sposób nadania – wybrany na zleceniu,
Lista jest obsługiwana przez standardowe przyciski Dodaj, Usuń, Zmień. W dolnej części listy oprócz standardowych filtrów, możliwe jest filtrowanie według statusu Zlecenia (Wysłane/ Niewysłane/ Wszystkie) oraz statusu przesyłki nadawanego przez InPost. Dodatkowo na liście paczek, dla pozycji zaznaczonych na liście bądź dla podświetlonego zlecenia, dostępne są przyciski:Na zakładce [Ogólne] znajdują się następujące pola:
Dokument – numer dokumentu Zlecenia Nadania Przesyłki (domyślnie podpowiada się schemat numeracji wybrany w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Przesyłki/ InPost Allegro – zakładka [Szablon spedycji]),
Data wystawienia – data utworzenia zlecenia w Comarch ERP Optima,
Nadawca – jako adres nadawczy na zlecenie ustawiany jest adres oddziału, powiązany z danym magazynem, który został do niego przypisany w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Adresy oddziałów. Jeśli do danego adresu nadawczego nie zostanie przypisany żaden magazyn, to na formularz Zlecenia Nadania Przesyłki w sekcji Adres Nadawczy przenoszony jest domyślny adres oddziału. Użytkownik może po rozwinięciu listy wybrać inny adres spośród wprowadzonych w konfiguracji lub wpisać go ręcznie, bezpośrednio na dokumencie. Adres ten jest drukowany na liście przewozowym jako dane Nadawcy, w sytuacji kiedy na zleceniu jako sposób nadania wybrano Utworzę zlecenie odbioru w Managerze Paczek – przesyłkę odbierze kurier InPost. Dla zleceń nadawanych w POP bądź w Paczkomacie na liście przewozowym jako Nadawca drukowane są dane właściciela konta z Menagera Paczek.
Osobą obsługującą to zlecenie domyślnie jest operator aktualnie zalogowany. Możliwe jest wskazanie innego operatora lub pracownika. Telefon oraz adres e-mail pobierany jest z karty operatora/ pracownika. W przypadku pracownika numer telefonu pobierany jest z pola Telefon SMS lub, jeżeli pole to nie jest uzupełnione, numer wczytywany jest z pola Telefon. Dane te można również uzupełnić bezpośrednio na zleceniu.
Odbiorca – odbiorcę przesyłki można wybrać z listy podmiotów. Dane teleadresowe są pobierane z karty wybranego odbiorcy. Dodatkowo można wskazać osobę kontaktową będącą odbiorcą paczki. Można ją wpisać ręcznie lub wybrać z listy przedstawicieli danego kontrahenta (formularz kontrahenta/ zakładka [Dodatkowe]/ Przedstawiciele). Jeżeli przedstawiciel zostanie wybrany z listy, adres e-mail i telefon zostanie zaktualizowany zgodnie z danymi przypisanymi do tego przedstawiciela. Dane odbiorcy można wpisać ręcznie bezpośrednio na dokumencie Zlecenia Nadania Przesyłki.
Na etykiecie paczki w sekcji Odbiorca drukowany jest adres e-mail i telefon wskazany na zleceniu w sekcji Odbiorca.
Użyj adresu korespondencyjnego – po zaznaczeniu parametru na zlecenie pobierany jest adres korespondencyjny z formularza Odbiorcy zlecenia.
Przesyłka do oddziału – należy zaznaczyć, jeśli przesyłka ma być transportowana między oddziałami firmy. Jako adres odbioru należy wskazać jeden spośród zdefiniowanych w menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Adresy oddziałówZakładka [Paczki i usługi]:
Konfiguracja e-Sklep/e-Sale
Do każdego sklepu należy przeprowadzić oddzielną konfigurację: Zakładka [Ogólne]Konfiguracja SMS
Przy zakładaniu nowej nazwy nadawcy użytkownik musi zatwierdzić oświadczenie, potwierdzające że zezwala na wykorzystywanie takiej nazwy do wysyłania smsów w jego imieniu:Konfiguracja SMS – oświadczenie właściciela
Nazwa, adres i NIP firmy są pobierane z menu Start/Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ Pieczątka firmy. Użytkownik może je zmienić z tego poziomu. Na podstawie tej widomości e-mail nastąpi autoryzacja nazwy nadawcy. Wiadomość jest wysyłana do operatora obsługującego wysyłanie sms, a jej kopia – do wysyłającego. W przypadku braku modułu CRM/CRM Plus oświadczenie wygląda następująco:Formularz sesji czasu pracy
Dzięki prawidłowo zdefiniowanym kategoriom jest możliwe wykonywanie raportów uwzględniających koszty pracy w zależności od rodzaju wykonywanej czynności.
Jest to lista wyświetlająca zdefiniowane grupy atrybutów. Grupy porządkują pewne informacje znajdujące się w bazie danych lub opisujące bazę danych.
Lista grup atrybutów w konfiguracji pozwala na dodawanie nowych lub usuwanie istniejących grup (pod warunkiem, że do grupy nie są przypisane żadne atrybuty).
Grupy atrybutów w Konfiguracji programu
W tym miejscu należy zdefiniować konta e-mail dla Skrzynki pocztowej.
Okno składa się z trzech zakładek: [Konta pocztowe], [Parametry] oraz [Dysk IBARD].Zakładka[Dysk IBARD] zawiera dwa pola służące do podania loginu i hasła do konta Comarch IBARD, na którym będą archiwizowane maile ze skrzynki pocztowej.
Ponadto zakładka obsługiwana jest przez przyciski:
Zapisz zmiany – zapisuje zmiany i zamyka formularz,
Przywróć poprzedni stan - w przypadku zmiany ustawień parametrów wciśnięcie przycisku powoduje przywrócenie ustawień poprzednich (po ostatnim zapisie),
Zamknij – zamknięcie okna.
1. Zakładka [Ogólne].
Zakładka [Ogólne] zawiera dwie sekcje: Konto oraz Użytkownicy konta. W sekcji Konto, należy wypełnić pola: Nazwa: Nazwa konta, która będzie wyświetlana na liście kont oraz w polu „OD” podczas dodawania nowego e‑maila (razem z adresem e-mail). Jest to pole wymagane. Imię i nazwisko/ Firma: Informacja, która będzie wyświetlana w polu „OD” po wysłaniu e-maila (razem z adresem e-mail). Adres e-mail: Jest to pole wymagane.2. Zakładka [Serwery]
Zakładka [Serwery] zawiera informacje potrzebne do skonfigurowania poczty przychodzącej oraz wychodzącej. Składa się z dwóch sekcji Informacje o serwerze oraz użytkownik, w których należy wypełnić odpowiednie pola.Przy czym, użytkownik ma możliwość wysyłania i odbierania e-maili gdy serwer wymaga bezpiecznego połączenia SSL, a certyfikat nie spełnia procedury sprawdzania poprawności certyfikatu. Użytkownik może dodać wyjątek bezpieczeństwa jeżeli uznaje, że certyfikat jest poprawny. W tym celu, po pojawieniu się błędu operacji skrzynki e‑mail: „Według procedury sprawdzania poprawności certyfikat zdalny jest nieprawidłowy” należy kliknąć na błędzie, pojawi się okno:
3. Zakładka [Foldery IMAP]
Jeżeli przy konfiguracji konta użytkownik wybierze opcję IMAP oraz uzupełni informacje o serwerze, na formularzu Właściwości konta e-mail pojawi się dodatkowa zakładka [Foldery IMAP]. Zbudowana jest ona z trzech kolumn:4. Zakładka [Certyfikaty podpisów]
Na tej zakładce znajduje się lista zapisanych domyślnych certyfikatów dla poszczególnych użytkowników. Lista certyfikatów składa się z kolumn: Operator, Nazwa certyfikatu, Odcisk palca. Z tego poziomu można również dodawać oraz usuwać certyfikat. Dodawać certyfikat może tylko operator aktualnie zalogowany do programu, który posiada pełne prawo do modyfikacji konta e-mail. Jeden operator może mieć tylko jeden certyfikat. Ponadto zakładka obsługiwana jest przez standardowe przyciski:istnieje możliwość wskazania dowolnego certyfikatu z listy certyfikatów zainstalowanych na danym stanowisku.
Lista informacji bieżących
Termin domyślny – zaznaczenie tego pola powoduje przypisanie terminu, który dla danego typu informacji jest przypisany domyślnie. Odznaczenie tego pola wyboru powoduje odblokowanie klawiszaLista pozwala określić zaokrąglenia właściwe dla deklaracji VAT-7, VAT-UE, PIT-4 i deklaracji rocznych.
Zawiera informacje na temat stawek przebiegu za jeden kilometr w okresach ich obowiązywania. Zgodnie z tymi ustawieniami inicjują się zapisy w ewidencji przebiegu pojazdów.
Datę początkową okresu (miesiąc i rok) określamy w górnej części okna.
Lista stawek podzielona jest na poszczególne kraje i zawiera stawki VAT obowiązujące we wszystkich krajach UE.
Wprowadzając nową stawkę podatku VAT wypełniamy kolejno pola:Parametry zadania cyklicznego 2
Zadania oznaczone jako cykliczne są dodawane do Listy kontrolnej – Do zrobienia po zalogowaniu odpowiedzialnego za nie operatora pierwszy raz w danym miesiącu. Wyjątkiem jest pierwszy zapis szablonu. W momencie dodawania nowego szablonu sprawdzane jest, czy data w polu zaczynając od jest z bieżącego miesiąca. Jeśli tak to podczas zapisu automatycznie dodadzą się zadania na właściwe listy.Na tym poziomie użytkownik definiuje dział (grupę) dla kas fiskalnych oraz przypisuje numer, nazwę, stawkę VAT dla tworzonego działu. Działy dla kas są wykorzystywane w kasach SHARP.
Dodanie nowej waluty
Pobieranie kursów walut. Pobieranie kursów walut ze stron Narodowego Banku Polskiego jest dostępne dla typów kursów: średni kurs NBP, kurs kupna NBP, kurs sprzedaży NBP, kurs EBC (Europejskiego Banku Centralnego). Po wybraniu typu kursu waluty NBP, NBPK, NBPS, EBC uaktywnia się ikona pioruna. Wykonując opcję importu zawsze importowany jest kurs NBP lub EBC, aktualny na dzień określony w oknie kursów walut. Import kursów walut NBP możliwy jest dla walut znajdujących się w tabeli A. Istnieje możliwość wskazania zakresu dat, dzięki czemu można jednocześnie zaimportować kursy z więcej niż jednego dnia. Kursy walut dla innych typów kursów użytkownik może wprowadzić ręcznie.Podobnie jak w przypadku waluty PLN, blokowana jest również możliwość usunięcia waluty EUR, co związane jest z procedurą VAT-OSS
Lista walut obsługiwana jest przez standardowe przyciski obsługi listy, opisane szczegółowo w niniejszym podręczniku.
Formularz waluty
Pod tabelą dostępne jest pole Typ kursu waluty z możliwością wyboru typu kursu wprowadzonego w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Typy kursów walut. Po otwarciu okna podpowiada się typ kursu oznaczony jako domyślny. Nieaktywna – zaznaczenie parametru powoduje, iż waluta staje się nieaktywna. Co powoduje, że waluta nie jest dostępna do wyboru przy wprowadzaniu dokumentów walutowych, nie jest uwzględniana podczas pobierania kursów walut, nie jest uwzględniana podczas sprawdzania aktualnych kursów przy logowaniu, przy zaznaczonym parametrze: Pokazuj formularz kursów walut po wejściu do programu, jeśli nie był aktualizowany (Start/Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ Parametry) oraz po wejściu na dowolną listę w programie, np. listę zasobów/ cennik przy odznaczonym parametrze: Pobieraj ostatnio ustalony kurs waluty przed wskazaną datą (nie ostrzegaj o braku kursu) – nie wyświetla się komunikat: Błąd ustalenia kursu waluty [waluta] dla ceny towaru. Waluta nieaktualizowana nie jest wyświetlana na listach z wyborem waluty, natomiast na zapisanych wcześniej dokumentach jest widoczna. Nie można zaznaczyć parametru Nieaktywna dla waluty systemowej.W tej części konfiguracji możemy przypisać możemy przypisać symbol fiskalny który odpowiada danej stawce VAT w kasie fiskalnej, w górnej części okna jest widoczna lista kas, które zostały wprowadzone do programu w gałęzi Kasy fiskalne, symbole stawek są przypisywane dla odpowiedniej kasy wybranej na tej liście.
Zaznaczenie parametru Dostęp do kadr bez danych płacowych (z dowolną opcją) ukrywa: |
|
---|---|
w module Płace i Kadry: | 1. Na liście pracowników (Kadry): seryjne deklaracje PIT, raport do NFZ, zapisy kasowe/bankowe, preliminarz płatności pracownika, rozliczenia pracownika, deklaracje PIT pracownika, eksport danych etatowych i akordów do arkusza Excel, na formularzu danych kadrowych Właściciela - zablokowany jest dostęp do kwot deklaracji, na formularzu umowy cywilnoprawnej zostaje ukryta zakładka Lista wypłat umowy 2. Na formularzu danych kadrowych: sekcję dotyczącą Informacji o przekroczeniu rocznej podstawy składek emerytalno – rentowych (zakładka Szczegółowe/ Ubezpiecz cd.), zaniechania podatkowe, listę podstaw obliczeniowych, zapisy kasowe/bankowe, preliminarz płatności pracownika, zaliczki / pożyczki, rozliczenia pracownika. 3. Wypłaty pracowników 4. Listy płac 5. Kasy zapomogowo – pożyczkowe (Płace i Kadry Plus) 6. Deklaracje |
Wydruki (ukryte sekcje): | 1. Z listy pracowników (Kadry): wydruki seryjne PIT-ów, wydruki płacowe, lista umów cywilno – prawnych, wydruki seryjne – płacowe. 2. Z formularza danych kadrowych: wydruki płacowe, Wydruki do Worda (XML) – zaświadczenie o dochodach. |
w module Kasa/Bank: | rozliczenia z pracownikami (działa podobnie do parametru Blokada dostępu do wszystkich dokumentów pracowników) |
w Narzędziach / Korekty danych /… | Korekta składki wypadkowej jest zablokowana. Pojawi się komunikat o braku uprawień. |
W oknie Informacji bieżących | zablokowane zostają dane związane z deklaracjami: PIT-4R, PIT-8AR i PFRON |
Parametr Stawka zaszeregowania ukryta [√] ukrywa dodatkowo: |
|
---|---|
W module Płace i Kadry | 1. Na liście pracowników (Kadry): listy dodatków pracownika, seryjne dodawanie dodatków, listę akordów pracownika, seryjne dodawanie akordów, zmianę stawki zaszeregowania i jej rodzaju (mies/godz) w seryjnej zmianie pola (Comarch ERP Optima Płace i Kadry Plus), w Panelu wyszukiwania ukryta możliwość wyszukiwania i filtrowania pracowników po rodzaju stawki i kwotach stawki zaszeregowania, na liście zapisów historycznych pracownika ukryta jest kolumna ze stawką zaszeregowania. 2. Na formularzu danych kadrowych: pole Najniższe wynagrodzenie (Etat), pole stawka zaszeregowania (Etat), Gwarantowany % minimalnej Dodatki, akordy pracownika. |
1. Z listy pracowników (Kadry) ukryte wydruki: lista pracowników pełna, wydruki seryjne – kadrowe, lista pracowników (GenRap). 2. Z formularza danych kadrowych wydruki: do Worda (XML) – umowy o pracę, Umowy o pracę. |
Logowanie do Comarch IBARD
Jeśli operator na swojej karcie ma wprowadzony login do Comarch IBARD, wówczas dodatkowo przy logowaniu istnieje możliwość zaznaczenia parametru Zapamiętaj hasło. Wtedy logowanie do Comarch IBARD z poziomu programu następuje automatycznie w oparciu o login z karty operatora oraz zapamiętane hasło.Logowanie do Comarch Cloud
Przy pierwszym uruchomieniu usługi, która obsługuje logowanie SSO użytkownik zostanie zapytany o hasło do konta SSO. Po jego wpisaniu i wybraniu Zaloguj lub wciśnięciu <ENTER> nastąpi uruchomienie przeglądarki z wybraną usługą. Po wpisaniu poprawnego hasła w bazie zostanie zapisany token służący do przyszłego uruchamiania wybranej usługi WWW z poziomu Comarch ERP Optima bez konieczności podawania hasła. Po kliknięciu przycisku Uruchom bez logowania istnieje możliwość uruchomienia usługi nie logując się w Comarch ERP Optima – wówczas autentyfikacja użytkownika nastąpi na stronie WWW. Jeśli którykolwiek z tych parametrów ulegnie zmianie (zmieni się login na karcie operatora, ewentualnie z poziomu Comarch IBARD lub usługi obsługującej logowanie SSO zostanie zmienione hasło) – okno logowania pojawi się ponownie, by użytkownik mógł wprowadzić prawidłowe dane. Logowanie operatora do Comarch IBARD nastepuje przy pierwszej próbie uruchomienia jakiejkolwiek funkcji związanej ze współpracą pomiędzy aplikacjami. Po udanym logowaniu użytkownik pozostaje zalogowany w Comarch IBARD aż do chwili wylogowania z programu Comarch ERP Optima.Zmiana hasła operatora
Dodatkowo podczas zmiany hasła specjalny pasek informuje o sile wprowadzonego hasła. Zmiana hasła możliwa jest również z menu Narzędzia/ Zmiana hasła. Skasowanie hasła – możliwe jest wyłącznie, jeżeli bieżący operator ma uprawnienia administratora. Na kartotece dowolnego operatora może on przez wciśnięcieAnalogicznie jak w przypadku procedur, program pozwala na indywidualne ustalenie operatorom zakazów dostępu do poszczególnych baz danych. Funkcja ta może być szczególnie przydatna w biurach rachunkowych, gdzie za prowadzenie księgowości każdej firmy odpowiedzialny jest określony pracownik.
Program umożliwia indywidualne dostosowanie praw każdego operatora do wykonywania określonych czynności w programie (czyli dostępu do poszczególnych funkcji programu lub inaczej mówiąc praw wywoływania określonych procedur).
Karta operatora - zakładka Blokady dostępu
Blokady widoczne na karcie operatora na zakładce [Blokady dostępu] mogą być również dodawane bezpośrednio z poziomu określonego okna w programie. Po otwarciu okna, dla którego ma zostać dodana blokada, należy przejść do Narzędzia/ Blokady dostępu i zaznaczyć blokadę przy wybranym operatorze.Wszystkie funkcje niezbędne do poprawnego administrowania w zakresie dodawania i usuwania nowych baz danych oraz wykonywania i odtwarzania kopii bezpieczeństwa.
Dodawanie nowej firmy Przycisk DodajW przypadku Optimy w Chmurze odtworzenie bazy danych z kopii bezpieczeństwa należy zgłosić z poziomu Platformy WWW pod adresem https://www.online.comarch.pl/optima
Optymalizacja indeksów bazy danych Funkcja jest uruchamiana po wciśnięciu klawiszaGałąź w konfiguracji nie jest dostępna w przypadku programu w wersji usługowej. Użytkownicy korzystający z takiej wersji oprogramowania powinni od razu skonfigurować konkretne zadania automatyczne, które będą wykonywane (windykacja, synchronizacja z e-Sklepem, faktury cykliczne…).
Parametry współpracy z drukarką fiskalną
Przy współpracy programu z terminalem płatniczym, należy dokonać odpowiedniej konfiguracji.
Konfiguracja stanowiska/ Ogólne/ Przesyłki – wydruki seryjne
Konfiguracja Stanowiska/ Ogólne/ e-Deklaracje
Konfiguracja Comarch e-Sklep – zakładka Ogólne
Nazwa sklepu – należy podać nazwę Comarch e-Sklep/Comarch e-Sale Nieaktywny – parametr odpowiedzialny za dezaktywację danego stanowiska e-Sklepu. Taka operacja skutkować będzie zaprzestaniem współpracy tego e-Sklepu/e-Sale z Comarch ERP Optima, tj. brakiem wykonywania synchronizacji oraz brakiem możliwości modyfikacji oferty wysyłanej do tego e-Sklepu/e-Sale po stronie Comarch ERP Optima. Po oznaczeniu danego e-Sklepu jako Nieaktywny będzie on wyświetlany na liście w kolorze szarym.Dodając na listę magazyny, użytkownik decyduje z których magazynów lokalnych mają zostać wysłane zasoby do Comarch e-Sklep/e-Sale. Określając magazyn domyślny, wybierany jest magazyn, na który będą tworzone rezerwacje. W przypadku, gdy nie wskazano magazynu domyślnego, rezerwacje tworzone będą na magazyn Operatora (jeśli wskazano) lub na magazyn główny. Wartość Tak może przyjąć tylko jedna pozycja na liście.
Zakładka [Dodatkowe]Konfiguracja Comarch e-Sklep- zakładka Dodatkowe, Generowania klucza wymiany
Formy płatności Standardowe (dotyczy tylko Comarch e-Sklep)
Cześć,
znajdujesz się na archiwalnej wersji pomocy.
Istnieje zaktualizowana wersja tego artykułu.
Czy chcesz przejść do niej ?