Handel z magazynem

image_print

Nowości

  1. Procedura szczególna SME. Udostępniono funkcje związane z procedurą szczególną dla małych przedsiębiorców (SME), która obowiązuje od 1 stycznia 2025 roku. Procedura szczególna SME umożliwia przedsiębiorcom mającym siedzibę działalności gospodarczej na terenie Unii Europejskiej korzystanie ze zwolnienia z VAT w państwie członkowskim, bez konieczności rejestracji VAT w każdym kraju, w którym prowadzą działalność. Warunkiem korzystania z tego zwolnienia jest rejestracja w systemie SME oraz spełnienie określonych wymogów.:

    • całkowita roczna wartość dostaw towarów i/lub świadczenia usług dokonanych w roku podatkowym, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium UE (w tym również Polska), z wyłączeniem kwoty podatku VAT, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 100 000 euro;
    • spełnione zostały warunki określone przez każde z państw członkowskich, w którym podatnik zamierza korzystać ze zwolnienia z podatku VAT (w tym roczny obrót nie przekroczył progu krajowego określonego przez wskazane państwa członkowskie).

W przypadku gdy limit obrotu odnoszący się do kraju nabywcy zostanie przekroczony i nie ma już możliwości korzystania z procedury SME w danym Państwie, użytkownik ma możliwość usunięcia w ustawieniach konfiguracji programu Start/Konfiguracja/Firma/Dane Firmy/Procedura SME wskazanego państwa z listy krajów, w których podatnik stosuje procedurę SME. Ustawienia konfiguracji w tym zakresie zostały opisane w ulotce w części Ogólne i konfiguracja.

Dokumenty handlowe

Na potrzeby ewidencjonowania dokumentów handlowych wystawianych w systemie procedury szczególnej SME, w programie został dodany Rodzaj transakcji: Procedura SME. Ustawienie tego rodzaju transakcji na dokumentach spowoduje automatyczne zaktualizowanie stawek VAT na pozycjach dokumentów na stawkę ZW.

Procedura szczególna SME może być automatycznie zastosowana na:

  • fakturach sprzedaży
  • fakturach zaliczkowych

Na dokumencie sprzedaży (faktura sprzedaży oraz zaliczkowa) rodzaj transakcji zostanie automatycznie zmieniony na procedurę SME, jeśli w ustawieniach konfiguracji programu Start/Konfiguracja/Firma/Dane Firmy/Procedura SME dodane zostało państwo, w którym podatnik stosuje procedurę SME zgodnie z krajem nabywcy wskazanym na dokumencie, a sam nabywca na swojej karcie, na zakładce [Handlowe] ma określony rodzaj transakcji jako: Wewnątrzunijny, Wewnątrzunijny trójstronny lub Wewnątrzunijny podatnikiem jest nabywca. W wyniku aktualizacji rodzaju transakcji na Procedura SME, stawki VAT na dokumencie zostaną automatycznie zmienione na stawkę ZW, na fakturę dodany zostanie atrybut określający przyczynę zwolnienia, a na wydruku faktury w formacie sPrint po numerze NIP sprzedawcy zostanie wyświetlony sufiks – EX zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.

Kraj nabywcy na wystawianej fakturze jest weryfikowany na podstawie jego prefiksu w numerze NIP. W przypadku gdy na liście krajów, w których użytkownik stosuje procedurę SME nie zostanie odnaleziony kraj nabywcy, na dokumencie zostanie ustawiony rodzaj transakcji zgodny z rodzajem wskazanym na kartotece kontrahenta.

Użytkownik ma możliwość ręcznej zmiany rodzaju transakcji na Procedura SME na zakładce [Kontrahent], na  dokumentach handlowo-magazynowych (FPF, FZAL, FS, RO, ZD, PZ, FZ). Nabywca wskazany na dokumencie wystawianym w systemie procedury SME powinien posiadać uzupełniony prefiks NIP określający kraj pochodzenia. W przypadku, gdy na dokumencie określono rodzaj transakcji jako Procedura SME, a nie podano kodu kraju nabywcy, nie będzie można zapisać dokumentu o czym poinformuje komunikat wyświetlający się podczas próby zapisu: Dla transakcji wewnątrzunijnych wymagane jest podanie kodu kraju. 

Atrybut do określenia podstawy prawnej zwolnienia – w przypadku stosowania procedury SME, na wydruku faktury sprzedaży należy wskazać przyczynę zwolnienia. W programie przyczynę zwolnienia definiujemy w oparciu o atrybut dokumentu – USTAWA O VAT z wartością Ustawa o VAT: art. 113a ust. 1 ustawy o VAT. Dla faktur sprzedaży oraz faktur zaliczkowych,  po ustawieniu transakcji jako Procedura SME, atrybut zostanie dodany automatycznie.

Atrybut z przyczyną zwolnienia jest drukowany na wydrukach typu sPrint.

Po zmianie rodzaju transakcji Procedura SME na inną, atrybut zostaje automatycznie usunięty z formularza dokumentu.

Dokumenty powiązane:

Podczas przekształcania dokumentów RO, FPF, ZD, WZ, PZ do innych dokumentów handlowo-magazynowych rodzaj transakcji jest przenoszony na dokumenty wynikowe.

W przypadku przekształceń dokumentów do faktury sprzedaży oraz faktury zaliczkowej program weryfikuje czy kraj nabywcy został dodany w ustawieniach konfiguracji. W przypadku braku kraju na liście, na wspomnianych dokumentach zostaje ustawiony rodzaj transakcji z kartoteki kontrahenta bez możliwości edycji.

Korekty do dokumentów

Ustawienie rodzaju transakcji: Procedura SME jest przenoszone na korektę bez możliwości zmiany. Wyjątkiem jest korekta zbiorcza/ rabat, na którą rodzaj transakcji jest pobierany z karty kontrahenta oraz korekta stawki VAT, która pozwala na zmianę rodzaju transakcji.

Wydruki

Na wydrukach sPrint faktur sprzedaży bądź zaliczkowych wystawionych w procedurze SME po numerze NIP sprzedawcy wyświetlany jest sufiks -EX.

  1. sPrint. Dodano nowe wydruki:
    • Dla listy dokumentów RW udostępniono wydruk Lista dokumentów RW (sPrint)/ Wzór standard.
    • Dla listy dokumentów PW udostępniono wydruk Lista dokumentów PW (sPrint)/ Wzór standard.
    • Dla listy dokumentów PWP udostępniono wydruk Lista dokumentów PWP (sPrint)/ Wzór standard.
    • Dla listy dokumentów RWS udostępniono wydruk Lista dokumentów RWS (sPrint)/ Wzór standard.
    • Dla listy dokumentów bilansów otwarcia i zamknięcia magazynu udostępniono wydruk Lista bilansów magazynu (sPrint)/ Wzór standard.
    • Dla listy dokumentów PZ udostępniono wydruk Lista dokumentów PZ (sPrint)/ Wzór standard.
    • Dla listy dokumentów WZ udostępniono wydruk Lista dokumentów WZ (sPrint)/ Wzór standard.
    • Dla listy dokumentów MM udostępniono wydruk Lista dokumentów MM (sPrint)/ Wzór standard.

Zmiany

  1. Import pliku XML na listę dokumentów handlowych. W przypadku importu dokumentu na podstawie pliku XML na listę dokumentów handlowych, jeżeli pole KURS_NUMER w pliku XML nie jest uzupełnione, w zaimportowanym dokumencie ustawiony zostanie kurs ręczny.

Poprawiono

  1. Korekty w formacie ECOD – podczas eksportu w formacie EDI korekt do dokumentów handlowych w specyficznych sytuacjach mogły zaczytywać się nieprawidłowe dane dotyczące pierwotnych wartości na korygowanym dokumencie. Działanie poprawiono.
  2. Wskazywanie dostaw na dokumencie RW. Poprawiono wydajność wystawiania dokumentu RW na towary, dla których wskazywane są partie dostaw.

Współpraca z Comarch e-Sklep

Poprawiono

  1. Formy płatności dla e-Sklep. Poprawiono dodawanie form płatności w konfiguracji e-Sklepu w wersji demo.
  2. Import zamówień z e-Sklep. Poprawiono wyliczanie wartości netto na importowanym zamówieniu, gdy domyślna waluta sklepu jest inna niż PLN.
  3. Jednostki pomocnicze. Uniemożliwiono wpisanie zera w liczniku i mianowniku dla jednostki pomocniczej.

Czy ten artykuł był pomocny?