Spis treści
Co to jest bon?
Bony znajdują zastosowanie jako element wsparcia finansowego i motywacji pracowników oraz jako narzędzie budowania lojalności konsumentów. Obecnie obserwuje się rozwój w wykorzystaniu tego nośnika do formy kart lojalnościowych i kart stałego klienta. Bony poza funkcją umożliwiającą dokonanie płatności mogą służyć jako identyfikator klienta i jego transakcji, usprawniając tym samym procesy biznesowe tj. rejestracja zwrotów, weryfikacja transakcji.
Wiele firm handlowych, szczególnie sieci sklepów odzieżowych, coraz częściej wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, proponując zakup bonów i kart podarunkowych, które można wręczyć innej osobie w formie prezentu.
Bon doceniany jest przez pracodawców i pracowników z racji rozległej i zróżnicowanej sieci punktów akceptujących tę formę płatności, obejmującej sklepy odzieżowe, sklepy RTV i AGD, perfumerie, salony jubilerskie, sportowe, spożywcze i wiele innych.
Bon towarowy − dokument uprawniający jego posiadacza do bezgotówkowego nabycia określonych towarów w oznaczonym terminie, w określonym przedsiębiorstwie, w kwocie na jaką wystawiony jest dany bon. Bony towarowe emitowane są przez przedsiębiorstwa, w których możliwe jest zrealizowanie bonu lub przez podmioty pośredniczące, specjalizujące się w obsłudze programów kafeteryjnych dla firm (np. BonCard, SodeXo). Nabywcą bonu może być osoba fizyczna lub przedsiębiorstwo, które następnie przekazuje kupon do osoby finalizującej transakcję poprzez bezgotówkowe nabycie dóbr lub usług u wystawcy bonu.
Na stanowisku POS możliwe są następujące czynności:
- przyjęcie płatności bonem własnym i zewnętrznym, w przypadku gdy dany rodzaj bonu został przypięty do danego centrum, dla którego zdefiniowane zostało stanowisko POS
- sprzedaż bonów na dokumentach FS i PAR oraz notach debetowych (DN)
- wykorzystanie numeru bonu jako identyfikator kontrahenta (karta lojalnościowa)
Sprzedaż bonów własnych
Sprzedaż bonów własnych na stanowisku POS, w zależności od konfiguracji rodzaju bonu w systemie ERP, może odbywać się poprzez dokumenty:
- FS/PAR
- noty debetowe (DN)
Wprowadzenie bonu na dokument możliwe jest poprzez:
- zeskanowanie/wprowadzenie numeru bonu
- wybranie bonu z listy artykułów
W aplikacji, na dokumentach bony podlegają następującym warunkom:
- można dodać tylko i wyłącznie jeden bon, bez możliwości zmiany jego ilości
- bonom o określonej wartości (niezerowej) nie można zmienić ceny początkowej ani naliczyć rabatu użytkownika na pozycję
- bonom o niezdefiniowanej wartości (zerowej) można zmienić cenę początkową oraz nadać mu cenę przy pomocy przycisku [Zmień rabat]
- bony nie podlegają rabatom nagłówka
Podczas zatwierdzenia dokumentu PAR/FS, na którym znajduje się bon z parametrem Sprzedaż przez noty zostają wykonane następujące akcje:
- aplikacja generuje dokumenty noty debetowej
- pozycje dokumentu będące bonami są usuwane z dokumentu PAR/FS. Jeżeli na dokumencie jedynym elementem jest bon, to nie zostaje utworzony dokument PAR/FS.
Podczas zatwierdzenia dokumentu PAR/FS, na którym znajduje się bon z odznaczonym parametrem Sprzedaż przez noty, zostaje on na stałe zapisany jako element PAR/FS.
Zarówno dokumenty PAR/FS, jak i dokumenty not debetowych rejestrujące sprzedaż bonów dostępne są z poziomu listy dokumentów handlowych.
Bon nie może zostać dodany na dokument korekty ręcznej.
Obsługa na dokumentach MM-
Dzięki powiązaniu artykułu typu Bon z odpowiadającym mu rodzajem bonu możliwe jest kontrolowanie ilości bonów na magazynie, poprzez ich ewidencje na dokumentach MM- oraz MM+.
Na MM- możliwe jest dodanie tylko jednego bonu, poprzez wprowadzenie numeru bonu.
Płatność bonem
Szczegółowy opis płatności bonem w oknie płatności opisany jest tutaj.
Dokument korygujący
Realizacja zapłaty za korektę możliwa jest poprzez:
- doładowanie bonu własnego wielokrotnego użycia
- wydanie nowego bonu własnego wielokrotnego użycia
Podczas dokonywania zwrotu na nieaktywny bon własny wielokrotnego użycia, taki bon zostaje aktywowany i zasilony kwotą wynikającą ze zwrotu.
Dokument KP
Użytkownik ma również możliwość dokonania ręcznej wpłaty za pomocą bonu. Taka sytuacja może być wykorzystana w przypadku wskazania przez kasjera błędnej formy płatności. W tym celu należy wystawić dokument KP.
Po wybraniu na formularzu KP formy płatności:
- bon zewnętrzny – otwarte zostaje okno, w którym operator określa numer bonu oraz jego wartość.
- bon własny – pojawia się okno z możliwością wprowadzenia numeru bonu
Po zatwierdzeniu okna wprowadzania numeru bonu oraz zatwierdzeniu dokumentu KP wartość wynikająca z dokumentu zostaje uwzględniona w podsumowaniu dnia.
Dokument KW
Użytkownik ma również możliwość dokonania ręcznej wypłaty za pomocą bonu. W tym celu, należy wystawić dokument KW.
Dokument KW dla bonów własnych jest tworzony w przypadku:
- doładowania bonu własnego wielokrotnego użycia
- wydania nowego bonu własnego wielokrotnego użycia
Po wybraniu na formularzu KW formy płatności:
- bon zewnętrzny – otwarte zostaje okno, w którym operator określa jego wartość
- bon własny – pojawi się okno z możliwością wprowadzenia numeru bonu
Wpływ do kasy odnotowany przez takie KW jest widoczny w polu prezentującym odpowiednią formę płatności.
Obsługa różnicy stanu kasy dla bonów wewnętrznych (Enterprise)
Wprowadzona została możliwość wygenerowania dokumentów KP/KW na początku/końcu dnia bądź zmiany dla bonów wewnętrznych. Funkcjonalność ta jest dostępna po aktywacji odpowiedniego parametru w systemie ERP.
Zmiana wyświetlania ilości bonów na liście artykułów (Enterprise, Altum)
Do tej pory na liście artykułów każdy bon wyświetlany był oddzielnie, co sprawiało, że w przypadku dużej ilości bonów, lista się wydłużała. W celu poprawy ergonomii pracy i ułatwienia w przeszukiwaniu listy artykułów została wprowadzona zmiana związana z wyświetlaniem bonów. Nie będzie możliwe posiadanie dwóch lub więcej bonów o tej samej ilości lub o ilości mniejszej niż zero.