Spis treści
Zarządzanie sejfem (Enterprise)
Rozwiązanie przeznaczone jest dla sklepów, w których dochód ze sprzedaży jest przekazywany na koniec dnia kierownikowi i przechowywany w specjalnie przeznaczonym miejscu na zapleczu. Z tego względu podczas zamykania zmiany nadmiar gotówki (stanowiący różnice pomiędzy gotówką uzyskaną danego dnia, a minimalną kwotą jaka ma pozostać w kasetce na następny dzień), a także płatności bonami zewnętrznymi oraz czekami są automatycznie wpłacane do sejfu, a stan kasy operatora jest o nie pomniejszany.
Po osiągnięciu ustalonego limitu w systemie POS pojawi się komunikat: „Osiągnięto maksymalny limit stanu sejfu. Maksymalny limit sejfu wynosi: [Ustalona kwota]. Aktualny stan sejfu: [Aktualny stan sejfu]. Wykonaj wypłatę z sejfu do banku”.
Sejf
Funkcjonalność Sejf dostępna jest z poziomu głównego menu [Raporty i rozliczenia] -> [Sejf] W oknie Sejf prezentowane jest zestawienie operacji dokonywanych w ramach sejfu. Od wersji 2021.1 stan początkowy prezentowany jest w każdej formie płatności wynikającej z transakcji dokonanych w dniu poprzednim. Z tego poziomu istnieje możliwość dokonania ręcznej wpłaty lub wypłaty do sejfu oraz przejścia na listę wszystkich transakcji.
Okno Sejf zawiera następujące kolumny:
- Forma płatności – formy płatności dostępne na stanowisku POS z rozróżnieniem na każdą z dostępnych walut
- Liczba operacji – liczba wpłat i wypłat do/z sejfu
- Stan początkowy – informuje o saldzie początkowym dla każdej formy płatności w sklepie
- Wpłaty – suma kwoty wpłaconej ręcznie i kwoty wynikającej ze sprzedaży gotówką
- Wypłaty – suma kwoty wypłaconej ręcznie i kwoty wynikającej z wypłaty na początku zmiany
- Suma – różnica pomiędzy wpłatami a wypłatami w każdej formie płatności
- Stan końcowy – podsumowanie kwoty początkowej i wszystkich wpływów w sklepie dla danej formy płatności w bieżącym dniu pracy. Dla każdej formy płatności stan końcowy jest stanem początkowym następnego dnia.
W oknie Sejf dostępne są przyciski:
- [Lista operacji] – otwiera listę transakcji wszystkich operacji wykonanych w ramach sejfu w sklepie
- [Wypłata z sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wypłaty z sejfu
- [Wpłata do sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wpłaty do sejfu
- [Odśwież] – aktualizacja danych z usługą POS Agent wywołana przez operatora
- [Zamknij] – zamyka okno
Lista operacji
Zestawienie transakcji można otworzyć za pomocą przycisku [Lista operacji] znajdującego się w oknie Sejf.
Na Liście operacji prezentowany jest Stan początkowy sejfu i Stan sejfu aktualny, a także kolumny:
- Numer
- Typ – przyjmuje wartość Przychodowy i Rozchodowy
- Forma płatności
- Wartość
- Data
- Kasjer
- Atrybut
W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiające przeszukiwanie listy na podstawie numeru systemowego operacji poprzez wprowadzenie dowolnej części numeru.
Wyszukiwanie można również zawęzić przy pomocy rozwijalnych filtrów:
- Typ
- Wartość
- Data
- Forma płatności
- Kasjer
- Atrybut
Okno Lista operacji zawiera następujące przyciski:
- [Odśwież] – aktualizacja danych z usługą POS Agent wywołana przez operatora
- [Wypłata z sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wypłaty z sejfu
- [Wpłata do sejfu] – otwiera okno umożliwiające dokonanie wpłaty do sejfu
Wpłata/wypłata do/z sejfu
Dokonanie wpłaty/wypłat do/z sejfu możliwe jest:
- bezpośrednio z okna Sejf
- z poziomu Listy operacji
Na formularzu dodawania wpłaty/wypłaty znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na ilustracji):
- Kwota oraz Waluta – umożliwia wprowadzenie kwoty w walucie dostępnej dla stanowiska POS
- Forma płatności
- Płatnik – umożliwia określenie kontrahenta lub pracownika. Po wybraniu przycisku [Kontrahent]/[Pracownik], zostaje wyświetlona lista wyboru kontrahentów/pracowników.
- Dokument wpłaty do sejfu na kwotę 200 PLN
- Dokument KW generowany automatycznie i prezentowany na liście KP/KW, który pomniejsza saldo kasy (prezentowana na dokumencie wypłata: -200 PLN)
- Opis – umożliwia wprowadzenie informacji o tym, czego dotyczy wpłata/wypłata
- Obsługujący – pracownik wystawiający dokument, pole dostępne w przypadku pracy stanowiskowej
Na formularzu wpłaty/wypłaty znajdują się następujące przyciski:
- [Wypłata z sejfu]/[Wpłata do sejfu] – przełącza pomiędzy dokumentami wpłaty/wypłaty bez konieczności ponownego uzupełniania danych. Lista czeków/bonów w przypadku pracy stanowiskowej, jest ograniczona do tych wystawionych na danym stanowisku.
- [Zatwierdź] – służy do zaakceptowania dokumentu
- [Zlicz kasę] – otwiera okno Zliczanie stanu kasy (analogiczne do okna, które można wywołać z poziomu zamknięcia dnia) prezentujące wybraną na dokumencie wpłaty/wypłaty formę płatności oraz walutę
Konfiguracja form płatności uwzględnionych w sejfie (Enterprise)
W systemie Comarch ERP Enterprise istnieje możliwość obsługi i konfiguracji form płatności, jakie należy przechowywać w sejfie. Przykładowo w związku z obsługą różnych rodzajów bonów zewnętrznych m.in.: bony socjalne, bony restauracyjne, Sodexo, możliwe jest określenie, które bony powinny trafić do Sejfu jako depozyt, w celu późniejszego przekazania firmie zewnętrznej do spieniężenia.
W systemie ERP dla form płatności istnieje parametr Uwzględnij w sejfie, którego aktywacja ustawia dla danej formy płatności opcję przechowywania w sejfie. Rodzaje form płatności takie jak: gotówka, czek i bony zewnętrzne posiadają domyślnie aktywny parametr.