Wydania zewnętrzne (ERP: Altum, Enterprise)

Wydania zewnętrzne to dokumenty magazynowe potwierdzające wydanie towaru na zewnątrz (Klientowi). Zatwierdzanie dokumentu wydania powoduję zmniejszenie ilości zasobów i wartości magazynu.

Uwaga
W systemie Comarch ERP Enterprise należy aktywować parametr: Aktywacja wydań zewnętrznych. Parametr dostępny jest z poziomu aplikacji Comarch POS: Stanowiska → zakładka Ogólne → sekcja Przetwarzanie dokumentów.
Uwaga
W systemie Comarch ERP Altum należy aktywować parametr: Obsługa WZ. Parametr dostępny jest z poziomu edycji centrum → zakładka Stanowiska POS.

W menu Back office dostępny jest kafel [Wydania zewnętrzne]. Kafel umożliwia przejście do listy dokumentów wydań zewnętrznych wygenerowanych na stanowisku Comarch POS.

Kafel [Wydania zewnętrzne]
Kafel [Wydania zewnętrzne]
Z poziomu listy dokumentów WZ dostępne są przyciski:

  • [Odśwież] – odświeża listę dokumentów WZ
  • [Dodaj] – dodaje nowy dokument WZ
  • [Podgląd] – podgląd wystawionego dokumentu WZ
  • [P] – parking z zaparkowanymi do późniejszej kontynuacji dokumentami WZ
  • [Generuj dokument] – umożliwia wygenerowanie dokumentu paragonu lub faktury sprzedaży do dokumentu WZ. Otwiera okno z listą z możliwością wielokrotnego wyboru, gdzie można wskazać dokumenty WZ do których tworzony będzie zbiorczy dokument sprzedaży lub pojedynczy dokument do jednej WZ.
Lista dokumentów wydań zewnętrznych
Lista dokumentów wydań zewnętrznych

Na liście prezentowane są kolumny:

  • Numer
  • Stan – z dostępnymi opcjami:
    • Anulowany
    • Niezatwierdzony
    • Zatwierdzony
    • Zatwierdzony ilościowo
  • Kontrahent
  • Magazyn źródłowy
  • Brutto
  • Data wystawienia
  • Dokumenty powiązane

W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiające przeszukiwanie listy dokumentów WZ na podstawie numeru dokumentu, kodu kreskowego dokumentu lub według kontrahenta.

Uwaga
W celu wygenerowania wydania zewnętrznego należy aktywować uprawnienia w systemie Comarch ERP Enterprise.  W aplikacji Comarch POS: Uprawnienia operatora → zakładka Back office należy aktywować uprawnienia dotyczące dokumentów WZ.
Nowy formularz dokumentu wydania zewnętrznego
Nowy formularz dokumentu wydania zewnętrznego

Dodawanie nowego wydania zewnętrznego

W celu dodania nowego wydania zewnętrznego należy:

  • w menu głównym wybrać przycisk [Back office] -> następnie przejść do kafla [Wydania zewnętrzne] i wybrać przycisk [Dodaj]
Przycisk [Dodaj] na liście utworzonych wydań zewnętrznych
Przycisk [Dodaj] na liście utworzonych wydań zewnętrznych

Na formularzu dokumentu wydania zewnętrznego znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Wyszukaj artykuł – umożliwia wyszukanie oraz dodanie artykułu do dokumentu
  2. Obsługujący – pracownik wystawiający dokument
  3. Obsługa pozycji – pracownik obsługujący konkretną pozycję dokumentu
  4. Szczegóły pozycji – prezentuje szczegółowe informacje na temat pozycji dokumentu oraz umożliwia zmianę jego ilości i wybranie magazynu pozycji z jakiego zostaje towar wydany
  5. Lista pozycji – zawierająca kolumny:
    • Nazwa
    • Cena
    • Ilość
    • Wartość
    • Magazyn
  6. Kontrahent – umożliwia wskazanie kontrahenta dokumentu
  7. Podsumowanie – prezentuje sumaryczną wartość wprowadzonych na dokument pozycji
  8. Atrybuty
Dokument WZ z atrybutem
Dokument WZ z atrybutem

Na formularzu dodawanego dokumentu wydania zewnętrznego znajdują się następujące przyciski:

  • [Parkuj] – zapisuje dokument w celu jego dalszej realizacji w późniejszym czasie
  • [Zatwierdź] – zatwierdza dokument wydania zewnętrznego, wcześniej wyświetlając odpowiedni komunikat potwierdzający zakończenie dodawania pozycji na dokument

Po wybraniu kontrahenta jeżeli na dokumencie znajdują się już uprzednio dodane artykuły, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat z pytaniem, czy dokument ma zostać przeliczony według ustawień kontrahenta.

Komunikat prezentowany po wybraniu kontrahenta, jeżeli wcześniej dodane zostały artykuły

Po wybraniu przycisku [Zatwierdź] w formularzu WZ zostanie wyświetlony komunikat z pytaniem czy zatwierdzone ma zostać wydanie wszystkich zeskanowanych/dodanych artykułów na WZ.

Komunikat prezentowany po wybraniu przycisku [Zatwierdź]
Komunikat prezentowany po wybraniu przycisku [Zatwierdź]

Podgląd wydania zewnętrznego

W celu podglądu dokumentu wydania zewnętrznego na stanowisku POS, należy z poziomu listy wydań zewnętrznych wybrać przycisk [Podgląd].

Przycisk [Podgląd] na liście utworzonych wydań zewnętrznych
Przycisk [Podgląd] na liście utworzonych wydań zewnętrznych
Podgląd dokumentu WZ jest dostępny tylko do odczytu, nie można zmienić na nim żadnych wartości ustawionych na wcześniej wygenerowanym dokumencie. Na podglądzie dokumentu znajdują się informacje o:

  • artykułach wraz z ilością
  • osobie obsługującej dokument
  • osobie/osobach obsługujących poszczególne pozycje dokumentu
  • magazynie dokumentu z jakiego została wydana każda pozycja
  • kontrahencie
  • podsumowaniu dokumentu
  • dacie wystawienia
Podgląd dokumentu wydania zewnętrznego
Podgląd dokumentu wydania zewnętrznego

Zaparkowanie wydania zewnętrznego

Z poziomu nowego dokumentu wydania zewnętrznego istnieje możliwość zaparkowania go w celu późniejszej kontynuacji.

Przycisk [Parkuj] na dokumencie WZ
Przycisk [Parkuj] na dokumencie WZ

W celu przejścia na listę zaparkowanych dokumentów należy z listy dokumentów wydań zewnętrznych wybrać przycisk [P].

Przycisk [Parking] na liście dokumentów WZ
Przycisk [Parking] na liście dokumentów WZ
Lista niezatwierdzonych dokumentów WZ zawiera takie same filtry co lista z nowo utworzonymi dokumentami wydania zewnętrznego.

 

Na liście znajdują się kolumny:

  • Numer
  • Stan
  • Kontrahent
  • Magazyn źródłowy
  • Brutto
  • Data wystawienia
Lista zaparkowanych dokumentów WZ
Lista zaparkowanych dokumentów WZ

Na liście niezatwierdzonych dokumentów WZ dostępne są przyciski:

  • [Usuń] – usuwa dokument z parkingu (bufora)
  • [Kontynuuj] – otwiera dokument do edycji
  • [Odśwież] – odświeża listę zaparkowanych dokumentów
  • [Dodaj] – umożliwia dodanie nowego dokumentu WZ

Generowanie dokumentu na podstawie WZ

Na liście dokumentów WZ dostępny jest przycisk [Generuj dokument]. Po wyborze lista przełącza się w tryb wielokrotnego wyboru, gdzie można wskazać dokumenty WZ do których tworzony będzie zbiorczy dokument sprzedaży lub pojedynczy dokument do jednej WZ.

Przycisk [Generuj dokument] na liście wydań zewnętrznych
Przycisk [Generuj dokument] na liście wydań zewnętrznych

Po wybraniu przycisku [Generuj dokument] w oknie wyboru dokumentów WZ, po zaznaczeniu dokumentów wydania zewnętrznego na liście, użytkownik ma możliwość wyboru spośród faktury sprzedaży i paragonu, jaki dokument utworzy. Po wybraniu wielu WZ, elementy z tych dokumentów nie będą prezentowane jako scalone, tylko każdy artykuł będzie odrębnie prezentowany nawet jeżeli wystąpił na kilku dokumentach WZ.

Lista z wyborem dokumentów WZ z których ma zostać wygenerowany PAR lub FS
Lista z wyborem dokumentów WZ z których ma zostać wygenerowany PAR lub FS

Uwaga
Do wygenerowania zbiorczego dokumentu FS/PAR można wybrać wyłącznie dokumenty wydania zewnętrznego z tym samym kierunkiem i sposobem agregacji VAT oraz tym samym kontrahentem. Dla paragonu można używać wyłącznie dokumentów z kierunkiem VAT = Od brutto.

W przypadku jeżeli jedna z kryterium generowania zbiorczego dokumentu nie jest zgodna, na stanowisku Comarch POS zostanie zaprezentowany odpowiedni komunikat.

Komunikat wyświetlany w przypadku gdy przynajmniej jedno z kryterium do generowania zbiorczego dokumentu PAR lub FS nie jest spełnione

W celu uproszczenia proces generowania dokumentów sprzedażowych, nie ma możliwości dodawania ani usuwania elementów z faktury lub paragonu wygenerowanego z dokumentów WZ.

Użytkownik może modyfikować ceny pozycji, ale nie może modyfikować ilości pozycji na wygenerowanym dokumencie sprzedażowym.

Faktura zbiorcza generowana do dwóch dokumentów WZ
Faktura zbiorcza generowana do dwóch dokumentów WZ

Generowanie dokumentu wydania zewnętrznego z poziomu karty kontrahenta

Z poziomu podglądu karty kontrahenta dostępny jest przycisk [Dodaj wydanie zewnętrzne]. Po wybraniu przycisku bezpośrednio z poziomu karty kontrahenta zostanie otwarty formularz dokumentu WZ generowanego na wybranego wcześniej kontrahenta. Funkcjonalność ta jest przydatna, gdy należy szybko zrealizować wydane towarów do klienta. Z racji, że przycisk znajduje się na karcie kontrahenta, system automatycznie wypełnia dane kontrahenta na nowo utworzonym dokumencie wydania.

Przycisk [Dodaj wydanie zewnętrzne] dostępne na karcie kontrahenta

Formularz wydania zewnętrznego otworzonego z poziomu karty kontrahenta wygląda tak samo jak z poziomu listy wydań zewnętrznych, uzupełniony jedynie o dane kontrahenta.

Formularz wydania zewnętrznego otworznego z poziomu karty kontrahenta
Formularz wydania zewnętrznego otworznego z poziomu karty kontrahenta

Czy ten artykuł był pomocny?