Rabaty

Rabaty zdefiniowane w systemie ERP są przekazywane do stanowiska POS, a następnie mogą zostać naliczone na pozycje dokumentów, takich jak paragon, faktura, zamówienie i oferta sprzedaży oraz ich korektach.

W aplikacji POS obsługiwane są rabaty typu:

  • Rabat użytkownika oraz rabat nagłówka
  • Promocje pakietowe: Pakiet stały, Pakiet Elastyczny
  • Rabat nabywcy na artykuł
  • Rabat nabywcy na grupę artykułów – wybrana grupa artykułów musi nie tylko spełniać warunki promocji, ale również być aktywna i dostępna dla centrum, do którego jest podpięte stanowisko POS
  • Rabat grupy nabywców na artykuł
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów – wybrana grupa artykułów musi nie tylko spełniać warunki promocji, ale również być aktywna i dostępna dla centrum, do którego jest podpięte stanowisko POS
  • Rabat progowy na artykuł
  • Rabat kontrahenta na formę płatności
  • Rabat grupy kontrahentów na formę płatności
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji – rabat towarowy naliczany na wszystkie pozycje dokumentu
Uwaga
Definiowanie rabatu odbywa się w systemie ERP.

Po dodaniu artykułu podlegającego aktywnej promocji oraz wybraniu kontrahenta, dla którego promocja ta obowiązuje, rabat zostanie naliczony na pozycję dokumentu.

Prezentacja naliczonego rabatu na paragonie

 

Naliczaj w zależności od rabatu pozycji

Rabat oznaczony parametrem Naliczaj w zależności od rabatu pozycji umożliwia określenie, czy rabat ma być naliczany tylko na:

  • nieprzecenione pozycje dokumentu (rabat procentowy oraz wartościowy jest równy zero)
  • pozycje przecenione o kwotę mieszczącą się w ramach określonych warunków z definicji rabatu (warunków: >, >=, =, <, <=, od wartości procentowej lub wartościowej)

Rabat oznaczony parametrem Naliczaj w zależności od rabatu pozycji nie zostanie naliczony na pozycję dokumentu, jeśli:

  • pozycja została już przeceniona o kwotę przekraczającą warunki określone na definicji rabatu
  • waluta dokumentu nie jest zgodna z walutą warunków z definicji rabatów
  • parametr Podlega rabatom na artykule jest odznaczony
  • odpowiada artykułowi typu Skup lub Bon
Przykład

W systemie ERP zostały zdefiniowane rabaty:

  • Rabat -20% dla wszystkich kontrahentów na grupę artykułów Kosmetyki
  • Rabat pracowniczy -10% na wszystkie grupy artykułów. Na rabacie został zaznaczony parametr Naliczaj w zależności od rabatu pozycji oraz określony warunek naliczania tylko dla przecenionych pozycji o co najwyżej 10%. Rabat jest naliczany automatycznie.

oraz trzy artykuły:

  • Błyszczyk z grupy artykułów Kosmetyki – cena regularna 10 EUR
  • Kolczyki z grupy artykułów Akcesoria – cena regularna 5 EUR
  • Torba na zakupy z grupy artykułów Opakowania i torby – cena regularna 1 EUR, odznaczony parametr Podlega rabatom

Na stanowisku POS, po dodaniu na dokumencie wszystkich trzech artykułów, prezentowane są następujące rabaty dla artykułu:

  • Błyszczyk – cena 8 EUR (naliczony rabat -20% na grupę Kosmetyki)
  • Kolczyki – cena 4,50 EUR (naliczony rabat pracowniczy -10%)
  • Torba na zakupy – cena 1 EUR (brak naliczonego rabatu)
Przykład

W systemie ERP zostały zdefiniowane rabaty:

  • Rabat -10% dla wszystkich kontrahentów na grupę artykułów Kosmetyki
  • Rabat pracowniczy -20% na wszystkie grupy artykułów. Na rabacie został zaznaczony parametr Naliczaj w zależności od rabatu pozycji oraz określony warunek naliczania tylko dla przecenionych pozycji o co najwyżej 10%. Rabat jest naliczany ręcznie.

oraz trzy artykuły:

  • Błyszczyk z grupy artykułów Kosmetyki – cena regularna 10 EUR
  • Kolczyki z grupy artykułów Akcesoria – cena regularna 5 EUR
  • Torba na zakupy z grupy artykułów Opakowania i torby – cena regularna 1 EUR, odznaczony parametr Podlega rabatom

Na stanowisku POS, po dodaniu na dokumencie wszystkich trzech artykułów oraz naliczeniu rabatu ręcznego, prezentowane są następujące ceny:

  • Błyszczyk – cena 7,2 EUR (naliczony rabat -10% na Kosmetyki, a następnie rabat pracowniczy -20%)
  • Kolczyki – cena 4 EUR (naliczony rabat pracowniczy -20%)
  • Torba na zakupy – cena 1 EUR (brak naliczonego rabatu)

Program lojalnościowy

Rabat z zaznaczonym parametrem Karta lojalnościowa może zostać naliczony na dokumencie:

  • dopiero po uzupełnieniu numeru karty lojalnościowej kontrahenta
  • po wybraniu kontrahenta z przypisaną kartą lojalnościową
Przykład

W systemie ERP został zdefiniowany rabat typu: Rabat grupy nabywców na grupę artykułów. Rabat dotyczy wszystkich kontrahentów oraz nalicza 10% zniżkę na zakup kosmetyków. Uzyskanie zniżki wymaga od Klienta podania dowolnego typu karty lojalnościowej, w związku z tym, na definicji rabatu zostaje zaznaczony parametr Karta lojalnościowa.

Na stanowisku POS, operator na nowo wystawianym paragonie:

  • dodaje kosmetyk Odżywka do blond włosów
  • wybiera kontrahenta Ewelina Boroń
  • nie zostaje naliczony żaden rabat, ponieważ kontrahent nie ma przypisanej karty lojalnościowej
  • dla kontrahenta wybiera opcję [Dodaj kartę klienta]. Następnie wybiera typ karty Fizyczna. Po zeskanowaniu oraz zatwierdzeniu wydawanej karty, na dokumencie zostanie naliczony 10% rabat.

Jeżeli na dokumencie został naliczony rabat oznaczony parametrem Karta lojalnościowa, to zmiana kontrahenta na dokumencie lub zeskanowanie (w przypadku skanowania kontekstowego) innej karty lojalnościowej spowoduje wyświetlenie komunikatu o przeliczeniu dokumentu z możliwymi do wyboru opcjami:

  • Tak – dokument zostanie ponownie przeliczony
  • Nie – jeżeli nowo wybrany kontrahent:
    • nie posiada karty lojalnościowej – rabat zostanie usunięty, a pozostałe rabaty ponownie przeliczone
    • posiada kartę lojalnościową innego typu – rabat zostanie usunięty, a pozostałe rabaty ponownie przeliczone
    • posiada kartę lojalnościową tego samego typu lub zostało dla niego wysłane żądanie o wygenerowanie wirtualnej karty lojalnościowej – rabat pozostanie na dokumencie bez przeliczania

Podsumowanie rabatów

W oknie dokumentów: ZS, OS, PAR, FS i KIPAR, KIFS (dla opcji wymiany) dostępna jest opcja [Podsumowanie rabatów], po uprzednim udostępnieniu przycisku poprzez modyfikacje widoku.

Przycisk [Podsumowanie rabatów] w oknie paragonu
Po wybraniu przycisku [Podsumowanie rabatów] otwiera się okno Szczegóły rabatów, w przypadku gdy na dokumencie zastosowany został co najmniej jeden rabat.

Okno podsumowania rabatów

 

W oknie Szczegóły rabatów przedstawione są szczegółowe informacje o wysokości rabatów z podziałem na sekcje wg rodzaju rabatu:

  • rabaty towarowe – suma rabatów i promocji pakietowych, podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
  • rabaty nagłówka od wartości transakcji – suma wartości rabatów nagłówka podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
  • rabaty użytkownika – suma rabatów udzielonych ręcznie przez użytkownika dla pozycji oraz nagłówka dokumentu
Uwaga
Dodatkowo w ramach powyższych grup rabaty mogą być grupowane w ramach grupy przypisanej do rabatu ze słownika uniwersalnego.
Przykład

W systemie zdefiniowane są dwie wartości słownikowe rabatów ustawione dla parametru Grupa rabatów:

  • Oferta Halloween: 20,00 PLN
  • Oferta specjalna dla klientów: 5,00 PLN

Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą w sekcji rabaty towarowe obie wartości słownikowe, a także pozostałe rabaty, dla których nie jest zdefiniowana wartość dla parametru Grupa rabatów.

Na dokumencie zostały naliczone poniższe promocje:

  • Promocja pakietowa: 15,00 PLN
  • Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
  • Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN

Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą wszystkie rabaty pogrupowane wg sekcji:

Wartość dokumentu bez rabatu: 300,00 PLN

Rabaty towarowe: 55,00 PLN

  • Rabaty dedykowane nabywcy: 25,00 PLN
    • Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
    • Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
  • Pozostałe: 30,00 PLN
    • Promocja pakietowa: 15,00 PLN
    • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
    • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN

Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN

Wartość po uwzględnieniu rabatu: 225,00 PLN

 

W przypadku modyfikacji podsumowania dokumentu, poprzez prezentację różnicy pomiędzy wartością artykułów w cenie bazowej a początkowej, zmienia się również widok okna podsumowania rabatów.

 

Okno podsumowania rabatów prezentujące różnice cen

 

W oknie Szczegóły rabatów znajduje się dodatkowa sekcja, która jest dostępna tylko wtedy, gdy na pozycjach dokumentu została wyliczona różnica w cenie:

  • Wartość dokumentu w cenie bazowej – prezentowana w pasku nagłówka, wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie bazowej, zawierająca informację o różnicy cen

Dodatkowo nazwa sekcji: Wartość dokumentu bez rabatów jest wtedy wyświetlana jako Wartość dokumentu w cenie początkowej – wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie początkowej.

Czy ten artykuł był pomocny?