Wspólne elementy

Standardowe elementy aplikacji

Widok okien

Widok okien

W górnej części każdego aktualnie otwartego okna wyświetlana jest jego nazwa.
Nazwa okna Zamówienia i oferty sprzedaży
W przypadku podstawowych widoków aplikacji, obok nazwy okna znajduje się przycisk otwierający menu szybkiego dostępu do głównych funkcjonalności aplikacji.
Przycisk [Menu]
Przycisk [Menu]
Po prawej stronie widoku znajdują się elementy:
  • Przycisk nawigacji
  • Aktualna godzina
  • Oznaczenie połączenia (kolor zielony) lub braku połączenia (kolor czerwony) z usługą synchronizacji danych pomiędzy stanowiskiem POS a systemem ERP. Natomiast zielony, pulsujący
  • punkt oznacza, że trwa synchronizacja danych.
  • Dane zalogowanego pracownika
  • Przycisk z opcjami:
  • Przycisk dostępu do konfiguracji interfejsu, modyfikacji jego widoku, logów aplikacji oraz informacji o programie
  • Przycisk minimalizacji aplikacji – widoczność przycisku zależy od konfiguracji stanowiska POS od strony systemu ERP oraz uprawnień operatora
  • Przycisk zamknięcia aplikacji – widoczność przycisku zależy od uprawnień operatora (nadawanych z poziomu systemu ERP)
Prawy górny róg okna
Opcja O programie
W oknie O programie prezentowane są informacje dotyczące firmy:
  • nazwa firmy
  • adres główny
  • NIP
  • REGON
  • PKD
oraz samej aplikacji:
  • wersja
  • numer kompilacji
  • data produkcji
  • kod stanowiska
  • nazwa bazy danych
Okno O programie
 

Podstawowe przyciski

Podstawowe przyciski

W aplikacji występuje kilka podstawowych przycisków, wspólnych dla każdej listy.
Przycisk ZamknijZamyka listę.
Przycisk OdświeżAktualizuje elementy danej listy.
Przycisk DrukujPowoduje wydruk wskazanego obiektu (np. dokumentu) z listy lub z podglądu samego dokumentu na drukarce systemowej.
Przycisk PodglądWyświetla okno podgladu obiektu np. artykułu, kontrahenta lub dokumentu, zaznaczonego na liście, bez możliwości edycji danych.
Przycisk WięcejZawiera przyciski, które nie mieszczą się u dołu listy.
Przycisk ParkingPozwala wyświetlić listę dokumentów niezatwierdzonych.
Dodatkowo w wielu oknach pojawiają się przyciski:
Zatwierdza zmiany wprowadzone przez użytkownika i zapisuje je w bazie danych stanowiska POS.
Przycisk ZamknijZamyka widok lub okno bez zapisywania zmian.
Przycisk DodajDodaje wybrany obiekt (np. kontrahent, reklamacja sprzedaży)

Komunikaty oraz powiadomienia

Komunikaty oraz powiadomienia

W aplikacji użytkownik informowany jest o różnego rodzaju zdarzeniach za pomocą krótkich, nieblokujących pracy powiadomień.
Powiadomienie o zatwierdzeniu paragonu
Powiadomienie o zatwierdzeniu paragonu
Powiadomienia wyświetlane są w postaci okienka (chmurki) w prawym górnym rogu okna oraz dzielą się na trzy typy:
  • Informacyjne
  • Ostrzegające
  • Informujące o błędzie
Czas wyświetlania powiadomień może być modyfikowany w pliku POS2.exe.config, znajdującym się w katalogu instalacyjnym aplikacji Comarch POS. W pliku należy dla pola: <add key="NotificationTimeout" value="3000" /> zmienić wartość z 3000 ms na oczekiwany czas. W przypadku błędu lub potrzeby dodatkowego zatwierdzenia akcji wykonywanej przez użytkownika wyświetlany jest komunikat blokujący interfejs.
Komunikat dotyczący przeliczenia dokumentu po zmianie kontrahenta
Komunikat dotyczący przeliczenia dokumentu po zmianie kontrahenta
Przykład
Na stanowisku POS użytkownik ma otwartych kilka okien: Pulpit główny, Paragon, Lista artykułów.
Kilka otwartych okien
Kilka otwartych okien
Podczas wylogowania z aplikacji zostaje wyświetlony komunikat z pytaniem, czy wylogować pomimo otwartych widoków.
Komunikat dotyczący wylogowania przy otwarciu kilku okien
Wybranie opcji Tak spowoduje zamknięcie wszystkich otwartych okien oraz wyloguje operatora. Wybranie opcji Nie wycofa operatora do poprzednio wyświetlanego widoku.

Menu szybkiego dostępu

Menu szybkiego dostępu

Z poziomu każdego otwartego widoku użytkownik ma możliwość szybkiego dostępu do głównych funkcjonalności. Funkcja ta jest dostępna za pomocą:
  • przycisku [Menu] widocznego w lewym górnym rogu każdego widoku (obok nazwy aktualnie otwartego okna)
  • prawego przycisku myszy
  • przycisku Menu na klawiaturze
Przycisk [Menu]
Przycisk [Menu]
Lista elementów w menu odpowiada liście kafli widocznych na ekranie głównym.
Menu szybkiego dostępu z poziomu listy zamówień sprzedaży
Menu szybkiego dostępu można zamknąć za pomocą:
  • lewego przycisku myszy
  • przycisku Esc na klawiaturze
Przykład
Operator na stanowisku POS wystawia paragon. Klient dopytuje o dostępność innego artykułu. Wybierając przycisk [Menu] użytkownik może sprawdzić dostępność artykułu oraz w razie jego dostępności w innym sklepie złożyć zamówienie nie wycofując się z przeprowadzanej transakcji.

Nawigacja między otwartymi oknami

Nawigacja między otwartymi oknami

Użytkownik ma możliwość szybkiego przełączania się pomiędzy otwartymi widokami za pomocą:
  • przycisku [Nawigacja]
  • skrótu klawiszowego Ctrl + TAB
Przycisk [Nawigacja]
Jeżeli operator ma otwartych kilka okien, wybranie przycisku [Nawigacja] wyświetli wszystkie aktualnie otwarte widoki. Wybranie jednego z nich automatycznie przenosi operatora do wskazanego okna.
Uwaga
Umożliwienie operatorom stanowisk POS otwarcia wielu okien dotyczących dokumentów handlowych jest konfigurowane po stronie systemu ERP.
Okno aktualnie otwartych widoków

Filtry i sortowanie

Filtry i sortowanie

Filtr tekstowy

Na listach obiektów (np. artykułów) widoczne jest w górnej części okna pole filtra tekstowego umożliwiające wyszukiwanie konkretnego obiektu.
Pole filtra tekstowego na liście dokumentów handlowych
Wyszukiwanie:
  • ignoruje wielkość liter
  • prezentuje wyniki zawierające wpisaną frazę
Przykład
Operator wpisuje w filtrze tekstowym wpisuje frazę: ka n na liście artykułów. W wyniku wyszukania prezentowane są artykuły między innymi o nazwie:
  • Bluzka niebieska rozm 40
  • Bransoletka niebieska
Następnie operator usuwa wpisaną frazę i wprowadzana: skórzan. W wyniku wyszukania prezentowane są artykuły między innymi o nazwie:
  • Botki skórzane brązowe 36
  • Pasek skórzany
  • Torba męska skórzana
Wyniki wyszukiwania dla wpisanej frazy w filtrze tekstowym

Filtr

Poniżej filtra tekstowego znajdują się dostępne filtry rozwijalne pozwalające na wyszukiwanie obiektów (np. dokumentu według daty wystawienia).
Filtry na liście dokumentów handlowych
Po wybraniu danego filtra wyświetlane jest okno jego wartości. Wskazanie konkretnych wartości powoduje zawężenie listy wyszukiwanych obiektów.
Wartości filtra Stan na liście dokumentów handlowych
Wartości filtra Stan na liście dokumentów handlowych
Wyczyszczenie wybranych wartości filtra możliwe jest po naciśnięciu „x” znajdującego się:
  • na danym filtrze – czyści dany filtr
  • po prawej stronie filtrów – czyści wszystkie filtry
Czyszczenie filtrów
Czyszczenie filtrów
Przykład
W sklepie obuwniczym XYZ, kontrahent pyta kasjerkę o dostępność innych modeli czarnych półbutów z kolekcji zimowej o numerze 41. Użytkownik na liście artykułów zawęża wyszukiwanie filtrami: Typ na Artykuł, Kolekcja (atrybut) na Jesienna, Rozmiar obuwia (atrybut) na 41, Kolor (atrybut) na Czarny oraz Rodzaj (atrybut) na Półbuty.
Wybrane wartości filtrów dla czarnych półbutów
Wybrane wartości filtrów dla czarnych półbutów
Następnie sortuje po kolumnie Ilość. W efekcie operator otrzymuje zawężoną oraz posortowaną malejąco po kolumnie Ilość listę artykułów.
Widoczność filtrów na listach została opisana w osobnym artykule. W przypadku dużej ilości filtrów, lista filtrów jest domyślnie zwijana. Rozwinięcie pełnej listy filtrów odbywa się poprzez naciśnięcie strzałki znajdującej się po jej prawej stronie.
Zwijanie/rozwijanie listy filtrów
Zwijanie/rozwijanie listy filtrów

Sortowanie

Listy obiektów można sortować po widocznych kolumnach danej listy.
Sortowanie dla kolumny Data realizacji na liście zamówień i ofert sprzedaży
W celu przesortowania listy po kolumnie, należy nacisnąć nagłówek tej kolumny. Domyślnie lista sortowana jest rosnąco, o czym świadczy strzałka wskazująca górę. Po ponownym naciśnięciu nagłówka kolumny sortowanie zmienia się na malejące (strzałka wskazuje dół). Sortowanie listy obiektów odbywa się tylko po jednej kolumnie.
Przykład
Księgarnia XYZ posiada sklepy stacjonarne oraz sklep internetowy. Zamówione internetowo produkty kontrahenci mogą odbierać (nie płacąc kosztów transportu) w wybranym przez siebie sklepie stacjonarnym. Każdego dnia roboczego, przed godziną otwarcia, pracownicy sklepów stacjonarnych przygotowują zamówione paczki w regale za kasą według daty realizacji: ostatnie 7 dni. Paczki z innym terminem realizacji pozostają na magazynie. Operator na aplikacji zawęża listę zamówień sprzedaży wybierając: Typ: Zamówienie sprzedaży oraz Data realizacji: 15.01.2019–22.01.2019. Następnie, dla bardziej ergonomicznego uporządkowania przesyłek w regale, sortuje listę malejąco po kolumnie Data realizacji.
Wybór wartości filtrów Typ oraz Data realizacji na liście zamówień i ofert sprzedaży

Obsługujący transakcje

Obsługujący transakcje

W wielu oknach aplikacji dostępne jest pole Obsługujący. Jeżeli wybrana jest opcja automatyczne podpowiadanie obsługującego transakcje, to w polu domyślnie prezentowane jest imię i nazwisko pracownika powiązanego z kontem aktualnie zalogowanego operatora. Jeżeli ta funkcja nie jest uaktywniona, to przy polu prezentowany jest symbol wielokropka z możliwością wskazania pracownika z listy.
Uwaga
Konfiguracja opcji automatycznego podpowiadania dla obsługującego transakcje dostępna jest w systemie ERP.
Wybierając pole z nazwą można zmienić pracownika wykonującego daną transakcję w aplikacji np. wystawiającego dokument bądź zamykającego dzień.
Pole Obsługujący na dokumencie zamówienia sprzedaży
Możliwe są dwa sposoby wprowadzania/zmiany obsługującego:
  • Karta i Lista pracowników – wskazanie pracownika z listy dostępnych pracowników lub wpisanie/wczytanie numeru karty, z którą jest powiązany i zatwierdzenie przyciskiem [Enter]
Okno wyboru pracownika obsługującego transakcje
Okno wyboru pracownika obsługującego transakcje
  • Tylko karta pracownika – wpisanie/wczytanie numeru karty, z którą powiązany jest pracownik i zatwierdzenie przyciskiem [Enter]
Okno wczytywania karty pracownika obsługującego transakcje
Okno wczytywania karty pracownika obsługującego transakcje
Uwaga
Konfiguracja sposobu wprowadzania obsługującego odbywa się po stronie systemu ERP.
Przykład
W sklepie XYZ zajmującym się sprzedażą sprzętu AGD oraz RTV, na stanowisku sprzedażowym zalogowany jest Jan Kowalski. W jednym z aktywnych okien ma otwarty formularz nowego paragonu. Do kasy podchodzi inny pracownik Maria Boroń wraz z klientem, któremu doradziła zakup odpowiedniego radioodbiornika. Jan Kowalski skanuje czytnikiem produkt, a następnie wybiera zmianę obsługującego dokument. Maria Boroń skanuje swoją kartę pracowniczą. W polu Obsługujący widnieje teraz: Maria Boroń. Taka informacja może być później wykorzystana w raporcie sprzedaży i mieć wpływ na premiowanie pracowników w firmie.

Okno autoryzacji

Okno autoryzacji

Dostęp do obiektów lub wykonywania akcji wymaga od użytkownika posiadania odpowiednich uprawnień. W przeciwnym wypadku zostanie wyświetlone okno autoryzacji.
Okno autoryzacji
W oknie autoryzacji należy wypełnić pola:
  • Login – w polu podpowiadana jest lista przypisanych do danego stanowiska POS operatorów zewnętrznych oraz uniwersalnych. Lista prezentuje maksymalnie 4 operatorów. Jest sortowana alfabetycznie, z możliwością przewijania oraz ograniczona zgodnie z wypełnionym w polu wyrażeniem.
  • Hasło
Operator autoryzujący musi:
  • posiadać wymagane uprawnienia do modyfikowanego obiektu lub wykonywanej akcji
  • mieć możliwość logowania na danym stanowisku POS
Autoryzacja jest operacją jednorazową. Kolejna próba wykonania akcji o ograniczonym prawie dostępu wymaga ponownego poświadczenia operatora z wyższymi prawami.
Uwaga
Nadawanie operatorom uprawnień do obiektów odbywa się w systemie ERP.
Przykład
W firmie XYZ wprowadzona jest procedura potwierdzania przez kierownika lub jego zastępcę wystawiania reklamacji. Klient przy stanowisku sprzedaży zgłasza reklamację butów ze złamanym obcasem. Kasjer obsługujący klienta wybiera z poziomu listy reklamacji przycisk [Dodaj]. Pojawia się okno autoryzacji, ponieważ kasjer ma uprawnienia tylko do podglądu reklamacji. Kasjer wzywa kierownika sklepu, który wypełnia wymagane pola i potwierdza okno autoryzacji. W aplikacji pojawia się formularz dodawania nowej reklamacji sprzedaży. Kasjer może teraz kontynuować wykonywaną czynność.

Klawiatura ekranowa

Klawiatura ekranowa

Aplikacja dostosowana jest do współpracy z ekranami dotykowymi. W związku z tym, na danym stanowisku POS jest możliwość aktywowania klawiatury dotykowej.
Klawiatura ekranowa
W tym celu, należy przejść do katalogu instalacyjnego aplikacji i w pliku POS2.exe.config wprowadzić następująca zmianę w sekcji <appSettings>: <add key="OnScreenKeyboardEnabled" value="true" /> Po zapisaniu zmian oraz ponownym uruchomieniu aplikacji klawiatura dotykowa będzie pojawiać się dla edytowalnych tekstowo pól.

Limit stanu kasy

Limit minimalny stanu kasy

Limit minimalny stanu kasy

Na stanowisku POS może zostać uruchomiona kontrola minimalnego stanu kasy. Funkcjonalność dotyczy formy płatności typu Gotówka w walucie systemowej. Oprócz ustalenia wartości limitu minimalnego można również skonfigurować: sposób kontroli (Autoryzacja, Ostrzeżenie) oraz obiekty, dla których ma ona występować.
Uwaga
Konfiguracja oraz uruchomienie obsługi limitu minimalnego stanu kasy odbywa się po stronie systemu ERP. Parametry dostępne są na karcie centrum POS -> zakładka Stanowska POS -> sekcja Limit minimalny stanu kasy/Limit maksymalny stanu kasy.
Dla opcji:
  • Autoryzacja pojawia się komunikat blokujący
  • Ostrzeżenie pojawia się notyfikacja
Kontrola limitu minimalnego może wystąpić na:
  • korektach
  • KW
  • wypłacie końcowej przy zamknięciu dnia
Przekroczenie limitu przez operatora z uprawnieniem Przekroczenie limitu stanu kasy przy wybranej opcji Ostrzeżenie, skutkuje poinformowaniem o osiągnięciu limitu za pomocą powiadomienia.
Ostrzeżenie w przypadku przekroczenia minimalnego limitu stanu kasy
Ostrzeżenie w przypadku przekroczenia minimalnego limitu stanu kasy
Przekroczenie limitu stanu kasy przy wybranej opcji Autoryzacja:
  • przez użytkownika o uprawnieniu Przekroczenie limitu stanu kasy skutkuje komunikatem blokującym. Po wybraniu opcji Tak nie pojawia się okno autoryzacji.
  • przez użytkownika nie posiadającego odpowiedniego uprawniania skutkuje komunikatem blokującym. Po wybraniu opcji Tak pojawia się okno autoryzacji.
Komunikat w przypadku próby przekroczenia minimalnego limitu stanu kasy
Komunikat w przypadku próby przekroczenia minimalnego limitu stanu kasy
Przykład
W firmie XYZ zdefiniowany jest limit minimalny stanu kasy na wartość 1000 PLN. Dla wypłat końcowych wybrana jest opcja Autoryzacja. Na kasie operator posiada 1500 PLN dla formy płatności o typie Gotówka. Podczas zamknięcia dnia operator chce wypłacić 1200 PLN. W momencie zatwierdzania pojawia się komunikat blokujący o treści: „Przekroczono minimalny limit stanu kasy. Minimalny limit stanu kasy wynosi: 1000 PLN. Stan kasy po zatwierdzeniu będzie wynosił 300 PLN. Czy chcesz kontynuować?”. Jeżeli operator zatwierdzi komunikat, to pojawi się okno autoryzacji. Nie mając odpowiednich uprawnień musi prosić o podejście przełożonego. Do kierownika należy decyzja, w jaki sposób rozwiązać zaistniałą sytuację.

Limit maksymalny stanu kasy

Limit maksymalny stanu kasy

Na stanowisku POS może zostać uruchomiona kontrola maksymalnego stanu kasy. Funkcjonalność dotyczy formy płatności typu Gotówka w walucie systemowej. Oprócz ustalenia wartości limitu maksymalnego można również skonfigurować: sposób kontroli (Autoryzacja, Ostrzeżenie) oraz obiekty, dla których ma ona występować.
Uwaga
Konfiguracja oraz uruchomienie obsługi limitu minimalnego stanu kasy odbywa się po stronie systemu ERP. Parametry dostępne są na karcie centrum POS -> zakładka Stanowska POS -> sekcja Limit minimalny stanu kasy/Limit maksymalny stanu kasy.
Dla opcji:
  • Autoryzacja pojawia się komunikat blokujący
  • Ostrzeżenie pojawia się notyfikacja – nie jest możliwa do wybrania dla dokumentów handlowych oraz KP.
Kontrola limitu maksymalnego może wystąpić na:
  • dokumentach handlowych
  • KP
  • wypłacie końcowej przy zamknięciu dnia
Przekroczenie limitu przez operatora z uprawnieniem Przekroczenie limitu stanu kasy przy wybranej opcji Ostrzeżenie, skutkuje poinformowaniem o osiągnięciu limitu za pomocą powiadomienia.
Ostrzeżenie w przypadku przekroczenia maksymalnego limitu stanu kasy
Ostrzeżenie w przypadku przekroczenia maksymalnego limitu stanu kasy
Przekroczenie limitu stanu kasy przy wybranej opcji Autoryzacja:
  • przez użytkownika o uprawnieniu Przekroczenie limitu stanu kasy skutkuje komunikatem blokującym. Po wybraniu opcji Tak nie pojawia się okno autoryzacji.
  • przez użytkownika nieposiadającego odpowiedniego uprawniania skutkuje komunikatem blokującym. Po wybraniu opcji Tak pojawia się okno autoryzacji.
Komunikat w przypadku próby przekroczenia maksymalnego limitu stanu kasy
Komunikat w przypadku próby przekroczenia maksymalnego limitu stanu kasy
Uwaga
Podczas automatycznego zamknięcia dnia, aplikacja nie weryfikuje warunków limitu stanu kasy.
Przykład
W firmie XYZ zdefiniowany jest limit maksymalny stanu kasy na wartość 1000 PLN. Na kasie operator posiada 800 PLN dla formy płatności o typie Gotówka. Klient kupuje spodnie w cenie 220 PLN i chce zapłacić gotówką. W momencie przypisania kwoty 220 PLN do formy płatności o typie Gotówka pojawia się notyfikacja o treści: „Przekroczono maksymalny limit stanu kasy dla formy płatności: Gotówka. Stan kasy po zatwierdzeniu będzie wynosić 1020 PLN.”. Operator po skończeniu obsługi klienta może wypłacić nadmiar gotówki i zanieść ją do sejfu zgodnie z obowiązującymi w firmie procedurami bezpieczeństwa.

Ujemny stan kasy

Ujemny stan kasy

Aplikacja ma możliwość kontroli ujemnego stanu kasy dla formy płatności Gotówka w walucie systemowej.
Uwaga
Włączenie kontroli ujemnego stanu kasy odbywa się po stronie systemu Comarch ERP Altum. Parametr znajduje się na karcie centrum -> zakłada Comarch POS -> Wymagana autoryzacja dla ujemnego stanu kasy.
Jeżeli dla kontroli ujemnego stanu kasy wymagana jest autoryzacja, to próba osiągnięcia ujemnego stanu kasy wywołuje komunikat blokujący.
Komunikat w przypadku próby osiągniecia ujemnego stanu kasy z wymaganą autoryzacją
Zatwierdzenie komunikatu wywoła okno autoryzacji.
Przykład
W firmie XYZ uruchomiona jest kontrola ujemnego stanu kasy z wymaganą autoryzacja. Na kasie operator posiada 200 PLN dla formy płatności o typie Gotówka. Klient chce zwrócić spodnie o wartości 220 PLN i zwrot ma zostać dokonany gotówką. Operator wystawia korektę do paragonu klienta i wybiera przyczynę Zwrot. W oknie płatności, w momencie przypisania kwoty 220 PLN do formy płatności o typie Gotówka pojawia się komunikat blokujący o treści: „Osiągnięto ujemny stan kasy. Stan kasy po zatwierdzeniu będzie wynosić: -20 PLN. Czy chcesz kontynuować?”. Po zatwierdzeniu komunikatu zostaje wyświetlone okno autoryzacji.

Francuskie przepisy VAT

Francuskie przepisy VAT

Na francuskim rynku oprogramowanie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej musi spełniać specyficzne warunki zapewniające bezpieczeństwo przetwarzanych danych oraz ich ochronę przed modyfikacją mogącą powodować negatywne skutki podatkowe. Zaznaczenie w systemie ERP parametru Zgodność z francuskimi przepisami VAT, dostępnego na formularzu firmy o stawce VAT określonej jako FR ma wpływ na funkcje aplikacji: Parametr dostępny jest na formularzu firmy.

Raporty Grand Totals

Uwaga
Funkcjonalność raportów Grand Totals dostępna jest dla firmy, dla której w systemie Comarch ERP Altum została włączona opcja Zgodność z francuskimi przepisami VAT. Parametr dostępny na formularzu firmy.
W aplikacji obsłużone są podstawowe raporty Grand Totals:
  • GTD - Grand Total Daily
  • GTM - Grand Total Monthly
  • GTA - Grand Total Annual
Dodatkowo rejestrowane są:
  • Grand Total Ticket (GTT) – generowany dla każdego dokumentu PAR, KIPAR, FS lub KIFS
  • raport „ciągły” Continuous Grand Total - przechowuje dane od początku pracy aplikacji (lub od momentu rozpoczęcia raportowania), między innymi na temat sumy płatności za dokumenty. Raport Continuous Grand Total nie jest dostępny z poziomu interfejsu.
Otwarcie lub zamknięcie dnia inicjuje otwarcie lub zamknięcie podstawowych raportów Grand Totals. Użytkownik nie ma możliwości ręcznego zamykania i otwierania tych raportów. Rozpoczęcie każdego nowego okresu musi być poprzedzone zamknięciem okresu poprzedniego. Po zamknięciu raportu za dany okres nie ma możliwości rejestrowania kolejnych transakcji w danym okresie. Ponadto, w odróżnieniu od sesji aplikacji, dla raportów musi być zachowana ciągłość. Dlatego dla okresów, w których nie odbywa się praca na stanowisku POS, również tworzone są raporty. Pierwsze otwarcie dnia w aplikacji po włączeniu funkcji raportowania Comarch POS jest równoznaczne z otwarciem pierwszego raportu dziennego, miesięcznego oraz rocznego. Ponadto wartość raportu Continuous Grand Total jest ustawiona na zero.
Uwaga
W przypadku uruchomienia funkcjonalności raportowania nie ma możliwości wyłączenia automatycznego zamykania dnia.
W celu otworzenia listy raportów należy wybrać domyślnie ukryty kafel [Dane audytowe], a następnie [Grand Totals].
Kafel [Dane audytowe]
Kafel [Grand Totals]
Na liście raportów Grand Totals prezentowane są informacje dotyczące wszystkich raportów za wyjątkiem Continuous Grand Total:
  • Numer raportu
  • Stan raportu
  • Typ
  • Wartość brutto raportu
  • Suma ciągła dla raportu
  • Data zamknięcia
Lista raportów Grand Totals
Na liście dostępne są filtry:
  • Typ – z opcjami Dzienny, Miesięczny, Roczny oraz Dokument (domyślnie ukryty)
  • Data
  • Stan – z opcjami Otwarty oraz Zamknięty
Na podglądzie raportu prezentowane są:
  • Numer raportu
  • Data i godzina otwarcia
  • Data i godzina zamknięcia
  • Zamknięty przez
  • Stan początkowy sumy ciągłej
  • Wartość brutto w podziale na stawki VAT
  • Suma brutto
  • Stan końcowy sumy ciągłej
  • Podpis elektroniczny – przycisk umożliwiający podgląd podpisu w osobnym oknie
  • Poprzedni podpis elektroniczny
Na podglądzie zamkniętego raportu widoczny jest również przycisk [Weryfikacja podpisu].
Uwaga
Weryfikacja podpisów dla raportów GTT jest możliwa tylko w aplikacji. Pozostałe raporty można również zweryfikować w systemie ERP.
W momencie zamknięcia raportu okresowego Grand Totals generowany jest plik XML archiwizujący dany okres. Dzięki temu:
  • w przypadku audytu jest możliwość weryfikacji zgodności raportu zarchiwizowanego z raportem w aplikacji
  • w przypadku potrzeby corocznego zarchiwizowania raportów na inny nośnik danych, wystarczy odnaleźć oraz przekopiować pliki za dany okres czasu
  • w przypadku braku danych w bazie aplikacji (np. w wyniku awarii bazy danych), nadal pozostają informacje o raportach okresowych w postaci zarchiwizowanych plików
Uwaga
Podgląd archiwum jest możliwy w systemie ERP.

Wyszukiwanie dokumentów

Wyszukiwanie dokumentów

Wyszukiwanie dokumentów

Na stanowisku POS, w polu z filtrem tekstowym można wyszukiwać dokumenty na dwa sposoby:
  • Lokalnie – dokument jest wyszukiwany tylko w lokalnej bazie stanowiska POS. W przypadku, gdy nie zostanie znaleziony, pojawi się komunikat „Brak wyników wyszukiwania”.
Wyszukiwanie lokalne dokumentów
  • Globalnie – dokument jest wyszukiwany najpierw w lokalnej bazie POS, a następnie w bazie systemu ERP. W przypadku, gdy żaden dokument nie zostanie znaleziony w bazie lokalnej, pojawi się komunikat z pytaniem: „Brak wyników wyszukiwania. Czy chcesz kontynuować wyszukiwanie również w systemie ERP?” W sytuacji, gdy zostanie znaleziony co najmniej jeden pasujący dokument, u dołu listy wyświetli się pytanie: „Czy chcesz kontynuować wyszukiwanie również w systemie ERP?”. W obu przypadkach, po naciśnięciu przycisku [Szukaj], zostanie przeszukana baza ERP w ramach firmy, do której należy stanowisko POS.
Uwaga
Funkcjonalność globalnego wyszukiwania dokumentów wymaga włączonego trybu pracy online.
Wyszukiwanie globalne dokumentów
Uwaga
Konfiguracja sposobu wyszukiwania dokumentów odbywa się po stronie systemu ERP.
Przykład
Firma XYZ ma dwa sklepy odzieżowe: w Krakowie oraz Rzeszowie. Podczas delegacji biznesowej w Krakowie, kontrahent kupuje koszulę w rozmiarze L. Po powrocie do domu okazuje się, że koszula jest na niego za mała. Kontrahent jedzie do najbliższego sklepu XYZ w Rzeszowie i prosi w kasie o wymianę koszuli na inny rozmiar. W bazie lokalnej stanowiska POS użytkownik nie ma paragonu, który przyniósł kontrahent. W celu przeprowadzenia procesu wymiany wprowadza numer paragonu w polu z filtrem tekstowym listy dokumentów handlowych i naciska [Szukaj]. Jeżeli stanowisko POS pracuje w trybie online, a dokument w systemie ERP był widoczny dla centrum, do którego jest ono podpięte, to po chwili pojawia się wynik wyszukania. Dzięki temu operator stanowiska POS w Rzeszowie może dokonać procesu wymiany na podstawie paragonu utworzonego na stanowisku POS w Krakowie.

Atrybuty

Atrybuty

Atrybuty

Atrybuty służą do przechowywania dodatkowych informacji o obiektach występujących w aplikacji Comarch POS, takich jak:
Uwaga
Definiowanie atrybutów oraz konfiguracja ich widoczności dla stanowiska POS odbywa się po stronie systemu ERP.
Na stanowisku POS obsługiwane są atrybuty typu:
  • Tekst
  • Liczba
  • Lista
  • Data
Uwaga
We współpracy z systemem Comarch ERP Enterprise można definiować format atrybutu dla typu Date. Format może być również konfigurowalny jako typ atrybutu: DateAndTime. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie informacji o dacie i godzinie z systemu Comarch ERP. Należy pamiętać, że z poziomu stanowiska POS nie jest możliwe ustawienie godziny. Atrybut ustawiany jest na poziomie systemu Comarch ERP Enterprise.
  • Wartość logiczna
  • Słownik
Uwaga
Na stanowisku POS nie są obsługiwane atrybuty przyjmujące na obiekcie wiele wartości (atrybuty wielowartościowe).
W zależności od konfiguracji w systemie ERP, atrybuty mogą być edytowalne lub nieedytowalne. Wartości atrybutów synchronizowane do systemu ERP są widoczne przy podglądzie danego obiektu. W przypadku użycia na obiekcie atrybutów oznaczonych jako wymagane, należy określić ich wartości. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwości zatwierdzenia dodawania obiektu. Aplikacja wyświetli wówczas jeden z poniższych komunikatów:
  • „Uzupełnij pole „[nazwa_atrybutu]”
  • „Pole [nazwa_atrybutu] nie może być puste”
Wymagalność danego atrybutu można określić z poziomu modyfikacji widoku.
Wymagalność atrybutów na formularzu kontrahenta
Z poziomu systemu ERP można określić, czy dany atrybut (typu: Tekst, Liczba, Słownik, Wartość logiczna, Data) ma być widoczny na liście obiektów jako kolumna.

Artykuł

Atrybuty prezentowane są na podglądzie karty artykułu, w zakładce Właściwości.
Atrybuty na podglądzie karty artykułu
Na karcie artykułu atrybuty nie są możliwe do edycji.

Kontrahent

Atrybuty prezentowane są w dwóch miejscach:
  • Na podglądzie karty kontrahenta – tylko atrybuty z ustaloną wartością, które są przypisane do obiektu Kontrahent. Nie ma tu możliwości edycji wartości atrybutów.
Atrybuty prezentowane w oknie Szczegóły kontrahenta biznesowego
  • Z poziomu dodawania/edycji szczegółów kontrahenta – wszystkie atrybuty przypisane do obiektu Kontrahent. Istnieje tu możliwość edycji wartości atrybutów.
Atrybuty w oknie Edycja kontrahenta biznesowego
Atrybuty w oknie Edycja kontrahenta biznesowego

Dokument

Atrybuty prezentowane są w oknie podglądu/dodawania dokumentu.
Atrybuty na dodawanej reklamacji sprzedaży
Dla atrybutów typu Lista możliwe jest wyszukiwanie wartości. Pole wartości jest edytowalne:
  • jeśli wprowadzona wartość jest zgodna z istniejącymi na liście wartościami, to zostanie ustawiona najbardziej pasująca wartość
  • jeśli wprowadzona wartość nie jest zgodna z istniejącymi na liście wartościami, (użytkownik doda nowy znak, który nie odpowiada żadnej wartości), to całość pola zostanie wyczyszczona
Przykład
W systemie ERP został zdefiniowany atrybut typu Lista, o nazwie Opiekun kontrahenta, o wartościach:
  • Kowalski
  • Kowalczyk
  • Nowak
Atrybut został przypisany do paragonu. Na stanowisku POS, na paragonie, po wprowadzeniu dla atrybutu Opiekun kontrahenta wyrażenia „Kowal”, dopisze się najbardziej pasująca wartość - Kowalski. Sam nadal znajduje się po literze „l”: Kowal|ski. Po dopisaniu kolejnej litery „d”, wprowadzone wyrażenie („Kowald”) zostanie wymazane.

Przenoszenie wartości atrybutów z karty kontrahenta na dokument

Konieczne jest przypisanie w systemie ERP tych samych klas atrybutów zarówno do karty kontrahenta, jak i dokumentu. Przepisanie wartości określonej dla atrybutu na karcie kontrahenta nastąpi w momencie wskazania tego kontrahenta na dokumencie. W przypadku, gdy użytkownik wcześniej wypełnił wartości tych atrybutów na dokumencie, następnie zmieni kontrahenta i zdecyduje się na aktualizację tych danych, wartości wspólnych atrybutów zostaną zmienione na te określone na karcie kontrahenta. Pozostałe wartości atrybutów dokumentu nie zostaną zmienione.
Przykład
W systemie ERP zdefiniowany jest atrybut typu Lista o nazwie Czy posiada kartę Stałego Klienta?. Atrybut jest możliwy do podglądu na stanowisku POS i jest podpięty do obiektów Kontrahent oraz Paragon. Kontrahent Laneco Lab ma ustaloną wartość Posiada. Operator stanowiska POS, wybierając na paragonie kontrahenta Laneco Lab, widzi w atrybutach dokumentu, że transakcja dotyczy stałego klienta. Zgodnie z procedurami, które obowiązują w sklepie, przed zatwierdzeniem dokumentu operator informuje klienta o promocjach dostępnych tylko dla członków programu lojalnościowego.
Przenoszenie wartości atrybutu z karty kontrahenta na dokument

Przenoszenie wartości atrybutów z karty artykułu na element dokumentu

Konieczne jest przypisanie w systemie ERP tych samych klas atrybutów i określenia dla nich wartości zarówno do kart artykułu, jak i do elementu dokumentu. Przeniesienie wartości nastąpi w momencie dodania artykułu na pozycję dokumentu.
Przykład
W systemie ERP zdefiniowany jest atrybut typu Wartość logiczna o nazwie Nowość. Atrybut jest możliwy do podglądu na stanowisku POS i jest podpięty do obiektów Artykuł oraz Element paragonu. Artykuł Perfumy Lady ma ustaloną wartość Tak. Operator stanowiska POS, dodając na paragon artykuł Perfumy Lady, widzi w atrybutach pozycji dokumentu, że produkt jest nowością. Firma XYZ wykorzystuje taką informację do raportów dotyczących sprzedaży nowych produktów w pierwszych tygodniach ich dystrybucji i wpływu danej strategii marketingowej.
Przeniesienie wartości atrybutu z karty towaru na pozycje paragonu
Uwaga
Wartości atrybutów przeniesione na dokument z karty kontrahenta/artykułu nie podlegają edycji.
Funkcja przenoszenia atrybutów jest dostępna także dla generowania dokumentów. Wartości atrybutów przenoszone są z dokumentu źródłowego i jego elementów na dokument generowany i jego elementy tylko dla klas atrybutów przypisanych (w systemie ERP) do obydwu typów dokumentów lub elementów dokumentów.
Uwaga
Wartości atrybutów przeniesione na dokument docelowy nie podlegają edycji.

Skanowanie kontekstowe

Skanowanie kontekstowe

Skanowanie kontekstowe

Funkcjonalność skanowania kontekstowego polega na:
  • rozpoznawaniu skanowanego obiektu, na podstawie zdefiniowanej dla niego maski kodu
  • wykonaniu odpowiedniej akcji, w zależności od miejsca, w którym został zeskanowany kod obiektu
Uwaga
Definiowanie maski kodu obiektu oraz uruchomienie funkcjonalności skanowania kontekstowego odbywa się po stronie systemu ERP.
Miejsca, w których zeskanowanie kodu obiektu nie wywołuje żadnej akcji:
  • Ekran logowania
  • Okna modalne (m.in. komunikaty, dodawanie adresu kontrahenta)
  • Widok otwarcia/zamknięcia dnia (z wyjątkiem skanowania pracownika)
Uwaga
Kody EAN_128 są alfanumeryczne. W Comarch Retail POS obsługiwane są następujące AI:
  • 01
  • 10
  • 15
  • 17
  • 30
  • 310y
  • 37

Kontekstowe skanowanie kontrahenta

W przypadku zeskanowania kodu kontrahenta:
  • Na dokumencie (PAR, FS, OS, ZS, FSL, RLS, TF lub korekcie ręcznej) wskazany kontrahent ustawi się jako Nabywca/Odbiorca. Na potwierdzeniu wywozu, na dokumencie TF wyłączone jest skanowanie kontekstowe dla obiektu Kontrahent.
  • Na dokumentach kasowych (KP/KW) wskazany kontrahent ustawi się jako Płatnik.
  • Na liście kontrahentów wskazany kontrahent zostanie wyszukany.
  • W dowolnym innym miejscu otworzy się karta kontrahenta w trybie podglądu.

Kontekstowe skanowanie artykułu

W przypadku zeskanowania kodu artykułu (lub numeru partii):
  • Na liście artykułów wskazany artykuł zostanie wyszukany.
  • Na dokumencie wskazany artykuł zostanie dodany jako element dokumentu (nie dotyczy dokumentu TF).
  • W dowolnym innym miejscu otworzy się lista artykułów przefiltrowana do wskazanego artykułu/partii.
W przypadku zeskanowania numeru partii na oknie Wybierz właściwości (wybór cech), zostanie wyszukana odpowiednia partia wskazanego artykułu oraz podmieniona na liście elementów dokumentu.

Kontekstowe skanowanie pracownika

W przypadku zeskanowania numeru karty pracownika/operatora:
  • Na dokumencie (PAR, FS, korektach, ZS, OS, MM-, PRP, KP, KW, FSL, RLS, TF) wskazany pracownik zostanie ustawiony jako Obsługujący.
  • Na otwarciu/zamknięciu dnia wskazany pracownik zostanie ustawiony jako Obsługujący.
  • W dowolnym innym miejscu nie zostanie wywołana żadna akcja.
Uwaga
Na dokumencie KP/KW zeskanowanie pracownika nie ustawi go w polu Płatnik.
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego. Klient przy stanowisku sprzedażowym zgłasza reklamację butów. Zalogowany do aplikacji operator Amelia Róża nie ma wystarczających uprawnień do wystawiania reklamacji, dlatego prosi o podejście swojego przełożonego. W międzyczasie zdążyła powstać kolejka. W związku z tym, operator Amelia uruchamia drugie stanowisko, żeby móc obsłużyć innych klientów. Kierownik przychodzi do pierwszego stanowiska POS, a następnie wpisuje w oknie autoryzacji swój login oraz hasło. Na otwartym formularzu reklamacji jako Obsługujący ustawiony jest domyślnie zalogowany operator, czyli Amelia Róża. Ponieważ operator Amelia jest zajęta innymi klientami, kierownik sam przejmuje obowiązek przyjęcia reklamacji. Skanuje swoją kartę pracowniczą, co skutkuje automatycznym przypisaniem jego loginu do okna Obsługujący dokumentu RLS.

Kontekstowe skanowanie dokumentu

W przypadku zeskanowania numeru dokumentu:
  • Na liście dokumentów danego typu wskazany dokument zostanie wyszukany.
  • W dowolnym innym miejscu zostanie on wyszukany lokalnie (również na parkingu). Po wyszukaniu wyświetli się okno z podglądem danego dokumentu. W przypadku wyszukania dokumentu z parkingu, zostanie on otwarty w trybie edycji.
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego. Klient przy stanowisku sprzedażowym pyta o status swojego zamówienia. Operator bierze od klienta dokument ZS i skanuje go z poziomu widoku listy artykułów. Aplikacja wyszukuje lokalnie dokument i otwiera go w trybie podglądu. Klient otrzymuje informację, że zamówienie jest już przygotowane do wysyłki i jego odbiór będzie możliwy za 2-3 dni robocze.
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego. Klient otrzymał mailowe potwierdzenie czekającej na odbiór przesyłki w sklepie stacjonarnym. Kolejnego dnia roboczego idzie z dokumentem zamówienia do sklepu. Operator bierze od klienta dokument ZS i skanuje go z poziomu widoku listy zamówień sprzedaży. Aplikacja wyszukuje dokument na liście, ale go nie otwiera. Dzięki temu użytkownik może wybrać opcję [Generuj], a następnie [Paragon]. Klient po opłaceniu otrzymuje przesyłkę oraz wygenerowany paragon.

Kontekstowe skanowanie bonu

W przypadku zeskanowania numeru bonu (jeżeli nie jest powiązany z kontrahentem jako karta stałego klienta):
  • Na dokumencie handlowym zostanie dodany wskazany bon jako element do sprzedaży.
  • Na KP/KW zostanie przyjęta płatność w formie Bon własny.
  • Na oknie płatności otworzy się okno dodawania bonów własnych i doda się do niego wskazany bon.
  • W pozostałych miejscach systemu otworzy się lista artykułów zawężoną do wskazanego bonu.

Kontekstowe skanowanie karty lojalnościowej

W przypadku zeskanowania bonu (z opcją Program lojalnościowy) lub karty lojalnościowej powiązanych z kontrahentem (analogicznie jak dla skanowania kodu kontrahenta):
  • Na dokumentach ustawi się powiązany do wskazanego bonu kontrahent jako Nabywca/Odbiorca.
  • W pozostałych miejscach systemu otworzy się do podglądu karta powiązanego kontrahenta.
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego. Operator wystawia na stanowisku POS dokument handlowy, a następnie skanuje kartę lojalnościową kontrahenta (lub bon powiązany z kontrahentem). Skutkuje to automatycznym przypisaniem tego kontrahenta do aktywnego dokumentu. Zeskanowanie tej samej karty w innym miejscu aplikacji skutkuje otwarciem podglądu karty kontrahenta.

Kontekstowe skanowanie kuponu rabatowego

W przypadku zeskanowania kodu kuponu rabatowego:
  • W oknie dokumentu ZS/PAR/FS oraz w przypadku procesu wymiany na dokumencie KIPAR/KIFS spowoduje:
    • Dodanie kuponu, jeżeli promocja jest dostępna dla wskazanego kontrahenta.
    • Nienaliczenie kuponu, jeżeli promocja nie jest dostępna dla wskazanego kontrahenta.
    • Nienaliczenie kuponu oraz odpowiedni komunikat informujący, jeżeli kod kuponu został wykorzystany, zablokowany lub stracił ważność.
  • W pozostałych miejscach spowoduje jego wyszukanie oraz wywołanie jego podglądu.
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego. Klient otrzymał kupon rabatowy, przyznający 20 zł rabatu przy zakupie dwóch książek gatunku Kryminał. Przy stanowisku sprzedażowym klient okazuje kupon rabatowy. Operator skanuje kod kuponu z poziomu widoku wystawianego paragonu. Ponieważ zostały spełnione warunki kuponu rabatowego, zeskanowanie skutkuje automatycznym dodaniem kuponu na dokument i wywołaniem rabatu wartościowego na kwotę 20 zł.