W aplikacji Comarch POS dostępne są standardowe wydruki, które można modyfikować i dostosowywać do wymagań Klienta. Definicje wydruków dostępnych na stanowisku POS znajdują się standardowo w lokalizacji: C:\Retail\POS2\Printouts.
Folder z wydrukami Comarch POS
Domyślną lokalizację wydruków można zmienić edytując wpis:
<add key="PrintoutsDirectory" value="C:\Retail\POS2\2021_2\Printouts" /> znajdujący się w pliku POS2.exe.config dostępnym w katalogu Comarch Retail POS.
Ścieżka do wydruków w pliku POS2.exe.config
Na stanowisku POS standardowo dostępne są wydruki:
Korekty faktury zaliczkowej
Faktury zaliczkowej
Protokołu przyjęcia zwrotu/reklamacji
Noty debetowej
Przesunięcia międzymagazynowego
Operacji kasowych
Zamknięcia zmiany kasjera
Protokołu rozbieżności
Paragonu
Korekty ilościowej paragonu
Faktury sprzedaży
Korekty ilościowej faktury sprzedaży
Zamówienia sprzedaży
Oferty sprzedaży
Tax Free
Każda definicja znajduje się w oddzielnym katalogu, którego nazwa jest jednocześnie nazwą definicji. Wewnątrz w katalogu muszą zostać umieszczone co najmniej trzy pliki definiujące: źródło danych, układ wydruku oraz jego wygląd. Każdy z tych plików musi być poprawnym plikiem xml o określonej nazwie. W folderze danej definicji wydruku znajdują się pliki:
Aby dodać nowy wydruk należy utworzyć jego definicję tworząc pliki Data, Layout i Style, następnie zapisać je w formacie xml.
Istnieje możliwość dodania kilku definicji dla jednego dokumentu. Nowe definicje wydruków znajdują się również w folderze C:\Retail\POS2\Printouts.
Po dodaniu dodatkowych definicji wydruku na stanowisku POS podczas wydruku danego dokumentu, operator ma możliwość wyboru definicji wydruku:
Dostępne wydruki dla dokumentu paragon
Na bazie POS istnieją dwie istotne tabele, dotyczące wydruków:
Printouts – zawiera informacje o podpiętych wydrukach do danego stanowiska POS, a także aktywności danego wydruku i ilości kopii jakie ma tworzyć
PrintoutAvailability – zawiera informacje o dostępnych definicjach wydruków i ich miejscu w systemie
Aplikacja Printouts Editor
Aplikacja umożliwia podgląd wydruku na podstawie przykładowego dokumentu, oraz wprowadzenie modyfikacji istniejących definicji wydruków lub dodania nowej. Aplikacja znajduje się w katalogu instalacyjnym Comarch ERP Altum, domyślna ścieżka: C:\Comarch ERP Altum\Headquarters\PrintoutsEditor.
Uwaga
W przypadku braku instalatora, należy skontaktować się z Asystą Techniczną, w celu udostępnienia aplikacji.
Główne okno aplikacji Printouts Editor
Z górnego menu dostępne są przyciski w sekcji Baza:
[Połączenie] – otwiera okno z danymi do połączenia z bazą, należy uzupełnić:
Nazwę serwera – serwer SQL z bazą danych POS
Nazwę użytkownika – nazwa użytkownika SQL
Hasło – hasło użtkownika SQL
Nazwę bazy danych – nazwa zrestorowanej bazy POS
Okno logowania połączenia z bazą POS
W oknie po wybraniu przycisku [Login] następuję weryfikacja wprowadzonych danych. Po poprawnym wprowadzeniu danych z prawej strony zostanie wyświetlony komunikat o połączeniu do bazy wprowadzonej w oknie logowania.
[Wczytaj Bazę] – umożliwia bezpośrednie wczytanie bazy z wybranej lokalizacji. Należy wybrać plik o rozszerzeniu .mdf
Uwaga
Wybrana baza nie może być zrestorowana na serwerze.
w sekcji Wydruki:
[Nowy] – umożliwia tworzenie nowego wydruku, po wybraniu przycisku otwiera się standardowy format wydruku składający się z kilku zakładek
Standardowy format wydruku po wybraniu przycisku [Dodaj]
[Otwórz] – otwiera do podglądu/modyfikacji wybraną definicję wydruku
[Zapisz] – zapis wprowadzonych zmian w otwartym wydruku
Podgląd definicji wydruku
Po wprowadzeniu danych logowania do połączenia i wybraniu przycisku [Otwórz], użytkownik ma możliwość wybrać definicję wydruku, do podglądu na podstawie istniejącego dokumentu w bazie.
Okno wyboru definicji wydruku
Na przykład użytkownik wybiera z folderu C:\Retail\POS2\Printouts definicję wydruku o nazwie: POS20_PL_ReceiptDetails. Otworzy się widok składający się z kilku zakładek:
Data – prezentowane są dane z pliku Data.xml
Layout – prezentowane są dane z pliku Layout.xml
Style – prezentowane są dane z pliku Style.xml
Parameters – należy wprowadzić parametr wydruku, jest to ID odpowiedniego dokumentu istniejącego w bazie POS
Podgląd definicji wydruku POS20_PL_ReceiptDetails
Zakładka Parameters
Po pierwszym otworzeniu wybranej definicji wydruku obok zakładki Parameters pojawia się znak ostrzegawczy z wykrzyknikiem, który informuję o braku parametrów wydruku, przez co fizyczny podgląd wydruku nie jest możliwy.
Zakładka Parameters
Parametrem wydruku jest ID dokumentu z tabeli Documents.TradeDocuments z bazy POS, ponieważ podgląd jest możliwy na przykładowym dokumencie.
Uwaga
Należy pamiętać, żeby w wybranej definicji wydruku otwierany był odpowiedni typ dokumentu na przykład dla POS20_PL_ReceiptDetails musi to być paragon.
Podgląd definicji wydruku na konkretnym przykładzie dokumentu
Po załadowaniu parametrów wydruku, na konkretnym dokumencie widzimy jakie dane wyświetlane są na podglądzie wydruku. Z tego poziomu jesteśmy w stanie modyfikować dane w zakładkach Data, Layout i Style.
Udostępnienie wydruku na stanowisku POS (Comarch ERP Altum)
Po stworzeniu swojego wydruku należy go zaimportować po stronie Altum. W tym celu otwieramy okno konfiguracji wydruków (Konfiguracja -> Narzędzia -> Wydruki). Odnajdujemy miejsce gdzie chcemy wpiąć wydruk.
Lista możliwych miejsc gdzie można wpiąć wydruk dostępny na stanowisku POS:
Szczegóły faktury sprzedaży
Szczegóły paragonu
Szczegóły operacji kasowo-bankowej
Szczegóły korekty ilościowej faktury sprzedaży
Szczegóły korekty ilościowej paragonu
Szczegóły zmiany kasjera
Raport dzienny
Szczegóły reklamacji sprzedaży
Szczegóły MM-
Szczegóły dokumentu PRP
W każdym z powyższych miejsc wydruk zostanie uruchomiony po zatwierdzeniu / zapisaniu dokumentu danego typu.
Po odnalezieniu właściwego miejsca naciskamy przycisk Dodaj.Lista wydruków
Wpisujemy nazwę wydruku, zmieniamy Typ formatu na POS 2.0.
Dodanie nowego wydruku
Następnie naciskamy przycisk Zbuduj definicję z grupy przycisków Raport POS 2.0. Otwiera nam się okno gdzie wskazujemy pliki wchodzące w skład wydruku i naciskamy Otwórz.
Budowanie definicji wydruku
Po zaimportowaniu wydruku do bazy otrzymujemy komunikat o poprawnym zaimportowaniu definicji i zapisujemy wydruk.
Następnie przechodzimy do konfiguracji stanowiska POS na zakładkę wydruki (Konfiguracja -> Struktura praw-> Edytujemy właściwe centrum -> Zakładka Stanowiska POS -> Edycja wybranego stanowiska POS -> Zakładka Wydruki). Na liście dostępnych miejsc dołączamy dodany przed chwilą wydruk.
Na oknie definicji wydruków dostępny jest parametr „Drukuj na domyślnej drukarce systemowej”. Po zaznaczeniu tego parametru wydruk będzie odbywał się na domyślnej drukarce systemowej z pominięciem wyboru drukarki.
Dołączenie wydruku do stanowiska POSOkno konfiguracji stanowiska POS zakładka Wydruki
Przechodzimy na stanowisko POS, gdzie uruchamiamy aktualizację danych. Po aktualizacji danych nowy wydruk zostaje przesynchronizowany do folderu wskazanego w POS.exe.config w kluczu o nazwie PrintoutsDirectory (domyślnie c:\Retail\POS2\Printouts\ ).
Folder stanowiska POS z przesynchronizowanymi wydrukami
Po synchronizacji wydruku nadawana jest unikalna nazwa (guid).
Na bazie firmowej można zweryfikować, za pomocą poniższego skryptu, który wydruk o jakiej nazwie do folderu o jakiej nazwie został przesynchronizowany.
Zapytanie weryfikujące nazwę folderu wydruku
Udostępnienie wydruku na stanowisku POS (Comarch ERP Enterprise)
Aplikacja Comarch POS: Wydruki umożliwia przypisanie wydruków do poszczególnych typów dokumentów. Oznacza to, że wydruk dla danego dokumentu można zdefiniować globalnie dla jednego lub wszystkich kanałów sprzedaży (jednego lub kilku stanowisk POS, do których jest przypisany dany kanał sprzedaży).
Uwaga
Układ i treść wydruku można następnie indywidualnie dostosować i przypisać do poszczególnych kanałów sprzedaży.
Aplikacja składa się z nagłówka oraz obszaru roboczego.
Aplikacja Comarch POS: Wydruki
Nagłówek aplikacji
W nagłówku aplikacji znajduje się pole Kod. W celu zdefiniowania nowego wydruku należy wprowadzić w nim unikalny kod. Aby wyświetlić istniejący wydruk należy wybrać przycisk [Pomoc wyszukiwania wartości]. Po jego wybraniu pojawi się okno z możliwością odszukania odpowiedniej konfiguracji wydruku dla wskazanego kodu.
Funkcja wyszukiwania konfiguracji dla wskazanego kodu wydruku w aplikacji Comarch POS: Wydruki
Po wybraniu przycisku [Start] wyświetlona zostanie lista z możliwością wybrania danego kodu. Istnieje możliwość wyświetlenia listy filtrowanej według wskazanego kodu (oznaczenia wydruku). Po kliknięciu na wybraną konfigurację wydruku zostanie ona wyświetlona w nagłówku aplikacji.
Przykładowy wynik wyszukiwania dla kodu Receipt w aplikacji Comarch POS: Wydruki
W nagłówku aplikacji użytkownik ma możliwość zdefiniowania nowej konfiguracji, a także modyfikacji ustawień dla danego kodu oraz usunięcia istniejących już ustawień.
Aby zdefiniować nowy kod należy wybrać przycisk [Nowy] lub [Duplikuj] jeżeli powinno nastąpić powielenie już istniejącego.
Definiowanie nowego wydruku w aplikacji Comarch POS: Wydruki
Po wybraniu przycisku [Nowy] w nagłówku pojawi się nowa karta z możliwością określenia poszczególnych wartości w polach:
Kod(pole wymagane) – unikalne oznaczenie wydruku
Nazwa– nazwa danego wydruku, maksymalna długość nazwy to 255 znaków
Organizacja– organizacja, do której zostanie przypisany wydruk
Kanał sprzedaży– kanał sprzedaży, dla którego będzie dostępny wydruk
Przykład:
Dla kanału sprzedaży POS_DK użytkownik chce zdefiniować dedykowany wydruk dla faktury sprzedaży. W tym celu zaznacza parametr Aktywny i uzupełnia:
Kod – FS
Nazwa – Wydruki handlowe – faktura sprzedaży
Organizacja – 00000
Kanał sprzedaży – DK
KStore – Documents à POS à Printouts (ścieżka w repozytorium wiedzy, w której przechowywane są wydruki)
Liczba kopii – 1
Zdefiniowany wydruk w aplikacji Comarch POS: Wydruki
Obszar roboczy
Po wybraniu przycisku [Nowy] w tabeli pojawi się nowy wiersz z możliwością określenia poszczególnych wartości w kolumnach:
Widok– pozwala na wskazanie widoku aplikacji odpowiadającego danemu obszarowi stanowiska POS, w którym dany wydruk będzie wykorzystany.
Przykład:
Jeżeli użytkownik wskaże widok Szczegóły faktury sprzedaży, to zdefiniowany wydruk będzie możliwy do wykorzystania dla dokumentu faktury sprzedaży.
Dla cyfrowych lub papierowych wydruków– umożliwia wskazanie czy wydruk ma być cyfrowy czy papierowy, jeden wydruk może być dodany zarówno jako cyfrowy jak i papierowy
Domyślny– wydruk będzie traktowany jako domyślny dla wskazanego kanału sprzedaży lub organizacji
Dostępne przy zatwierdzaniu– zaznaczenie parametru powoduje, że wydruk jest dostępny podczas zatwierdzania dokumentu na stanowisku POS. Jeżeli dla danego widoku dostępnych jest wiele wydruków, użytkownik musi wybrać który ma zostać wydrukowany.
Po wprowadzeniu ustawień należy dokonać zapisu za pomocą przycisku [Zapisz].
W celu udostępnienia danych na stanowisku POS, należy uruchomić aplikację Eksport metadanych POS.
Uruchomienie wydruku na stanowisku POS
Domyślnie wydruk uruchamiany jest po zatwierdzeniu / zapisaniu dokumentu. Wyjątkiem tutaj jest wydruk paragonu (gdzie domyślnie uruchamiany jest wydruk na drukarce fiskalnej zamiast wydruku na zwykłej drukarce).
Ponowny wydruk dokumentu jest dostępny z listy dokumentów lub z poziomu podglądu dokumentu.
Miejsca na stanowisku POS z których możliwe jest uruchomienie wydruku:
Podgląd dokumentu uruchomiony z listy dokumentów handlowych – wydruk dokumentu który aktualnie jest w podglądzie. możliwy wydruk dokumentu paragonu, faktury sprzedaży, korekty ilościowej paragonu, korekty ilościowej faktury.
Zatwierdzenie dokumentu handlowego - w zależności czy instalacja jest polska czy nie polska (przykładowo we Francji i Niemczech nie ma fiskalizacji na drukarce fiskalnej) zostanie podjęta następująca akcja:
Jeśli zatwierdzimy paragon czy fakturę na instalacji polskiej, wydruk zostanie uruchomiony albo na drukarce fiskalnej (w przypadku paragonu) albo na zwykłej drukarce (w przypadku faktury).
Jeśli zatwierdzimy paragon czy fakturę na innej instalacji niż polska, wydruk paragonu i faktury zostanie uruchomiony na drukarce zwykłej.
Zatwierdzenie dokumentu reklamacji - Dodatkowo wydruk reklamacji jest dostępny z poziomu listy reklamacji oraz z poziomu podglądu dokumentu.
Zamknięcie dnia - w trakcie zamykania dnia po zatwierdzeniu zamknięcia uruchamiany jest wydruk
Podsumowanie dnia w przypadku wybrania zamkniętego już dnia.
Zatwierdzenie dokumentu KP/KW - dodatkowo wydruk jest możliwy z poziomu podglądu dokumentu.
Zatwierdzenie edycji dokumentu MM- - dodatkowo wydruk jest możliwy z poziomu podglądu dokumentu.
Przyjęcie towaru z dokumentu MM- - dodatkowo wydruk jest możliwy z poziomu podglądu dokumentu.
Dokumentacja techniczna wydruków
Wstęp
Definicje wydruków znajdują się w katalogu c:\Retail\POS2\Printouts\. Każda definicja znajduje się w oddzielnym katalogu, którego nazwa jest jednocześnie nazwą definicji. Wewnątrz katalogu muszą zostać umieszczone co najmniej trzy pliki definiujące źródło danych, układ wydruku oraz jego wygląd. Każdy z tych plików musi być poprawnym plikiem xml o określonej nazwie. Dokładna struktura każdego z tych plików została opisana poniżej.
Źródło danych
Źródło danych dla wydruku musi zostać umieszczone w pliku o nazwie Data.xml. Głównym elementem w pliku jest data, wewnątrz którego musi się znaleźć dokładnie jeden element setf. Wewnątrz elementu setf musi się znaleźć jeden lub więcej elementów set.
Każdy element set reprezentuje jeden zbiór danych (wynik jednego zapytania SQL). Musi on zawierać dwa elementy podrzędne: name - który określa nazwę zbioru oraz query, które definiuje zapytanie SQL.
Przykładowy plik Data.xml
Przykład
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<data>
<setf>
<set>
<name>SummaryAmount</name>
<query>
SELECT
FORMAT(Value,'N2','pl-PL') as Amount, c.Symbol as Currency
from Configuration.Currencies c, [Documents].[TradeDocuments] ts
join Documents.Payments dp on dp.DocumentId = ts.Id
where ts.Id = {0} and c.IsSystem = 1
</query>
</set>
<set>
<name>DocumentRates</name>
<query>
SELECT cvr.Name as Name,
FORMAT(dva.NetValue,'N2','pl-PL') as NetValue,
FORMAT(dva.GrossValue,'N2','pl-PL') as GrossValue,
FORMAT(dva.VatValue,'N2','pl-PL') as Vat
FROM Documents.VATAggregates dva
JOIN Configuration.VATRates cvr ON cvr.id = dva.VATRateId
where DocumentId={0}
</query>
</set>
</setf>
</data>>
Zapytanie może być standardowym zapytaniem SQL lub nazwą procedury składowanej, która zwraca żądany wynik. Aby skorzystać z procedury składowanej do elementu query należy dodać atrybut type z wartością StoredProcedure
Parametry źródła danych
Przy wykonywaniu zapytań z pliku Data.xml przekazywane są do nich parametry zależne od typu oraz kontekstu wydruku. W przykładzie powyżej wykorzystany został jeden parametr @DocumentId.
Układ wydruku
Zawartość oraz układ wydruku definiowany jest w pliku Layout.xml. Głównym elementem w pliku jest document. Musi zawierać on co najmniej element body, który zawiera główną część wydruku. Dodatkowo w elemencie document może zostać umieszony element title oraz wiele elementów header oraz footer. Zawartość elementów body, header oraz footer może zostać skomponowana z elementów opisanych w sekcji Układ. Elementy te mogą być zagnieżdżane.
Wygląd wydruku
Dostosowanie wyglądu wydruku możliwe jest poprzez plik Styles.xml. Głównym elementem pliku jest style, który zawiera elementy określające wygląd poszczególnych elementów wydruku zdefiniowanych w pliku Layout.xml.
Jednym z elementów podrzędnych elementu style jest element fonts, który określa wszystkie czcionki, które zostaną wykorzystane w wydruku. Może on zawierać, jeden lub więcej elementów font, który definiuje krój, wielkość, wygląd oraz styl fontu.
style - style czcionki. Może zawierać jedną (lub więcej wartości oddzielonych znakiem spacji) z wartośći bold, italic, underline.
Wewnątrz elementu fonts powinien znaleźć się także jeden element font z pominiętym atrybutem name. Czcionka ta będzie stosowana jako domyślny czcionka dla wydruku.
Oprócz elementu fonts w pliku Styles.xml mogą znajdować się elementy w schemacie
Przykład
<selektor>
<reguła/>
<reguła/>
[...]
</selektor>
Gdzie selektor decyduje o tym, czy podległe mu reguły zostaną zastosowane dla danego elementu. Większość selektorów ma taką samą nazwę jak element, który stylują. Np. w celu ostylowania paragrafu (element p w pliku Layout.xml) należy zastosować selektor p
Przykład
<p>
<margin top="5"/>
</p>
Powyższy przykład wszystkim paragrafom wydruku ustawi margines górny na 5 punktów.
Selektor może wybrać do ostylowania tylko wybrane elementy danego typu. W tym celu do elementu w pliku Layout.xml oraz selektora w pliku Styles.xml należy dodać atrybut class. Selektor wybierze wtedy tylko te elementy, które mają identyczną wartość atrybutu class.
Powyższy przykład ustawi font wszystkich paragrafów na normal ale te, których atrybut class to title zostanie ustawiony font title.
Dokładny opis innych atrybutów selektorów oraz spis reguł stylujących znajduje się w sekcji Wygląd. Lista selektorów oraz reguł, które można zastosować dla danego elementu znajduje się w opisie poszczególnych elementów w sekcji Układ.
Reguły z pliku Styles.xml stosowane są od góry do dołu tzn. jeżeli dwa selektory dopasują ten sam element i zawierają one takie same reguły z innymi wartościami to zostanie zastosowana wartość występująca później.
Układ wydruku
Wszystkie dostępne elementy, które mogą zostać zastosowane podczas tworzenia układu wydruku zostały opisane w tej sekcji. Opis każdego elementu zawiera następujące sekcje:
Zawartość - opisuje jakie elementy podrzędne można umieścić wewnątrz danego elementu.
Parametry - opisuje wszystkie dostępne atrybuty jakie można dodać do elementu i co oznaczają.
Elementy stylujące - zawiera listę selektorów, które dopasowują dany element w pliku Styles.xml
Elementy podrzędne - opcjonalna sekcja opisująca elementy, które mogą wystąpić tylko wewnątrz danego elementu. Dla każdego elementu podrzędnego zachowany jest układ opisu taki sam jak dla głównego elementu.
Przykład - zawiera fragment kodu z przykładowym wykorzystanie opisywanego elementu.
Elementy
Barcode
Opis
Kod kreskowy.
Zawartość
Wewnątrz elementu barcode umieszczane są dane tekstowe, które mają być przez ten kod zakodowane.
Parametry
type - określa typ kodu kreskowego.
Możliwe wartości:
Element testowy pozwalający na układ wydruku zależny od dowolnych warunków.
Zawartość
Element test oraz co najmniej jeden z elementów true i false
Parametry
Brak
Elementy stylujące
Brak
Elementy podrzędne
Test
True
False
Test
Opis
Element zawierający warunek decydujący o tym czy do wydruku zostaną dodane elementy z sekcji true czy false. Warunek może być dowolnym wyrażeniem logicznym zawierającym podstawowe operacje matematyczne, porównania. Może on także zawierać nawiasy
Zawartość
Dowolne elementy tekstowe.
Parametry
Brak
Elementy stylujące
Brak
True
Opis
Element zawierający elementy, które zostaną w przypadku kiedy warunek z sekcji test zostanie spełniony.
Zawartość
Dowolne elementy, które mogą zostać umieszone w rodzicu elementu test
Parametry
Brak
Elementy stylujące
Brak
False
Opis
Element zawierający elementy, które zostaną w przypadku kiedy warunek z sekcji test nie zostanie spełniony.
Zawartość
Dowolne elementy, które mogą zostać umieszone w rodzicu elementu test
path - ścieżka do pliku względnie do katalogu głównego definicji wydruku. Jeżeli ustawiamy parametr path pozostałe parametry będą ignorowane.
set - Nazwa źródła danych
var - Nazwa kolumny w źródle danych
index - Indeks wiersza w źródle danych
Tabela statyczna o ustalonej liczbie kolumn oraz wierszy.
Zawartość
Element head oraz jeden lub więcej elementów row
Parametry
split - określa czy tabela może zostać podzielona na kilka stron. Parametr może przyjmować wartość true lub false.
Elementy stylujące
StaticTable
Elementy podrzędne
Head
Column
Row
Cell
Head
Opis
Element definiujący nagłówek tabeli.
Zawartość
Jeden lub więcej elementów column
Parametry
Brak
Elementy stylujące
Brak
Column
Opis
Element definiujący pojedynczą kolumnę tabeli.
Zawartość
Dowolne elementy nietekstowe.
Parametry
weight - waga szerokości kolumny. Wartość domyślna 1
Elementy stylujące
HeadCell
Row
Opis
Element definiujący pojedyńczy wiersz tabeli.
Zawartość
Jeden lub więcej elementów cell
Parametry
Brak
Elementy stylujące
Brak
Cell
Opis
Element definiujący pojedynczą komórkę wiersza tabeli.
Zawartość
Dowolne elementy nietekstowe.
Parametry
collspan - parametr mówiący o tym ile kolumn ma zajmować dana komórka (parametr pozwalający na scalanie komórek tabeli).
rowspan - parametr mówiący o tym ile wierszy ma zajmować dana komórka (parametr pozwalający na scalanie komórek tabeli).
Tabela dynamiczna o ustalonej lub dynamicznej liczbie kolumn.
Zawartość
Jeden lub więcej elementów:
column
dynamic-columns
if (może zawierać tylko elementy column, dynamic-columns lub if)
Parametry
split - określa czy tabela może zostać podzielona na kilka stron. Parametr może przyjmować wartość true lub false.
set - nazwa zestawu danych.
Elementy stylujące
Table
Elementy podrzędne
Column
Dynamic-columns
If
TableData
Column
Opis
Element definiujący kolumnę tabeli.
Zawartość
Dowolne elementy tekstowe
Parametry
description - nagłówek kolumny.
weight - waga szerokości kolumny. Wartość domyślna 1
Elementy stylujące
DataCell
HeadCell
Dynamic-columns
Opis
Element definiujący serię kolumn o nazwie zdefiniowanej poprzez wyrażenie regularne.
Zawartość
Dowolne elementy tekstowe
Parametry
names – wyrażenie regularne wybierające kolumny ze źródła danych
Elementy stylujące
DataCell
HeadCell
If
Element warunkowy pozwalający na pokazanie lub ukrycie wybranych kolumn.
Patrz generyczny element If
TableData
Opis
Element zwracający wartość tekstową ze zbioru danych bazującą na zbiorze danych tabeli, kolumnie podanej w parametrze var oraz aktualnym wierszu tabeli.
Wszystkie elementy stylujące (selektory) oraz reguły stylujące zostały opisane w tej sekcji. Opis każdego selektora zawiera listę elementów, które styluje oraz listę reguł, jakie można w nim umieścić.
Opis każdej reguły zawiera listę atrybutów jakie można w niej zastosować.
Atrybuty zawężające
Każdy selektor może zostać zawężony poprzez atrybut class. Dodatkowo selektory elementów związane z tabelami mogą zostać zawężone poprzez atrybut index, który może zawierać liczbę całkowitą lub wyrażenie postaci An+B, gdzie A oraz B to liczby całkowite. Selektor taki dopasuje element, jeżeli zgadza się on z indeksem wiersza tabeli (wiersze tabeli numerowane są od 0 z góry na dół).
Przykłady
index="0" - dopasuje pierwszy wiersz w tabeli
index="first" - dopasuje pierwszy wiersz w tabeli
index="last" - dopasuje ostatni wiersz w tabeli
index="5" - dopasuje szósty wiersz w tabeli
index="2n" - dopasuje parzyste wiersze tabeli tzn. z indeksem równym 0,2,4... czyli wiersze pierwszy, trzeci, piąty...
index="3n+1" - dopasuje wiersze z indeksem 1, 4, 7...
index="3n+2" - dopasuje wiersze z indeksem 2, 5, 8...
Selektory
Barcode
Opis
Selektor dla kodu kreskowego.
Elementy stylowane
Barcode
Parametry zawężające
class
Reguły
fit
margin
text
border
Body
Opis
Selektor dla głównego elementu wydruku.
Elementy stylowane
Body
Parametry zawężające
class
Reguły
page
margin
Cell
Opis
Selektor dla komórki w tabeli statycznej.
Elementy stylowane
Cell
Parametry zawężające
class
index
Reguły
border
background
text
DataCell
Opis
Selektor dla komórki w tabeli dynamicznej.
Elementy stylowane
Column
Parametry zawężające
class
index
Reguły
border
background
text
Footer
Opis
Selektor dla stopki dokumentu
Elementy stylowane
Footer
Parametry zawężające
class
Reguły
margin
text
border
background
HeadCell
Opis
Selektor dla komórki nagłówka w tabeli dynamicznej.
Elementy stylowane
Column
Parametry zawężające
class
Reguły
border
background
text
Header
Opis
Selektor dla nagłówka dokumentu
Elementy stylowane
Header
Parametry zawężające
class
Reguły
margin
text
border
background
Hr
Opis
Selektor dla linii poziomej.
Elementy stylowane
Hr
Parametry zawężające
class
Reguły
border
Image
Opis
Selektor dla obrazka.
Elementy stylowane
Image
Parametry zawężające
class
Reguły
fit
P
Opis
Selektor dla paragrafu.
Elementy stylowane
P
Parametry zawężające
class
Reguły
margin
text
border
background
Section
Opis
Selektor dla sekcji.
Elementy stylowane
Section
Parametry zawężające
class
Reguły
border
background
text
StaticTable
Opis
Selektor dla tabeli statycznej.
Elementy stylowane
StaticTable
Parametry zawężające
class
Reguły
width
border
background
text
Table
Opis
Selektor dla tabeli dynamicznej.
Elementy stylowane
Table
Parametry zawężające
class
Reguły
width
border
background
text
Reguły
Background
Reguła określająca tło elementu.
Atrybuty
color - kolor tła elementu. Może on być w formacie #RRGGBB lub 0xRRGGBB lub 0xAARRGGBB
Border
Reguła określająca obramowanie elementu.
Atrybuty
left - szerokość lewego obramowania.
right - szerokość prawego obramowania.
top - szerokość górnego obramowania.
bottom - szerokość dolnego obramowania.
color - kolor obramowania elementu. Może on być w formacie #RRGGBB lub 0xRRGGBB lub 0xAARRGGBB
borderStyle - styl obramowania. Może przyjmować jedną z wartości:
dashdot
dashdotdot
dashlargegap
dashsmallgap
dot
none
single
Szerokość obramowania może być podana w różnych jednostkach m.in.: cm, in, mm, pt. Domyślną jednostką są punkty.
Stylowanie wybranego elementu obramowania
Istnieje możliwość ostylowania tylko wybranej części obramowania np. tylko lewej krawędzi elementu. W tym celu należy zastosować jeden z wybranych selektorów:
borderLeft
borderRight
borderTop
borderBottom
Każdy z tych selektorów może zawierać następujące reguły:
width - szerokość obramowania
color - kolor obramowania
borderStyle - styl obramowania
Fit
Reguła określająca rozmiar elementu.
Atrybuty
width - szerokość elementu
height - wysokość elementu
Szerokość i wysokość może być podana w różnych jednostkach m.in.: cm, in, mm, pt. Stylowany element zachowa swoje proporcje przyjmując mniejszy z podanych wymiarów.
Margin
Reguła określająca marginesy elementu.
Atrybuty
left - lewy margines
right - prawy margines
top - górny margines
bottom - dolny margines
Szerokość marginesu może być podana w różnych jednostkach m.in.: cm, in, mm, pt.
Page
Reguły specjalne dla strony.
Atrybuty
orientation - orientacja strony
size - rozmiar strony
width - szerokość strony
footer-distance - odległość stopki od dołu strony
header-distance - odległość nagłówka od góry strony
Text
Reguła określająca styl tekstu.
Atrybuty
align - wyrównanie tekstu. Przyjmuje jedną z wartości:
right - wyrównanie do prawej
left - wyrównanie do lewej
justify - wyjustowanie tekstu
center - wyśrodkowanie tekstu
indent - wcięcie pierwszej linii tekstu.
leftIndent - wcięcie tekstu z lewej.
rightIndent - wcięcie tekstu z prawej.
font - nazwa fontu zdefiniowana wcześniej w sekcji fonts.
color - kolor tekstu. Może on być w formacie #RRGGBB lub 0xRRGGBB lub 0xAARRGGBB
Width
Reguła określająca szerokość elementu.
Atrybuty
percentage - procentowa szerokość elementu bazująca na szerokości elementu-rodzica.
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o nowościach.