Inwentaryzacja
Inwentaryzacja to dokonanie spisu faktycznego stanu magazynowego, w celu weryfikacji istnienia różnic pomiędzy stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji (stanem rzeczywistym) a stanem wynikającym z ewidencji magazynowej.
W celu przejścia na listę inwentaryzacji należy z poziomu głównego wybrać kafel [Back office] -> [Inwentaryzacja].
![Kafel [Back office]](https://pomoc.comarch.pl/pos/cee/wp-content/uploads/2024/10/Kafel-Back-office.png)
![Kafel [Inwentaryzacja]](https://pomoc.comarch.pl/pos/cee/wp-content/uploads/2024/10/Kafel-Inwentaryzacja.png)
W celu aktywacji inwentaryzacji należy włączyć parametr Aktywuj inwentaryzacje POS. Parametr dostępny jest w aplikacji Konfiguracja -> funkcja Comarch POS -> zakładka Backoffice, Stan magazynowy.

Na liście inwentaryzacji prezentowane są kolumny:
- Numer
- Rodzaj inwentaryzacji:
- Roczny – zazwyczaj odbywa się raz w roku na koniec roku lub w określonym terminie
- Ciągły – odbywa się regularnie np. miesięcznie, kwartalnie lub na bieżąco, w miarę potrzeb
- Typ
- Stan:
- Wygenerowany
- Otwarty
- Zamknięty
- Zaraportowany
- Częściowo zaraportowany
- Data utworzenia
- Data inwentaryzacji
- Data zamknięcia
- Opis
Domyślnie ukryte:
- Atrybuty – zdefiniowane atrybuty, służą do przechowywania dodatkowych informacji o obiekcie. Sklepy w procesie planowania inwentaryzacji dzielą go na obszary, do których przypisują konkretnego pracownika, unikając podwójnie zliczanych produktów. Umożliwia to dodatkową identyfikację i klasyfikację dokumentów. Atrybuty mogą być typu np.: tekstu, numeryczne, listy, daty.
W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiające przeszukiwanie listy na podstawie numeru i typu inwentaryzacji.
Wyszukiwanie można również zawęzić przy pomocy rozwijalnych filtrów:
- Rodzaj inwentaryzacji
Z poziomu listy można:
- podejrzeć wybraną inwentaryzację przy pomocy przycisku [Podgląd]
- odświeżyć listę przy pomocy przycisku [Odśwież]
- zamknąć listę inwentaryzacji przy pomocy przycisku [Zamknij Esc]
- otworzyć inwentaryzację przy pomocy przycisku [Otwórz], przycisk dostępny jedynie w przypadku inwentaryzacji ze stanem Wygenerowany, wybranie przycisku zmienia status inwentaryzacji na Otwarty. Otworzyć można jedynie inwentaryzację w przypadku połączenia z systemem ERP.
- zamknąć inwentaryzację przy pomocy przycisku [Zamknij], przycisk dostępny jedynie w przypadku inwentaryzacji ze stanem Otwarty. Zamknąć można jedynie inwentaryzację w przypadku której wszystkie arkusze zostały uprzednio zamknięte. Zamknięcie inwentaryzacji wymaga połączenia z systemem ERP.
- dodać inwentaryzację przy pomocy przycisku [Dodaj]
Podgląd inwentaryzacji
Po zaznaczeniu na liście wybranej inwentaryzacji oraz wybraniu przycisku [Podgląd] użytkownik ma możliwość (w zależności od stanu inwentaryzacji):
- wydrukować dokument inwentaryzacji
- odświeżyć arkusze inwentaryzacji
- otworzyć arkusz inwentaryzacji jeżeli posiada status Wygenerowany
- zamknąć arkusz inwentaryzacji jeżeli posiada status Otwarty
- podejrzeć arkusz inwentaryzacji
- edytować arkusz inwentaryzacji o statusie Wygenerowany
- zliczyć artykuły w ramach odczytu do wybranego arkusza
- usunąć wybrany arkusz o statusie Wygenerowany
- wyświetlić listę raportów w ramach arkusza
- zapisać inwentaryzację
- podejrzeć wartości atrybutów na dokumencie
- zamknąć inwentaryzacje
- dodać nowy arkusz inwentaryzacji (w opcjach dodania nowego arkusza inwentaryzacji dostępny jest przycisk [Ujemne stany], po wybraniu tego przycisku wykonywana jest próba dodania każdego artykułu, którego ilość systemowa jest mniejsza od jego braków – z uwzględnieniem wybranego magazynu na dokumencie inwentaryzacji.)

Na podglądzie inwentaryzacji prezentowane są kolumny:
- Arkusz inwentaryzacji
- Stan – dostępne opcje:
- Wygenerowany
- Otwarty
- Częściowo zaraportowany
- Zaraportowany
- Zamknięty
- Magazyn
- Data utworzenia
- Data inwentaryzacji
- Data zamknięcia
- Artykuły – całkowita ilość artykułów z arkusza
W górnej części okna znajdują się filtry umożliwiające przeszukiwanie listy na podstawie statusu i daty inwentaryzacji.
Z poziomu podglądu dostępne są przyciski dla arkuszy inwentaryzacyjnych:
- [Usuń] – prezentowany dla arkuszy, które nie zostały jeszcze otwarte, wymaga połączenia z POS Agentem i systemem ERP
- [Podgląd] – dostępny dla arkuszy o statusie Zamknięty
- [Edytuj]
- [Otwórz arkusz]/[Zamknij arkusz] – przycisk [Otwórz] dostępny dla arkuszy o statusie Wygenerowany, przycisk [Zamknij] dostępny dla arkuszy o statusie Zaraportowany lub Częściowo zaraportowany
- [Kopiuj] – dostępny dla arkuszy o statusie Zamknięty, otwiera widok tworzenia nowego arkusza ze skopiowanymi pozycjami ze źródłowego
- [Zlicz] – aktywny w kontekście niezamkniętego arkusza, powoduje otwarcie odczytu
W dolnej sekcji dostępne są również przyciski:
- [Zamknij] – zamknięcie listy arkuszy, powrót do okna z inwentaryzacjami
- [Drukuj]
- [Odśwież]
- [Zapisz]
- [Dodaj arkusz] – dodanie nowego arkusza w ramach inwentaryzacji
- [Otwórz]
- [Zamknij]
- jeżeli wszystkie pozycje arkusza mają status zamknięty zostanie wyświetlone odpowiednie pytanie: Czy na pewno chcesz zamknąć wskazany arkusz inwentaryzacji?
- jeżeli przynajmniej jedna pozycja z arkusza wymaga weryfikacji zostanie wyświetlone odpowiedni komunikat: Nie udało się zamknąć wskazanego arkusza – co najmniej jedna pozycja została oznaczona jako wymagające weryfikacji.
- jeżeli przynajmniej jedna pozycja z arkusza posiada status Otwarty zamknięcie arkusza jest niemożliwe, zostanie wyświetlony komunikat: Nie udało się zamknąć wskazanego arkusza – przynajmniej jedna z otwartych pozycji nie została jeszcze zaraportowana.
- jeżeli przynajmniej jedna pozycja z arkusza posiada status
Wygenerowany zostanie wyświetlone pytanie: Arkusz zawiera przynajmniej jedną pozycje, która nie została dotąd otwarta – czy chcesz usunąć takie pozycje z arkusza? - jeżeli przynajmniej jedna pozycja posiada status Zaraportowany ale bez znaku wymagania weryfikacji, zostanie wyświetlony komunikat: Wybrany arkusz zawiera przynajmniej jedną zaraportowaną pozycję, która nie została jeszcze zamknięta – czy chcesz zamknąć arkusz wraz z takimi pozycjami?
Arkusz inwentaryzacji
Arkusz inwentaryzacji zawiera listę artykułów podlegającą inwentaryzacji.
Dodanie nowego arkusza
W celu utworzenia nowego arkusza inwentaryzacyjnego w ramach inwentaryzacji, należy wybrać przycisk [Dodaj arkusz]. Na nowo utworzonym arkuszu inwentaryzacyjnym dostępne są kolumny:
- Linia
- Artykuł
- Kod artykułu – domyślnie ukryty
- Stan – dostępne opcje:
- Wygenerowany
- Otwarty
- Zaraportowany
- Zamknięty
- Ilość systemowa
- Ilość zaraportowana
- Zgłoszone raporty
- Wymaga weryfikacji
- Braki

W dolnej części okna znajdują się przyciski dotyczące arkusza inwentaryzacyjnego:
- [Odśwież] – odświeża listę pozycji na arkuszu
- [Generuj listę artykułów] – dodanie listy artykułów do arkusza, spełniających określone kryteria
- [Lista raportów] – przycisk dostępny w przypadku gdy arkusz inwentaryzacji ma status Otwarty i Zaraportowany
- [Zapisz]
Z poziomu arkusza inwentaryzacji można dodać artykuły za pomocą przycisku [Dodaj] lub skanując artykuły które mają podlegać zliczeniu. Dodanie pozycji jest możliwe jeżeli artykuł nie jest już dodany z tym samym magazynem do żadnego arkusza ze statusem innym niż Zamknięty.
Innym sposobem na dodanie artykułów, które mają podlegać inwentaryzacji jest wybranie przycisku [Generuj listę artykułów].

Po wybraniu przycisku zostanie wyświetlone okno w którym należy wybrać kryterium tworzenia listy artykułów, dostępne opcje:
- Klasyfikacja – wybór opcji prezentuje okno z atrybutem klasyfikacji, nad lista wyświetlana jest wartość: Niezerowy stan magazynowy (domyślnie wybrany)

- Niezerowe zasoby – dodane zostaną wszystkie artykuły o niezerowych stanach na magazynie podlegającym inwentaryzacji
- Próg ilościowy – dodane zostaną wszystkie artykuły, które spełniają określony próg ilościowy

- Ujemne stany – dodane zostaną wszystkie artykuły z ujemnymi stanami
- Wykryte rozbieżności – po wybraniu przycisku zostaje otwarte okno z listą zarejestrowanych arkuszy ze statusami: Zamknięty, Zaraportowany, Częściowo Wybór arkusza z listy skutkuje, dodaniem wszystkich jego pozycji z wykrytą rozbieżnością (brane są pozycje ze statusem Zamknięty).

Po dodaniu artykułów do arkusza pozycji można zapisać wygenerowany arkusz.

Dla zapisanego wygenerowanego nowego arkusza dostępne są przyciski:
- [Usuń] – umożliwia usunięcie arkusza inwentaryzacyjnego
- [Otwórz arkusz] – umożliwia otworzenie danego arkusza i dodanie do niego pozycji
- [Edytuj] – umożliwia edytowanie arkusza inwentaryzacji
- [Zlicz] – umożliwia utworzenie odczytu do arkusza inwentaryzacyjnego
- [Lista raportów] – prezentowana jest lista odczytów wygenerowanych dla danego arkusza
Edycja arkusza inwentaryzacyjnego
Z poziomu listy arkuszy inwentaryzacji dostępny jest przycisk [Edytuj] dla wybranego arkusza inwentaryzacyjnego.

Na arkuszu inwentaryzacyjnym dostępne są kolumny:
- Linia
- Artykuł
- Stan
- Ilość systemowa – aktualnie dostępna ilość dla artykułów w statusie innym niż zamknięty. Dla pozycji zamkniętych jest to dostępna ilość w momencie jego zamknięcia.
- Ilość zaraportowana – ilość artykułu w danym magazynie zgłoszona po zliczeniu
- Zgłoszone raporty – prezentacja liczby zgłoszonych raportów dla danej pozycji (z uwzględnieniem wszystkich statusów raportów)
- Wymagana weryfikacja
- Braki
W górnej części okna znajdują się filtry, ograniczające wyświetlane pozycje:
- Rozbieżność – prezentuje pozycje dla których wystąpiła różnica pomiędzy ilością zaraportowaną a systemową, mieści się w nieokreślonym zakresie
- Procentowa rozbieżność – prezentuje pozycje dla których wystąpiła różnica pomiędzy ilością zaraportowaną a systemową, a wartość procentowa mieści się w określonym zakresie
Dla pozycji arkusza, która nie jest zamknięta dostępne są przyciski:
- [Szczegóły raportu] – po wybraniu przycisku zostaje otwarte okno z raportami, na których został dodany wybrany artykuł
- [Zamknij] – po wybraniu przycisku dla wybranego artykułu jego Stan zmienia się na Zamknięty

Z poziomu listy arkuszy inwentaryzacji wybierając przycisk [Edytuj] dla arkusza o statusie Zaraportowany można podejrzeć raporty wybierając przycisk dla pozycji arkusza [Szczegóły raportu].

Po wybraniu przycisku [Szczegóły raportu] prezentowane jest okno zawierające:
- kolumnę numeryczną
- nazwę operatora, który przeprowadzić odczyt
- datę potwierdzenia raportu
- zaraportowaną ilość
- status

W oknie Szczegółu raportu dostępne są przyciski:
- [Zamknij] (Esc)
- [Odrzuć raport] – umożliwia odrzucenie utworzonego raportu
- [Drukuj]
Generowanie raportu
Generowanie raportu odbywa się z poziomu okna inwentaryzacji, gdzie po wybraniu konkretnego arkusza należy nacisnąć przycisk [Zlicz].
W oknie generowanego raportu wprowadzono możliwość:
- zliczenia wszystkich lub wybranych pozycji z arkusza
- dodania nowego artykułu
- podgląd atrybutów

Okno nowego raportu podzielone jest na dwie zakładki:
- Pozycje zliczane – czysta lista w której można rozpocząć zliczanie artykułu
- Pozycja arkusza – zawiera artykuły, które zostały dodane do arkusza
Nowy raport może zostać zaparkowany w celu jego późniejszego kontynuowania.
Widok Pozycje zliczane
W oknie odczytu dostępne są kolumny:
- Artykuł
- Zliczone – pozycja – ilość zgłoszona w danym wierszu sekwencji z jednostką miary
- Ilość systemowa – ilość zaraportowana w danym wierszu sekwencji z jednostką miary, w zależności od ustawień mogą uwzględniać rezerwacje blokujące
- Zliczone – suma – suma ilości elementu w każdym powiązanym wierszu sekwencji liczenia
W oknie generowanego odczytu/ raportu dostępne są przyciski:
- [Magazyn] – nieedytowalny, pole prezentuje nazwę magazynu powiązane z wybranym arkuszem
- [Usuń raport] – wybranie przycisku skutkuje wyświetleniem komunikatu czy na pewno raport ma zostać usunięty
- [Drukuj]
- [Parking]
- [Zatwierdź]

Dla pozycji na raporcie dostępne są przyciski:
- [Ilość] – zmiana ilości dodawanego artykułu na odczyt/raport
- [Usuń] – wybranie przycisku skutkuje wyświetleniem komunikatu czy na pewno pozycja ma zostać usunięta z raportu
- [Pokaż więcej szczegółów] – przycisk dostępny jeżeli artykuł posiada cechy

Skanowanie/dodawanie artykułu w widoku Pozycje zliczane skutkuje:
- weryfikacją czy pozycja jest już dodana do arkusza inwentaryzacyjnego oraz z jakiego kontekstu tworzony jest odczyt, w zależności od statusu linii pozycji:
- status linii Wygenerowany – pozycja zostaje dodana do sekwencji zliczania, status zostaje zaktualizowany na Otwarty
- status linii Otwarty – pozycja zostaje dodana do sekwencji zliczania
- status linii Zaraportowany – wyświetlony zostaje komunikat o tym, że wybrany element już został zaraportowany, czy ponownie ma zostać przeliczony
Jeżeli skanowany jest artykuł, który znajduje się na innym niezamkniętym arkuszu, nie zostanie on dodany do odczytu.
W przypadku skanowania artykułu, który nie znajduje się na źródłowym arkuszu inwentaryzacji, zostanie wyświetlone odpowiednie pytanie, czy zeskanowana pozycja ma zostać dodana do listy, ponieważ nie została wybrana do arkusza inwentaryzacji.
W zależności od sposobu dodawania pozycji do odczytu/raportu:
- skanowanie kodu kreskowego:
- ilość i jednostka artykułu dodawanego do sekwencji liczenia oparta jest na danych zapisanych w kodzie kreskowym, w przypadku włączonej obsługi FEFO zeskanowany zostanie kod bez określenia partii, prezentowane jest okno wybrania właściwości.
- ręczne dodawanie:
- jeżeli pozycja nie została wcześniej dodana do sekwencji zliczania, zostaje dodana do odczytu jako pierwsza pozycja z zerową ilością domyślnej jednostki miary, ilość jest modyfikowalna po wybraniu przycisku [Ilość]
- jeżeli pozycja została już dodana do sekwencji z zerową ilością lub został dodany z niezerową ilością jako pierwsza pozycja w linii w momencie próby jego ponownego ręcznego dodania wyświetlony zostanie komunikat informujący o tym, że aby zmienić ilość pozycji do zgłoszenia, należy edytować ją w linii pozycji. W tym celu należy wybrać przycisk [Ilość].
- jeżeli pozycja została już dodana do sekwencji z niezerową ilością i nie jest obecnie pierwszą pozycją na liście odczytu, to ponowne jej dodanie skutkuje dodaniem nowego wpisu na raporcie i dodaniem jej z zerową ilością domyślnej jednostki miary.

Zatwierdzenie raportu możliwe jest gdy sekwencja raportowania zawiera co najmniej jeden wiersz. W przeciwnym razie zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat informującym o tym, że nie można zatwierdzić raporty bez pozycji. Jeżeli na zatwierdzanym raporcie znajduje się jedna pozycja o łącznej zgłoszonej ilości 0 wyświetlane jest pytanie czy na pewno ten artykuł nie został znaleziony w magazynie.
Widok Pozycje arkusza
Okno nowego raportu w widoku Pozycje arkusza prezentuje:
- Artykuł
- Ilość systemowa
- Status
- Zaraportowane – ilość pozycji zaraportowana przez inne, już utworzone odczyty/raporty
- Braki

W oknie tym dla artykułów dostępny jest przycisk [Zlicz], który dodaje artykuł do raportu.
Zamknięcie arkusza inwentaryzacyjnego
W celu zamknięcia arkusza inwentaryzacyjnego należy wybrać przycisk [Zamknij arkusz] w oknie z lista arkuszy inwentaryzacyjnych.

Raport umożliwia prezentację rozbieżności w stanach magazynowych, wykrytych w trakcie przeprowadzania inwentaryzacji. Wyliczanie rozbieżności odbywa się na podstawie prawidłowo wyliczonej ilości systemowej z uwzględnieniem braków. Rozbieżność jest wykrywana, gdy ilość systemowa pozycji (ilość – braki) jest różna od ilości zaraportowanej.
Braki: 2
Ilość zgłoszona: 5
Efekt: Przedstawiona ilość systemowa: 8
Prezentowane braki: 2

Okno potwierdzenia rozbieżności dzieli się na dwie zakładki:
- Zatwierdzone – lista artykułów na których wystąpiła rozbieżność
- Wykluczone – lista artykułów które zostały wykluczone z potwierdzenia rozbieżności
Na dokumencie potwierdzenia rozbieżności możliwe jest:
- wykluczenie artykułu z listy zamykanych pozycji przy pomocy przycisku [Wyklucz], po wybraniu przycisku dla elementu, zostanie przeniesiony na zakładkę Wykluczone
- uwzględnienie artykułu w potwierdzeniu rozbieżności przy pomocy przycisku [Włącz], przycisk dostępny na zakładce Wykluczone
- wydrukowanie potwierdzenia rozbieżności przy pomocy przycisku [Drukuj]
- zatwierdzenie potwierdzenia rozbieżności przy pomocy przycisku [Zatwierdź]
Potwierdzenie rozbieżności zawiera kolumny:
- Kod – kod artykułu znajdującego się na arkuszu
- Arkusz inwentaryzacji – z jakiego pochodzi różnica
- Artykuł – na którym wykryto rozbieżność
- Ilość systemowa
- Ilość zaraportowana
- Całkowita rozbieżność – różnica między ilością systemową a zaraportowaną
- Procentowa rozbieżność – (całkowita rozbieżność/ilość systemowa) * 100%, nie dotyczy gdy ilość systemowa jest równa zero
- Braki
W oknie Potwierdzenia rozbieżności dostępne jest filtrowanie według:
- Rozbieżności
- Procentowej rozbieżności
Niezależnie, czy nowy arkusz inwentaryzacji tworzony jest na podstawie rozbieżności z innego arkusza, czy w dowolny inny sposób – może zdarzyć się, że niektóre lub wszystkie ze wskazanych artykułów nie mogą zostać na niego dodane. Treść komunikatu została rozróżniona w zależności od sytuacji.
W przypadku braku na stanowisku POS dostępności usługi POS Agent lub połączenia z centralą zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat.
Jeżeli artykuł jest zawarty na innym arkuszu inwentaryzacji, którego zamknięcie na POS nie zostało jeszcze przesynchronizowane do systemu ERP lub arkusz inwentaryzacji został zamknięty i zsynchronizowany do systemu ERP, ale nie został jeszcze przetworzony przez ERP, na stanowisku POS wyświetlany jest adekwatny komunikat z odpowiednią informacją.
Gdy artykuł jest zawarty na innym arkuszu inwentaryzacji utworzonym przez innego użytkownika w systemie ERP lub na stanowisku POS (pozycja dodana ręcznie lub przez rozbieżności) zostanie wyświetlony odpowiedni komunika.
Resetowanie braków po inwentaryzacji
W momencie zamykania pozycji arkusza inwentaryzacji jej braki są zawsze wyzerowane. Jeżeli zamykana pozycja jest artykułem zawierającym partie, to braki są wyzerowane na wszystkich jej partiach.