- zainstalować poprawkę do aplikacji Comarch POS Agent QF2025100.20251001.02 lub nowszą
- zainstalować poprawkę do aplikacji Comarch mPOS QF2025100.20251001.03 lub nowszą
Obsługa rynku słowackiego (Comarch ERP: Altum)
W odpowiedzi na potrzeby wymagania Klientów aplikacja Comarch POS została dostosowana do wymogów rynku słowackiego. System został dostosowany do lokalnych przepisów fiskalnych, w szczególności do wymagań elektronicznego systemu fiskalnego eKasa oraz wprowadzono mechanizm zaokrągleń. Integracja Comarch POS z eKasa pozwala na spełnienie obowiązujących regulacji prawnych oraz zapewnia przedsiębiorcom pełną zgodność wymogami słowackiej administracji skarbowej. Dostosowanie systemu obejmuje wdrożenie umożliwiających przesyłanie danych transakcyjnych w czasie rzeczywistym do centralnej bazy danych Ministerstwa Finansów na Słowacji.
System eKasa na Słowacji to elektroniczny system fiskalny, umożliwiający monitorowanie i rejestrowanie transakcji sprzedaży w czasie rzeczywistym. Jest to rozwiązanie wprowadzone przez słowackie organy podatkowe, w celu zwiększenia przejrzystości podatkowej. W przypadku braku dostępu do internetu, transakcje są rejestrowane lokalnie i przesyłane do systemu eKasa po przywróceniu połączenia.
Comarch POS nie podlega bezpośredniej certyfikacji w celu integracji z systemem eKasa na Słowacji. Zamiast tego system został zintegrowany z certyfikowaną jednostką CHDU pochodzącą od firmy Bowa. W związku z tą integracją Comarch POS komunikuje się wyłącznie z CHDU poprzez lokalne połączenie sieciowe. Wszystkie dokumenty fiskalne generowane przez POS będą przesyłane do CHDU, które odpowiada za ich przetwarzanie i przekazywanie do systemu eKasa.
ICO – Numer Identyfikacji Organizacji
ICO to unikalny, ośmiocyfrowy numer przypisany podmiotom prawnym oraz przedsiębiorcom na Słowacji. Zapewnia jednoznaczną identyfikację organizacji w dokumentach urzędowych i rejestrach. Wykorzystywany jest w transakcjach biznesowych, fakturowaniu, podpisywaniu umów oraz administracji publicznej. Numer ICO jest nadawany przy rejestracji podmiotu i nie zmienia się przez cały czas jego istnienia. Pole ICO dostępne jest na formularzu firmy w systemie Comarch ERP Altum, następnie pole jest przesyłane i przechowywane w bazie POS.
DIC – numer identyfikacji podatkowej
DIC to unikalny numer identyfikacji podatkowej przypisywany każdemu podatnikowi zarejestrowanemu w systemie podatkowym Słowacji. Numer ten wprowadzany jest w systemie Comarch ERP Altum na formularzu firmy, następnie jest synchronizowany na stanowisko POS wraz z danymi centrum POS.
Integracja z CHDU – miejscem przechowywania danych
CHDU to sprzętowy moduł fiskalny odpowiedzialny za bezpieczne rejestrowanie i przechowywanie danych transakcyjnych. CHDU dostarczane jest przez producenta kas fiskalnych w postaci certyfikowanej, każdy egzemplarz musi być zarejestrowany w systemie podatkowym. W CHDU:
- bezpiecznie przechowywane są dane transakcyjne
- przechowywane są kody PKP i OKP
- wprowadzona jest obsługa identyfikatorów generowanych przez system eKasa
Po zarejestrowaniu kodu kasy fiskalnej na portalu eKasa użytkownik otrzymuje pakiet inicjalizacyjny w formie spakowanej .zip. Pakiet ten zawiera:
- plik IdentityData.xml – zawierający dane podatnika, adresy, typ kodu oraz kod ORP
- certyfikat – wykorzystywany do szyfrowania komunikacji z systemem
- klucz prywatny – służący do podpisywania dokumentów fiskalnych.
Dysk CHDU BOWA ma pojemność 8GB, system Comarch POS monitoruje poziom dostępności przestrzeni na dysku CHDU, po zapełnieniu prawie całej pojemności, na stanowisku POS prezentowany jest odpowiedni komunikat, informujący operatora o kończącej się pamięci i konieczności wymiany urządzenia CHDU.
W przypadku braku wolnego miejsca w CHDU na stanowisku Comarch POS zostanie wyświetlony komunikat informujący o tym, że nie jest możliwe wystawienie dokumentu, przez osiągnięcie maksymalnego pojemności w CHDU.
Z aplikacji Comarch POS do urządzenia CHDU od Bowa przesyłane są dokumenty:
- Paragony
- Korekty paragonów (również te wynikające z reklamacji)
- Płatność za fakturę sprzedaży
- Płatność za korektę faktury sprzedaży (również te wynikające z reklamacji)
- Płatność za ręczną korektę faktury sprzedaży
- Dokumenty KP/KW również te automatycznie wygenerowane
Kod podpisu przedsiębiorcy (PKP)
Kod podpisu przedsiębiorcy jest elektronicznym podpisem służącym do zabezpieczenia i uwierzytelnienia transakcji fiskalnej. Zapewnia autentyczność oraz unikalność danej transakcji. Kod ten tworzony jest w momencie generowania dokumentu, na podstawie danych transakcji:
- numeru VAT
- kodu kasy fiskalnej
- typu dokumentu
- numeru seryjnego dokumentu
- daty i godziny wygenerowania dokumentu
- kwoty dokumentu
Kod weryfikacji przedsiębiorcy (OKP)
Kod weryfikacji przedsiębiorcy to unikalny identyfikator dokumentu fiskalnego, stanowiący mechanizm zabezpieczający dokument fiskalny – rozszerzenie podpisu przedsiębiorcy. Gwarantuje autentyczność oraz integralność dokumentu i umożliwia jednoznaczną identyfikację kasy fiskalnej, z której dany dokument pochodzi.
Unikalny identyfikator dokumentu fiskalnego jest generowany na podstawie podpisu cyfrowego dokumentu i jest on umieszczony na wydruku paragonu.
Generowanie identyfikatora wersji (SwId) PPEKK i CHDU
Atrybut SwId to unikalny identyfikator wersji oprogramowania PPEKK (program kasy klienta – Comarch POS) oraz urządzenia CHDU współpracujących z systemem eKasa. Wartość ta jest przesyłana w pliku XML do eKasa.
- Nazwa PPEKK: podawana przez przedsiębiorcę podczas certyfikacji w eKasa (musi być unikalna, np. Comarch S.A.).
- Wersja PPEKK: wersja oprogramowania POS, również zgłaszana podczas certyfikacji.
- Funkcje PPEKK:
- rejestracja sprzedaży w wymaganym formacie
- generowanie identyfikatorów PKP i OKP
- wysyłanie danych do eKasa
Zmiany na stanowisku Comarch POS
Wprowadzono zmiany w interfejsie aplikacji:
Dodano na górnym pasku programu ikonę sygnalizującą status połączenia z CHDU (zielona/czerwona kropka) oraz informację o liczbie niewysłanych dokumentów. Ta liczba obejmuje i dokumenty, które nie zostały wysłane z CHDU do eKasa i te, które nie zostały wysłane do CHDU.
Informacja o poprawnym połączeniu:
Informacja o błędnym połączeniu:
Informacja o nieprzesłanych dwóch dokumentach do systemu eKasa:
Po wybraniu nowej ikony eKasa rozwijana zostaje lista ze szczegółowymi informacjami, tzn:
- Konfiguracja wykonana w programie FM GUI Client:
- usługa eKasaPR1
- połączenie urządzenia CHDU oraz drukarki fiskalnej
- dane identyfikacyjne i autoryzacyjne
Jeżeli wszystkie komponenty są poprawnie skonfigurowane w FM GUI Client, na ikonie eKasa prezentowana jest zielona kropka.
- Data ważności certyfikatu
- Informacja o liczbie niezarejestrowanych dokumentów w CHDU
- Informacja o liczbie niewysłanych dokumentów do eKasa
- Kafelek eKasa: Na ekranie głównym aplikacji Comarch POS dodano kafel [eKasa] po jego wybraniu dostępne sa dwa nowe przyciski do zarządzania dokumentami offline (niewysłanymi) oraz do zarządzania dokumentami niezarejestrowanymi w CHDU.

- Nowe okno Dokumenty niewysłane offline – okno zawiera listę dokumentów, które nie zostały wysłane do eKasy. CHDU ponownie wysyła dokumenty offline do eKasy tylko wtedy, gdy zostanie zarejestrowany kolejny paragon online w systemie eKasa. Z poziomu POS istnieje możliwość ręcznego ponownego wysłania dokumentów za pomocą nowego przycisku [Wyślij wszystkie].
- Nowe okno Dokumenty niezarejestrowane CHDU – w przypadku awarii lub tymczasowej niedostępności CHDU, gdy dokument nie otrzymał OKP, istnieje możliwość wystawienia dokumentu zakupu sporządzonego ręcznie w formie papierowej, a następnie po usunięciu awarii dokumenty te powinny zostać zarejestrowane w aplikacji Comarch POS za pomocą nowego przycisku [Dokument ręczny eKasa] (przycisk dostępny z poziomu formularza paragonu, faktury sprzedaży, korekty do paragonu/faktury i korekty ręcznej). Dla takich dokumentów wprowadzono nowe pola: Numer dokumentu ręcznego i Data dokumentu ręcznego. Pola dostępne są do uzupełnienia po wybraniu na liście nowego przycisku [Zmień dane] i są one obowiązkowe do uzupełnienia.


- Karta Kontrahenta biznesowego: Dodano pola do wprowadzania ICO, DIC i IC DPH – trzy różne identyfikatory podatkowe dla podmiotów gospodarczych. Identyfikatory drukowane są na fakturach sprzedaży i korektach faktur sprzedaży.
- Nowe pole Identyfikator eKasa na korekcie ręcznej – użytkownik może wprowadzić identyfikator korygowanego dokumentu OKP (dla dokumentu nieprzesłanego do eKasa) lub UID (dla dokumentu przesłanego do eKasa). Jeżeli w oknie płatności korekty ręcznej operator wybierze metodę płatności obsługiwaną przez eKasa (czyli inną niż płatność typu Bank) i nie zostanie wprowadzony identyfikator eKasa to podczas zatwierdzania na stanowisku POS zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat blokujący, który informuje o tym, że nie można wystawić korekty bez identyfikatora eKasa.

- Blokada płatności mieszanych – w związku, że do systemu eKasa nie należy wysyłać dokumentów opłaconych formą płatności bankową, została wprowadzona blokada na stanowisku dotycząca płatności łączonych. Jeżeli w oknie płatności dokumentu zostanie wybrana metoda płatność typu Bank, a następnie operator spróbuje dodać inną metodę płatności niż Bank, wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat blokujący.
- Ukrycie przycisku [Faktury zaliczkowe] – w związku z wymaganiami firmy Bowa dotyczącymi wysyłanych stawek VAT do faktur końcowych, przycisk do generowania faktur zaliczkowych został ukryty.
- Ukrycie przycisku [Wymiana] na korektach – zgodnie z wymaganiami na korketach generowanych do dokumentów handlowych i ręcznych został ukryty przycisk [Wymiana].
- Blokada generowania faktury sprzedaży do paragonu – zgodnie z wymaganiami dotyczącymi naliczania VAT, generowanie faktury sprzedaży do paragonu skutkuje podwójnym naliczeniem VAT, dlatego dodana została blokada generowania FS do PAR.
- Blokada sprzedaży bonów przez noty
Zaokrąglenia płatności gotówkowych (Comarch ERP: Altum)
Rząd Słowacji zachęca do zaokrągleń płatności w celu ograniczenia użycia monet 1 i 2 eurocentowych w obiegu gotówkowym. Zaokrąglenia upraszczają i przyspieszają proces wydania reszty, ograniczając błędy kasjerskie i czas obsługi klienta. Mniejsze zapotrzebowanie na monety 1 i 2 centowe ogranicza koszty logistyczne.
Zaokrąglanie płatności dostępne jest dla następujących typów dokumentów:
- Paragon
- Faktura
- Faktura zaliczkowa sprzedaży
- Korekta paragonu
- Korekta faktury
- Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
Sposób zaokrąglenia:
- kwoty kończące się na 1 i 2 centy zaokrąglane są w dół do 0 centów
- kwoty kończące się na 3 i 4 centy zaokrąglane są w górę do 5 centów
- kwoty kończące się na 6 i 7 centy zaokrąglane są w dół do 5 centów
- kwoty kończące się na 8 i 9 centy zaokrąglane są w górę do 10 centów
Na wydruku dokumentu prezentowana jest zarówno kwota przed, jak i po zaokrągleniu.
Firmy nie mogą odmówić ich przyjęcia jako formy zapłaty, a konsumenci również nie mogą odmówić ich przyjęcia jako reszty.
Płatność za dokument handlowy wynosi 4,23 EUR.
Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 4,25 EUR. Dodatkowo w prawym dolnym rogu, przy polu Reszta, widnieje symbol strzałki z odpowiednim kierunkiem, informującym o zaokrągleniu:
- (↓ 0. 0X) – zaokrąglenie w dół
- (↑ 0.0Y) – zaokrąglenie w górę


Czyszczenie bazy POS z nieaktualnych danych (Comarch ERP: Altum)
W odpowiedzi na potrzebę redukcji zbędnych danych w bazie POS dla jednego z klientów z sektora jubilerskiego, gdzie liczba partii stale rośnie ze względu na unikalny numer seryjny każdego artykułu utworzono mechanizm usuwania zbędnych danych o partiach z bazy POS.

W przypadku usuwania partii muszą zostać spełnione określone warunki dla wszystkich dostępnych na stanowisku magazynów:
- Ilość jest równa 0
- Rezerwacje są równe 0
- Braki dla partii są równe 0
- Dla danej partii nie istnieją zamówienia
- Oczekiwana ilość partii jest równa 0
- Partia nie jest obecna w żadnym obiekcie, którego data jest większa niż wskazana data, po której dane zostaną usunięte
- Partia nie jest oznaczona jako domyślna dla artykułu
- Partia nie jest jedyną partią danego artykułu
- Typ artykułu powiązanego z partią nie jest kompletem lub usługą
Aby zabezpieczyć się przed błędami synchronizacyjnymi, identyfikatory usuniętych partii pozostają zapisane w specjalnie przeznaczonej do tego tabeli na bazie POS. Dzięki temu, gdy do POS trafi informacja o brakującej na bazie partii, zapis identyfikatora pozwoli określić, czy dana partia kiedykolwiek istniała w bazie i została usunięta w procesie czyszczenia danych.
Automatyczne czyszczenie bazy może zostać zaplanowane w systemie ERP lub zostać uruchomione ręcznie na stanowisku.
W przypadku gdy pojawi się potrzeba dodania na dokument partii, która została usunięta w procesie czyszczenia, istnieje możliwość wyszukania jej w systemie ERP. Warunkiem tego jest połączenie z usługą synchronizacji danych (praca w trybie online). W tym celu należy wybrać przycisk [Pobierz inną partię] na liście artykułów otwieranej z poziomu widoku nowego dokumentu handlowego.