Spis treści
TAX FREE
Obsługa dokumentów TAX FREE (TF) pozwala realizować zwrot podatku VAT zapłaconego przez podróżnych spoza Unii Europejskiej bezpośrednio na stanowiskach sprzedaży detalicznej. Dzięki temu kupujący może uniknąć podwójnego opodatkowania: w kraju nabycia oraz w kraju zamieszkania. Na stanowisku Comarch POS dostępna jest komunikacja z dedykowaną Platformą Usług elektronicznych Skarbowo – Celnych (PUESC). Za pomocą platformy można wystawić elektroniczny dokument TAX FREE i zweryfikować jego status w momencie przybycia podróżnego do sklepu po zwrot VAT.
![Przycisk [TAX FREE]](https://pomoc.comarch.pl/pos/cee/wp-content/uploads/2019/06/RET_DOKUM_DHANDLOWE_Przycisk-TAX-FREE.png)
- jest zafiskalizowany
- nie posiada korekt (lub wszystkie korekty zostały anulowane)
- nie posiada powiązanej faktury sprzedaży
- nie posiada wygenerowanego dokumentu TAX FREE (lub wygenerowany dokument TAX FREE został anulowany)
W systemie ERP można aktywować funkcjonalność generowania dokumentów TF również do paragonów zatwierdzonych. Jeżeli w systemie ERP:
- została aktywowana funkcjonalność generowania dokumentów TF do paragonów zatwierdzonych
- nie został zdefiniowany schemat numeracji dla dokumentu typu TF
to na stanowisku POS, podczas próby wygenerowania dokumentu TF do zatwierdzonego paragonu, zostanie wyświetlony komunikat: „Nie można wystawić Tax Free. Brak definicji dokumentu.”.
Podobnie jak w przypadku innych dokumentów, nie ma możliwości wygenerowania zbiorczego TAX FREE do kilku paragonów.
Z poziomu stanowiska Comarch POS możliwe jest:
- wystawienie elektronicznego dokumentu TF na platformie PUESC
- rozliczenie z podróżnym dokumentów o statusie Potwierdzony wywóz oraz Potwierdzony częściowo wywóz
Wystawienie dokumentu TAX FREE jest możliwe wyłącznie w trybie online. Jeżeli połączenie z platformą PUESC zostanie uzyskane oraz weryfikacja pracownika, jak i danych wymaganych w komunikacie dla dokumentu przebiegnie pomyślnie, dokument TF na stanowisku Comarch POS zostanie zatwierdzony, a podróżny otrzyma wydruk niezbędny do uzyskania zwrotu podatku.
Dodatkowo przy zatwierdzaniu dokumentu TAX FREE weryfikowana jest data urodzenia kontrahenta wybranego na dokumencie. Podczas zatwierdzania dokumentu, w przypadku, gdy data urodzenia kontrahenta jest:
- uzupełniona – dokument zostaje zatwierdzony, co determinuje rozpoczęcie procesowania elektronicznego dokumentu TF na platformie PUESC
- nieuzupełniona – dokument nie zostaje zatwierdzony, a w systemie prezentowany jest odpowiedni komunikat

Na formularzu dokumentu TF znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):
-
- Na liście pozycji dokumentu prezentowane są kolumny:
- Nazwa
- Cena brutto
- Ilość
- Wartość VAT
- Wartość brutto
- Stawka VAT (domyślnie ukryta)
- Na kaflu [Kontrahent] prezentowane są:
- Nazwa kontrahenta
- Adres
- Numer dokumentu tożsamości – wymagane do zatwierdzenia dokumentu TF
- Kraj z adresu – wymagane do zatwierdzenia dokumentu TF
- W podsumowaniu dokumentu podane są:
- Brutto
- Netto
- Kwota do zwrotu
- Forma –możliwe do wyboru są formy płatności: gotówka, karta, przelew. Formy płatności dostępne są jeżeli są poprawnie skonfigurowane i udostępnione dla stanowiska Comarch POS.UwagaW przypadku formy płatności Karta lub Przelew, w oknie płatności prezentowana jest dodatkowa sekcja, w której należy wprowadzić numer konta bankowego lub numer karty, na który ma zostać przesłany zwrot podatku. Wprowadzone zmiany należy potwierdzić przyciskiem [Zatwierdź].Uwaga
- Data wywozu – data wywozu towaru poza terytorium UE
- Daty wpływu
- Numer systemowy – unikalny numer systemowy UNS, który jest otrzymywany w odpowiedzi na wprowadzony dokument TF na platformie PUESC
- Status – informacja o statusie wprowadzonego dokumentu TF na platformie PUESC
- Na liście pozycji dokumentu prezentowane są kolumny:
W prawym dolnym rogu znajdują się również Atrybuty – atrybuty przypisane do typu dokumentu np. Uwagi do dokumentu.
Na obu stanowiskach widoczny jest dokument PAR/2018/04/POS1. Operator na stanowisku POS1 generuje do dokumentu PAR/2018/04/POS1 dokument TAX FREE. W tym momencie dokument PAR jest blokowany dla reszty stanowisk, czyli operator stanowiska POS2, próbując wygenerować dokument TF lub FS do tego samego dokumentu PAR/2018/04/POS1 otrzyma notyfikację blokującą: „Nie można wygenerować TAX FREE, ponieważ dokument PAR/2018/04/POS1 jest już zablokowany na innym stanowisku.”.
Na obu stanowiskach widoczny jest dokument TF/2018/03/POS1. Operator na stanowisku POS1 potwierdza wywóz dokumentu TF/2018/03/POS1. W tym momencie dokument TF jest blokowany dla reszty stanowisk, czyli operator stanowiska POS2, próbując potwierdzić wywóz dokumentu TF/2018/03/POS1 otrzyma notyfikację: „Nie można potwierdzić wywozu, ponieważ dokument TF/2018/03/POS1 jest już zablokowany na innym stanowisku.”.
Do paragonu powiązanego z TAX FREE nie można wygenerować:
- Faktury sprzedaży
- Korekty (również wymiany)
Wydruk dokumentu TAX FREE
Na stanowisku Comarch POS dostępne są dwie formy wydruku dokumentu TAX FREE:
- Wydruk fizyczny – za pomocą przycisku [Drukuj]
- Wydruk elektroniczny na adres e-mail podróżnego w formacie pdf. – należy wybrać przycisk [Drukuj] -> [Wyślij]
W przypadku wyboru opcji wysyłania wydruku, prezentowane jest dodatkowe okno, w którym należy wprowadzić adres e-mail:

Aktualizacja statusu dokumentu TAX FREE
Wybranie przycisku [Aktualizuj status] z poziomu listy dokumentów handlowych, dla dokumentu TAX FREE powoduje odebranie komunikatu z platformy PUESC i dalsze procesowanie dokumentu głównie w przypadku rozliczenia VAT z podróżnym.
Rozliczenie dokumentu TAX FREE z podróżnym
Rozliczenie z podróżnym jest możliwe wyłącznie w przypadku pracy w trybie online. Z poziomu listy dokumentów handlowych lub podglądu dokumentu TAX FREE spełniających poniższe wymagania:
- status: Potwierdzony wywóz lub Potwierdzony częściowo wywóz
- będącym w stanie: Zatwierdzony
- wystawionych w ramach tego samego centrum
- forma zwrotu została ustawiona jako gotówka
Operator ma możliwość rozliczenia dokumentu za pomocą przycisku [Rozlicz dokument].