[su_spoiler title=”Spis treści” open=”no” style=”fancy” icon=”caret” anchor=”” class=””]
Najczęstsze problemy związane z działaniem Comarch POS
1. Brak aktualizacji stanów
2. Nadpisywanie edytowanej definicji wydruku (Comarch ERP XL)
3. „Trwa oczekiwanie na ukończenie operacji” po zeskanowaniu artykułu czytnikiem kodów kreskowych (Comarch ERP XL)
4. Wskazany dokument/kontrahent/bon/kupon/artykuł nie został odnaleziony
5. Błąd fiskalizacji! Brak mapowania dla stawki VAT…! (Comarch ERP XL)
[/su_spoiler]
Najczęstsze problemy związane z działaniem Comarch POS
Brak aktualizacji stanów
Jeśli na stanowisku często występują rozbieżności między stanami magazynowymi w systemie ERP, a stanami dostępnymi w POS i konieczne jest częste uzgadnianie stanów, najprawdopodobniej występuje problem w komunikacji pomiędzy komponentami POS Agent Broker oraz POS Agent. To właśnie one odpowiadają za bieżącą synchronizację stanów między ERP a POS, dlatego ich prawidłowe działanie jest kluczowe.
W pierwszej kolejności należy zweryfikować poprawność działania Comarch POS Agent Broker. Test konfiguracji kolejki wiadomości w systemie ERP powinien zakończyć się pozytywnie. W systemie rozproszonym należy pamiętać o tym, że adres usługi kolejki wiadomości powinien wskazywać zewnętrzny adres IP. Informacja o adresie POS Agent Brokera przesyłana jest do POS Agenta podczas jego rejestracji. Jeśli w konfiguracji wskazano localhost, agent będzie próbował nawiązać połączenie lokalne, co jest najczęstszą przyczyną braku komunikacji pomiędzy komponentami. Jeśli adres usługi kolejki wiadomości został zmieniony w systemie ERP, należy pamiętać o konieczności ponownej rejestracji wszystkich POS Agentów.
Jeśli działanie POS Agent Brokera wydaje się prawidłowe oraz link weryfikacyjny zarówno z maszyny, na której zainstalowany jest POS Agent Broker, jak i z maszyny, na której zainstalowany jest POS Agent wskazuje wartość ‘Healthy’ to należy zweryfikować poprawność działania usługi POS Agent. W tym celu należy otworzyć POSAgentConfigurator.exe, a następnie zweryfikować czy:
- Stan usługi wskazuje: „Usługa jest uruchomiona”,
- Po wybraniu przycisku [Sprawdź] wyświetla się komunikat: „Połączenie z usługą POS Agent – OK! Połączenie z ERPem – OK!”
- Po wybraniu przycisku [Rejestruj] pojawia się komunikat: „Aktualizacja parametrów usługi POS Agent zakończona pomyślnie!”
Nadpisywanie edytowanej definicji wydruku (Comarch ERP XL)
W przypadku podmiany definicji wydruku, aby nie była ona przywracana do standardowej, należy odznaczyć parametr Wysyłaj do POS na odpowiednich stanowiskach na oddziale w ERP XL:

„Trwa oczekiwanie na ukończenie operacji” po zeskanowaniu artykułu czytnikiem kodów kreskowych (Comarch ERP XL)
W przypadku tego problemu, należy zweryfikować czy w procedurze CDN.POS_EksportRegulyKodowKreskowych na bazie Comarch ERP XL zarówno dla Lot jak i LoyaltyCard jest ustawiona wartość ’^d{13}$’ dla kolumny Pattern tak jak poniżej:

Jeżeli tak, należałoby dokonać w procedurze zmiany i ustawić Pattern dla LoyaltyCard na wartość odpowiadającą ilości znaków w kodzie kart kontrahentów, tak aby Pattern '^d{13}$’ się nie powtarzał np. jeżeli kod na kartach kontrahentów składa się z 15 znaków to należy ustawić ’^\d{15}$’. Po dokonaniu zmiany należy wykonać aktualizacje na POS, a następnie zweryfikować na bazie POS czy wartość w kolumnie Pattern w tabeli Configuration.BarcodeRules została zaktualizowana.
Wskazany dokument/kontrahent/bon/kupon/artykuł nie został odnaleziony
W przypadku wystąpienia takiego komunikatu istnieje możliwość, że podczas skanowania kody EAN są ucinane. W tym przypadku należy zwiększyć parametr BarcodeReaderTimeout w pliku konfiguracyjnym POS2.exe.config problematycznych stanowisk POS:
<add key=”BarcodeReaderTimeout” value=”50″ />
Błąd fiskalizacji! Brak mapowania dla stawki VAT…! (Comarch ERP XL)
W przypadku powyższego błędu z informacją o braku mapowania stawki VAT należy dokonać odpowiedniej konfiguracji stawek VAT w systemie ERP XL. W tym celu należy w Administratorze oddziałów wybrać: System -> Konfiguracja -> Ogólne -> Drukarki fiskalne tam należy dodać nowy sterownik np. Posnet.

Dane należy wprowadzić tak, aby wartości w kolumnach Grupa oraz Odpowiednik był takie same np. Grupa A -> Odpowiednik A.
Po zapisaniu konfiguracji należy w edycji odpowiedniego stanowiska POS na zakładce Urządzenia zewn. wybrać utworzoną drukarkę.

Dane należy wprowadzić tak, aby wartości w kolumnach Grupa oraz Odpowiednik był takie same np. Grupa A -> Odpowiednik A.
Po zapisaniu konfiguracji należy w edycji odpowiedniego stanowiska POS na zakładce Urządzenia zewn. wybrać utworzoną drukarkę.


