Spis treści
Obsługa bonów
Sprzedaż bonów własnych
Sprzedaż bonów własnych na stanowisku POS, w zależności od konfiguracji rodzaju bonu w systemie ERP, może odbywać się poprzez dokumenty:
- FS/PAR
- noty debetowe (DN)
Wprowadzenie bonu na dokument możliwe jest poprzez:
- zeskanowanie/wprowadzenie numeru bonu
- wybranie bonu z listy artykułów
Rodzaje bonów, które mogą być obsługiwane w Comarch POS muszą zostać przypisane do Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS na zakładce Rodzaje bonów. Tylko bony z przypisanych rodzajów zostaną przesłane do oddziału Comarch POS.
Do POS będą przesyłane bony, które mogą być sprzedane (stan: przyjęte na stan) lub wykorzystywane do rozliczenia (stan: wydane lub w realizacji). Nie zostaną przesłane bony zrealizowane oraz zablokowane.
Należy zwrócić uwagę czy karta towaru o typie bon powiązana z rodzajem przesyłanych bonów jest wysyłana do POS, czyli czy zawiera się w drzewie grup towarów wysyłanych do POS.
Przesyłanie do POS nowej formy płatności: bon
Aby płatność Bon została przesłana do Comarch POS konieczne jest zaznaczenie na płatności na definicji Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS, na zakładce Formy Płatności, parametru Dostępna w oddziale.
Na definicji każdego stanowiska POS konieczne jest powiązanie formy płatności Bon z rejestrem kasowo- bankowym. Możliwe jest wskazanie tego samego rejestru, który jest wykorzystywany dla gotówki lub dodanie nowego rejestru przeznaczonego tylko dla płatności bonem.
Oznaczenie parametru Bez KP/KW będzie oznaczało, że dla płatności bonem nie będą tworzone dokumenty wpłat.
Oznaczenie parametru Wyczyść po zamknięciu sesji będzie oznaczało, że kwoty z zapłaty bonami nie będą się kumulować, lecz będą zerowane po każdym zamknięciu sesji.
Podczas przypisywania rejestru kasowego/bankowego do płatności typu Bon sprawdzane jest ustawienie parametru Bony na operacji przychodowej przypisywanej do rejestru. Do wybieranego rejestru musi być przypisana przynajmniej jedna operacja przychodowa z zaznaczonym parametrem Bony. Jeśli warunek nie zostanie spełniony, rejestr nie będzie mógł być przypisany. Należy wówczas wybrać inny rejestr lub zmienić ustawienie powyższego parametru.
Sprzedaż bonów
Bony towarowe mogą być sprzedawane na dokumentach handlowych (fakturze lub paragonie) lub za pomocą not memoriałowych. To czy bon będzie sprzedawany za pomocą dokumentów handlowych czy też za pomocą not memoriałowych zależy od tego czy na rodzaju bonu został przypisany rodzaj noty.
Aby bon mógł być sprzedany w POS musi nastąpić przyjęcie towaru i partii odpowiadającej numerowi bonu. Można to zrobić na kilka sposobów:
- Przyjęcie bonów bezpośrednio na magazyn w POS za pomocą dokumentu przychodowego np. PW czy PZ
- Przesunięcie bonów dokumentem MMW z magazynu, na który bony zostały przyjęte na magazyn POS. Przyjęcie bonów na magazyn POS odbywa się analogicznie jak przyjęcie towarów w menu Back Office -> Przyjęcie dostawy.
Sprzedaż za pomocą faktury lub paragonu
Jeśli do rodzaju bonu nie został przypisany rodzaj noty wówczas standardowo sprzedaż bonów będzie realizowana wybranym dokumentem handlowym. Do sprzedaży bonów konieczne jest połączenie on-line z Comarch ERP XL. W przypadku gdy takiego połączenia nie ma, system POS wyświetli komunikat: Brak połączenia z serwisem bonów.

W momencie sprzedaży bonu serwis bonów sprawdza stan bonu. Do sprzedaży może być przekazany tylko bon o stanie: Przyjęty na stan. Dodatkowo sprawdzany jest stan ilościowy dla partii odpowiadającej numerowi bonu i jeśli na magazynie, z którego wystawiana jest faktura/paragon brak ilości dla bonu, sprzedaż również nie będzie możliwa. Informacja o sprzedaży bonu trafia do XL wraz z zaimportowanym dokumentem sprzedaży. Po zaimportowaniu dokumentu do XL, stan bonu zmienia się na Wydany.
Podczas zatwierdzenia dokumentu PAR/FS, na którym znajduje się bon z parametrem Sprzedaż przez noty zostają wykonane następujące akcje:
- aplikacja generuje dokumenty noty debetowej
- pozycje dokumentu będące bonami są usuwane z dokumentu PAR/FS. Jeżeli na dokumencie jedynym elementem jest bon, to nie zostaje utworzony dokument PAR/FS.
Podczas zatwierdzenia dokumentu PAR/FS, na którym znajduje się bon z odznaczonym parametrem Sprzedaż przez noty, zostaje on na stałe zapisany jako element PAR/FS.
Zarówno dokumenty PAR/FS, jak i dokumenty not debetowych rejestrujące sprzedaż bonów dostępne są z poziomu listy dokumentów handlowych.

Sprzedaż za pomocą not memoriałowych
Aby możliwa była sprzedaż za pomocą not memoriałowych konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie systemu.
- Podczas kreacji oddziału Comarch POS oraz podczas konwersji baz z istniejącymi oddziałami zostanie dodana nowa seria do listy serii not memoriałowych oznaczona nowym parametrem Oddziałowa. Seria dla not będzie taka sama jak dla dokumentów handlowych. Serii tej nie będzie można wykorzystywać podczas wystawiania not z poziomu XL, podczas próby wybrania pojawi się stosowny komunikat
- Konieczne jest dodanie nowej definicji noty memoriałowej oznaczonej parametrem Bony jak opisano w punkcie: Zmiany w definicji noty memoriałowej
- Na definicji rodzaju bonu należy przypisać dowolną definicję noty oznaczoną parametrem Bony

Na definicji oddziału Comarch POS, na zakładce Parametry należy wybrać rodzaj noty, zgodnie z którym będzie dodawana nota po jej zaimportowaniu z POS do XL.
Jeśli podczas sprzedaży zostanie wybrany bon o rodzaju powiązanym z definicją not, wówczas system POS automatycznie ustawi podczas sprzedaży tego bonu rodzaj dokumentu – nota memoriałowa NM. Po zatwierdzeniu okna sprzedaży do listy dokumentów zostanie dodana nota.
Jeśli na dokumencie sprzedaży znajda się towary i bony lub bony powiązane i niepowiązane z notami, wówczas podczas zatwierdzania sprzedaży system automatycznie wygeneruje dwa dokumenty:
- paragon na towary i bony niepowiązane z notami
- notę na bony powiązane z definicją noty
Dla takiej sprzedaży płatność będzie wspólna odpowiednio rozliczona na obu dokumentach.
Wystawione noty trafią do Comarch ERP XL na listę not memoriałowych w menu Księgowość/Noty memoriałowe. W polu rodzaj dokumentu zostanie ustawiony rodzaj noty przypisany na zakładce Parametry oddziału Comarch POS. Seria zostanie ustawiona zgodnie z serią zdefiniowaną na stanowisku POS.
Dla każdego wydanego bonu zostanie dodana oddzielna pozycja, gdzie na zakładce Ogólne zarejestrowany będzie numer wydanego bonu.
Dodając Bon sprzedawany przez notę na początku otwiera się na nagłówku Paragon, dopiero po wybraniu formy płatności i zatwierdzeniu dokumentu tworzona jest nota.


Na stanowisku POS nie ma możliwości korygowania lub anulowania not. Nota nie jest dokumentem zafiskalizowanym generowana jest jako zatwierdzony dokument.
Po zatwierdzeniu dokumentu sprzedaży, synchronizuje się on do ERP XL następnie na bonie na podstawie daty wydania, przeliczany jest termin ważności:

Z poziomu interfejsu Comarch POS nie jesteśmy w stanie sprawdzić ile taki bon jest aktywny, lub od kiedy, to wszystko jest na tabelach POS.
Przy płatności bonem weryfikowany jest jego status i termin ważności.
Jeżeli na dokument handlowy dodamy artykuł typu Bon, który jest sprzedawany przez noty oraz artykuł sprzedawany przez PAR/FS, to dokument rozdzielany jest na dwa, po zatwierdzeniu płatności generowany jest dokument PAR i Nota.


Płatność za pomocą bonu
Do rozliczenia płatności mogą być wykorzystywane bony, które posiadają stan Wydany lub W realizacji, które równocześnie nie są przeterminowane. Do zapłaty bonem konieczne jest połączenie online z Comarch ERP XL, gdyż serwis bonów sprawdza w momencie zapłaty stan bonu w XL. W przypadku braku takiego połączenia, po wpisaniu numeru bonu zostanie wyświetlony komunikat: Brak połączenia z serwisem bonów i zapłata bonem nie będzie możliwa.
Serwis bonów sprawdza stan bonu, jego wartość (lub wartość pozostałą do wykorzystania), oraz termin ważności. Jeśli bo nie może zostać wykorzystany do zapłaty jest to sygnalizowane odpowiednim komunikatem.
Podczas zapłaty bonem należy wskazać formę płatności Bon oraz wpisać numer bonu. Jeśli bon jest możliwy do wykorzystania zostaje przypisany do płatności typu Bon.
W przypadku bonu jednorazowego, po jego wykorzystaniu na płatności dokumentu, staje się on bonem zrealizowanym i nie może być użyty powtórnie, nawet wówczas, gdy płatność opiewała na wartość mniejszą niż wartość bonu.
W przypadku bonów wielokrotnych po wpisaniu numeru bonu i dodaniu go do płatności, wyświetlana jest informacja o pozostałej kwocie bonu. Bon może zostać wykorzystany w kolejnych transakcjach.
Po zaimportowaniu dokumentów sprzedaży do XL następuje aktualizacja stanu bonu. Możliwe stany to: W realizacji (bon wielokrotny, wykorzystany częściowo), Zrealizowany (jednokrotny lub wielokrotny rozliczony w całości).
Jeśli zgodnie z konfiguracją płatności na stanowisku POS, w XL zostanie utworzony zapis kasowy lub bankowy do płatności typu bon, na zapisie zostanie dodana informacja o numerze bonu wykorzystanym na płatności.
Numer bonu widoczny będzie na zapisie w polu: Bon na zakładce Ogólne. Informacja o numerze bonu zapisywana jest również na Płatności do dokumentu w polu: Bon na zakładce Ogólne.
Jeżeli na dokumencie handlowym dodajemy artykuł za który chcemy zapłacić bonem:

W oknie płatności należy wybrać formę płatności Bon.


W przypadku gdy bon jest na większą kwotę, zostanie wyświetlona informacja o kwocie jaka pozostała na karcie:


Dokument PAR za który zapłacono bonem podlega fiskalizacji.

Jeżeli bon jest jednorazowy, to po pierwszej transakcji przyjmuje w ERP XL status Zrealizowany i nie jest możliwe jego ponowne użycie jako zapłaty:

Podsumowanie sprzedaży
Na podsumowaniu sprzedaży prezentowane są wartości dotyczące bonów, sprzedaży oraz płatności bonami.

Dokument KP/KW
Użytkownik ma również możliwość dokonania ręcznej wpłaty/wypłaty za pomocą bonu. Taka sytuacja może być wykorzystana w przypadku wskazania przez kasjera błędnej formy płatności. W tym celu należy wystawić dokument KP.
Po wybraniu na formularzu KP/KW formy płatności:
- bon – pojawia się okno z możliwością wprowadzenia numeru bonu


Po zatwierdzeniu okna wprowadzania numeru bonu oraz zatwierdzeniu dokumentu KP wartość wynikająca z dokumentu zostaje uwzględniona w podsumowaniu dnia.