Spis treści
Rabaty
Rabaty zdefiniowane w systemie ERP są przekazywane do stanowiska POS, a następnie mogą zostać naliczone na pozycje dokumentów, takich jak paragon, faktura, zamówienie oraz korektach.
W aplikacji Comarch POS we współpracy z Comarch ERP XL obsługiwane są rabaty typu:
- KNT (upusty globalne dla kontrahentów)
- KNU (upusty na towary, grupy towarów dla kontrahenta)
- PRM (promocje dla towaru)
- WTR (promocje od wartości dokumentu)
- Promocje pakietowe stałe i elastyczne
Ogólne zasady przesyłania promocji (rabatów) z systemu Comarch ERP XL do Comarch POS:
- podstawowym kryterium jest Centrum, do którego przypięta jest promocja
Do oddziału Comarch POS mogą zostać przesłane rabaty zdefiniowane dla Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS lub dla centrum nadrzędnego w stosunku do Centrum powiązanego z oddziałem POS. W szczególności przesyłane będą rabaty zdefiniowane do Centrum Głównego (tzw. roota w Strukturze firmy). Promocje, które nie są związane z konkretnym Centrum czyli KNT i KNU będą wysyłane zawsze.
- kryterium kontrahentów
Przesyłane będą te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy wskazanej na oddziale Comarch POS jako grupa do eksportu lub importu kontrahentów lub grup podrzędnych w stosunku do niej.
- kryterium towarów
Promocje na grupę towarów: przesyłane są tylko te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy towarów wskazanej w polu Eksport z grupy na oddziale Comarch POS lub grup jej podrzędnych.
- ograniczenia ze względu na formy płatności oraz sposoby dostawy
Jeśli na promocji będą wskazane konkretne formy płatności bądź sposoby dostawy, to taka promocja nie będzie wysyłana. Wysyłane będą tylko te promocje, dla których zostanie ustawiona opcja.
- ograniczenie ze względu na magazyn
Jeśli na promocji na zakładce Magazyn będzie ustawiona opcja lub wskazany magazyn przypisany do Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS wówczas promocja będzie wysyłana. Jeśli żaden magazyn wskazany na promocji, nie będzie przypisany do Centrum j.w., wówczas promocja nie będzie wysyłana.
- ograniczenia ze względu na rodzaj dokumentów
Wysyłane będą tylko te rabaty, dla których w ustawieniu Rodzaj dokumentów wybrano opcję Wszystkie bądź Rozchodowe.
- inne ograniczenia
Z systemu Comarch ERP XL nie będą wysyłane rabaty, dla których zaznaczono parametr: Powtarzać co: , gdyż moduł rabatowy nie obsługuje cykliczności działania promocji.
Po dodaniu artykułu podlegającego aktywnej promocji oraz wybraniu kontrahenta, dla którego promocja ta obowiązuje, rabat zostanie naliczony na pozycję dokumentu.

Przesyłanie nagłówka promocji – parametry
Dla każdej promocji przesyłane są z systemu Comarch ERP XL następujące ustawienia nagłówka:
- nazwa promocji
- typ promocji
- priorytety promocji
- sposób łączenia z poprzednią; do wyboru: dodaj lub mnóż
- ustawienie parametru: Pomijaj kolejne rabaty
Nie będzie przesyłana informacja o Limicie oraz Wymaganym progu transakcji.
Promocja KNT
Rabaty zapisywane na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe zebrane są do jednej promocji o typie KNT i będą przesyłane do określonych oddziałów Comarch POS. Dla promocji KNT dla każdego wskazanego w promocji kontrahenta przesyłana jest wysokość rabatu do wykorzystania w oddziale. Rabat ten dotyczy wszystkich towarów i łączy się z innymi rabatami.
Promocja WTR
Promocja na całą wartość dokumentu przesyłana jest do określonych oddziałów Comarch POS po warunkami opisanymi wyżej. Promocja może być zdefiniowana dla pojedynczych kontrahentów lub dla grup kontrahentów. Aby promocja naliczała się dla wszystkich kontrahentów wysyłanych do oddziału Comarch POS, konieczne jest wskazanie na zakładce Kontrahenci grupy zdefiniowanej jako grupa do eksportu kontrahentów do oddziału POS.
Promocja PRN i KNU
Promocje PRN i KNU są to promocje elementowe, które dotyczą konkretnych towarów lub grup towarowych i naliczane są na pozycjach dokumentów. Ze względu na wymogi modułu rabatowego Comarch POS nie wszystkie elementy rabatów będą mogły zostać wysłane.
- Typy promocji
Do Comarch POS wysyłane są elementy promocji, gdzie rabat ma typ procentowy, wartościowy lub typu stała cena. Nie będzie wysyłany rabat typu: Narzut na cenę zakupu.
- Rabaty progowe
Możliwe jest wysyłanie rabatów progowych procentowych i wartościowych. Jeśli na danej promocji towar będzie występował wiele razy, ale z różnymi progami, wówczas zostanie przesłany jako promocja progowa. Nie jest jednak możliwe przesyłanie rabatów różnego typu dla jednej pozycji na promocji. Nie powinno być sytuacji, że dla jednego progu towaru rabat będzie procentowy, dla innego wartościowy a dla kolejnego typu stała cena.
Promocja pakietowa stała i elastyczna
Naliczanie promocji pakietowych w Comarch POS jest analogiczne jak w Comarch ERP XL, przy czym w POS nie ma możliwości wyboru promocji pakietowych, lecz zostanie naliczony pierwszy pakiet spełniający warunku wg ustawień kolejności na liście promocji pakietowych. Nie wszystkie ustawienia promocji mogą zostać przesłane do Comarch POS ze względu na różnice w działaniu modułów rabatowych w obu systemach, co zostało opisane w kolejnych punktach.
Warunki przesyłania promocji pakietowych
Do Comarch POS przesyłane są promocje pakietowe stałe i elastyczne pod określonymi warunkami. Do Comarch POS przesyłane są promocje pakietowe, które:
- Zostały potwierdzone
- Data końcowa jest większa lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
- Data początkowa jest mniejsza lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
- W parametrze Rodzaj dokumentów wskazano opcję Wszystkie lub Rozchodowe
- Nie mają zaznaczonego parametru: Ważna w godzinach
- Nie mają zaznaczonego parametru: Powtarzać co
- Są przeznaczone dla Comarch POS ze względu na Centrum:
- Zostały udostępnione dla Centrum, z którym powiązany jest oddział Comarch POS
- Zostały udostępnione dla Centrum nadrzędnego w stosunku do powyższego
- Zostały udostępnione dla Centrum Głównego
- Na zakładce Magazyny wybrano opcję Wszystkie lub magazyny ustawione dla Oddziału POS
- Na zakładce Formy płatności wybrano opcję Wszystkie
- Na zakładce Sposób dostawy wybrano opcję Wszystkie
- Zostały zdefiniowane na dowolną grupę kontrahentów wysyłanych do POS lub przynajmniej jeden kontrahent przypisany na zakładce Kontrahenci jest wysyłany do POS
- Wszystkie towary na promocji należą do drzewa grup wysyłanego do POS – zakładka Towary
Automatyczne naliczanie promocji pakietowych
To czy promocja zostanie naliczona automatycznie na dokumentach wystawianych na stanowisku POS czy też będzie konieczne wybranie przycisku [Nalicz promocje] zależy od parametru, który ustawiany jest na oknie Konfiguracji oddziału Comarch POS na zakładce Parametry.

Przy zaznaczonym powyższym parametrze, podczas wystawiania dokumentów promocje będą naliczane automatycznie po spełnieniu określonych warunków. Wybierana jest zawsze pierwsza promocja (wg kolejności na liście promocji w Comarch ERP XL), dla której spełnione są warunki na dodanych pozycjach.
W przypadku, gdy parametr nie będzie zaznaczony, wówczas po dodaniu pozycji można wybrać przycisk [Nalicz promocje]. Zasady naliczania promocji będą takie same jak przy automatycznych promocjach, jednak system nie będzie wyszukiwał promocji po dodaniu każdej pozycji do dokumentu.
Jeśli dla pakietu zostały zdefiniowane gratisy, to po zatwierdzeniu dokumentu system przypomni o możliwości skorzystania z opcji gratisu dla promocji.
Kolejność naliczania promocji na stanowisku POS
Od wersji 2023.1 w Systemie Comarch ERP XL możliwe jest ustalanie kolejności promocji pakietowych za pomocą przycisków Przesuń w dół pozycję na liście i Przesuń w górę pozycję na liście. Kolejność promocji możliwa jest do ustalenia osobno w obrębie promocji pakietowych i osobno w obrębie promocji PRM. Ustalenie kolejności promocji pakietowych jest przesyłane do Comarch POS, nie ma natomiast wpływu na wyświetlanie kolejności promocji podczas wystawiania dokumentów w Comarch ERP XL.
Kolejność promocji pakietowych ma znaczenie w naliczaniu promocji na dokumentach wystawianych na stanowiskach POS. Jeśli dane pozycje na dokumencie będą spełniały warunki więcej niż jednej promocji, wówczas zostanie naliczona ta promocja, która w Comarch ERP XL jest wyżej na liście (ma wyższy Priorytet2).
Przesyłanie promocji progowych typu stała cena
Z systemu Comarch ERP XL przesyłane są rabaty progowe typu stała cena, czyli promocje, gdzie dla danego towaru ustalono różne ceny w zależności od progu. Nie jest jednak możliwe przesyłanie promocji mieszanych, czyli takich, gdzie dla jednego progu ustalono rabat a dla innego stałą cenę w ramach tej samej promocji.
Dla poszczególnych progów typ ceny powinien być taki sam, jeśli na jednym z progów zostanie ustawiony typ netto a na innym brutto to dla wszystkich cen stałych w tej promocji zostanie ustalony typ jak na pierwszej pozycji.
Naliczanie rabatów od promocji typu stała cena
Istnieje możliwość naliczania dodatkowych rabatów do promocji typu stała cena. Zależy to od parametru globalnego ustawianego w konfiguracji systemu System/ Konfiguracja /Sprzedaż /Rabaty i promocje -> Naliczaj inne promocje/rabaty.


Jeśli parametr nie zostanie zaznaczony wówczas ustalona stała cena, będzie ceną ostateczną i nie będą miały do niej zastosowania inne promocje. Jeśli parametr zostanie zaznaczony wówczas naliczanie kolejnych promocji będzie uzależnione od ustawienia parametru Pomiń następne promocje dostępnego na zakładce Ogólne promocji.
Podsumowanie rabatów
W oknie dokumentów: ZS, PAR, FS i KIPAR, KIFS (dla opcji wymiany) dostępna jest opcja [Podsumowanie rabatów], po uprzednim udostępnieniu przycisku poprzez modyfikacje widoku.


W oknie Szczegóły rabatów przedstawione są szczegółowe informacje o wysokości rabatów z podziałem na sekcje wg rodzaju rabatu:
- rabaty towarowe – suma rabatów i promocji pakietowych, podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
- rabaty nagłówka od wartości transakcji – suma wartości rabatów nagłówka podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
- rabaty użytkownika – suma rabatów udzielonych ręcznie przez użytkownika dla pozycji oraz nagłówka dokumentu
- Oferta Halloween: 20,00 PLN
- Oferta specjalna dla klientów: 5,00 PLN
Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą w sekcji rabaty towarowe obie wartości słownikowe, a także pozostałe rabaty, dla których nie jest zdefiniowana wartość dla parametru Grupa rabatów.
Na dokumencie zostały naliczone poniższe promocje:
- Promocja pakietowa: 15,00 PLN
- Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
- Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
- Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
- Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN
- Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN
Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą wszystkie rabaty pogrupowane wg sekcji:
- Wartość dokumentu bez rabatu: 300,00 PLN
- Rabaty towarowe: 55,00 PLN
Rabaty dedykowane nabywcy: 25,00 PLN
- Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
- Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
- Pozostałe: 30,00 PLN
- Promocja pakietowa: 15,00 PLN
- Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
- Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN
- Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN
- Wartość po uwzględnieniu rabatu: 225,00 PLN
W przypadku modyfikacji podsumowania dokumentu, poprzez prezentację różnicy pomiędzy wartością artykułów w cenie bazowej a początkowej, zmienia się również widok okna podsumowania rabatów.

W oknie Szczegóły rabatów znajduje się dodatkowa sekcja, która jest dostępna tylko wtedy, gdy na pozycjach dokumentu została wyliczona różnica w cenie:
- Wartość dokumentu w cenie bazowej – prezentowana w pasku nagłówka, wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie bazowej, zawierająca informację o różnicy cen
Dodatkowo nazwa sekcji: Wartość dokumentu bez rabatów jest wtedy wyświetlana jako Wartość dokumentu w cenie początkowej – wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie początkowej.