Rabaty

Rabaty

Rabaty zdefiniowane w systemie ERP są przekazywane do stanowiska POS, a następnie mogą zostać naliczone na pozycje dokumentów, takich jak paragon, faktura, zamówienie oraz korektach.

Uwaga
Przesyłanie informacji czy towar podlega rabatowaniu uzależnione jest od ustawienia parametru, który znajduje się na karcie towaru na zakładce Upusty, Nie stosuj żadnych upustów, w systemie Comarch ERP XL.

W aplikacji Comarch POS we współpracy z Comarch ERP XL obsługiwane są rabaty typu:

  • KNT (upusty globalne dla kontrahentów)
  • KNU (upusty na towary, grupy towarów dla kontrahenta)
  • PRM (promocje dla towaru)
  • WTR (promocje od wartości dokumentu)
  • Promocje pakietowe stałe i elastyczne

Ogólne zasady przesyłania promocji (rabatów) z systemu Comarch ERP XL do Comarch POS:

  • podstawowym kryterium jest Centrum, do którego przypięta jest promocja

Do oddziału Comarch POS mogą zostać przesłane rabaty zdefiniowane dla Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS lub dla centrum nadrzędnego w stosunku do Centrum powiązanego z oddziałem POS. W szczególności przesyłane będą rabaty zdefiniowane do Centrum Głównego (tzw. roota w Strukturze firmy). Promocje, które nie są związane z konkretnym Centrum czyli KNT i KNU będą wysyłane zawsze.

  • kryterium kontrahentów

Przesyłane będą te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy wskazanej na oddziale Comarch POS jako grupa do eksportu lub importu kontrahentów lub grup podrzędnych w stosunku do niej.

Uwaga
W Comarch POS rabaty na grupy kontrahentów wyliczane są inaczej niż Comarch ERP XL. Naliczany jest tylko ten rabat, który został zdefiniowany dla grupy ustawionej na karcie kontrahenta jako grupa domyślna, podczas gdy w XLu rabaty pochodzące z różnych grup są sumowane. Należy zwrócić uwagę na ten fakt podczas definiowania promocji, które mają być wysyłane do Comarch POS.
  • kryterium towarów

Promocje na grupę towarów: przesyłane są tylko te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy towarów wskazanej w polu Eksport z grupy na oddziale Comarch POS lub grup jej podrzędnych.

  • ograniczenia ze względu na formy płatności oraz sposoby dostawy

Jeśli na promocji będą wskazane konkretne formy płatności bądź sposoby dostawy, to taka promocja nie będzie wysyłana. Wysyłane będą tylko te promocje, dla których zostanie ustawiona opcja.

  • ograniczenie ze względu na magazyn

Jeśli na promocji na zakładce Magazyn będzie ustawiona opcja lub wskazany magazyn przypisany do Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS wówczas promocja będzie wysyłana. Jeśli żaden magazyn wskazany na promocji, nie będzie przypisany do Centrum j.w., wówczas promocja nie będzie wysyłana.

  • ograniczenia ze względu na rodzaj dokumentów

Wysyłane będą tylko te rabaty, dla których w ustawieniu Rodzaj dokumentów wybrano opcję Wszystkie bądź Rozchodowe.

  • inne ograniczenia

Z systemu Comarch ERP XL nie będą wysyłane rabaty, dla których zaznaczono parametr: Powtarzać co: , gdyż moduł rabatowy nie obsługuje cykliczności działania promocji.

Po dodaniu artykułu podlegającego aktywnej promocji oraz wybraniu kontrahenta, dla którego promocja ta obowiązuje, rabat zostanie naliczony na pozycję dokumentu.

Prezentacja naliczonego rabatu na paragonie

Przesyłanie nagłówka promocji – parametry

 

Dla każdej promocji przesyłane są z systemu Comarch ERP XL następujące ustawienia nagłówka:

  • nazwa promocji
  • typ promocji
  • priorytety promocji
  • sposób łączenia z poprzednią; do wyboru: dodaj lub mnóż
  • ustawienie parametru: Pomijaj kolejne rabaty

Nie będzie przesyłana informacja o Limicie oraz Wymaganym progu transakcji.

Promocja KNT

Rabaty zapisywane na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe zebrane są do jednej promocji o typie KNT i będą przesyłane do określonych oddziałów Comarch POS. Dla promocji KNT dla każdego wskazanego w promocji kontrahenta przesyłana jest wysokość rabatu do wykorzystania w oddziale. Rabat ten dotyczy wszystkich towarów i łączy się z innymi rabatami.

Promocja WTR

Promocja na całą wartość dokumentu przesyłana jest do określonych oddziałów Comarch POS po warunkami opisanymi wyżej. Promocja może być zdefiniowana dla pojedynczych kontrahentów lub dla grup kontrahentów. Aby promocja naliczała się dla wszystkich kontrahentów wysyłanych do oddziału Comarch POS, konieczne jest wskazanie na zakładce Kontrahenci grupy zdefiniowanej jako grupa do eksportu kontrahentów do oddziału POS.

 

Uwaga
W przypadku rabatów WTR nie są przesyłane do Comarch POS informacje o gratisach.

Promocja PRN i KNU

Promocje PRN i KNU są to promocje elementowe, które dotyczą konkretnych towarów lub grup towarowych i naliczane są na pozycjach dokumentów. Ze względu na wymogi modułu rabatowego Comarch POS nie wszystkie elementy rabatów będą mogły zostać wysłane.

  • Typy promocji

Do Comarch POS wysyłane są elementy promocji, gdzie rabat ma typ procentowy, wartościowy lub typu stała cena. Nie będzie wysyłany rabat typu: Narzut na cenę zakupu.

  • Rabaty progowe

Możliwe jest wysyłanie rabatów progowych procentowych i wartościowych. Jeśli na danej promocji towar będzie występował wiele razy, ale z różnymi progami, wówczas zostanie przesłany jako promocja progowa. Nie jest jednak możliwe przesyłanie rabatów różnego typu dla jednej pozycji na promocji. Nie powinno być sytuacji, że dla jednego progu towaru rabat będzie procentowy, dla innego wartościowy a dla kolejnego typu stała cena.

Uwaga
W przypadku rabatów progowych dla każdego progu tego samego towaru musi być ustawiony ten sam typ rabatu: wartościowy lub procentowy. W przypadku nie zastosowania powyższej zasady promocja nie zostanie wysłana do POS.

Promocja pakietowa stała i elastyczna

Naliczanie promocji pakietowych w Comarch POS jest analogiczne jak w Comarch ERP XL, przy czym w POS nie ma możliwości wyboru promocji pakietowych, lecz zostanie naliczony pierwszy pakiet spełniający warunku wg ustawień kolejności na liście promocji pakietowych. Nie wszystkie ustawienia promocji mogą zostać przesłane do Comarch POS ze względu na różnice w działaniu modułów rabatowych w obu systemach, co zostało opisane w kolejnych punktach.

Warunki przesyłania promocji pakietowych

 

Do Comarch POS przesyłane są promocje pakietowe stałe i elastyczne pod określonymi warunkami. Do Comarch POS przesyłane są promocje pakietowe, które:

  • Zostały potwierdzone
  • Data końcowa jest większa lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
  • Data początkowa jest mniejsza lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
  • W parametrze Rodzaj dokumentów wskazano opcję Wszystkie lub Rozchodowe
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Ważna w godzinach
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Powtarzać co
  • Są przeznaczone dla Comarch POS ze względu na Centrum:
    • Zostały udostępnione dla Centrum, z którym powiązany jest oddział Comarch POS
    • Zostały udostępnione dla Centrum nadrzędnego w stosunku do powyższego
    • Zostały udostępnione dla Centrum Głównego
  • Na zakładce Magazyny wybrano opcję Wszystkie lub magazyny ustawione dla Oddziału POS
  • Na zakładce Formy płatności wybrano opcję Wszystkie
  • Na zakładce Sposób dostawy wybrano opcję Wszystkie
  • Zostały zdefiniowane na dowolną grupę kontrahentów wysyłanych do POS lub przynajmniej jeden kontrahent przypisany na zakładce Kontrahenci jest wysyłany do POS
  • Wszystkie towary na promocji należą do drzewa grup wysyłanego do POS – zakładka Towary

Automatyczne naliczanie promocji pakietowych

To czy promocja zostanie naliczona automatycznie na dokumentach wystawianych na stanowisku POS czy też będzie konieczne wybranie przycisku [Nalicz promocje] zależy od parametru, który ustawiany jest na oknie Konfiguracji oddziału Comarch POS na zakładce Parametry.

Parametr pozwalający na automatyczne naliczanie promocji pakietowych

Przy zaznaczonym powyższym parametrze, podczas wystawiania dokumentów promocje będą naliczane automatycznie po spełnieniu określonych warunków. Wybierana jest zawsze pierwsza promocja (wg kolejności na liście promocji w Comarch ERP XL), dla której spełnione są warunki na dodanych pozycjach.

W przypadku, gdy parametr nie będzie zaznaczony, wówczas po dodaniu pozycji można wybrać przycisk [Nalicz promocje]. Zasady naliczania promocji będą takie same jak przy automatycznych promocjach, jednak system nie będzie wyszukiwał promocji po dodaniu każdej pozycji do dokumentu.

Jeśli dla pakietu zostały zdefiniowane gratisy, to po zatwierdzeniu dokumentu system przypomni o możliwości skorzystania z opcji gratisu dla promocji.

Kolejność naliczania promocji na stanowisku POS

 

Od wersji 2023.1 w Systemie Comarch ERP XL możliwe jest ustalanie kolejności promocji pakietowych za pomocą przycisków Przesuń w dół pozycję na liście i Przesuń w górę pozycję na liście. Kolejność promocji możliwa jest do ustalenia osobno w obrębie promocji pakietowych i osobno w obrębie promocji PRM. Ustalenie kolejności promocji pakietowych jest przesyłane do Comarch POS, nie ma natomiast wpływu na wyświetlanie kolejności promocji podczas wystawiania dokumentów w Comarch ERP XL.

Kolejność promocji pakietowych ma znaczenie w naliczaniu promocji na dokumentach wystawianych na stanowiskach POS. Jeśli dane pozycje na dokumencie będą spełniały warunki więcej niż jednej promocji, wówczas zostanie naliczona ta promocja, która w Comarch ERP XL jest wyżej na liście (ma wyższy Priorytet2).

Uwaga
Promocje pakietowe wysyłane są do Comarch POS zawsze z priorytetem 0, dlatego nie należy ustawiać priorytetu 0 dla innych promocji.

Przesyłanie promocji progowych typu stała cena

Z systemu Comarch ERP XL przesyłane są rabaty progowe typu stała cena, czyli promocje, gdzie dla danego towaru ustalono różne ceny w zależności od progu. Nie jest jednak możliwe przesyłanie promocji mieszanych, czyli takich, gdzie dla jednego progu ustalono rabat a dla innego stałą cenę w ramach tej samej promocji.

Dla poszczególnych progów typ ceny powinien być taki sam, jeśli na jednym z progów zostanie ustawiony typ netto a na innym brutto to dla wszystkich cen stałych w tej promocji zostanie ustalony typ jak na pierwszej pozycji.

Naliczanie rabatów od promocji typu stała cena

Istnieje możliwość naliczania dodatkowych rabatów do promocji typu stała cena. Zależy to od parametru globalnego ustawianego w konfiguracji systemu System/ Konfiguracja /Sprzedaż /Rabaty i promocje -> Naliczaj inne promocje/rabaty.

Parametr pozwalający na naliczanie rabatów do stałej ceny
Parametr pozwalający na naliczanie rabatów do stałej ceny

Jeśli parametr nie zostanie zaznaczony wówczas ustalona stała cena, będzie ceną ostateczną i nie będą miały do niej zastosowania inne promocje. Jeśli parametr zostanie zaznaczony wówczas naliczanie kolejnych promocji będzie uzależnione od ustawienia parametru Pomiń następne promocje dostępnego na zakładce Ogólne promocji.

Uwaga
Do Comarch POS nie są wysyłane informacje na temat Limitów oraz Wymaganego progu transakcji zapisane na elementach promocji. Rabat taki zadziała na stanowisku Comarch POS bez względu na ustawienia tych parametrów. Jeśli ustawienia te są wymagane, wówczas nie należy wysyłać takich rabatów do oddziału Comarch POS.

Podsumowanie rabatów

W oknie dokumentów: ZS, PAR, FS i KIPAR, KIFS (dla opcji wymiany) dostępna jest opcja [Podsumowanie rabatów], po uprzednim udostępnieniu przycisku poprzez modyfikacje widoku.

Przycisk [Podsumowanie rabatów] w oknie paragonu
Po wybraniu przycisku [Podsumowanie rabatów] otwiera się okno Szczegóły rabatów, w przypadku gdy na dokumencie zastosowany został co najmniej jeden rabat.

Okno podsumowania rabatów

W oknie Szczegóły rabatów przedstawione są szczegółowe informacje o wysokości rabatów z podziałem na sekcje wg rodzaju rabatu:

  • rabaty towarowe – suma rabatów i promocji pakietowych, podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
  • rabaty nagłówka od wartości transakcji – suma wartości rabatów nagłówka podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
  • rabaty użytkownika – suma rabatów udzielonych ręcznie przez użytkownika dla pozycji oraz nagłówka dokumentu
Uwaga
Dodatkowo w ramach powyższych grup rabaty mogą być grupowane w ramach grupy przypisanej do rabatu ze słownika uniwersalnego.
Przykład
W systemie zdefiniowane są dwie wartości słownikowe rabatów ustawione dla parametru Grupa rabatów:

  • Oferta Halloween: 20,00 PLN
  • Oferta specjalna dla klientów: 5,00 PLN

Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą w sekcji rabaty towarowe obie wartości słownikowe, a także pozostałe rabaty, dla których nie jest zdefiniowana wartość dla parametru Grupa rabatów.

 

Na dokumencie zostały naliczone poniższe promocje:

  • Promocja pakietowa: 15,00 PLN
  • Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
  • Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN

Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą wszystkie rabaty pogrupowane wg sekcji:

  • Wartość dokumentu bez rabatu: 300,00 PLN
  • Rabaty towarowe: 55,00 PLN

Rabaty dedykowane nabywcy: 25,00 PLN

  • Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
  • Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
  • Pozostałe: 30,00 PLN
  • Promocja pakietowa: 15,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN
  • Wartość po uwzględnieniu rabatu: 225,00 PLN

W przypadku modyfikacji podsumowania dokumentu, poprzez prezentację różnicy pomiędzy wartością artykułów w cenie bazowej a początkowej, zmienia się również widok okna podsumowania rabatów.

Okno podsumowania rabatów prezentujące różnice cen

W oknie Szczegóły rabatów znajduje się dodatkowa sekcja, która jest dostępna tylko wtedy, gdy na pozycjach dokumentu została wyliczona różnica w cenie:

  • Wartość dokumentu w cenie bazowej – prezentowana w pasku nagłówka, wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie bazowej, zawierająca informację o różnicy cen

Dodatkowo nazwa sekcji: Wartość dokumentu bez rabatów jest wtedy wyświetlana jako Wartość dokumentu w cenie początkowej – wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie początkowej.

Czy ten artykuł był pomocny?