Zamówienia wewnętrzne

Zamówienia wewnętrzne

Zamówienia wewnętrzne (ZW) umożliwiają zamawianie towarów z centrali lub z innego sklepu. Użytkownik tworzy zamówienie wewnętrzne, które jest synchronizowane z centralą (lub w razie potrzeby z innym sklepem). Realizacja zamówień odbywa się za pomocą dokumentów MMW i MMP, rejestrujących przesunięcia międzymagazynowe.

Na stanowisku POS możliwe jest:

  • tworzenie nowego zamówienia wewnętrznego
  • śledzenie statusu zamówienia wewnętrznego
  • automatyczne zamknięcie zamówień wewnętrznych po otrzymaniu i przyjęciu powiązanych dokumentów MMW

W celu przejścia na listę przesunięć wewnętrznych należy w menu głównym wybrać kafel [Back office], a następnie [Zamówienia Wewnętrzne].

Kafel [Zamówienia wewnętrzne]

Na liście prezentowane są wszystkie dokumenty ZW- utworzone na stanowisku Comarch POS.

Lista utworzonych zamówień wewnętrznych

Na liście utworzonych zamówień wewnętrznych prezentowane są zamówienia, które mogą mieć status:

  • Złożony
  • Zatwierdzony
  • Anulowany
  • Zamknięty
  • Zrealizowany
  • W realizacji
  • Odrzucony

 

Na liście prezentowane są kolumny:

  • Numer
  • Stan
  • Magazyn źródłowy
  • Magazyn docelowy
  • Data wystawienia
  • Data realizacji
  • Dokumenty powiązane
  • Atrybuty dokumentu (domyślnie ukryte)

W górnej części okna znajduje się pole filtra tekstowego umożliwiający przeszukiwanie listy dokumentów ZWE na podstawie numeru dokumentu lub kodu kreskowego, oraz filtry rozwijane:

  • Stan
  • Magazyn źródłowy
  • Magazyn docelowy
  • Data wystawienia
  • Data realizacji
  • Atrybuty dokumentu (domyślnie ukryte)

 

Na liście utworzonych zamówień wewnętrznych dostępne są następujące przyciski:

  • [Dodaj] – dodaje nowy dokument ZW-
  • [Drukuj] – drukuje dokument
  • [Podgląd] – wyświetla do podglądu dokument ZW-
  • [Odśwież] – odświeża listę dokumentów ZW-
  • [Dokumenty powiązane] – otwiera okno z listą wszystkich dokumentów skojarzonych z danym dokumentem
  • [Usuń] – usuwa dokument ZW- utworzony na stanowisku POS

 

Dodawanie nowego zamówienia wewnętrznego

Uwaga
Nowe zamówienie wewnętrzne można utworzyć przy braku połączenia z usługami.

W celu dodania nowego zamówienia wewnętrznego (ZW) należy:

  • W menu głównym wybrać przycisk [Back office]
  • Na liście utworzonych zamówień wewnętrznych wybrać przycisk [Dodaj]
Przycisk [Dodaj] na liście utworzonych zamówień wewnętrznych
Aby użytkownik utworzył dokument zamówienia wewnętrznego, musi zdefiniować:

  • magazyn źródłowy – magazyn oznaczony jako źródłowy dla ZW-
  • magazyn docelowy – magazyn POS danego sklepu, związany z typem dokumentów ZW-
Uwaga
Listę magazynów dostępnych jako źródłowe i docelowe konfiguruje się w systemie ERP.
  • Listę zamawianych artykułów wraz z ilością – artykuły mogą być dodane poprzez:
    • skanowanie kodu EAN-13
    • wprowadzanie ręcznie kodu EAN-13
    • wprowadzanie kodu towaru w pasku wyszukiwania
    • wybieranie artykułu z listy artykułów
Uwaga
Na nowy dokument zamówienia wewnętrznego nie można dodać artykułu typu Usługa oraz Bon.
Formularz nowo wystawionego zamówienia wewnętrznego

Na formularzu dokumentu zamówienia wewnętrznego znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Wyszukaj artykuł – umożliwia wyszukanie oraz dodanie artykułu na dokument
  2. Obsługujący – pracownik wystawiający dokument
  3. Obsługa pozycji
  4. Szczegóły pozycji – prezentuje szczegółowe informacje na temat pozycji dokumentu oraz umożliwia zmianę jego ilości
  5. Lista pozycji zawierająca kolumny:
    1. Nazwa
    2. Ilość
    3. (domyślnie ukryta)
    4. Kod (domyślnie ukryta)
  6. Magazyn źródłowy – magazyn oznaczony jako źródłowy dla ZW, po wybraniu kafla wyświetlone jest okno z dostępnymi magazynami źródłowymi
    Magazyny źródłowe dla ZW
  7. Magazyn docelowy – magazyn POS danego sklepu, związany z typem dokumentów ZWE. Po wybraniu kafla wyświetlone jest okno z dostępnymi magazynami docelowymi.
    Magazyny docelowe dla ZW
  8. Atrybuty – atrybuty przypisane do typu dokumentu

Na formularzu dodawania zamówienia wewnętrznego znajduje się następujący przycisk:

  • [Złóż] – dokument zyskuje status Złożony, potwierdzenie dokumentu jest częścią procesu dokonywanego przez magazyn źródłowy/centrum

W celu wygenerowania dokumentu zamówienia wewnętrznego należy wybrać z poziomu listy zamówień wewnętrznych przycisk [Dodaj]. Po wybraniu przycisku zostanie otwarte okno z wyborem magazynu źródłowego z którego ma zostać zamówiony towar. Magazyn ten nie jest magazynem tego sklepu.

Okno Wybierz magazyn źródłowy

Po wybraniu magazynu źródłowego zamówienia wewnętrznego, należy wskazać dostępny z listy magazyn docelowy sklepu POS.

Okno Wybierz magazyn docelowy

Po wybraniu magazynów zamówienia wewnętrznego prezentowany jest formularz samego zamówienia. Na dokument należy dodać artykuły, które sklep chce zamówić np. z centrali, następnie wybrać przycisk [Złóż].

Utworzony dokument posiada status Złożony, z poziomu systemu Comarch ERP XL, centrala jest w stanie zdecydować, czy dane zamówienie potwierdza czy odrzuca. W przypadku potwierdzenia dokumentu w centrali, status zostaje przesłany na stanowisko POS.

Realizacja zamówienia polega na wystawieniu do niego dokumentu MMW z magazynu centrali do magazynu POS. Zamówienie nie musi być od razu realizowane w całości. Można dokonywać częściowej realizacji zamówień, wówczas zamówienie zyskuje status w realizacji. MMW wystawione do zamówień trafiają do POS wraz z informacją, do jakich ZW- zostały wygenerowane. Informacja ta widoczna jest w POS zarówno z poziomu listy zamówień wewnętrznych w kolumnie Dokumenty powiązane.

Powiązany dokument MMW do dokumentu ZW

Dokument MMW dostępny jest do przyjęcia z poziomu kafla [Przyjęcia dostawy].

Dokumentu przesunięcia MMW wygenerowany do dokumentu ZW

Po wybraniu przycisku [Przyjmij] prezentowany jest formularz MMW z artykułami wysłanymi z centrali. Po zliczeniu i zatwierdzeniu wszystkich artykułów zamówionych, ZW- przyjmuje status Zrealizowany, a do dokumentu MMW tworzy się dokument MMP i PRP.

Z poziomu Comarch ERP XL nie jest możliwe wystawianie jednego MMW do wielu dokumentów ZW-, dlatego podczas zaznaczenia wielu dokumentów ZW- pochodzących z POS lub dokumentów pochodzących i niepochodzących z POS w logu pojawi się stosowna informacja: Dokument MMW nie może zostać wygenerowany. Zaznaczono więcej niż jeden dokument ZW i wygenerowanie dokumentu MMW nie powiedzie się.

Uwaga
Zamówienia, które trafiły do Comarch ERP XL z Comarch POS mogą być edytowane po stronie XL w zakresie zmiany ilości na pozycjach, bądź usuwania pozycji. Zmiany te przesyłane są do POS gdzie zamówienia są odpowiednio aktualizowane.

Czy ten artykuł był pomocny?