Podstawowe obszary oraz elementy dokumentu

Podstawowe obszary oraz elementy dokumentu

Okna wystawianych lub generowanych dokumentów składają się z sekcji, które są wspólne dla większości typów dokumentów.

Nowy paragon

Wspólne obszary dla wystawianych/generowanych dokumentów:

    1. Pole Wyszukaj artykuł – pozwala wyszukać oraz dodać na dokument artykuł. W polu można zeskanować za pomocą czytnika kodów kreskowych kod artykułu, a także również ręcznie wpisać kod/EAN artykułu/partii lub szukaną frazę, potwierdzając wprowadzoną wartość za pomocą przycisku <Enter>. W przypadku, gdy artykuł zostanie jednoznacznie zidentyfikowany, system automatycznie wprowadzi go na dokument jako nową pozycję. W przeciwnym razie aplikacja otworzy listę artykułów przefiltrowaną zgodnie z wprowadzoną frazą. W celu dodania artykułu należy go zaznaczyć i nacisnąć przycisk [Wybierz]. Można również przejść do wyboru artykułu z listy artykułów naciskając przycisk [Dodaj] lub wybierając <Enter>, bez konieczności wprowadzania frazy w polu Wyszukaj artykuł.
    2. Pole Obsługujący
    3. Lista pozycji dokumentu – prezentuje podstawowe informacje dotyczące pozycji dodanych na dokument, przykładowo: nazwa, ilość. Dodatkowo po nadaniu rabatu na dany artykuł prezentowana jest informacja o rabacie lub narzucie procentowym, wartości o jaką zmieniona została cena i wyliczonej wartości pozycji. Użytkownik ma możliwość zmiany ilości, jednostki, ceny początkowej, ceny lub wartości pozycji (zmiana ceny oraz wartości dotyczy nadania rabatu nagłówka lub rabatu użytkownika). W tym celu należy wybrać zmienianą wartość i wprowadzić nową w osobnym oknie.

      Zmiana ilości z poziomu listy elementów dokumentu przesunięcia ręcznego
    4. Łączna ilość – prezentuje sumę ilości elementów dodanych na dokument:
      • niezależnie od ich jednostki miary
      • z największą precyzją jednostki spośród dodanych pozycji
      • nie uwzględniając artykułów typu Usługa
      • nie uwzględniając ujemnych ilości – w przypadku artykułów podlegających skupowi
      • nie uwzględniając skorygowanych/zwróconych artykułów (dotyczy dokumentów handlowych wynikających z procesu wymiany)

      Jest ona widoczna na poszczególnych typach dokumentów:

      • PAR, FS, ZS dokumenty wynikające z procesu wymiany
      • korekty ilościowe (również ręczne)

      Przykład

      Na paragonie zostały dodane następujące pozycje:

        • 1,5 kg pistacji
        • 1 opak wody gazowanej
        • 2 sztuki odpływu

      W polu Łączna ilość prezentowana jest wartość: 4,5000.

      Łączna ilość na paragonie

    5. Pole Obsługa pozycji (obszar roboczy) – widoczne są dane pracownika obsługującego transakcję zaznaczonej na liście pozycji. Naciskając na przycisk można zmienić pracownika, analogicznie jak dla pola Obsługujący.
    6. Szczegóły pozycji (obszar roboczy) – szczegółowe informacje na temat elementu dokumentu. Użytkownik poprzez modyfikację widoku ma możliwość prezentacji ceny początkowej, bazowej, a także zmiany widoczności wybranych atrybutów i cech. Dostępne przyciski:
      • [Ilość] – umożliwia zmianę jednostki oraz ilości artykułu dodanego na dokument. Ilość można wprowadzić ręcznie, ustalić przyciskami [+] i [] lub za pomocą ekranowej klawiatury numerycznej rozwijanej po wybraniu przycisku znajdującego się po lewej stronie pola. W przypadku wprowadzania ilości elementu w jednostce pomocniczej, aplikacja weryfikuje zgodność z precyzją jednostki podstawowej danego artykułu.
      • [Usuń] – umożliwia usunięcie zaznaczonej pozycji z dokumentu
      • [Zmień rabat] – umożliwia nadanie rabatu użytkownika dla wskazanej pozycji dokumentu z poziomu dwóch zakładek:
        • Rabat procentowy – rabat określonej wartości procentowej
        • Cena – rabat o określonej kwocie, ustalany poprzez zmianę wartości pozycji dokumentu
      • [Rabat nagłówka] – umożliwia nadanie rabatu nagłówka na dokument. Po wybraniu przycisku pojawi się okno z dwiema zakładkami:
        • Rabat procentowy – umożliwia nadanie rabatu procentowego na cały dokument
        • Rabat wartościowy – umożliwia nadanie rabatu wartościowego na cały dokument
      • Dedykowane przyciski dla danego typu dokumentu

Przykład

Artykuł Ceramiczna płytka ścienna ma zdefiniowane następujące jednostki miary:

  • jednostka podstawowa – sztuka (szt.) z precyzją 0
  • jednostka pomocnicza – metr kwadratowy (m. kw.) z przeliczeniem: 1 szt. = 0,37 m.kw

Na stanowisku POS klient zgłasza zapotrzebowanie na 11,0 m.kw. Po wprowadzeniu na dokument ilości 11,0 m. kw. dla artykułu Ceramiczna płytka ścienna aplikacja automatycznie przeliczy ilość na 11,1 m. kw., czyli 30 sztuk.

Pod przyciskami prezentowane są: nazwa, kod EAN, cena początkowa, cechy partii i atrybuty zaznaczonego artykułu,  a także miniatura głównego zdjęcia artykułu. Przycisk [Wybierz właściwości] pozwala na wybór cechy danego artykułu. Po naciśnięciu na zdjęcie aplikacja wyświetla okno pozwalające na przeglądanie wszystkich zdjęć artykułu.

Uwaga
Dla artykułów, które nie mają zdefiniowanych zdjęć, wyświetlona zostanie ikona aparatu fotograficznego.

Jeżeli towar posiada zdefiniowane artykuły powiązane, są one prezentowane w wierszu poniżej informacji dotyczących tego towaru.

7. Atrybuty – prezentowane są atrybuty przypisane do danego typu dokumentu.

Lista zawiera następujące przyciski:

  • [Zatwierdź] – zatwierdza dokument
  • [Zamknij] – zamyka dokument bez zapisu wprowadzonych zmian



Wybór kontrahenta (nabywcy/odbiorcy) na dokumencie

Wybór kontrahenta (nabywcy/odbiorcy) na dokumencie

Z poziomu widoku dokumentu handlowego lub reklamacyjnego dostępne jest pole pozwalające na wybór kontrahenta z listy. Domyślnie podpowiada się kontrahent Jednorazowy.

Opcje dostępne po naciśnięciu przycisku [Kontrahent] na paragonie
Po wyborze przycisku [Kontrahent] z poziomu wystawianego dokumentu dostępne są opcje:

  • Zmień kontrahenta – wyświetla listę, z której należy wskazać istniejącego kontrahenta lub dodać nowego. Poniżej nazwy wybranego kontrahenta wyświetlone są również informacje dotyczące przypisanej karty lojalnościowej oraz numer NIP. Dodatkowo operator z poziomu Zarządzanie widokami może zmienić widoczność danych adresowych (adresu głównego) na przycisku nabywcy/odbiorcy.

Zarządzanie widokami dla paragonu

  • Wprowadź numer karty – przycisk dostępny jeżeli w bazie stanowiska POS zarejestrowana jest przynajmniej jedna karta lojalnościowa. Umożliwia ręczne wprowadzenie numeru karty lojalnościowej dla wybranego na dokumencie kontrahenta (również nieokreślonego).

Funkcje dostępne po ponownym naciśnięciu przycisku [Kontrahent]
Jeżeli na dokumencie został już wybrany kontrahent, naciśnięcie przycisku [Kontrahent] wyświetla opcje:

  • [Zmień kontrahenta] – ponownie otwiera listę kontrahentów, umożliwiając wskazanie innego nabywcy/odbiorcy
  • [Wyczyść] – zmienia kontrahenta na Nieokreślony
  • [Edytuj] – otwiera okno Edycja kontrahenta biznesowego/detalicznego
  • [Zmień adres] – umożliwia zmianę lub PODLINKOWAĆ dodanie nowego adresu kontrahenta
  • [Wybierz odbiorcę] – umożliwia wskazanie na dokumencie odbiorcy różnego od wybranego nabywcy
  • [Dodaj kartę klienta] – umożliwia powiązanie karty lojalnościowej/bonu z opcją Program lojalnościowy z kontrahentem
  • [Podgląd] – otwiera okno Szczegóły kontrahenta
  • [Wprowadź numer karty] – umożliwia ręczne wprowadzenie numeru PODLINKOWAĆ karty lojalnościowej dla wybranego na dokumencie kontrahenta (również nieokreślonego)

Funkcje dostępne po naciśnięciu przycisku [Odbiorca]
Funkcje dostępne po naciśnięciu przycisku [Odbiorca]
Po wybraniu kafli [Nabywcy] lub [Odbiorcy] wyświetlają się również opcje:

  • [Zmień nabywcę] – ponownie otwiera listę kontrahentów, umożliwiając wskazanie innego nabywcy
  • [Zmień odbiorcę] – ponownie otwiera listę kontrahentów, umożliwiając wskazanie innego odbiorcy
  • [Usuń odbiorcę] – umożliwia usunięcie odbiorcy z dokumentu

Zmiana kontrahenta powoduje ponowne przeliczenie wartości na dokumencie handlowym. W systemie ERP można określić, czy przy zmianie kontrahenta:

  • takie przeliczenie zostanie wykonane automatycznie
  • użytkownikowi zostanie wyświetlony komunikat „Czy przeliczyć dokument zgodnie z ustawieniami kontrahenta?” z dostępnym opcjami:
    • Tak – wartości dokumentu zostaną ponownie przeliczone
    • Nie – wartości dokumentu pozostaną bez zmian

Odpowiada za to parametr Przeliczaj dokumenty handlowe bez pytania dostępny w oknie konfiguracji oddziału Comarch POS.

Uwaga
Wartości dokumentu przeliczane są również w przypadku usuwania pozycji lub ilości artykułu wchodzącego w skład promocji pakietowej.




Okno płatności

Okno płatności

Elementy okna

Okno płatności zostaje wyświetlone po zatwierdzeniu dokumentów handlowych:

  • Faktura sprzedaży
  • Paragon
  • Korekta

Okno płatności

Okno płatności składa się z następujących elementów (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Do zapłaty – kwota wynikająca z transakcji wyświetlona w walucie systemowej
  2. Formy płatności – wszystkie aktywne formy płatności dostępne dla wybranego dokumentu na stanowisku POS
  3. Kwota do przypisania – pole automatycznie uzupełnione kwotą z pola Do zapłaty. Zmiana waluty jest możliwa poprzez wskazanie z listy rozwijanej jednej z walut dostępnych w systemie. W przypadku przypisania niepełnej kwoty do zapłaty do wybranej formy płatności aplikacja automatycznie uzupełnia to pole pozostałą kwotą do zapłaty.

Uwaga
Zmiana waluty spowoduje wyświetlenie kwoty do zapłaty w wybranej walucie, w wartości przeliczonej po kursie zdefiniowanym w systemie ERP.

  • Klawiatura numeryczna – umożliwia zmianę kwoty do przypisania do formy płatności
  • Pozostało/Reszta – kwota wyświetlona w walucie systemowej

Uwaga
Udostępnianie oraz definiowanie form płatności odbywa się po stronie systemu ERP.

Możliwe jest przypisanie kwoty do zapłaty:

  • do formy płatności po wybraniu kafla z daną formą płatności
  • kilkukrotnie do tej samej formy płatności
  • w dostępnych walutach

Uwaga
W przypadku kilkukrotnej zapłaty tą samą formą płatności (typu Bank, Czek lub Karta) generują się osobne płatności.

Ponadto w oknie dostępne są przyciski:

  • [Wyczyść] – usuwa wszystkie dodane płatności. Przycisk jest widoczny, jeżeli kwota została przypisana do formy płatności. Brak widoczności przycisku:
    • dotyczy form płatności typu Karta
    • dotyczy form płatności, które wymagają zewnętrznej walidacji
  • [Faktura] – powoduje zatwierdzenie paragonu i otwarcie nowej faktury powiązanej z wystawianym paragonem. Dane z powiązanego paragonu zostaną przeniesione na fakturę. Przycisk widoczny tylko dla okna płatności paragonu.
  • [Cofnij] – usuwa ostatnią wprowadzoną zmianę w oknie płatności poza dokonaną już płatnością kartą. Przycisk domyślnie ukryty.
  • [Zatwierdź]
  • [Zamknij] powoduje następujące akcje:
    • przy braku płatności – zamknięcie okna płatności i powrót do widoku tworzonego dokumentu z możliwością jego edycji. Przy ponownym zatwierdzeniu dokumentu kwota do zapłaty zostanie ponownie wyliczona z uwzględnieniem zmian wprowadzonych na dokumencie.
    • po dokonaniu płatności – zamknięcie okna płatności i powrót do widoku tworzonego dokumentu. Nie będzie to możliwe, jeżeli dokument został rozliczony formą płatności typu Karta. W takim przypadku zostanie wyświetlony komunikat: „Z powodu odnotowanej płatności powrót do dokumentu nie jest możliwy”. W przypadku innych form płatności powrót do widoku tworzonego dokumentu będzie możliwy po wyczyszczeniu wprowadzonych płatności (przycisk [Wyczyść]).
    • po zatwierdzeniu całej płatności – w przypadku, gdy parametr Automatyczne zamykanie okna płatności jest odznaczony w systemie ERP, po ręcznym zamknięciu okna płatności zostanie wyświetlony formularz dodawania nowego paragonu

Rozliczenie całej kwoty do zapłaty w oknie płatności spowoduje, że wszystkie kafle form płatności przestaną być aktywne.

Zatwierdzenie okna płatności dokumentu wywołuje następujące akcje:

  • dokument zostaje wydrukowany
  • w przypadku, gdy kwota do zapłaty nie została w całości przypisana do płatności zostaje wyświetlony komunikat „Nie można zapisać płatności. Suma wartości płatności jest mniejsza od wartości dokumentu”.

Jeżeli w systemie ERP jest zaznaczony parametr Automatyczne zamykanie okna płatności, to:

  • przypisanie kwoty do formy płatności (zarówno do tej formy płatności, dla której powinna zostać otwarta szuflada, jak i dla pozostałych) nie spowoduje otwarcia szuflady
  • zatwierdzenie okna (za pomocą przycisku [Zatwierdź] albo po wyborze przycisku [Faktura])rozliczonego formą płatności, dla której powinna zostać otwarta szuflada, spowoduje otwarcie szuflady
  • zatwierdzenie okna, rozliczonego formą płatności, dla której powinna zostać otwarta szuflada, nie spowoduje jego automatycznego zamknięcia
  • zatwierdzenie okna (za pomocą przycisku [Zatwierdź] albo po wyborze przycisku [Faktura] rozliczonego formą płatności, dla której nie powinna zostać otwarta szuflada, powoduje jego automatyczne zamknięcie

Uwaga
W przypadku rozliczenia dokumentu wieloma formami płatności, zachowanie mechanizmu będzie zależeć od tego, czy pośród tych form płatności co najmniej jedna wywołuje otwarcie szuflady.

Płatność kartą

Wybranie formy płatności typu Karta powoduje zablokowanie ekranu i wyświetlenie komunikatu informującego, że dalsza część procesu płatności jest obsługiwana za pomocą terminala płatniczego.

W sytuacji przerwania połączenia między terminalem płatniczym a stanowiskiem POS, wyświetlony zostanie komunikat: „Wystąpił problem w trakcie dokonywania płatności. Szczegóły: Transakcja zakończona niepowodzeniem!. Czy płatność kartą mimo to się powiodła?” z dostępnymi opcjami:

  • Tak – potwierdza prawidłowy przebieg transakcji na terminalu. Płatność zostaje dodana do dokumentu.
  • Nie – anuluje płatność kartą

Uwaga
W przypadku braku integracji z terminalem płatniczym, taki moduł należy zakomentowany w pliku konfiguracyjnym aplikacji (POS2.exe.config):

<module assemblyFile=”Comarch.POS.Terminal.dll” moduleType=”Comarch.POS.Terminal.Module, Comarch.POS.Terminal” moduleName=”Comarch.POS.Terminal” />

Wówczas dla płatności kartą pojawia się komunikat z pytaniem, czy płatność się powiodła.

Forma płatności typu Karta dostępna w oknie płatności

Płatność bonem

Do rozliczenia płatności mogą być wykorzystywane bony, które posiadają stan Wydany lub W realizacji, które równocześnie nie są przeterminowane. Do zapłaty bonem konieczne jest połączenie online z Comarch ERP XL, gdyż serwis bonów sprawdza w momencie zapłaty stan bonu w XL. W przypadku braku takiego połączenia, po wpisaniu numeru bonu zostanie wyświetlony komunikat: Brak połączenia z serwisem bonów i zapłata bonem nie będzie możliwa.

Serwis bonów sprawdza stan bonu, jego wartość (lub wartość pozostałą do wykorzystania), oraz termin ważności.

Podczas zapłaty bonem należy wskazać formę płatności Bon oraz wpisać numer bonu. Jeśli bon jest możliwy do wykorzystania zostaje przypisany do płatności typu Bon.

W przypadku bonu jednorazowego, po jego wykorzystaniu na płatności dokumentu, staje się on bonem zrealizowanym i nie może być użyty powtórnie, nawet wówczas, gdy płatność opiewała na wartość mniejszą niż wartość bonu.

W przypadku bonów wielokrotnych po wpisaniu numeru bonu i dodaniu go do płatności, wyświetlana jest informacja o pozostałej kwocie bonu. Bon może zostać wykorzystany w kolejnych transakcjach.

Po zaimportowaniu dokumentów sprzedaży do Comarch ERP XL następuje aktualizacja stanu bonu. Możliwe stany to:
W realizacji (bon wielokrotny, wykorzystany częściowo), Zrealizowany (jednokrotny lub wielokrotny rozliczony w całości).

Jeśli zgodnie z konfiguracją płatności na stanowisku POS, w XL zostanie utworzony zapis kasowy lub bankowy do płatności typu bon, na zapisie zostanie dodana informacja o numerze bonu wykorzystanym na płatności.

Numer bonu widoczny będzie na zapisie w polu: Bon na zakładce Ogólne. Informacja o numerze bonu zapisywana jest również na Płatności do dokumentu w polu: Bon na zakładce Ogólne.

Forma płatności typu Bon dostępna w oknie płatności

Wybranie formy płatności typu Bon powoduje otwarcie okna Wczytaj bon własny.

Okno Wczytaj bon własny

Okno składa się z następujących elementów (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. 1. Numer bonu – można wprowadzić ręcznie lub za pomocą czytnika
  2. Lista bonów – prezentuje informacje o wprowadzonych bonach:
  • Numer
  • Rodzaj
  • Kwota
  1. Pozostało – prezentuje pozostałą do rozliczenia kwotę pomniejszoną o sumę wartości wprowadzonych bonów

Okno zawiera następujące przyciski:

  • [Zamknij] – zamyka okno
  • [Usuń] – usuwa z listy wprowadzony bon
  • [Zatwierdź] – dodaje bon o wprowadzonym numerze lub ponownie otwiera okno płatności, przypisując wartość wprowadzonych bonów do formy płatności typu Bon

Okno Bon

Po wybraniu przycisku [Zatwierdź] pojawi się okno Bon składające się z elementów:

  1. Numer wprowadzonego bonu
  2. Kwota – domyślnie kopiowana jest wartość z pola Pozostało, oznacza ona wartość wprowadzanego bonu
  3. Klawiatura numeryczna – umożliwia zmianę pola Kwota
  4. Pozostało – kwota analogiczna jak w przypadku okna Wczytaj bon własny/Wczytaj bon zewnętrzny

W przypadku wprowadzenia numeru:

  • bonu (typu Własny) nieistniejącego w bazie danych, pojawi się komunikat: „Bon o tym numerze nie istnieje.”
  • bonu (typu Własny) istniejącego, ale niesprzedanego lub zablokowanego w bazie danych, pojawi się komunikat: „Akcja jest niedostępna dla bonu o numerze [Numer bony].”

Płatność czekiem

Na stanowisku POS istnieje możliwość płatności formą płatności bez przyjmowania zapłaty jak np. Czek.

Forma płatności typu Czek dostępna w oknie płatności

Po wybraniu formy płatności [Czek] zostaje otwarte okno do wprowadzenia numeru czeku dla wybranego kontrahenta.

Okno Walidacja czeku

W oknie walidacji czeku dostępne są pola:

  • Numer 1
  • Numer 2
  • Numer 3
  • Kod RLMC
  • Data przekazania

 




Wybór właściwości/partii

Wybór właściwości/partii

Na partie składają się zasoby o tych samych kombinacjach wartości poszczególnych cech.
Partie:

  • mogą posiadać osobne kody EAN dla każdej kombinacji wartości cech. W przypadku wprowadzenia kodu EAN partii, na dokument zostaje dodany artykuł o tej partii.
  • są prezentowane jako osobne artykuły na liście artykułów dla każdej kombinacji cech
  • artykułu wchodzącego w skład kompletu (z możliwą modyfikacją pojedynczego elementu na dokumencie) mogą być wybierane lub zmieniane przy pomocy przycisku [Wybierz właściwości]

Uwaga
Definiowanie partii odbywa się po stronie systemu ERP na zakładce Inne.

Przycisk [Wybierz właściwości]
W oknie wyboru partii prezentowane są:

  • nazwa
  • zdjęcie
  • opis
  • typ
  • stawka VAT
  • wartości cech/partii

Okno wyboru kombinacji wartości cech

Przyciski:

  • [Wyczyść] – usuwa aktualne zaznaczenie wartości partii
  • [Wybierz] – dodaje na dokument cechę/partię artykułu odpowiadającą wybranym wartościom

Przykład

Klient chce zamówić trzy lampki nocne w kolorze białym. Operator dodaje na dokument ZS artykuł Lampka nocna o wartości Biały partii Kolor w ilości 3 sztuki. Po wybraniu punktu odbioru i określeniu daty realizacji, klient zmienia zdanie co do koloru zamawianego produktu. W celu zmiany partii towaru, operator na dokumencie ZS wybiera przycisk [Wybierz właściwości] i informuje, że są cztery możliwe warianty koloru: Biały, Czarny, Beżowy i Brzoskwiniowy. Klient wybiera kolor Beżowy. Po zaznaczeniu nowej wartości partii oraz naciśnięciu przycisku [Wybierz] na dokumencie wyświetlony jest element Lampka nocna o kolorze Beżowy.




Obsługa bonów

Obsługa bonów

Sprzedaż bonów własnych

Sprzedaż bonów własnych na stanowisku POS, w zależności od konfiguracji rodzaju bonu w systemie ERP, może odbywać się poprzez dokumenty:

  • FS/PAR
  • noty debetowe (DN)

Wprowadzenie bonu na dokument możliwe jest poprzez:

Rodzaje bonów, które mogą być obsługiwane w Comarch POS muszą zostać przypisane do Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS na zakładce Rodzaje bonów. Tylko bony z przypisanych rodzajów zostaną przesłane do oddziału Comarch POS.

Do POS będą przesyłane bony, które mogą być sprzedane (stan: przyjęte na stan) lub wykorzystywane do rozliczenia (stan: wydane lub w realizacji). Nie zostaną przesłane bony zrealizowane oraz zablokowane.

Należy zwrócić uwagę czy karta towaru o typie bon powiązana z rodzajem przesyłanych bonów jest wysyłana do POS, czyli czy zawiera się w drzewie grup towarów wysyłanych do POS.

Przesyłanie do POS nowej formy płatności: bon

Aby płatność Bon została przesłana do Comarch POS konieczne jest zaznaczenie na płatności na definicji Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS, na zakładce Formy Płatności, parametru Dostępna w oddziale.

Na definicji każdego stanowiska POS konieczne jest powiązanie formy płatności Bon z rejestrem kasowo- bankowym. Możliwe jest wskazanie tego samego rejestru, który jest wykorzystywany dla gotówki lub dodanie nowego rejestru przeznaczonego tylko dla płatności bonem.

Oznaczenie parametru Bez KP/KW będzie oznaczało, że dla płatności bonem nie będą tworzone dokumenty wpłat.

Oznaczenie parametru Wyczyść po zamknięciu sesji będzie oznaczało, że kwoty z zapłaty bonami nie będą się kumulować, lecz będą zerowane po każdym zamknięciu sesji.

Podczas przypisywania rejestru kasowego/bankowego do płatności typu Bon sprawdzane jest ustawienie parametru Bony na operacji przychodowej przypisywanej do rejestru. Do wybieranego rejestru musi być przypisana przynajmniej jedna operacja przychodowa z zaznaczonym parametrem Bony. Jeśli warunek nie zostanie spełniony, rejestr nie będzie mógł być przypisany. Należy wówczas wybrać inny rejestr lub zmienić ustawienie powyższego parametru.

Sprzedaż bonów

Bony towarowe mogą być sprzedawane na dokumentach handlowych (fakturze lub paragonie) lub za pomocą not memoriałowych. To czy bon będzie sprzedawany za pomocą dokumentów handlowych czy też za pomocą not memoriałowych zależy od tego czy na rodzaju bonu został przypisany rodzaj noty.

Aby bon mógł być sprzedany w POS musi nastąpić przyjęcie towaru i partii odpowiadającej numerowi bonu. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • Przyjęcie bonów bezpośrednio na magazyn w POS za pomocą dokumentu przychodowego np. PW czy PZ
  • Przesunięcie bonów dokumentem MMW z magazynu, na który bony zostały przyjęte na magazyn POS. Przyjęcie bonów na magazyn POS odbywa się analogicznie jak przyjęcie towarów w menu Back Office -> Przyjęcie dostawy.

Sprzedaż za pomocą faktury lub paragonu

Jeśli do rodzaju bonu nie został przypisany rodzaj noty wówczas standardowo sprzedaż bonów będzie realizowana wybranym dokumentem handlowym. Do sprzedaży bonów konieczne jest połączenie on-line z Comarch ERP XL. W przypadku gdy takiego połączenia nie ma, system POS wyświetli komunikat: Brak połączenia z serwisem bonów.

Przypisanie noty do rodzaju bonu

W momencie sprzedaży bonu serwis bonów sprawdza stan bonu. Do sprzedaży może być przekazany tylko bon o stanie: Przyjęty na stan. Dodatkowo sprawdzany jest stan ilościowy dla partii odpowiadającej numerowi bonu i jeśli na magazynie, z którego wystawiana jest faktura/paragon brak ilości dla bonu, sprzedaż również nie będzie możliwa. Informacja o sprzedaży bonu trafia do XL wraz z zaimportowanym dokumentem sprzedaży. Po zaimportowaniu dokumentu do XL, stan bonu zmienia się na Wydany.

Podczas zatwierdzenia dokumentu PAR/FS, na którym znajduje się bon z parametrem Sprzedaż przez noty zostają wykonane następujące akcje:

  • aplikacja generuje dokumenty noty debetowej
  • pozycje dokumentu będące bonami są usuwane z dokumentu PAR/FS. Jeżeli na dokumencie jedynym elementem jest bon, to nie zostaje utworzony dokument PAR/FS.

Podczas zatwierdzenia dokumentu PAR/FS, na którym znajduje się bon z odznaczonym parametrem Sprzedaż przez noty, zostaje on na stałe zapisany jako element PAR/FS.

Zarówno dokumenty PAR/FS, jak i dokumenty not debetowych rejestrujące sprzedaż bonów dostępne są z poziomu listy dokumentów handlowych.

Sprzedaż bonu przez paragon

Sprzedaż za pomocą not memoriałowych

Aby możliwa była sprzedaż za pomocą not memoriałowych konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie systemu.

  • Podczas kreacji oddziału Comarch POS oraz podczas konwersji baz z istniejącymi oddziałami zostanie dodana nowa seria do listy serii not memoriałowych oznaczona nowym parametrem Oddziałowa. Seria dla not będzie taka sama jak dla dokumentów handlowych. Serii tej nie będzie można wykorzystywać podczas wystawiania not z poziomu XL, podczas próby wybrania pojawi się stosowny komunikat
  • Konieczne jest dodanie nowej definicji noty memoriałowej oznaczonej parametrem Bony jak opisano w punkcie: Zmiany w definicji noty memoriałowej
  • Na definicji rodzaju bonu należy przypisać dowolną definicję noty oznaczoną parametrem Bony

Przypisanie noty do rodzaju bonu

Na definicji oddziału Comarch POS, na zakładce Parametry należy wybrać rodzaj noty, zgodnie z którym będzie dodawana nota po jej zaimportowaniu z POS do XL.

Jeśli podczas sprzedaży zostanie wybrany bon o rodzaju powiązanym z definicją not, wówczas system POS automatycznie ustawi podczas sprzedaży tego bonu rodzaj dokumentu – nota memoriałowa NM. Po zatwierdzeniu okna sprzedaży do listy dokumentów zostanie dodana nota.

Jeśli na dokumencie sprzedaży znajda się towary i bony lub bony powiązane i niepowiązane z notami, wówczas podczas zatwierdzania sprzedaży system automatycznie wygeneruje dwa dokumenty:

  • paragon na towary i bony niepowiązane z notami
  • notę na bony powiązane z definicją noty

Dla takiej sprzedaży płatność będzie wspólna odpowiednio rozliczona na obu dokumentach.

Wystawione noty trafią do Comarch ERP XL na listę not memoriałowych w menu Księgowość/Noty memoriałowe. W polu rodzaj dokumentu zostanie ustawiony rodzaj noty przypisany na zakładce Parametry oddziału Comarch POS. Seria zostanie ustawiona zgodnie z serią zdefiniowaną na stanowisku POS.

Dla każdego wydanego bonu zostanie dodana oddzielna pozycja, gdzie na zakładce Ogólne zarejestrowany będzie numer wydanego bonu.

Dodając Bon sprzedawany przez notę na początku otwiera się na nagłówku Paragon, dopiero po wybraniu formy płatności i zatwierdzeniu dokumentu tworzona jest nota.

Dokument z bonem

Lista dokumentów handlowych z notą na bon

Na stanowisku POS nie ma możliwości korygowania lub anulowania not. Nota nie jest dokumentem zafiskalizowanym generowana jest jako zatwierdzony dokument.

Po zatwierdzeniu dokumentu sprzedaży, synchronizuje się on do ERP XL następnie na bonie na podstawie daty wydania, przeliczany jest termin ważności:

Termin ważności w Comarch ERP XL

Z poziomu interfejsu Comarch POS nie jesteśmy w stanie sprawdzić ile taki bon jest aktywny, lub od kiedy, to wszystko jest na tabelach POS.

Przy płatności bonem weryfikowany jest jego status i termin ważności.

Jeżeli na dokument handlowy dodamy artykuł typu Bon, który jest sprzedawany przez noty oraz artykuł sprzedawany przez PAR/FS, to dokument rozdzielany jest na dwa, po zatwierdzeniu płatności generowany jest dokument PAR i Nota.

Dokument z bonem i artykułem

Lista dokumentów handlowych z notą na bon i paragonem na artykuł

Płatność za pomocą bonu

Do rozliczenia płatności mogą być wykorzystywane bony, które posiadają stan Wydany lub W realizacji, które równocześnie nie są przeterminowane. Do zapłaty bonem konieczne jest połączenie online z Comarch ERP XL, gdyż serwis bonów sprawdza w momencie zapłaty stan bonu w XL. W przypadku braku takiego połączenia, po wpisaniu numeru bonu zostanie wyświetlony komunikat: Brak połączenia z serwisem bonów i zapłata bonem nie będzie możliwa.

Serwis bonów sprawdza stan bonu, jego wartość (lub wartość pozostałą do wykorzystania), oraz termin ważności. Jeśli bo nie może zostać wykorzystany do zapłaty jest to sygnalizowane odpowiednim komunikatem.

Podczas zapłaty bonem należy wskazać formę płatności Bon oraz wpisać numer bonu. Jeśli bon jest możliwy do wykorzystania zostaje przypisany do płatności typu Bon.

W przypadku bonu jednorazowego, po jego wykorzystaniu na płatności dokumentu, staje się on bonem zrealizowanym i nie może być użyty powtórnie, nawet wówczas, gdy płatność opiewała na wartość mniejszą niż wartość bonu.

W przypadku bonów wielokrotnych po wpisaniu numeru bonu i dodaniu go do płatności, wyświetlana jest informacja o pozostałej kwocie bonu. Bon może zostać wykorzystany w kolejnych transakcjach.

Po zaimportowaniu dokumentów sprzedaży do XL następuje aktualizacja stanu bonu. Możliwe stany to: W realizacji (bon wielokrotny, wykorzystany częściowo), Zrealizowany (jednokrotny lub wielokrotny rozliczony w całości).

Jeśli zgodnie z konfiguracją płatności na stanowisku POS, w XL zostanie utworzony zapis kasowy lub bankowy do płatności typu bon, na zapisie zostanie dodana informacja o numerze bonu wykorzystanym na płatności.

Numer bonu widoczny będzie na zapisie w polu: Bon na zakładce Ogólne. Informacja o numerze bonu zapisywana jest również na Płatności do dokumentu w polu: Bon na zakładce Ogólne.

Jeżeli na dokumencie handlowym dodajemy artykuł za który chcemy zapłacić bonem:

Dokument handlowy

W oknie płatności należy wybrać formę płatności Bon.

Forma płatności [Bon] w oknie płatności
Po wybraniu bonu należy wprowadzić numer sprzedanego bonu o odpowiednim statusie.

Okno wprowadzenia kwoty bonu

W przypadku gdy bon jest na większą kwotę, zostanie wyświetlona informacja o kwocie jaka pozostała na karcie:

Komunikat informujący o pozostałej kwocie na bonie

Okno płatności

Dokument PAR za który zapłacono bonem podlega fiskalizacji.

Lista dokumentów z zafiskalizowanym paragonem, za który zapłacono bonem

Jeżeli bon jest jednorazowy, to po pierwszej transakcji przyjmuje w ERP XL status Zrealizowany i nie jest możliwe jego ponowne użycie jako zapłaty:

Komunikat o zrealizowanym numerze bonu

Podsumowanie sprzedaży

Na podsumowaniu sprzedaży prezentowane są wartości dotyczące bonów, sprzedaży oraz płatności bonami.

Okno podsumowania sprzedaży

Dokument KP/KW

Użytkownik ma również możliwość dokonania ręcznej wpłaty/wypłaty za pomocą bonu. Taka sytuacja może być wykorzystana w przypadku wskazania przez kasjera błędnej formy płatności. W tym celu należy wystawić dokument KP.

Po wybraniu na formularzu KP/KW formy płatności:

  • bon – pojawia się okno z możliwością wprowadzenia numeru bonu

Okno do wprowadzenia numeru bonu

Dokument KP uwzględniający formy płatności typu Bon

Po zatwierdzeniu okna wprowadzania numeru bonu oraz zatwierdzeniu dokumentu KP wartość wynikająca z dokumentu zostaje uwzględniona w podsumowaniu dnia.

 

 

 




Weryfikacja czeków

Weryfikacja czeków

W aplikacji możliwe jest wprowadzanie numeru czeku oraz weryfikowana jest cyfra kontrolna czeku.

Przy włączonej funkcjonalności, po wybraniu czeku w oknie płatności wyświetla się okno umożliwiające wprowadzenie jego numeru.

Walidacja czeku

Okno składa się z pól:

  • Numer – dla ułatwienia wprowadzania wartości podzielony jest na trzy człony
  • Kod RLMC
  • Data realizacji

Aplikacja na podstawie kodu RLMC weryfikuje jego poprawność. Jeżeli zostanie wykryta nieprawidłowość numeru, operator może zadecydować, czy wycofuje przyjęcie takiej płatności. W przypadku przyjęcia takiej płatności, zostanie ona oznaczona jako Wymuszona.




Rabaty

Rabaty

Rabaty zdefiniowane w systemie ERP są przekazywane do stanowiska POS, a następnie mogą zostać naliczone na pozycje dokumentów, takich jak paragon, faktura, zamówienie oraz korektach.

Uwaga
Przesyłanie informacji czy towar podlega rabatowaniu uzależnione jest od ustawienia parametru, który znajduje się na karcie towaru na zakładce Upusty, Nie stosuj żadnych upustów, w systemie Comarch ERP XL.

W aplikacji Comarch POS we współpracy z Comarch ERP XL obsługiwane są rabaty typu:

  • KNT (upusty globalne dla kontrahentów)
  • KNU (upusty na towary, grupy towarów dla kontrahenta)
  • PRM (promocje dla towaru)
  • WTR (promocje od wartości dokumentu)
  • Promocje pakietowe stałe i elastyczne

Ogólne zasady przesyłania promocji (rabatów) z systemu Comarch ERP XL do Comarch POS:

  • podstawowym kryterium jest Centrum, do którego przypięta jest promocja

Do oddziału Comarch POS mogą zostać przesłane rabaty zdefiniowane dla Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS lub dla centrum nadrzędnego w stosunku do Centrum powiązanego z oddziałem POS. W szczególności przesyłane będą rabaty zdefiniowane do Centrum Głównego (tzw. roota w Strukturze firmy). Promocje, które nie są związane z konkretnym Centrum czyli KNT i KNU będą wysyłane zawsze.

  • kryterium kontrahentów

Przesyłane będą te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy wskazanej na oddziale Comarch POS jako grupa do eksportu lub importu kontrahentów lub grup podrzędnych w stosunku do niej.

Uwaga
W Comarch POS rabaty na grupy kontrahentów wyliczane są inaczej niż Comarch ERP XL. Naliczany jest tylko ten rabat, który został zdefiniowany dla grupy ustawionej na karcie kontrahenta jako grupa domyślna, podczas gdy w XLu rabaty pochodzące z różnych grup są sumowane. Należy zwrócić uwagę na ten fakt podczas definiowania promocji, które mają być wysyłane do Comarch POS.

  • kryterium towarów

Promocje na grupę towarów: przesyłane są tylko te rabaty, które zdefiniowane są dla grupy towarów wskazanej w polu Eksport z grupy na oddziale Comarch POS lub grup jej podrzędnych.

  • ograniczenia ze względu na formy płatności oraz sposoby dostawy

Jeśli na promocji będą wskazane konkretne formy płatności bądź sposoby dostawy, to taka promocja nie będzie wysyłana. Wysyłane będą tylko te promocje, dla których zostanie ustawiona opcja.

  • ograniczenie ze względu na magazyn

Jeśli na promocji na zakładce Magazyn będzie ustawiona opcja lub wskazany magazyn przypisany do Centrum powiązanego z oddziałem Comarch POS wówczas promocja będzie wysyłana. Jeśli żaden magazyn wskazany na promocji, nie będzie przypisany do Centrum j.w., wówczas promocja nie będzie wysyłana.

  • ograniczenia ze względu na rodzaj dokumentów

Wysyłane będą tylko te rabaty, dla których w ustawieniu Rodzaj dokumentów wybrano opcję Wszystkie bądź Rozchodowe.

  • inne ograniczenia

Z systemu Comarch ERP XL nie będą wysyłane rabaty, dla których zaznaczono parametr: Powtarzać co: , gdyż moduł rabatowy nie obsługuje cykliczności działania promocji.

Po dodaniu artykułu podlegającego aktywnej promocji oraz wybraniu kontrahenta, dla którego promocja ta obowiązuje, rabat zostanie naliczony na pozycję dokumentu.

Prezentacja naliczonego rabatu na paragonie

Przesyłanie nagłówka promocji – parametry

 

Dla każdej promocji przesyłane są z systemu Comarch ERP XL następujące ustawienia nagłówka:

  • nazwa promocji
  • typ promocji
  • priorytety promocji
  • sposób łączenia z poprzednią; do wyboru: dodaj lub mnóż
  • ustawienie parametru: Pomijaj kolejne rabaty

Nie będzie przesyłana informacja o Limicie oraz Wymaganym progu transakcji.

Promocja KNT

Rabaty zapisywane na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe zebrane są do jednej promocji o typie KNT i będą przesyłane do określonych oddziałów Comarch POS. Dla promocji KNT dla każdego wskazanego w promocji kontrahenta przesyłana jest wysokość rabatu do wykorzystania w oddziale. Rabat ten dotyczy wszystkich towarów i łączy się z innymi rabatami.

Promocja WTR

Promocja na całą wartość dokumentu przesyłana jest do określonych oddziałów Comarch POS po warunkami opisanymi wyżej. Promocja może być zdefiniowana dla pojedynczych kontrahentów lub dla grup kontrahentów. Aby promocja naliczała się dla wszystkich kontrahentów wysyłanych do oddziału Comarch POS, konieczne jest wskazanie na zakładce Kontrahenci grupy zdefiniowanej jako grupa do eksportu kontrahentów do oddziału POS.

 

Uwaga
W przypadku rabatów WTR nie są przesyłane do Comarch POS informacje o gratisach.

Promocja PRN i KNU

Promocje PRN i KNU są to promocje elementowe, które dotyczą konkretnych towarów lub grup towarowych i naliczane są na pozycjach dokumentów. Ze względu na wymogi modułu rabatowego Comarch POS nie wszystkie elementy rabatów będą mogły zostać wysłane.

  • Typy promocji

Do Comarch POS wysyłane są elementy promocji, gdzie rabat ma typ procentowy, wartościowy lub typu stała cena. Nie będzie wysyłany rabat typu: Narzut na cenę zakupu.

  • Rabaty progowe

Możliwe jest wysyłanie rabatów progowych procentowych i wartościowych. Jeśli na danej promocji towar będzie występował wiele razy, ale z różnymi progami, wówczas zostanie przesłany jako promocja progowa. Nie jest jednak możliwe przesyłanie rabatów różnego typu dla jednej pozycji na promocji. Nie powinno być sytuacji, że dla jednego progu towaru rabat będzie procentowy, dla innego wartościowy a dla kolejnego typu stała cena.

Uwaga
W przypadku rabatów progowych dla każdego progu tego samego towaru musi być ustawiony ten sam typ rabatu: wartościowy lub procentowy. W przypadku nie zastosowania powyższej zasady promocja nie zostanie wysłana do POS.

Promocja pakietowa stała i elastyczna

Naliczanie promocji pakietowych w Comarch POS jest analogiczne jak w Comarch ERP XL, przy czym w POS nie ma możliwości wyboru promocji pakietowych, lecz zostanie naliczony pierwszy pakiet spełniający warunku wg ustawień kolejności na liście promocji pakietowych. Nie wszystkie ustawienia promocji mogą zostać przesłane do Comarch POS ze względu na różnice w działaniu modułów rabatowych w obu systemach, co zostało opisane w kolejnych punktach.

Warunki przesyłania promocji pakietowych

 

Do Comarch POS przesyłane są promocje pakietowe stałe i elastyczne pod określonymi warunkami. Do Comarch POS przesyłane są promocje pakietowe, które:

  • Zostały potwierdzone
  • Data końcowa jest większa lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
  • Data początkowa jest mniejsza lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
  • W parametrze Rodzaj dokumentów wskazano opcję Wszystkie lub Rozchodowe
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Ważna w godzinach
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Powtarzać co
  • Są przeznaczone dla Comarch POS ze względu na Centrum:
    • Zostały udostępnione dla Centrum, z którym powiązany jest oddział Comarch POS
    • Zostały udostępnione dla Centrum nadrzędnego w stosunku do powyższego
    • Zostały udostępnione dla Centrum Głównego
  • Na zakładce Magazyny wybrano opcję Wszystkie lub magazyny ustawione dla Oddziału POS
  • Na zakładce Formy płatności wybrano opcję Wszystkie
  • Na zakładce Sposób dostawy wybrano opcję Wszystkie
  • Zostały zdefiniowane na dowolną grupę kontrahentów wysyłanych do POS lub przynajmniej jeden kontrahent przypisany na zakładce Kontrahenci jest wysyłany do POS
  • Wszystkie towary na promocji należą do drzewa grup wysyłanego do POS – zakładka Towary

Automatyczne naliczanie promocji pakietowych

To czy promocja zostanie naliczona automatycznie na dokumentach wystawianych na stanowisku POS czy też będzie konieczne wybranie przycisku [Nalicz promocje] zależy od parametru, który ustawiany jest na oknie Konfiguracji oddziału Comarch POS na zakładce Parametry.

Parametr pozwalający na automatyczne naliczanie promocji pakietowych

Przy zaznaczonym powyższym parametrze, podczas wystawiania dokumentów promocje będą naliczane automatycznie po spełnieniu określonych warunków. Wybierana jest zawsze pierwsza promocja (wg kolejności na liście promocji w Comarch ERP XL), dla której spełnione są warunki na dodanych pozycjach.

W przypadku, gdy parametr nie będzie zaznaczony, wówczas po dodaniu pozycji można wybrać przycisk [Nalicz promocje]. Zasady naliczania promocji będą takie same jak przy automatycznych promocjach, jednak system nie będzie wyszukiwał promocji po dodaniu każdej pozycji do dokumentu.

Jeśli dla pakietu zostały zdefiniowane gratisy, to po zatwierdzeniu dokumentu system przypomni o możliwości skorzystania z opcji gratisu dla promocji.

Kolejność naliczania promocji na stanowisku POS

 

Od wersji 2023.1 w Systemie Comarch ERP XL możliwe jest ustalanie kolejności promocji pakietowych za pomocą przycisków Przesuń w dół pozycję na liście i Przesuń w górę pozycję na liście. Kolejność promocji możliwa jest do ustalenia osobno w obrębie promocji pakietowych i osobno w obrębie promocji PRM. Ustalenie kolejności promocji pakietowych jest przesyłane do Comarch POS, nie ma natomiast wpływu na wyświetlanie kolejności promocji podczas wystawiania dokumentów w Comarch ERP XL.

Kolejność promocji pakietowych ma znaczenie w naliczaniu promocji na dokumentach wystawianych na stanowiskach POS. Jeśli dane pozycje na dokumencie będą spełniały warunki więcej niż jednej promocji, wówczas zostanie naliczona ta promocja, która w Comarch ERP XL jest wyżej na liście (ma wyższy Priorytet2).

Uwaga
Promocje pakietowe wysyłane są do Comarch POS zawsze z priorytetem 0, dlatego nie należy ustawiać priorytetu 0 dla innych promocji.

Przesyłanie promocji progowych typu stała cena

Z systemu Comarch ERP XL przesyłane są rabaty progowe typu stała cena, czyli promocje, gdzie dla danego towaru ustalono różne ceny w zależności od progu. Nie jest jednak możliwe przesyłanie promocji mieszanych, czyli takich, gdzie dla jednego progu ustalono rabat a dla innego stałą cenę w ramach tej samej promocji.

Dla poszczególnych progów typ ceny powinien być taki sam, jeśli na jednym z progów zostanie ustawiony typ netto a na innym brutto to dla wszystkich cen stałych w tej promocji zostanie ustalony typ jak na pierwszej pozycji.

Naliczanie rabatów od promocji typu stała cena

Istnieje możliwość naliczania dodatkowych rabatów do promocji typu stała cena. Zależy to od parametru globalnego ustawianego w konfiguracji systemu System/ Konfiguracja /Sprzedaż /Rabaty i promocje -> Naliczaj inne promocje/rabaty.

Parametr pozwalający na naliczanie rabatów do stałej ceny

Parametr pozwalający na naliczanie rabatów do stałej ceny

Jeśli parametr nie zostanie zaznaczony wówczas ustalona stała cena, będzie ceną ostateczną i nie będą miały do niej zastosowania inne promocje. Jeśli parametr zostanie zaznaczony wówczas naliczanie kolejnych promocji będzie uzależnione od ustawienia parametru Pomiń następne promocje dostępnego na zakładce Ogólne promocji.

Uwaga
Do Comarch POS nie są wysyłane informacje na temat Limitów oraz Wymaganego progu transakcji zapisane na elementach promocji. Rabat taki zadziała na stanowisku Comarch POS bez względu na ustawienia tych parametrów. Jeśli ustawienia te są wymagane, wówczas nie należy wysyłać takich rabatów do oddziału Comarch POS.

Podsumowanie rabatów

W oknie dokumentów: ZS, PAR, FS i KIPAR, KIFS (dla opcji wymiany) dostępna jest opcja [Podsumowanie rabatów], po uprzednim udostępnieniu przycisku poprzez modyfikacje widoku.

Przycisk [Podsumowanie rabatów] w oknie paragonu
Po wybraniu przycisku [Podsumowanie rabatów] otwiera się okno Szczegóły rabatów, w przypadku gdy na dokumencie zastosowany został co najmniej jeden rabat.

Okno podsumowania rabatów

W oknie Szczegóły rabatów przedstawione są szczegółowe informacje o wysokości rabatów z podziałem na sekcje wg rodzaju rabatu:

  • rabaty towarowe – suma rabatów i promocji pakietowych, podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
  • rabaty nagłówka od wartości transakcji – suma wartości rabatów nagłówka podzielona wg wartości słownikowych dla parametru Grupa rabatów
  • rabaty użytkownika – suma rabatów udzielonych ręcznie przez użytkownika dla pozycji oraz nagłówka dokumentu

Uwaga
Dodatkowo w ramach powyższych grup rabaty mogą być grupowane w ramach grupy przypisanej do rabatu ze słownika uniwersalnego.

Przykład
W systemie zdefiniowane są dwie wartości słownikowe rabatów ustawione dla parametru Grupa rabatów:

  • Oferta Halloween: 20,00 PLN
  • Oferta specjalna dla klientów: 5,00 PLN

Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą w sekcji rabaty towarowe obie wartości słownikowe, a także pozostałe rabaty, dla których nie jest zdefiniowana wartość dla parametru Grupa rabatów.

 

Na dokumencie zostały naliczone poniższe promocje:

  • Promocja pakietowa: 15,00 PLN
  • Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
  • Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN

Na podsumowaniu rabatów prezentowane będą wszystkie rabaty pogrupowane wg sekcji:

  • Wartość dokumentu bez rabatu: 300,00 PLN
  • Rabaty towarowe: 55,00 PLN

Rabaty dedykowane nabywcy: 25,00 PLN

  • Promocja pakietowa dedykowana nabywcy: 15,00 PLN
  • Rabat nabywcy na artykuł: 10,00 PLN
  • Pozostałe: 30,00 PLN
  • Promocja pakietowa: 15,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 10,00 PLN
  • Rabat grupy nabywców na grupę artykułów: 5,00 PLN
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji: 20,00 PLN
  • Wartość po uwzględnieniu rabatu: 225,00 PLN

W przypadku modyfikacji podsumowania dokumentu, poprzez prezentację różnicy pomiędzy wartością artykułów w cenie bazowej a początkowej, zmienia się również widok okna podsumowania rabatów.

Okno podsumowania rabatów prezentujące różnice cen

W oknie Szczegóły rabatów znajduje się dodatkowa sekcja, która jest dostępna tylko wtedy, gdy na pozycjach dokumentu została wyliczona różnica w cenie:

  • Wartość dokumentu w cenie bazowej – prezentowana w pasku nagłówka, wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie bazowej, zawierająca informację o różnicy cen

Dodatkowo nazwa sekcji: Wartość dokumentu bez rabatów jest wtedy wyświetlana jako Wartość dokumentu w cenie początkowej – wyliczana jako suma wszystkich pozycji dokumentów w cenie początkowej.




Rabaty użytkownika oraz nagłówka

Rabaty użytkownika oraz nagłówka

W aplikacji istnieje możliwość udzielenia rabatu przez operatora podczas wystawiania przez niego dokumentu sprzedaży. Operator sam decyduje, czy udzielić kontrahentowi dodatkowy upust oraz jaka ma być jego wysokość. Jednakże użytkownik nie może udzielić jednorazowo (na jednym dokumencie) większego upustu od tego, jaki został mu przypisany w systemie ERP.
Na dokumentach PAR, FS, ZS możliwe jest naliczenie rabatów użytkownika:

  • na pozycje
  • na cały dokument jako rabat nagłówka

Podczas nadawania rabatu użytkownika aplikacja weryfikuje, czy operator ma wystarczające uprawnienia do nadania rabatu o określonej wartości lub procencie. W przeciwnym wypadku pojawi się komunikat: „Przekroczono dopuszczalny rabat użytkownika. Rabat pozycji został zmniejszony [maksymalna wartość dopuszczalnego rabatu procentowego dla danego operatora]”.

Przyciski dla rabatu użytkownika oraz nagłówka

W obszarze roboczym dokumentu dostępne są przyciski (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym przyciskom na zrzucie ekranu):

  1. [Zmień rabat] – umożliwia nadanie rabatu użytkownika dla wskazanej pozycji dokumentu z poziomu dwóch zakładek:
    • Rabat procentowy – rabat o określonej wartości procentowej
    • Cena – rabat o określonej kwocie, ustalany poprzez zmianę wartości pozycji dokumentu

    Zmianę wysokości rabatu użytkownika można wykonać za pomocą:

    • klawiatury
    • przycisków [+] i [-]
    • ekranowej klawiatury numerycznej

    Okno określania rabatu użytkownika

    Na zakładce Rabat procentowy prezentowane są elementy:

    • Rabat procentowy – suma wszystkich rabatów naliczonych na pozycję dokumentu
    • Rabat użytkownika – sumaryczny rabat nadany przez użytkownika

    Uwaga
    Również po naciśnięciu wartości w kolumnie Cena na liście pozycji dokumentu istnieje możliwość nadania rabatu użytkownika.
  2. [Rabat nagłówka] – umożliwia nadanie rabatu nagłówka na dokument. Po wybraniu przycisku pojawi się okno z dwiema zakładkami:
    • Rabat procentowy – umożliwia nadanie rabatu procentowego na cały dokument
    • Rabat wartościowy – umożliwia nadanie rabatu wartościowego na cały dokument

    Okno określania rabatu nagłówka

    Zmianę wysokości rabatu użytkownika można wykonać za pomocą:

    • klawiatury
    • przycisków [+] i [-]
    • ekranowej klawiatury numerycznej

Uwaga
Również po naciśnięciu wartości z kolumny Wartość na liście elementów dokumentu istnieje możliwość nadania rabatu nagłówka.

Przykład

W sklepie XYZ pracownicy mają możliwość udzielania 10% rabatu na dokumencie sprzedażowym.
Klient jest zdecydowany na kupno lampki nocnej. Jednak opakowanie ostatniej sztuki interesującego go artykułu jest uszkodzone. Klient podchodzi do stanowiska sprzedażowego z produktem i pokazuje wadę opakowania żądając obniżki ceny. Operator po zweryfikowaniu towaru oraz ustaleniu, że sama lampka nocna nie jest uszkodzona oferuje 10% zniżkę. Po zaakceptowaniu takiej oferty użytkownik wystawia paragon, skanuje artykuł, a następnie wybiera przycisk [Zmień rabat]. Na zakładce Rabat procentowy wprowadza wartość 10%. Dla wskazanego produktu zostaje naliczony 10% rabat.




Promocje pakietowe

Czym jest promocja pakietowa

Promocje pakietowe polegają na sprzedaży artykułów w określonych zestawach, gdzie wysokość naliczonego rabatu na dokumencie jest uzależniona od ilości sprzedawanych artykułów lub ich wartości. W ramach promocji pakietowej można również przyznać gratisy lub naliczyć rabat na najtańszy/najdroższy produkt z pakietu.  Naliczanie promocji pakietowych w Comarch POS jest analogiczne jak w Comarch ERP XL, przy czym w POS nie ma możliwości wyboru promocji pakietowych, lecz zostanie naliczony pierwszy pakiet spełniający warunku wg ustawień kolejności na liście promocji pakietowych. Nie wszystkie ustawienia promocji mogą zostać przesłane do Comarch POS ze względu na różnice w działaniu modułów rabatowych w obu systemach, co zostało opisane w kolejnych punktach.

  • Pakiet stały – klient musi zakupić wszystkie towary wchodzące w skład promocji według zdefiniowanych warunków, aby otrzymać stosowany rabat
  • Pakiet elastyczny – klient może nabyć dowolne artykuły z pakietu, ale rabat zostanie naliczony tylko po osiągnięciu określonego progu (ilościowego lub wartościowego) dla pozycji dokumentu.

Uwaga
Definiowanie promocji pakietowych odbywa się w systemie ERP.

 

Do Comarch POS przesyłamy promocje pakietowe stałe i elastyczne pod określonymi warunkami. Do Comarch POS przesyłane są promocje pakietowe, które:

 

  • Zostały potwierdzone
  • Data końcowa jest większa lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
  • Data początkowa jest mniejsza lub równa dacie bieżącej lub jest nieograniczona
  • W parametrze Rodzaj dokumentówwskazano opcję Wszystkie lub Rozchodowe
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Ważna w godzinach
  • Nie mają zaznaczonego parametru: Powtarzać co
  • Są przeznaczone dla Comarch POS ze względu na Centrum:
    • Zostały udostępnione dla Centrum, z którym powiązany jest oddział Comarch POS
    • Zostały udostępnione dla Centrum nadrzędnego w stosunku do powyższego
    • Zostały udostępnione dla Centrum Głównego
  • Na zakładce Magazynywybrano opcję Wszystkie lub magazyny ustawione dla Oddziału POS
  • Na zakładce Formy płatnościwybrano opcję Wszystkie
  • Na zakładce Sposób dostawywybrano opcję Wszystkie
  • Zostały zdefiniowane na dowolną grupę kontrahentów wysyłanych do POS lub przynajmniej jeden kontrahent przypisany na zakładce Kontrahencijest wysyłany do POS
  • Wszystkie towary na promocji należą do drzewa grup wysyłanego do POS – zakładka Towary

Z poziomu systemu ERP dla dokumentów PAR, FS i ZS można określić sposób naliczania promocji pakietowych:

  • Automatyczny przy dodawaniu elementów – weryfikacja naliczanych pakietów odbywa się po dodaniu każdego elementu

Dostępna promocja pakietowa na stanowisku POS

Prezentacja na dokumencie

O tym czy dany artykuł ma przypisaną promocję pakietową świadczy ikona koniczyny obok pozycji dokumentu. Ikona może mieć status:

  • nieaktywny (ikona wyszarzona) – na danej pozycji nie została naliczona promocja pakietowa
  • aktywny (ikona ciemnozielona) – na danej pozycji została naliczona promocja pakietowa

Wyszarzona ikona koniczyny pozycji dokumentu ZS

Po wskazaniu kursorem myszy na:

  • nieaktywną ikonę koniczyny – wyświetlona zostaje lista wszystkich promocji pakietowych, które mogą zostać naliczone na pozycje
  • aktywną ikonę koniczyny – wyświetlona zostaje nazwa promocji, która została naliczona na promocję

W przypadku próby usunięcia lub zmiany ilości artykułu, dla którego została naliczona promocja pakietowa, zostaje wyświetlony komunikat: „Modyfikacja spowoduje usunięcie promocji pakietowej. Czy chcesz kontynuować?” z możliwymi opcjami:

  • Tak – wprowadzona zmiana zostanie zastosowana na dokumencie, a jego pozycje zostaną ponownie przeliczone
  • Nie – wprowadzona zmiana nie zostanie zastosowana

Naliczenie promocji pakietowej na pozycje dokumentu:

  • uniemożliwia naliczenie wszelkich innych rabatów oprócz rabatu nagłówka i nagłówka od wartości transakcji
  • nie jest możliwe dla artykułów z ceną zerową
  • w zależności od konfiguracji umożliwia również naliczenie rabatu nagłówka na te pozycje

Uwaga
Funkcjonalność naliczania rabatu nagłówka również na artykuły dodatkowe/gratisy promocji pakietowej nie jest dostępna we współpracy z Comarch ERP Altum.

Przykład

W systemie ERP została dodana promocja pakietowa:

  • Typ Pakiet stały
  • Nazwa Kup dwie sztuki, trzecia za pół ceny
  • Grupy artykułówTorebki
  • KontrahentNieokreślony
  • 50% rabatu dla najtańszej torebki
  • Próg ilościowy – 3

Na stanowisku POS, przy automatycznym naliczaniu promocji pakietowych, po dodaniu na paragon artykułów:

  • Kopertówka biała za 60 PLN (należy do grupy artykułów Torebki),
  • Kopertówka czarna za 75 PLN (należy do grupy artykułów Torebki),
  • Torebka z łańcuszkiem za 50 PLN (należy do grupy artykułów Torebki)

zostanie naliczony rabat 50% na artykuł Torebka z łańcuszkiem.

Ręczne naliczanie

Uwaga
Opcja ręcznego naliczania rabatów pakietowych jest konfigurowana w systemie ERP. Poprzez dezaktywację parametru Automatyczne naliczanie promocji pakietowych.

Ręczne naliczanie rabatów pakietowych dostępne jest na dokumencie za pomocą przycisku [Nalicz promocje]. Natomiast po wybraniu przycisku [Promocje] dostępne są następujące akcje:

  • [Nalicz promocje] – ponownie przelicza promocje pakietowe
  • [Usuń promocje] – usuwa promocje pakietowe z dokumentu

Przycisk [Nalicz promocje] na dokumencie ZS
Uwaga
Przycisk [Promocje] jest widoczny, jeżeli na dokumencie jest naliczona promocja pakietowa.

 

Generowanie dokumentów

Podczas generowania dokumentów ZS → PAR/FS:

  • dane o pakietach promocyjnych są przenoszone
  • nie ma możliwości ręcznego zwiększenia ilości pozycji generowanego dokumentu należących do pakietu promocyjnego
  • nie ma możliwości nadania rabatu użytkownika na pozycje generowanego dokumentu należące do pakietu promocyjnego.

 




Kupon rabatowy

Kupon rabatowy uprawnia do naliczenia powiązanego z nim rabatu.

Uwaga
Sam obiekt kuponu rabatowego nie nalicza promocji na dokumencie, umożliwia on naliczenie powiązanego z nim rabatu.

Uwaga
Definiowanie rabatów oraz kuponów rabatowych i ich widoczności odbywa się po stronie systemu ERP.

Rabaty powiązane z kuponem rabatowym nie są naliczane automatycznie. Taka promocja kuponowa zostanie naliczona dopiero po zeskanowaniu kodu rabatowego lub po wskazaniu jej na dokumencie handlowym przy pomocy przycisku [Kupony]. Przycisk:

  • dostępny jest na dokumentach ZS, PAR, FS oraz na dokumentach KIPAR/KIFS wynikających z procesu wymiany
  • widoczny jest, jeżeli istnieją aktywne kupony rabatowe dostępne w ramach danego stanowiska POS

Przycisk [Kupony] na paragonie
Przycisk [Kupony] na paragonie
Po wybraniu przycisku [Kupony] pojawi się okno Wybierz kupon prezentujące aktywne oraz dostępne do wykorzystania kody kuponów rabatowych dla wskazanego na dokumencie nabywcy. Dla każdego kuponu prezentowane są:

  • Wartość pola Etykieta, wartość powiązanego rabatu lub nazwa powiązanego rabatu (pola definiowane z poziomu systemu ERP)
  • Kod kuponu (z poziomu okna Zarządzanie widokiem użytkownik ma możliwość zmiany na prezentację nazwy kuponu)
  • Data ważności

Okno Wybierz kupon
Okno Wybierz kupon

Wyświetlane kupony sortowane są rosnąco po dacie ważności. Wyszukiwanie kuponów w filtrze tekstowym odbywa się po jego kodzie oraz nazwie.
Zatwierdzenie okna dla wybranego kuponu powoduje wywołanie powiązanego z nim rabatu. Jeżeli pozycje dodane na dokumencie nie spełniają warunków powiązanego z kuponem rabatu, to rabat nie jest naliczany (mimo wskazania kuponu) i kod kuponu nie zostaje zużyty.

Naliczony rabat powiązany z kuponem rabatowym
Naliczony rabat powiązany z kuponem rabatowym

Po ponownym otworzeniu okna Wybór kuponu, w pierwszej kolejności wyświetlane są wybrane kupony (sortowane zgodnie z datą ważności).
Na dokumencie:

  • nie ma możliwości wskazania kilku kodów kuponów rabatowych powiązanych z tym samym rabatem
  • zmiana ceny początkowej pozycji dokumentu powoduje przeliczenie nadanej promocji kuponowej, za wyjątkiem kuponów powiązanych z promocjami pakietowymi, dla których zablokowana jest możliwość edycji ceny/rabatu operatora.
  • dodanie kolejnego elementu spełniającego warunki powiązanego z kuponem rabatu spowoduje naliczenie rabatu również na tę pozycję
  • zmiana kontrahenta z ponownym przeliczeniem warunków dokumentu spowoduje ponowne przeliczenie rabatu na pozycjach dokumentu

Wykorzystanie kodu kuponu rabatowego w trybie offline zależy od ustawień na definicji kuponu w systemie ERP. Jeśli dla danego kuponu opcja Zezwalaj na dodawanie w trybie ’Offline’ jest:

  • włączona – kupon może być użyty mimo braku możliwości weryfikacji limitu jego użycia
  • wyłączona – kupon nie może być użyty w przypadku braku połączenia z usługą synchronizacji danych

Weryfikacja kodów w trybie online odbywa się podczas:

  • dodawania kodów rabatowych na dokument handlowy
  • przejścia na okno płatności

Natomiast zużywanie kodu kuponu rabatowego następuje w momencie finalnego zatwierdzania dokumentu handlowego.

Uwaga
Na podglądzie dokumentu handlowego, w oknie kuponów prezentowane są naliczone na danym dokumencie kupony.

Okno Wybierz kupon na podglądzie dokumentu
Okno Wybierz kupon na podglądzie dokumentu

W przypadku generowania dokumentów ZS ->PAR/FS/FSL lub PAR -> FS:

  • promocje kuponowe zostają przeniesione z dokumentu źródłowego
  • aktualne kupony są naliczane wyłącznie na nowe pozycje generowanego dokumentu

Przykład

W sklepie XYZ został zdefiniowany 5% rabat na biżuterię. Rabat można naliczyć na dokument tylko jeśli są spełnione następujące warunki:

  • przynajmniej jeden artykuł należy do grupy artykułów Biżuteria
  • kontrahent okazuje jednorazowy kupon rabatowy

Stali klienci sklepu XYZ otrzymali swój unikatowy kod kuponu e-mailem.
Operator na stanowisku sprzedaży detalicznej w trybie pracy online skanuje artykuły:

  • Szminka – z grupy towarowej Makijaż
  • Bransoletka z zielonego rzemyka – z grupy towarowej Biżuteria

Następnie określa kontrahenta na dokumencie oraz wybiera przycisk [Kupony]. W oknie Wybierz kupon skanuje okazany przez klienta kod kuponu. Po zatwierdzeniu na dokumencie zostaje naliczony 5% rabat na pozycję Bransoletka z zielonego rzemyka.




Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności

Aplikacja umożliwia obsługę mechanizmu podzielonej płatności (MPP), który zastępuje od 01.11.2019r. obowiązujące wcześniej przepisy dotyczące odwrotnego obciążenia.
Obowiązkowy MPP jest stosowany w odniesieniu do towarów i usług, które podlegają zakresowi odpowiedzialności nabywcy, a objęte są nim płatności, których jednorazowa wartość (bez względu na liczbę wynikających z niej płatności) jest równa lub przekracza 15 000 PLN.

Obsługa podzielonej płatności w integracji z Comarch ERP XL została obsłużona w następującym zakresie:

  • Przesyłanie informacji o obsłudze MPP na podstawie parametru w Konfiguracji XLa
  • Przesyłanie ustawienia na karcie towaru dot. podzielonej płatności (MPP)
  • Ustawianie na zaimportowanej fakturze parametru związanego z podzieloną płatnością (zakładka Płatności) zgodnie z informacjami przesłanymi z Comarch POS.

Karta artykułu

Na karcie artykułu parametr Podzielona płatność (MPP) nie podlega edycji. Ustawienie parametru jest przenoszone z systemu ERP.

Parametr Podzielona płatność na podglądzie karty artykułu

 

Pozycja dokumentu

Na pozycjach dokumentu parametr Podzielona płatność nie jest widoczny z poziomu interfejsu aplikacji. Wartość parametru jest przenoszona z karty artykułu. Zmiana kontrahenta na dokumencie nie wpływa na ustawienie parametru na pozycjach dokumentu.

Uwaga
Mechanizm MPP nie wpływa na stawkę VAT pobieraną na dokument.

Dokument

Na dokumencie (ZS,  FS, KIFS) parametr Podzielona płatność jest domyślnie odznaczony oraz widoczny przy uruchomionej obsłudze MPP. Edycja wartości parametru jest możliwa, jeżeli:

  • dokument jest niezatwierdzony
  • wskazany na dokumencie kontrahent jest kontrahentem biznesowym
  • dokument nie ma włączonej obsługi odwrotnego obciążenia, a jeśli ma, to nie zawiera żadnej pozycji podlegającej odwrotnemu obciążeniu

Parametr Podzielona płatność na fakturze sprzedaży

Uwaga
Modyfikacja wartości parametru Podzielona płatność na dokumencie nie wpływa na ustawienie tego parametru na pozycji dokumentu czy karcie artykułu.

Parametr zostanie automatycznie zaznaczony podczas parkowania dokumentu lub jego zatwierdzenia, jeżeli:

  • rodzaj transakcji to Krajowa
  • wskazany na dokumencie kontrahent jest kontrahentem biznesowym
  • na co najmniej jednej pozycji dokumentu parametr jest zaznaczony

 

Okno płatności

Jeżeli na dokumencie został zaznaczony (czy to ręcznie bądź automatycznie) parametr Podzielona płatność, to w oknie płatności dokumentu:

  • zostanie wyświetlona notyfikacja: „Zastosowano mechanizm podzielonej płatności. Płatność możliwa wyłącznie przelewem.
  • formy płatności inne niż typu Bank dla waluty PLN staną się nieaktywne

Okno płatności przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności na dokumencie
Okno płatności przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności na dokumencie

Wydruk

Na wydrukach dokumentów (nie dotyczy zamówień sprzedaży) z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność dodana zostaje informacja określająca, że dokument jest objęty mechanizmem podzielonej płatności, jeżeli choć jedna płatność jest w walucie PLN.

Sekcja Forma płatności na wydruku faktury płatności z zastosowaniem MPP
Sekcja Forma płatności na wydruku faktury płatności z zastosowaniem MPP

 

Generowanie dokumentów

Podczas generowania:

  • ZS → FS  wartość parametru Podzielona płatność jest przenoszona z dokumentu źródłowego (zamówienia sprzedaży) z możliwością modyfikacji. Podczas zatwierdzania dokumentu FS, na którym nie został zaznaczony parametr Podzielona płatność, aplikacja zweryfikuje, czy są spełnione warunki do automatycznego zaznaczenia tego parametru.
  • korekt dokumentów FS parametr Podzielona płatność jest domyślnie odznaczony z możliwością edycji. Podczas zatwierdzania korekty dokumentu, na którym nie został zaznaczony parametr Podzielona płatność, aplikacja zweryfikuje, czy są spełnione warunki do automatycznego zaznaczenia tego parametru.
  • FS z PAR parametr Podzielona płatność zawsze jest odznaczony i ukryty

W przypadku wyłączenia obsługi MPP w systemie ERP, podczas generowania:

  • Korekt do dokumentów z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność, parametr nie zostanie zaznaczony oraz nie jest widoczny na dokumencie
  • FS do zamówień sprzedaży z zaznaczonym parametrem Podzielona płatność, parametr nie zostanie zaznaczony oraz nie jest widoczny na dokumencie



Historia wydruku

Historia wydruku

Na stanowisku POS każda kolejna kopia wydruku zatwierdzonego dokumentu:

  • PAR
  • FS
  • KIPAR
  • KIFS

jest oznaczana jako kopia.

Oznaczenie wydruku jako kopia paragonu




Kopiowanie pozycji dokumentów

Kopiowanie pozycji dokumentów

Kopiowanie pozycji możliwe jest z dokumentów: PAR/FS/ZS. Skopiowane pozycje użytkownik może wkleić na nowy dokument poprzez ustawienie kursora myszy w polu Wyszukaj lub na liście pozycji dokumentu. Kopiowanie i wklejanie działa za pomocą standardowych skrótów klawiszowych i przycisku myszy, funkcjonalność dedykowana jest dla osób używających klawiatury i myszy.

  • Ctr+c – kopiowanie pozycji, przy pomocy myszy jesteśmy w stanie zaznaczyć które artykuły należy skopiować z dokumentu źródłowego. Kopiowane są artykuły z ich ilościami z dokumentu źródłowego i ceną początkową, bez naliczonych rabatów.
  • Ctr+v – wklejenie artykułów, które wcześniej skopiowano
  • Ctr+a – zaznaczenie wszystkich pozycji na dokumencie, które mają zostać skopiowane
  • Ctr+ prawy przycisk myszy – umożliwia wybranie konkretnych pozycji na dokumencie, które mają być wybrane do skopiowania
  • Shift + prawy przycisk myszy – umożliwia wskazanie przedziału artykułów z dokumentu, które mają być wybrane do skopiowania



Przyciski szybkiej sprzedaży

Przyciski szybkiej sprzedaży

Przyciski szybkiej sprzedaży umożliwiają użytkownikowi dodanie na dokument handlowy towarów, które nie posiadają kodu kreskowego lub kod ten jest nieczytelny i nie ma możliwości zeskanowania go. Funkcjonalność ta jest alternatywnym sposobem prowadzenia sprzedaży i jest kierowana głównie do sklepów posiadających ograniczony asortyment towarów, takich jak punkty gastronomiczne i usługowe.

Widok paragonu w trybie szybkiej sprzedaży

Użycie trybu szybkiej sprzedaży umożliwia wybranie konkretnej pozycji bezpośrednio na dokument, bez konieczności skanowania lub wyszukiwania artykułu i dotyczy:

  • artykułów znajdujących się pod odpowiednią grupą zdefiniowaną w systemie ERP
  • pozycji z grupy ulubionych artykułów (jeżeli taka grupa została zdefiniowana w systemie ERP)

Konfiguracja

W systemie należy wybrać czy parametr dostępny w oknie stanowiska POS -> zakładka Parametry -> Domyślnie korzystaj z przycisków szybkiej sprzedaży ma zostać aktywowany. Po aktywowaniu parametru na stanowisku POS prezentowany jest tryb szybkiej sprzedaży, w którym dostępny jest uproszony widok dokumentu handlowego, zawierający przyciski szybkiej sprzedaży. Dezaktywacja parametru ustawia na stanowisku POS tryb standardowy.

Wybór trybu szybkiej sprzedaży wpływa na sposób prezentacji interfejsu dla dokumentów paragonu oraz faktury sprzedaży. Główną sekcję widoku sprzedaży stanowi panel przycisków szybkiej sprzedaży; panel ten pozwala użytkownikowi w szybki sposób wybrać elementy, które należy dodać do dokumentu bez użycia skanera kodów kreskowych lub wyszukania artykułów po kodzie.

W systemie Comarch ERP XL na zakładce Towary w oknie konfiguracji oddziału Comarch POS należy zdefiniować grupy szybkiej sprzedaży, czyli grupy, które pojawią się bezpośrednio na interfejsie POS a po kliknięciu w nie wyświetlane będą towary z tej grupy oaz towary ulubione, czyli te najczęściej sprzedawane.

W oknie konfiguracji oddziału Comarch POS po lewej stronie na zakładce Towary dostępna jest lista Grupy szybkiej sprzedaży, gdzie należy dodać grupy z listy grup wysyłanych do POS. Po wybraniu [Dodaj grupę] zostanie wyświetlona lista grup, zawężona do grup wysyłanych do POS, czyli ta część drzewa, która jest wskazana w polu Wysyłaj towary z grupy. Do listy tej należy dodać wszystkie grupy, które mają być prezentowane w POS jako grupy do szybkiego dostępu towarów. Towary, które mają przypisaną daną grupę jako grupę domyślna na zakładce Grupy będą prezentowane w POS po kliknięciu w określony kafelek prezentujący określoną grupę towarową.

Pozycje dodane na paragon w widoku szybkiej sprzedaży

W konfiguracji grup do POS możliwe jest ustawienie kolejności wyświetlania grup w POS za pomocą przycisków: Przesuń o jedną pozycję w górę lub w dół   . Dodane grupy można usuwać pojedynczo lub zbiorczo zaznaczając odpowiednie pozycje. W każdym momencie można tez wzbogacić listę o nowe pozycje. Ustawiona kolejność przycisków grup przesyłana jest na wszystkie stanowiska POS przypisane do oddziału.
Aby prezentacja grup w POS była wygodna i czytelna dla operatora, możliwe jest również wysłanie grafiki (obrazu), która będzie prezentowana na odpowiednim kafelku w POS. W tym celu należy na karcie grupy, na zakładce Załączniki dodać załącznik o typie obraz i zaznaczyć na nim parametr POS.

Ulubione towary – po prawej stronie znajduje się lista towarów ulubionych, które w POS będą widoczne po wybraniu specjalnego kafelka o nazwie Ulubione. Do listy ulubionych można dodawać dowolne towary lub produkty, które są wysyłane do POS. Podczas dodawania towaru do listy, system sprawdza czy towar zawiera się w drzewie grup przesyłanym do POS, zgodnie z ustawieniem w polu Wysyłaj towary z grupy. Sprawdzane jest powiązanie towaru z grupą domyślną i jeśli grupa domyślna towaru nie jest wysyłana do POS, wówczas towar nie będzie mógł trafić na listę ulubionych.

Po naciśnięciu opcji [Dodaj towar] zostanie wyświetlona lista wszystkich towarów, gdzie można wskazać jeden lub więcej towarów i dodać je do listy. Na liście towarów ulubionych możliwe jest ustawianie kolejności wyświetlania towarów w POS za pomocą przycisków: Przesuń o jedną pozycję w dół lub w górę . Dodane towary można usuwać pojedynczo lub zbiorczo zaznaczając pozycje. W każdym momencie można też wzbogacić listę o nowe pozycje. Ustawiona kolejność towarów przesyłana jest na wszystkie stanowiska POS.

Uwaga
Po dodaniu jakiejkolwiek Grupy szybkiej sprzedaży lub Ulubionego towaru nie będzie możliwości zmiany drzewa towarów wysyłanych do POS, czyli parametr Wysyłaj towary z grupy będzie nieaktywny do zmiany. Aby zmienić zakres wysyłanych towarów do POS należy najpierw usunąć pozycje z obu list.

Okno dokumentu w trybie szybkiej sprzedaży

Formularz nowo wystawianego paragonu w trybie szybkiej sprzedaży

Na formularzu dodawanego dokumentu PAR/FS w trybie szybkiej sprzedaży znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają miejscom zaznaczonym na zrzucie ekranu).

1.Ilość – umożliwia wybranie ilości towaru przed dodaniem go do dokumentu

2. Lista pozycji – zawierająca kolumny:

  • Nazwa
  • Wartość

Domyślnie ukryte:

  • Cena
  • Ilość
  • Cena bazowa
  • Cena początkowa
  • Kod
  • Stawka VAT
  • Cena brutto
  • Cena netto

Dodatkowo na liście pozycji znajdują się następujące informacje:

  • Ilość x Cena – wiersz przedstawia cenę pojedynczego artykułu i jego ilość w uproszczonej formie
  • Rabat/marża

 

3. Przyciski pozycji –dostępne są takie same przyciski jak w trybie standardowym:

  • [Usuń]
  • [Ilość]
  • [Zmień rabat]
  • [Właściwości]

4. Pole Wyszukaj artykuł – umożliwia wyszukiwanie oraz dodawanie artykułów na dokument

5. Kategorie artykułów – grupy artykułów zdefiniowane w systemie ERP. Istnieje również możliwość zdefiniowania grupy artykułów ulubionych, która będzie zbiorem artykułów najczęściej kupowanych. Jeżeli przynajmniej jeden artykuł zostanie dodany do grupy ulubionych, będzie on wyświetlany jako pierwsza kategoria artykułów.

6. Przyciski artykułów – przyciski umożliwiające dodanie artykułu na dokument

Uwaga
W odróżnieniu od trybu standardowego, tryb szybkiej sprzedaży nie prezentuje artykułów z podziałem na partię. Jeżeli na przykład artykuł Coca-cola posiada 4 cechy pojemności: 1 litr, 500 ml, 300 ml i 250 ml, w standardowym trybie lista pozycji wyświetla 5 wierszy: z domyślną partią, 1 litr, 500 m, 300 ml i 250 ml. W przypadku trybu szybkiej sprzedaży wyświetlony zostanie jeden przycisk [Coca-cola]. Po wybraniu tego przycisku, a przed dodaniem artykułu na listę, użytkownik musi również określić cechę tego artykułu – w tym przypadku pojemność.

Okno z wyborem cechy

7. [Do zapłaty] – kafel prezentujący podsumowanie wartości dokumentu. Po jego wybraniu otwiera się okno płatności.

8. Przyciski dokumentu – w podstawowym widoku prezentowane są przyciski:

  • [Zamknij] – zamknięcie dokumentu bez zapisania
  • [Więcej] – po wybraniu przycisku dostępne są przyciski domyślnie ukryte

Przyciski znajdujące się pod kaflem [Więcej]
Domyślnie ukryte przyciski:

  • [Zmień na fakturę]
  • [Nalicz promocję]
  • [Parking]
  • [Podsumowanie rabatów]
  • [Przelicz rabaty]
  • [Drukuj]
  • [Rabat nagłówka]

9. Panel z przyciskami [Poprzednia strona]/[Następna strona] – umożliwia poruszanie się pomiędzy stronami artykułów w obrębie danej grupy

10. Szczegóły dokumentu – po rozwinięciu panelu wyświetlane są:

  • Dane kontrahenta
  • Odwrotne obciążenie
  • Atrybuty

Podzielona płatność

Sekcja Szczegóły dokumentu

11. Przyciski [Dalej]/[Wstecz] – umożliwiają poruszanie się pomiędzy stronami kategorii grup artykułów

Możliwość przełączenia pomiędzy trybami sprzedaży

Z poziomu Comarch POS istnieje również możliwość przełączania się bezpośrednio pomiędzy trybami sprzedaży, jeżeli przycisk z trybem zostanie udostępniony w modyfikacji widoku.

Przycisk [Tryb standardowy] w oknie paragonu
 




Klawiatura numeryczna

W przypadku, gdy większość sprzedawanych artykułów ma proste kody numeryczne możliwe jest zwiększenie ergonomii pracy poprzez uruchomienie w aplikacji Comarch POS funkcjonalności klawiatury numerycznej. Klawiatura umożliwia operatorowi wprowadzenie kodu artykułu zamiast wyszukiwanie go na liście.

Uwaga
Włączenie funkcjonalności klawiatury numerycznej jest możliwe w systemie ERP.

Klawiatura numeryczna jest wyświetlana w widokach:

  • Paragonu
  • Faktury sprzedaży
  • Zamówienia sprzedaży
  • Zamówienia wewnętrznego
  • Przesunięcia magazynowego (MM-)
  • Przesunięcia magazynowego (MM+)

Klawiatura numeryczna w oknie nowego paragonu

Wpisanie kodu i zatwierdzenie go na klawiaturze numerycznej powoduje:

  • dodanie go do dokumentu – jeśli kod jest poprawny
  • otwarcie listy artykułów, których kody zawierają wpisany ciąg znaków – jeśli kod jest niepoprawny

Po wybraniu przycisków [Ilość], [Zmień rabat], [Rabat nagłówka] klawiatura numeryczna prezentuje dane dla kontekstu wybranego przycisku. Naciśnięcie przycisku potwierdzenia ustawia wprowadzoną wartość i ponownie umożliwia dodawanie pozycji dokumentu według kodów.

Widok klawiatury numerycznej po wybraniu przycisku [Ilość]

W sekcji klawiatury numerycznej dostępne są następujące pola i przyciski:

  • pole Kod artykułu/Ilość/Cena/Rabat wartościowy/Rabat procentowy (w zależności od kontekstu klawiatury) – w polu wyświetlane są dane wprowadzone za pomocą klawiatury numerycznej
  • przycisk umożliwiający wyczyszczenie danych wprowadzonych za pomocą klawiatury numerycznej – dostępny w kontekście wprowadzania kodów artykułów
  • przyciski [+] i [] – pozwalające na zmianę wprowadzonych danych. Dostępne w kontekście zmiany ilości, ceny i rabatu pozycji
  • przycisk umożliwiający usunięcie ostatniego wprowadzonego znaku
  • przycisk zatwierdzający wpisane dane
  • przycisk [Zwiń klawiaturę]/[Rozwiń klawiaturę] – umożliwiający ukrycie/pokazanie klawiatury numerycznej
  • pole Jednostka – umożliwiające zmianę jednostki dla pozycji dokumentu. Dostępne po wybraniu przycisku [Ilość]
  • przyciski [Cena] i [Rabat procentowy] – umożliwiające nadanie rabatu użytkownika o określonej kwocie lub wartości procentowej. Dostępne po wybraniu przycisku [Zmień rabat]
  • przyciski [Rabat wartościowy] i [Rabat procentowy] – umożliwiają nadanie rabatu wartościowego lub procentowego na cały dokument. Dostępne po wybraniu przycisku [Rabat nagłówka]