Słowniczek pojęć
- Aktualizacja danych – synchronizacja danych między systemem ERP a stanowiskiem POS
- Anonimizacja – usunięcie lub zaszyfrowanie danych osobowych danego kontrahenta lub osoby kontaktowej/członka rodziny
- Artykuł – towar lub usługa podlegająca sprzedaży/zakupowi
- Artykuły powiązane – skojarzone ze sobą artykuły, które często są sprzedawane razem
- Atrybuty – dodatkowe informacje o obiektach
- BI Point – aplikacja umożliwiająca tworzenie zaawansowanych raportów dotyczących działalności sklepu/firmy
- Bon – dokument uprawniający jego posiadacza do bezgotówkowego nabycia określonych usług/towarów w oznaczonym terminie, w określonym przedsiębiorstwie, w kwocie na jaką wystawiony jest dany bon. Może również służyć jako identyfikator klienta i jego transakcji.
- Bramki – licznik klientów odwiedzających sklep
- Cena bazowa – niemodyfikowalna cena jednej jednostki artykułu przed naliczeniem rabatów
- Cena początkowa – modyfikowalna cena jednej jednostki artykułu przed naliczeniem rabatów
- Dokumenty handlowe – dokumenty typu ilościowo–wartościowego umieszczane w rejestrze VAT i tworzące płatności
- Dokumenty magazynowe – dokumenty typu ilościowego dokumentujące wszelkie czynności związane z obrotem towarami w magazynie
- Dokumenty niezatwierdzone – dokumenty zapisane w stanie Niezatwierdzony w buforze zintegrowanym z usługą synchronizacji danych. Dokumenty zapisane mogą być kontynuowane w późniejszym czasie lub na innym stanowisku POS.
- Drukarka fiskalna – urządzenie rejestrujące przychody pochodzące ze sprzedaży detalicznej na potrzeby rozliczenia podatku (dochodowego i VAT)
- Faktura sprzedaży – dokument sprzedaży, który zawiera szczegółowe informacje na temat zrealizowanej transakcji
- Filtry – zawężają wyświetlaną listę obiektów/danych tylko do tych, które spełniają określony warunek
- Fiskalizacja – rejestracja sprzedaży za pomocą urządzeń fiskalnych
- Globalne elementy – standardowe elementy aplikacji takie jak: podstawowe przyciski, kafle, pola typu radio buton, pola typu tooltip
- Grid – regularna siatka odpowiadająca położeniu elementów w interfejsie
- Harmonogram – harmonogram obowiązywania rabatów podczas wybranych godzin, dni tygodnia, dni miesiąca i miesięcy
- Historia transakcji – historia transakcji danego kontrahenta prezentująca informacje na temat zakupionych, zwróconych, zamówionych oraz reklamowanych artykułów
- Historia wydruku – historia wydruku oryginału dokumentu oraz jego kopii
- Interfejs – obszar wizualny interakcji użytkownika z aplikacją
- Karta lojalnościowa – karta lub bon identyfikacja kontrahenta jako stałego klienta/członka w programie lojalnościowym
- Komplet – zestaw dwóch lub więcej artykułów, sprzedawany klientowi jako jeden produkt
- Komunikat – wiadomość blokująca interfejs, wyświetlana w przypadku błędu lub potrzeby dodatkowego zatwierdzenia akcji wykonywanej przez użytkownika
- Kontrahent – klient, druga strona transakcji
- Korekta – dokument korygujący dotyczący błędnej ilości lub wartości (w aplikacji obsługiwane są tylko korekty ilościowe)
- Korekta ręczna – korekta dokumentu handlowego, do którego nie ma dostępu w systemie
- KP – dowód wpłaty (kasa przyjęła), potwierdza przyjęcie pieniędzy do kasy
- Kupon rabatowy – obiekt umożliwiający naliczenie powiązanego z nim rabatu
- KW – dowód wypłaty (kasa wydała), oznacza wypłatę pieniędzy z kasy
- Licznik wejść/wyjść – licznik klientów odwiedzających sklep
- Limit kredytowy – kredyt kupiecki, występuje gdy dostawca usług/towarów zgadza się na odroczenie terminu płatności. Jest to relacja w której kontrahenci udzielają sobie nawzajem kredytu bez udziału banku.
- Limit stanu kasy – kontrola stanu kasy dla formy płatności Gotówka w walucie systemowej
- Mapowanie wydruków – określenie domyślnych drukarek dla wydruków pdf poszczególnych typów dokumentów
- Motyw – zestaw charakteryzujący wygląd graficzny aplikacji
- Nabywca – kontrahent, który nabywa usługę/towar
- Nota debetowa – dokumentuje należności powiązane z transakcjami, które nie podlegają opodatkowaniu VAT
- Odbiorca – kontrahent, który odbiera usługę/towar
- Odwrotne obciążenie – przeniesienie odpowiedzialności za rozliczenie podatku od zawartej transakcji ze sprzedawcy na nabywcę
- Oferta sprzedaży – dokument polegający na złożeniu przez jedną ze stron oświadczenia woli sprzedaży towaru/usługi według określonych warunków drugiej stronie, która może to oświadczenie zaakceptować
- Okno płatności – okno, w którym można przyjąć/wydać pieniądze dla określonej formy płatności
- Otwarcie dnia – procedura rozpoczęcia pracy ze stanowiskiem sprzedaży danego dnia, polegająca na przeliczeniu początkowego stanu kasy przed przystąpieniem do wystawiania dokumentów handlowych
- Paragon – dokument potwierdzający dokonanie zakupu
- Parking – lista dokumentów niezatwierdzonych
- Personalizacja – dostosowanie interfejsu aplikacji do indywidualnych potrzeb użytkownika
- Podpis cyfrowy – sprawdza autentyczności dokumentów/wiadomości
- Podsumowanie dnia – prezentuje zestawienie podstawowych informacji na temat aktualnego stanu kasy, sprzedaży oraz przepływów gotówki
- Powiadomienie – nieblokujący interfejsu komunikat wyświetlany z prawej strony okna informujący o różnego rodzaju zdarzeniach
- Profil – motyw interfejsu aplikacji dedykowany użytkownikowi
- Promocja pakietowa – rabat polegający na sprzedaży artykułów w określonych zestawach, gdzie wysokość naliczonego rabatu na dokumencie jest uzależniona od ilości lub wartości sprzedawanych artykułów
- Przesunięcie międzymagazynowe – dokument dotyczący przemieszczenia towarów pomiędzy magazynami firmy
- Przyjęcie dostawy – dokument potwierdzający otrzymanie towarów przemieszczanych pomiędzy magazynami firmy
- Rabat – obniżenie ceny dla zachęcenia do kupna
- Rabat nagłówka – rabat nadany przez użytkownika na cały dokument (wszystkie pozycje dokumentu)
- Rabat nagłówka od wartości transakcji – zdefiniowany w systemie ERP rabat towarowy naliczany na wszystkie pozycje dokumentu po uzyskaniu określonej kwoty wartości dokumentu
- Rabat użytkownika – rabat nadany przez użytkownika
- Radio buton – element graficzny posiadający dwa stany: włączony i wyłączony, z wyborem kilku opcji. Wybranie jednej z dostępnych opcji dezaktywuje pozostałe.
- Raporty Grand Totals – raporty rejestrujące dany okres. Umożliwiają weryfikację zgodności raportu zarchiwizowanego z raportem w aplikacji.
- Reklamacja – dokument umożliwiający zgłoszenie wady lub niedoskonałości zakupionego towaru bądź usługi
- Rezerwacje – zasoby towaru zabezpieczone przed rozchodowaniem innym dokumentem (np. sprzedażowym)
- Skrót klawiszowy – klawisz lub kombinacja kilku klawiszy umożliwiająca wykonanie danej czynności w aplikacji w bardziej ergonomiczny
- Skup – nabycie artykułów (również używanych) od kontrahenta przez operatora stanowiska POS po określonej cenie
- Sortowanie – uporządkowanie elementów listy względem określonej cechy/wartości
- Synchronizacja – aktualizacja danych między systemem ERP a stanowiskiem POS
- Szuflada – element stanowiska sprzedaży służący do przechowywania pieniędzy
- TAX FREE – dokument uprawniający podróżnych do występowania o zwrot VAT
- Terminal płatniczy – urządzenie służące do obsługi kart płatniczych podczas dokonywania transakcji w punktach handlowo–usługowych
- Tooltip – element graficzny wyświetlany po wskazaniu kursorem myszy na element z nim powiązany
- Tryb online/offline – dwa możliwe tryby pracy aplikacji: połączenie z usługą synchronizacji danych z systemem ERP oraz brak połączenia
- Usługa LS – usługa synchronizacji danych z bramkami (licznikami wejść/wyjść)
- Usługa synchronizacji danych – usługa odpowiadająca za synchronizację danych stanowiska POS z systemem ERP
- Widoczność kolumn – ustawienie pozwalające na wyświetlenie lub ukrycie kolumn na listach obiektów oraz listach pozycji dokumentów
- Widoczność kafli – ustawienie pozwalające na wyświetlenie lub ukrycie kafli w oknach
- Wymiana – proces przyspieszający zwrot artykułu oraz jego wymiany na inny. Sprzedawca nie musi tworzyć osobnego dokumentu korekty oraz nowego dokumentu handlowego, powstaną one automatycznie w procesie wymiany.
- Zamknięcie dnia – umożliwia zakończenie dnia sprzedaży po przeliczeniu kasy
- Zamówienie sprzedaży – dokument umożliwiający złożenie zapotrzebowania na brakujący towar (w danym sklepie)
- Zarządzanie widokami – funkcjonalność umożliwiająca modyfikację ustawień widoku
- Zasoby – ilość towaru
- Zdjęcia – grafika prezentująca towar
- Zgody – zgody dotyczące przetwarzania danych, które może wyrazić kontrahent. Mogą tyczyć się konkretnego kanału komunikacji (przykładowo: telefon).
- Zliczanie kasy – weryfikacja faktycznego stanu kasy z uwzględnieniem każdego nominału
Pierwsze uruchomienie
Pierwsze uruchomienie
Podczas pierwszego uruchomienia aplikacji Comarch POS należy we wstępnej konfiguracji:-
- Uzupełnić
- Kod stanowiska POS – kod stanowiska POS zdefiniowany podczas dodawania nowego stanowiska z poziomu systemu ERP.
- Uzupełnić

-
-
-
- Adres i port usługi danych POS – dane dotyczące komputera oraz portu, na którym działa usługa synchronizacji danych (między aplikacją Comarch POS, a systemem ERP).
-
-

-
- Wybrać język interfejsu stanowiska: polski, angielski (US), niemiecki, francuski, włoski.
- Po naciśnięciu przycisku [Konfiguracja bazy danych] zweryfikować i uzupełnić dane dostępowe do bazy stanowiska POS.


Pierwsze uruchomienie
Szczegółowe informacje o zdarzeniach występujących na stanowisku POS rejestrowane są w logach. Domyślna ścieżka logów dla stanowiska POS to: C:\Retail\POS2\LogsLogowanie zdarzeń
Logowanie zdarzeń
Szczegółowe informacje o zdarzeniach występujących na stanowisku POS rejestrowane są w plikach txt (logach). Domyślna ścieżka zapisywania logów dla stanowiska POS to: C:\Retail\POS2\Logs. Plik można otworzyć z poziomu aplikacji wybierając przycisk

Logowanie do aplikacji
Standardowe logowanie
Po uruchomieniu aplikacji Comarch POS pojawi się okno logowania, w którym należy uzupełnić:- Login - nazwa operatora, którą można wpisać lub wybrać z listy rozwijanej. Lista zawiera operatorów zewnętrznych oraz uniwersalnych przypisanych do danego stanowiska POS.
- Hasło – hasło powiązane z kontem operatora, pierwsze hasło dla każdego operatora to: admin.

Logowanie przy użyciu karty
Operator ma możliwość logowania się do systemu POS przy użyciu karty magnetycznej, bez konieczności podawania loginu i hasła. Funkcjonalność ta dostępna jest po aktywowaniu parametru Logowanie za pomocą karty w systemie ERP. Parametr dostępny jest z poziomu Administratora oddziałów → zakładka Oddziały → przycisk [Lista oddziałów] → dany oddział do edycji → zakładka Parametry.
Aby logowanie za pomocą karty było możliwe, konieczne jest powiązanie operatora z pracownikiem oraz ustalenie numeru karty do logowania w Comarch POS.
Na karcie operatora na zakładce Ogólne należy przypisać pracownika. System kontroluje przypisanie pracownika do operatora pracującego w POS i nie pozwala na dodanie tego samego pracownika do wielu kart operatorów. Należy pamiętać, że po przypisaniu pracownika do operatora, do Comarch POS będą wysyłane dane osobowe pracownika a nie operatora, dlatego na karcie pracownika należy uzupełnić imię i nazwisko.

Dane karty do logowania należy zdefiniować na karcie pracownika na zakładce RCP. Należy dodać nową kartę RCP lub skorzystać z istniejącej. Na formularzu karty należy wypełnić jej numer oraz zaznaczyć parametr Karta do logowania w Comarch POS.

Tylko jedna karta może mieć zaznaczony parametr opisany powyżej. W przypadku karty do logowania w POS ignorowane są ustawienia dotyczące okresu obowiązywania karty.
Po ustawieniu powyższych danych parametr w konfiguracji oddziału dotyczący logowania oraz informacje o numerach kart pracowników przesyłane są do wszystkich stanowisk POS i operatorzy mogą logować się z wykorzystaniem czytnika kart.

Blokada aplikacji przy braku aktywności
Blokada aplikacji przy braku aktywności
W celu zwiększenia bezpieczeństwa dostępu do danych w aplikacji można uruchomić automatyczną blokadę stanowiska POS przy braku aktywności operatora przez określony czas.
Zmiana hasła
Zmiana hasła
W celu zmiany hasła należy wybrać ikonę

- Dotychczasowe hasło
- Nowe hasło
- Powtórz nowe hasło

Licencje Produktowe
Licencje Produktowe
W związku z rozwojem aplikacji Comarch POS, Comarch mPOS i wprowadzaniem nowych, różnorodnych modułów istnieje podział na odrębne typy licencji, w zależności od systemu ERP:- POS:
- Front office,
- Back office,
- Front office + Back office
- Back office (funkcjonalność magazynowa)
- Front office (funkcjonalność sprzedażowa)
- Front office:
- Nowy dokument (Faktura/Paragon)
- Dokumenty handlowe
- Zamówienia i oferty sprzedaży
- Reklamacje
- Raporty i rozliczenia
- Otwórz szufladę
- Back office:
- Przyjęcie dostawy
- Wydania towarów
- Kompletacja zamówienia
- Przesunięcia wewnętrzne
- Korekty zasobów
- Inwentaryzacja