Słowniczek pojęć

image_print

[A], [B], [C], [D], [F], [G], [H], [I], [K], [L], [M], [N], [O], [P], [R], [S], [T], [U], [W], [Z]

 

[A]

  • Aktualizacja danych – synchronizacja danych między systemem ERP a stanowiskiem POS
  • Anonimizacja – usunięcie lub zaszyfrowanie danych osobowych danego kontrahenta lub osoby kontaktowej/członka rodziny
  • Artykuł – towar lub usługa podlegająca sprzedaży/zakupowi
  • Artykuły powiązane – skojarzone ze sobą artykuły, które często są sprzedawane razem
  • Atrybuty – dodatkowe informacje o obiektach

[B]

  • BI Point – aplikacja umożliwiająca tworzenie zaawansowanych raportów dotyczących działalności sklepu/firmy
  • Bon – dokument uprawniający jego posiadacza do bezgotówkowego nabycia określonych usług/towarów w oznaczonym terminie, w określonym przedsiębiorstwie, w kwocie na jaką wystawiony jest dany bon. Może również służyć jako identyfikator klienta i jego transakcji.
  • Bramki – licznik klientów odwiedzających sklep

[C]

  • Cena bazowa – niemodyfikowalna cena jednej jednostki artykułu przed naliczeniem rabatów
  • Cena początkowa – modyfikowalna cena jednej jednostki artykułu przed naliczeniem rabatów

[D]

  • Dokumenty handlowe – dokumenty typu ilościowo–wartościowego umieszczane w rejestrze VAT i tworzące płatności
  • Dokumenty magazynowe – dokumenty typu ilościowego dokumentujące wszelkie czynności związane z obrotem towarami w magazynie
  • Dokumenty niezatwierdzone – dokumenty zapisane w stanie Niezatwierdzony w buforze zintegrowanym z usługą synchronizacji danych. Dokumenty zapisane mogą być kontynuowane w późniejszym czasie lub na innym stanowisku POS.
  • Drukarka fiskalna – urządzenie rejestrujące przychody pochodzące ze sprzedaży detalicznej na potrzeby rozliczenia podatku (dochodowego i VAT)

[F]

  • Faktura sprzedaży – dokument sprzedaży, który zawiera szczegółowe informacje na temat zrealizowanej transakcji
  • Faktura zaliczkowa – część należności wpłacana na poczet przyszłej dostawy towarów bądź wykonania usług w celu zabezpieczenia wykonania umowy. W aplikacji możliwe
    jest wygenerowanie faktury zaliczkowej (FSL) do dokumentu zamówienia sprzedaży.
  • Fantomy – powiązane ze sobą karty artykułów różniące się między sobą jakąś cechą (np. rozmiarem, kolorem). W odróżnieniu od cech/partii artykułu funkcjonalność ta umożliwia prezentację odrębnych zdjęć, opisów oraz atrybutów dla danej karty artykułu.
  • Filtry – zawężają wyświetlaną listę obiektów/danych tylko do tych, które spełniają określony warunek
  • Fiskalizacja – rejestracja sprzedaży za pomocą urządzeń fiskalnych

[G]

  • Globalne elementy – standardowe elementy aplikacji takie jak: podstawowe przyciski, kafle, pola typu radio buton, pola typu tooltip
  • Grid – regularna siatka odpowiadająca położeniu elementów w interfejsie

[H]

  • Harmonogram – harmonogram obowiązywania rabatów podczas wybranych godzin, dni tygodnia, dni miesiąca i miesięcy
  • Historia transakcji – historia transakcji danego kontrahenta prezentująca informacje na temat zakupionych, zwróconych, zamówionych oraz reklamowanych artykułów
  • Historia wydruku – historia wydruku oryginału dokumentu oraz jego kopii

[I]

  • Interfejs – obszar wizualny interakcji użytkownika z aplikacją

[K]

  • Karta lojalnościowa – karta lub bon identyfikacja kontrahenta jako stałego klienta/członka w programie lojalnościowym
  • Komplet – zestaw dwóch lub więcej artykułów, sprzedawany klientowi jako jeden produkt
  • Komunikat – wiadomość blokująca interfejs, wyświetlana w przypadku błędu lub potrzeby dodatkowego zatwierdzenia akcji wykonywanej przez użytkownika
  • Kontrahent – klient, druga strona transakcji
  • Korekta – dokument korygujący dotyczący błędnej ilości lub wartości (w aplikacji obsługiwane są tylko korekty ilościowe)
  • Korekta ręczna – korekta dokumentu handlowego, do którego nie ma dostępu w systemie
  • KP – dowód wpłaty (kasa przyjęła), potwierdza przyjęcie pieniędzy do kasy
  • Kupon rabatowy – obiekt umożliwiający naliczenie powiązanego z nim rabatu
  • KW – dowód wypłaty (kasa wydała), oznacza wypłatę pieniędzy z kasy

[L]

  • Licznik wejść/wyjść – licznik klientów odwiedzających sklep
  • Limit kredytowy – kredyt kupiecki, występuje gdy dostawca usług/towarów zgadza się na odroczenie terminu płatności. Jest to relacja w której kontrahenci udzielają sobie nawzajem kredytu bez udziału banku.
  • Limit stanu kasy – kontrola stanu kasy dla formy płatności Gotówka w walucie systemowej

[M]

  • Mapowanie wydruków – określenie domyślnych drukarek dla wydruków pdf poszczególnych typów dokumentów
  • Motyw – zestaw charakteryzujący wygląd graficzny aplikacji

[N]

  • Nabywca – kontrahent, który nabywa usługę/towar
  • Nota debetowa – dokumentuje należności powiązane z transakcjami, które nie podlegają opodatkowaniu VAT

[O]

  • Odbiorca – kontrahent, który odbiera usługę/towar
  • Odwrotne obciążenie – przeniesienie odpowiedzialności za rozliczenie podatku od zawartej transakcji ze sprzedawcy na nabywcę
  • Oferta sprzedaży – dokument polegający na złożeniu przez jedną ze stron oświadczenia woli sprzedaży towaru/usługi według określonych warunków drugiej stronie, która może to oświadczenie zaakceptować
  • Okno płatności – okno, w którym można przyjąć/wydać pieniądze dla określonej formy płatności
  • Otwarcie dnia – procedura rozpoczęcia pracy ze stanowiskiem sprzedaży danego dnia, polegająca na przeliczeniu początkowego stanu kasy przed przystąpieniem do wystawiania dokumentów handlowych

[P]

  • Paragon – dokument potwierdzający dokonanie zakupu
  • Parking – lista dokumentów niezatwierdzonych
  • Personalizacja – dostosowanie interfejsu aplikacji do indywidualnych potrzeb użytkownika
  • Podpis cyfrowy – sprawdza autentyczności dokumentów/wiadomości
  • Podsumowanie dnia – prezentuje zestawienie podstawowych informacji na temat aktualnego stanu kasy, sprzedaży oraz przepływów gotówki
  • Powiadomienie – nieblokujący interfejsu komunikat wyświetlany z prawej strony okna informujący o różnego rodzaju zdarzeniach
  • Profil – motyw interfejsu aplikacji dedykowany użytkownikowi
  • Promocja pakietowa – rabat polegający na sprzedaży artykułów w określonych zestawach, gdzie wysokość naliczonego rabatu na dokumencie jest uzależniona od ilości lub wartości sprzedawanych artykułów
  • Przesunięcie międzymagazynowe – dokument dotyczący przemieszczenia towarów pomiędzy magazynami firmy
  • Przyjęcie dostawy – dokument potwierdzający otrzymanie towarów przemieszczanych pomiędzy magazynami firmy

[R]

  • Rabat – obniżenie ceny dla zachęcenia do kupna
  • Rabat nagłówka – rabat nadany przez użytkownika na cały dokument (wszystkie pozycje dokumentu)
  • Rabat nagłówka od wartości transakcji – zdefiniowany w systemie ERP rabat towarowy naliczany na wszystkie pozycje dokumentu po uzyskaniu określonej kwoty wartości dokumentu
  • Rabat użytkownika – rabat nadany przez użytkownika
  • Radio buton – element graficzny posiadający dwa stany: włączony i wyłączony, z wyborem kilku opcji. Wybranie jednej z dostępnych opcji dezaktywuje pozostałe.
  • Raporty Grand Totals – raporty rejestrujące dany okres. Umożliwiają weryfikację zgodności raportu zarchiwizowanego z raportem w aplikacji.
  • Reklamacja – dokument umożliwiający zgłoszenie wady lub niedoskonałości zakupionego towaru bądź usługi
  • Rezerwacje – zasoby towaru zabezpieczone przed rozchodowaniem innym dokumentem (np. sprzedażowym)

[S]

  • Skrót klawiszowy – klawisz lub kombinacja kilku klawiszy umożliwiająca wykonanie danej czynności w aplikacji w bardziej ergonomiczny
  • Skup – nabycie artykułów (również używanych) od kontrahenta przez operatora stanowiska POS po określonej cenie
  • Sortowanie – uporządkowanie elementów listy względem określonej cechy/wartości
  • Synchronizacja – aktualizacja danych między systemem ERP a stanowiskiem POS
  • Szuflada – element stanowiska sprzedaży służący do przechowywania pieniędzy

[T]

  • TAX FREE – dokument uprawniający podróżnych do występowania o zwrot VAT
  • Terminal płatniczy – urządzenie służące do obsługi kart płatniczych podczas dokonywania transakcji w punktach handlowo–usługowych
  • Tooltip – element graficzny wyświetlany po wskazaniu kursorem myszy na element z nim powiązany
  • Tryb online/offline – dwa możliwe tryby pracy aplikacji: połączenie z usługą synchronizacji danych z systemem ERP oraz brak połączenia

[U]

  • Usługa LS – usługa synchronizacji danych z bramkami (licznikami wejść/wyjść)
  • Usługa synchronizacji danych – usługa odpowiadająca za synchronizację danych stanowiska POS z systemem ERP

[W]

  • Widoczność kolumn – ustawienie pozwalające na wyświetlenie lub ukrycie kolumn na listach obiektów oraz listach pozycji dokumentów
  • Widoczność kafli – ustawienie pozwalające na wyświetlenie lub ukrycie kafli w oknach
  • Wymiana – proces przyspieszający zwrot artykułu oraz jego wymiany na inny. Sprzedawca nie musi tworzyć osobnego dokumentu korekty oraz nowego dokumentu handlowego, powstaną one automatycznie w procesie wymiany.

[Z]

  • Zaliczka – część należności wpłacana na poczet przyszłej dostawy towarów bądź wykonania usług w celu zabezpieczenia wykonania umowy. W aplikacji możliwe jest wygenerowanie faktury zaliczkowej (FSL) do dokumentu zamówienia sprzedaży.
  • Zamknięcie dnia – umożliwia zakończenie dnia sprzedaży po przeliczeniu kasy
  • Zamówienie sprzedaży – dokument umożliwiający złożenie zapotrzebowania na brakujący towar (w danym sklepie)
  • Zarządzanie widokami – funkcjonalność umożliwiająca modyfikację ustawień widoku
  • Zasoby – ilość towaru
  • Zdjęcia – grafika prezentująca towar
  • Zgody – zgody dotyczące przetwarzania danych, które może wyrazić kontrahent. Mogą tyczyć się konkretnego kanału komunikacji (przykładowo: telefon).
  • Zliczanie kasy – weryfikacja faktycznego stanu kasy z uwzględnieniem każdego nominału

Czy ten artykuł był pomocny?