Pierwsze kroki

Czym jest Comarch sPrint?

Comarch sPrint to nowość na rynku. Aplikacja umożliwia wydrukowanie dowolnego dokumentu na podstawie danych systemu źródłowego, zarówno na drukarkę fizyczną jak i do pliku pdf. Narzędzie w pełni zintegrowane z systemami Comarch ERP Optima oraz Comarch ERP XL. Jako część sytemu jest instalowany razem z systemem ERP. Jest to szybkie, proste i bezpieczne narzędzie do wydruków. Z Comarch sPrint można korzystać w wersji zintegrowanej z systemem ERP. W ramach  integracji  dostępne są gotowe standardowe szablony z najczęściej używanymi typami dokumentów. Rozwiązanie Comarch sPrint daje również możliwość dowolnego personalizowania swoich dokumentów, jak również tworzenia własnych szablonów w intuicyjnym Edytorze. Comarch sPrint to narzędzie ergonomiczne i intuicyjne. Poprzez wykorzystanie webowego interfejsu oraz szeregu udogodnień, takich jak np. zastosowanie funkcji drag&drop można w łatwy sposób zbudować nowy szablon lub zmienić istniejący. Dzięki temu z aplikacji może korzystać każdy użytkownik, również osoby mniej zaawansowane technicznie. Dzięki Comarch sPrint użytkownicy usprawnią proces przygotowywania wydruków i zapanują nad raportami operacyjnymi w swojej firmie.   Comarch sPrint składa się z 3 podstawowych komponentów: Repozytorium, Połączenia, Edytor. Repozytorium aplikacji to miejsce, w którym przechowywane są utworzone szablony i połączenia przez nie wykorzystywane. W nim znajduje się również Galeria wzorów, gdzie szybko można odnaleźć  wydruk standardowy. Repozytorium umożliwia łatwe zarządzanie wydrukami dzięki strukturze katalogowej, która ułatwia grupowanie szablonów w odpowiednie foldery i podfoldery. Dzięki Połączeniom, Użytkownicy mogą łączyć się z dowolnym źródłem danych typu MSSQL lub POSTGRESQL. Aby jeszcze bardziej ułatwić dostęp do potrzebnych danych, poza możliwością zastosowania własnych zapytań SQL, udostępniony został również przystępny kreator SQL, dzięki któremu zaczytywanie wybranych pól z bazy danych nie wymaga zaawansowanej wiedzy informatycznej. Edytor Comarch sPrint to miejsce w aplikacji, dzięki któremu każdy użytkownik może nie tylko personalizować szablony wydruków zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem, ale również samodzielnie tworzyć szablony wydruków od podstaw. W ramach Edytora użytkownicy mogą skorzystać z całej gamy możliwości formatowania tekstu, zarządzania sekcjami wydruku oraz dodawania elementów takich jak tabele, obrazki, załączniki, kody kreskowe i kody QR. Dla bardziej zaawansowanych potrzeb naszych użytkowników są również dostępne takie funkcje jak miary wyliczane, grupowanie danych czy widoczność warunkowa.

Filmy instruktażowe

Integracja z systemami Comarch ERP: Tworzenie szablonów: Edytor szablonów:

Demo Comarch sPrint

Zapraszamy Państwa do testowania naszej aplikacji Comarch sPrint poprzez specjalnie przygotowane demo. Środowisko demonstracyjne zapewnia dostęp do repozytorium aplikacji oraz galerii wzorów, w ramach której został przygotowany przykładowy zestaw standardowych szablonów wydruków. Dodatkowo, zachęcamy do samodzielnego przygotowania testowych wydruków poprzez Edytor aplikacji. Na środowisku DEMO przygotowane zostały gotowe połączenia do testowej bazy danych systemu Comarch ERP Optima (tworzenie własnych połączeń w wersji demonstracyjnej jest niemożliwe). Równocześnie, udostępniamy dokumentację Comarch sPrint , która poprowadzi Państwa krok po kroku przez kolejne etapy tworzenia wydruków. Aby uporządkować pracę na środowisku demonstracyjnym, raz w tygodniu w niedzielę środowisko będzie odświeżane i wszelkie wprowadzane modyfikacje zostaną wyczyszczone. W wersji demonstracyjnej możliwe jest korzystanie z opcji drukowania do pliku .pdf, drukowanie na drukarkę fizyczną jest wyłączone. Uwagi, pytania należy zgłaszać w Systemie Obsługi Zgłoszeń do obszaru sPrint.

Szkolenia e-learningowe

Oferowane szkolenia e-learningowe zapewniają komfort uczenia się, dzięki wykorzystaniu opisów, filmów oraz obrazów przyjaznych dla Użytkownika.
Uwaga
Funkcjonalności przedstawione w szkoleniu są zgodne z najnowszą wersją Comarch sPrint.
https://www.comarch.pl/szkolenia/comarch-erp/aplikacje-zintegrowane/e-comarch-sprint-obsluga-narzedzia-do-wydrukow/

FAQ

Techniczne

Pytania dotyczące struktury bazy lub zapytania SQL

Pytania dotyczące struktury bazy lub zapytania SQL proszę kierować do asysty systemu Comarch ERP, którego dotyczy sytuacja. Do asysty wybranego systemu ERP należy również kierować pytania dotyczące danych zwracanych przez standardowe wydruki. Przykładowe pytania:
  • Jak pobrać na szablon stawkę VAT dla wybranego produktu.
  • Co zawiera/Z czego składa się pole Dok_Nazwa_Canceled na szablonie standardowym dla faktury.

Szablony XML

W Edytorze Comarch sPrint nie ma możliwości edycji szablonów w formacie XML. W Edytorze możemy zmieniać i tworzyć szablony w formacie sp.

Zwiększenie poziomu logów

Aby zwiększyć poziom zapisywanych logów należy zmienić poniższą wartość "Info" na "Debug" w pliku appsettings.json
"Serilog": {
    "MinimumLevel": {
        "Default": "Info"
    },
},
Plik znajduje się w (domyślnej) ścieżce:
C:\Program Files\Comarch\Comarch sPrint\baseVersion\backend

Logi dla Comarch sPrint

Pliki logów znajdują się w ścieżce: C:\Users\nazwa użytkownika\AppData\Roaming\Comarch sPrint\Logs

Komunikat Incorrect syntax near the keyword 'WHERE'

Komunikat Incorrect syntax near the keyword 'WHERE' może wystąpić przy próbie uruchomienia wydruku z poziomu Comarch ERP jeśli na szablonie zostały zdefiniowane parametry, a w systemie Comarch ERP nie został zaznaczony check Ignoruj filtr aplikacji. Dla Comarch ERP Optima:

Komunikat Login failed for user 'CDNHASP'

Kiedy przy próbie uruchomienia wydruku z poziomu Comarch ERP pojawi się komunikat Login failed for user 'CDNHASP' należy zweryfikować czy SQL ma ustawiony tryb logowania Mixed mode. jest on wymagany dla poprawnego działania aplikacji Comarch sPrint.

Ukrycie parametru przy podglądzie wydruku

Aby ukryć parametr przy podglądzie wydruku należy dla danego parametru dodać opcję '@H()' w oknie Edycji wydruku na zakładce Inne.

Integracja z systemami Comarch ERP

Informacje ogólne

Zapis połączeń w Edytorze

Nie ma możliwości zapisania połączenia w Edytorze. Aby pominąć konieczność tworzenia połączenia za każdym razem przy tworzeniu szablonu zalecamy otwieranie nowego szablonu do edycji z poziomu systemu Comarch ERP. (Patrz Optima lub XL)  

Szablony standardowe

Wszystkie szablony standardowe wydruków są zaimplementowane bezpośrednio do programów Comarch ERP. Można pobrać taki szablon aby później zaimportować go jako nowy i edytować (Patrz Optima lub XL)

Integracja z Comarch ERP Optima

Jak przekazać wartość zmiennej dynamicznej do wydruku

Na szablonie należy stworzyć parametr szablonu o nazwie takiej jak zmienna dynamiczna. Po zapisaniu szablonu w ERP należy zaimportować parametry.  Wartość zmiennej dynamiczne zostanie przekazana do wydruku za pomocą stworzonego parametru.

Konfigurator danych szablonu

Brak możliwości wybrania funkcji w konfiguratorze

W 3 kroku konfiguratora wybieramy procedurę, która zwraca zbiór rekordów dlatego nie ma możliwości wybrania procedury, która zwraca jedną wartość.

Relacja Right Join przy samodzielnym definiowaniu danych

Dla opcji Zdefiniuj samodzielnie w Konfiguratorze danych szablonu możemy dodać więcej niż jedną tabelę i połączyć je relacjami. Dostępne typy złączeń: INNER JOIN oraz LEFT JOIN. Nie ma dostępnej opcji RIGHT JOIN, opcja ta jest odwrotnością opcji LEFT JOIN. W poniższym przykładzie złączenie
CDN.TraNag.TrN_TrNID RIGHT JOIN CDN.TraElem.TrE_TrNId
da taki sam efekt jak złączenie
CDN.TraElem.TrE_TrNId LEFT JOIN CDN.TraNag.TrN_TrNID
Aby skonstruować złączenie:
CDN.TraElem.TrE_TrNId LEFT JOIN CDN.TraNag.TrN_TrNID
należy złapać pole TrE_TrNId z tabeli CDN.TraElem i upuścić je na polu TrN_TrNID w tabeli CDN.TraNag. Czyli przeciągamy pole z tabeli, która ma być po lewej na pole w tabeli, która ma być po prawej. Jeśli złączenie doda się automatycznie przy dodawaniu tabel, należy je usunąć i dodać ręcznie.

Brak pobranych danych po skorzystaniu z opcji Wybierz procedurę lub funkcję SQL z listy

Jeśli przy pobieraniu danych z wykorzystaniem opcji Wybierz procedurę lub funkcję SQL z listy skorzystamy z procedury, która jest generowana dynamicznie to po przejściu do Edytora na lewym panelu danych nie będą dostępne dane bazodanowe. Generowane dynamicznie procedury dość powszechnie występują w bazie danych Comarch ERP XL. W takich przypadkach najlepiej skorzystać z opcji Wpisz własne zapytanie SQL i tam wywołać procedurę przez zapytanie SQL. Przykładowo, dla procedury "CDN"."WydrProdKartaPracy" i parametru @CDN_Filtr należy wprowadzić poniższe zapytanie.

Edycja szablonu

Precyzyjne przesuwanie elementów na szablonie

Przy przesuwaniu elementów na szablonie są one przyciągnę do siebie. Aby przesunąć dany element bardzo blisko innego elementu, ale bez przyciągania można przesunąć element z wciśniętym przyciskiem Alt. Można skorzystać również z prawego panelu z sekcji Układ aby dokładnie określi pozycje oraz wymiary danego elementu

Warunki widoczności dla sekcji podrzędnych

Sekcje na szablonie mają strukturę hierarchiczną. Po dodaniu kilku sekcji tego samego typu zauważymy, że pierwsza sekcja jest nadrzędna i zawiera pozostałe sekcje podrzędne. Widać to po zaznaczeniu sekcji nadrzędnej. Po zaznaczeniu sekcji podrzędnej zostaje wyróżniona tylko wybrana sekcja podrzedna. Po dodaniu warunku widoczności dla sekcji nadrzędnej zostaje on również zastosowany dla sekcji podrzędnych. Na prawym panelu jest on widoczny zarówno dla sekcji nadrzędnej jak i dla sekcji podrzędnych. Wpływa on na widoczność wszystkich sekcji danego typu. Natomiast dodanie warunku widoczności dla podsekcji będzie wpływało tylko na widoczność podsekcji

Pusta co druga strona

Jeśli co druga strona na wydruku jest pusta warto sprawdzić szerokość szablonu i podszablonów, czy jakiś element nie przenosi się na drugą stronę. Możemy to szybko zweryfikować zaznaczając wszystkie elementy na pustej stronie z poziomu podglądu w Edytorze.  

Domyślne formatowanie pól w sekcji

Po zaznaczeniu sekcji na szablonie możliwy jest wybór domyślnego formatowania dla całej sekcji. Po ustaleniu odpowiednich wartości nowe elementy dodawane będą z formatowaniem odpowiednim dla sekcji.

Zmiana zapytania na kopiach podszablonu

Po skopiowaniu kontrolki podszablonu i wklejeniu obok podszablon będzie cały czas tym samym elementem. Każda zmiana wprowadzona na jednym z podszablonów będzie powodowała zmianę także drugiego z nich. Podszablon oryginalny zawiera jedno pole Po dodaniu na kopię szablonu drugiego pola na podglądzie widzimy, że zostało ono dodane na obi podszablonach Aby powielić podszablon w taki sposób, żeby wprowadzone na tych podszablonach zmiany były od siebie niezależne to należy to zrobić za pomocą poniższych kroków:
  • Eksportujemy wybrany podszablon: Plik -> Pobierz -> Plik źródłowy. Ustalamy nazwę pliku i zapisujemy.
  • Importujemy ten podszablon: Wstaw -> Podszablon -> Dodaj z pliku. Wybieramy zapisany wcześniej podszablon
Postępując w ten sposób zmiany wprowadzane na jednym z szablonów nie będą miały wpływu na drugi.

Jak usunąć oraz edytować grupowanie

W celu usunięcia grupowania danych należy usunąć sekcję Nagłówek grupy oraz Stopka grupy. Żeby usunąć sekcję należy kliknąć na wybraną sekcję, kliknąć ikonkę Ołówka a następnie wybrać opcję Usuń sekcję. Aby edytować grupowanie w celu zmiany pola grupowania należy kliknąć sekcję Nagłówek grupy, kliknąć ikonę Ołówka a następnie wybrać opcję Edytuj grupowanie według. Pojawi się okienko w którym możemy wybrać pole po którym chcemy grupować. Na końcu należy zatwierdzić wybór za pomocą przycisku Zapisz.

Brak widocznego pola na wydruku pod obrazem

Pole z bazy przeciągnięte bezpośrednio na obrazek powoduje zbindowanie wartości tego pola do obrazka, po przejściu na podgląd zawartość pola jest konwertowana do obrazka, jako że nie jest to oczywiście obrazek zapisany w postaci tekstowej to wynikiem jest pusty (biały) kontener w miejscu gdzie powinien być obrazek. Gdy to samo pole przeciągniemy na puste pole doda się on do nowej kontrolki tekstowej (gdzie tekst z przykładu może być normalnie wyświetlony), gdy wtedy przeciągniemy na siebie kontrolki powoduje to ich nałożenie się a nie jak w przypadku bezpośredniego przeciągnięcia zbindowanie stąd inny wynik obu działań.

Nowa linia w kodach QR

Jeśli w treści kodu QR powinna zostać zakodowany tekst, którego poszczególne fragmenty powinny rozpoczynać się od nowej linii należy: Wybrać opcję wstawienia Kodu QR z narzędziownika lub z poziomu Menu>>>Wstaw>>>Kod>>>QR W oknie Wstaw kod QR należy wybrać opcję Wybierz wartość z bazy danych i nacisnąć opcję Dodaj wartość. W oknie Utwórz formułę dla wartości kodu należy wprowadzić tekst zgodnie z własnymi preferencjami, do nowej linii można przejść poprzez naciśnięcie przycisku ENTER. Należy pamiętać, aby tekst został umieszczony między znakami '' ( 'TEKST' ).   Po naciśnięciu Zapisz pojawia się okno Wstaw kod QR, gdzie należy nacisnąć Wstaw. Następnie kod zostaje wstawiony na obszar roboczy. Po opcjonalnym ukryciu wartości kodu na wydruku można przejść do trybu Podglądu, by sprawdzić jak będą prezentować się naniesione zmiany. Dodany kod można już zeskanować przy użyciu skanera kodów QR, należy jednak mieć na uwadze, że niektóre skanery czy aplikacje skanujące nie radzą sobie najlepiej z tak długimi treściami, przez co zeskanowany tekst może zostać "ucięty". Ponadto znaki polskie mogą nie być prawidłowo odkodowywane. Kluczowy jest tutaj wybór odpowiedniego rozwiązania skanującego.

Zeskanuj i Zapłać w kodach QR

Aplikacja Comarch sPrint pozwala na zaszycie danych płatności online w kodach QR. Jeśli w bazie danych znajduje się pole, które ma zakodowane odpowiednie informacje dotyczące płatności wystarczy przy wstawianiu kodu skorzystać z opcji Wybierz wartość z bazy danych, a następnie przeciągnąć do formuły wartości kodu to pole i zatwierdzić zmiany. Istnieje także możliwość stworzenia składni, którą można wstawić jako wartość tekstową do treści kodu stosując się do rekomendacji Związku Banków Polskich dotyczącej kodu dwuwymiarowego („2D”), umożliwiającego realizację polecenia przelewu oraz aktywację usług bankowych na rynku polskim . Zgodnie z wspomnianą rekomendacją, dla poniższych wytycznych: Pozycje obowiązkowe:
  • Odbiorca - Comarch S.A.
  • NR rachunku - 20 1240 6292 1978 0010 6070 1553
  • Kwota - 20,30 zł
  • Tytuł - FV/2023/253
Pozycje opcjonalne:
  • NIP - 6770065406
  • Identyfikator - 111
Poszczególne elementy składni oddziela znak | Należy stworzyć następującą składnie: 6770065406||20124062921978001060701553|002030|Comarch S.A.|FV/2023/253|111|| Po zaznaczeniu opcji Wartość tekstowa w oknie Wstaw kod QR należy wpisać lub skopiować stworzoną składnie i zatwierdzić naciskając Wstaw. W trybie Podglądu można podejrzeć stworzony kod i zeskanować przy użyciu aplikacji bankowej.

Ukrywanie wartości w tabeli

Istnieje możliwość ustawienia widoczności warunkowej poprzez wstawienie funkcji warunkowej w komórce tabeli, dzięki której możliwe jest ukrycie wartości danej komórki. Jeśli chcesz ukryć wartość pola aby linie obramowania w komórce pozostały widoczne możesz skorzystać z formuły w edycji komórki tabeli. Np. Iif([bramki]>10,'',[bramki])

Pokazuj stopkę u dołu strony

Jak korzystać z opcji Pokazuj u dołu strony? Opcję 'Pokazuj na dole strony' da się ustawić tylko na sekcji głównej, jest dostępna dla Stopki szablonu i Stopki grupy. Są wydruki, gdzie mamy kilka stopek szablonu i chcemy, aby tylko jedna z nich była wyświetlana na samym dole strony. Rozwiązaniem jest wstawienie podszablonu do stopki szablonu na wydruku głównym oraz zaznaczenie opcji Pokazuj na dole strony. Pozostałe sekcje w takim podszablonie możemy wtedy ukryć i uzupełnić treść Stopki szablonu. Aby opcja zadziała poprawnie:
  1. Podszablony muszą być „sklejone” ze sobą.
  2. W stopce szablonu na wydruku głównym inne kontrolki nie mogą być „przyklejone” do podszablonu
Niepoprawne ustawienie kontrolek: Poprawne ustawienie kontrolek:

Jak obliczyć sumę narastająco?

Aby wyliczyć sumę narastająco należy skorzystać z funkcji sumRunningSum(), która jest dostępna w ramach kategorii sum podsumowujących.

Jak wyliczyć sumę dla wartości odrębnych (distinct values)?

Aby wyliczyć sumę dla odrębnych wartości należy skorzystać z funkcji sumDsum(), która jest dostępna w ramach kategorii sum podsumowujących. Szczegółowy opis: Po zaznaczeniu kontrolki należy skorzystać z dostępnej opcji kontekstowej Utwórz formułę dla wartości. Aby funkcje podsumowujące były widoczne dla użytkownika należy wybrać zakres danych z listy wybieralnej w lewym górnym rogu okna dialogowego służącego do tworzenia formuł dla wartości. Użytkownik ma do wyboru 2 opcje: Wszystkie dane oraz Dane użyte w grupowaniu.  Po wybraniu zakresu danych można już wyszukać i skorzystać z funkcji sumDsum, składnie funkcji należy uzupełnić odpowiednim wyrażeniem. Dostępne są także inne funkcję pozwalające dokonywać wyliczeń z użyciem wartości odrębnych, są to:
  • sumDAvg() - Oblicza średnią wszystkich odrębnych wartości w określonym obszarze podsumowania (grupa lub raport).
  • sumDCount() - Zlicza liczbę odrębnych wartości w określonym obszarze podsumowania (grupa lub raport). W prostym scenariuszu nie można przekazać parametru.
  • sumDVar() - Oblicza wielkość wariancji dla wszystkich odrębnych wartości w określonym obszarze podsumowania (grupa lub raport).
  • sumDVarP() - Oblicza wariancję populacji wszystkich odrębnych wartości w określonym regionie podsumowania (grupa lub raport).
  • sumDStdDev() - Oblicza odchylenie standardowe wszystkich odrębnych wartości w określonym obszarze podsumowania (grupa lub raport).
  • sumDStdDevP() - Oblicza odchylenie standardowe populacji wszystkich odrębnych wartości w określonym regionie podsumowania (grupa lub raport).

Miary wyliczane

Udostępnianie zmiennych pomiędzy podszablonami

Aby udostępnić wartość zmiennej z podszablonu A na podszablon B należy udostępnić ją z podszablonu A na szablon główny, a następnie za pomocą parametru przekazać do podszablonu B. (ta funkcjonalność zastępuje zmienne shared w Crystal Reports) Wykorzystamy standardowy szablon faktury aby przedstawić działanie tej funkcjonalności. Udostępnimy wartość zmiennej wyliczanej z podszablonu FA_Szczegóły na podszablon TabelaVat Przechodzimy do podszablonu FA_Szczegóły i tworzymy miarę wyliczaną SumaAkcyza. Koniecznie zaznaczamy check Udostępnij miarę aby móc udostępnić miarę na szablon główny.
sum([WartoscAkcyzy])
Przechodzimy do szablonu głównego, na lewym panelu w sekcji Udostępnione miary wyliczane dodajemy miarę z podszablonu. Przechodzimy teraz do podszablonu TabelaVat gdzie dodamy parametr za pomocą, którego będziemy przekazywać wartość utworzonej miary. Przechodzimy ponownie na szablon główny gdzie zbindujemy parametr podszablonu z udostępnioną miarą wyliczaną.
Uwaga
Bindowanie jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy parametr podszablonu jest tego samego typu danych (np. int, double itp.) co bindowane pole.

Miary wyliczane a białe znaki

Przy tworzeniu miar wyliczanych, zwłaszcza kiedy używamy funkcji porównujących,  warto zwrócić uwagę czy wartości zwracane przez pola z bazy mogą mieć białe znaki, np. „Brutto” nie jest równe „Brutto „

Numeracja pozycji

Do numerowania pozycji można wykorzystać funkcję CurrentVisibleRowIndex().

Miary wyliczane a warunki

Przy tworzeniu warunków w mierze wyliczanej może zdarzyć się sytuacja, że dana kolumna mająca np. typ int czyli liczby całkowitej nie będzie odczytywana jako liczba całkowita. W takim przypadku należy przekonwertować taką wartość na typ liczbowy. Formuła miary bez zastosowanego konwertowania: Formuła miary z zastosowanym konwertowaniem: Podgląd na wydruku:

Suma agregująca po danym elemencie

Składnia [].Sum() nie umożliwia osiągnięcia sumy agregującej. W celu uzyskania sumy należy wykorzystać składnię:
[][[kolumna_po_której_grupujemy]==[^.kolumna_po_której_grupujemy]].Sum([pole_do_podsumowania])

Jak poprawnie umieścić miarę wyliczaną na szablonie?

Jeśli miara wyliczana nie jest udostępniona z podszablonu, może być umieszczona w dowolnym miejscu na szablonie, ponieważ będzie pobierała wartości bezpośrednio z szablonu głównego. Udostępniana miara wyliczana z podszablonu musi znajdować się poniżej kontrolki tego podszablonu, z którego jest udostępniana. W przeciwnym razie będzie ona zwracała pustą lub niepoprawną wartość, ponieważ zawiera dane w kontekście, który jeszcze nie został jeszcze wczytany. Szablony w aplikacji sPrint są docelowo wydrukami zatem zaczytują się po kolei od góry do dołu. Co więcej wartość udostępnionej miary wyliczanej jest wyliczana tylko raz. Oznacza to, że jeśli udostępniona z podszablonu miara wyliczana zostanie umieszczona jednocześnie powyżej i poniżej tego podszablonu wartość miary będzie pusta lub niepoprawna, przypisywana jest wartość pierwsza od góry i tylko raz. W każdym przypadku należy pamiętać, że udostępniona miara musi znajdować się poniżej szablonu, z którego jest udostępniana.

Czy miarę wyliczaną dodaną na szablonie trzeba dodać również w zapytaniu?

Do utworzenia miary wyliczanej nie ma potrzeby zmiany zapytania SQL. Miary wyliczane dodajemy z poziomu Edytora z lewego panelu lub w zapytaniu SQL.

Miara składająca się ze złączenia tekstu oraz wartości z pól

Za pomocą miary wyliczanej możemy łączyć ciągi znaków z wartościami z pól pobranych przez zapytanie szablonu. Żeby to zrobić należy wykonać poniższe kroki. Dodać miarę wyliczaną za pomocą plusa w zakładce połączenie w lewym panelu. W oknie edycji miary wyliczanej należy uzupełnić jej nazwę oraz składnie. Należy pamiętać aby tekst wpisywać w pojedynczym cudzysłowie np. 'tekst', a każde elementy łączyć za pomocą plusa między nimi. Dla podanego wyżej przykładu składnia wyglądałaby następująco:
'Zamówienie nr' + [ZaN_DokumentObcy] + 'dla klienta' + [Knt_Nazwa1] + 'musi być dostarczone w terminie do' + [DataRealizacji]
Nowa miara wyliczana pojawi się na samym dole, w rozwijanej liście dostępnych danych.

Nowości i zmiany

Nowości w wersji 0.2.2:

  • poprawa wydajności i stabilizacji,
  • widoczność warunkowa dla wszystkich komponentów na szablonie,
  • formatowanie kontrolki numeracji stron,
  • możliwość dodania obrazu firmowego logo z bazy danych.

Nowości w wersji 0.5

  • poprawa wydajności i stabilizacji,
  • dodana opcja bezpośredniego przejścia do edycji zapytania,
  • dodana opcja formatowania numeracji stron,
  • dodana opcja wyświetlania sekcji grupy na każdej stronie wydruku,
  • dodana zależność pomiędzy jednostką w pozycji elementu, a jednostką w ustawieniach szablonu,
  • dodana możliwość powtórzenia elementów nagłówka i stopki grupy na każdej stronie.

Nowości w wersji 0.5.1

  • Poprawa wydajności i stabilizacji.
  • Dodana opcji ukrycia powielonych wartości tekstowych — na prawym panelu edytora dostępna jest opcja Ukryj powielone. Na przykład pozwala ona pokazać wybraną kontrolkę tylko dla pierwszego wiersza z bazy danych.
  • Dodana możliwości sortowania dostępnych pól z połączenia — na lewym panelu edytora znajduje się przycisk strzałek góra-dół za pomocą, których użytkownik może sortować listę pól pobranych przez zapytanie.
  • Dodana możliwość edycji miary wyliczanej z poziomu menu kontekstowego (ikona ołówka) — miarę wyliczaną można edytować poprzez wybranie opcji Edytuj, która jest dostępna po naciśnięciu ikony ołówka obok kontrolki miary na szablonie.
  • Dodanie możliwości wybrania funkcji/procedury podczas konfigurowania danych szablonu spośród funkcji/procedur dostępnych na bazie — podczas konfigurowania danych szablonu w kroku 2. Sposób pobierania danych użytkownik może wybrać opcję Wybierz procedurę lub funkcję SQL z listy. Po wybraniu tej opcji w kroku 3. Pobieranie danych użytkownik może wskazać gotową funkcję/procedurę znajdującą się na bazie. W tym kroku, użytkownik może podejrzeć schemat danych z zapytania SQL oraz dane zwracane przez wybraną funkcję/procedurę.
  • Dodanie możliwości udostępnienia miar wyliczanych na szablon główny zdefiniowanych na podszablonach. Na lewym panelu edytora została dodana sekcja Udostępnij miary wyliczane. Przy tworzeniu miary użytkownik może zdecydować czy chce udostępnić tworzona miarę poprzez check Udostępnij miarę.

Nowości w wersji 2023.0

  • Poprawa wydajności i stabilizacji.
  • Instalacja aplikacji Comarch sPrint wraz z aktualizacją/instalacją Comarch ERP Optima 2023.2.
  • Pierwsza wersja komercyjna kompatybilna z Comarch ERP Optima 2023.2 oraz Comarch ERP XL 2023.1 i nowszymi.

Nowości w wersji 2023.0.1

  • Optymalizacja przy pierwszym otwieraniu nowo dodanego wydruku.
  • Obsługa logowania po uprawnieniach domenowych do Menadżera Kluczy.
  • Dodana opcja wstawienia linku lub dodania go do pola z bazy, komórki tabeli, obrazu, kształtu lub pola tekstowego. Link można dodać za pomocą menu Wstaw > Link lub po wybraniu ikony linku w narzędziowniku.
ikona linku
Dodanie linku do jednego z wyżej wymienionych elementów odbywa się z poziomu ikony ołówka.
 

Nowości w wersji 2023.1

  • Funkcja umożliwiająca formatowanie liczb czy dat na poziomie miary wyliczanej, wartości warunkowej oraz formuły kodu. Funkcja FormatString().
 
  • Możliwość numerowania pozycji. Do numerowania pozycji można wykorzystać funkcję CurrentVisibleRowIndex().
  • Dodana opcja zaokrąglenia rogów dla kształtu (prostokąt) dostępna na prawym panelu.
  • Podział miar wyliczanych na miary na źródle oraz miary na tabeli.
Miary na źródle wyliczają się dla całego szablonu. Są wyliczane niezależnie o ilości zwracanych rekordów przez zapytanie szablonu. Nawet jeśli zapytanie użyte do konfigurowania danych szablonu nie zwróci żadnych rekordów to miara na źródle będzie wyliczona. Miarę na źródle możemy dodać za pomocą przycisku + znajdującego się obok nazwy połączenia. Miary dodane na tabeli wyliczają się dla danego zapytania szablonu. Są wyliczane tylko jeśli zapytanie zwraca co najmniej jeden rekord. Miarę na tabeli możemy dodać za pomocą przycisku + znajdującego się obok nazwy zapytania użytego do konfigurowania danych szablonu.
Uwaga
Miary obu typów można udostępniać z podszablonu na szablon wyżej w hierarchii oraz użyć je do tworzenia miar, warunków widoczności warunkowej, kodów. Do tworzenia miary wyliczanej na źródle można wykorzystać tylko miary na źródle udostępnione z podszablonów. Do tworzenia miary wyliczanej na tabeli można wykorzystać tylko miary na tabeli udostępnione z podszablonów.
  • Skalowalność obrazu. Dodany na szablon obraz jest skalowany do wielkości kontrolki na szablonie.
  • Pokazuj sekcję na jednej stronie w trybie podglądu i na wydruku
    Opcja Pokazuj sekcję na jednej stronie w trybie podglądu i na wydruku pozwala aby elementy sekcji nie były dzielone na dwie strony jeśli mogą zostać wydrukowane na jednej stronie. Jeśli na danej stronie zostało za mało miejsca aby cała sekcja się zmieściła to po zaznaczeniu tego checku cała sekcja zostanie wydrukowana na kolejnej stronie. Opcja znajduje się na prawym panelu Edytora. Opcja dostępna dla sekcji:
    - Nagłówek szablonu
    - Nagłówek grupy
    - Szczegóły
    - Stopka grupy
    - Stopka szablonu

Nowości w wersji 2024.0

  • Dodano nowe standardy kodów kreskowych:
    • EAN8
    • GS1 DataMatrix
  • Zniesiono limit znaków w treści kodu QR.
  • Optymalizacja działania kodów QR (Zeskanuj i Zapłać, możliwość tworzenia bardziej złożonych treści kodów dzięki zniesieniu limitu znaków).
  • Możliwość pobrania szablonu w formacie docx z poziomu Comarch sPrint.

Nowości w wersji 2024.1

1. Dodanie opcji formatowania dla numeru strony "Numeruj po"

Użytkownik ma możliwość skorzystania z dwóch opcji: Cały szablon oraz Nagłówek grupy Opcja pozwala na wybranie, czy w kontrolce numeracji strony ma zostać wyświetlona:
  • liczba stron/numeracja stron dla całego dokumentu (opcja Cały szablon)
  • liczba stron/numeracja stron dla pojedynczej wartości grupującej z Nagłówka Grupy. (opcja Nagłówek grupy)
Numeracja wg. całego szablonu przedstawia aktualną stronę szablonu oraz sumę wszystkich stron.   Natomiast numeracja wg. nagłówka grupy wyświetla numer strony według wartości nagłówka grupy oraz całkowitą liczbę stron w perspektywie utworzonego grupowania. Przy zmianie wartości grupującej następuje resetowanie numeru strony.    

2. Dodanie opcji "Utwórz formułę dla wartości" w menu kontekstowym.

Dla kontrolek: pola tekstowego, pola z bazy, miary wyliczanej, komórki tabeli oraz linku dodano opcję kontekstową „Utwórz formułę dla wartości” Po zaznaczeniu kontrolki po jej prawej stronie pojawia się ikona ołówka, która zawiera wymienioną opcję: Po wybraniu opcji "Utwórz formułę dla wartości" pojawia się edytor formuły w którym można dodać formułę, a następnie ją zapisać. Istnieje możliwość edycji lub usunięcia formuły z wykorzystaniem opcji z menu kontekstowego:
  • Edytuj formułę dla wartości
  • Usuń formułę dla wartości
 

3. Dodanie funkcji podsumowujących

Z funkcji podsumowujących można korzystać zarówno dla danych z całego zakresu (opcja Wszystkie dane), jak i tych użytych w grupowaniu (opcja Dane użyte w grupowaniu), Przykłady:
  • funkcja sumSum(), pozwala na obliczenie sumy wszystkich wartości w określonym obszarze podsumowania (grupa lub raport).
  • sumDCount - jest odpowiednikiem funkcji distinct count. Zlicza liczbę odrębnych wartości w określonym obszarze podsumowania (grupa lub raport).

4. Dodanie opcji Pokazuj u dołu strony dla sekcji Stopka Grupy

Po włączeniu opcji „Pokazuj u dołu strony” Stopka szablonu będzie widoczna na dole, na ostatniej stronie całego wydruku. Analogiczna sytuacja wystąpi po zastosowaniu opcji w stopce grupy.  

Nowości w wersji 2024.1.1

1. Dodano nowe standardy kodów kreskowych:

  • Code39
  • Code39 Extended
  • Code128
 

2. Na prawym panelu udostępniono nowe opcje formatowania kodów kreskowych

3. Dodano dodatkowe opcje skalowania obrazów:

 

4. ChatERP Beta – wirtualny asystent.

ChatERP Beta zapewnia wsparcie w pracy z oprogramowaniem Comarch sPrint, oferując odpowiedzi na pytania, wskazówki oraz dodatkowe wsparcie na bazie dokumentacji systemu. Gdy w systemie pojawiają się nowe funkcje, program pomaga je zrozumieć i zastosować. Celem jest ułatwienie i usprawnienie pracy z programem Comarch sPrint, zapewniając efektywne i płynne działanie.