Centra kosztów

Przegląd tematu

Kalkulacje w Comarch ERP Enterprise obejmują dwa obszary:

  • Kalkulacje produktów
  • Kalkulacje handlowe

Za pomocą kalkulacji produktów, w oparciu o planowane struktury produkcyjne (specyfikację materiałową, marszruty, plany produkcyjne) ustalane są koszty planowane artykułu (koszty produkcji, koszty własne itp.). Kalkulacja produkcji może być wykonana zgodnie z punktem widzenia produkcji lub rachunku kosztów.

Za pomocą kalkulacji handlowej, na podstawie cenników zakupów obliczane są ceny sprzedaży. W przeciwnym kierunku można również obliczyć planowany cennik zakupów w oparciu o cenę sprzedaży. 

Część danych podstawowych rachunku kosztów pozyskiwana jest automatycznie z odpowiedzialnych za nie obszarów roboczych, jak zarządzanie towarami, produkcja czy księgowość finansowa. Równocześnie może następować tworzenie ręczne, przykładowo w obszarze danych rzeczywistych dla kalkulacyjnego rozliczenia międzyokresowego i kosztów dodatkowych.   

Z rachunkiem centrów kosztów można w formie planowanych i domyślnych rachunków kosztów ustalić zmienne i stałe stawki kosztów, rozliczenia według kosztów krańcowych oraz kosztów pełnych. Centra kosztów stanowią do tego ważną podstawę. Są to części przedsiębiorstwa oddzielone od siebie według obszarów odpowiedzialności, przestrzennie lub pod względem rachunkowym. Określają funkcjonalne miejsce powstawania kosztów i odpowiadają na pytanie „Gdzie zostały poniesione koszty?”. 

Niniejszy dokument opisuje sposób zarządzania centrami kosztów używanymi w rachunku kosztów za pomocą aplikacji Centra kosztów

Instrukcja postępowania z centrami kosztów, np. jak tworzyć i edytować centra kosztów, znajduje się w dokumencie Instrukcje: Centra kosztów. Dokument Stawki kosztów opisuje, jak stawki kosztów są przyporządkowane do centrum kosztów.  

Opis aplikacji

Aplikacja Centra kosztów służy do tworzenia i zarządzania centrami kosztów. Składa się on z obszaru roboczego.

Wskazówka

Zarządzanie i importowanie centrów kosztów następuje w zależności od konfiguracji podpiętych adapterów rachunku kosztów. Jeśli przykładowo w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Controlling, ustawione zostało pole Adapter rachunku kosztów na Varial, to zarządzanie centrami kosztów (tj. ich tworzenie, edycja i usuwanie) w Comarch ERP Enterprise nie jest już możliwe. Właściwe zarządzanie centrami kosztów następuje wtedy bez wyjątków w podpiętym rachunku kosztów. Przeprowadzone zmiany (tworzenie lub edycja) zostaną wtedy zreplikowane poprzez adapter w Comarch ERP Enterprise.

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują centra kosztów oraz ogólnie obowiązujące dane podstawowe.

  • Centrum kosztów — w tym polu tworzony jest unikatowy identyfikator centrum kosztów. Identyfikator służy do odnalezienia prawidłowego centrum kosztów w innych aplikacjach. Ta identyfikacja może składać się z maksymalnie ośmiu cyfr, liter lub kombinacji cyfr i liter. Identyfikator może być wpisane ręcznie przez użytkownika.
  • Oznaczenie — jest to dodatkowa nazwa dla centrum kosztów. Charakterystyczne oznaczenie ułatwia użytkownikowi wyszukiwanie. Można dowolnie wybrać oznaczenie i nie musi być unikalne, tj. więcej centrów kosztów może posiadać to samo oznaczenie. Zaleca się nadawanie różnych oznaczeń każdorazowo. Oznaczenie może być utworzone w kilku językach.

Konfiguracja

Dla aplikacji Centra kosztów istotne są następujące ustawienia pól w funkcji Controlling w aplikacji Konfiguracja:

  • Aktywne — w aplikacji Centra kosztów uwzględnione zostaną tylko te organizacje rachunkowości, dla których aktywowana jest funkcja Controlling w aplikacji Konfiguracja.
    Uwaga
    Więcej informacji można znaleźć w rozdziale Przyporządkowanie organizacji.
  • Adapter rachunku kosztów — w zależności od wybranego adaptera i stosowanego rachunku kosztów centra kosztów można albo tylko wyświetlić oraz utworzyć/zmienić

Konsolidacja i Konsolidacja w firmie — jeśli przedsiębiorstwo jest członkiem grupy konsolidacyjnej, dane podstawowe z rachunku kosztów zostaną zreplikowane zarówno w firmie konsolidacyjnej jak i w skonsolidowanych firmach w Comarch ERP Enterprise. 

Wskazówka
Konsolidacja jest tylko aktywna, jeśli obsługują ją przynależny adapter rachunku kosztów i tym samym podłączony rachunek kosztów.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Centra kosztów — com.cisag.app.costing.obj.CostCentre — wykorzystywana jest przez aplikację Centra kosztów między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych
Wskazówka
Importowanie centrów kosztów możliwe jest tylko dla firm, które nie są przyporządkowane podłączonym rachunkom kosztów.

Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:

Dane podstawowe rachunkowości

com.cisag.app.financials.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Możliwości specjalne

Dla aplikacji Centra kosztów nie ma dostępnych możliwości specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja aktywowana jest funkcja Uprawnienia do treści, to aplikacja Centra kosztów może być używana tylko przez osobę, która w danych podstawowych partnera jest przyporządkowana do organizacji, która powiązana jest co najmniej z następującą strukturą organizacji:

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Centra kosztów nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Centra kosztów nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

 

 

 

 

 

 

 

Czy ten artykuł był pomocny?