Rozliczenia wewnętrzne

Aplikacja Rozliczenia wewnętrzne pozwala na podgląd, edycję oraz rozliczenie wygenerowanych rozliczeń wewnętrznych w systemie. Podczas procesów biznesowych opisanych w artykule Wprowadzenie: Rozliczenia wewnętrzne są generowane rozliczenia wewnętrzne na podstawie danych zdefiniowanych w aplikacji Ustawienia do rozliczeń wewnętrznych.

Za pomocą tej aplikacji można wybrać rekordy danych, które mają być ładowane wewnętrznie. Zapisy danych zawierają istotne z punktu widzenia rachunkowości informacje pochodzące z istotnych zapisów księgowych, które odzwierciedlają transakcje handlowe między różnymi przedsiębiorstwami.

Zapisy danych dla rozliczeń wewnętrznych generowane są automatycznie. W przypadku pozycji zarządzanych przez inwentaryzatora jest to wykonywane podczas przetwarzania księgowań materiałowych. Dla pozycji bez zarządzania zapasami rekordy danych są generowane z zamówień sprzedaży, zaopatrzenia lub dystrybucji. Rekordy danych zawierają informacje z księgowań materiałowych (tylko artykuły zarządzane inwentaryzacją) lub zleceń oraz ustalone dane, takie jak klucze kontrolne i konta, które są istotne dla rozliczenia.

Aplikacja składa się z:

  • nagłówka – umożliwiającego zdefiniowanie filtrów, według których będą wyświetlane pozycje w tabeli obszaru roboczego
  • obszaru roboczego – który wyświetla pozycje w tabeli według filtrów wybranych w nagłówku oraz pozwala na edycję pozycji tabeli za pomocą edytora pozycji
Aplikacja Rozliczenia wewnętrzne

Nagłówek

Nagłówek aplikacji pozwala na zdefiniowanie filtrów, na podstawie których zostaną wyświetlone pozycje rozliczeń wewnętrznych w tabeli. Na pasku narzędzi nagłówka, oprócz standardowych przycisków, dostępne są następujące przyciski:

  • [Wykonaj] → [Ustal rabaty i ceny] – akcja umożliwia pobranie cen dla artykułów będących podstawą rozliczeń wewnętrznych. Akcja jest dostępna, jeśli dla danego rozliczenia wewnętrznego w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych, w polu Pochodzenie ceny, wybrano wartość Cennik lub Cennik, ręcznie. Powoduje wyświetlenie okna dialogowego Ustalanie rabatów i cen.
Uwaga
Akcja nie jest dostępna dla rozliczeń wewnętrznych posiadających status Rozliczone.
Okno dialogowe Ustalanie rabatów i cen

Okno dialogowe Ustalanie rabatów i cen składa się z dwóch zakładek: Parametr oraz Ustawienia. Zakładka Parametr składa się z następujących pól oraz parametrów:

  • Status ustalania ceny – umożliwia określenie, dla których statusów ustalania ceny rozliczeń wewnętrznych zostanie przeprowadzona akcja. Dostępne są poniższe statusy do wyboru:
    • Nie ustalono – cena zostanie ustalona dla rozliczeń wewnętrznych, dla których nie została jeszcze ustalona cena.
    • Ustalono pomyślnie – cena zostanie ustalona dla rozliczeń wewnętrznych, dla których cena została ustalona pomyślnie
    • Ustalanie nie powiodło się – cena zostanie ustalona dla rozliczeń wewnętrznych, dla których nie udało się ustalić ceny
  • Ustawienia czasu wyliczenia – umożliwia wybór sposobu ustalenia daty obliczeń ceny
    • Użyj podanej daty – pozwala na zdefiniowanie ręcznie daty w polu Data kalkulacji.
    • Użyj daty realizacji – przyjmuje datę realizacji akcji.
  • Data kalkulacji – umożliwia wybranie daty ustalenia rabatów i cen. Pole jest dostępne do edycji w przypadku wybrania w polu Ustawienia czasu wyliczania wartości Użyj podanej daty.
  • Ustawienia daty odniesienia dla ustalania ceny – umożliwia wybranie sposobu określenia daty odniesienia dla ustalenia cen. Wybrana data będzie stanowić punkt czasowy, z którego zostanie pobrana cena artykułu.
    • Zastosuj wybraną datę – umożliwia ręczne wprowadzenie daty w polu Data odniesienia dla ustalania ceny.
    • Zastosuj datę realizacji – przyjmuje datę realizacji akcji.
  • Data odniesienia dla ustalania ceny – pozwala na wybranie daty będącej punktem odniesienia dla ustalenia cen. Dla zdefiniowanej daty zostanie pobrana aktualna cena artykułu będącego przedmiotem rozliczenia wewnętrznego. Pole jest dostępne do edycji w przypadku wybrania w polu Ustawienia daty odniesienia dla ustalania ceny wartości Zastosuj wybraną datę.
  • Sprawdź dane rozliczenia – jeżeli parametr zostanie aktywowany, to rekordy danych przydziału będą sprawdzane przed ustaleniem rabatów i cen. Jeśli pojawią się błędy lub ostrzeżenia (mogą być one spowodowane nieprawidłowymi danymi w dokumentach powiązanych np. zamówieniu sprzedaży) w danych rozliczenia wewnętrznego, to ceny oraz rabaty nie zostaną określone.

Zakładka Ustawienia umożliwia zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle.

  • [Wykonaj] → [Stwórz rozliczenie wewnętrzne] –akcja umożliwia zafakturowanie wygenerowanych rozliczeń wewnętrznych. Powoduje wyświetlenie okna dialogowego Generowanie rozliczeń wewnętrznych z transakcji z magazynowych.
Okno dialogowe Generowanie rozliczeń wewnętrznych z transakcji magazynowych

Okno dialogowe Generowanie rozliczeń wewnętrznych z transakcji magazynowych składa się z zakładek: Parametry, Ustawienia, Ustawienia wydania. Zakładka Parametry pozwala na zdefiniowanie ustawień generowanych rozliczeń wewnętrznych. Składa się z poniższych pól oraz parametrów:

  • Ustawienie daty dokumentu – umożliwia wybranie źródła daty do wygenerowania faktury. Dostępne są poniższe opcje:
    • Zastosuj podaną datę dokumentu – pozwala na wybranie daty w polu Data dokumentu
    • Zastosuj datę realizacji – przyjmuje datę przeprowadzenia akcji generowania rozliczeń wewnętrznych
    • Według ustawień podsumowania faktury – przyjmuje datę zgodnie z ustawieniem w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych w polu Podsumowanie faktury
  • Data dokumentu – pozwala na ręczne wybranie daty faktury. Pole jest dostępne w przypadku, gdy w polu Ustawienie daty dokumentu zostanie wybrana wartość Zastosuj podaną datę dokumentu.
  • Automatycznie zatwierdzaj ostrzeżenia – po zaznaczeniu tego parametru ostrzeżenia wygenerowane podczas procesu fakturowania będą automatycznie zatwierdzane
  • Podsumowanie faktur – umożliwia określenie kryterium generowania faktur pod czas rozliczeń wewnętrznych. Dostępne są poniższe kryteria:
    • Według ustawień rozliczenia wewnętrznego – podsumowanie odbywa się według ustawień zdefiniowanych w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych
    • Według daty księgowania – faktura jest generowana dla organizacji właściciela zapasów, dla każdej daty księgowania
    • Według okresu – generowana jest jedna faktura zbiorcza dla okresu rozliczeniowego organizacji właściciela zapasów
    • Według wyświetleń – faktura jest generowana dla właściciela zapasów
  • Podsumowanie pozycji faktur – umożliwia określenie kryterium grupowania pozycji do tworzonych faktur, dostępne są poniższe kryteria grupowania pozycji:
    • Brak grupowania – dla każdej pozycji rozliczeniowej tworzona jest pozycja faktury
    • Według ustawień rozliczenia wewnętrznego – grupowanie odbywa się według ustawień zdefiniowanych w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych
    • Dla zamówienia
    • Dla podsumowania faktury
    • Według daty księgowania
    • Według okresu
  • Pracownik odpowiedzialny za faktury sprzedaży – umożliwia wybranie pracownika odpowiedzianego za fakturę sprzedaży. Jeżeli podczas tworzenia rozliczeń wewnętrznych wskazanie pracownika będzie niemożliwe, to zostanie wykorzystywany użytkownik wykonujący rozliczenie.
  • Pracownik odpowiedzialny za faktury zakupu – umożliwia wybranie pracownika odpowiedzianego za fakturę zakupu. Jeżeli podczas tworzenia rozliczeń wewnętrznych wskazanie pracownika będzie niemożliwe, to zostanie wykorzystywany użytkownik wykonujący rozliczenie.
  • Ustal rabaty i ceny – jeśli parametr zostanie aktywowany wraz z generowaniem rozliczeń wewnętrznych przeprowadzana jest akcja Ustal rabaty i ceny. Aktywacja parametru powoduje udostępnienie do edycji poniższych pól.
  • Status ustalania ceny – umożliwia określenie, dla których statusów ustalania ceny rozliczeń wewnętrznych zostanie przeprowadzona akcja. Dostępne są poniższe statusy do wyboru:
    • Nie ustalono – cena zostanie ustalona dla rozliczeń wewnętrznych dla których nie została jeszcze ustalona cena
    • Ustalono pomyślnie – cena zostanie ustalona dla rozliczeń wewnętrznych, dla których cena została ustalona pomyślnie
    • Ustalanie nie powiodło się – cena zostanie ustalona dla rozliczeń wewnętrznych, dla których nie udało się ustalić ceny
  • Ustawienia czasu wyliczenia – umożliwia wybór sposobu ustalenia daty obliczeń ceny.
    • Użyj podanej daty – pozwala na ręcznie zdefiniowanie daty w polu Data kalkulacji.
    • Użyj daty realizacji – przyjmuje datę realizacji akcji.
  • Data kalkulacji – umożliwia wybranie daty ustalenia rabatów i cen. Pole jest dostępne do edycji w przypadku wybrania w polu Ustawienia czasu wyliczania wartości Użyj podanej daty.
  • Ustawienia daty odniesienia dla ustalania ceny – umożliwia wybranie sposobu określenia daty odniesienia dla ustalenia cen. Wybrana data będzie stanowić punkt czasowy, z którego zostanie pobrana cena artykułu.
    • Zastosuj wybraną datę – umożliwia ręczne wprowadzenie daty w polu Data odniesienia dla ustalania ceny.
    • Zastosuj datę realizacji – przyjmuje datę realizacji akcji.
  • Data odniesienia dla ustalania ceny – pozwala na wybranie daty będącej punktem odniesienia dla ustalenia cen. Dla zdefiniowanej daty zostanie pobrana aktualna cena artykułu będącego przedmiotem rozliczenia wewnętrznego. Pole jest dostępne do edycji w przypadku wybrania w polu Ustawienia daty odniesienia dla ustalania ceny wartości Zastosuj wybraną datę.
  • Sprawdź dane rozliczenia – jeżeli parametr jest aktywny, to rekordy danych przydziału będą sprawdzane przed ustaleniem rabatów i cen. Jeśli pojawią się błędy lub ostrzeżenia w danych rozliczenia wewnętrznego, to ceny oraz rabaty nie zostaną określone.

Zakładka Ustawienia umożliwia zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle.

Zakładka Ustawienia wydania umożliwia zdefiniowanie formy wydania dokumentów w zależności od wybranego medium. Dostępne jest pole:

  • Medium wydania – umożliwia wybranie sposobu wydania dokumentów rozliczenia wewnętrznego. Dostępne są:
    • Drukarka – dokumenty są wydawane za pośrednictwem drukarki
    • Faks – dokumenty są publikowane za pośrednictwem faksu
    • E-mail – dokumenty są publikowane za pośrednictwem poczty e-mail
    • Z szablonu dokumentu końcowego – dokumenty są publikowane za pośrednictwem medium przypisanego do generowanego dokumentu

Opis pól dostępnych w zależności od medium wydania znajduje się w artykule Szablony dokumentów.

Na nagłówku dostępne są poniższe pola:

  • Pierwotny właściciel zapasów – umożliwia wybranie organizacji będącej właścicielem artykułów, które są przedmiotem rozliczenia wewnętrznego. Po wybraniu organizacji w tabeli obszaru roboczego zostaną wyświetlone tylko rozliczenia wewnętrzne, dla których wybrana organizacja jest właścicielem zapasów.
  • Docelowy właściciel zapasów – umożliwia wybranie organizacji będącej odbiorcą artykułów, które są przedmiotem rozliczenia wewnętrznego. Po wybraniu organizacji w tabeli obszaru roboczego zostaną wyświetlone tylko rozliczenia wewnętrzne, dla których wybrana organizacja jest odbiorcą zapasów.
  • Status – umożliwia wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych o wybranym statusie, dostępne są statusy:
    • Nierozliczone
    • Rozliczone
    • Nieprawidłowe
  • Artykuł – pozwala na wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych dla konkretnego artykułu
  • Magazyn – umożliwia wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych, dla wybranego magazynu
  • Miejsce składowania – umożliwia wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych, dla wybranego magazynu
  • Data transakcji – umożliwia wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych dla wybranej daty transakcji
  • Specyfikacja – pozwala na wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych dla wybranej specyfikacji artykułu
  • Okres obrachunkowy – umożliwia wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych dla wybranych okresów obrachunkowych
  • Okres obrachunkowy – umożliwia wyświetlenie rozliczeń wewnętrznych dla wybranego roku obrachunkowego
  • Typ – pozwala na wybranie typów rozliczenia wewnętrznego, które zostaną wyświetlone w tabeli, do wyboru są:
    • (wszystkie)
    • Faktura
    • Nota kredytowa
  • Status ustalania ceny – pozwala na wybranie statusu ustalania cen, zgodnie z którym zostaną wyświetlone w tabeli rozliczenia wewnętrzne
    • (wszystkie) – w tabeli zostaną wyświetlone rozliczenia wewnętrzne posiadające wszystkie statusy ustalania cen
    • Nie ustalono – w tabeli zostaną wyświetlone rozliczenia wewnętrzne nieposiadające ustalonych cen
    • Ustalono pomyślnie – w tabeli zostaną wyświetlone rozliczenia wewnętrzne posiadające ustalone ceny
    • Ustalanie nie powiodło się – w tabeli zostaną wyświetlone rozliczenia wewnętrzne, dla których nie udało się ustalić cen np. z powodu braku ceny w wybranym cenniku

Obszar roboczy – tabela

W tabeli obszaru roboczego znajdują się wygenerowane rozliczenia wewnętrzne. Na pasku narzędzi tabeli obszaru roboczego znajdują się z następujące przyciski:

  • [Sortuj] – umożliwia wybranie kolumn, według których będą sortowane dane w tabeli
  • [Edytuj zaznaczone pozycje] – zaznaczone w tabeli rozliczenie wewnętrzne zostanie wyświetlone w edytorze pozycji. Należy pamiętać, że dane rozliczenia wewnętrznego są możliwe do edycji tylko dla rozliczeń posiadających status Nierozliczone.
  • Menu rozwijane widoku tabeli – umożliwia zmianę widoku tabeli. Dla każdego widoku zmienia się widoczność kolumn w tabeli. Dostępne są poniższe widoki:
    • Kod podatkowy
    • Konta
    • Warunki płatności
    • Waluta
    • Zamówienia i dokumenty
    • Centrum kosztów
    • Jednostka kosztowa
    • Proces i numer przesunięcia magazynowego
  • [Eksportuj dane do pliku] – umożliwia wyeksportowanie do pliku danych z tabeli. Plik jest eksportowany w formacie XLS.

W tabeli znajdują się poniższe kolumny:

  • Nr bieżący – w tabeli wyświetlany jest numer rozliczenia wewnętrznego
  • Pierwotny właściciel zapasów – w tabeli wyświetlany jest właściciel zapasów będących przedmiotem rozliczenia wewnętrznego
  • Docelowy właściciel zapasów – w tabeli wyświetlany jest odbiorca zapasów będących przedmiotem rozliczenia wewnętrznego
  • Magazyn – w tabeli wyświetlany jest magazyn pobrania rozliczenia wewnętrznego
  • Miejsce składowania – w tabeli wyświetlane jest miejsce składowania, z którego pobierany jest artykuł będący przedmiotem rozliczenia wewnętrznego
  • Artykuł – w tabeli wyświetlany jest artykuł będący przedmiotem rozliczenia wewnętrznego
  • Specyfikacja – w tabeli wyświetlana jest specyfikacja artykułu będącego przedmiotem rozliczenia wewnętrznego
  • Ilość – w tabeli wyświetlany jest ilość artykułu, która jest rozliczana w procesie rozliczenia wewnętrznego
  • Typ – w tabeli wyświetlany jest typ rozliczenia wewnętrznego
  • Data transakcji – w tabeli wyświetlana jest data transakcji rozliczenia wewnętrznego. Okres obrachunkowy oraz rok obrachunkowy są wyświetlane w tooltipie.
  • Kod podatku należnego – w tabeli wyświetlany jest kod podatku należnego użyty na pozycji faktury wychodzącej. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Kod podatkowy.
  • Kod podatku naliczonego – w tabeli wyświetlany jest kod podatku naliczonego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Kod podatkowy.
  • Konto przychodów – w tabeli wyświetlane jest konto przychodów dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Konta.
  • Konto kosztów – w tabeli wyświetlane jest konto kosztów dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Konta.
  • Warunek płatności wychodzącej – w tabeli wyświetlany jest warunek płatności wychodzącej dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Warunki płatności.
  • Warunek płatności przychodzącej – w tabeli wyświetlany jest warunek płatności przychodzącej dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Warunki płatności.
  • Waluta – w tabeli wyświetlana jest waluta, w której odbywa się rozliczenie wewnętrzne. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Waluta.
  • Lista cenników – w tabeli wyświetlana jest lista cenników, z której ma zostać pobrana cena artykułu będącego przedmiotem rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Waluta.
  • Zamówienie – w tabeli wyświetlany jest numer zamówienia, na podstawie którego zostało wygenerowane rozliczenie wewnętrzne. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Zamówienia i dowody.
  • Dokument – w tabeli wyświetlany jest numer dokumentu/zlecenia, do którego odnosi się rozliczenie wewnętrzne. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Zamówienia i dowody.
  • Faktura sprzedaży – w tabeli wyświetlany jest numer faktury sprzedaży wystawionej dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Zamówienia i dowody.
  • Centrum kosztów wychodzących – w tabeli wyświetlane jest centrum kosztów wychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Centrum kosztów.
  • Centrum kosztów przychodzących – w tabeli wyświetlane jest centrum kosztów przychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Centrum kosztów.
  • Jednostka kosztów wychodzących – w tabeli wyświetlana jest jednostka kosztów wychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Jednostka kosztowa.
  • Jednostka kosztów przychodzących – w tabeli wyświetlana jest jednostka kosztów przychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Jednostka kosztowa.
  • Proces – w tabeli wyświetlany jest proces rezerwacji materiału lub, w przypadku pozycji bez zarządzania zapasami, proces rezerwacji zamówienia. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Operacja i numer przesunięcia magazynowego.
  • Identyfikator transakcji magazynowej – w tabeli wyświetlany jest numer rezerwacji materiału, dla materiałów bez rezerwacji kolumna przyjmuje wartość 0. Kolumna jest dostępna tylko w widoku Operacja i numer przesunięcia magazynowego.
  • Status ustalania ceny – w tabeli wyświetlany jest status ustalenia ceny dla artykułu będącego przedmiotem rozliczenia wewnętrznego
  • Status – w tabeli wyświetlany jest status rozliczenia wewnętrznego
  • Wybór – parametr, umożliwiający wybranie rozliczenia wewnętrznego w celu jego edycji lub wykonania akcji

Obszar roboczy – edytor pozycji

Edytor pozycji obszaru roboczego umożliwia edycję rozliczeń wewnętrznych przed zafakturowaniem.

Uwaga
W edytorze pozycji należy wprowadzić dane do rozliczeń wewnętrznych, dla których  w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych, w polu Pochodzenie ceny, wybrano wartość Ręcznie.

Edytor pozycji składa się z następujących zakładek:

  • Zakładka Ogólne – wyświetla dane podatkowe oraz dane ewidencji kosztów dla rozliczenia wewnętrznego
  • Zakładka Warunki faktury – wyświetla dane warunków rozliczeń, które zostały zdefiniowane w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych dla docelowego odbiorcy rozliczenia wewnętrznego
  • Zakładka Ceny – pozwala na edycję sposobu ustalania ceny dla rozliczenia wewnętrznego.

Zakłada Ogólne

Zakładka Ogólne edytora pozycji składa się z poniższych pól:

  • Warunek płatności wychodzącej – umożliwia wybranie warunków płatności dla faktury wychodzącej. Warunki płatności są definiowane w aplikacji Warunki płatności.
  • Warunek płatności przychodzącej – umożliwia wybranie warunków płatności dla faktury przychodzącej. Warunki płatności są definiowane w aplikacji Warunki płatności.
  • Kod podatku należnego – umożliwia określenie kodu podatku należnego. Kody podatkowe są definiowane w aplikacji Kody podatkowe.
  • Kod podatku naliczonego – umożliwia określenie kodu podatku naliczonego. Kody podatkowe są definiowane w aplikacji Kody podatkowe.
  • Konto przychodów – pozwala na wybranie konta przychodów dla rozliczenia wewnętrznego. Konta są definiowane w aplikacji Konta.
  • Konto kosztów – pozwala na wybranie konta kosztów dla rozliczenia wewnętrznego. Konta są definiowane w aplikacji Konta.
  • Centrum kosztów wychodzących – pozwala na wybranie centrum kosztów wychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Centa kosztów są definiowane w aplikacji Centra kosztów. Pole jest dostępne, gdy w aplikacji Konfiguracja → funkcja Controling jest aktywna.
  • Centrum kosztów przychodzących – pozwala na wybranie centrum kosztów przychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Centa kosztów są definiowane w aplikacji Centra kosztów. Pole jest dostępne, gdy w aplikacji Konfiguracja → funkcja Controling jest aktywna.
  • Jednostka kosztów wychodzących – pozwala na wybranie jednostki kosztów wychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Jednostki kosztowe są definiowane w aplikacji Jednostka kosztowa. Pole jest dostępne, gdy w aplikacji Konfiguracja → funkcja Controling jest aktywna.
  • Jednostka kosztów przychodzących – pozwala na wybranie jednostki kosztów przychodzących dla rozliczenia wewnętrznego. Jednostki kosztowe są definiowane w aplikacji Jednostka kosztowa. Pole jest dostępne, gdy w aplikacji Konfiguracja → funkcja Controling jest aktywna.
Uwaga
Edycja pozycji jest możliwa tylko dla rozliczeń wewnętrznych posiadających status Nierozliczone oraz Nieprawidłowe.

Zakładka Warunki faktury

Zakładka Warunki faktury składa się z poniższych pól:

  • Lista cenników – wyświetlany jest cennik sprzedaży używany do ustalenia ceny. System podejmuje próbę wyszukania cennika tylko, jeśli w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych, dla danego rozliczenia wewnętrznego, w polu Pochodzenie rabatu oraz Pochodzenie ceny, została definiowana wartość Cennik lub Cennik, ręcznie.
  • Pochodzenie rabatu – wyświetlane jest źródło pochodzenia rabatów. Dostępne są wartości:
    • Cennik – wartości rabatów w polach Rabat od 1 do 4 zostały pobrane z cennika
    • Wprowadzony ręcznie – wartości rabatów w polach Rabat od 1 do 4 zostały wprowadzone ręcznie w aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych
  • Waluta – wyświetlana jest waluta, w której jest prowadzona księgowość firmy. Istnieje możliwość zmiany waluty rozliczenia wewnętrznego.
  • Rabat od 1 do 4 – wyświetlane są rabaty dla rozliczenia wewnętrznego. Są one pobierane z aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych lub z cennika w zależności od wartości wyświetlanej w polu Pochodzenie rabatu podstawowego.
  • Data odniesienia do ustalenia ceny – wyświetlana jest data, dla której została pobrana cena
  • Data kalkulacji – wyświetlana jest data pobrania ceny

Zakładka Ceny

Zakłada Ceny składa się z następujących pól:

  • Pochodzenie ceny – umożliwia wybór sposobu ustalania ceny dla wybranego rozliczenia wewnętrznego. Wartością domyślną jest wartość pobrana z aplikacji Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych, z pola Pochodzenie ceny. Dostępne są poniższe źródła:
    • Cennik – ceny są ustalane na podstawie cennika
    • Cennik, ręcznie – system próbuje określić ceny na podstawie cennika, jeśli jest to niemożliwe, wymagane jest wprowadzenie cen ręcznie
    • Ręcznie – ceny są ustalane ręcznie dla pozycji rozliczenia wewnętrznego
  • Status ustalania ceny – wyświetlany jest status ustalenia ceny dla danego rozliczenia wewnętrznego. Wyświetlane są wartości:
    • Ustalenie nie powiodło się
    • Ustalono pomyślnie
    • Nie ustalono
  • Cena brutto – umożliwia wprowadzenie ceny brutto. Pole jest dostępne, jeśli w polu Pochodzenie ceny wybrana jest wartość Ręcznie. Jeśli waluta cennika różni się od waluty rozliczenia wewnętrznego, to cena jest przeliczana na walutę rozliczenia wewnętrznego.
  • Cena netto – wyświetlana jest cena netto niezawierająca rabatów oraz dopłat, ustalana przez system na podstawie cenny brutto
  • Wymiar ceny – wyświetlany jest wymiar ceny, czyli ilość jednostek artykułu, dla których obowiązuje dana cena. Pole jest dostępne, jeśli w polu Pochodzenie ceny wybrana jest wartość Ręcznie.
  • Rabat od 1 do 4 – umożliwia wprowadzenie dodatkowych rabatów dla rozliczenia wewnętrznego. Pole składa się z dwóch części. W pierwszej części jest definiowana wielkość rabatu w wartości procentowej. W drugiej części pola wybierany jest rodzaj składnika ceny sprzedaży, którego rabat dotyczy – możliwe jest wybranie rodzajów składnika ceny sprzedaży o typie Rabat oraz z aktywnym parametrem Rabaty nagłówka.
  • Klasyfikacja cen artykułu – umożliwia zdefiniowanie klasyfikacji cen artykułu, na podstawie której ustalane są ceny oraz rabaty
  • Brak rabatów wynikających z warunków faktury – jeśli parametr jest aktywny, to rabaty zdefiniowane na zakładce Warunki faktury nie są uwzględniane przy ustalaniu cenny.
  • Bez skonta – parametr określa czy, pozycja rozliczenia podlega skonto

Konfiguracja

Aplikacja Rozliczenia wewnętrzne nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Rozliczenia wewnętrzne istotna jest jednostka biznesowa com.cisag.app.multiorg.obj.InternalInvoicingData. Jest ona wykorzystywana m. in podczas:

  • nadawania uprawnień
  • ustawiania definicji aktywności
  • importowania lub eksportowania danych

Uprawnienia

Uprawnienia mogą być nadawane zarówno za pomocą ról uprawnień, jak i poprzez przyporządkowanie do organizacji. Reguły zarządzania uprawnieniami opisane są w artykule Uprawnienia .

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Rozliczenia wewnętrzne nie istnieją żadne funkcje specjalne.

Przyporządkowania organizacji

Aplikacja Rozliczenia wewnętrzne będzie widoczna w menu użytkownika tylko wtedy, gdy jest on przyporządkowany do organizacji podpiętej przynajmniej do jednej z poniższych struktur organizacyjnych:

  • Księgowość

Cechy szczególne

Dla aplikacji Rozliczenia wewnętrzne nie istnieją żadne cechy szczególne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Rozliczenia wewnętrzne nie jest udostępniona dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?