Minimalne wymagania
Minimalne wymagania
Minimalne wymagania niezbędne do prawidłowego działania Comarch POS oraz Comarch POS Agent (na osobnych maszynach):- 200 tys. obiektów partii
- 200 tys. kontrahentów w bazie POS
- System Operacyjny Microsoft Windows 10/11
- Procesor minimalny: Intel i3 lub odpowiednik AMD Ryzen 3 (min 3000 pkt benchmark). Procesor zalecany: Intel i5 lub odpowiednik AMD Ryzen 5 (min 5000 pkt benchmark)
- 8 GB pamięci RAM (lub więcej)
- Microsoft .NET Framework 4.7.2
- Microsoft SQL Server 2019 I 2022
- Collation Latin1_General_CI_AS
- Dysk twardy: dysk SSD, minimum 20 GB wolnego miejsca (+ miejsce na dodatkowe dane – np. zdjęcia towarów). Zalecane: 40 GB wolnego miejsca.
- minimalne wymagania systemu Microsoft Windows
- minimalne wymagania systemu Microsoft SQL Server
Instalacja komponentu BI Point
Instalacja komponentu BI Point
Na stanowisku POS można korzystać z aplikacji BI Point po zainstalowaniu odpowiedniego komponentu za pomocą Comarch ERP Auto Update. Po uruchomieniu aplikacji Comarch Update Agent należy wykonać następujące czynności:-
- Na zakładce Konfiguracja należy wskazać produkt Comarch Retail
- Dla produktu Comarch Retail dodać komponent Comarch Retail BI Point

- Zapisać zmiany oraz zamknąć okno konfiguracji produktów przez wybranie odpowiednio przycisku [Zapisz], a następnie [Zamknij].
- W głównym oknie aplikacji należy wybrać jedną z dostępnych opcji:
- [Pobierz] - spowoduje, że produkt zostanie zapisany w katalogu podanym w konfiguracji, domyślna ścieżka to C:\Comarch ERP Auto Update\Downloads\. Po zakończeniu pobierania dostępny będzie przycisk [Instaluj].
- [Pobierz i instaluj] - produkt jest automatycznie instalowany po zakończeniu pobierania.

BI Point
BI Point
Jeżeli na stanowisku jest również zainstalowany komponent BI Point dla produktu Comarch POS, to w oknie Raporty i Rozliczenia można wyświetlić domyślnie ukryty kafel BI Point.

Comarch POS Agent
Comarch POS Agent
Informacje podstawowe
Usługa (POS Agent) dostarcza aktualne informacje o stanach magazynowych na każdym stanowisku , podczas wystawiania dokumentów. Informacje te prezentowane są z uwzględnieniem poszczególnych magazynów. Wszystkie procesy w magazynie będą mogły zachodzić w trybie offline z centralą, dzięki czemu korzystanie z tej usługi zapewni pełną autonomię sklepu, poprzez zagwarantowanie, że stan magazynowy jest zawsze aktualny. W trybie pracy offline z centralą, do komunikacji z usługą POS Agent wykorzystywany jest broker wiadomości Comarch POS Agent Broker. Komponent ten agreguje kolejkę wiadomości, przekazując aktualizację stanów magazynowych do właściwego POS Agenta w danym sklepie. Usługa POS Agent to miejsce, w którym przechowywane będą wszystkie niezbędne informacje dla stanowiska POS m.in.:- zaparkowane dokumenty
- statystyka licznika bramek
- stany magazynowe wraz z rezerwacjami
Zasada działania
Usługa POS Agent działa jako samodzielna usługa z własną bazą danych na tym samym komputerze co baza Comarch POS lub osobnym. Przed zatwierdzeniem dokumentów POS Agent weryfikuje poprawność stanów magazynowych na dokumentach:- handlowych:
- Paragony (PAR) oraz ich korekty ilościowe i ręczne
- Faktury sprzedaży (FS) oraz ich korekty ilościowe i ręczne
- Zamówienia sprzedaży (ZS)
- magazynowych:
- Przesunięcia międzymagazynowe (MM-/MM+)
- Przychody oraz rozchody wewnętrzne (PW/RW) oraz ich korekty ilościowe
- Przyjęcia oraz wydania zewnętrzne (PZ/WZ) oraz ich korekty ręczne
Instalacja i konfiguracja
Instalacja usługi Comarch POS Agent odbywa się przy pomocy narzędzia Comarch Update Agent.- Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch Retail.

- Dla produktu Comarch POS dodać komponent Comarch POS Agent.

- Skonfigurować komponent Comarch POS Agent. Okno konfiguracji otwierane jest poprzez zaznaczenie komponentu oraz wybranie z menu przycisku [Konfiguracja]. W oknie należy wskazać dane do połączenia z serwerem Microsoft SQL Server Management Studio, na którym zostanie zainstalowana baza POS Agent.
Konfiguracja komponentu Comarch POS Agent - Konfiguracja połączenia z serwererm SQL dla POS Agent
- Nazwa serwera– nazwa serwera wraz z instancją, na którym zostanie zainstalowana baza danych
- Nazwa bazy danych– domyślnie podpowiada się POSAgent_[kod_profilu]
- Dane do logowania– Login, Hasło
- Następnie należy zapisać zmiany oraz zamknąć okno konfiguracji komponentu przez wybranie odpowiednio przycisków [Zapisz] i [Zamknij].
Konfiguracja w integracji z Comarch ERP Altum
Aby skonfigurować usługę POS Agent w Comarch ERP Altum należy:- Skonfigurować stanowisko i zdefiniować kod POS Agenta. Kod definiowany jest w centrum POS na zakładce Stanowiska POS -> POS Agent. Do POS agenta należy też w sekcji Magazyn podpiąć maqazyn należący do centrum POS.
- W kolejnym kroku należy otworzyć katalog instalacyjny POS Agent i uruchomić aplikację PosAgentConfigurator.exe.
- Po naciśnięciu przycisku [OK] otwiera się okno konfiguratora.

- W aplikacji należy podać:
- Adres IP usługi POS Agent– adres IP komputera, na którym została zainstalowana usługa POS Agent
- Port usługi POS Agent – domyślnym portem jest 8098
- Adres serwera OMS – domyślnym adresem jest http://localhost:8099/DataService/, w systemach rozproszonych należy używać IP maszyn
- Kod POS Agenta – kod POS Agent wprowadzony w aplikacji Comarch POS Agent
- GUID – wartość nadawana automatycznie
- Usługę instaluje się za pomocą przycisku [Instaluj]. Poprawność wcześniej wprowadzony danych można zweryfikować za pomocą przycisku [Weryfikuj]. Natomiast przycisk [Rejestruj] służy do rejestracji usługi POS Agent.
- W celu weryfikacji czy proces zakończył się poprawnie, należy przejść na zakładkę POS Agent w Comarch ERP Altum i sprawdzić, czy zaktualizowane zostały wpisy w polach: Host, Port i parametr Zarejestrowano.
- Poprawność wcześniej wprowadzony danych można zweryfikować za pomocą przycisku [Weryfikuj]. Natomiast przycisk [Rejestruj] służy do rejestracji usługi POS Agent.
- W celu weryfikacji czy proces zakończył się poprawnie, należy przejść na zakładkę POS Agent w Comarch ERP Altum i sprawdzić, czy zaktualizowane zostały wpisy w polach: Host, Port i GUID.

- Zielony – wszystkie usługi są włączone

- Żółty – jedna z usług jest wyłączona

- Czerwony – wszystkie usługi są wyłączone



Rejestracja usługi POS Agent z poziomu wiersza poleceń
Istnieje możliwość rejestracji usługi Comarch POS Agent z poziomu wiersza poleceń systemu Windows. Dostępne komendy:- --register
- --install
- --uninstall
- --setaddress --agentIP:127.0.0.1 –port:8098 (ustawienie adresu IP i portu dla usługi POS Agent)
- --seterpaddress –adres:http://example.com (ustawienie adresu serwera OMS)
- --stop
- --start
- --help
- --status
- --waitforstatus






- stanie usługi
- adresie usługi Comarch POS Agent
- adresie usługi OMS
- kodzie POS Agenta
- GUID zarejestrowanego POS Agenta
Wymagalność portów
Na poniższym schemacie przedstawiono komunikację komponentów według domyślnych portów. Schemat uwzględnia również kierunek połączenia pomiędzy komponentami.
POS Agent obsługa trybu offline w systemie ERP (ERP: Altum)
W celu umożliwienia wykonywania procesu wystawiania dokumentów magazynowych w systemie ERP, nawet gdy usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna, możliwe jest alternatywne podejście. Dzięki tej możliwości, użytkownicy mogą nadal generować i przetwarzać dokumenty magazynowe w systemie ERP, niezależnie od statusu dostępności usługi POS Agent/POS Agent Broker. Jeżeli usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna z powodu wyłączenia komputerów w sklepach lub niestabilności sieci, możliwe jest kontynuowanie pracy w systemie na dokumentach magazynowych. System kolejkuje operacje magazynowe, które, gdy tylko zostanie przywrócone połączenie, automatycznie trafiają do POS Agenta w celu dalszego przetwarzania. Dzięki temu, mimo przeszkód technicznych, możliwe jest zachowanie ciągłości pracy systemu ERP i skuteczne zarządzanie operacjami magazynowymi. Po stronie systemu Comarch ERP Altum dostępna jest parametryzacja pracy POS Agenta. By móc z poziomu systemu ERP wykonywać operacje na magazynie przypiętym do POS Agenta, przy wyłączonej/niedostępnej usłudze POS Agent/POS Agent Broker, należy aktywować parametr: Pos Agent – Obsługa trybu offline. Parametr dostępny jest w systemie Comarch ERP Altum z poziomu System → Konfiguracja → POS.Proces rezerwacji
Po zaznaczeniu parametru Obsługa trybu offline dokumenty magazynowe mogą powstać po stronie systemu ERP i tworzyć kolejne rezerwacje. W tym celu dostosowany został mechanizm procesu rezerwacji, tak aby POS Agent mógł zwiększać rezerwację zasobów, nawet w przypadku nie posiadania wystarczających ilości. Zastosowanie tego typu ma na celu zapobieganie utracenia informacji o rezerwacji w sytuacji, gdy do POS Agenta nie spłynęły jeszcze dane o wszystkich dostawach z systemu ERP.Mechanizm weryfikacji dostępności
W przypadku gdy stan na POS Agencie jest tymczasowo niższy od zera, nie będą prezentowane ujemne wartości w UI Comarch POS, ma to na celu zapobieganie wprowadzeniu zamieszania dla użytkowników. W takim przypadku POS Agent zwraca ilość równą 0 zamiast ujemnej.Lista artykułów i podgląd artykułu
Lista artykułów i podgląd artykułu zawiera kolumny, związane z ilością artykułów. Po zmianach związanych z POS Agentem, kolumny dotyczące ilości prezentują:- Dostępna ilość – ilość zasobów magazynowych dostępnych dla stanowiska Comarch POS, w przypadku jeżeli:
- Ilość > Rezerwacji zasobów, prezentowana jest różnica pomiędzy ilością a rezerwacją zasobów
- Ilość ≤ Rezerwacji zasobów, prezentowana jest wartość 0
- Ilość całkowita (domyślnie ukryta) – całkowita ilość, która może prezentować ilości ujemne jeżeli takie wystąpią
Inwentaryzacja
W bazie danych POS Agenta ilości artykułów mogą mieć ujemne wartości. W procesie tym ilość Oczekiwana artykułów pobierana jest z bazy danych POS Agenta.Comarch POS Agent Broker
Comarch POS Agent Broker
Informacje podstawowe
Komponent Comarch POS Agent Broker (POS Agent Broker) wykorzystywana jest do komunikacji z usługą Comarch POS Agent (POS Agent) jako broker wiadomości. Komponent agreguje kolejkę wiadomości, przekazując aktualizację stanów magazynowych do właściwego POS Agenta w danym sklepie, przy braku połączenia z centralą. Aktualizowanie informacji umożliwia przy wystawianiu dokumentów w Comarch ERP Altum:- weryfikacje aktualnego stanu zasobów na stanowisku POS przed wygenerowaniem dokumentu, który pobiera informacje o stanach z magazynu przypisanego do danego stanowiska POS
- wprowadzenie do kolejki wiadomości np. o zwiększeniu stanów magazynowych, gdy zostanie wystawiony dokument, który zwiększa takie stany magazynowe
Instalacja i konfiguracja
Przed instalacją komponentu POS Agent Broker należy włączyć dodatkowe funkcje systemu Windows – Internetowe usługi informacyjne (IIS). W tym celu należy przejść do Panelu sterowania → Programy i funkcje → Włącz lub wyłącz funkcje systemu Windows → Internetowe usługi informacyjne (IIS) i włączyć:- Narzędzia zarządzania siecią Web
- Usługi WWW

- Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch Retail
Dodanie produktu Comarch Retail - Dla produktu Comarch Retail POSdodać komponent Comarch Retail POS Agent Broker.
Dodanie komponentu Comarch POS Agent Broker
Konfiguracja z Comarch ERP Altum
- Aby skonfigurować Comarch POS Agent Broker w integracji z Comarch ERP Altum należy przejść do systemowego okna konfiguracji dostępnego w menu.


- Następnie uzupełnić pola:
- Adres Comarch POS Agent Broker – adres usługi POS Agent Broker, w systemach rozproszonych należy używać IP maszyny na jakiej znajduje się usługa
- Port –domyślnym portem jest 80, należy zweryfikować dostępność portu
- W celu weryfikacji poprawności danych należy sprawdzić połączenie za pomocą przycisku [Test połączenia].
Adres usługi Comarch POS Agent Broker
W celu sprawdzenia pod jakim adresem została udostępniona usługa Comarch POS Agent Broker należy:- OtworzyćMenedżer internetowych usług informacyjnych (IIS)
- W widoku Połączeniarozwinąć Witryny -> Default Web Site
- Wskazać pozycję zawierającą w nazwie ‘POSAgentBroker‘
- W widoku Akcjewybrać Przeglądaj *:80 (http)

- W domyślnej przeglądarce w pasku adresu znajdzie się poprawny link do usługi POS Agent Broker

Comarch ERP Menadżer Kluczy
Comarch ERP Menadżer Kluczy
Aplikacja Comarch ERP Menadżer Kluczy jest niezbędnym narzędziem pozwalającym na pobieranie i aktywację zakupionych modułów produktów Comarch ERP. Może on współpracować zarówno z fizycznymi kluczami HASP, plikami SoftHASP, a także z modułami potrzebnymi dla stacjonarnych aplikacji jak np. Comarch POS. Aplikacja ta zastępuje Serwis klucza HASP oraz Zdalny Serwer Klucza. Jedną z zalet Menadżera Kluczy jest możliwość pracy na maszynach wirtualnych z wykorzystaniem kluczy aktywowanych w Comarch.Wymagania systemowe
- System operacyjny Windows 11, Windows 10, Windows 8.1, Windows 7, Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2016, Windows Server 2019
- Dostęp do adresów ml.comarch.pl i erp.comarch.pl na portach TCP 80, TCP 443
- Microsoft SQL Server
Instalacja i konfiguracja
- Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch ERP Menadżer Kluczy
- Dla produktu Comarch ERP Menadżer Kluczy dodać komponent Comarch ERP Menadżer Kluczy

- Po dodaniu produktu i komponentu Comarch ERP Menadżer Kluczy należy dokonać jego konfiguracji. Okno konfiguracji otwierane jest poprzez zaznaczenie komponentu oraz wybranie z menu przycisku [Konfiguracja]. Po przejściu do konfiguracji komponentu należy uzupełnić poniższe pola:
- Lokalną nazwę instancji serwera bazy danych, na której komponent ma zostać zainstalowany wraz z danymi do logowania na konto użytkownika z uprawnieniami administracyjnymi
- Id klienta, PIN i numer klucza licencyjnego – dostępne w aplikacji iZAM
- Opcjonalnie adres e-mail dla powiadomień w przypadku utraty połączenia z serwerem Comarch

- Instalacja sterowników klucza HASP
- Konfiguracja serwera bazy danych
- Dodanie wyjątku do zapory sieciowej w celu umożliwienia pracy sieciowej
- Instalacja usługi Zarządzanie kluczami produktów Comarch ERP (ComarchML)
- Instalacja aplikacji (monitora) Menadżera Kluczy
- Czerwony – brak informacji o dostępnych modułach, lub zatrzymana usługa Zarządzanie kluczami produktów Comarch ERP, aplikacje mogą jedynie pracować w trybie DEMO
- Żółty – program poza gwarancją, można pracować ale tylko na wersjach, na których data produkcji jest wcześniejsza od daty ważności zakupionych modułów. Zalecamy przedłużenie ważności gwarancji.
- Zielony – program na gwarancji, prawidłowy stan pozwalający na pracę z najnowszymi wersjami oprogramowania dla zakupionych modułów
Monitor Menadżera Kluczy
W skład Menadżera Kluczy wchodzi aplikacja monitora (ComarchMLTray). To ona odpowiada za wyświetlanie ikony kłódki w prawym dolnym rogu ekranu.
- Pokaż konfigurację – wyświetla okno aplikacji
- Uruchom usługę – uruchamia usługę Zarządzanie kluczami produktów Comarch ERP
- Restartuj usługę – restartuje usługę Zarządzanie kluczami produktów Comarch ERP
- Zatrzymaj usługę – zatrzymuje usługę Zarządzanie kluczami produktów Comarch ERP
- Zwolnij moduły – wylogowuje poszczególnych użytkowników z usługi i tym samym zwalnia pobrane moduły dla wybranych kluczy
- Aktualizuj moduły w kluczu HASP – aktualizuje moduły w kluczu HASP (programowanie klucza). Aktualizacja może być wykonana na dwa sposoby:
- Aktualizacja z chmury – po wybraniu tej opcji moduły w kluczu HASP będę zaktualizowane plikiem RUS automatycznie pobranym z serwerów Comarch (opcja wymaga dostępu do Internetu). Aktualizacja z chmury nie jest dostępna dla kluczy partnerskich.
- Aktualizacja z dysku – po wybraniu tej opcji należy wskazać na dysku plik RUS odpowiedni dla podłączonego klucza HASP w celu wykonania aktualizacji modułów
- Wyłącz monitor Comarch ERP Menadżer Kluczy – wyłącza ikonę kłódki, która pojawi się po ponownym uruchomieniu aplikacji

Zakładka Dostępne moduły
Zakładka przedstawia listę dostępnych modułów pochodzących z podłączonego klucza HASP, plików SoftHASP, bądź z modułów aktywowanych w Comarch (kluczy wirtualnych). Te same informacje dostępne są również na stronie http://localhost:5150/. W nagłówku okna widoczny jest numer wersji Menadżera Kluczy. Kolor wyświetlanych modułów informuje, czy dany moduł jest aktualny, czy jest już po gwarancji. Kolorem zielonym wyświetlane są moduły na gwarancji (data ważności późniejsza lub równa dacie bieżącej), natomiast kolorem żółtym oznaczane są moduły po gwarancji (data ważności wcześniejsza niż data bieżąca). Analogicznie jak to ma miejsce w przypadku koloru ikony kłódki w prawym dolnym rogu ekranu.
Zakładka Pobrane moduły
Zakładka zawiera informacje o modułach pobranych przez aplikacje, które korzystają z Menadżera Kluczy. W kolumnie Zalogowani użytkownicy znajdują się informacje pozwalające zidentyfikować użytkownika, który pobrał dany moduł.
- Ikona pioruna – pozwala zaktualizować widok, opcja dostępna również poprzez klawisz [F5]
- Ikona kosza – usuwa wszystkie pobrane moduły dla zaznaczonego użytkownika
Zakładka Konfiguracja
Na zakładce Konfiguracja podana jest lista wszystkich kluczy podłączonych do Menadżera Kluczy. Wśród nich może być klucz HASP, klucze wirtualne lub tzw. SoftHASP w postaci plików Softhasp.sig i Softhasp.dat umieszczonych na dysku komputera (domyślnie C:\). Na zakładce Konfiguracja wyświetlana jest lista dostępnych kluczy wraz z odpowiednim kolorem:- oliwkowy – standardowy klucz przeznaczony dla Klientów
- fioletowy – klucz partnerski
- jasnoniebieski – klucz firmowy. Klucz ten może działać tylko z bazą, która w danych o firmie ma przypisany ten sam numer NIP, jaki związany jest z tym kluczem (kolumna Dane identyfikacyjne firmy). Klucz firmowy może występować w postaci klucza HASP bądź klucza wirtualnego.
- pomarańczowy – klucz wielofirmowy. W przypadku tego klucza mamy do czynienia z przypisaniem do klucza więcej niż jednego numer NIP. Wszystkie numery NIP dla zaznaczonego klucza wielofirmowego wyświetlane są w dodatkowej tabeli poniżej listy kluczy. Klucz wielofirmowy jest rozszerzeniem klucza firmowego i działa analogicznie jak klucz firmowy, przy czym mamy możliwość połączenia z bazą danych, która zawiera jeden z numerów NIP przypisanych do tego klucza. Klucze wielofirmowe występują wyłącznie w postaci kluczy wirtualnych.
- czerwony – klucz, którego data ograniczenia czasowego została przekroczona

- [Aktualizuj moduły] – wymusza połączenie z serwerami Comarch, aktualizuje widok. Opcja dostępna również poprzez kombinację klawiszy [Ctrl+F5]
- [Aktualizacja modułów w przypadku braku połączenia internetowego] – pozwala na aktywację modułów w przypadku braku połączenia z siecią
- [Dodaj] – pozwala na dodanie klucza wirtualnego, który wymaga cyklicznego kontaktu z serwerami Comarch (minimum co 24 godziny w przypadku modułów Comarch ERP Optima oraz co 72h dla Comarch ERP XL i Comarch ERP Altum). W celu dodania takiego klucza w oknie Dane klucza wirtualnego należy podać: ID Klienta, Pin, Nr klucza oraz Adres e-mail, jeżeli nie jest jeszcze wpisany w konfiguracji Menadżera Kluczy (Adres e-mail administratora).
- [Usuń] – usuwa klucz wirtualny (nie dotyczy kluczy HASP oraz SoftHasp). Po usunięciu klucza wirtualnego z Menadżera Kluczy, może on zostać aktywowany na innym komputerze.
- [Edytuj] – umożliwia edycję nieaktywnych kluczy
- [Zaawansowane] – uruchamia dodatkowe okno z zaawansowanymi parametrami konfiguracji, możliwe do włączenia w przypadku uruchomienia Menadżera Kluczy z uprawnieniami administratora
Aktualizacja Comarch ERP Menadżer kluczy
Aby zaktualizować do najnowszej wersji aplikację Comarch ERP Menadżer Kluczy należy w narzędziu Comarch ERP Auto Update przejść na zakładkę Więcej następnie wybrać przycisk [Pobierz i instaluj] dla Comarch ERP Menadżer Kluczy. W celu aktualizacji do innej wersji należy użyć przycisku [Akcje zaawansowane].
Po wybraniu przycisku [Pobierz i instaluj] zostanie wyświetlony standardowy komunikat, który informuje o konieczności wyłączenia wszystkich powiązanych aplikacji i usług.

Po aktualizacji aplikacji w Comarch ERP Auto Update należy uruchomić Comarch ERP Menadżer Kluczy, przejść na zakładkę Konfiguracja -> wybrać przycisk [Aktualizuj moduły] w celu aktualizacji modułów licencyjnych.

MSDTC – koordynator transakcji rozproszonych
MSDTC – koordynator transakcji rozproszonych
Microsoft Distributed Transaction Coordinator (MSDTC) to usługa systemowa w systemach Windows, która umożliwia zarządzanie transakcjami rozproszonymi w środowiskach wielourządzeniowych lub wieloserwerowych. Jest kluczowym komponentem w aplikacjach, które korzystają z transakcji obejmujących wiele źródeł danych, takich jak bazy danych, kolejki wiadomości czy usługi sieciowe. Na środowiskach rozproszonych należy dokonać dodatkowej konfiguracji:- na każdej maszynie z której uruchamiane są aplikacje POS
- na serwerze bazy danych
Konfiguracja MSDTC
W celu poprawnej konfiguracji MSDTC należy:- Skonfigurować automatyczne uruchomienia usługi: Koordynator transakcji rozproszonych
- w tym celu należy przejść do usług systemu Windows -> odnaleźć usługę i wybrać prawym przyciskiem myszy [Właściwości]

- Skonfigurować ustawienia MSDTC
- w tym celu należy przejść do aplikacji Windows: Usługi składowe

- w aplikacji Usługi składowe należy przejść do właściwości lokalnej usługi DTC. Lokalna usługa DTC dostępna jest pod: Usługi składowe -> Komputery -> Mój komputer -> Koordynator transakcji rozproszonych.

- wybierając następnie prawym przyciskiem myszy [Właściwości] należy przejść na zakładkę Zabezpieczenia. W oknie zabezpieczeń właściwości lokalnej usługi DTC należy aktywować parametry:
- Dostęp do usługi DTC przez sieć wraz z opcjami: Zezwalaj na zdalnych klientów i Zezwalaj na administrację zdalną.
- Komunikacja Menadżera transakcji wraz z opcjami: Zezwalaj na przychodzące, Zezwalaj na wychodzące oraz Uwierzytelnianie niewymagane.
- Włącz transakcje XA
- Włącz transakcje SNA LU 6.2

- Odblokować reguły zapory Windows:
- w tym celu należy przejść do okna Zapory Windows Defender z zabezpieczeniami zaawansowanymi, w którym należy włączyć reguły dotyczące koordynatora transakcji rozproszonych. W regułach przychodzących i wchodzących należy włączyć wszystkie reguły związane z: Koordynatorem transakcji rozproszonych.


- Dodać do zapory wyjątek dla procesu MSDTC:
- w tym celu należy otworzyć okno z panelu sterowania: Zezwalaj aplikacji na dostęp przez Zaporę systemu Windows -> wybrać [Zmień ustawienia] -> [Zezwalaj na dostęp innej aplikacji] -> [Przeglądaj] -> znaleźć na liście mdstc.exe i zapisać zmiany.

- Dodać do pliku hosts na wszystkich maszynach namiar z IP i nazwą serwera na jakim znajduje się aplikacja POS lub POS Agent. Plik hosts znajduje się w lokalizacji: C:\Windows\System32\drivers\etc