Na stanowisku POS możliwa jest obsługa ofert i zamówień sprzedaży, między innymi:
wystawienie OS/ZS
realizacja zamówień z systemu ERP oraz Comarch e-Sklep
całościowa lub częściowa realizacja zamówień sprzedaży
generowanie OS -> ZS
Uwaga
Funkcjonalność obsługi OS oraz ZS wymaga posiadania przez użytkownika odpowiednich uprawnień nadawanych w systemie ERP.
Kafel [Zamówienia i oferty sprzedaży]W celu przejścia na listę zamówień i ofert sprzedaży należy z poziomu głównego menu wybrać kafel [Zamówienia i oferty sprzedaży]. Bezpośrednio z poziomu menu głównego operator może również wystawić OS/ZS przy pomocy domyślnie ukrytych kafli: [Nowa oferta]/[Nowe zamówienie].
Lista zamówień i ofert sprzedaży
Na liście prezentowane są kolumny:
Numer
Stan – przyjmuje wartości: Zatwierdzony, W realizacji, Anulowany, Zamknięty, Przyjęty, Odrzucony, Zrealizowany
[Dokumenty powiązane] - otwiera okno z listą wszystkich dokumentów skojarzonych z danym dokumentem
[Kopiuj dokument] – przycisk dostępny wyłącznie dla ofert sprzedaży, umożliwia kopiowanie dokumentu pierwotnego. Kopiowanie oferty sprzedaży jest rozwiązaniem przydatnym gdy klient po zatwierdzeniu dokumentu lub po upłynięciu daty ważności decyduje się na ponowną renegocjację oferty.
Uwaga
Dokumenty OS oraz ZS mogą zostać zatwierdzone również w przypadku, gdy cena artykułu dodanego na dokument lub suma całego dokumentu wynosi 0 PLN.
Dodawanie nowej oferty sprzedaży
W celu dodania nowej oferty sprzedaży (OS), należy:
Przycisk [Dodaj] na liście dokumentów zamówień i ofert sprzedaży
Uwaga
Dodanie oferty wymaga od użytkownika posiadania odpowiednich uprawnień nadawanych w systemie ERP.
Formularz oferty sprzedaży
Na formularzu dokumentu OS znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):
Forma – domyślna forma płatności kontrahenta, o ile jest dostępna na stanowisku POS. W przeciwnym wypadku domyślna forma dla centrum, do którego należy stanowisko POS.
Termin płatności – domyślny termin płatności pobierany z ustawień kontrahenta
Uwaga
Domyślna forma płatności oraz termin płatności kontrahenta definiowane są w systemie ERP.
Data ważności – data obowiązywania oferty. Po przekroczeniu tego terminu nie ma możliwości jej realizacji. Istnieje możliwość wybrania opcji Nieokreślona.
Data realizacji – data, która jest przenoszona na zamówienie sprzedaży jako data realizacji zamówienia. Określa termin, w którym na pozycje dokumentu powinna być wystawiona faktura/paragon. Po wybraniu opcji Data realizacji istnieje możliwość określenia terminu realizacji z uwzględnieniem ilości dni określonych pod przyciskiem [Ilość dni od zamówienia] (data realizacji jest równa dacie wystawienia powiększonej o liczbę dni od zamówienia). Data realizacji nie może być późniejsza od daty ważności.
Odwrotne obciążenie
Atrybuty – atrybuty przypisane do typu dokumentu oraz klawiatura numeryczna jeżeli jest włączona obsługa
Na formularzu dodawanego dokumentu OS znajdują się również poniższe przyciski:
[Parkuj] – zapisuje dokument w celu jego dalszej realizacji w późniejszym czasie lub na innym stanowisku POS
W sklepie meblowym klient zainteresowany jest kupnem całego zestawu mebli kuchennych. Po krótkich negocjacjach ze sprzedawcą klientowi zostaje zaoferowany rabat 15% na całość zakupu. Klient chciałby jednak przemyśleć ewentualny zakup ze swoją rodziną i podjąć ostateczną decyzję do 7 dni. W związku z tym operator na stanowisku POS wybiera na liście zamówień i ofert sprzedaży przycisk [Dodaj] -> [Oferta]. Następnie dodaje artykuły oraz przy pomocy przycisku [Rabat nagłówka] udziela 15% rabatu. Po wybraniu kontrahenta ustala datę ważności oferty na 23.04 (czyli do 7 dni). Zatwierdzony dokument drukuje i przekazuje klientowi.
Edycja oferty sprzedaży
Z listy zamówień i ofert sprzedaży, po wybraniu przycisku [Zmień stan] dla zaznaczonej oferty sprzedaży użytkownik ma możliwość:
przy pomocy przycisku [Przyjmij] przyjąć ofertę (po potwierdzeniu od klienta) znajdującą się w stanie Zatwierdzony, do której nie został wygenerowany dokument. Po przyjęciu oferty lub wygenerowaniu do niej zamówienia sprzedaży zostaje zmieniony jej stan na Przyjęty. Zamówienie sprzedaży można wygenerować także w oknie podglądu dokumentu OS. Ofertę taką można odrzucić, nie można jej natomiast anulować.
przy pomocy przycisku [Odrzuć] odrzucić ofertę (po potwierdzeniu od klienta) znajdującą się w stanie Zatwierdzony lub Przyjęty, do której nie został wygenerowany dokument, bądź dokument ten został anulowany. Odrzucić ofertę sprzedaży można także w oknie podglądu dokumentu OS. Odrzucenie oferty wymaga określenia powodu.
Okno wyboru przyczyny odrzucenia oferty sprzedaży
Uwaga
Powody odrzucenia oferty sprzedaży definiowane są po stronie systemu ERP.
przy pomocy przycisku [Anuluj] anulować ofertę znajdującą się w stanie Zatwierdzony i nieposiadającą powiązanych zamówień
Przycisk [Zmień stan]
Uwaga
Modyfikacja stanu oferty wymaga od użytkownika posiadania odpowiednich uprawnień nadawanych w systemie ERP.
Przykład
W sklepie meblowym klient zainteresowany jest kupnem całego zestawu mebli kuchennych. Po krótkich negocjacjach ze sprzedawcą klientowi zostaje zaoferowany rabat 15% na całość zakupu. Klient chciałby jednak przemyśleć ewentualny zakup ze swoją rodziną i podjąć ostateczną decyzję do 7 dni. W związku z tym operator na stanowisku POS wybiera na liście zamówień i ofert sprzedaży przycisk [Dodaj] -> [Oferta]. Następnie dodaje artykuły oraz przy pomocy przycisku [Rabat nagłówka] udziela 15% rabatu. Po wybraniu kontrahenta ustala datę ważności oferty na 23.04 (czyli do 7 dni). Zatwierdzony dokument drukuje i przekazuje klientowi.
Po 3 dniach klient przychodzi ponownie, zdecydowany na zakup artykułów w ramach okazanej oferty sprzedaży. Operator wyszukuje na liście zamówień i ofert sprzedaży dokument i wybiera przycisk [Podgląd]. Następnie wybiera [Przyjmij i generuj ZS]. Na generowanym zamówieniu sprzedawca może wprowadzić szczegóły transakcji, między innymi datę realizacji.
Po zatwierdzeniu dokumentu ZS oferta sprzedaży przyjmie stan Przyjęty.
Z poziomu podglądu dokumentu OS możliwe jest również przyjęcie oferty oraz wygenerowanie do niej ZS przy pomocy przycisku [Przyjmij i generuj ZS].
Przycisk [Przyjmij i generuj ZS]
Generowanie dokumentów
W celu wygenerowania do oferty sprzedaży zamówienia, należy wskazać ją na liście zamówień i ofert sprzedaży oraz wybrać przycisk [Generuj zamówienie].
Uwaga
Na stanowisku POS możliwe jest wystawianie z jednej oferty wielu zamówień sprzedaży.
Przycisk [Generuj zamówienie]Wygenerowanie zamówienia do oferty:
powoduje zmianę jej stanu na Przyjęty. Anulowanie takiego ZS nie powoduje zmiany stanu OS.
wymaga od użytkownika posiadania odpowiednich uprawnień, które są nadawane w systemie ERP
Nie ma możliwości wygenerowania ZS do:
odrzuconej oferty
anulowanej oferty
oferty, której termin ważności upłynął
Uwaga
Nie ma możliwości generowania jednego zamówienia do kilku ofert.
Dokument zamówienia sprzedaży generowany z oferty
Na generowanym zamówieniu sprzedaży kopiowane są:
atrybuty (pod warunkiem przypisania tego samego atrybutu do obiektu ZS oraz OS w systemie ERP). Wartości atrybutów przeniesionych z OS nie można modyfikować, można natomiast dodawać nowe.
kierunek VAT
Na generowanym dokumencie ZS:
możliwa jest modyfikacja pozycji (między innymi: zmiana ilości albo daty realizacji, dodawanie lub usuwanie pozycji)
Obsługa ofert sprzedaży wystawionych w systemie ERP możliwa jest zarówno w samym systemie ERP, jak i na stanowisku POS. Podobnie z ofertami wystawionymi na stanowisku POS, można je przyjmować, odrzucać oraz generować do nich ZS, zarówno na stanowisku POS jak i w systemie ERP. Nie ma możliwości pobierania ofert wystawionych w innym centrum. Z systemu ERP do stanowiska POS są wysyłane wszystkie zatwierdzone dokumenty OS wystawione w centrum, do którego należy dane stanowisko POS.
Przykład
Do sklepu XYZ przychodzi klient zdecydowany na zakup artykułów w ramach okazanej wcześniej oferty sprzedaży. Operator wyszukuje dany dokument na liście zamówień i ofert sprzedaży oraz wybiera przycisk [Podgląd]. Następnie wybiera [Przyjmij i generuj ZS]. Na generowanym zamówieniu sprzedawca może wprowadzić szczegóły transakcji, między innymi datę realizacji.
Po zatwierdzeniu dokumentu ZS oferta sprzedaży zmieni stan na Przyjęty.
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o nowościach.