Funkcjonalność parkingu umożliwia pracę nad jednym dokumentem na kilku stanowiskach POS w ramach tego samego centrum.
Przycisk [Parkuj] na ofercie sprzedażyPrzy pomocy przycisku [Parkuj] można zapisać niezatwierdzony dokument w buforze zintegrowanym z usługą synchronizacji danych. Na liście dokumentów niezatwierdzonych prezentowane są dokumenty:
zapisane lokalnie na stanowisku POS
dodane i zapisane na innym stanowisku POS
Obsługa dokumentów niezatwierdzonych nie jest dostępna dla:
po naciśnięciu [Parkuj] wyświetli się powiadomienie: „Brak połączenia z usługą danych. Dokument został zapisany lokalnie i nie będzie dostępny na innych stanowiskach do czasu odzyskania połączenia.”
nie będzie możliwe pobranie danych wymaganych do poprawnego wyświetlenia dokumentu z parkingu oraz pojawi się komunikat: „Edycja dokumentu nie jest obecnie możliwa. Brak danych wymaganych do poprawnego wyświetlenia dokumentu. Spróbuj ponownie później.”
W danym momencie dokument może być edytowany tylko na jednym stanowisku POS.
Edycja, usunięcie lub zatwierdzenie dokumentu utworzonego przez innego operatora wymaga od użytkownika posiadania uprawnienia Edycja dokumentów innych operatorów nadawanego w systemie ERP.
Po zatwierdzeniu dokumentu z parkingu:
zostanie on usunięty z bufora
zapisanie on w bazie lokalnej danego stanowiska
zostanie mu nadany numer z serią stanowiska POS, na którym dokument został zatwierdzony
Parking (lista dokumentów niezatwierdzonych)
Użytkownik ma możliwość przejścia na parking (listę dokumentów niezatwierdzonych) z poziomu:
głównego menu, po wybraniu kafla [Kontynuuj dokument] (domyślnie ukryty) – otwiera listę wszystkich typów dokumentów
listy dokumentów danego typu poprzez przycisk [P] - otwiera listę niezatwierdzonych dokumentów danego typu:
Kafel [Kontynuuj dokument]W górnej części okna wszystkich dokumentów niezatwierdzonych znajdują się filtry rozwijane:
Typ
Data wystawienia
Obsługujący – wyświetla listę operatorów dostępnych w bazie danego stanowiska POS
Kod stanowiska – lista dostępnych stanowisk POS
Parking wszystkich typów dokumentów
Lista wszystkich dokumentów niezatwierdzonych zawiera następujące kolumny:
Typ
Numer – numer EAN dokumentu. W przypadku przyjęcia magazynowego prezentuje również oryginalny numerator dokumentu.
Data modyfikacji
Brutto
Obsługujący - użytkownik, który wprowadził ostatnią zmianę na dokumencie
Kod stanowiska - kod stanowiska, na którym użytkownik wprowadził ostatnią zmianę na dokumencie
Netto (domyślnie ukryta)
Natomiast w górnej części okna parkingu poszczególnych typów dokumentów znajdują się:
pole filtra tekstowego
te same filtry rozwijane, co na liście dokumentów tego typu
Parking zamówień oraz ofert sprzedaży
Natomiast okna parkingu poszczególnych typów dokumentów zawierają kolumny odpowiednie dla listy dokumentów danego typu.
Jeżeli dokument jest w trakcie modyfikacji na stanowisku POS, system uniemożliwia jego edycję na innych stanowiskach wyświetlając komunikat blokujący.
Na liście dokumentów niezatwierdzonych są dostępne następujące przyciski:
Na francuskich bazach danych, dokumenty oprócz numeru EAN otrzymują również tymczasowy numer z prefiksem, zgodnie z definicją numeratora. W przypadku zatwierdzenia lub usunięcia dokumentu z parkingu, następny niezatwierdzony dokument dostaje kolejny numer. Tymczasowy numer jest niezmienny, aż do chwili zatwierdzenia dokumentu.
Kontynuacja dokumentów znajdujących się na parkingu
nie może zostać zmieniony na dokumentach handlowych, które zostały zapisane (przekazane na parking)
może zostać zmieniony na dokumencie ZS, jeżeli z poziomu systemu ERP została wybrana opcja: Kierunek VAT – Zależny od statusu kontrahenta. Podczas zmiany kontrahenta na takim zamówieniu, aplikacja zapyta o ponowne przeliczenie dokumentu
RABATY
Podczas edycji zapisanego dokumentu, rabaty nie zostają ponownie przeliczane ani aktualizowane. W przypadku edycji dokumentu przez operatora:
nie posiadającego uprawnień do nadanego rabatu, na dokumencie nadal pozostaje niezmieniony rabat
posiadającego uprawnienia do udzielenia rabatów, operator ten ma możliwość zmniejszenia rabatów w przedziale:
od zera do udzielonego rabatu – w przypadku rabatów użytkownika
od zera do wysokości ostatnio zapisanego rabatu – w przypadku rabatów procentowych nagłówka
W przypadku promocji pakietowych, zostaną one naliczone zgodnie z wybraną opcją naliczania rabatów (ręcznie lub przy zatwierdzaniu dokumentu).
ATRYBUTY
Przy zapisie (zaparkowaniu) dokumentu nie jest weryfikowana wymagalność atrybutów przypisanych do danego typu dokumentu. Weryfikacja wymagalności atrybutów:
odbywa się przy zatwierdzaniu dokumentu
dotyczy atrybutów, które są wymagane w ramach stanowiska POS, na którym dokument jest zatwierdzany
Przykład
W sklepie XYZ zajmującym się sprzedażą towarów RTV oraz AGD działają cztery stanowiska sprzedaży detalicznej: KRKASA1, KRPOS2, KRPOS3, KRPOS4, przy czym tylko na stanowisku KRKASA1 wystawiane są faktury lub paragony. Pozostałe stanowiska służą do tworzenia zamówień oraz przyjmowania dostaw. Większość towaru jest wydawana w magazynie na terenie sklepu lub na tyłach budynku w przypadku większych gabarytów.
Klient podchodzi do konsultanta w dziale robotów kuchennych. Operator na wolnym stanowisku KRPOS3 wystawia ZS i dodaje na nie artykuł Mikser ręczny. Następnie drukuje klientowi dokument oraz zapisuje go do bufora. Dokument ma numer EAN 54211618651307882572.
Klient oprócz miksera chciał kupić również wentylator. Po przejściu do odpowiedniego działu w sklepie, prosi o konsultację kolejnego konsultanta. Operator na wolnym stanowisku KRPOS2 skanuje numer EAN dokumentu na liście dokumentów niezatwierdzonych. Następnie zaznacza dokument i wybiera przycisk [Kontynuuj]. Dodaje na dokument artykuł Wentylator podłogowy średni. Drukuje dokument oraz zapisuje do bufora.
Klient jest już gotowy do zapłacenia za produkty i odebrania ich z magazynu. Podchodzi do stanowiska opisanego KASA (czyli o kodzie KRKASA1). Operator skanuje numer EAN dokumentu na liście dokumentów niezatwierdzonych. Następnie zaznacza dokument i wybiera przycisk [Kontynuuj]. Sprawdzając atrybuty pozycji dokumentu widzi, że artykuły są do odebrania na terenie sklepu. Prosi więc innego konsultanta o wydanie towaru Klientowi. Następnie zatwierdza dokument ZS i generuje do niego paragon.
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o nowościach.