W górnej części każdego aktualnie otwartego okna wyświetlana jest jego nazwa.
Nazwa okna Zamówienia i oferty sprzedaży
W przypadku podstawowych widoków aplikacji, obok nazwy okna znajduje się przycisk otwierający menu szybkiego dostępu do głównych funkcjonalności aplikacji.
Przycisk [Menu]Po prawej stronie widoku znajdują się elementy:
Zatwierdza zmiany wprowadzone przez użytkownika i zapisuje je w bazie danych stanowiska POS.
Zamyka widok lub okno bez zapisywania zmian.
Dodaje wybrany obiekt (np. kontrahent, reklamacja sprzedaży)
Komunikaty oraz powiadomienia
Komunikaty oraz powiadomienia
W aplikacji użytkownik informowany jest o różnego rodzaju zdarzeniach za pomocą krótkich, nieblokujących pracy powiadomień.
Powiadomienie o zatwierdzeniu paragonu
Powiadomienia wyświetlane są w postaci okienka (chmurki) w prawym górnym rogu okna oraz dzielą się na trzy typy:
Informacyjne
Ostrzegające
Informujące o błędzie
Czas wyświetlania powiadomień może być modyfikowany w pliku POS2.exe.config, znajdującym się w katalogu instalacyjnym aplikacji Comarch POS. W pliku należy dla pola:
<add key="NotificationTimeout" value="3000" />
zmienić wartość z 3000 ms na oczekiwany czas.
W przypadku błędu lub potrzeby dodatkowego zatwierdzenia akcji wykonywanej przez użytkownika wyświetlany jest komunikat blokujący interfejs.
Komunikat dotyczący przeliczenia dokumentu po zmianie kontrahenta
Przykład
Na stanowisku POS użytkownik ma otwartych kilka okien: Pulpit główny, Paragon, Lista artykułów.
Kilka otwartych okien
Podczas wylogowania z aplikacji zostaje wyświetlony komunikat z pytaniem, czy wylogować pomimo otwartych widoków.
Komunikat dotyczący wylogowania przy otwarciu kilku okien
Wybranie opcji Tak spowoduje zamknięcie wszystkich otwartych okien oraz wyloguje operatora. Wybranie opcji Nie wycofa operatora do poprzednio wyświetlanego widoku.
Menu szybkiego dostępu
Menu szybkiego dostępu
Z poziomu każdego otwartego widoku użytkownik ma możliwość szybkiego dostępu do głównych funkcjonalności.
Funkcja ta jest dostępna za pomocą:
przycisku [Menu] widocznego w lewym górnym rogu każdego widoku (obok nazwy aktualnie otwartego okna)
prawego przycisku myszy
przycisku Menu na klawiaturze
Przycisk [Menu]Lista elementów w menu odpowiada liście kafli widocznych na ekranie głównym.
Menu szybkiego dostępu z poziomu listy zamówień sprzedaży
Menu szybkiego dostępu można zamknąć za pomocą:
lewego przycisku myszy
przycisku Esc na klawiaturze
Przykład
Operator na stanowisku POS wystawia paragon. Klient dopytuje o dostępność innego artykułu. Wybierając przycisk [Menu] użytkownik może sprawdzić dostępność artykułu oraz w razie jego dostępności w innym sklepie złożyć zamówienie nie wycofując się z przeprowadzanej transakcji.
Nawigacja między otwartymi oknami
Nawigacja między otwartymi oknami
Użytkownik ma możliwość szybkiego przełączania się pomiędzy otwartymi widokami za pomocą:
Przycisk [Nawigacja]Jeżeli operator ma otwartych kilka okien, wybranie przycisku [Nawigacja] wyświetli wszystkie aktualnie otwarte widoki. Wybranie jednego z nich automatycznie przenosi operatora do wskazanego okna.
Uwaga
Umożliwienie operatorom stanowisk POS otwarcia wielu okien dotyczących dokumentów handlowych jest konfigurowane po stronie systemu ERP.
Okno aktualnie otwartych widoków
Filtry i sortowanie
Filtry i sortowanie
Filtr tekstowy
Na listach obiektów (np. artykułów) widoczne jest w górnej części okna pole filtra tekstowego umożliwiające wyszukiwanie konkretnego obiektu.
Pole filtra tekstowego na liście dokumentów handlowych
Wyszukiwanie:
ignoruje wielkość liter
prezentuje wyniki zawierające wpisaną frazę
Przykład
Operator wpisuje w filtrze tekstowym wpisuje frazę: skórzan na liście artykułów. W wyniku wyszukania prezentowane są artykuły między innymi o nazwie:
Botki skórzane brązowe 36
Pasek skórzany
Torba męska skórzana
Wyniki wyszukiwania dla wpisanej frazy w filtrze tekstowym
Filtr
Poniżej filtra tekstowego znajdują się dostępne filtry rozwijalne pozwalające na wyszukiwanie obiektów (np. dokumentu według daty wystawienia).
Filtry na liście dokumentów handlowych
Po wybraniu danego filtra wyświetlane jest okno jego wartości. Wskazanie konkretnych wartości powoduje zawężenie listy wyszukiwanych obiektów.
Wartości filtra Stan na liście dokumentów handlowych
Wyczyszczenie wybranych wartości filtra możliwe jest po naciśnięciu „x” znajdującego się:
na danym filtrze – czyści dany filtr
po prawej stronie filtrów – czyści wszystkie filtry
Czyszczenie filtrów
Przykład
W sklepie obuwniczym XYZ, kontrahent pyta kasjerkę o dostępność innych modeli czarnych półbutów z kolekcji zimowej o numerze 41. Użytkownik na liście artykułów zawęża wyszukiwanie filtrami: Typ na Artykuł, Kolekcja (atrybut) na Jesienna, Rozmiar obuwia (atrybut) na 41, Kolor (atrybut) na Czarny oraz Rodzaj (atrybut) na Półbuty.
Wybrane wartości filtrów dla czarnych półbutów
Następnie sortuje po kolumnie Ilość. W efekcie operator otrzymuje zawężoną oraz posortowaną malejąco po kolumnie Ilość listę artykułów.
Widoczność filtrów na listach została opisana w osobnym artykule.
W przypadku dużej ilości filtrów, lista filtrów jest domyślnie zwijana. Rozwinięcie pełnej listy filtrów odbywa się poprzez naciśnięcie strzałki znajdującej się po jej prawej stronie.
Zwijanie/rozwijanie listy filtrów
Sortowanie
Listy obiektów można sortować po widocznych kolumnach danej listy.
Sortowanie dla kolumny Data realizacji na liście zamówień sprzedaży
W celu przesortowania listy po kolumnie, należy nacisnąć nagłówek tej kolumny. Domyślnie lista sortowana jest rosnąco, o czym świadczy strzałka wskazująca górę. Po ponownym naciśnięciu nagłówka kolumny sortowanie zmienia się na malejące (strzałka wskazuje dół).
Sortowanie listy obiektów odbywa się tylko po jednej kolumnie.
Przykład
Księgarnia XYZ posiada sklepy stacjonarne oraz sklep internetowy. Zamówione internetowo produkty kontrahenci mogą odbierać (nie płacąc kosztów transportu) w wybranym przez siebie sklepie stacjonarnym. Każdego dnia roboczego, przed godziną otwarcia, pracownicy sklepów stacjonarnych przygotowują zamówione paczki w regale za kasą według daty realizacji: ostatnie 7 dni. Paczki z innym terminem realizacji pozostają na magazynie.
Operator na aplikacji zawęża listę zamówień sprzedaży wybierając: Typ: Zamówienie sprzedaży oraz Data realizacji: 15.01.2019–22.01.2019. Następnie, dla bardziej ergonomicznego uporządkowania przesyłek w regale, sortuje listę malejąco po kolumnie Data realizacji.
Wybór wartości filtrów Typ oraz Data realizacji na liście zamówień i ofert sprzedaży
Obsługujący transakcje
Obsługujący transakcje
W wielu oknach aplikacji dostępne jest pole Obsługujący. Jeżeli wybrana jest opcja automatyczne podpowiadanie obsługującego transakcje, to w polu domyślnie prezentowane jest imię i nazwisko pracownika powiązanego z kontem aktualnie zalogowanego operatora. Jeżeli ta funkcja nie jest uaktywniona, to przy polu prezentowany jest symbol wielokropka z możliwością wskazania pracownika z listy.
Uwaga
Konfiguracja opcji automatycznego podpowiadania dla obsługującego transakcje dostępna jest w systemie ERP.
Wybierając pole z nazwą można zmienić pracownika wykonującego daną transakcję w aplikacji np. wystawiającego dokument bądź zamykającego dzień.
Pole Obsługujący
W celu wprowadzenia/zmiany obsługującego należy:
Wskazać pracownika z listy – wskazanie pracownika z listy dostępnych pracowników
Okno wyboru pracownika obsługującego transakcję
Zeskanować kartę pracownika – wpisanie/wczytanie numeru karty, z którą jest powiązany i zatwierdzenie przyciskiem [Enter]
W sklepie XYZ zajmującym się sprzedażą sprzętu AGD oraz RTV, na stanowisku sprzedażowym zalogowany jest Jan Kowalski. W jednym z aktywnych okien ma otwarty formularz nowego paragonu.
Do kasy podchodzi inny pracownik Maria Boroń wraz z klientem, któremu doradziła zakup odpowiedniego radioodbiornika. Jan Kowalski skanuje czytnikiem produkt, a następnie wybiera zmianę obsługującego dokument. Maria Boroń skanuje swoją kartę pracowniczą. W polu Obsługujący widnieje teraz: Maria Boroń. Taka informacja może być później wykorzystana w raporcie sprzedaży i mieć wpływ na premiowanie pracowników w firmie.
Okno autoryzacji
Okno autoryzacji
Dostęp do obiektów lub wykonywania akcji wymaga od użytkownika posiadania odpowiednich uprawnień. W przeciwnym wypadku zostanie wyświetlone okno autoryzacji.
Okno autoryzacji
W oknie autoryzacji należy wypełnić pola:
Login – w polu podpowiadana jest lista przypisanych do danego stanowiska POS operatorów zewnętrznych oraz uniwersalnych. Lista prezentuje maksymalnie 4 operatorów. Jest sortowana alfabetycznie, z możliwością przewijania oraz ograniczona zgodnie z wypełnionym w polu wyrażeniem.
Hasło
Operator autoryzujący musi:
posiadać wymagane uprawnienia do modyfikowanego obiektu lub wykonywanej akcji
mieć możliwość logowania na danym stanowisku POS
Autoryzacja jest operacją jednorazową. Kolejna próba wykonania akcji o ograniczonym prawie dostępu wymaga ponownego poświadczenia operatora z wyższymi prawami.
Uwaga
Nadawanie operatorom uprawnień do obiektów odbywa się w systemie ERP.
Przykład
W firmie XYZ wprowadzona jest procedura potwierdzania przez kierownika lub jego zastępcę wystawiania reklamacji.
Klient przy stanowisku sprzedaży zgłasza reklamację butów ze złamanym obcasem. Kasjer obsługujący klienta wybiera z poziomu listy reklamacji przycisk [Dodaj]. Pojawia się okno autoryzacji, ponieważ kasjer ma uprawnienia tylko do podglądu reklamacji. Kasjer wzywa kierownika sklepu, który wypełnia wymagane pola i potwierdza okno autoryzacji. W aplikacji pojawia się formularz dodawania nowej reklamacji sprzedaży. Kasjer może teraz kontynuować wykonywaną czynność.
Klawiatura ekranowa
Klawiatura ekranowa
Aplikacja dostosowana jest do współpracy z ekranami dotykowymi. W związku z tym, na danym stanowisku POS jest możliwość aktywowania klawiatury dotykowej.
Klawiatura ekranowa
W tym celu, należy przejść do katalogu instalacyjnego aplikacji i w pliku POS2.exe.config wprowadzić następująca zmianę w sekcji <appSettings>:
<add key="OnScreenKeyboardEnabled" value="true" />
Po zapisaniu zmian oraz ponownym uruchomieniu aplikacji klawiatura dotykowa będzie pojawiać się dla edytowalnych tekstowo pól.
Limit stanu kasy
Ujemny stan kasy
Ujemny stan kasy
Aplikacja ma możliwość kontroli ujemnego stanu kasy dla formy płatności Gotówka w walucie systemowej.
Uwaga
Włączenie kontroli ujemnego stanu kasy odbywa się po stronie systemu Comarch ERP XL. Parametr znajduje się w oknie konfiguracji oddziału Comarch POS -> zakładka Parametry -> Wymagana autoryzacja dla ujemnego stanu kasy.
Jeżeli dla kontroli ujemnego stanu kasy wymagana jest autoryzacja, to próba osiągnięcia ujemnego stanu kasy wywołuje komunikat autoryzacyjny.
Komunikat w przypadku próby osiągniecia ujemnego stanu kasy z wymaganą autoryzacją
Zatwierdzenie komunikatu wywoła okno autoryzacji.
Przykład
W firmie XYZ uruchomiona jest kontrola ujemnego stanu kasy z wymaganą autoryzacja.
Na kasie operator posiada 200 PLN dla formy płatności o typie Gotówka. Klient chce zwrócić spodnie o wartości 220 PLN i zwrot ma zostać dokonany gotówką. Operator wystawia korektę do paragonu klienta i wybiera przyczynę Zwrot. W oknie płatności, w momencie przypisania kwoty 220 PLN do formy płatności o typie Gotówka pojawia się komunikat blokujący o treści: „Osiągnięto ujemny stan kasy. Stan kasy po zatwierdzeniu będzie wynosić: -20 PLN. Czy chcesz kontynuować?”. Po zatwierdzeniu komunikatu zostaje wyświetlone okno autoryzacji.
Wyszukiwanie dokumentów
Wyszukiwanie dokumentów
Wyszukiwanie dokumentów
Na stanowisku POS, w polu z filtrem tekstowym można wyszukiwać dokumenty na dwa sposoby:
Lokalnie – dokument jest wyszukiwany tylko w lokalnej bazie stanowiska POS. W przypadku, gdy nie zostanie znaleziony, pojawi się komunikat „Brak wyników wyszukiwania”.
Wyszukiwanie lokalne dokumentów
Globalnie - dokument jest wyszukiwany najpierw w lokalnej bazie POS, a następnie w bazie systemu ERP. W przypadku, gdy żaden dokument nie zostanie znaleziony w bazie lokalnej, pojawi się komunikat z pytaniem: „Brak wyników wyszukiwania. Czy chcesz kontynuować wyszukiwanie również w systemie ERP?” W sytuacji, gdy zostanie znaleziony co najmniej jeden pasujący dokument, u dołu listy wyświetli się pytanie: „Czy chcesz kontynuować wyszukiwanie również w systemie ERP?”. W obu przypadkach, po naciśnięciu przycisku [Szukaj], zostanie przeszukana baza ERP w ramach firmy, do której należy stanowisko POS. Globalne wyszukiwanie ustawiane jest w systemie Comarch ERP XL w oknie Konfiguracji oddziału POS -> zakładka Parametry.
Uwaga
Funkcjonalność globalnego wyszukiwania dokumentów wymaga włączonego trybu pracy online.
Wyszukiwanie globalne polega na możliwości przeszukania dokumentów w bazie Comarch ERP XL i pobranie na stanowisko POS.
Jeżeli w poszczególnych sklepach wykorzystywane są różne typy cen, wówczas w celu poprawnego przesyłania dokumentów pomiędzy sklepami konieczne jest dodanie cenników innych sklepów w konfiguracji Centrów powiązanych z oddziałami POS. Jeśli w poszczególnych sklepach wykorzystywane są różne waluty, wówczas w celu poprawnego przesyłania dokumentów pomiędzy sklepami konieczne jest dodanie walut wykorzystywanych w innych sklepach na oknie konfiguracji oddziału POS.
Dokument wyszukany w bazie Comarch ERP XL, automatycznie jest pobierany i zapisywany na liście dokumentów w POS. Jeśli do paragonu wystawiono fakturę, jest ona również pobierana. Dotyczy to również faktur wystawionych do tych dokumentów w systemie Comarch ERP XL. Na liście dokumentów pojawi się zarówno paragon jak i faktura wraz z informacją o powiązaniu tych dokumentów. W przypadku paragonów z wystawionymi do nich fakturami wyszukiwanie może być realizowane zarówno po numerze paragonu jak i faktury.
Paragony i faktury, do których wystawiono korekty pobierane są wraz z korektami, które są powiązane i widoczne na liście dokumentów w POS. Dotyczy to również korekt wystawionych do tych dokumentów w systemie Comarch ERP XL. Wyjątkiem jest sytuacja gdy w Comarch ERP XL wystawiono korektę wartościową lub stawki VAT. Wówczas paragon czy faktura nie zostaną przekazane do Comarch POS, gdyż nie byłoby możliwe uwzględnienie tych korekt w dalszym procesie wystawiania dokumentów (kolejne zwroty lub faktura).
Uwaga
Na stanowisko POS możliwe jest pobranie dokumentów wystawionych na innych stanowiskach danego oddziału POS oraz w innych oddziałach POS po pełnym numerze dokumentu. Nie ma możliwości pobierania dokumentów wystawionych w centrali czyli bezpośrednio w bazie w Comarch ERP XL. Jest to związane z możliwościami wystawiania w systemie XL faktur i paragonów, gdzie na jednej pozycji dokumentu może być pobranych wiele różnych partii i dostaw, podczas gdy do Comarch POS konieczne jest wskazanie jednej konkretnej partii dla każdej pozycji.
Uwaga
Nie są wyszukiwane dokumenty wystawione dla kontrahentów niezarejestrowanych w bazie POS, na którym realizowane jest wyszukiwani ani dokumenty z pozycjami niesprzedawanymi w danym sklepie.
Wystawianie korekt i reklamacji do dokumentów pobranych z innych stanowisk i oddziałów
Do pobranego paragonu możliwe będzie wygenerowanie faktury, wystawienie korekty oraz wystawienie dokumentu reklamacji na takich samych zasadach jak dla dokumentów wystawionych lokalnie.
Do pobranych faktur możliwe będzie wystawienie korekty lub reklamacji na takich samych zasadach jak dla dokumentów wystawionych lokalnie.
Magazyn na korektach
W przypadku wystawiania dokumentów zwrotu, towar trafi na magazyn domyślny oddziału, na którym realizowany jest zwrot bez względu z jakiego magazynu realizowana była sprzedaż.
Atrybuty
Atrybuty
Atrybuty
Atrybuty służą do przechowywania dodatkowych informacji o obiektach występujących w aplikacji Comarch POS, takich jak:
Definiowanie atrybutów oraz konfiguracja ich widoczności dla stanowiska POS odbywa się po stronie systemu ERP.
Na stanowisku POS obsługiwane są atrybuty typu:
Tekst
Liczba
Lista
Data
W zależności od konfiguracji w systemie ERP, atrybuty mogą być edytowalne lub nieedytowalne. Wartości atrybutów synchronizowane do systemu ERP są widoczne przy podglądzie danego obiektu.
W przypadku użycia na obiekcie atrybutów oznaczonych jako wymagane, należy określić ich wartości. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwości zatwierdzenia dodawania obiektu. Aplikacja wyświetli wówczas odpowiedni komunikat.
Wymagalność danego atrybutu można również określić z poziomu modyfikacji widoku.
Przykład
W systemie ERP dodany został atrybut Kolekcja do dokumentu ZS. Na stanowisku Comarch POS w celu oznaczenia atrybutu jako wymagany, należy przejść do modyfikacji widoku -> w widoku wybrać Nowa zamówienie. W następnym kroku należy zaznaczyć wybrany atrybut a także w zawartości aktywować parametr Wymagana.
Wymagalność atrybutu w oknie nowego zamówienia sprzedaży
Artykuł
Atrybuty prezentowane są na podglądzie karty artykułu, w zakładce Właściwości.
Atrybuty na podglądzie karty artykułu
Na karcie artykułu atrybuty nie są możliwe do edycji.
Kontrahent
Atrybuty prezentowane są w dwóch miejscach:
Na podglądzie karty kontrahenta – tylko atrybuty z ustaloną wartością, które są przypisane do obiektu Kontrahent. Nie ma tu możliwości edycji wartości atrybutów.
Atrybuty prezentowane w oknie Szczegóły kontrahenta biznesowego
Z poziomu dodawania/edycji szczegółów kontrahenta – wszystkie atrybuty przypisane do obiektu Kontrahent. Istnieje tu możliwość edycji wartości atrybutów.
Atrybuty w oknie Edycja kontrahenta biznesowego
Dokument
Atrybuty prezentowane są w oknie podglądu/dodawania dokumentu.
Atrybuty na dodawanym zamówieniu sprzedaży
Dla atrybutów typu Lista możliwe jest wyszukiwanie wartości. Pole wartości jest edytowalne:
jeśli wprowadzona wartość jest zgodna z istniejącymi na liście wartościami, to zostanie ustawiona najbardziej pasująca wartość
jeśli wprowadzona wartość nie jest zgodna z istniejącymi na liście wartościami, (użytkownik doda nowy znak, który nie odpowiada żadnej wartości), to całość pola zostanie
wyczyszczona
Przykład
W systemie ERP został zdefiniowany atrybut typu Lista, o nazwie Opiekun kontrahenta, o wartościach:
Kowalski
Kowalczyk
Nowak
…
Atrybut został przypisany do paragonu.
Na stanowisku POS, na paragonie, po wprowadzeniu dla atrybutu Opiekun kontrahenta wyrażenia „Kowal”, dopisze się najbardziej pasująca wartość - Kowalski. Sam nadal znajduje się po literze „l”: Kowal|ski. Po dopisaniu kolejnej litery „d”, wprowadzone wyrażenie („Kowald”) zostanie wymazane.
Przenoszenie wartości atrybutów z karty kontrahenta na dokument
Konieczne jest przypisanie w systemie ERP tych samych klas atrybutów zarówno do karty kontrahenta, jak i dokumentu. Przepisanie wartości określonej dla atrybutu na karcie kontrahenta nastąpi w momencie wskazania tego kontrahenta na dokumencie. W przypadku, gdy użytkownik wcześniej wypełnił wartości tych atrybutów na dokumencie, następnie zmieni kontrahenta i zdecyduje się na aktualizację tych danych, wartości wspólnych atrybutów zostaną zmienione na te określone na karcie kontrahenta. Pozostałe wartości atrybutów dokumentu nie zostaną zmienione.
Przykład
W systemie ERP zdefiniowany jest atrybut typu Lista o nazwie Czy posiada kartę Stałego Klienta?.
Atrybut jest możliwy do podglądu na stanowisku POS i jest podpięty do obiektów Kontrahent oraz Paragon. Kontrahent Laneco Lab ma ustaloną wartość Posiada.
Operator stanowiska POS, wybierając na paragonie kontrahenta Laneco Lab, widzi w atrybutach dokumentu, że transakcja dotyczy stałego klienta. Zgodnie z procedurami, które obowiązują w sklepie, przed zatwierdzeniem dokumentu operator informuje klienta o promocjach dostępnych tylko dla członków programu lojalnościowego.
Przenoszenie wartości atrybutu z karty kontrahenta na dokument
Przenoszenie wartości atrybutów z karty artykułu na element dokumentu
Konieczne jest przypisanie w systemie ERP tych samych klas atrybutów i określenia dla nich wartości zarówno do kart artykułu, jak i do elementu dokumentu. Przeniesienie wartości nastąpi w momencie dodania artykułu na pozycję dokumentu.
Przykład
W systemie ERP zdefiniowany jest atrybut typu Wartość logiczna o nazwie Nowość.
Atrybut jest możliwy do podglądu na stanowisku POS i jest podpięty do obiektów Artykuł oraz Element paragonu. Artykuł Perfumy Lady ma ustaloną wartość Tak.
Operator stanowiska POS, dodając na paragon artykuł Perfumy Lady, widzi w atrybutach pozycji dokumentu, że produkt jest nowością.
Firma XYZ wykorzystuje taką informację do raportów dotyczących sprzedaży nowych produktów w pierwszych tygodniach ich dystrybucji i wpływu danej strategii marketingowej.
Przeniesienie wartości atrybutu z karty towaru na pozycje paragonu
Uwaga
Wartości atrybutów przeniesione na dokument z karty kontrahenta/artykułu nie podlegają edycji.
Funkcja przenoszenia atrybutów jest dostępna także dla generowania dokumentów.
Wartości atrybutów przenoszone są z dokumentu źródłowego i jego elementów na dokument generowany i jego elementy tylko dla klas atrybutów przypisanych (w systemie ERP) do obydwu typów dokumentów lub elementów dokumentów.
Uwaga
Wartości atrybutów przeniesione na dokument docelowy nie podlegają edycji.
Skanowanie kontekstowe
Skanowanie kontekstowe
Skanowanie kontekstowe
Funkcjonalność skanowania kontekstowego polega na:
rozpoznawaniu skanowanego obiektu, na podstawie zdefiniowanej dla niego maski kodu znajdującego się w tabeli Configuration.BarcodeRules
wykonaniu odpowiedniej akcji, w zależności od miejsca, w którym został zeskanowany kod obiektu
Uwaga
Definiowanie maski kodu obiektu oraz uruchomienie funkcjonalności skanowania kontekstowego odbywa się po stronie systemu ERP.
Miejsca, w których zeskanowanie kodu obiektu nie wywołuje żadnej akcji:
Ekran logowania
Okna modalne (m.in. komunikaty, dodawanie adresu kontrahenta)
Widok otwarcia/zamknięcia dnia (z wyjątkiem skanowania pracownika)
Kontekstowe skanowanie kontrahenta
W przypadku zeskanowania kodu artykułu (lub numeru partii):
Na liście artykułów wskazany artykuł zostanie wyszukany.
Na dokumencie wskazany artykuł zostanie dodany jako element dokumentu.
W dowolnym innym miejscu otworzy się lista artykułów przefiltrowana do wskazanego artykułu/partii.
W przypadku zeskanowania numeru partii na oknie Wybierz właściwości (wybór cech), zostanie wyszukana odpowiednia partia wskazanego artykułu oraz podmieniona na liście elementów dokumentu.
Kontekstowe skanowanie artykułu
W przypadku zeskanowania kodu artykułu (lub numeru partii):
Na liście artykułów wskazany artykuł zostanie wyszukany.
Na dokumencie wskazany artykuł zostanie dodany jako element dokumentu (nie dotyczy dokumentu TF).
W dowolnym innym miejscu otworzy się lista artykułów przefiltrowana do wskazanego artykułu/partii.
W przypadku zeskanowania numeru partii na oknie Wybierz właściwości (wybór cech), zostanie wyszukana odpowiednia partia wskazanego artykułu oraz podmieniona na liście elementów dokumentu.
Kontekstowe skanowanie dokumentu
W przypadku zeskanowania numeru dokumentu:
Na liście dokumentów danego typu wskazany dokument zostanie wyszukany.
W dowolnym innym miejscu zostanie on wyszukany lokalnie. Po wyszukaniu wyświetli się okno z podglądem danego dokumentu..
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego.
Klient przy stanowisku sprzedażowym pyta o status swojego zamówienia. Operator bierze od klienta dokument ZS i skanuje go z poziomu widoku listy artykułów. Aplikacja wyszukuje lokalnie dokument i otwiera go w trybie podglądu. Klient otrzymuje informację, że zamówienie jest już przygotowane do wysyłki i jego odbiór będzie możliwy za 2-3 dni robocze.
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego.
Klient otrzymał mailowe potwierdzenie czekającej na odbiór przesyłki w sklepie stacjonarnym. Kolejnego dnia roboczego idzie z dokumentem zamówienia do sklepu. Operator bierze od klienta dokument ZS i skanuje go z poziomu widoku listy zamówień sprzedaży. Aplikacja wyszukuje dokument na liście, ale go nie otwiera. Dzięki temu użytkownik może wybrać opcję [Generuj], a następnie [Paragon]. Klient po opłaceniu otrzymuje przesyłkę oraz wygenerowany paragon.
Kontekstowe skanowanie bonu
W przypadku zeskanowania numeru bonu (jeżeli nie jest powiązany z kontrahentem jako karta stałego klienta):
Na dokumencie handlowym zostanie dodany wskazany bon jako element do sprzedaży.
Na KP/KW zostanie przyjęta płatność w formie Bon własny.
Na oknie płatności otworzy się okno dodawania bonów własnych i doda się do niego wskazany bon.
W pozostałych miejscach systemu otworzy się lista artykułów zawężoną do wskazanego bonu.
Kontekstowe skanowanie karty lojalnościowej
W przypadku zeskanowania karty lojalnościowej powiązanych z kontrahentem (analogicznie jak dla skanowania kodu kontrahenta):
Na dokumentach ustawi się powiązany do wskazanej karty kontrahent jako Nabywca/Odbiorca. Jeżeli kontrahent nie zostanie odnaleziony w bazie stanowiska POS, to zostanie wyświetlony komunikat: „Kontrahent nie został odnaleziony. Numer karty kontrahenta został zapisany na dokumencie.”
W pozostałych miejscach systemu otworzy się do podglądu karta powiązanego kontrahenta.
Przykład
W firmie XYZ jest uruchomiona oraz skonfigurowana funkcjonalność skanowania kontekstowego.
Operator wystawia na stanowisku POS dokument handlowy, a następnie skanuje kartę lojalnościową kontrahenta (lub bon powiązany z kontrahentem). Skutkuje to automatycznym przypisaniem tego kontrahenta do aktywnego dokumentu. Zeskanowanie tej samej karty w innym miejscu aplikacji skutkuje otwarciem podglądu karty kontrahenta.
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o nowościach.