Synchronizacja baz danych Comarch ERP XL- Comarch ERP XL HR
Współpraca Comarch ERP XL i Comarch ERP XL HR obejmuje dwa obszary, wymagające konfiguracji:
- Pierwszym obszarem jest sama synchronizacja baz danych XL i XL HR w zakresie przenoszenia i aktualizacji list słownikowych takich jak: pracownicy, banki, struktura wydziałowa, lokalizacje, projekty
- Drugim obszarem jest import list płac z XL HR do XL-a wykonywany za pośrednictwem procedur składowanych.
Konfiguracja parametrów synchronizacji w Comarch ERP XL
W celu uruchomienia współpracy należy w konfiguracji systemu Comarch ERP XL na zakładce: HR zaznaczyć check: Synchronizuj strukturę organizacyjną i dane kadrowe. Następnie w polach: Serwer i Baza należy wprowadzić nazwę serwera SQL, na którym znajduje się baza Comarch ERP XL HR i nazwę tej bazy.
W polach: Login i Hasło należy wprowadzić dane loginu, utworzonego w zgodnie z poniższym opisem:
Z poziomu narzędzia: Microsoft SQL Server Management Studio > Security > Logins należy dodać nowy login SQL (proponowana nazwa to CDNDTS). Ustawienia dla loginu:
- zakładka: General
Należy wpisać nazwę loginu i jego hasło.
- zakładka: Server Roles
Należy zaznaczyć role: public i sysadmin
Po prawidłowym wpisaniu tych danych, podczas zapisu okna konfiguracji automatycznie zostaną wykonane następujące czynności:
- Utworzony zostanie zlinkowany serwer (jeden lub trzy, jeśli bazy są na różnych serwerach),
- Wpisany login SQL zostanie właściwie zmapowany na każdą z baz,
- W bazie Comarch ERP XL HR zostanie zaznaczona współpraca z właściwą bazą systemu Comarch ERP XL.
Jeżeli bazy Comarch ERP XL i Comarch ERP XL HR znajdują się na różnych serwerach, login powinien zostać założony na każdym z serwerów.
Od wersji 2017.0 Comarch ERP XL jeśli współpraca zostanie ustawiona od strony bazy danych Comarch ERP XL, nie będzie możliwa dokonywanie zmian w tym obszarze konfiguracji Comarch ERP XL HR (System – Konfiguracja: Firma – Płace – Parametry współpracy z XL). Zostanie wyświetlona informacja: „Baza danych Comarch ERP XL w wersji 2017.0 lub wyższej. Ustawienia synchronizacji z taką bazą danych można dokonać jedynie w systemie Comarch ERP XL”. Obszar konfiguracji będzie nieaktywny.
Jeśli wprowadzone dane będą zawierały błędy (np. nie będzie takiego loginu SQL na serwerze), Użytkownik zostanie o tym poinformowany i synchronizacja nie będzie możliwa. W przypadku pozytywnej weryfikacji danych i utworzenia wszystkich niezbędnych powiązań, zostanie uruchomiona funkcja specjalna: Synchronizacja danych kadrowych.
Wywołanie funkcji specjalnej: Synchronizacja struktury organizacyjnej może spowodować nieodwracalne zmiany w bazie danych. Przed jej uruchomieniem należy sprawdzić zgodność danych w obu synchronizowanych bazach (Comarch ERP XL HR oraz Comarch ERP XL) oraz bezwzględnie wykonać ich kopie zapasowe. Każdorazowe wykonanie synchronizacji powinno obejmować wszystkie etapy. Gwarantuje to poprawne skojarzenie obiektów.
Dodatkowe ustawienia w systemie Windows jeżeli bazy ERP XL i ERP XL HR znajdują się na różnych serwerach
Z uwagi na to, że synchronizacja wykonywana jest między serwerami w różnych fizycznych lokalizacjach, konieczne jest uruchomienie i skonfigurowanie usługi systemowej MSDTC, czyli koordynatora transakcji rozproszonych.
Usługę: Koordynator transakcji rozproszonych należy uruchomić dla każdego synchronizowanego serwera.
Usługę należy skonfigurować jak poniżej:
Dodatkowo, należy skonfigurować zaporę sieciową, reguły przychodzące i wychodzące jak poniżej:
Konfiguracja parametrów synchronizacji w Comarch ERP XL HR
Dodatkowo Użytkownik ma możliwość wskazania Operatora dla zapisów z programu Comarch ERP XL.
Po ustawieniu parametrów synchronizacji możliwe jest realizowanie współpracy w zakresie bieżącej aktualizacji danych kadrowych. Synchronizacja uruchamiana jest podczas zapisywania zmian na kartach pracowników, wydziałów, lokalizacji i projektów.
Bieżąca aktualizacja danych kadrowych wprowadzanych w Comarch ERP XL HR/ Comarch ERP XL przy włączonej współpracy dwustronnej
Bieżąca praca w systemie Comarch ERP XL oraz Comarch ERP XL HR wymaga aktualizowania danych na bieżąco, w związku z czym:
- Każdorazowe nadpisanie karty pracownika, wydziału, projektu, lokalizacji w jednej z baz powoduje uaktualnienie danych w drugiej bazie (oczywiście odpowiednich danych, jak np.: wydziału, nazwiska, adresu, przypisanych wartości atrybutów, danych identyfikacyjnych – danych dostępnych w obu bazach).
- Dodanie nowego pracownika, wydziału, projektu, lokalizacji na jednej bazie powoduje dodanie obiektu na drugiej bazie
Import list płac z Comarch ERP XL HR do Comarch ERP XL za pomocą procedur składowanych
Konfiguracja po stronie serwera SQL
Od wersji 2017.0 Comarch ERP XL część czynności po stronie serwera SQL wykonywanych jest automatycznie przez system w momencie zapisu konfiguracji synchronizacji w Comarch ERP XL ( zakładka HR). Konieczne jest jedynie dodanie loginu SQL z odpowiednimi uprawnieniami. Szczegółowy opis znajduje się w rozdziale: Konfiguracja parametrów synchronizacji w Comarch ERP XL.
W wersjach wcześniejszych w celu zaimportowania list płac za pośrednictwem procedur składowanych konieczne jest wykonanie pełnej konfiguracji po stronie serwera SQL. Wszystkie czynności jakie należy wykonać zostały opisane w biuletynie technicznym: XL 114 -Konfiguracja synchronizacji systemu Comarch ERP XL z modułem kadrowo-płacowym Comarch ERP XL HR do wersji 2016.3.4.
Konfiguracja zestawu transformacji DTS
Od wersji 2017.0 Comarch ERP XL z poziomu okna Konfiguracja/HR istnieje możliwość eksportu danych do zestawu DTS. Opcja pozwala na automatyzację uzupełnienia ustawień serwera i bazy danych dla mechanizmu importu list płac (tzw. transformacji DTS) na podstawie wartości wprowadzonych w konfiguracji systemu.
W oknie konfiguracji systemu znajduje się przycisk [Eksportuj dane do zestawu DTS]. Za jego pomocą zostaje utworzony nowy zestaw DTS oznaczony jako ‘Ustawienia konfiguracyjne’. W zestawie zostają automatycznie uzupełnione dane dotyczące serwerów i baz danych podlegających synchronizacji, wraz z właściwym loginem i hasłem SQL. Pozostałe parametry zestawu mają wartości domyślne.
Do wersji 2016.3.4 Comarch ERP XL zdefiniowanie zestawu transformacji DTS odbywa się z poziomu modułu Administrator (menu: Narzędzia-> Transformacje DTS). W otwartym oknie zestawu należy uzupełnić parametry automatycznych transformacji DTS, takie jak: serwer i bazę źródłową (Comarch ERP XL HR), serwer i bazę docelową (Comarch ERP XL), użytkownika SQL i hasło w bazie źródłowej i docelowej.
Import list płac
Import list płac wykonywany jest z poziomu modułu: Księgowość, menu: Płace/Listy płac. W dolnej części okna, dostępna jest opcja: Import z Optimy.
W oknie: Import list płac, dostępny jest przycisk , który uruchamia przeniesienie nie zaimportowanych list płac z Comarch ERP XL HR.
Z okna: Import list płac, przeniesione listy płac są importowane do okna: Listy płac, za pomocą przycisku .
Import deklaracji PIT/DRA/PPK
Import deklaracji PIT/DRA/PPK wykonywany jest w sposób analogiczny do importu listy płac. Odbywa się on z poziomu modułu: Księgowość, menu: Płace /Kwoty z deklaracji od wynagrodzeń.
Import deklaracji wykonywany jest niezależnie od importu listu płac i dotyczy tylko niektórych kwot z deklaracji. W przypadku deklaracji PIT-4 i PIT-8 przenoszone są kwoty:
- zobowiązania podatkowego
- kwoty potrąconego wynagrodzenia dla płatnika z tytułu terminowej wpłaty podatku, która to kwota obniża wysokość podatku do zapłaty
- kwota podatku podlegająca wpłacie
Kwota podatku podlegającego wpłacie tworzy płatność dokumentu na podmiot Urząd Skarbowy wskazany w konfiguracji systemu ( System->Konfiguracja -> HR -> Urząd skarbowy). Płatność podlega rozliczaniu wg. standardowych zasad rozliczeń.
W przypadku deklaracji DRA przenoszone są :
- Zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne
- Zestawienie wypłaconych świadczeń podlegających rozliczeniu w ciężar składek na ub. społeczne
- Zestawienie należnych składek na ubezpieczenia zdrowotne
- Zestawienie należnych składek na FP i FGŚP
- Zestawienie należnych składek na Fundusz Emerytur Pomostowych
- Zestawienie należnych składek do zwrotu/zapłaty
Na zakładce: Płatności deklaracji DRA, tworzone są płatności dla urzędu ZUS wskazanego w konfiguracji systemu ( System->Konfiguracja->HR-> ZUS). Od wersji 5 formularza deklaracji DRA płatność nie ulga rozbiciu na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP i Fundusz Emerytur Pomostowych. Obecnie generowana jest jedna płatność z przypisaniem do nowego typu rachunku (pobierany z karty urzędu ZUS- tzw. Indywidualny rachunek płatnika).
Typy generowanych płatności:
- Należność, jeśli w podsumowaniu wyliczona została: Kwota do zwrotu przez ZUS
- Zobowiązanie, jeśli jest to: Kwota do zapłaty.
- Jeśli obie wartości w podsumowaniu są równe 0,00, wówczas nie utworzy się żadna płatność do deklaracji
Płatność podlega rozliczaniu wg. standardowych zasad rozliczeń.
Na deklarację PPK przenoszona jest:
- Suma składek podstawowych na PPK finansowanych przez pracowników
- Suma składek dodatkowych na PPK finansowanych przez pracowników
- Suma składek podstawowych na PPK finansowanych przez firmę
- Suma składek dodatkowych na PPK finansowanych przez firmę
- Sumaryczna kwota składek na PPK do zapłaty
Na podstawie sumarycznej kwoty składek PPK do zapłaty tworzy się płatność do wybranej przez firmę instytucji finansowej.
Instytucję taką można wprowadzić na liście urzędów, na zakładce: Instytucje finansowe dla PPK, a następnie wskazać ją w konfiguracji firmy na zakładce: HR, w polu: PPK.