Spis treści
Uprawnienia dla grup operatorów są określone w aplikacji Comarch POS uprawnienia dla grup operatorów. Obejmują one m.in. dostęp do cenników, możliwość udzielania rabatów i zmiany danych klienta na stanowisku POS.
Nagłówek aplikacji
W nagłówku aplikacji, istnieje możliwość filtrowania listy według wskazanej roli uprawnień W tym celu należy przejść do opcji wyszukiwania dla wartości Rola uprawnień dla POS i wybrać przycisk [Pomoc do wartości]. Po jego wybraniu pojawi się okno z możliwością odszukania odpowiedniej roli uprawnień.
Po wybraniu przycisku [Start] wyfiltrowana zostanie pełna lista z możliwością zaznaczenia
i odfiltrowania danej roli uprawnień. Po wybraniu przycisku [Zastosuj] wybrana rola uprawnień zostanie wskazana w nagłówku aplikacji.
W nagłówku aplikacji użytkownik ma także możliwość zdefiniowania nowej roli autoryzacyjnej dla stanowiska POS. W tym celu należy wybrać przycisk [Dodaj] lub [Duplikuj] jeżeli powinno nastąpić powielenie istniejącej już roli autoryzacyjnej.
Po wybraniu przycisku [Dodaj] w nagłówku pojawi się nowa karta z możliwością określenia poszczególnych wartości w polach:
- Rola autoryzacyjna – pozwala określić rolę autoryzacji, dla której mają być nadane uprawnienia dla Comarch POS
Rola autoryzacyjna jest przypisana do grupy użytkowników.
Grupę użytkowników przypisuje się do stanowiska POS w aplikacji Comarch POS Stanowiska na zakładce Grupy operatorów.
- Typ – określa typ roli jaka jest pełniona w danej grupie użytkowników. Dostępne opcje: Manager oraz Pracownik. Określenie typu dla roli autoryzacyjnej ma znaczenie jedynie informacyjne oraz może być zdefiniowane opcjonalnie w celu dodatkowej charakterystyki danej roli.
Obszar roboczy
W obszarze roboczym użytkownik ma możliwość określenia uprawnień grupy operatorów na stanowisku POS.
W obszarze roboczym dostępne są następuje zakładki:
Zakładka Ceny sprzedaży i rabaty
Zakładka pozwala na zarządzanie rabatami oraz dostępem cen na stanowisku POS.
- Maksymalny rabat użytkownika – określa procentowo maksymalną zniżkę, którą mogą nadać operatorzy o wybranej roli
Jeśli użytkownik jest przypisany do kilku ról, używana jest najwyższa wartość spośród wszystkich określonych dla każdej z tych ról.
- Korzystaj z listy cenników sprzedaży – określa, czy użytkownicy mają dostęp do cennika sprzedaży dla danego kanału sprzedaży
- Zmiana ceny początkowej – daje operatorowi możliwość modyfikacji ceny początkowej na dokumencie
- Zmiana ceny sprzedaży – daje operatorowi możliwość modyfikacji ceny końcowej na dokumencie
Użytkownik może także zezwolić na dodatkowe typy cen określając przyporządkowania dla cen kontrahenta. Po wybraniu przycisku [Dodaj] w tabeli pojawi się nowy wiersz z możliwością przypisania nowej klasyfikacji ceny kontrahenta.
Zakładka Obiekty
Zakładka pozwala zdefiniować autoryzacje dla niektórych obiektów na stanowisku POS
Przycisk [Dodaj] umożliwia utworzenie nowej autoryzacji dla typu obiektu. Na stanowisku POS dostępne są następujące obiekty, do których mogą być nadawane uprawnienia:
- Paragon
- Korekta ilościowa paragonu
- Faktura sprzedaży
- Korekta ilościowa faktury sprzedaży
- Wpłata kasowo-bankowa
- Wypłata kasowo-bankowa
- Reklamacja sprzedaży
- Zamówienie wewnętrzne (obiekt nie jest obecnie obsługiwany w aplikacji Comarch POS)
- TAX FREE
- Nota debetowa
- Przesunięcia międzymagazynowe (MM-)
- Przesunięcia międzymagazynowe (MM+)
- Protokół przyjęcia
- Zamówienie sprzedaży
- Faktura zaliczkowa sprzedaży
- Korekta wartościowa faktury zaliczkowej sprzedaży
- Oferta sprzedaży
- Punkt odbioru
- Zgoda na przetwarzanie danych
Zaznaczenie opcji Odczyt, Wstawianie, Edycja, Usuń dla wymienionych powyżej obiektów, będzie oznaczało nadanie uprawnień w tym zakresie dla grupy operatorów na stanowisku POS. W przypadku braku uprawnienia odpowiednie akcje będą wymagały autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami. Poniżej znajduje się szczegółowe objaśnienie działania uprawnień dla poszczególnych typów dokumentów.
Odczyt
Jeśli prawo do odczytu nie jest zaznaczone dla obiektu, to pozostałe prawa również pozostają odznaczone w związku z czym operator ma ograniczony dostęp do obiektów:
- Faktura sprzedaży, Paragon – przy odczycie operator nie ma możliwości podglądu oraz dodawania dokumentu. Wybór funkcjonalności [Nowy dokument] wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami
- Korekta faktury sprzedaży, Korekta paragonu (w tym również korekty ręczne) – operator nie ma dostępu do podglądu oraz dodawania dokumentu korekt, gdyż wymagana jest autoryzacja. Jeżeli operator nie posiada uprawnień wyłącznie do jednego z tych typów dokumentów np. korekty faktury, to autoryzacja wymagana jest wyłącznie przy dodawaniu tego typu dokumentu. Dotyczy to również korekt generowanych w wyniku procesu wymiany
- Wpłata/Wypłata kasowo-bankowa – operator nie ma dostępu do podglądu listy KP/KW oraz dodawania tych dokumentów. Wybór funkcjonalności [Lista KP/KW] oraz [KP]/[KW] wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami. Jeżeli operator nie posiada uprawnień wyłącznie do jednego z tych typów dokumentów np. KP, to autoryzacja wymagana jest wyłącznie przy dodawaniu tego typu dokumentu. Ponadto operator nie ma możliwości zatwierdzenia płatności na dokumencie handlowym oraz zatwierdzenia okna otwarcia/zamknięcia dnia z różnicą w stanie kasy (przy wyłączonej opcji Generowanie KP/KW na różnicę przy otwarciu/zamknięciu dnia). Ponieważ podczas tych operacji automatycznie powstaje dokument KP/KW, akcje te również wymagają autoryzacji.
- Reklamacja sprzedaży – operator nie ma dostępu do podglądu, dodawania, modyfikacji (zatwierdzania i uznawania dokumentu) oraz zamknięcia dokumentu reklamacji, gdyż wymagana jest autoryzacja
- Protokół przyjęcia – operator nie ma dostępu do podglądu, przyjmowania/wydawania dostawy, modyfikacji (zapisywania i zatwierdzania edytowanego dokumentu PRP) oraz anulowania dokumentu PRP, gdyż wymagana jest autoryzacja.
- Faktura zaliczkowa sprzedaży – operator nie ma dostępu do podglądu oraz dodawania dokumentu. Wybór funkcjonalności [Faktura zaliczkowa] z listy zamówień sprzedaży wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami.
- Zamówienie sprzedaży, Oferta sprzedaży – operator nie ma dostępu do podglądu, dodania oraz modyfikacji zamówienia i oferty. Dodatkowo, w przypadku zamówień, wybór funkcjonalności [Faktura zaliczkowa] z listy zamówień sprzedaży, również wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami.
- TAX FREE – operator nie ma dostępu do podglądu oraz dodawania dokumentu. Wybór funkcjonalności [TAX FREE] z listy dokumentów handlowych wymaga autoryzacji operatora z wyższymi uprawnieniami.
- Zgoda na przetwarzanie danych – operator podczas edycji oraz dodawania nowego kontrahenta nie ma widocznych zgód, które zostały zdefiniowane dla danego kontrahenta.
Wstaw
Jeżeli operator nie ma przypisanego uprawnienia Wstaw dla wybranego obiektu, to nie ma możliwości jego dodawania lub generowania z poziomu aplikacji Comarch POS.
Aktualizacja
Operator nie ma uprawnień do uznawania i zamknięcia reklamacji, edycji oraz zmiany zapisanego dokumentu ZS, jeżeli prawo do modyfikacji nie jest zaznaczone dla wymienionych obiektów. Jeżeli użytkownik posiada uprawnienia do aktualizacji paragonu, to aby edytować dokument innego użytkownika musi także posiadać uprawnienie: Edycja dokumentów innych operatorów.
Usuń
Operator nie ma uprawnień do usuwania dokumentów np. PRP, jeżeli nie jest zaznaczone uprawnienie dla tego obiektu.
Minimalne uprawnienia do wystawiania paragonów
Bez uprawnień do tworzenia dokumentów kasowych na stanowisku POS, dokument kasowy nie zostanie utworzony.
Zakładka Uprawnienia POS
Zakładka służy do konfigurowania ogólnych ustawień stanowiska POS, na przykład w celu ustalenia, czy dana rola autoryzacji ma dostęp do konfiguracji cen.
W systemie istnieje możliwość określenia dodatkowych uprawnień dla ról operatorów, dedykowanych dla operacji wykonywanych na stanowiskach POS. Uprawnienia te są dostępne z poziomu zakładki Uprawnienia POS aplikacji. W aplikacji Comarch POS weryfikowana jest suma uprawnień operatora tzn. jeżeli operator posiada kilka ról autoryzacyjnych, a przynajmniej jedna z nich posiada prawo do danej akcji, to operator będzie mógł wykonać tę akcję na stanowisku POS.
Konfiguracja POS
- Dostęp do konfiguracji interfejsu użytkownika – określa, czy użytkownicy stanowiska POS mają dostęp do konfiguracji i edycji interfejsu użytkownika
- Dostęp do konfiguracji – pozwala na otwarcie okna konfiguracji na stanowisku POS
- Zarządzanie pracownikami – określa uprawnienia w zakresie zakładania i usuwania kont użytkowników w systemie
- Zmiana hasła pracownika – pozwala na zmianę hasła innego pracownika
Dostęp do danych i modyfikacja
- Zmiana statusu dostawy na zamówieniu sprzedaży – określa, czy operator może zmienić status dostawy na zamówieniu sprzedaży
- Zmiana statusu płatności na zamówieniu sprzedaży – określa, czy operator może zmienić status płatności na zamówieniu
- Edycja kontrahentów – określa, czy operator może edytować dane kontrahentów na stanowisku POS
- Dostęp do cen zakupu – określa, czy operator ma dostęp do cen zakupu (parametr nie ma obecnie zastosowania w aplikacji Comarch POS)
- Edycja dokumentów innych operatorów – operator bez tego uprawnienia nie może edytować dokumentów wystawionych przez innych operatorów, które znajdują się na liście dokumentów niezatwierdzonych (nawet jeśli ma do nich dostęp)
- Tworzenie ręcznych korekt – pozwala na tworzenie ręcznych korekt na stanowisku, kafel [Korekta ręczna] na stanowisku POS
- Akceptowanie niezatwierdzonych płatności – umożliwia akceptowanie płatności bez dodatkowej walidacji na stanowisku POS
- Zatwierdzanie zwrotu – umożliwia zatwierdzanie dokumentów generujących zwrot pieniędzy wynikającego z:
- korekty ilościowej paragonu
- korekty ilościowej faktury sprzedaży
- korekty wartościowej faktury zaliczkowej sprzedaży
- korekt ręcznych
- zatwierdzenia wywozu dokumentów TF
- dokumentów procesu wymiany
- dokumentów sprzedażowych zawierających artykuły typu Skup
- Uzgadnianie początkowych stanów magazynowych – umożliwia uzgadnianie początkowych stanów magazynowych. Parametr jest obsługiwany w wersji Comarch POS 2021.
- Anulowanie operacji kartą płatniczą – umożliwia anulowanie transakcji kartami płatniczymi na stanowisku POS
Dni robocze/sesje i raport sprzedaży
- Drukowanie raportu dziennego – umożliwia drukowanie raportu fiskalnego dobowego za pomocą przycisku [Raport dobowy], który znajduje się w oknie Raporty fiskalne na stanowisku POS wybraniu kafla [Raporty i rozliczenia]
- Drukowanie raportu okresowego – umożliwia drukowanie raportu fiskalnego okresowego za pomocą przycisku [Raport okresowy], który znajduje się w oknie Raporty fiskalne na stanowisku POS wybraniu kafla [Raporty i rozliczenia]
- Otwarcie zmiany z różnicą stanu kasy – umożliwia otwarcie zmiany, gdy występuje różnica pomiędzy stanem kasy w systemie, a stanem rzeczywistym podanym przez użytkownika. Jeśli uprawnienie jest nadane, to podczas otwierania zmiany będzie możliwość zatwierdzenia okna otwarcia zmiany bez względu na kwotę różnicy między stanem kasy wyliczonym przez system, a stanem rzeczywistym wprowadzonym przez użytkownika
- Zamknięcia zmiany z różnicą stanu kasy – umożliwia zamknięcie zmiany/dnia pomimo różnicy w stanie kasy
- Zamknięcie zmiany bez wypłaty – zamknięcie zmiany odbywa się z domyślnie wpisaną kwotą wypłaty równą 0,00
- Zamknięcie dnia – umożliwia zamknięcia dnia
- Podgląd stanu kasy – umożliwia podgląd stanu kasy
Stan kasy
- Przekroczenie limitu stanu kasy – umożliwia operatorowi przekroczenie limitu stanu kasy, w przypadku uruchomionej obsługi limitu stanu kasy (minimalnego, maksymalnego, ujemnego stanu kasy)
Szuflada i drukarka
- Ręczne otwarcie szuflady – umożliwia otwarcie szuflady za pomocą kafla [Otwórz szufladę]