Konta księgi głównej

Plan kont w Comarch Financials Enterprise ma strukturę płaską. Konta księgowe są definiowane w ramach organizacji i każda organizacja ma własny plan kont. Konta nie są zależne od okresu obrachunkowego. Aplikacja Konta księgi głównej odpowiada za konta księgowe w Comarch Financials Enterprise. Aplikacja jest dostępna w module Księgowość finansowa. W aplikacji dostępne są standardowe przyciski.

Widok Comarch Financials Enterprise Polska w aplikacji Konta księgi głównej

Dodawanie kont księgowych

Konta księgowe można dodać ręcznie lub zaimportować za pomocą aplikacji Import danych. W celu ręcznego dodania konta księgowego należy wybrać przycisk [Dodaj], a następnie odpowiednio uzupełnić dostępne pola.

Główna sekcja

  • Konto księgi głównej – należy podać numer konta, obowiązuje limit 15 znaków.
  • Oznaczenie – należy podać tekst opisujący konto. Mimo dowolności w nadawaniu opisów zaleca się, aby każde konto posiadało niepowtarzalny i łatwy do zapamiętania opis. Istnieje możliwość wprowadzenia opisu w kilku językach.

Zakładka Ogólne

Na zakładce Ogólne dostępne są dolne zakładki:

  • Ogólne
  • Naliczanie odsetek
  • Obciążenie podatkiem
  • Bilans płatności
Dolne zakładki na zakładce Ogólne

Dolna zakładka Ogólne

Na dolnej zakładce Ogólne dostępne są pola:

  • Typ konta – należy wybrać odpowiednią kategorię, do której zaklasyfikowane ma być tworzone konto. W zależności od wskazanego typu konto może zostać użyte w określonych aplikacjach, np. w aplikacji Kod podatkowy można użyć wyłącznie konta o typie Podatek. Klasyfikacja ze względu na typ konta pełni funkcję kontrolną procesu księgowania.
  • Klasyfikacja kont księgi głównej – w polu można określić klasyfikację, która będzie wykorzystywana m.in. przy tworzeniu zestawień księgowych oraz jako kryteria wyboru i filtrowania w raportach. Kryteria klasyfikacji mogą być dowolnie definiowane w aplikacji Klasyfikacje – przykładowo, mogą być to terminy związane z planem kont (aktywa, zapasy).
  • Tworzenie przeniesienia salda – należy określić, czy dla konta może być wykonywane przenoszenie salda. Możliwy jest wybór opcji:
    • Nieaktywne – salda nie będą mogły być przenoszone. Opcja obowiązkowa w przypadku kont o typie konta wskazującym na konto wynikowe.
    • Automatyczne – salda będą mogły być przenoszone automatycznie.
    • Manualne – salda będą mogły być przenoszone ręcznie
  • Zarządzanie rozrachunkiem – decyduje o możliwości generowania rozrachunku podczas księgowania operacji na koncie. Zarządzanie rozrachunkiem jest dopuszczalne wyłącznie dla następujących typów kont: Domyślny, Konto finansowe, Konto obiegu pieniądza, Koszt lub Możliwy jest wybór opcji:
    • Nieaktywne – rozrachunek nie jest generowany
    • Ogólne prowadzenie rozrachunku – rozrachunek jest generowany niezależnie od strony księgowania
    • Z reguły rozrachunek Wn – rozrachunek jest generowany przy księgowaniach po stronie Wn
    • Z reguły rozrachunek Ma – rozrachunek jest generowany przy księgowaniach po stronie Ma
    • Aktualizacja rozrachunku bez kontroli
  • Monitorowanie podatku – można określić, czy na koncie może być księgowany podatek oraz warunki, jakie księgowany podatek musi spełnić.
  • Kod podatkowy – jeżeli w polu Monitorowanie podatku wybrano opcję Kod podatkowy wskazany na koncie, w polu tym należy określić kod podatkowy, który będzie wymagany podczas księgowania na dane konto.
  • Ograniczenie księgowania – można określić, czy księgowania na koncie mają zostać ograniczone lub zupełnie zablokowane. Możliwy jest wybór opcji:
    • Nieaktywne – brak ograniczenia
    • Blokada księgowań pojedynczych – konto nie będzie mogło być użyte podczas ręcznego dodawania zapisów w aplikacji Księgowania w księdze głównej
    • Blokada księgowań zbiorczych – konto nie będzie mogło być użyte do księgowania dokumentów handlowych za pomocą aplikacji w tle
    • Blokada ogólna – zostanie zablokowana możliwość księgowania na koncie
  • Wymagany opis księgowania – parametr określa, czy opis księgowania będzie wymagany dla księgowań na tym koncie.
  • Dzień wymagalności – jeżeli konto jest rozrachunkowe, w polu tym można wprowadzić domyślnie przyjmowaną liczbę dni stanowiącą termin płatności dla rozrachunków na tym koncie księgowym.
  • Rodzaj konta dla JPK – parametr wymagany dla kont w polskich organizacjach. Wybrana wartość zostanie przeniesiona do pliku JPK_KR.
    • Bilansowe
    • Wynikowe
    • Rozliczeniowe
  • Pozabilansowe – parametr określa, czy konto jest pozabilansowe.
  • Zarządzanie obligiem – parametr określa, czy konto może służyć do zarządzania środkami płatniczymi. Parametr może być aktywowany wyłącznie dla typów kont: Środki pieniężne w drodze i Domyślny.

Sekcja Waluta

  • Waluta – jeżeli nie wskazano waluty, to na koncie będzie można prowadzić księgowania w każdej walucie, jednakże księgowania w walucie obcej będą także przeliczane na walutę systemową. Jeżeli w polu zostanie określona waluta, na koncie będzie można prowadzić księgowania wyłącznie w podanej walucie. Zmiana waluty możliwa jest do momentu wprowadzenia na konto zapisów księgowych.
  • Automatyczne przeszacowanie – parametr określa, czy konto ma być uwzględniane przy przeszacowaniu walut.
  • Uwzględniaj w ponownej wycenie walut równoległych – parametr określa, czy konto ma być uwzględniane przy przeszacowaniu walut równoległych.

Sekcja Środki trwałe

  • Przekazanie do środków trwałych – parametr określa, czy księgowania na koncie będą automatycznie przekazywane do księgowości środków trwałych.
  • Typ księgowania środków trwałych – jeżeli aktywowano parametr Przekazanie do księgowości środków trwałych, w tym polu można zdefiniować sposób księgowania środków trwałych. Możliwy jest wybór opcji:
    • Koszty nabycia
    • Koszty naprawy
    • Przychody ze sprzedaży

Sekcja Kontrole uzależnione od czasu

  • Księgowanie możliwe od – w tym polu można zdefiniować początek okresu, w którym możliwe jest tworzenie zapisów księgowych na danym koncie.
  • Księgowanie możliwe do – w tym polu można zdefiniować koniec okresu, w którym możliwe jest tworzenie zapisów księgowych na danym koncie.

Sekcja Klasyfikacje

W sekcji Klasyfikacje dostępne są pola, w których do konta można przypisać klasyfikacje zdefiniowane w aplikacji Klasyfikacje. Klasyfikacje służą grupowaniu elementów, mogą być wykorzystywane m.in. przy tworzeniu zestawień księgowych oraz jako kryteria wyboru i sortowania w raportach.

Sekcja Klasyfikacje

Sekcja Kontrola zastosowania

  • Stosowane w środkach trwałych – parametr określa, czy konto może być stosowane do księgowania środków trwałych
  • Stosowane w ERP – parametr określa, czy konto ma zostać utworzone w aplikacji Konta i stosowane w ERP
  • Konto – numer i opis konta utworzonego w ERP

Dolna zakładka Naliczanie odsetek

Dolna zakładka Naliczanie odsetek umożliwia określenie parametrów związanych z windykacją.

  • Profil odsetek – kod istniejącego profilu odsetek. Profil odsetek zawiera informacje na temat obliczania odsetek za zwłokę i odsetek od salda. Określenie profilu odsetek nie jest konieczne, jeżeli dla tego konta księgowego ma być stosowany domyślny profil odsetek.
  • Naliczanie odsetek dopuszczalne – parametr określa, czy konto będzie uwzględnione przy naliczaniu odsetek
  • Ostatnia data faktury za odsetki za zwłokę – wyświetla datę ostatniego naliczenia odsetek za zwłokę dla tego konta
  • Ostatni numer faktury za odsetki za zwłokę – wyświetla numer ostatniej faktury za odsetki za zwłokę dla tego konta
  • Ostatnie oprocentowanie salda od okresu – wyświetla okres, od którego zostały naliczone ostatnie odsetki od salda tego konta
  • Ostatnie oprocentowanie salda do okresu – wyświetla okres, do którego zostały naliczone ostatnie odsetki od salda tego konta
  • Ostatni numer oprocentowania salda – wyświetla domyślny numer naliczenia odsetek wykorzystany do ostatniego naliczenia odsetek salda dla tego konta
Dolna zakładka Naliczanie odsetek

Dolna zakładka Obciążenie podatkiem

Na dolnej zakładce Obciążenie podatkiem możliwe jest określenie parametrów dla konta o typie Podatek.

  • Jest kontem obciążeń podatkowych – parametr określa, czy konto jest traktowane jako konto obciążeń podatkowych. Parametr ten można aktywować wyłącznie dla kont typu Domyślny, Koszt lub Przychód.
  • Obciążenie podatkiem wymagalne dnia – należy podać dzień wymagalności podatku. Pole jest dostępne po aktywowaniu parametru Jest kontem obciążeń podatkowych.
  • Według liczby miesięcy – należy podać liczbę miesięcy, po upływie których podatek staje się wymagalny.
    Przykładowo: 0 – podatek wymagalny w tym samym miesiącu, 1 – podatek wymagalny w następnym miesiącu, 2 – podatek wymagalny po dwóch miesiącach. Pole jest dostępne po aktywowaniu parametru Jest kontem obciążeń podatkowych.
  • Konto obciążenia podatkiem – należy podać numer rachunku bankowego na który ma następować płatność.
Dolna zakładka Obciążenie podatkiem

Dolna zakładka Bilans płatności

Parametry na dolnej zakładce Bilans płatności mają zastosowanie na rynku niemieckim.

  • Wymagany kod usługi – należy określić, czy dla księgowań z użyciem tego konta wymagany jest kod usługi. Możliwy jest wybór opcji:
    • Tak
    • W zależności od wyboru
    • Nie
  • Kod usługi – należy podać kod usługi, który powinien być używany jako domyślny dla księgowań z użyciem tego konta
  • Kraj handlujący – należy podać kraj handlujący, który powinien być używany jako domyślny dla księgowań z użyciem tego konta
  • Kierunek handlu – należy podać kierunek handlu, który powinien być przypisany dla księgowań z użyciem tego konta
Dolna zakładka Bilans płatności

Zakładka Przyporządkowanie rodzaju kosztów

Zakładka Przyporządkowanie rodzaju kosztów może być wykorzystywana do celów związanych z kontrolingiem. Po wybraniu przycisku [Dodaj], istnieje możliwość przyporządkowania rodzaju kosztów:

  • Klasa kosztów – można określić klasę kosztów.
  • Rodzaj kosztów – należy określić rodzaj kosztów dla konta księgowego, jeżeli do celów analizy konieczny jest inny rodzaj kosztów niż przypisywany do konta automatycznie.
  • Domyślny – parametr określa, czy dany rodzaj kosztu jest przyjęty jako domyślny dla księgowań z użyciem tego konta. Istnieje możliwość zdefiniowania tylko jednego rodzaju kosztu jako domyślny.

Zakładka Teksty

Na zakładce Teksty można wprowadzić dodatkowe notatki o charakterze informacyjnym dla kont księgowych. Po wybraniu przycisku [Dodaj] dostępne są kolumny dotyczące nowego tekstu:

  • Numer – należy podać numer, pod którym tekst powinien zostać zapisany
  • Grupa tekstów – należy przypisać tworzony tekst do odpowiedniej grupy
  • Automatyczne wyświetlenie – należy określić, czy tekst powinien być automatycznie wyświetlany podczas wywoływania rekordu
    • Nie wyświetlaj
    • Zawsze wyświetlaj
  • Typ wiadomości – należy określić typ tworzonego tekstu
    • Informacja
    • Ostrzeżenie
  • Tekst – pole pozwala na dodanie odpowiedniego tekstu

Zakładka Inne pola

Zakładka Inne pola służy do zdefiniowania pól dodawanych w razie konieczności wprowadzenia dodatkowych informacji. Wprowadzone wartości dotyczą aktualnie wyświetlanego konta.

Okno dodania nowego pola

Czy ten artykuł był pomocny?