Opis zagadnienia
Niniejszy dokument zawiera informacje dotyczące widoku Dostawcy w aplikacji Artykuły. Umożliwia on określenie danych zakupowych związanych z dostawcą. Szczegółowe informacje na temat aplikacji Artykuły znajdują się w dokumencie Artykuły.
Sposoby postępowania dotyczące obsługi widoku Dostawcy, np. tworzenie i edycja danych artykułu istotnych dla dostawcy, znajdują się w dokumencie Instrukcja Artykuł widok Dostawcy.
Definicje
- Alias artykułu – artykuł wirtualny, używany w celu sprzedaży tego samego artykułu
w różnych cenach lub z różnymi opisami. Taki artykuł nie jest produkowany, magazynowany ani zamawiany . - Artykuł alternatywny – artykuł, który może zostać wykorzystany w systemie jako alternatywa, jeżeli dany artykuł nie jest dostępny (posiada takie same lub podobne atrybuty). Do każdego artykułu możliwe jest przypisanie kilku alternatywnych artykułów.
- Szarże produkcyjne – identyfikatory artykułu. Do partii zawsze przypisywana jest data ważności. Zarządzanie logistyką magazynową odbywa się na poziomie artykułu i szarży.
- Numer EAN – unikalny numer identyfikacyjny artykułu
- Artykuł referencyjny – artykuł powiązany bezpośrednio z wariantami artykułu, nie podlega jednak procesowi kupna/sprzedaży. Artykuł referencyjny służy jako nośnik informacji dla powiązanych z nim wariantami artykułu oraz jako szablon.
- Numer seryjny – identyfikator artykułu. Każda jednostka artykułu otrzymuje numer seryjny, który ją identyfikuje w całym systemie. W przeciwieństwie do partii, numer seryjny dotyczy dokładnie jednej jednostki podstawowej artykułu.
- Środek załadunku – służy do określenia środków składowania oraz opakowania
w magazynowaniu, transporcie i wysyłce. - Artykuł zastępczy – jest artykułem, który zastępuje inny artykuł o statusie Zastąpiony. Jest używany, jeśli artykuł nie jest już uwzględniony w logistyce magazynowej, ponieważ nie można go już zakupić ani wyprodukować.
- Wariant artykułu – związany jest z rozszerzeniem identyfikatora artykułu referencyjnego lub też może być rejestrowany jako wariant artykułu z numerem odmiennym od artykułu referencyjnego
Aplikacja Artykuły widok Dostawcy
Nagłówek aplikacji
W nagłówku aplikacji istnieje możliwość wyświetlenia ustawień dla danego artykułu w widoku Dostawcy . Nagłówek aplikacji jest wspólny dla wszystkich widoków w aplikacji Artykuły, w widoku Dostawcy dodatkowo wyświetlane jest pole Dostawca (pole wymagane).
Szczegółowe informacje na temat nagłówka aplikacji Artykuły znajdują się w dokumencie Artykuły.
Obszar roboczy
Widok Dostawcy składa się z następujących zakładek:
- Ogólne
- Załączniki/Teksty
- Inne pola
Zakładka Ogólne
- Służy do wyświetlania danych podstawowych oraz określenia statusu artykułu.
Pola dostępne na tej zakładce:- EAN – umożliwia wskazanie unikalnego numeru identyfikacyjnego artykułu
- Artykuł alternatywny – umożliwia wskazanie artykułu, który może zostać wykorzystany w systemie jako alternatywa, jeżeli dany artykuł nie jest dostępny
- Stosuj w zamówieniach (parametr) – określa, czy artykuł jest stosowany w zamówieniach
- Zablokowany do – jeżeli status artykułu został określony jako Zablokowany, pole umożliwia wskazanie daty, do której artykuł będzie zablokowany w systemie
- Typ specyfikacji – określa typ specyfikacji dla artykułu
- Alias artykułu – umożliwia wskazanie artykułu wirtualnego, używanego w celu sprzedaży tego samego artykułu w różnych cenach lub z różnymi opisami
Sekcja Dane dostawy
Umożliwia wprowadzenie oraz edycję danych dla dostawy artykułu.
- Numer artykułu u dostawcy – określa numer artykułu dla dostawcy. Wprowadzony w tym polu numer artykułu służy do zdefiniowania artykułu dla zamówienia zakupu lub artykułu na fakturze dostawcy, jeżeli zostały wprowadzone odpowiednie ustawienia w Konfiguracji.
- Nazwa artykułu u dostawcy – umożliwia wprowadzenie dodatkowego opisu, który może zostać przedstawiony na wydrukach dokumentów zakupu
- Magazyn domyślny – umożliwia określenie domyślnego magazynu
- Klasyfikacja ABC – umożliwia określenie priorytetu z punktu widzenia zakupu. Możliwy jest wybór priorytetu:
- A – najwyższy priorytet
- B – średni priorytet
- C – najniższy priorytet
- Zakres tolerancji realizacji – służy do określenia ilości dla artykułu w zamówieniu zakupu
- EAN (European Article Numbering) – unikalny numer identyfikacyjny artykułu
- Czas odnowienia zapasów – czas dla odnowienia zapasów określony w dniach kalendarzowych jest uwzględniany dla propozycji zakupu
- Wielkość lotu zakupu – ilość artykułu, której wielokrotność wprowadzona jest w tym polu może być zamówiona u danego dostawcy. Służy do określenia ilości, która ma zostać zakupiona w aplikacjach Obliczanie propozycji zakupu i Planowanie zapotrzebowania materiałowego.
Sekcja Dane rozliczeniowe
Umożliwia określenie oraz edycję danych rozliczeniowych dla artykułu.
- Centrum kosztów – centrum kosztowe domyślnie używane w ofertach zakupowych i zamówieniach zakupu
- Jednostka kosztowa – jednostka kosztowa domyślnie używana w ofertach zakupowych i zamówieniach zakupu
- Wymiar ceny – określa jednostkę ilości, do której obowiązuje cena. Wymiar jest wyrażony w potęgach dziesiętnych i może wynosić: 1,
10, 100 do 100 000 jednostek.
- Klasyfikacja cen – określa warunki cenowe dla artykułu.
Artykuł jest uwzględniony w tej klasyfikacji cenowej poprzez przypisanie do ceny.
Pole jest obowiązkowe, jeżeli został zaznaczony parametr Nie stosuj rabatów wszystkich pozycji.
Więcej informacji znajduje się w dokumencie: Wprowadzenie: Ceny zakupu i ustalanie ceny zakupu.
- Koszty zakupu (w %) – kwota kosztów zakupów wyrażona w %. Koszty zakupu są kosztami zmiennymi, które powstają w wyniku zakupu określonej ilości towaru i są powiązane z całkowitą ilością pozycji artykułów w zamówieniu.
- Koszty zakupu – kwota kosztów zakupów w walucie domyślnej zdefiniowanej w Konfiguracji.
WskazówkaJeżeli zostaną wprowadzone dane w polach Koszty zakupu (w %) i Koszty zakupu, są one używane dla każdego artykułu na zamówieniu. Obie informacje są zawarte w zamówieniu zakupu w celu kalkulacji kosztu i wartości kosztu. - Nie należy stosować rabatów od wartości zamówienia (parametr)
- Nie stosuj rabatów od wielkości opakować (parametr)
- Nie stosuj rabatów wszystkich pozycji (parametr)
- Nie stosuj rabatu nagłówka i pozycji (parametr)
- Nie stosuj metody not uznaniowych dla dostawcy (parametr)
- Klasyfikacja premii – klasyfikacja premii, która pozwala na przypisanie artykułów do grupy premii. Klasyfikacja ta może być użyta w aplikacji Umowy premiowe zakupu w celu uwzględnienia lub wykluczenia danych artykułów w naliczaniu premii.
- Minimalna ilość zamówienia – należy wskazać minimalną ilość dla zamówienia. System wyświetla ostrzeżenie, jeżeli ilość jest mniejsza niż minimalna ilość dla zamówienia podczas tworzenia zamówienia zakupu.
- Minimalna wartość zamówienia – należy wskazać minimalną wartość dla zamówienia. System wyświetla ostrzeżenie, jeżeli wartość jest mniejsza niż minimalna wartość dla zamówienia podczas tworzenia zamówienia zakupu.
Zakładka Załączniki/Teksty
Na tej zakładce można dodawać załączniki oraz tworzyć dodatkowe opisy dla Artykułu istotne dla widoku Dostawcy. Są one używane przy wydruku dokumentów związanych z danymi dostawcy dla artykułu.
Zakładka Inne pola
Zakładka Inne pola pozwala na wprowadzenie dodatkowych pól, na przykład, gdy wymagane jest określenie pól zdefiniowanych przez użytkownika, w celu uzupełnienia informacji. Pola zdefiniowane przez użytkownika są powiązane z obiektem i muszą być zdefiniowane niezależnie od siebie we wszystkich widokach.
Automatyczna akceptacja danych w środowisku wielofirmowym
Dane artykułu istotne dla dostawcy mogą zostać wykorzystane zamiast danych zakupowych. Jeżeli nie zostały utworzone dane dostawcy dla artykułu i wybranej organizacji, wykorzystywane są dane zdefiniowane w organizacji nadrzędnej.
Na wyższych poziomach hierarchii zakupowej, w oparciu o wstępnie wybraną organizację, wyszukiwanie danych w systemie jest przeprowadzane do momentu spełnienia następujących warunków:
- Znaleziono dane artykułu dotyczące dostawcy bez znacznika usuwania
- Dane dla poziomu mandanta zostały przeszukane w hierarchii zakupów i nie odnaleziono poprawnych pozycji artykułów dotyczących dostawcy
- Ta sama organizacja odpowiedzialna za edycję w wybranej organizacji nie może być określona w aplikacji Organizacje dla wszystkich istotnych/odpowiednich jednostek biznesowych dla weryfikowanej organizacji nadrzędnej.
Jednostki biznesowe istotne dla tego testu to:
- Klasyfikacja artykułu zakupu od 1 do 5
- Klasyfikacja cen zakupu artykułu
Konfiguracja
Dokument Artykuły zawiera informacje o ustawieniach w Konfiguracji dla odpowiednich widoków w aplikacji Artykuły.
Jednostki biznesowe
Następujące jednostki biznesowe są istotne dla aplikacji Artykuły widok Dostawcy w celu:
- Przypisywania uprawnień
- Dostarczania definicji aktywności
- Importowania lub eksportowania danych
Artykuł zakupu:
com.cisag.app.purchasing.obj.PurchaseItem
Jednostki biznesowe należą do grupy:
com.cisag.app.purchasing.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia można nadawać za pomocą ról uprawnień, a także poprzez przyporządkowanie do organizacji. Szczegółowe informacje znajdują się w dokumencie Uprawnienia.
Przypisania organizacji
Aby użytkownik mógł korzystać z aplikacji Artykuły w widoku Dostawcy, użytkownik musi być przypisany do organizacji, która jest przyporządkowana do co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Zakup