Każdy zasób wykorzystywany w procesie produkcyjnym musi zostać wcześniej zdefiniowany. Decyzja o szczegółowości poziomu zarządzania zasobami i ich planowania zależy od zapotrzebowania na poszczególne informacje w procesie produkcyjnym. Aplikacja Lista zasobów jest wykorzystywana przy budowaniu struktury procesu produkcyjnego, zdefiniowanego w aplikacji Operacje.
Każdy zdefiniowany zasób lub grupę zasobów możemy połączyć w listę zasobów. Funkcja jest stosowana do grupowania zasobów potrzebnych do określonego zadania produkcyjnego. Lista zasobów jest wykorzystywana w aplikacji Operacje. Zakres użycia aplikacji jest zależny od wymaganego poziomu zdefiniowanego procesu w firmie.
Poniższy diagram ilustruje, w jaki sposób zasoby mogą być organizowane i wykorzystywane w ramach operacji produkcyjnej (np. toczenia).

Na diagramie przedstawiono trzy możliwe sposoby powiązania zasobów z operacją:
- Grupa zasobów – obejmuje kilka podobnych maszyn (Tokarka 1, Tokarka 2, Tokarka 3)
- Lista zasobów – zestaw różnych elementów potrzebnych do realizacji operacji (Tokarka 1, Tuleja zaciskowa, Energia)
- Pojedynczy zasób – wskazuje jeden konkretny element np. Tokarka 1
Aplikacja Lista zasobów składa się z:
- Nagłówka – zawiera przyciski akcji i pola definiujące ustawienia listy zasobów
- Obszaru roboczego – który jest podzielony na:
- Tabelę – zawierającą przypisane do listy zasoby oraz grupy zasobów
- Edytor pozycji – umożliwiający dodanie lub zmianę zaznaczonej pozycji w tabeli4

Nagłówek

Przyciski dostępne w nagłówku aplikacji:
- [Dodaj] – umożliwia dodanie nowej listy zasobów
- [Dodaj] -> [Duplikuj] – umożliwia zduplikowanie istniejącej listy zasobów. Przycisk uaktywnia się po otwarciu utworzonej i zapisanej wcześniej listy zasobów.
- [Zapisz] – weryfikuje wprowadzone parametry pod kątem poprawności danych (tak jak przycisk [Weryfikuj]) i, jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, zapisuje zmiany w dokumencie. W przypadku, gdy dane są niepoprawne, pola zostają oznaczone czerwonymi znacznikami, a lista zasobów nie zostaje zapisana.
- [Wstaw znacznik usuwania] – umożliwia usunięcie listy zasobów poprzez wstawienie do niej znacznika usuwania. Lista zasobów nie będzie możliwa do usunięcia w przypadku, gdy jest już używana w procesie produkcyjnym.
- [Usuń znacznik usuwania] – przycisk umożliwia wstawienie znacznika usuwania do listy zasobów
- [Weryfikuj] – pozwala sprawdzić poprawność nowych i edytowanych danych wprowadzanych do listy zasobów. Weryfikuje, czy wszystkie pola obowiązkowe zostały uzupełnione. W przypadku, gdy brakuje danych lub wprowadzone dane są niepoprawne, odpowiednie pole zostanie zaznaczone czerwonym znacznikiem.
- [Aktualizuj] – odświeża widok aplikacji
- [Weryfikuj wszystkie pozycje] – pozwala sprawdzić poprawność wszystkich pozycji listy zasobów
- [Wybierz akcję] -> [Zwolnij] – pozwala zwolnić listę zasobów
- [Wybierz akcję] -> [Zablokuj] – pozwala zablokować listę zasobów i uniemożliwić jej użycie w strukturach produkcyjnych
Pola w nagłówku aplikacji:
- Lista zasobów – nazwa / numer identyfikacyjny listy zasobów
- Oznaczenie – dodatkowy opis listy zasobów
Zakładka Ogólne

- Ilość referencyjna – współczynnik odniesienia listy zasobów, posiada stałą wartość równą 1. Jednostką ilości jest jednostka pierwszego zasobu lub grupy zasobów, znajdujących się na liście zasobów. Jednostka musi być zgodna z przyjętą jednostką zasobu i grupy zasobów przy tworzeniu ich w aplikacji Zasoby oraz Grupy zasobów.
- Jednostka produkcji – jednostka w której pracuje dana lista zasobów.Musi być to jednostka o typie Czas (minuty, sekundy, godziny).
- Organizacja logistyczna – organizacja, w ramach której wykonywane są procesy produkcyjne. Organizacja wybrana na pasku narzędzi jest używana w tym polu jako wartość domyślna.
- Status – w zależności od zdefiniowanej akcji lista zasobów może być zwolniona lub zablokowana. Status listy zasobów wpływa na możliwość jej użycia. Dostępne są statusy:
- Udostępnione– lista zasobów jest możliwa do wykorzystania w procesach produkcyjnych
- Zablokowane– lista zasobów nie jest możliwa do dalszego wykorzystywania
Zakładka Klasyfikacje
Umożliwia przypisanie listy zasobów do klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja musi być wcześniej utworzona w aplikacji Klasyfikacje -> Klasyfikacja technologii produkcji.

Możliwe jest przypisanie zasobu do następujących klasyfikacji:
- Klasyfikacja 1-5 – zdefiniowana klasyfikacja technologii produkcji 1-5
Zakładka Teksty
Umożliwia dodanie tekstu/notatki do listy zasobów. Więcej informacji na temat zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.

Zakładka Parametry

Zakładka pozwala ustawić dodatkowe parametry listy zasobów. Parametrami mogą być m.in. opis funkcji listy zasobów lub zastosowanie. Zdefiniować można również parametry, które wykorzystywane będą w aplikacjach Operacje i Marszruty. Warunkiem użyteczności tych parametrów jest odpowiednie zbudowanie formuł i warunków, które pozwolą na ich poprawne zastosowanie.
Na zakładce Parametry dostępne są następujące przyciski:
- [Właściwości] – pozwala edytować zdefiniowane pole
- [Dodaj] – umożliwia dodanie nowego parametru
- [Usuń] – usuwa wybrane parametry
- [Organizuj] – funkcja dostosowania widoku parametrów w kolumnach
Liczba definiowanych parametrów dla listy zasobów jest dowolna.
Zakładka Filtry pozycji
Umożliwia filtrowanie pozycji w tabeli obszaru roboczego.

- Termin obowiązywania – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według daty obowiązywania danego zasobu. Wartość domyślna to aktualna data (Dzisiaj).
- Klasyfikacja pozycji – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według klasyfikacji zasobu
- Numer modyfikacji – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według numeru modyfikacji zasobu
Obszar roboczy
Zasoby są przypisywane do listy zasobów w obszarze roboczym. Pierwszy zasób przypisany do listy (o najniższym numerze pozycji) jest określany jako zasób podstawowy.
Pozycje zasobów (zasoby, grupy zasobów) mogą być edytowane w edytorze pozycji.
Tabela

Tabela zawiera następujące przyciski:
- [Edycja] – przenosi pozycję do edytora pozycji, gdzie możliwa jest zmiana jej danych
- [Wstaw/usuń znacznik usuwania] – przycisk umożliwia wstawienie znacznika usuwania dla wybranych pozycji. Pozycja z tabeli zostanie usunięta po zapisaniu zmian.
- [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia dodanie lub edycję formuł zdefiniowanych dla zasobu
- [Zmień numerację pozycji] – umożliwia zmianę sposobu numeracji pozycji w tabeli
W tabeli znajdują się pozycje zawierające zebrane dane wejściowe. System rozpoznaje jaki typ obiektu został wprowadzony do tabeli obszaru roboczego – przypisuje mu odpowiednią ikonę w pierwszej kolumnie. Kolumny oraz pola znajdujące się w tabeli to:
- Typ ikony w nagłówku kolumny
- Typ ikony dla wprowadzanych zasobów
- Typ ikony dla wprowadzanych grup zasobów
- Pozycja oznaczona znacznikiem usuwania
- Pozycja w edycji/nie zapisana
- Typ ikony dla wprowadzanych zasobów
- Pozycja – w tym polu wyświetlane są numery pozycji .Nie można ich edytować bezpośrednio w tabeli.
- Wskazówka tekstowa – ikona informująca o tym, że dla danej pozycji istnieje notatka
- Zasoby – kolumna zawiera dodane do listy zasoby/grupy zasobów
- Klasyfikacja – klasyfikacja pozycji planu produkcji
- Ilość – określa ilość zasobu lub grupy zasobów przypisaną do pozycji. Wymagana jest wartość co najmniej 1.Centrum kosztów – miejsce powstawania kosztów przypisane do zasobu na podstawie zdefiniowanego typu usługi serwisowej
- Numer modyfikacji – numer określający wprowadzone modyfikacje dla pozycji. Numer modyfikacji definiowany jest w aplikacji Numery modyfikacji
- Liczba zasobów – określa, ile zasobów można wykorzystać równolegle (równocześnie) podczas produkcji
- Obowiązuje od /Obowiązuje do – pola umożliwiają określenie zakresu czasowego obowiązywania pozycji
Edytor pozycji
Obszar Edytor pozycji umożliwia edycję zaznaczonej pozycji w tabeli lub dodanie nowej.

W edytorze pozycji na pasku narzędzi dostępne są następujące pola i przyciski akcji:
- Pozycja – wyświetla aktualnie edytowany numer pozycji z tabeli lub pokazuje, który numer pozycji jest wprowadzany do obszaru roboczego podczas dodawaniu nowego zasobu
- [Nowa pozycja aktualnego typu] – umożliwia dodanie nowego zasobu lub grupy zasobów do listy zgodnie z aktualnie wybranym typem
- [Nowa wersja] – pozwala na utworzenie nowej wersji danego zasobu z tabeli. Przycisk uaktywnia się po przeniesieniu pozycji z tabeli do edytora.
- [Duplikacja] – pozwala zduplikować wybraną pozycję [Wstaw/usuń znacznik usuwania] – umożliwia usunięcie danego zasobu z tabeli. Pozycja zostanie usunięta z tabeli po zapisaniu zmian.
- [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia edycję zdefiniowanych formuł i warunków wykorzystania zasobu [Weryfikuj] – sprawdza, czy wszystkie dane w edytorze są kompletne i nie zawierają błędów [Zastosuj aktualną pozycję] – przenosi dane z edytora do tabeli pozycji. Jeśli przycisk [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] jest aktywny, dodatkowo weryfikuje wprowadzone dane.
- [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] – wybór przycisku powoduje weryfikację danych wprowadzonych w edytorze w momencie przenoszenia ich do pozycji przyciskiem [Zastosuj aktualną pozycję]. Jeśli przycisk jest odznaczony, dane będą weryfikowane dopiero w momencie użycia przycisków [Zapisz] lub [Weryfikuj], znajdujących się na standardowym pasku przycisków nagłówka.
Zakładka Ogólne
Na zakładce Ogólne znajdują się następujące pola:
- Zasoby – nazwa wprowadzanego do listy zasobu lub grupy zasobów
- Ilość – ilość zasobu przypisana do listy. Pole składa się z dwóch części, w których odpowiednio należy podać ilość i jednostkę. Automatycznie przypisywana jest jednostka zdefiniowana dla danego zasobu w aplikacji Zasoby lub Grupy zasobów.
- Okres obowiązywania– data obowiązywania danej pozycji. Domyślnie data jest ustawiona od 01.01.1000 do 31.12.9999.
- Zastosowanie – umożliwia wybranie, w którym procesie zasób ma być uwzględniany:
- (wszystkie)
- Rachunek kosztów
- Planowanie
- Harmonogramowanie
- Klasyfikacja – nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych jest definiowana w aplikacji Klasyfikacje. W celu przypisania klasyfikacji dla zasobu dodawanego do list zasobów należy dodać Klasyfikację pozycji planu produkcji.
- Numer modyfikacji – numer przypisany w aplikacji Numery modyfikacji. Pozwala na śledzenie zmian w danych pozycjach.
- Liczba zasobów – dla zasobów, których metoda harmonogramowania ustawiona jest jako Specyficzna dla danej zmiany, w tym polu można wprowadzić liczbę zasobów, które mają być wykorzystane w danej operacji
- Typ usługi serwisowej –definiowany w aplikacji Rodzaje usług. Umożliwia przeliczenie jednostek i powiązanie zasobu/grupy zasobów z centrum kosztów.
- Wydruk pozycji – dokument, na którym występować będzie dana pozycja. Do wyboru są następujące dokumenty:
- (wszystkie)
- Dokument produkcyjny
- Karta obiegowa
- Dokument materiałowy
- Dokument roboczy
- Dokument dostawy produkcji obcej
Zakładka Teksty

Umożliwia dodanie opisu/tekstu do danej pozycji. Więcej informacji na temat możliwości zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.
Konfiguracja
Dla aplikacji Listy zasobów istotne są następujące ustawienia w aplikacji Konfiguracja:
- Wyświetlanie centrum kosztów oraz rodzaju usługi następuje tylko wtedy, gdy aktywowana jest funkcja Rachunkowość.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa com.cisag.app.production.obj.ProductionPlan wykorzystywana jest przez aplikację Listy zasobów między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Definiowania działań
- Importu i eksportu danych
Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych com.cisag.app.production.MasterData.
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Listy zasobów nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacji
Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Listy zasobów będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Logistyka magazynowa
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Listy zasobów nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Listy zasobów nie jest udostępniana partnerom biznesowym