Listy zasobów

Zasoby to środki produkcji i osoby biorące udział w procesie produkcyjnym. Zasoby można zorganizować w postaci list zasobów.
Przykład
Pracowników obszaru logistyka można zdefiniować jako jeden zasób lub każdego pracownika możemy zdefiniować jako oddzielne zasoby i powiązać ich w grupę zasobów.

Każdy zasób wykorzystywany w procesie produkcyjnym musi zostać wcześniej zdefiniowany. Decyzja o szczegółowości poziomu zarządzania zasobami i ich planowania zależy od zapotrzebowania na poszczególne informacje w procesie produkcyjnym. Aplikacja Lista zasobów jest wykorzystywana przy budowaniu struktury procesu produkcyjnego, zdefiniowanego w aplikacji Operacje.
Każdy zdefiniowany zasób lub grupę zasobów możemy połączyć w listę zasobów. Funkcja jest stosowana do grupowania zasobów potrzebnych do określonego zadania produkcyjnego. Lista zasobów jest wykorzystywana w aplikacji Operacje. Zakres użycia aplikacji jest zależny od wymaganego poziomu zdefiniowanego procesu w firmie.
Poniższy diagram ilustruje, w jaki sposób zasoby mogą być organizowane i wykorzystywane w ramach operacji produkcyjnej (np. toczenia).
Możliwości powiązania zasobów z operacją

Na diagramie przedstawiono trzy możliwe sposoby powiązania zasobów z operacją:

  • Grupa zasobów – obejmuje kilka podobnych maszyn (Tokarka 1, Tokarka 2, Tokarka 3)
  • Lista zasobów – zestaw różnych elementów potrzebnych do realizacji operacji (Tokarka 1, Tuleja zaciskowa, Energia)
  • Pojedynczy zasób – wskazuje jeden konkretny element np. Tokarka 1

Aplikacja Lista zasobów składa się z:

  • Nagłówka – zawiera przyciski akcji i pola definiujące ustawienia listy zasobów
  • Obszaru roboczego – który jest podzielony na:
    • Tabelę – zawierającą przypisane do listy zasoby oraz grupy zasobów
    • Edytor pozycji – umożliwiający dodanie lub zmianę zaznaczonej pozycji w tabeli4
Aplikacja Listy zasobów

Nagłówek

Nagłówek aplikacji Listy zasobów

Przyciski dostępne w nagłówku aplikacji:

  • [Dodaj] – umożliwia dodanie nowej listy zasobów
  • [Dodaj] -> [Duplikuj] – umożliwia zduplikowanie istniejącej listy zasobów. Przycisk uaktywnia się po otwarciu utworzonej i zapisanej wcześniej listy zasobów.
  • [Zapisz] – weryfikuje wprowadzone parametry pod kątem poprawności danych (tak jak przycisk [Weryfikuj]) i, jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, zapisuje zmiany w dokumencie. W przypadku, gdy dane są niepoprawne, pola zostają oznaczone czerwonymi znacznikami, a lista zasobów nie zostaje zapisana.
  • [Wstaw znacznik usuwania] – umożliwia usunięcie listy zasobów poprzez wstawienie do niej znacznika usuwania. Lista zasobów nie będzie możliwa do usunięcia w przypadku, gdy jest już używana w procesie produkcyjnym.
  • [Usuń znacznik usuwania] – przycisk umożliwia wstawienie znacznika usuwania do listy zasobów
  • [Weryfikuj] – pozwala sprawdzić poprawność nowych i edytowanych danych wprowadzanych do listy zasobów. Weryfikuje, czy wszystkie pola obowiązkowe zostały uzupełnione. W przypadku, gdy brakuje danych lub wprowadzone dane są niepoprawne, odpowiednie pole zostanie zaznaczone czerwonym znacznikiem.
  • [Aktualizuj] – odświeża widok aplikacji
  • [Weryfikuj wszystkie pozycje] – pozwala sprawdzić poprawność wszystkich pozycji listy zasobów
Uwaga
Czas wykonania tej akcji może być długi i zależy od wielkości zbioru danych. Wynik wyświetlania jest uzależniony od zastosowanego filtra pozycji. Domyślnie filtr pozycji obowiązuje dla wartości Dzisiaj. W razie potrzeby można zmienić zakres filtrowania na zakładce Filtr pozycji, aby ograniczyć weryfikowane dane.
  • [Wybierz akcję] -> [Zwolnij] – pozwala zwolnić listę zasobów
  • [Wybierz akcję] -> [Zablokuj] – pozwala zablokować listę zasobów i uniemożliwić jej użycie w strukturach produkcyjnych

Pola w nagłówku aplikacji:

  • Lista zasobów  – nazwa / numer identyfikacyjny listy zasobów
  • Oznaczenie – dodatkowy opis listy zasobów

Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne
  • Ilość referencyjna – współczynnik odniesienia listy zasobów, posiada stałą wartość równą 1. Jednostką ilości jest jednostka pierwszego zasobu lub grupy zasobów, znajdujących się na liście zasobów. Jednostka musi być zgodna z przyjętą jednostką zasobu i grupy zasobów przy tworzeniu ich w aplikacji Zasoby oraz Grupy zasobów.
  • Jednostka produkcji – jednostka w której pracuje dana lista zasobów.Musi być to jednostka o typie Czas (minuty, sekundy, godziny).
  • Organizacja logistyczna – organizacja, w ramach której wykonywane są procesy produkcyjne. Organizacja wybrana na pasku narzędzi jest używana w tym polu jako wartość domyślna.
  • Status – w zależności od zdefiniowanej akcji lista zasobów może być zwolniona lub zablokowana. Status listy zasobów wpływa na możliwość jej użycia. Dostępne są statusy:
    • Udostępnione– lista zasobów jest możliwa do wykorzystania w procesach produkcyjnych
    • Zablokowane– lista zasobów nie jest możliwa do dalszego wykorzystywania

Zakładka Klasyfikacje

Umożliwia przypisanie listy zasobów do klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja musi być wcześniej utworzona w aplikacji Klasyfikacje -> Klasyfikacja technologii produkcji.

Zakładka Klasyfikacje

Możliwe jest przypisanie zasobu do następujących klasyfikacji:

  • Klasyfikacja 1-5 – zdefiniowana klasyfikacja technologii produkcji 1-5

Zakładka Teksty

Umożliwia dodanie tekstu/notatki do listy zasobów. Więcej informacji na temat zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.

Zakładka Teksty

Zakładka Parametry

Zakładka Parametry

Zakładka pozwala ustawić dodatkowe parametry listy zasobów. Parametrami mogą być m.in. opis funkcji listy zasobów lub zastosowanie. Zdefiniować można również parametry, które wykorzystywane będą w aplikacjach Operacje i Marszruty. Warunkiem użyteczności tych parametrów jest odpowiednie zbudowanie formuł i warunków, które pozwolą na ich poprawne zastosowanie.

Na zakładce Parametry dostępne są następujące przyciski:

  • [Właściwości] – pozwala edytować zdefiniowane pole
  • [Dodaj] – umożliwia dodanie nowego parametru
  • [Usuń] – usuwa wybrane parametry
  • [Organizuj] – funkcja dostosowania widoku parametrów w kolumnach

Liczba definiowanych parametrów dla listy zasobów jest dowolna.

Zakładka Filtry pozycji

Umożliwia filtrowanie pozycji w tabeli obszaru roboczego.

Zakładka Filtry pozycji
  • Termin obowiązywania – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według daty obowiązywania danego zasobu. Wartość domyślna to aktualna data (Dzisiaj).
  • Klasyfikacja pozycji – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według klasyfikacji zasobu
  • Numer modyfikacji – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według numeru modyfikacji zasobu

Obszar roboczy

Zasoby są przypisywane do listy zasobów w obszarze roboczym. Pierwszy zasób przypisany do listy (o najniższym numerze pozycji) jest określany jako zasób podstawowy.
Pozycje zasobów (zasoby, grupy zasobów) mogą być edytowane w edytorze pozycji.

Tabela

Tabela obszaru roboczego aplikacji Listy zasobów

Tabela zawiera następujące przyciski:

  • [Edycja] – przenosi pozycję do edytora pozycji, gdzie możliwa jest zmiana jej danych
  • [Wstaw/usuń znacznik usuwania] – przycisk umożliwia wstawienie znacznika usuwania dla wybranych pozycji. Pozycja z tabeli zostanie usunięta po zapisaniu zmian.
  • [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia dodanie lub edycję formuł zdefiniowanych dla zasobu
  • [Zmień numerację pozycji] – umożliwia zmianę sposobu numeracji pozycji w tabeli

W tabeli znajdują się pozycje zawierające zebrane dane wejściowe. System rozpoznaje jaki typ obiektu został wprowadzony do tabeli obszaru roboczego – przypisuje mu odpowiednią ikonę w pierwszej kolumnie. Kolumny oraz pola znajdujące się w tabeli to:

  • Typ ikony w nagłówku kolumny
    • Typ ikony dla wprowadzanych zasobów
    • Typ ikony dla wprowadzanych grup zasobów
    • Pozycja oznaczona znacznikiem usuwania
    • Pozycja w edycji/nie zapisana
  • Pozycja – w tym polu wyświetlane są numery pozycji .Nie można ich edytować bezpośrednio w tabeli.
  • Wskazówka tekstowa – ikona informująca o tym, że dla danej pozycji istnieje notatka
  • Zasoby – kolumna zawiera dodane do listy zasoby/grupy zasobów
  • Klasyfikacja – klasyfikacja pozycji planu produkcji
  • Ilość – określa ilość zasobu lub grupy zasobów przypisaną do pozycji. Wymagana jest wartość co najmniej 1.Centrum kosztów – miejsce powstawania kosztów przypisane do zasobu na podstawie zdefiniowanego typu usługi serwisowej
  • Numer modyfikacji – numer określający wprowadzone modyfikacje dla pozycji. Numer modyfikacji definiowany jest w aplikacji Numery modyfikacji
  • Liczba zasobów – określa, ile zasobów można wykorzystać równolegle (równocześnie) podczas produkcji
  • Obowiązuje od /Obowiązuje do – pola umożliwiają określenie zakresu czasowego obowiązywania pozycji

Edytor pozycji

Obszar Edytor pozycji umożliwia edycję  zaznaczonej pozycji w tabeli lub dodanie nowej.

Edytor pozycji aplikacji Listy zasobów

 

W edytorze pozycji na pasku narzędzi dostępne są następujące pola i przyciski akcji:

  • Pozycja – wyświetla aktualnie edytowany numer pozycji z tabeli lub pokazuje, który numer pozycji jest wprowadzany do obszaru roboczego podczas dodawaniu nowego zasobu
  • [Nowa pozycja aktualnego typu] – umożliwia dodanie nowego zasobu lub grupy zasobów do listy zgodnie z aktualnie wybranym typem
  • [Nowa wersja] – pozwala na utworzenie nowej wersji danego zasobu z tabeli. Przycisk uaktywnia się po przeniesieniu pozycji z tabeli do edytora.
  • [Duplikacja] – pozwala zduplikować wybraną pozycję [Wstaw/usuń znacznik usuwania] – umożliwia usunięcie danego zasobu z tabeli. Pozycja zostanie usunięta z tabeli po zapisaniu zmian.
  • [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia edycję zdefiniowanych formuł i warunków wykorzystania zasobu [Weryfikuj] – sprawdza, czy wszystkie dane w edytorze są kompletne i nie zawierają błędów [Zastosuj aktualną pozycję] – przenosi dane z edytora do tabeli pozycji. Jeśli przycisk [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] jest aktywny, dodatkowo weryfikuje wprowadzone dane.
  • [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] – wybór przycisku powoduje weryfikację danych wprowadzonych w edytorze w momencie przenoszenia ich do pozycji przyciskiem [Zastosuj aktualną pozycję]. Jeśli przycisk jest odznaczony, dane będą weryfikowane dopiero w momencie użycia przycisków [Zapisz] lub [Weryfikuj], znajdujących się na standardowym pasku przycisków nagłówka.
Zakładka Ogólne

Na zakładce Ogólne znajdują się następujące pola:

  • Zasoby – nazwa wprowadzanego do listy zasobu lub grupy zasobów
  • Ilość – ilość zasobu przypisana do listy. Pole składa się z dwóch części, w których odpowiednio należy podać ilość i jednostkę. Automatycznie przypisywana jest jednostka zdefiniowana dla danego zasobu w aplikacji Zasoby lub Grupy zasobów.
  • Okres obowiązywania– data obowiązywania danej pozycji. Domyślnie data jest ustawiona od 01.01.1000 do 31.12.9999.
  • Zastosowanie – umożliwia wybranie, w którym procesie zasób ma być uwzględniany:
    • (wszystkie)
    • Rachunek kosztów
    • Planowanie
    • Harmonogramowanie
  • Klasyfikacja – nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych jest definiowana w aplikacji Klasyfikacje. W celu przypisania klasyfikacji dla zasobu dodawanego do list zasobów należy dodać Klasyfikację pozycji planu produkcji.
  • Numer modyfikacji – numer przypisany w aplikacji Numery modyfikacji. Pozwala na śledzenie zmian w danych pozycjach.
  • Liczba zasobów – dla zasobów, których metoda harmonogramowania ustawiona jest jako Specyficzna dla danej zmiany, w tym polu można wprowadzić liczbę zasobów, które mają być wykorzystane w danej operacji
  • Typ usługi serwisowej –definiowany w aplikacji Rodzaje usług. Umożliwia przeliczenie jednostek i powiązanie zasobu/grupy zasobów z centrum kosztów.
  • Wydruk pozycji – dokument, na którym występować będzie dana pozycja. Do wyboru są następujące dokumenty:
    • (wszystkie)
    • Dokument produkcyjny
    • Karta obiegowa
    • Dokument materiałowy
    • Dokument roboczy
    • Dokument dostawy produkcji obcej
Zakładka Teksty
Widok zakładki Teksty w aplikacji Listy zasobów

Umożliwia dodanie opisu/tekstu do danej pozycji. Więcej informacji na temat możliwości zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.

Konfiguracja

Dla aplikacji Listy zasobów istotne są następujące ustawienia w aplikacji Konfiguracja:

  • Wyświetlanie centrum kosztów oraz rodzaju usługi następuje tylko wtedy, gdy aktywowana jest funkcja Rachunkowość.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa com.cisag.app.production.obj.ProductionPlan wykorzystywana jest przez aplikację Listy zasobów między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych com.cisag.app.production.MasterData.

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Listy zasobów nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Listy zasobów będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Logistyka magazynowa

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Listy zasobów nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Listy zasobów nie jest udostępniana partnerom biznesowym

Czy ten artykuł był pomocny?