Marszruta produkcyjna stanowi jeden z podstawowych elementów produkcji. Marszruta jest grupą operacji, która definiuje:
- które procesy i działania są wymagane w określonej kolejności
- jakie dodatkowe informacje są potrzebne do realizacji produkcji
- jakie formuły, warunki i funkcje zastępcze można z góry zdefiniować
Marszruta zawiera wszystkie etapy pracy niezbędne do wytworzenia produktu. Kolejność operacji w marszrutach i wszystkie powiązane operacje posiadają określony priorytet podczas uruchamiania zleceń produkcyjnych.
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego z tabelą i edytorem pozycji.

Nagłówek
W nagłówku aplikacji Marszruty dostępne są następujące przyciski: TU
- [Dodaj] -> [Dodaj] – umożliwia dodanie nowej marszruty do systemu
- [Dodaj] -> [Duplikuj] – umożliwia zduplikowanie marszruty. Przycisk zostaje aktywowany w momencie otwarcia marszruty.
- [Dodaj] -> [Nowa wersja] – umożliwia utworzenie nowej wersji marszruty. Po wybraniu tej opcji aktywne staje się pole Obowiązuje od. Przycisk jest dostępny po otwarciu istniejącej marszruty.
- [Zapisz] – przycisk zapisuje marszrutę i wszystkie wprowadzone w niej zmiany
- [Wstaw/usuń znacznik usuwania] – umożliwia dodanie lub usunięcie znacznika usuwania z marszruty. Usunięcie marszruty jest możliwe tylko poprzez dodanie znacznika usuwania. Po dodaniu znacznika usuwania należy uruchomić aplikację Reorganizacja danych konfiguracyjnych produkcji w celu dokończenia procesu usuwania marszruty.
- [Weryfikuj] – pozwala sprawdzić poprawność danych wprowadzonej marszruty oraz sprawdzić, czy wszystkie pola obowiązkowe zostały uzupełnione. W przypadku, gdy w danym polu brakuje danych lub wprowadzone dane są niepoprawne, zostanie ono oznaczone czerwonym znacznikiem.
- [Aktualizuj] – pozwala na aktualizację danych
- [Weryfikuj wszystkie pozycje] – po wybraniu tego przycisku system sprawdza poprawność wprowadzonych danych dla wszystkich pozycji wprowadzonych w tabeli marszruty
Przyciski akcji z aktywnym wersjonowaniem:
- [Wybierz akcję] –> [Zatwierdź wersję] – akceptuje marszrutę do dalszego przetwarzania
- [Wybierz akcję] -> [Edytuj wersję] – powoduje zmianę statusu dla wersji operacji na W opracowaniu. Przycisk uaktywnia się w momencie przyjęcia przez marszrutę statusu W weryfikacji. Tylko marszrutę ze statusem W weryfikacji można edytować.
- [Wybierz akcję] -> [Weryfikuj wersję] – powoduje zmianę statusu dla wersji operacji na W weryfikacji
- [Wybierz akcję] -> [Blokuj wersję] – uniemożliwia dalsze użycie marszruty. W momencie, w którym operacja jest używana w aplikacji Technologia, wyświetlają się powiadomienia informujące o tym w zakładce Komunikaty.
- Rozwijane menu kontekstowe widoku – umożliwia wybór widoku aplikacji:
- Marszruta – widok pozwalający zdefiniować nową marszrutę
- Widok struktury – widok umożliwiający podgląd operacji w postaci drzewa ze zdefiniowanymi poziomami oraz powiązanymi składnikami procesu produkcyjnego, który jest definiowany na podstawie danych wprowadzonych w widoku Marszruta. Szczegółowy opis znajduje się w artykule Widok struktury.
W nagłówku aplikacji znajdują się poniższe pola do wypełnienia:
- Marszruta – nazwa marszruty, krótki opis identyfikacyjny
- Oznaczenie – opis marszruty. Możliwe jest zdefiniowanie oznaczenia w różnych językach.
- Obowiązuje od – umożliwia zdefiniowanie daty, od której dana wersja marszruty ma obowiązywać. Pole aktywuje się w momencie utworzenia nowej wersji marszruty przyciskiem [Dodaj] -> [Nowa wersja].
Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne umożliwia zdefiniowanie podstawowych danych dla marszruty. Składa się z następujących pól:
- Ilość referencyjna – służy do określenia ilości artykułów (do wyprodukowania), do której odnoszą się szczegóły przypisanych operacji oraz marszrut
- Organizacja logistyczna – organizacja używana dla danych planu produkcji. Organizacja wybrana na pasku narzędzi podczas tworzenia marszruty jest używana w tym polu jako wartość domyślna.
- Status – określa aktualny etap przetwarzania marszruty. Status zmienia się w zależności od wybranej akcji w menu [Wybierz akcję] i wpływa na możliwość dalszego wykorzystania operacji w procesach produkcyjnych.. Dostępne są statusy:
- W opracowaniu – marszruta jest w trakcie edycji i nie została jeszcze zatwierdzona
- Udostępniony – marszruta została zatwierdzona i jest dostępna do użycia w kolejnych procesach
- Zablokowany – marszruta jest zablokowana. Niemożliwe jest jej użycie.
- Nieaktualny – w momencie utworzenia nowej wersji operacji przy użyciu przycisku [Nowa operacja] -> [Nowa wersja] poprzednia wersja operacji przybiera status nieaktualnej
- W weryfikacji – marszruta wymaga sprawdzenia poprawności danych przed dalszym użyciem
Zakładka Klasyfikacje

Zakładka Klasyfikacje umożliwia przypisanie do marszruty klasyfikacji, która została wcześniej utworzona w aplikacji Klasyfikacje -> Klasyfikacja technologii produkcji. Możliwe jest przypisanie marszruty do następujących klasyfikacji:
- Klasyfikacja 1-5 – zdefiniowania klasyfikacja planów produkcji 1-5
Zakładka Teksty

Umożliwia dodanie opisu/tekstu do operacji. Więcej informacji na temat zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.
Zakładka Filtr pozycji

Umożliwia filtrowanie pozycji w obszarze tabeli. Dostępne są filtry:
- Termin obowiązywania – umożliwia filtrowanie wyświetlanych pozycji według daty ich obowiązywania. Domyślną wartością pola jest bieżąca data.
- Klasyfikacja pozycji – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według przypisanej klasyfikacji
- Numer modyfikacji – umożliwia wyświetlenie tylko tych pozycji, które zostały wprowadzone lub zmodyfikowane w ramach konkretnej zmiany
Obszar roboczy
Obszar roboczy aplikacji Marszruty składa się z tabeli pozycji oraz edytora pozycji.
Tabela
Tabela obszaru roboczego wyświetla operacje i plany pracy (marszruty) wykorzystywane do realizacji danej marszruty.

Tabela zawiera następujące przyciski oraz pola:
- Pozycja – w tym polu wyświetla się zaznaczony numer pozycji w tabeli
- [Edycja] – umożliwia przeniesienie zaznaczonej pozycji w tabeli do edytora
- [Wstaw/usuń znacznik usuwania] – umożliwia usunięcie operacji/marszruty z tabeli. Oznaczona pozycja jest usuwana z tabeli po zapisaniu zmian.
- [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia edycję zdefiniowanych formuł i warunków wykorzystania operacji
- [Zmień numerację pozycji] – umożliwia zmianę sposobu numeracji pozycji w tabeli
- [Eksport do pliku danych] – eksportuje do pliku dane z tabeli. Plik jest eksportowany w formacie XLS.
W tabeli pozycji aplikacji Marszruty dostępne są następujące kolumny:
- Symbol – ikona w nagłówku kolumny, określająca za pomocą symbolu jaki typ danych znajduje się w danej pozycji. Dostępne są następujące symbole:
- Operacja
- Operacja produkcji obcej
- Operacja produkcji obcej wewnętrznej
- Marszruta
- Pozycja do usunięcia
- Pozycja w edycji/niezapisana
- Pozycja – wyświetla numer przypisany do pozycji w tabeli
- Wskazówka tekstowa – wyświetla ikonę w przypadku przypisania tekstu do pozycji. Tekst można dodać w edytorze pozycji w zakładce Teksty
- Operacja/marszruta– wyświetla nazwę operacji, marszruty oraz produkcji obcej (wewnętrznej lub zewnętrznej) wprowadzonych do tabeli
- Klasyfikacja – nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych jest definiowana w aplikacji Klasyfikacje. W celu dodania klasyfikacji dla operacji dodawanej do marszruty należy dodać klasyfikację pozycji planu produkcji.
- Odpad – wyrażony procentowo współczynnik ilości odrzutu generowany przez operację
- Ilość – określa ilość niezbędnych operacji w celu wykonania ilości zdefiniowanej dla marszruty na zakładce Ogólne
- Obowiązuje od – data rozpoczęcia obowiązywania operacji w marszrucie
- Automatyczne raportowanie – automatyczna informacja zwrotna wyświetlana po wykonaniu procesu. Dostępne tylko dla operacji.
- Podstawowe zasoby – wyświetla nazwę podstawowych zasobów, przypisanych do dodanej operacji
- Numer modyfikacji – numery te są używane w zestawieniu materiałowym, marszrutach i elementach pracy lub listach zasobów, aby móc rejestrować wprowadzane zmiany
- Stopień wydajności – wyrażony procentowo współczynnik wydajności operacji uwzględniany przy planowaniu produkcji i rezerwacji operacji
- Obowiązuje do — data zakończenia obowiązywania operacji w marszrucie
Edytor pozycji
Obszar ten umożliwia edycję zaznaczonej pozycji w tabeli lub dodanie nowej. Obszar składa się z zakładek opisanych poniżej.

W edytorze pozycji na pasku przycisków dostępne są poniższe opcje:
- Pole pozycja – wyświetla aktualnie edytowany numer pozycji z tabeli lub pokazuje, który numer pozycji jest wprowadzany do tabeli przy dodawaniu nowej operacji/marszruty
- [Nowa pozycja aktualnego typu] – umożliwia dodanie nowej pozycji do listy wg. aktualnego typu
- [Nowa pozycja operacji] – umożliwia dodanie do marszruty operacji
- [Nowa pozycja produkcji obcej] – umożliwia dodanie do marszruty nowej operacji produkcji obcej
- [Nowa pozycja operacji produkcji obcej wewnętrznej] – umożliwia dodanie do marszruty nowej produkcji obcej wewnętrznej, realizowanej np. w innej filii firmy. Przycisk jest aktywny tylko wtedy gdy w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Produkcja obca włączony jest parametr Aktywuj wewnętrzną produkcję obcą.
- [Nowa pozycja marszruty] – umożliwia dodanie do marszruty pozycji marszruty
- [Nowa wersja] – pozwala na utworzenie nowej wersji danej pozycji z tabeli. Przycisk uaktywnia się po dodaniu operacji do tabeli i jego ponownej edycji przyciskiem [Edytuj].
- [Duplikacja] – pozwala zduplikować wybraną pozycję
- [Wstaw/usuń znacznik usuwania] – umożliwia usunięcie pozycji z tabeli. Pozycja oznaczona do usunięcia jest usuwana po zapisaniu zmian.
- [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia edycję zdefiniowanych formuł i warunków wykorzystania operacji lub marszruty
- [Weryfikuj] – sprawdza, czy wszystkie dane w edytorze są kompletne i nie zawierają błędów
- [Zastosuj aktualną pozycję] – przenosi dane z edytora do tabeli pozycji. Jeśli przycisk [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] jest aktywny, dodatkowo weryfikuje wprowadzone dane.
- [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] – wybór przycisku powoduje weryfikację danych wprowadzonych w edytorze w momencie przenoszenia ich do pozycji przyciskiem [Zastosuj aktualną pozycję]. Jeśli przycisk jest odznaczony, dane będą weryfikowane dopiero w momencie użycia przycisków [Zapisz] lub [Weryfikuj], znajdujących się na standardowym pasku przycisków akcji nagłówka.
Zakładka Ogólne

W przypadku dodawania operacji do marszruty dostępne są następujące pola:
- Operacja – nazwa wprowadzanej operacji zdefiniowanej w aplikacji Operacje
- Ilość – ilość operacji niezbędna do wykonania ilości zadanej na zakładce Ogólne w nagłówku aplikacji. Pole podzielone jest na dwie części, w których odpowiednio należy podać ilość i jednostkę.
- Odpad – wyrażony procentowo współczynnik ilości odrzutu generowany przez operację
- Zastosowanie – umożliwia wybranie, w którym procesie zasób ma być uwzględniany:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe opcje
- Rachunek kosztów
- Planowanie
- Harmonogramowanie
- Stopień wydajności – wyrażony procentowo współczynnik wydajności operacji uwzględniany przy planowaniu produkcji i rezerwacji operacji
- Automatyczne raportowanie – parametr automatycznej informacji zwrotnej po wykonaniu procesu. Pole dostępna jedynie dla operacji.
- Okres obowiązywania– data obowiązywania dodawanej pozycji. Domyślnie data jest ustawiona od 01.01.1000 do 31.12.9999.
- Klasyfikacja – w tym polu można nadać numer klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja definiowana jest w aplikacji Klasyfikacje. W celu dodania klasyfikacji dla operacji dodawanej do marszruty należy dodać Klasyfikację pozycji planu produkcji.
- Numer modyfikacji – numer przypisany w aplikacji Numery modyfikacji. Pozwala na śledzenie zmian w danych pozycjach.
- Wydruk pozycji – określa, na jakich dokumentach dana pozycja będzie widoczna podczas eksportu. Dostępne opcje do wyboru:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe dokumenty
- Dokument produkcyjny
- Karta obiegowa
- Dokument materiałowy
- Dokument roboczy
- Dokument dostawy produkcji obcej
Zakładka Teksty
Umożliwia dodanie tekstu/notatki do pozycji. Więcej informacji na temat zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.
Zakładka Parametry
Pozwala na edycję zdefiniowanych wcześniej parametrów w aplikacji Operacje, w nagłówku, na zakładce Parametry.
Zakładka Zależności
Umożliwia powiązanie ze sobą pozycji przypisanych do marszruty. Zakładka Zależności zawiera poniższe przyciski:
- [Dodaj] – definiowanie nowej zależności pomiędzy pozycjami. Tworzy nowy wiersz w tabeli poniżej.
- [Usuń] – usunięcie zdefiniowanej zależności pomiędzy pozycjami
- Istnieje poprzednia wersja pozycji – parametr, który nie pozwala rozpocząć operacji bez zakończenia operacji poprzedzającej. Nie może zostać zdefiniowany dla pierwszej pozycji.
W tabeli znajdują się następujące kolumny:
- Zależność – umożliwia zdefiniowanie związku pomiędzy pozycjami, opcje do wyboru:
- Rozpoczyna się nie wcześniej niż
- Rozpoczęcie po
- Rozpoczyna się równolegle do
- Kończy się równolegle z
- Koniec nie później niż
- Rozpoczyna się pokrywając z
- Pozycja referencyjna
- Pozycja – pozwala na zdefiniowanie numeru pozycji w tabeli, do której ma się odnosić zależność np. Rozpoczyna się nie wcześniej niż pozycja nr 10.
- Poprzednik – odnosi warunek zawsze do pozycji poprzedniej w tabeli np. Pozycja nr 20 rozpoczyna się nie wcześniej niż poprzednik (pozycja nr 10).
- Pozycja – definiuje numer pozycji, do której ma się odnosić warunek. Pole jest aktywne tylko w przypadku wybrania w polu Pozycja referencyjna, w opcji Pozycja.
- Nakładanie się czasu – określa maksymalny czas nakładania się czasu pomiędzy pozycjami w tabeli
Edytor pozycji – Nowa pozycja operacji produkcji obcej
Podczas dodawania nowej pozycji operacji produkcji obcej, na zakładce Ogólne pojawiają się dodatkowe pola do uzupełnienia. Widok pozostałych zakładek (Teksty, Parametry oraz Zależności) pozostaje bez zmian.

Zakładka Ogólne
- Operacja produkcji obcej – nazwa wprowadzanej produkcji obcej zdefiniowanej w aplikacji Operacje
- Ilość – ilość operacji niezbędna do wykonania ilości zadanej na zakładce Ogólne w nagłówku aplikacji
- Odpad – wyrażony procentowo współczynnik ilości odrzutu generowany przez operację
- Zastosowanie – umożliwia wybranie, w którym procesie operacja ma być uwzględniana:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe opcje
- Rachunek kosztów
- Planowanie
- Harmonogramowanie
- Okres obowiązywania – data obowiązywania dodawanej pozycji. Domyślnie data jest ustawiona od 01.01.1000 do 31.12.9999.
- Dostawa zwrotna po opracowaniu – parametr, który umożliwia zdefiniowanie powrotu towaru do procesu wewnętrznego
- Artykuł produkcji obcej – artykuł utworzony w celu możliwości przyjęcia na stan magazynowy. Artykuł ten Stanowi półprodukt dostarczany przez dostawcę i wykorzystywany w danej operacji produkcyjnej.
- Wielkość partii – wielkość partii wysyłanej do podwykonawcy
- Dostawca – dostawca, będący podwykonawcą operacji produkcji obcej
- Organizacja zakupu – organizacja zakupowa w organizacji źródłowej
- Klasyfikacja – nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych jest definiowana w aplikacji Klasyfikacje. W celu dodania klasyfikacji operacji dodawanej do marszruty należy dodać Klasyfikację pozycji planu produkcji.
- Numer modyfikacji – numer przypisany w aplikacji Numery modyfikacji. Pozwala na śledzenie zmian w danych pozycjach.
- Rozpoczęcie procesu zakupu – określa sposób, w jaki operacja zainicjuje proces tworzenia zamówienia. Dostępne opcje do wyboru:
- Zamówienie zakupu – automatycznie generuje zamówienie zakupu dla operacji produkcji obcej
- Propozycja zakupu – generuje propozycję zakupu, którą należy następnie przekształcić w zamówienie zakupu
- Wydruk pozycji – określa, na jakich dokumentach dana pozycja będzie widoczna podczas eksportu. Dostępne opcje do wyboru:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe dokumenty
- Dokument produkcyjny
- Karta obiegowa
- Dokument materiałowy
- Dokument roboczy
- Dokument dostawy produkcji obcej
Edytor pozycji – Nowa pozycja operacji produkcji obcej wewnętrznej
Podczas dodawania nowej pozycji operacji produkcji obcej wewnętrznej, na zakładce Ogólne pojawiają się dodatkowe pola do uzupełnienia oraz pojawia się nowa zakładka Transport. Widok pozostałych zakładek (Teksty, Parametry oraz Zależności) pozostaje bez zmian.

Zakładka Ogólne
- Operacja wewnętrznej produkcji obcej – nazwa wprowadzanej operacji produkcji obcej wewnętrznej, zdefiniowanej w aplikacji Operacje
- Ilość – ilość operacji niezbędna do wykonania ilości zadanej w zakładce Ogólne w nagłówku aplikacji
- Odpad – wyrażony procentowo współczynnik ilości odrzutu generowany przez operację
- Zastosowanie – umożliwia wybranie, w którym procesie zasób ma być uwzględniany:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe opcje
- Rachunek kosztów
- Planowanie
- Harmonogramowanie
- Okres obowiązywania– data obowiązywania dodawanej pozycji. Domyślnie data jest ustawiona od 01.01.1000 do 31.12.9999.
- Numer modyfikacji – numer przypisany w aplikacji Numery modyfikacji. Pozwala na śledzenie zmian w danych pozycjach.
- Klasyfikacja – nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych jest definiowana w aplikacji Klasyfikacje. W celu dodania klasyfikacji dla operacji dodawanej do marszruty należy dodać Klasyfikację pozycji planu produkcji.
- Wydruk pozycji – określa, na jakich dokumentach dana pozycja będzie widoczna podczas eksportu. Dostępne opcje do wyboru:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe dokumenty
- Dokument produkcyjny
- Karta obiegowa
- Dokument materiałowy
- Dokument roboczy
- Dokument dostawy produkcji obcej
Zakładka Transport

- Pseudoartykuł dla transportu wychodzącego – półprodukt zdefiniowany jako Pseudoartykuł w aplikacji Artykuły. Tworzony jest w celu możliwości zarządzania gospodarką magazynową w przypadku produkcji obcej.
- Oznaczenie pseudoartykułu dla transportu wychodzącego – dodatkowy opis dla pseudoartykułu
- Rodzaj zlecenia dystrybucyjnego transportu wychodzącego – definiowany w aplikacji Rodzaje zleceń dystrybucyjnych sposób przekazywania zamówień pomiędzy organizacjami wewnętrznymi firmy
- Magazyn źródłowy dla transportu wychodzącego – magazyn, z którego pobierany jest produkt do transportu
- Magazyn docelowy dla transportu wychodzącego – magazyn, do którego dostarczany jest produkt
- Lokalizacja docelowa – pole uzupełniane automatycznie po wybraniu magazynu docelowego, który jest przypisany do danej lokalizacji
- Artykuł dla transportu powrotnego – artykuł, który wraca do procesu produkcyjnego
- Oznaczenie artykułu dla transportu powrotnego – dodatkowy opis dla artykułu wracającego do procesu
- Rodzaj zlecenia produkcyjnego – rodzaj zlecenia produkcyjnego, które zostanie utworzone automatycznie podczas realizacji wewnętrznej produkcji obcej. Rodzaj zlecenia produkcyjnego definiowany jest w aplikacji Rodzaje zleceń produkcyjnych.
- Metoda produkcji – zdefiniowana metoda produkcji w aplikacji Metody produkcji
- Artykuł usługi – usługa zdefiniowana w aplikacji Artykuły
Edytor pozycji – Nowa pozycja Marszruty
Podczas dodawania nowej pozycji marszruty, na zakładce Ogólne pojawiają się dodatkowe pola do uzupełnienia. Widok pozostałych zakładek (Teksty oraz Zależności) pozostaje bez zmian.

Zakładka Ogólne
- Marszruta– nazwa wprowadzanej marszruty zdefiniowanej w aplikacji Marszruty
- Ilość – ilość pozycji niezbędna do wykonania ilości zadanej w zakładce Ogólne, w nagłówku aplikacji
- Odpad – wyrażony procentowo współczynnik ilości odrzutu generowany przez marszrutę
- Zastosowanie – umożliwia wybranie procesu, w którym zasób ma być uwzględniany:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe opcje
- Rachunek kosztów
- Planowanie
- Harmonogramowanie
- Stopień wydajności – wyrażony procentowo współczynnik wydajności operacji uwzględniany przy planowaniu produkcji i rezerwacji operacji
- Okres obowiązywania – data obowiązywania dodawanej pozycji. Domyślnie data jest ustawiona od 01.01.1000 do 31.12.9999.
- Klasyfikacja – nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych jest definiowana w aplikacji Klasyfikacje. W celu dodania klasyfikacji dla marszruty należy dodać Klasyfikację pozycji planu produkcji.
- Numer modyfikacji – numer przypisany w aplikacji Numery modyfikacji. Pozwala na śledzenie zmian w danych pozycjach.
- Wydruk pozycji – określa, na jakich dokumentach dana pozycja będzie widoczna podczas eksportu. Dostępne opcje do wyboru:
- (wszystkie) – zaznacza wszystkie poniższe dokumenty
- Dokument produkcyjny
- Karta obiegowa
- Dokument materiałowy
- Dokument roboczy
- Dokument dostawy produkcji obcej