Kafelek Dokumenty

Kafelek Dokumenty
Kafelek Dokumenty umożliwia wyświetlenie i filtrowanie wszystkich dokumentów zgromadzonych w bazie mobilnej poza dokumentami magazynowymi (MM+, MM-, PM, WM).
Typy dokumentów sprzedaży

Menu kontekstowe dokumentu

Standardowym gestem otwierającym menu kontekstowe rekordu jest dłuższe przytrzymanie palca na danej pozycji. Dodatkowo w miejscach, gdzie takie menu kontekstowe jest dostępne znajduje się przycisk: , który również umożliwia jego otwarcie. Opcje w menu kontekstowe mogą się różnić w zależności od statusu dokumentu:
  • Dokument niezatwierdzony – dostępne opcje:
    • [Edytuj] - edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego naniesienie dodatkowych zmian i zatwierdzenie,
    • [Podgląd] - podgląd dokumentu.
    • [Usuń] - usunięcie dokumentu będącego w buforze.
  • Dokument zatwierdzony – dostępne opcje:
    • [Edytuj] - edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego cofnięcie zatwierdzenia dokumentu i przejście do jego edycji, opcja dostępna, jeżeli dokument nie został wysłany do systemu ERP
    • [Podgląd] - podgląd dokumentu,
    • [Wyślij] - wysłanie dokumentu na e-mail/do drukarki.
Pobrane dokumenty z systemu na liście dokumentów w kaflu Dokumenty oraz na liście dokumentów z poziomu karty kontrahenta oznaczone są dodatkową ikoną .

Filtrowanie dokumentów

Z poziomu listy dokumentów istnieje dodatkowa możliwość filtrowania po statusie dokumentu. W aplikacji została dodana możliwość filtrowania dokumentów zamówień, które zostały zmodyfikowane po stronie systemu ERP, za pomocą filtra „Zmodyfikowane w ERP. Dokumenty zmodyfikowane w systemie ERP mają odtąd także specjalne oznaczenie – ikonę żółtego ołówka, która dodatkowo sugeruje, że pewne dane na dokumencie zostały zmienione. Możliwość filtrowania dostępna jest zarówno z poziomu listy wszystkich dokumentów, jak i listy dokumentów konkretnego kontrahenta. Obsługa filtru ‘Zmodyfikowane w systemie ERP’ wymaga na oddziale mobilnym w systemie ERP Altum na dokumencie ZS zaznaczenia opcji ‘Synchronizuj informacje o stanie realizacji zamówień’.
Dodatkowe filtry na liście dokumentów i odfiltrowany dokument
W oknie dokumenty  istnieje również możliwość szybkiego dostępu do rejestracji określonych typów dokumentów. Wcześniej jednak należy określić, jakie typy dokumentów mają być widoczne w tym oknie dla operatora. W  tym celu w ustawieniach aplikacji w sekcji: Parametry dokumentów należy zaznaczyć opcję: Używaj szybkiego wybierania i  wybrać typy dokumentów mają być dostępne dla Użytkownika w tym oknie.
Wybór typów dokumentów jakie mają być widoczne dla operatora z poziomu kafelka [Dokumenty]
 Po wybraniu określonych typów dokumentów będą one dostępne w dolnej części okna w kafelku [Dokumenty]
Szybka rejestracja dokumentów z poziomu kafelka [Dokumenty]
Dokument może zostać również dodany poprzez kliknięcie ikony plusa w prawym górnym rogu okna. Następnie zostanie rozwinięta lista dostępnych dokumentów do wyboru. Jeśli w aplikacji dostępny jest kontrahent [Nieokreślonym] wówczas  po wyborze typu dokumentu pokaże się okno dokumentu z wybranym kontrahentem: Nieokreślonym. Jeżeli w aplikacji nie ma kontrahenta [Nieokreślonym] wówczas po wyborze typu dokumentu pokaże się okno z wyborem kontrahenta. W celu poprawy niezawodności aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż umożliwiono odzyskiwanie dokumentów w przypadku  nieoczekiwanego zamknięcia aplikacji. Wówczas po powrocie na menu główne pojawi się komunikat, jak na zdjęciu poniżej. Po wybraniu opcji: TAK,  dokument zostanie odzyskany.
Komunikat odzyskiwania dokumentu.

Z poziomu aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość zarejestrowania dokumentów: zamówienia sprzedaży (ZS), oferty sprzedaży (OS), zapytania ofertowego sprzedaży (ZOS), paragonu (PA), faktury sprzedaży (FS), wydania zewnętrznego (WZ), reklamacji sprzedaży (RLS), Faktury Zaliczkowej (FSL), Przesunięcia międzymagazynowego (MM-)

Dodatkowo umożliwiono wystawianie ZS i OS w walucie obcej. Podczas wystawiania tych dokumentów na nagłówku dokumentu ustawiana jest domyślna waluta z karty kontrahenta.

Uwaga
Wszystkie opcje dotyczące Vansellingu są ukrywane jeżeli użytkownik nie ma praw do wystawania: FS ,WZ, PA, MM-

Faktura Sprzedaży (FS)

Pierwszym krokiem wystawiania FS jest wybór odpowiedniego typu dokumentu.

Wybór FS na liście dostępnych w aplikacji typów dokumentów
Po wybraniu FS na liście dokumentów, w aplikacji wyświetli się  lista towarów. Do koszyka dokumentu możemy dodać jedynie towary, które są dostępne na magazynie mobilnym (stany niezerowe). Wygodnie w tej sytuacji jest skorzystać z filtra ‘Stany zerowe – Ukrywaj’. Wówczas lista towarów zostanie odfiltrowana do tych pozycji, których stan na magazynie mobilnym jest niezerowy.
Filtr ukrywający stany zerowe w aplikacji

Po dodaniu towarów do koszyka, na nagłówku dokumentu można podejrzeć podstawowe informacje o dokumencie.

Nagłówek dokumentu FS
Po wyborze towarów i dokonaniu ewentualnych zmian na nagłówku dokumentu, dokument taki można:
  • Zapisać – dokument zostanie zapisany do bufora, nie zostanie wysłany do systemu ERP podczas synchronizacji,
  • Zatwierdzić – po zatwierdzeniu dokument będzie wysłany do systemu podczas synchronizacji,
  • Wyjść bez zapisu,
  • Anulować – jeśli dokument był edytowany, po wybraniu tej opcji zmiany nie zostaną zapisane.
Możliwe do wyboru opcje, po zakończeniu wystawiania dokumentu

Po zatwierdzeniu, dokument znajdzie się na liście płatności na karcie kontrahenta.

Dokument widoczny na liście płatności

Kontrola limitu kredytowego

Gdy dla dokumentów FS, PA, WZ, ZS jest włączona opcja kontroli limitu kredytowego kontrahenta (więcej informacji można znaleźć TUTAJ) podczas wystawiania/zatwierdzania dokumentu wyświetlane są komunikaty:
  • Ostrzeżenia o przekroczeniu limitu kredytowego
dla kontrahenta, który ma przekroczony limit kredytowy lub jeśli zatwierdzenie tego dokumentu spowoduje przekroczenie jego limitu wyświetlany jest komunikat o treści jak na rysunku poniżej
Komunikat ostrzegający o przekroczeniu limitu kredytowego
  • Blokady dla dokumentów handlowych
dla kontrahenta, który ma przekroczony limit kredytowy lub zatwierdzenie dokumentu spowoduje jego przekroczenie oraz dla którego domyślną formą płatności jest inna niż „Gotówka” lub o terminie płatności jest większy niż 0 dni wyświetlany jest komunikat jak na rysunku poniżej.
Kontrola limitu (blokada) i zmiana formy płatności

dla kontrahenta, który ma przekroczony limit kredytowy lub jego zatwierdzenie spowoduje przekroczenie limitu lub dla którego domyślną formą płatności jest „Gotówka” i posiada termin płatności równy 0 dni wyświetlana jest informacja o treści jak na rysunku poniżej.

Kontrola limitu i rozliczenia (blokowanie)
  • Blokowania – dokumenty bez płatności (ZS)
dla kontrahenta, który ma przekroczony limit kredytowy lub zatwierdzenie dokumentu spowoduje przekroczenie tego limitu pojawi się komunikat o treści:
Kontrola limitu (blokowanie)
 

Wydanie Zewnętrzne (WZ)

Wydanie zewnętrzne dokumentuje wydanie towaru z magazynu mobilnego bez generowania płatności. Analogicznie jak przy fakturze sprzedaży oraz paragonie, aby móc dodać towary do koszyka muszą być dostępne stany na magazynie mobilnym.
Dostępne stany na magazynie mobilnym
Dokument WZ jest analogicznie rejestrowany jak dokument FS oraz PA (wraz z kontrolą limitu kredytowego) z tą różnicą, że po zatwierdzeniu dokumentu WZ nie generują się płatności w sekcji Handlowe.

Mechanizm podzielonej płatności (MPP)

Synchronizacja konfiguracji i ustawień dla mechanizmu podzielonej płatności

Do poprawnego działania mechanizmu podzielonej płatności w aplikacji Comarch Mobile wymagane jest synchronizowanie z Comarch ERP XL następujących elementów:
  • Parametr: W księgowości i w handlu w konfiguracji firmy w sekcji Podzielona płatność wg przepisów polskich
    Konfiguracja: Obsługa podzielonej płatności wg przepisów polskich w księgowości i w handlu
  • Parametr znajdujący się na karcie kontrahenta na zakładce Handlowe: Podzielona płatność
    Karta kontrahenta, podzielona płatność
  • Parametr: Podzielona płatność MPP na karcie towaru
Karta towaru z podzieloną płatnością

Zmiany w aplikacji Comarch Mobile 2019.5

1. Karta towaru

Jeżeli z poziomu systemu ERP karta towaru została oznaczona parametrem MPP (Podzielona płatność), wówczas w aplikacji Comarch Mobile w szczegółach towaru prezentowana jest odpowiednia informacja odnośnie klasyfikacji towaru:
Karta towaru z podzieloną płatnością

2. Karta kontrahenta

Jeżeli na kartotece kontrahenta w systemie ERP XL zaznaczono parametr Płatność z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności (MPP), wówczas w aplikacji na karcie kontrahenta w sekcji Księgowe pojawi się informacja o płatności z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności.
Karta kontrahenta z Płatnością z wykorzystaniem podzielonej płatności
Edycja na karcie kontrahenta

3. Obsługa MPP na dokumentach

Parametr Podzielona płatność można zmienić tylko na dokumencie w buforze.
Nagłówek dokumentu FS
Uwaga
Jeżeli na karcie kontrahenta parametr: Płatność z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności jest zaznaczony oraz po stronnie systemu ERP jest włączona odpowiednia konfiguracja dotycząca obligatoryjnego stosowania MPP, wówczas podczas zapisu/zatwierdzeniu dokumentu parametr Podzielona płatność znajdujący się na nagłówku dokumentu zostanie automatycznie ustawiony na wartość TAK.

4. Wydruki

Jeżeli w nagłówku FS, FSL parametr Podzielona płatność ustawiony został na wartość: Tak, to na wydruku pod informacją o podsumowaniu wartości dokumentu dla poszczególnych stawek VAT będzie widoczna adnotacja Mechanizm podzielonej płatności.
Wydruk dokumentu FS- adnotacja: Mechanizm podzielonej płatności
Uwaga
Parametr Podzielona płatność na nagłówku dokumentu jest automatycznie zaznaczany podczas zapisu/zatwierdzenia dokumentu handlowego w aplikacji jeżeli:
  • w systemie ERP włączona jest odpowiednia konfiguracja dotycząca obligatoryjnego stosowania MPP
  • transakcja na dokumencie jest krajowa
  • wybrany kontrahent na dokumencie jest kontrahentem o typie podmiot gospodarczy
  • na dokumencie znajdują się towary, na których zaznaczony jest parametr: Podzielona płatność
  • końcowa wartość brutto dokumentu jest większa lub równa 15 000
  • wybrana forma płatności na dokumencie jest różna od Gotówki
Parametr Podzielona płatność można zaznaczyć również ręcznie na dokumentach handlowych: FS, FSL.

Integracja Comarch Mobile z KSeF

Wstęp

Artykuł opisuje zmiany w aplikacji Comarch Mobile związane z wprowadzeniem od 1 stycznia 2022 roku możliwości korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który daje możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Za niedługo wdrożenie KSeF w firmie będzie obowiązkiem firmy. Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (KSeF) oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. W sytuacji gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu KSeF, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w systemie, a wystawioną w ten sposób fakturę będzie zobowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób. W przypadku, gdy wystawca faktury w momencie tworzenia dokumentu i przekazywania go odbiorcy nie skorzysta z KSeF nie będzie miał już możliwości procesowania faktury za pośrednictwem KSeF. Konfiguracja systemu ERP Altum na potrzeby obsługi Krajowego Systemu Obsługi e-Faktur została opisana TUTAJ. Zmiany w aplikacji Comarch Mobile dotyczą obsługi KSEF w następującym zakresie:
  1. Obsługę parametru „Odbiór faktur przez KSeF” oraz daty jego włączenia („Obsługa KSeF od:”)
  2. W zakresie synchronizacji parametru obsługi KSeF oraz jej daty włączenia w konfiguracji firmy w ERP Altum. Komunikacja dotyczy:
    • Przekazywania wartości parametru z Comarch ERP Altum do Comarch Mobile
    • Przekazywania wartości parametru z Comarch Mobile do Comarch ERP Altum
  3. Wprowadzenia blokady lub umożliwienia drukowania faktur w zależności od wartości parametru „Odbiór faktur przez KSeF”
  4. Pobieranie numeru KSeF oraz zapisywanie go na wydruku faktur
Uwaga
W okresie dobrowolności korzystania z KSeF możliwe jest włączenie/wyłączenie obsługi w dowolnym momencie. W momencie ustalenia obligatoryjności korzystania z KSeF na podstawie obowiązujących przepisów edycja parametru nie będzie możliwa.

Parametr „Odbiór faktur przez KSeF” w Comarch Mobile

Parametr „Odbiór faktur przez KSeF” jest dostępny w aplikacji, jeśli został włączony z poziomu konfiguracji firmy w ERP Altum.
Uwaga
Jeżeli w konfiguracji firmy parametr jest wyłączony, to na karcie kontrahenta nie ma możliwości jego włączenia.
Parametr „Odbiór faktur przez KSeF” jest widoczna na karcie kontrahenta:
Karta kontrahenta, bez obsługi KSeF oraz z obsługą KSEF
Z poziomu aplikacji Comarch Mobile użytkownik ma możliwość włączenia lub wyłączenia parametru:
  • z poziomu edycji kontrahenta w sekcji Księgowe:
Edycja kontrahenta, parametr Odbiór faktur przez KSeF
  • z poziomu dodawania nowego kontrahenta w sekcji Księgowe
Dodawanie kontrahenta, Odbiór faktur przez KSeF

Zmiany na nagłówku dokumentu w Comarch Mobile

Numer KSeF do aplikacji Comarch Mobile importowany jest z ERP Altum. Funkcjonalność KSeF w ERP Altum została opisana TUTAJ. Zaimportowany numer KSeF widoczny jest na nagłówku dokumentu pod polem Faktura sprzedaży.
Nr KSeF na nagłówku dokumentu

Zmiany dotyczące wydruku w Comarch Mobile

Z poziomu aplikacji mobilnej wydruk na drukarce fiskalnej dokumentu Faktury sprzedaży jest możliwy wyłącznie w przypadku, gdy:
  • parametr Obsługa faktur przez KSeF dla kontrahenta, na którego wystawiono dokument, jest wyłączony;
  • parametr Obsługa faktur przez KSeF dla kontrahenta, na którego wystawiono dokument, jest włączony, ale data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza niż data ustawiona dla parametru Obsługa KSeF od:. Możliwe jest wskazanie daty rozpoczęcia obsługi KSeF z poziomu konfiguracji firmy w ERP Altum.
Z poziomu aplikacji mobilnej wydruk do pdf lub wysłanie mailem dokumentu Faktury sprzedaży jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy:
  • parametr Obsługa faktur przez KSeF dla kontrahenta, na którego wystawiono dokument, jest wyłączony;
  • parametr Obsługa faktur przez KSeF dla kontrahenta, na którego wystawiono dokument, jest włączony, ale data wystawienia dokumentu jest wcześniejsza niż data ustawiona dla parametru Obsługa KSeF od:;
  • parametr Obsługa faktur przez KSeF dla kontrahenta, na którego wystawiono dokument, jest włączony, data wystawienia dokumentu jest równa lub późniejsza niż data ustawiona dla parametru Obsługa KSeF od: i jest uzupełniony numer KSeF.
Przyklad
Przykład wydruku faktury, która posiada numer KSeF.
Wydruk PDF faktury sprzedaży z numerem KSeF

Rejestracja dokumentu

Zatwierdzanie dokumentu

Zakładka Podpis

Po wybraniu przycisku: [Podpisz] należy wprowadzić podpis (przez pracownika kontrahenta, z którym prowadzona jest transakcja lub samego przedstawiciela handlowego).
Okno: Podpis
[Zatwierdź] - Opcja do zatwierdzania dokumentu. [Zatwierdź i wyślij] - Opcja do zatwierdzania oraz wysyłania dokumentu na dostępną drukarkę termiczną (opcja dostępna w przypadku, gdy drukarka termiczna została skonfigurowana) lub w postaci pliku pdf na wybrany adres e-mail kontrahenta. Po wybraniu opcji: [Zatwierdź i wyślij] pojawi się okno zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.
Okno: Zatwierdź i wyślij
[Wyślij do drukarki] - Zatwierdza dokument oraz wysyła dokument na dostępną drukarkę termiczną (opcja dostępna w przypadku, gdy drukarka termiczna została skonfigurowana) [Wyślij jako e-mail] - Zatwierdza dokument oraz wysyła dokument w postaci pliku pdf na wybrany adres e-mail Podgląd wydruku pdf wystawionego dokumentu, który można przesłać Klientowi na wybrany adres e-mail lub wydrukować na drukarce laserowej lub termicznej został zaprezentowany w podrozdziale Wydruk dokumentu. W aplikacji Comarch Mobile jest także możliwość zatwierdzania dokumentów bez podpisu. Poprzez ustawienie odpowiedniego parametru istnieje możliwość skonfigurowania, dla jakich typów dokumentów podpis ma być wymagany, a dla których może on być pomijany. Więcej informacji TUTAJ. Dla takich dokumentów (dla których wymagalność podpisu została wyłączona) okno rejestracji dokumentu składa się z 3 zakładek – zakładka z Podpisem  nie jest prezentowana. Użytkownik może w szybki sposób zatwierdzić taki dokument, poprzez wybranie opcji: Zatwierdź wyświetlanej na nagłówku dokumentu lub w standardowy sposób poprzez wybór z wszystkich dostępnych opcji. Istnieje także możliwość skonfigurowania domyślnego działania dla przycisku :
  • Zatwierdź
  • Zatwierdź i wyślij
  • Zatwierdź i drukuj

Powrót

Wybranie przycisku: [Powrót] dostępnego na urządzeniu podczas rejestracji dokumentu spowoduje wyświetlenie okna zaprezentowanego na poniższym zrzucie ekranu.
Wyjście z rejestracji dokumentu
[Zapisz] - Zapis dokumentu do bufora [Zatwierdź] - Wyświetlenie okna: Podpis. Po wprowadzeniu podpisu i wybraniu przycisku zatwierdź lub zatwierdź i wyślij dokument zostanie zatwierdzony w aplikacji [Wyjdź bez zapisu] - Wyjście z dokumentu bez zapisu zmian [Anuluj] - Powrót do okna, z którego został wywołany przycisk Powrót

Jeżeli podczas rejestrowania dokumentu przynajmniej jeden towar został dodany do Koszyka, wówczas podczas próby wyjścia bez zapisu z dokumentu zostanie dodatkowo wyświetlony komunikat informujący o istnieniu pozycji w koszyku. Na tym poziomie użytkownik będzie musiał określić czy na pewno chce wyjść bez zapisu dokumentu.

Wyjście z rejestracji dokumentu

Lista towarów, filtry na liście towarów

Po wyborze przycisku dodania nowego dokumentu zostanie wyświetlone okno: Towary zaprezentowane na poniższym zrzucie ekranu.

Okno: Lista towarów
Stany towarów, które nie są dostępne na magazynie prezentowane są na liście w kolorze czerwonym. W widoku poziomym lista towarów w trakcie wystawiania dokumentu jest podzielona na trzy części:
  • Lista towarów ze wszystkimi zakładkami dokumentu
  • Szczegóły towaru
  • Szczegóły elementu (duża kalkulacja)
Widok poziomy listy towarów

Filtrowanie

Istnieje możliwość zawężenia listy towarów poprzez wykorzystanie filtrów dostępnych w dolnej części okna. Po wybraniu przycisku:  użytkownik może dokonać wyboru kryteriów, według których będzie odbywało się filtrowanie listy towarów.
Filtr na liście towarów
[Dok.kontrahenta] - Wybór historycznie wystawionego dokumentu danego typu dla kontrahenta wybranego w wystawianym dokumencie [Wszystkie dok.] - Wybór historycznie wystawionego dokumentu dla kontrahenta przypisanego do PH Więcej informacji na temat filtrowania listy towarów można znaleźć TUTAJ.

Rejestracja dokumentu

Rejestracja dokumentu składa się z następujących etapów:
Z poziomu aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość zarejestrowania dokumentów:
  • Zamówienia sprzedaży (ZS),
  • Oferty sprzedaży (OS),
  • Zapytania ofertowego sprzedaży (ZOS),
  • Faktura sprzedaży (FS),
  • Paragon (PAR),
  • Wydanie zewnętrzne (WZ),
  • Reklamacja sprzedaży (RLS),
  • Faktura zaliczkowa (FSL),
  • Przesunięcie międzymagazynowe (MM-).

Dokumenty można dodawać z poziomu:

  • Szczegółów karty kontrahenta
Karta kontrahenta, dodawanie dokumentu
 – Dodaj dokument  – Przejście na listę dokumentów wystawionych dla danego kontrahenta
  • Okna: Dokumenty
Okno: Dokumenty
 – Dodaj dokument  – Dokument zapisany do bufora  – Dokument zatwierdzony – Dokument zsynchronizowany do systemu ERP
  • Listy kontrahentów
Okno: Lista kontrahentów

Po wybraniu przycisku dodania dokumentu należy określić typ rejestrowanego dokumentu: zamówienie sprzedaży, oferta sprzedaży, zapytanie ofertowe sprzedaży, paragon, faktura sprzedaży, reklamacja sprzedaży. Jeżeli Przedstawiciel handlowy ma możliwość rejestracji tylko jednego typu dokumentu, okno wyboru typu nie zostanie wyświetlone. Nastąpi natomiast bezpośrednie przekierowanie do okna rejestracji dokumentu.

Wybór typu dokumentu
 

Dodanie towaru do Koszyka

Towar może zostać dodany do Koszyka z poziomu:
  • listy towarów istnieje możliwość dodania towaru do Koszyka:
Dodanie towaru do koszyka
 – Dodanie towaru do koszyka
  • Wpisując ręcznie kod EAN wagowy/cenowy i zatwierdzenie Enterem
  • Skanując kod za pomocą aplikacji Binary Eye
W oknie umożliwiającym dodanie towaru do Koszyka określa się  ilość oraz  rabat dla wybranej pozycji pod warunkiem, że widoczność promocji nie jest wyłączona. Jeżeli promocje są widoczne z poziomu okna dostępne są informacje widoczne na rysunku poniżej.
Okno: skrócona kalkulacja elementu
Istnieje możliwość ukrywania cen początkowych i rabatów – Przedstawiciel pracujący w aplikacji może tylko operować ceną końcową (po uwzględnieniu wszystkich rabatów), ale nie ma możliwości wglądu w to, jakie promocje złożyły się na tą cenę oraz jaki rabat otrzymał odbiorca towarów. Więcej informacji na temat ukrywania cen i rabatów  można znaleźć TUTAJ i TUTAJ.
Okno: skrócona kalkulacja elementu (promocje niewidoczne) - ukrycie cen początkowych i rabatów

Jeżeli w aplikacji jest włączona obsługę marży minimalnej dla danego towaru, to w sytuacji, gdy Przedstawiciel w oknie małej kalkulacji dla danego towaru wprowadzi zbyt wysoką wartość rabatu lub zbyt niską cenę końcową, zadziała blokada i pojawi się komunikat „Uzyskana marża jest za niska”.

Okno: Mała kalkulacja, komunikat: „Uzyskana marża jest za niska”

Identyczna blokada oraz komunikat pojawia się również w momencie, gdy Przedstawiciel w oknie pełnej kalkulacji wprowadzi zbyt niskie wartości dla dowolnego pola możliwego do edycji tj. Marża uzyskana (%), Rabat (%), Końcowa oraz Wartość Elementu (PLN).

Seryjne dodawanie towarów do Koszyka

Istnieje możliwość seryjnego dodawania towarów do koszyka. W tym celu należy z paska górnego wybrać przycisk , a następnie przycisk:  .
Opcja seryjnego dodawania towarów do Koszyka
Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wpisać ilość towarów dodawanych seryjnie.
Okno: Dodaj towary z listy do koszyka
Zaznaczenie parametru "Pomiń towary będące w koszyku" spowoduje, że przy dodawaniu zostaną pominięte towary aktualnie będące w koszyku. Opcja będzie dotyczyła wszystkich towarów aktualnie znajdujących się na liście towarów. Listę można zawęzić do określonych towarów poprzez zastosowanie filtra dostępnego z poziomu listy (filtrowanie list zostało opisane TUTAJ)
Uwaga
W trakcie otwierania listy towarów do pamięci urządzenia pobierane jest maksymalnie 100 towarów. Jeżeli odfiltrowana lista towarów będzie miała więcej niż 100 elementów, to przy seryjnym dodawaniu towarów zostanie dodane 100 pozycji. Aby w takiej sytuacji dodać więcej niż 100 pozycji do koszyka należy przewinąć listę towarów do ostatniego towaru spełniającego dane kryterium filtrowania.

Uproszczone dodawanie pozycji do koszyka

Przy współpracy z systemem Comarch ERP Altum istnieje możliwość uproszczonego wprowadzania pozycji do koszyka na dokumencie. Aby zmienić widok listy towarów należy wejść w ustawienia aplikacji i w sekcji „Parametry dokumentów” zaznaczyć uproszczony widok listy.
Wybór trybu listy

Po zaznaczeniu uproszczonego widoku listy towarów przypadku listy towarów pojawiają się kwadratowe przyciski, które umożliwiają szybkie dodawanie towaru do koszyka oraz spełniają funkcję informacyjną:

 - pozycja nie jest  dodana do koszyka  - ostrzeżenie – dodanie pozycji nie jest zablokowane, natomiast zaistniało zdarzenie, o którym Operator powinien być powiadomiony, by miał możliwość skorygowania ilości (np. niespełniona ilość w jednostce zbiorczej przy włączonej opcji „Ostrzegaj”)  - pozycja jest prawidłowo dodana do koszyka.  - blokada – wprowadzona ilość jest niepoprawna i nie można zapisać pozycji

W widoku katalogowego na pozycjach pojawia się cena i ilość wybranego towaru, a w przypadku błędu wyświetla się odpowiedni komunikat.

Widok listy towarów w trybie uproszczonym
Widok listy towarów w trybie uproszczonym

Tryb uproszczony z klawiaturą

W ustawieniach aplikacji należy zmienić widok listy towarów na uproszczony z klawiaturą. Klawiatura pojawia się przy rozpoczęciu edycji danej pozycji. Umożliwia to wpisywanie wartości dwucyfrowych oraz ułamkowych. W celu wprowadzenia wartości ułamkowej należy kliknąć i przytrzymać przycisk 9. Dłuższe przytrzymanie przycisku 0x powoduje usunięcie pozycji z zamówienia.
Widok listy towarów w trybie uproszczonym z klawiaturą
Poruszając się po liście użytkownik ma możliwość wyświetlenia w bieżącym oknie danych wybranego towaru oraz szczegółów elementu wystawianego dokumentu. W górnym pasku okna:
  • z lewej strony widoczny jest kod i nazwa towaru lub numer i wartość zamówienia
  • z prawej strony przycisk zapisania elementu
  • ikonka dodania informacji dodatkowej

Pełna kalkulacja elementu

Pełna Kalkulacja elementu zawiera następujące informacje:
  • Kod oraz nazwa towaru
  • Cena bazowa
  • Marża minimalna
  • Stawka podatku VAT sprzedaży
  • Marża uzyskana prezentowana w procentach – pole możliwe do edycji
  • Wartość uzyskanej marży
  • Ilość zamawianego towaru – pole możliwe do edycji
  • Stan towaru na magazynie
  • Cena początkowa (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
  • Rabat – pole możliwe do edycji (pole ukryte przy wyłączonej widoczności promocji)
  • Cena końcowa – pole możliwe do edycji
  • Wartość elementu netto oraz brutto – pole możliwe do edycji
  • Waga elementu
  • Magazyny – pole możliwe do edycji
  • Termin dostawy:
  • Dni – ilość dni realizacji zamówionego towaru – pole możliwe do edycji,
  • Data – data dostarczenia zamówionego towaru Klientowi – pole możliwe do edycji,
  • Informacje dodatkowe – lista atrybutów dokumentu
  • Opis elementu – pole możliwe do edycji
  • Dokumenty – transakcje historyczne zawierające wybrany towar
  • Informacja dodatkowa (widoczne, gdy został dodany atrybut)
  • Załączniki- załączniki dodane do elementu
Okno: pełna kalkulacja elementu
Uwaga
Zarówno na małej, jak i na dużej kalkulacji: cena początkowa (za szt.), marża, cena końcowa, pobierana z cennika w innej walucie niż systemowa jest przeliczana na walutę systemowa. 
W sekcji: Cechy towaru, można określić cechę towaru:
Okno dużej kalkulacji podczas generowania dokumentu
Cecha na nagłówku dokumentu

Wybrana cecha jest prezentowana również z poziomu Koszyka pod nazwą towaru.

Jeśli podczas generowania dokumentu zostanie wprowadzona ilość większa niż dostępne zasoby dla danej partii towaru, pojawi się komunikat jak na rysunku poniżej:

Informacja o niewystarczających zasobach dla danej partii
W nowej wersji aplikacji Comarch Mobile została dodana także funkcjonalność prezentacji pokrycia realizacji zamówienia względem poszczególnych magazynów. Informacja o tym, czy wskazane przez użytkownika ilości wybranych towarów znajdują się na danym magazynie są prezentowane w postaci procentowej, odpowiednim kolorem – w zależności od dostępności towarów. Użytkownik może sprawdzić:
  • dostępność konkretnego towaru na poszczególnych magazynach – z poziomu dużej kalkulacji pozycji
Prezentacja pokrycia realizacji danego towaru na poszczególnych magazynach
  • możliwość zrealizowania całego zamówienia na poszczególnych magazynach – z poziomu nagłówka dokumentu.
Prezentacja pokrycia realizacji całego zamówienia na poszczególnych magazynach.
Dzięki wyświetlaniu tej informacji użytkownik może zmienić magazyn, jeżeli realizacja zamówienia na wybranym magazynie okaże się niemożliwa ze względu na niewystarczającą ilość zasobów na tym magazynie.

Cofanie dokumentów do bufora

Cofanie dokumentu do bufora odbywa się poprzez wybranie przycisku:  , który jest dostępny z poziomu okna Dokumenty w menu rozwijanym dla danego dokumentu:
Okno: Dokumenty, lista przycisków rozwijanych
Dodatkowo podczas podglądu dokumentu zatwierdzonego, który nie został jeszcze zsynchronizowany do systemu ERP istnieje możliwość cofnięcia dokument do bufora poprzez wybranie przycisku: .
Opcja: [Edytuj] na podglądzie dokumentu

Po wybraniu przycisku: [Tak], dokument zostanie cofnięty do bufora w aplikacji i zostanie zaznaczony na zielono.

Komunikat towarzyszący cofaniu dokumentu do bufora
Dokumenty ZS cofnięte do bufora

Usuwanie dokumentów

Usunięcie dokumentu będącego w buforze odbywa się poprzez wybranie przycisku: . Opcja jest dostępna z poziomu okna: Dokumenty, listy przycisku rozwijanych dla określonego dokumentu:
Podgląd dokumentu, opcja Usuń
Po wybraniu przycisku: [Tak], dokument zostanie usunięty w aplikacji.
Komunikat towarzyszący usuwaniu dokumentu

Wydruk dokumentu

Na rysunku poniżej został zaprezentowany standardowy wygląd wydruku pdf. Wygląd wydruków dla poszczególnych typów dokumentów i/lub operatorów można modyfikować – przykładowo dodając własne logo firmy na wydruku. Więcej informacji oraz przykłady takich modyfikacji można znaleźć TUTAJ.
Podgląd wydruku pdf wystawionego w aplikacji dokumentu

Koszyk

Wyświetlenia zawartości Koszyka jest możliwe po przejściu na kolejną zakładkę. Z poziomu menu kontekstowego elementy dodane do Koszyka można:
  • Zmodyfikować,
  • Skopiować,
  • Usunąć.
Ponadto z tego poziomu można także wyświetlić szczegóły karty dodanego towaru.  

Kopiowanie

Okno: Koszyk
Po wybraniu towaru dodanego do koszyka więcej niż jeden raz, zostanie wyświetlone okno z informacją na temat dodanej ilości oraz wartości netto i brutto za elementy (wartość = ilość x cena).
Okno: Towary, towar dodany kilka razy do koszyka

Filtrowanie

Towary dodane do koszyka można filtrować za pomocą dostępnych filtrów:
  • Rodzaj towaru,
  • Marka,
  • Producent,
  • Po towarach/Eanach.

Komplety

W przypadku kompletu w zależności od konfiguracji podczas wystawiania dokumentu artykuł będący kompletem dodawany jest jako jedna pozycja lub jako poszczególne składniki kompletu.
Komplet jako całość
Komplet jako poszczególne pozycje

Po dokonaniu zmiany ilości lub ceny na towarze następuje przeliczenie poszczególnych elementów i rozdzielenie kompletu.

Komunikat o rozdzieleniu kompletu
Opcja edycji ilości dla pojedynczego elementu (składnika kompletu) może zostać zablokowana, wówczas podczas wystawiania dokumentów w aplikacji mobilnej możliwe będzie dodawanie tylko pełnych kompletów. Dotyczy to wszystkich dokumentów możliwych do wystawiania w aplikacji mobilnej przy współpracy z Comarch ERP Altum (ZS, OS, ZOS, FS, PAR, WZ, MM-). Więcej informacji na temat konfiguracji kompletu TUTAJ. W aplikacji Comarch Mobile umożliwiono  wyświetlanie na liście towarów oraz liście pozycji dodanych do koszyka informacji o ilości i cenie w jednostce podstawowej jak i domyślnej jednostce pomocniczej.  Podejrzenie ilości i ceny w jednostce podstawowej możliwe jest już z poziomu listy towarów, bez konieczności podnoszenia kalkulacji dla pozycji.

Więcej informacji odnośnie konfiguracji tej funkcjonalności TUTAJ.

Po wyborze towarów i dokonaniu ewentualnych zmian na nagłówku dokumentu, dokument można:
  • Zapisać – dokument zostanie zapisany do bufora, nie zostanie wysłany do systemu Comarch ERP Altum podczas synchronizacji,
  • Zatwierdzić – po zatwierdzeniu dokument będzie wysłany do systemu podczas synchronizacji,
  • Wyjść bez zapisu,
  • Anulować – jeśli dokument był edytowany, po wybraniu tej opcji zmiany nie zostaną zapisane.

Prezentacja kwoty limitu kredytowego do wykorzystania

W aplikacji Comarch Mobile podczas wystawiania dokumentu możliwe jest wyświetlanie kwoty limitu kredytowego pozostającej do wykorzystania przez kontrahenta, dla którego aktualnie wystawiany jest dokument. Włączenie tej funkcjonalności możliwe jest poprzez włączenie parametru Pokazuj limit kredytowy dostępnego w ustawieniach aplikacji. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Kwota limitu kredytowego pozostającego do wykorzystania widoczna podczas wystawiania dokumentu

Prezentacja kwoty płatności przeterminowanych

W aplikacji Comarch Mobile podczas wystawiania dokumentu możliwe jest wyświetlanie kwoty płatności przeterminowanych kontrahenta, dla którego aktualnie wystawiany jest dokument. Włączenie tej funkcjonalności możliwe jest poprzez włączenie parametru Pokazuj płatności przeterminowane dostępnego w ustawieniach aplikacji. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Kwota płatności przeterminowanych widoczna podczas wystawiania dokumentu

Nagłówek dokumentu

Nagłówek dokumentu

Z poziomu okna: Nagłówek dokumentu widoczne są pola zaprezentowane na rysunku poniżej. Pola oznaczone symbolem  są możliwe do edycji po naciśnięciu przycisku.
Nagłówek dokumentu ZS
Uwaga
Pola: Cena początkowa i Rabat są ukryte przy wyłączonej widoczności promocji. W przypadku archiwizacji formy płatności w systemie ERP podczas rejestrowania nowego dokumentu archiwalna forma płatności nie będzie dostępna.
W aplikacji istnieje możliwość zablokowania zmiany na nagłówku dokumentu:
  • Formy płatności
  • Terminu płatności
  • Daty realizacji
Więcej informacji na ten temat parametrów znajduje się TUTAJ. W widoku poziomym, aby użytkownik mógł modyfikować elementy nagłówka dokumentu, które mają wpływ na wartość dokumentu, np. Magazyn, wszystkie elementy dokumentu muszą być zapisane (zamknięte).

Możliwość edycji i dodania nowego adresu dla Kontrahenta docelowego

W aplikacji umożliwiono określenie danych kontrahenta bezpośrednio podczas rejestracji dokumentu. Z poziomu nagłówka dokumentu opcji edycji adresu docelowego została dodana możliwość dodania nowego adresu kontrahenta, po uzupełnieniu i zatwierdzeniu danych adres zostaje automatycznie dodany na wystawianym dokumencie.
Możliwość dodania dodatkowego adresu dla kontrahenta docelowego podczas rejestracji dokumentu.

Odwrotne obciążenie

W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż istnieje możliwość obsługi odwrotnego obciążenia, czyli procedury odwrotnego naliczania VAT przez nabywcę a nie odbiorcę. Obsługa odwrotnego obciążenia w aplikacji Comarch  Mobile Sprzedaż jest dostępna po odpowiedniej konfiguracji w systemie ERP:
  • włączeniu odpowiedniego parametru w konfiguracji systemu ERP,
  • ustawieniu na karcie kontrahenta, że podatnikiem jest nabywca,
  • zdefiniowaniu stawek VAT dla odwrotnego obciążenia,
  • oznaczeniu odpowiednich towarów objętych odwrotnym obciążeniem.

Podczas wystawiania dokumentów niefiskalnych z kontrahentem i towarem objętym odwrotnym obciążeniem wartości elementu są wyliczane w oparciu o zdefiniowaną stawkę VAT odwrotnego obciążenia.

Pozycja dokumentu z odwrotnym obciążeniem
Konfiguracja obsługi odwrotnego obciążenia opisana jest TUTAJ.

Zgodnie z przepisami, na wystawianym dokumencie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą nie wykazuje się należnego podatku VAT. Zamiast informacji o wysokości oraz wartości stawek VAT z pozycji prezentowana jest adnotacja o odwrotnym obciążeniu na wydruku dokumentu.

Adnotacja o odwrotnym obciążeniu na wydruku dokumentu

Obsługa numeru obcego

Na zakładce nagłówek, pod numerem dokumentu znajduje się pole „Numer obcy”. Po uzupełnieniu pola i zapisaniu, wprowadzony numer obcy jest prezentowany na nagłówku dokumentu.

Nagłówek dokumentu z polem „Numer obcy”

Przedstawiciel uzupełniając numer obcy na dokumentach będzie mógł później wyszukać dokument po tym numerze – także Klient, podając przedstawicielowi numer dokumentu u siebie w systemie, wskaże operatorowi, które transakcje chciałby powtórzyć.

Obsługa pola Data ważności na Ofercie Sprzedaży

W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość określenia daty ważności podczas rejestracji Ofert Sprzedaży. Na nagłówku OS dostępne jest pole Data ważności, w którym użytkownik może:
  • wskazać konkretną datę poprzez wybór z kalendarza,
  • wybór z listy zdefiniowanych po stronie serwera wartości z konkretnymi interwałami jak np. 1 tydzień, 1 miesiąc, które dostępne będą po wybraniu opcji:  . Po wskazaniu danej wartości z listy, data ważności oferty zostanie ustawiona zgodnie z wybranym przedziałem czasu.
Nagłówek dokumentu OS – możliwość określenia daty ważności oferty.
Określanie daty ważności oferty sprzedaży.

Edycja płatnika na nagłówku dokumentu

W aplikacji Comarch Mobile istnieje możliwość edycji płatnika na nagłówku dokumentów wystawionych w aplikacji:
  • Zamówienie Sprzedaży (ZS)
  • Oferta Sprzedaży (OS)
  • Faktura Sprzedaży (FS)
  • Paragon (PA)
  • Wydanie Zewnętrzne (WZ)
Edycja płatnika na nagłówku dokumentu

Po dokonaniu zmiany płatnika na dokumencie, jego zatwierdzeniu i zsynchronizowaniu do systemu ERP, informacja o płatniku jest widoczna na dokumencie, w zakładce [Kwoty/Płatności].

Informacje na temat konfiguracji można znaleźć TUTAJ.

Edycja kontrahenta docelowego i głównego na nagłówku dokumentu

W aplikacji Comarch  Mobile Sprzedaż istnieje możliwość edycji kontrahenta docelowego i głównego na nagłówku dokumentów wystawionych w aplikacji:
  • Zamówienie Sprzedaży (ZS),
  • Oferta Sprzedaży (OS),
  • Faktura Sprzedaży (FS),
  • Paragon (PA),
  • Wydanie Zewnętrzne (WZ),
  • Reklamacja sprzedaży (RLS), w przypadku zmiany kontrahenta głównego na RLS znikają powiązania pozycji z wybranym wcześniej dokumentem,
  • Faktura zaliczkowa (FSL)

Edycja kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu

Edycja kontrahenta docelowego na nagłówku dokumentu
Po dokonaniu zmiany kontrahenta docelowego na dokumencie, jego zatwierdzeniu i zsynchronizowaniu do systemu Comarch ERP Altum, informacja o kontrahencie docelowym widoczna będzie na dokumencie w zakładce [Kontrahenci] -> [Odbiorca].

 Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu

Edycja kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
Od wersji 2022.2.1 aplikacji Comarch Mobile została wprowadzona funkcjonalność, dzięki której użytkownik będzie mógł zdecydować, czy podczas zmiany kontrahenta na nagłówku dokumentu, ma również nastąpić zmiana innych elementów tj. płatnik, kontrahent docelowy, typ transakcji, forma płatności, sposób dostawy.
Widok okna wyboru z możliwością dokonania zmian po wybraniu innego kontrahenta
Użytkownik decyduje, które elementy dokumentu mają ulec zmianie. Po wskazaniu odpowiednich opcji i wybraniu Zapisz, pojawi się poniższy komunikat:
Komunikat wyświetlany w aplikacji przy próbie zmiany kontrahenta głównego na nagłówku dokumentu
    • Nie – pozostawienie aktualnych ustawień na dokumencie – brak zmiany.
    • Tak – aktualizacja wskazanych danych na dokumencie
Uwaga
Wybrane elementy zostają zapamiętane dla danego kontrahenta do momentu ich ponownej zmiany
Więcej informacji o konfiguracji dotyczącej zmiany kontrahenta na nagłówku dokumentu można znaleźć TUTAJ.  

Możliwość wystawiania dokumentów ZS w walucie obcej

W aplikacji Comarch Mobile umożliwiono wystawianie dokumentów ZS i ZOS w walucie obcej. Podczas wystawiania tych dokumentów na nagłówku ustawiana jest domyślna waluta z karty Kontrahenta. Dodatkowo operator ma możliwość zmiany waluty oraz jej kursu w zależności od nadanych mu uprawnień. Operator ma możliwość bądź ustawioną blokadę zmiany: samej waluty, samego kursu, zarówno waluty jak i kursu. Więcej informacji odnośnie konfiguracji uprawnień operatora znajduje się TUTAJ.
Możliwość zmiany waluty jaki kursu na nagłówku dokumentu
W sytuacji kiedy do koszyka zostały dodane już towary, przedstawiciel nie ma już możliwości zmiany waluty i kursu waluty – brak ikony ołówka przy pozycjach waluta i kurs. Operator (w zależności od nadanych uprawnień) może dokonać zmiany waluty i kursu jedynie na dokumencie do którego nie dodano wcześniej towaru. Po kliknięciu w ikonę edycji (ikona ołówka) zostaje wyświetlona lista z walutami zsynchronizowanymi z systemu ERP Altum.
Lista walut w przypadku edycji waluty ustawionej na nagłówku dokumentu.

Przy próbie wybrania waluty, dla której w systemie ERP Altum brak jest notowań dla kursu w aplikacji zostaje wyświetlony komunikat, jak na poniższym rysunku.

Komunikat wyświetlany jeśli w aplikacji brak zdefiniowanego kursu dla danej waluty

Jeśli na nagłówku dokumentu została ustalona waluta obca poszczególne elementy zostaną przeliczone zgodnie z obowiązującym kursem na ustawioną walutę obcą.

Po wyborze towarów i dokonaniu ewentualnych zmian na nagłówku dokumentu, dokument należy zatwierdzić, aby został wysłany do systemu przy kolejnej synchronizacji.

Możliwość wystawiania dokumentu ZS, OS oraz WZ na wiele magazynów

W aplikacji Comarch Mobile Sales jest możliwość wystawianie dokumentu ZS (Zamówienie Sprzedaży), oraz OS ( Oferta Sprzedaży) oraz WZ ( Wydanie Zewnętrzne) na wiele magazynów, dla pozostałych dokumentów (FS, PA, MM-) opcja nie jest dostępna. Funkcjonalność ta polega na tym, iż istnieje możliwość zmiany magazynu z poziomu nagłówka dokumentu oraz z poziomu karty towaru dodanego do koszyka. Konfiguracja systemu Comarch ERP Altum została przedstawiona TUTAJ.
  • Dokumenty ZS, OS można wystawiać wyłącznie na magazyn lokalny, aplikacja nie kontroluje stanów magazynowych.
  • Dokumenty WZ można wystawiać wyłącznie na magazyn mobilny, zasoby są pobierane z magazynu mobilnego i  stany magazynowe są kontrolowane,
Zmiana magazynu na nagłówku dokumentu ZS
Zmiana magazynu na karcie towaru dodanego do koszyka podczas wystawiania dokumentu ZS

Jeśli w koszyku są już dodane pozycje towarowe podczas zmiany magazynu na nagłówku dokumentu pojawi się komunikat jak na rysunku poniżej.

Zmiana magazynu na karcie towaru dodanego do koszyka podczas wystawiania dokumentu ZS
TAK-  zaznaczenie opcji powoduje aktualizację magazynu na wszystkich pozycjach w koszyku NIE- zaznaczenie opcji powoduje pozostawianie aktualnie wskazanego magazynu ANULUJ- cofa operacje przywracając wcześniej wybrany na nagłówku magazyn. Jeżeli podczas wystawania dokumentu ZS w aplikacji na pozycjach zostaną wskazane różne magazyny, wówczas na nagłówku takiego dokumentu zostanie wyświetlone dodatkowe pole: „Wartość pozycji (ze względu na magazyn)”, wraz z prezentacją wartości pozycji zamawianych z danego magazynu.
Wartości pozycji (ze względu na magazyn)

Zmiana daty realizacji oraz cennika

W przypadku, gdy na elementach dokumentu jest ustawiony czas dostawy, podczas edycji na nagłówku dokumentu, czasu realizacji wystawianego dokumentu, użytkownik będzie mógł zadecydować:
  • czy data realizacji z nagłówku ma się zapisać na każdym elemencie dokumentu,
  • czy data dostawy poszczególnych towarów ma pozostać ze zdefiniowanego cennika.
Ustawienie czasu dostawy na elemencie zgodnie z czasem realizacji na nagłówku dokumentu

Zmiana cennika na nagłówku dokumentu

W aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż została wprowadzona możliwość przeliczenia pozycji dodanych do koszyka po zmianie cennika początkowego na nagłówku dokumentu. Jeżeli dokument posiada już pozycje w koszyku a użytkownik spróbuje zmienić cenę początkową, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat, po potwierdzeniu którego pozycje w koszyku zostaną przeliczone zgodnie z ustawionym cennikiem.
Zmiana ceny początkowej na nagłówku dokumentu
Po tym jak użytkownik wybierze inny cennik na liście możliwych do wyboru cenników, zostanie poinformowany, że zmiana ta może spowodować zmianę warunków handlowych.
Komunikat wyświetlany po zmianie cennika na nagłówku dokumentu
Po potwierdzeniu komunikatu pozycje zostaną przeliczone zgodnie z wybranym cennikiem.

Dodawanie atrybutów oraz załączników na nagłówek dokumentu

Aby użytkownik posiadał możliwość przypisania danego atrybutu na pozycję dokumentu konieczne jest jego właściwe zdefiniowanie oraz przypięcie do odpowiedniego obiektu w systemie Comarch ERP Altum. W tym celu należy, w systemie Comarch ERP Altum, wybrać opcję Atrybuty. Następnie na zakładce lista atrybutów podnieść do edycji konkretny atrybut i zaznaczyć parametry Podgląd i Edycja w sekcji Mobile Sprzedaż oraz przypiąć ją do danego obiektu (zakładka: Lista obiektów). Na pozycji można dodać następujące typy atrybutów:
  • Lista: zamknięta i otwarta (w aplikacji atrybut lista otwarta będzie zachowywał się analogicznie jak lista zamknięta: zostanie wyświetlona lista z wartościami określonymi w Comarch ERP Altum, nie ma możliwości dodania innych wartości niż zdefiniowane w systemie ERP)
  • Liczba
  • Tekst
  • Data
  • Słownik
  • Wartość logiczna
Jeżeli dany atrybut jest oznaczony, jako Wymagany w systemie Comarch ERP Altum, w aplikacji Comarch  Mobile Sprzedaż jest oznaczony znakiem .
Uwaga
Tylko z poziomu pełnej kalkulacji można dodać atrybut na pozycji dokumentu.
Aby dodać atrybut na nagłówek dokumentu należy:
  • rozwinąć opcje dodatkowe dokumentu i wybrać opcję: Dodaj informację dodatkową. Następnie należy wybrać klasę atrybutu i wpisać/wybrać wartość,
  • lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Informacje dodatkowe na nagłówku dokumentu.
Aby dodać załącznik na nagłówku dokumentu należy:
  • rozwinąć opcje dodatkowe dokumentu i wybrać opcję: Dodaj załącznik,
  • lub wybrać ikonę „+” w sekcji: Załączniki na nagłówku dokumentu.
Dodawanie atrybutów i załączników na nagłówku dokumentu
Więcej informacji o załącznikach w aplikacji znajduje się TUTAJ.

Reklamacja Sprzedaży (RLS)

Zakładka: Towary

Zakładka Towary nieco różni się od tej dostępnej w przypadku innych dokumentów. Na liście prezentowane są wszystkie towary dostępne w magazynie (niezależnie od wprowadzonych ograniczeń dostępności towarów dla kontrahenta), natomiast nie są prezentowane stany magazynowe towaru oraz jego ceny.
Zakładka Towary: Dokument RLS

Filtr: Dokument

Aplikacja Comarch Mobile umożliwia zarówno zareklamowanie całego dokumentu, jak i poszczególnych jego pozycji. Aby zareklamować cały dokument konieczne jest wykorzystanie filtra Dok. kontrahenta.

Filtr: Dokument kontrahenta

Po dokonaniu wyboru filtra Dok. kontrahenta ukaże się lista wszystkich dokumentów handlowych (FS, PA, WZ) zarejestrowanych na danego kontrahenta, zarówno przez Przedstawiciela Handlowego, jak i w innych oddziałach (o ile włączona jest opcja pobierania dokumentów z centrali). Przy każdej pozycji podany będzie numer dokumentu, data wystawienia, jego wartość netto i brutto i ilość pozycji.

Filtr Dokument - widok listy dokumentów

Po wskazaniu żądanego dokumentu lista towarów zostanie zawężona wyłącznie do tych, które znajdowały się na reklamowanym dokumencie.

Odfiltrowana lista elementów z dokumentu historycznego

Przedstawiciel handlowy może w tym momencie zareklamować poszczególne pozycje, poprzez kliknięcie w nie i wypełnienie odpowiednich pól lub wykonać tę czynność automatycznie dla wszystkich elementów, korzystając z opcji dodawania seryjnego.

Po wybraniu danej pozycji z odfiltrowanej listy pojawi się informacja jakiego dokumentu sprzedażowego dotyczy wybrana pozycja.

Okno edycji pozycji reklamacji

Po dokonaniu wyboru towaru z listy następuje podniesienie okna edycji pozycji reklamacji, pokazane na poniższym zrzucie:

Okno edycji pozycji reklamacji
Uwaga
W systemie Comarch ERP Altum zostały zdefiniowane następujące predefiniowalne rodzaje żądań reklamującego: Usuniecie wady, Wymiana na nowy, Zwrot pieniędzy. Użytkownik ma możliwość definiowania indywidualnych rodzajów żądań z poziomu Słownika kategorii.
Żądanie reklamującego
Status realizacji
Użytkownik może określić także status realizacji, który domyślnie ustawiony jest na status: Rozpatrywana oraz uzupełnić przyczynę reklamacji. Każdy element dokumentu reklamacji sprzedaży można powiązać ze wskazanym dokumentem historycznym (przy czym nie jest to konieczne). Powiązania można dokonać na dwa sposoby:
  • Wpisując konkretną wartość np. FS/2017/00002/mob w pole tekstowe.
  • Wybierając przycisk Dokument. Po naciśnięciu przycisku podniesiona zostanie lista dokumentów historycznych powiązanych z danym kontrahentem, na których znajduje się reklamowany towar.
Wybór dokumentu z listy skutkuje powiązaniem elementu reklamacji z konkretnym dokumentem.  Aby usunąć powiązanie elementu reklamacji z dokumentem należy przytrzymać dłużej przycisk .

Zakładka: Koszyk

Elementy dodane do koszyka podobnie jak w przypadku innych typów dokumentów można zmodyfikować, skopiować, usunąć, wyświetlić szczegóły towaru.
Uwaga
Opcja Kopiuj jest dostępna, jeżeli na definicji wystawianego dokumentu w systemie ERP został zaznaczony parametr dotyczący powielania pozycji na Zezwalaj. Zdjęcia będące powiązane z konkretnym elementem realizacji nie są kopiowane.
Koszyk - dokument RLS
Z poziomu koszyka, do którego została dodana pozycja reklamacji można odczytać następujące informacje:
  • Numer dokumentu powiązanego z elementem reklamacji (jeżeli takie powiązanie występuje),
  • Status reklamacji,
  • Żądanie reklamującego (zielona czcionka),
  • Przyczynę reklamacji (jeżeli została podana).

Seryjne dodawanie towarów do koszyka (RLS)

Podobnie jak w przypadku innych typów dokumentów istnieje możliwość seryjnego dodawania towarów do koszyka. W tym celu należy z poziomu listy towarów wybrać przycisk: Menu dostępny na urządzeniu, a następnie przycisk: . Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno, w którym należy wpisać ilość towarów dodawanych seryjnie oraz wybrać żądanie reklamującego.
Okno dodawania seryjnego

Zmiana statusu RLS

Po zatwierdzeniu dokumentu RLS i synchronizacji, w systemie następuje realizacja dokumentu reklamacji. Po wykonanej synchronizacji w Comarch Mobile Sprzedaż aktualizuje się status reklamacji na pozycjach dokumentu oraz na nagłówku. Jeżeli pozycje mają różne statusy, to status reklamacji na całym dokumencie odpowiada najwcześniejszemu (najniższemu) statusowi którejkolwiek z pozycji tego dokumentu.
Zmiana statusu reklamacji na pozycjach
Status reklamacji całego dokumentu odpowiadający najniższemu statusowi
Pola oznaczone symbolem  są możliwe do edycji po naciśnięciu przycisku. Po naciśnięcie przycisku  na pozycji dokumentu RLS zostają wyświetlone wszystkie etapy realizacji danej pozycji. Jeżeli jednym z etapów realizacji pozycji było: „Wydanie nowego towaru (FS)” i operator mobilny ma włączoną synchronizację dokumentów z centrali wówczas istnieje możliwość podglądu zarejestrowanego dokumenty sprzedaży, poprzez naciśnięcie przycisku .
Szczegóły realizacji dokumentu RLS