Instalacja

Instalacja

Informacje podstawowe

  • Comarch mPOS – mobilna obsługa procesów w sklepie, pracownik może prowadzić czynności sprzedażowe z wykorzystaniem smartfona, tabletu lub przenośnego kolektora. Korzystać z takiej możliwości mogą zarówno sprzedawcy, jak również pracownicy zaplecza sklepu obsługujący przyjęcia i wydania towarów oraz przesunięcia artykułów pomiędzy zapleczem, a salą sprzedaży.
  • Comarch POS Agent – usługa (POS Agent) dostarcza aktualne informacje o stanach magazynowych na każdym stanowisku, podczas wystawiania dokumentów. Informacje te prezentowane są z uwzględnieniem poszczególnych magazynów. Wszystkie procesy w magazynie będą mogły zachodzić w trybie offline z centralą, dzięki czemu korzystanie z tej usługi zapewni pełną autonomię sklepu, poprzez zagwarantowanie, że stan magazynowy jest zawsze aktualny.
  • Usługa synchronizacji– dzięki tej usłudze synchronizacji możliwa jest synchronizacja pomiędzy systemem ERP i aplikacją POS. Nazwę usługi i jej port definiuje się w systemie ERP. Brak usługi uniemożliwia pracę z aplikacją Comarch POS.

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe Comarch mPOS:

  • System Android w wersji: 9.0
  • Pamięć RAM: 4 GB (lub więcej)
  • Pamięć wewnętrzna: 16 GB (lub więcej)

Urządzenie z wbudowanym skanerem kodów kreskowych usprawni korzystanie z aplikacji.

Rekomendowane urządzenia:

  • Zebra TC52
  • Zebra TC57
  • Honeywell CT40
  • Honeywell CT60
  • Unitech PA760

Instalacja

Instalacja aplikacji Comarch mPOS i usługi Comarch POS Agent odbywa się przy pomocy narzędzia Comarch Update Agent.

Uwaga
Minimalna wersja Comarch Update Agent to 2020.0.

Instalacja i konfiguracja usługi Comarch POS Agent

Po uruchomieniu Comarch ERP Auto Update należy wykonać następujące czynności:

  • Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch Retail
Przycisk [Produkty] na zakładce Konfiguracja
  • Dla produktu Comarch Retail dodać komponent Comarch POS Agent
Dodanie komponentu
  • Skonfigurować komponent Comarch POS Agent. Okno konfiguracji otwierane jest poprzez zaznaczenie komponentu oraz wybranie z menu przycisku [Konfiguracja]. W oknie należy wskazać dane do połączenia z serwerem Microsoft SQL Server Managment Studio, na którym zostanie zainstalowana baza POS Agent.
Przycisk [Konfiguracja] komponentu Comarch POS Agent
  • Nazwa serwera – nazwa serwera wraz z instancją, na której zostanie zainstalowana baza danych
  • Nazwa bazy danych – domyślnie podpowiada się POSAgent_[kod_profilu]
  • Dane do logowania – Login i hasło do serwera SQL
Okno konfiguracji komponentu Comarch POS Agent

Przycisk [Test połączenia] umożliwia sprawdzenie nawiązania połączenia ze wskazanym serwerem.

  • Następnie należy zapisać oraz zamknąć okno konfiguracji komponentu przez wybranie odpowiednio przycisków [Zapisz] i [Zamknij].
  • Za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent należy pobrać i zainstalować wskazaną wersję produktu Comarch POS Agent.

Przycisk [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent
Jeżeli w systemie ERP został zdefiniowany kod POS Agenta, to należy przejść do katalogu instalacyjnego Comarch POS Agent i uruchomić aplikację PosAgentConfigurator.exe.

  • Po wybraniu języka następuje ładowanie parametrów.
Widok ładowania parametrów aplikacji Konfigurator usługi POS Agent
  • Po załadowaniu parametrów zostanie otwarte okno konfiguratora.
Konfigurator usługi POS Agent
  • W aplikacji należy podać:
    • Adres IP usługi POS Agent – adres IP komputera, na którym został zainstalowany komponent Comarch POS Agent
Uwaga
Usługa Comarch POS Agent wymaga stałego IP komputera, na którym jest zainstalowana.
    • Port usługi POS Agent – port wprowadzony w systemie Comarch ERP
    • Adres serwera OMS– domyślnym adresem jest http://localhost:8099/DataService/
    • Kod POS Agenta– kod POS Agent wprowadzony w systemie ERP
    • GUID – wartość nadawana automatycznie
  • Usługę instaluje się za pomocą przycisku [Instaluj].
Okno uruchamiania usługi w aplikacji Konfigurator usługi POS Agent
  • Poprawność wcześniej wprowadzony danych można zweryfikować za pomocą przycisku [Weryfikuj]. Natomiast przycisk [Rejestruj] służy do rejestracji usługi POS Agent.
  • W celu weryfikacji czy proces zakończył się poprawnie, należy przejść do zakładki POS Agent w systemie Comarch ERP Altum i sprawdzić, czy zaktualizowane zostały wpisy w polach: Host, Port i GUID.
Okno poprawnie zarejestrowanej usługi POS Agent

POS Agent obsługa trybu offline w systemie ERP w wersji 2024.0 z QF2024000.20240417.03

Uwaga
Do prawidłowego działania aplikacji Comarch mPOS w wersji 2024.0 z poprawką QF2024000.20240417.03 w integracji z systemem Comarch ERP Altum w wersji 2024.1 należy:

  • zaktualizować komponent Comarch POS Agent Broker do wersji 2024.0.1
  • zainstalować poprawkę do systemu Comarch ERP Altum QF2024100.20240417.01 lub nowszą
  • zainstalować poprawkę do aplikacji Comarch POS Agent QF2024000.20240417.02 lub nowszą
  • zainstalować poprawkę do aplikacji Comarch POS QF2024000.20240417.01 lub nowszą (jeżeli aplikacja jest używana)

W związku z wymaganiami rynkowymi, została wprowadzona funkcjonalność mająca na celu ułatwienie działania systemów ERP korzystających z usługi Comarch POS Agent Broker do komunikacji z POS Agentem, w przypadku niedostępności połączenia internetowego.

Dotychczasowe rozwiązanie polegało na konieczności utrzymywania stałego połączenia online z usługą POS Agent, co umożliwiało wyeliminowanie pewnych błędów w synchronizacji dokumentów wystawianych na stanowisku Comarch mPOS. Jednak rozwiązanie to wymagało stałego działania maszyny na której uruchomiona jest usługa POS Agent,  w przypadku wystawienia dokumentów na magazyny mPOS w systemie ERP.

W celu umożliwienia wykonywania procesu wystawiania dokumentów magazynowych w systemie ERP, nawet gdy usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna, wprowadzono alternatywne podejście. Dzięki tej zmianie, użytkownicy mogą nadal generować i przetwarzać dokumenty magazynowe w systemie ERP, niezależnie od statusu dostępności usługi POS Agent/POS Agent Broker.

Od tej pory, jeżeli usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna z powodu wyłączenia komputerów w sklepach lub niestabilności sieci, możliwe jest kontynuowanie pracy w systemie na dokumentach magazynowych. System kolejkuje operacje magazynowe, które, gdy tylko zostanie przywrócone połączenie, automatycznie trafiają do POS Agenta w celu dalszego przetwarzania. Dzięki temu, mimo przeszkód technicznych, możliwe jest zachowanie ciągłości pracy systemu ERP i skuteczne zarządzanie operacjami magazynowymi.

W związku z nową funkcjonalnością wprowadzona została:

  • obsługa ujemnych stanów magazynowych w usłudze POS Agent
  • obsługa rezerwacji zasobów/rezerwacji zasobów ilościowych w przypadku, gdy przekraczają one stany magazynowe
  • modyfikacja obecnych mechanizmów walidacji stanów magazynowych

Powyższe zmiany zostały wprowadzone, w celu uniknięcia problemów związanych z tym, że pewne informacje (dokumenty) mogą docierać do systemu Comarch ERP Altum z opóźnieniem. Przy prawidłowym działaniu po przesłaniu wszystkich danych nie będzie w bazie ujemnych stanów ani rezerwacji ponad stan.

Po stronie systemu Comarch ERP Altum została dodana parametryzacja pracy POS Agenta. By móc z poziomu systemu wykonywać operacje na magazynie przypiętym do POS Agenta, przy wyłączonej/niedostępnej usłudze POS Agent/POS Agent Broker, należy aktywować parametr: POS Agent – Obsługa trybu offline. Parametr dostępny jest w systemie Comarch ERP Altum z poziomu System → Konfiguracja → POS.

Uwaga
Próba wysłania żądania zmiany stanów magazynowych po odzyskaniu połączenia z POS Agent Brokerem jest podejmowana automatycznie co 15 minut. Czas ten można zmienić poprzez dodanie w pliku Altum.exe.config parametru <add key=”ResendStockLevelIntervalInMinutes” value=”15″ /> z preferowaną wartością liczbową. Po wprowadzeniu tej zmiany należy zrestartować usługę DS.
Zmiany w procesie rezerwacji

Mechanizm tworzenia rezerwacji został zmieniony w przypadku gdy włączona jest Obsługa trybu offline POS Agenta. Po zaznaczeniu tego parametru dokumenty magazynowe mogą powstać po stronie systemu ERP i tworzyć kolejne rezerwacje. W tym celu dostosowany został mechanizm procesu rezerwacji, tak aby POS Agent mógł zwiększać rezerwację zasobów, nawet w przypadku nie posiadania wystarczających ilości. Zastosowanie tego typu ma na celu zapobieganie utracenia informacji o rezerwacji w sytuacji, gdy do POS Agenta nie spłynęły jeszcze dane o wszystkich dostawach z systemu ERP.

Zmiany w mechanizmie weryfikacji dostępności

W przypadku gdy stan na POS Agencie jest tymczasowo niższy od zera, nie będą prezentowane ujemne wartości w UI Comarch mPOS, ma to na celu zapobieganie wprowadzeniu zamieszania dla użytkowników. W takim przypadku POS Agent zwraca ilość równą 0 zamiast ujemnej.

Zmiany na liście artykułów i podglądzie artykułu

Lista artykułów i podgląd artykułu zawiera kolumny, związane z ilością artykułów. Po zmianach związanych z POS Agentem, kolumny dotyczące ilości prezentują:

  • Dostępna ilość – ilość zasobów magazynowych dostępnych dla stanowiska Comarch mPOS, w przypadku jeżeli:
    • IlośćRezerwacji zasobów, prezentowana jest różnica pomiędzy ilością a rezerwacją zasobów
    • Ilość≤ Rezerwacji zasobów, prezentowana jest wartość 0
  • Ilość całkowita (domyślnie ukryta) – całkowita ilość, która może prezentować ilości ujemne jeżeli takie wystąpią
Zmiany w procesie inwentaryzacji

W związku ze zmianami związanymi z POS Agentem, w bazie danych POS Agenta ilości artykułów mogą mieć ujemne wartości. Na ten moment nie ma możliwości zliczania ujemnych wartości stanów w procesie inwentaryzacji. W procesie tym ilość Oczekiwana artykułów pobierana jest z bazy danych POS Agenta. W przypadkach gdy ilość danego artykułu w bazie POS Agenta będzie ujemna, w procesie inwentaryzacji ilość Oczekiwana zostanie zaktualizowana zawsze do wartości 0.

Instalacja i konfiguracja komponentu Comarch mPOS

W celu pierwszej instalacji aplikacji Comarch mPOS należy:

  • dodać produkt Comarch Retail w agencie nadrzędnym Comarch Update Agent
  • dodać komponent Comarch mPOS
Dodanie komponentu
  • za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent należy pobrać wskazaną wersję produktu Comarch mPOS
Przycisk [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent
Okno wyboru wersji komponentu do pobrania
  • po poprawnym pobraniu komponentu, należy odnaleźć w lokalizacji C:\Comarch ERP Auto Update\Downloads\Comarch Retail\[nazwa_profilu]\[numer_wersji]\Comarch Retail mPOS plik zip
  • rozpakować plik Setup.zip

W rozpakowanym pliku znajduje się plik z rozszerzeniem APK. Należy przenieść go na urządzenie mobilne np. za pomocą kabla USB. Na urządzeniu należy poprzez odpowiednią aplikacje (np. eksplorator plików) uruchomić pobrany plik APK.

Jeśli aplikacja z poziomu której uruchamiamy instalator nie ma zgody na instalowanie aplikacji z nieznanych źródeł, wtedy zostanie wyświetlony komunikat o braku takiej możliwości. Komunikat będzie posiadał przycisk [Ustawienia] który przenosi do odpowiedniego miejsca w ustawianiach systemu. Należy zezwolić na instalowanie z tego źródła.

Uwaga
Nadanie uprawnienia tej aplikacji na instalowanie z nieznanych źródeł jest ustawieniem trwałym.
Po instalacji Comarch mPOS taka zgoda może być cofnięta w ustawianiach sytemu.

Po zainstalowaniu, aplikacja będzie dostępna z poziomu wszystkich aplikacji.

Licencje produktowe

W związku z rozwojem aplikacji Comarch mPOS i wprowadzaniem nowych, różnorodnych modułów istnieje podział na odrębne typy licencji, w zależności od systemu ERP:

  • mPOS (Altum, Enterprise):
    • Front office,
    • Back office,
    • Front office + Back office

Podczas każdego uruchomienia aplikacji, automatycznie weryfikowane są typy licencji. Od nich zależy widoczność poszczególnych modułów funkcjonalnych w systemie mPOS. W systemie ERP należy określić czy dane stanowisko odpowiada aplikacji Comarch mPOS oraz które licencje będą obsługiwane w ramach wskazanej aplikacji. Licencja będzie sprawdzana podczas każdego startu aplikacji, w przypadku pracy w trybie offline zostanie wykorzystana ostatnia poprawnie użyta licencja.

Uwaga
Powyższa konfiguracja jest również konieczna do wykonania dla już istniejących stanowisk.

Od rodzaju licencji określonej na poziomie danego stanowiska zależy dostępność funkcji dla poszczególnych modułów aplikacji:

  • Back office (funkcjonalność magazynowa)
  • Front office (funkcjonalność sprzedażowa)

Jeżeli ustawiono błędną licencję produktu w systemie ERP, na przykład dla aplikacji wybrano licencję mPOS, to na stanowisku mPOS zostanie wyświetlony komunikat: Licencja produktu powiązana ze stanowiskiem jest nieprawidłowa. Konieczne jest wskazanie licencji POS zgodnej z rodzajem używanej aplikacji Comarch mPOS.

Czy ten artykuł był pomocny?