Spis treści
Instalacja
Informacje podstawowe
- Comarch mPOS – mobilna obsługa procesów w sklepie, pracownik może prowadzić czynności sprzedażowe z wykorzystaniem smartfona, tabletu lub przenośnego kolektora. Korzystać z takiej możliwości mogą zarówno sprzedawcy, jak również pracownicy zaplecza sklepu obsługujący przyjęcia i wydania towarów oraz przesunięcia artykułów pomiędzy zapleczem, a salą sprzedaży.
- Comarch POS Agent – usługa (POS Agent) dostarcza aktualne informacje o stanach magazynowych na każdym stanowisku, podczas wystawiania dokumentów. Informacje te prezentowane są z uwzględnieniem poszczególnych magazynów. Wszystkie procesy w magazynie będą mogły zachodzić w trybie offline z centralą, dzięki czemu korzystanie z tej usługi zapewni pełną autonomię sklepu, poprzez zagwarantowanie, że stan magazynowy jest zawsze aktualny.
- Usługa synchronizacji– dzięki tej usłudze synchronizacji możliwa jest synchronizacja pomiędzy systemem ERP i aplikacją POS. Nazwę usługi i jej port definiuje się w systemie ERP. Brak usługi uniemożliwia pracę z aplikacją Comarch POS.
Wymagania sprzętowe
Wymagania sprzętowe Comarch mPOS:
- System Android w wersji: 9.0
- Pamięć RAM: 4 GB (lub więcej)
- Pamięć wewnętrzna: 16 GB (lub więcej)
Urządzenie z wbudowanym skanerem kodów kreskowych usprawni korzystanie z aplikacji.
Rekomendowane urządzenia:
- Zebra TC52
- Zebra TC57
- Honeywell CT40
- Honeywell CT60
- Unitech PA760
Instalacja
Instalacja aplikacji Comarch mPOS i usługi Comarch POS Agent odbywa się przy pomocy narzędzia Comarch Update Agent.
Instalacja i konfiguracja usługi Comarch POS Agent
Po uruchomieniu Comarch ERP Auto Update należy wykonać następujące czynności:
- Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch Retail
- Dla produktu Comarch Retail dodać komponent Comarch POS Agent
- Skonfigurować komponent Comarch POS Agent. Okno konfiguracji otwierane jest poprzez zaznaczenie komponentu oraz wybranie z menu przycisku [Konfiguracja]. W oknie należy wskazać dane do połączenia z serwerem Microsoft SQL Server Managment Studio, na którym zostanie zainstalowana baza POS Agent.
- Nazwa serwera – nazwa serwera wraz z instancją, na której zostanie zainstalowana baza danych
- Nazwa bazy danych – domyślnie podpowiada się POSAgent_[kod_profilu]
- Dane do logowania – Login i hasło do serwera SQL
Przycisk [Test połączenia] umożliwia sprawdzenie nawiązania połączenia ze wskazanym serwerem.
- Następnie należy zapisać oraz zamknąć okno konfiguracji komponentu przez wybranie odpowiednio przycisków [Zapisz] i [Zamknij].
- Za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent należy pobrać i zainstalować wskazaną wersję produktu Comarch POS Agent.
Jeżeli w systemie ERP został zdefiniowany kod POS Agenta, to należy przejść do katalogu instalacyjnego Comarch POS Agent i uruchomić aplikację PosAgentConfigurator.exe.
- Po wybraniu języka następuje ładowanie parametrów.
- Po załadowaniu parametrów zostanie otwarte okno konfiguratora.
- W aplikacji należy podać:
- Adres IP usługi POS Agent – adres IP komputera, na którym został zainstalowany komponent Comarch POS Agent
-
- Port usługi POS Agent – port wprowadzony w systemie Comarch ERP
- Adres serwera OMS– domyślnym adresem jest http://localhost:8099/DataService/
- Kod POS Agenta– kod POS Agent wprowadzony w systemie ERP
- GUID – wartość nadawana automatycznie
- Usługę instaluje się za pomocą przycisku [Instaluj].
- Poprawność wcześniej wprowadzony danych można zweryfikować za pomocą przycisku [Weryfikuj]. Natomiast przycisk [Rejestruj] służy do rejestracji usługi POS Agent.
- W celu weryfikacji czy proces zakończył się poprawnie, należy przejść do zakładki POS Agent w systemie Comarch ERP Altum i sprawdzić, czy zaktualizowane zostały wpisy w polach: Host, Port i GUID.
POS Agent obsługa trybu offline w systemie ERP w wersji 2024.0 z QF2024000.20240417.03
- zaktualizować komponent Comarch POS Agent Broker do wersji 2024.0.1
- zainstalować poprawkę do systemu Comarch ERP Altum QF2024100.20240417.01 lub nowszą
- zainstalować poprawkę do aplikacji Comarch POS Agent QF2024000.20240417.02 lub nowszą
- zainstalować poprawkę do aplikacji Comarch POS QF2024000.20240417.01 lub nowszą (jeżeli aplikacja jest używana)
W związku z wymaganiami rynkowymi, została wprowadzona funkcjonalność mająca na celu ułatwienie działania systemów ERP korzystających z usługi Comarch POS Agent Broker do komunikacji z POS Agentem, w przypadku niedostępności połączenia internetowego.
Dotychczasowe rozwiązanie polegało na konieczności utrzymywania stałego połączenia online z usługą POS Agent, co umożliwiało wyeliminowanie pewnych błędów w synchronizacji dokumentów wystawianych na stanowisku Comarch mPOS. Jednak rozwiązanie to wymagało stałego działania maszyny na której uruchomiona jest usługa POS Agent, w przypadku wystawienia dokumentów na magazyny mPOS w systemie ERP.
W celu umożliwienia wykonywania procesu wystawiania dokumentów magazynowych w systemie ERP, nawet gdy usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna, wprowadzono alternatywne podejście. Dzięki tej zmianie, użytkownicy mogą nadal generować i przetwarzać dokumenty magazynowe w systemie ERP, niezależnie od statusu dostępności usługi POS Agent/POS Agent Broker.
Od tej pory, jeżeli usługa POS Agent/POS Agent Broker jest niedostępna z powodu wyłączenia komputerów w sklepach lub niestabilności sieci, możliwe jest kontynuowanie pracy w systemie na dokumentach magazynowych. System kolejkuje operacje magazynowe, które, gdy tylko zostanie przywrócone połączenie, automatycznie trafiają do POS Agenta w celu dalszego przetwarzania. Dzięki temu, mimo przeszkód technicznych, możliwe jest zachowanie ciągłości pracy systemu ERP i skuteczne zarządzanie operacjami magazynowymi.
W związku z nową funkcjonalnością wprowadzona została:
- obsługa ujemnych stanów magazynowych w usłudze POS Agent
- obsługa rezerwacji zasobów/rezerwacji zasobów ilościowych w przypadku, gdy przekraczają one stany magazynowe
- modyfikacja obecnych mechanizmów walidacji stanów magazynowych
Powyższe zmiany zostały wprowadzone, w celu uniknięcia problemów związanych z tym, że pewne informacje (dokumenty) mogą docierać do systemu Comarch ERP Altum z opóźnieniem. Przy prawidłowym działaniu po przesłaniu wszystkich danych nie będzie w bazie ujemnych stanów ani rezerwacji ponad stan.
Po stronie systemu Comarch ERP Altum została dodana parametryzacja pracy POS Agenta. By móc z poziomu systemu wykonywać operacje na magazynie przypiętym do POS Agenta, przy wyłączonej/niedostępnej usłudze POS Agent/POS Agent Broker, należy aktywować parametr: POS Agent – Obsługa trybu offline. Parametr dostępny jest w systemie Comarch ERP Altum z poziomu System → Konfiguracja → POS.
Zmiany w procesie rezerwacji
Mechanizm tworzenia rezerwacji został zmieniony w przypadku gdy włączona jest Obsługa trybu offline POS Agenta. Po zaznaczeniu tego parametru dokumenty magazynowe mogą powstać po stronie systemu ERP i tworzyć kolejne rezerwacje. W tym celu dostosowany został mechanizm procesu rezerwacji, tak aby POS Agent mógł zwiększać rezerwację zasobów, nawet w przypadku nie posiadania wystarczających ilości. Zastosowanie tego typu ma na celu zapobieganie utracenia informacji o rezerwacji w sytuacji, gdy do POS Agenta nie spłynęły jeszcze dane o wszystkich dostawach z systemu ERP.
Zmiany w mechanizmie weryfikacji dostępności
W przypadku gdy stan na POS Agencie jest tymczasowo niższy od zera, nie będą prezentowane ujemne wartości w UI Comarch mPOS, ma to na celu zapobieganie wprowadzeniu zamieszania dla użytkowników. W takim przypadku POS Agent zwraca ilość równą 0 zamiast ujemnej.
Zmiany na liście artykułów i podglądzie artykułu
Lista artykułów i podgląd artykułu zawiera kolumny, związane z ilością artykułów. Po zmianach związanych z POS Agentem, kolumny dotyczące ilości prezentują:
- Dostępna ilość – ilość zasobów magazynowych dostępnych dla stanowiska Comarch mPOS, w przypadku jeżeli:
- Ilość> Rezerwacji zasobów, prezentowana jest różnica pomiędzy ilością a rezerwacją zasobów
- Ilość≤ Rezerwacji zasobów, prezentowana jest wartość 0
- Ilość całkowita (domyślnie ukryta) – całkowita ilość, która może prezentować ilości ujemne jeżeli takie wystąpią
Zmiany w procesie inwentaryzacji
W związku ze zmianami związanymi z POS Agentem, w bazie danych POS Agenta ilości artykułów mogą mieć ujemne wartości. Na ten moment nie ma możliwości zliczania ujemnych wartości stanów w procesie inwentaryzacji. W procesie tym ilość Oczekiwana artykułów pobierana jest z bazy danych POS Agenta. W przypadkach gdy ilość danego artykułu w bazie POS Agenta będzie ujemna, w procesie inwentaryzacji ilość Oczekiwana zostanie zaktualizowana zawsze do wartości 0.
Instalacja i konfiguracja komponentu Comarch mPOS
W celu pierwszej instalacji aplikacji Comarch mPOS należy:
- dodać produkt Comarch Retail w agencie nadrzędnym Comarch Update Agent
- dodać komponent Comarch mPOS
- za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent należy pobrać wskazaną wersję produktu Comarch mPOS
- po poprawnym pobraniu komponentu, należy odnaleźć w lokalizacji C:\Comarch ERP Auto Update\Downloads\Comarch Retail\[nazwa_profilu]\[numer_wersji]\Comarch Retail mPOS plik zip
- rozpakować plik Setup.zip
W rozpakowanym pliku znajduje się plik z rozszerzeniem APK. Należy przenieść go na urządzenie mobilne np. za pomocą kabla USB. Na urządzeniu należy poprzez odpowiednią aplikacje (np. eksplorator plików) uruchomić pobrany plik APK.
Jeśli aplikacja z poziomu której uruchamiamy instalator nie ma zgody na instalowanie aplikacji z nieznanych źródeł, wtedy zostanie wyświetlony komunikat o braku takiej możliwości. Komunikat będzie posiadał przycisk [Ustawienia] który przenosi do odpowiedniego miejsca w ustawianiach systemu. Należy zezwolić na instalowanie z tego źródła.
Po instalacji Comarch mPOS taka zgoda może być cofnięta w ustawianiach sytemu.
Po zainstalowaniu, aplikacja będzie dostępna z poziomu wszystkich aplikacji.
Licencje produktowe
W związku z rozwojem aplikacji Comarch mPOS i wprowadzaniem nowych, różnorodnych modułów istnieje podział na odrębne typy licencji, w zależności od systemu ERP:
- mPOS (Altum, Enterprise):
- Front office,
- Back office,
- Front office + Back office
Podczas każdego uruchomienia aplikacji, automatycznie weryfikowane są typy licencji. Od nich zależy widoczność poszczególnych modułów funkcjonalnych w systemie mPOS. W systemie ERP należy określić czy dane stanowisko odpowiada aplikacji Comarch mPOS oraz które licencje będą obsługiwane w ramach wskazanej aplikacji. Licencja będzie sprawdzana podczas każdego startu aplikacji, w przypadku pracy w trybie offline zostanie wykorzystana ostatnia poprawnie użyta licencja.
Od rodzaju licencji określonej na poziomie danego stanowiska zależy dostępność funkcji dla poszczególnych modułów aplikacji:
- Back office (funkcjonalność magazynowa)
- Front office (funkcjonalność sprzedażowa)
Jeżeli ustawiono błędną licencję produktu w systemie ERP, na przykład dla aplikacji wybrano licencję mPOS, to na stanowisku mPOS zostanie wyświetlony komunikat: Licencja produktu powiązana ze stanowiskiem jest nieprawidłowa. Konieczne jest wskazanie licencji POS zgodnej z rodzajem używanej aplikacji Comarch mPOS.