Dodawanie nowego zamówienia sprzedaży

Dodawanie nowego zamówienia sprzedaży

W celu dodania nowego zamówienia sprzedaży (ZS) należy:

Kafel [Nowe zamówienie]
Uwaga
Dodanie zamówienia sprzedaży wymaga od użytkownika posiadania odpowiednich uprawnień nadawanych w systemie ERP.
Formularz nowo wystawianego zamówienia sprzedaży

Na formularzu dokumentu zamówienia sprzedaży znajdują się następujące pola (poszczególne punkty odpowiadają zaznaczonym miejscom na zrzucie ekranu):

  1. Nr obcy – pole edytowalne
  2. Wyszukaj artykuł – umożliwia wyszukanie oraz dodanie artykułu na dokument
  3. Obsługujący – pracownik wystawiający dokument
  4. Obsługa pozycji
  5. Lista pozycji zawierająca kolumny:
    • Nazwa
    • Cena
    • Ilość
    • Wartość

    Domyślnie ukryte:

  6. Kontrahent – umożliwia wskazanie kontrahenta (nabywcy i odbiorcy) dokumentu
  7. Podsumowanie – prezentowana jest sumaryczna wartość wprowadzonych na dokument pozycji:
    • Suma – dla dokumentów z kierunkiem naliczania VAT od brutto
    • Suma netto – dla dokumentów z kierunkiem naliczania VAT od netto
    • Rabat
    • Narzut
    • Zaliczki
    • VAT – dla dokumentów z kierunkiem naliczania VAT od netto
    • Sumaryczna wartość sprzedaży po uwzględnieniu rabatu/narzutu/VAT
    Uwaga
    Kierunek naliczania VAT można zdefiniować w systemie ERP.
  8. Szczegóły pozycji – prezentuje szczegółowe informacje na temat pozycji dokumentu oraz umożliwia zmianę jego ilości, ceny początkowej itd.
  9. Status realizacji – przyjmuje wartości zdefiniowane w systemie ERP. Zmiana statusu realizacji możliwa jest dla użytkowników posiadających odpowiednie uprawnienie. Zmianę można wykonać na zamówieniach znajdujących się w stanie: Niezatwierdzony, Zatwierdzony i W realizacji.
  10. Punkt odbioru – umożliwia wybranie punktu odbioru zamówienia z dostępnych opcji:
    • Dostawa do domu – zawiera adresy wybranego na dokumencie kontrahenta z możliwością wprowadzenia nowego przez opcję [Dodaj adres]. W przypadku wybrania na dokumencie innego odbiorcy niż nabywca wyświetlone adresy pobrane są z karty odbiorcy. Po zatwierdzeniu uzupełnionych danych adresowych użytkownik zostaje przeniesiony na formularz zamówienia, a na przycisku [Punkt odbioru] wyświetlana jest nazwa kontrahenta, którego adres odbioru został wybrany dla zamówienia. W przypadku zmiany kontrahenta lub usunięcia odbiorcy na zamówieniu przycisk [Punkt odbioru] zostanie wyczyszczony.
    • Odbiór w magazynie – zawiera adresy magazynów zdefiniowane jako punkty odbioru dostępne dla stanowiska POS. Jako pierwsze prezentowane są adresy przypisane do centrum, do którego należy stanowisko POS.
    • Odbiór w sklepie – zawiera adresy centrów zdefiniowane jako punkty odbioru dostępne dla stanowiska POS. Jako pierwsze prezentowane są adresy przypisane do centrum, do którego należy stanowisko POS
    • Adresy kontrahentów zdefiniowane jako punkty odbioru – po wybraniu kafla wyświetlone zostaną adresy zdefiniowane jako punkty odbioru dostępne dla stanowiska POS i powiązane z kontrahentem wyświetlanym na kaflu
    Okno wyboru punktu odbioru
    Okno wyboru punktu odbioru
    Uwaga
    Punkty odbioru definiowane są w systemie ERP.

    W oknie Wybierz punkt odbioru:

    • dostępny jest filtr ułatwiający wyszukiwanie po nazwie punktu odbioru i adresie (miasto, ulica, kod pocztowy)
    • w polu Aktualnie wybrany wyświetlany jest aktualnie wybrany punkt odbioru
    • przycisk [Wyczyść] pozwalający na wyczyszczenie wybranego punktu odbioru

    Punkt odbioru może zostać zmieniony do momentu zatwierdzenia zamówienia.

  11. Status płatności – przyjmuje wartości zdefiniowane w systemie ERP. Zmiana statusu płatności możliwa jest dla użytkowników posiadających odpowiednie uprawnienie. Zmianę można wykonać na zamówieniach znajdujących się w stanie: Niezatwierdzony, Zatwierdzony i W realizacji.
  12. Forma – domyślnie podpowiada się forma płatności wskazanego na dokumencie kontrahenta z możliwością jej zmiany. Jeżeli domyślna forma płatności kontrahenta nie jest dostępna na stanowisku POS, wówczas ustawiona zostanie forma płatności typu Gotówka przypisana do stanowiska. Pole edytowalne.
  13. Termin płatności – domyślny termin płatności wskazanego na dokumencie kontrahenta; możliwy do zmiany
  14. Data realizacji – data realizacji zamówienia
  15. Realizacja przez punkt odbioru – informuje o tym czy w systemie ERP został aktywowany parametr Realizuj w punkcie odbioru. Dostępne opcje:
  • Nie – realizacja zamówienia odbędzie się poza centrum POS, klient odbierze paczkę z zamówionymi artykułami (wraz z wygenerowanym już paragonem/fakturą) w punkcie odbioru POS
  • Tak – zamówienie zostanie zrealizowane przez centrum POS. Na podstawie artykułów znajdujących się w magazynie należącym do centrum POS, przygotowane zostanie zamówienie i wygenerowane odpowiednie dokumenty sprzedaży (realizacja zamówienia pomniejszy stany magazynowe sklepu)u

Jeżeli parametr Realizuj zamówienie w punkcie odbioru na zamówieniu sprzedaży jest aktywny, to jest możliwe:

  • wygenerowanie paragonu do ZS
  • wygenerowanie faktury do ZS
  • otworzenie lub zamknięcie ZS
  • anulowanie ZS
  • użycie bonu
  • kompletacja zamówienia
Uwaga
Wygenerowanie faktury zaliczkowej sprzedaży, zmiana statusu dostawy i płatności jest możliwa na zamówieniu sprzedaży niezależnie od aktywności parametru  Realizuj zamówienie w punkcie odbioru.

16. Magazyn pozycji – umożliwia zmianę magazynu danej pozycji, której subelement pochodzi z niedostępnego magazynu w tym centrum.

17. Atrybuty – atrybuty przypisane do typu dokumentu

Na formularzu dodawanego zamówienia sprzedaży dostępne są następujące przyciski:

  • [Parkuj] – zapisuje dokument w celu jego dalszej realizacji w późniejszym czasie lub na innym stanowisku POS
  • [Zatwierdź] – zatwierdza dokument
  • [Drukuj] – drukuje dokument (przycisk domyślnie ukryty)
  • [Kupony] – pozwala na wybranie kuponu rabatowego
  • [Nalicz promocje]/[Promocje] – nalicza/usuwa promocje pakietowe
  • [Zatwierdź i generuj FSL] – generuje fakturę zaliczkową po zatwierdzeniu zamówienia
Przykład
W sklepie meblowym XYZ klient zainteresowany jest stołem kuchennym z wystawy. Przy punkcie sprzedaży okazuje się, że na magazynie sklepu nie ma dostępnych innych zasobów tego towaru. Klient nie chce kupować artykułu z wystawy, więc decyduje się na zamówienie z innego sklepu. Operator, w celu wystawienia zamówienia sprzedaży, wybiera z listy zamówień i ofert sprzedaży przycisk [Dodaj] -> [Zamówienie]. Następnie dodaje artykuł Stół kuchenny oraz usługę transportu do domu. Ponieważ klient nie ma założonego konta w sklepie, kasjer wybiera przycisk [Punkt odbioru] -> [Dostawa do domu] -> [Dodaj adres]. Po wypełnieniu adresu i zapisaniu zmian operator uzupełnia pozostałe pola dokumentu bez zmiany kontrahenta Nieokreślony.
[/example]

Rejestrowanie dodatkowych informacji o rezerwacjach

Jeżeli na zamówieniu sprzedaży znajdują się subelementy pochodzące z magazynu obcego, czyli niedostępnego dla danego centrum posiadającego usługę POS Agenta, to następuje rejestracja dodatkowych informacji podczas:

  • otwarcia i edycji ZS – jeżeli przynajmniej jeden subelement pochodzi z magazynu niedostępnego dla danego centrum, to na stanowisku POS wyświetlony zostanie komunikat: Uwaga! Niektóre element zamówienia mają zdefiniowane magazyny niedostępne w tym centrum. Zapis zmian po otwarciu zamówienia spowoduje automatyczną aktualizację wskazanych magazynów na takie, które są dostępne w tym sklepie.
  • anulowania lub zamknięcia ZS – nastąpi zwolnienie wszystkich rezerwacji subelementów znajdujących się na magazynie dostępnym w tym centrum, które były zapisane przez POS Agenta
  • generowania PAR/FS do dokumentu ZS – jeżeli na dokumencie znajduje się przynajmniej jeden subelement niedostępny dla tego centrum, to na stanowisku POS zostanie wyświetlony komunikat: Przed rozpoczęciem realizacji zamówienia należy ustawić dostępne magazyny dla wszystkich elementów. W przypadku, gdy magazyny nie zostaną zmodyfikowane manualnie, zapis dokumentu automatycznie ustawi odpowiednie magazyny na elementach. Czy chcesz otworzyć wskazane zamówienie?

Czy ten artykuł był pomocny?