Spis treści
Zaokrąglenia płatności na rynek czeski (ERP: Altum, Enterprise)
Zaokrąglenia płatności na rynek czeski (ERP: Altum)
W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), oznaczana symbolem Kč, gdzie 1 CZK to 100 halerzy. Nominały monet 10, 20 i 50 halerzy zostały wycofane z użycia od 1 września 2008 roku. W efekcie tych zmian całkowite kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług należy zaokrąglać do pełnej korony czeskiej. Zgodnie z wymaganiami, jeżeli kwota do zapłaty gotówkowej ma końcówkę ≥50 halerzami, powinna być zaokrąglona w górę. Jeżeli natomiast kwota ma końcówkę <50 halerzy powinna być zaokrąglana w dół. W przypadku innych walut i metod płatności innych niż gotówka, płatność realizowana jest zgodnie z podaną kwotą na dokumencie płatniczym, bez zaokrągleń.
W celu włączenia funkcjonalności należy na definicji centrum POS na zakładce Stanowiska POS dla parametru Zaokrąglenie płatności gotówkowej wybrać wartość CZK. Parametr jest aktywny wyłącznie, jeżeli na formularzu firmy w polu Grupa stawek VAT wskazano wartość CZ.
Zaokrąglanie płatności dostępne jest dla następujących typów dokumentów:
- Paragon
- Faktura
- Faktura zaliczkowa sprzedaży
- Korekta paragonu
- Korekta faktury
- Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
- Wpłata kasowa
- Wypłata kasowa
Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 4,00 CZK. Dodatkowo w prawym dolnym rogu, przy polu Reszta, widnieje symbol strzałki z odpowiednim kierunkiem, informującym o zaokrągleniu.
Limity płatności (ERP: Altum)
Na stanowisku Comarch POS dostępne są limity płatności, funkcjonalność przydatna jest w krajach UE, w których istnieją ograniczenia dotyczące maksymalnej bądź minimalnej kwoty transakcji. Limity płatności ustalane są indywidualnie dla każdego kraju. W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), a dzienny limit płatności gotówkowej wynosi 270 000 CZK (około 10500 EUR). W niektórych państwach obowiązują również wymogi prawne dotyczące określenia minimalnej kwoty, która może być wykorzystana do metod płatności (np. 0,1 € jako minimum dla płatności kartą płatniczą).
W niektórych przypadkach (tak jest na przykład w Polsce) limity płatności są ustalane na podstawie rodzaju klienta (klient detaliczny lub podmiot gospodarczy). W Polsce maksymalny limit gotówkowy dla podmiotu gospodarczego wynosi 15000 PLN, dla klienta detalicznego limit nie obowiązuje.
W systemie ERP Altum za zakładce Stanowisko POS, dostępnej po podniesieniu do edycji Firmy (Konfiguracja -> Struktura Firmy -> Struktura praw -> Centrum typu „Firma”) można określić wartość parametrów:
- Minimalna wartość płatności
- Maksymalna wartość płatności
Parametry określa się dla limitu płatności wg statusu kontrahenta i formy płatności. Wartości parametrów ustalane są w zależności od typu kontrahenta – podmiot gospodarczy/odbiorca detaliczny.
Z systemu ERP Altum do aplikacji Comarch POS przesyłane są informacje o minimalnej i maksymalnej wartość płatności dla każdego typu płatności i każdego typu klienta. W przypadku transakcji z kontrahentem nieokreślonym przyjęto limity dla klientów detalicznych (B2C).
W przypadku, gdy na dokumencie sprzedaży kwota jest wyższa lub równa ustawionemu limitowi, cały proces płatności przebiega bez żadnych komunikatów ostrzegawczych – nie ma znaczenia, czy kontrahent był określony czy nieokreślony.
Funkcjonalność limitów płatności dotyczy również bonów – własnych i zewnętrznych, jak również dokumentów KP/KW tworzonych dla klienta.
W przypadku dokumentów kasowych gdzie wskazany jest pracownik limity nie obowiązują.
W przypadku wpłat i wypłat pojawia się jedynie komunikat ostrzegawczy, który ma na celu umożliwić sprzedawcy podjęcie decyzji, czy chce kontynuować transakcję, czy też nie.
W przypadku maksymalnego limitu płatności gdy całkowita kwota dla formularza płatności przekracza ustawiony limit pojawia się następujący komunikat blokujący:
W przypadku minimalnego limitu płatności, gdy całkowita kwota dla formularza płatności jest niższa niż ustawiony limit pojawia się następujący komunikat blokujący:
Walutą systemową jest €, limity płatności są następujące:
Gotówka – maksymalnie 1000 €
Karta – maksymalnie 50000 €
Bon – minimalnie 1 €
Klient chce zapłacić:
- 1100 € gotówką
- 51000 € kartą
- 1 PLN bonem
Płatność gotówką:
Maksymalny limit płatności gotówką został przekroczony.
Wartość płatności musi być niższa niż: 1000 €. Przekroczono limit o 100 €.
Płatność kartą:
Maksymalny limit płatności kartą został przekroczony.
Wartość płatności musi być niższa niż: 50000 €. Przekroczono limit o 100 €.
Płatność bonem (przy kursie wymiany 1 € = 4,32 PLN):
Minimalny limit płatności bonem nie został osiągnięty.
Wartość płatności musi być większa niż: 1 €. Do osiągnięcia limitu brakuje 3,32 PLN.
Identyfikacja nabywcy
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi na rynku czeskim wymogami prawnymi, podczas tworzenia dokumentów handlowych których wartość przekracza określoną kwotę konieczna jest m.in. identyfikacja nabywcy poprzez np. oznaczenie osoby, na rzecz której świadczenie jest wykonywane, wskazanie numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.
Parametr odpowiadający za funkcjonalność identyfikacji nabywcy na stanowisku POS przesyłany jest z systemu ERP. Wartość ustalana jest na definicji Firmy (Konfiguracja -> Struktura firmy -> Struktura praw) będąc jednocześnie dziedziczona na wszystkie Centra POS w jej strukturze.
Parametr określa wartość płatności powyżej której konieczne będzie wpisanie na dokument wymaganych danych nabywcy. Jeżeli wartość jest mniejsza od 0, funkcjonalność zostaje wyłączona. Nie ma określonego limitu dla tego parametru.
W przypadku płatności w walucie innej niż waluta systemowa, kwota zostanie przeliczona na podstawie kursu wymiany z systemu ERP.
W przypadku, gdy na dokumencie sprzedaży kwota jest wyższa lub równa ustawionemu limitowi, cały proces płatności przebiega bez żadnych komunikatów ostrzegawczych – nie ma znaczenia, czy Kontrahent był określony, czy nieokreślony.
W aplikacji Comarch POS komunikat z ostrzeżeniem będzie prezentowany gdy:
- łączna kwota transakcji jest wyższa niż ustawiony limit w systemie ERP
- kontrahent jest nieokreślony
- dokumentem sprzedaży jest paragon lub dokumentem sprzedaży jest faktura z wybranym Kontrahentem domyślnym
Jeśli operator na stanowisku POS wybierze:
Tak – wówczas należy wybrać Kontrahenta z listy, utworzyć nowego lub zeskanować kartę lojalnościową, a następnie ponownie zatwierdzić dokument
Nie – wówczas operator przechodzi bezpośrednio do widoku płatności.
[examples] Przypadek zaokrągleniaW sytuacji, gdy płatność odbywa się w Czechach i aktywny jest parametr zaokrąglenia, kwoty pomiędzy 10000,01 a 10000,49 CZK powinny być zaokrąglane w dół do 10000 CZK, i wówczas parametr identyfikacji klienta nie zostaje aktywowany (kwota musi być wyższa niż ustalony limit).
Odkup
W przypadku, gdy na dokumencie pojawia się opcja odkupienia, nie uwzględniamy jej w limicie identyfikacji klienta, ponieważ na paragonie znajduje się całkowita kwota za towary/produkty, a następnie ręczna korekta paragonu na kwotę odkupienia.
Przykład: Na dokumencie mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
artykuł A1: 5000 CZK
artykuł A2: 6000 CZK
Odkupiony przedmiot (PL: „skup”) A3: -2000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Paragon: 11000 CZK
Ręczna korekta paragonu: -2000 CZK
W takim przypadku, gdy paragon > niż limit, powinna pojawić się informacja o konieczności identyfikacji klienta.
Voucher (sprzedany jako nota debetowa)
W przypadku vouchera sprzedanego jako nota debetowa, kwota vouchera nie jest brana pod uwagę przy obliczaniu kwoty, powyżej której wymagana jest identyfikacja klienta. Po transakcji z voucherem (jako notą debetową) otrzymujemy paragon i notę debetową, więc wystawiane są dwa dokumenty sprzedaży.
Przykład: Na dokumencie sprzedaży mamy następującą pozycję (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
artykuł A1: 4000 CZK
artykuł A2: 5000 CZK
Voucher (sprzedany przez notę debetową) B3: 2000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 11000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Paragon: 9000 CZK
Nota debetowa: 2000 CZK
W takim przypadku identyfikacja klienta nie jest wymagana.
Proces wymiany
W przypadku procesu wymiany kwota zwrotu nie jest uwzględniana w limicie identyfikacji klienta. Kiedy na dokumencie występuje zwrot artykułów, otrzymujemy dwa dokumenty: korektę paragonu oraz paragon. Kwota na paragonie powinna być sprawdzona pod kątem tego, czy wymagana jest identyfikacja klienta.
Przykład: Na dokumencie sprzedaży mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
Zwrot przedmiotu: -2000 CZK (tryb wymiany)
Zakup nowego przedmiotu: 5000 CZK
Zakup nowego przedmiotu: 6000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Korekta paragonu: -2000 CZK
Nowy paragon: 11000 CZK
W takim przypadku identyfikacja klienta jest wymagana.
[/examples]
Zaokrąglenia płatności na rynek czeski (ERP: Enterprise)
W Czechach oficjalną walutą jest korona czeska (CZK), oznaczana symbolem Kč, gdzie 1 CZK to 100 halerzy. Nominały monet 10, 20 i 50 halerzy zostały wycofane z użycia od 1 września 2008 roku. W efekcie tych zmian całkowite kwoty płatności gotówkowych za sprzedaż towarów i usług należy zaokrąglać do pełnej korony czeskiej. Zgodnie z wymaganiami, jeżeli kwota do zapłaty gotówkowej ma końcówkę ≥50 halerzami, powinna być zaokrąglona w górę. Jeżeli natomiast kwota ma końcówkę <50 halerzy powinna być zaokrąglana w dół. W przypadku innych walut i metod płatności innych niż gotówka, płatność realizowana jest zgodnie z podaną kwotą na dokumencie płatniczym, bez zaokrągleń.
W celu włączenia funkcjonalności należy w aplikacji Konfiguracja → funkcja Sprzedaż wielokanałowa → funkcja Comarch POS → zakładka Finanse, Rachunkowość → pole Reguły zaokrąlania wybrać opcję Obrót płatniczy Czechy – Reguły zaokrąglania.
Zaokrąglanie płatności dostępne jest dla następujących typów dokumentów:
- Paragon
- Faktura
- Faktura zaliczkowa sprzedaży
- Korekta paragonu
- Korekta faktury
- Korekta faktury zaliczkowej sprzedaży
- Wpłata kasowa
- Wypłata kasowa
Po wybraniu formy płatności Gotówka system automatycznie zaokrągla wartość dokumentu do kwoty 4,00 CZK. Dodatkowo w prawym dolnym rogu, przy polu Reszta, widnieje symbol strzałki z odpowiednim kierunkiem, informującym o zaokrągleniu.
Identyfikacja nabywcy
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi na rynku czeskim wymogami prawnymi, podczas tworzenia dokumentów handlowych których wartość przekracza określoną kwotę konieczna jest m.in. identyfikacja nabywcy poprzez np. oznaczenie osoby, na rzecz której świadczenie jest wykonywane, wskazanie numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.
Parametr odpowiadający za funkcjonalność identyfikacji nabywcy na stanowisku POS przesyłany jest z systemu ERP. Wartość ustalana jest na parametrze Wymagana identyfikacja nabywcy klienta od wartości w aplikacji Comarch POS Stanowiska → zakładka Ogólne → sekcja Przetwarzanie dokumentów.
Parametr określa wartość płatności powyżej której konieczne będzie wpisanie na dokument wymaganych danych nabywcy. Jeżeli wartość jest mniejsza od 0, funkcjonalność zostaje wyłączona. Nie ma określonego limitu dla tego parametru.
W przypadku płatności w walucie innej niż waluta systemowa, kwota zostanie przeliczona na podstawie kursu wymiany z systemu ERP.
W przypadku, gdy na dokumencie sprzedaży kwota jest wyższa lub równa ustawionemu limitowi, cały proces płatności przebiega bez żadnych komunikatów ostrzegawczych – nie ma znaczenia, czy Kontrahent był określony, czy nieokreślony.
W aplikacji Comarch POS komunikat z ostrzeżeniem będzie prezentowany gdy:
- łączna kwota transakcji jest wyższa niż ustawiony limit w systemie ERP
- kontrahent jest nieokreślony
- dokumentem sprzedaży jest paragon lub dokumentem sprzedaży jest faktura z wybranym Kontrahentem domyślnym
Jeśli operator na stanowisku POS wybierze:
Tak – wówczas należy wybrać Kontrahenta z listy, utworzyć nowego lub zeskanować kartę lojalnościową, a następnie ponownie zatwierdzić dokument
Nie – wówczas operator przechodzi bezpośrednio do widoku płatności.
W sytuacji, gdy płatność odbywa się w Czechach i aktywny jest parametr zaokrąglenia, kwoty pomiędzy 10000,01 a 10000,49 CZK powinny być zaokrąglane w dół do 10000 CZK, i wówczas parametr identyfikacji klienta nie zostaje aktywowany (kwota musi być wyższa niż ustalony limit).
Odkup
W przypadku, gdy na dokumencie pojawia się opcja odkupienia, nie uwzględniamy jej w limicie identyfikacji klienta, ponieważ na paragonie znajduje się całkowita kwota za towary/produkty, a następnie ręczna korekta paragonu na kwotę odkupienia.
Przykład: Na dokumencie mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
artykuł A1: 5000 CZK
artykuł A2: 6000 CZK
Odkupiony przedmiot (PL: „skup”) A3: -2000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Paragon: 11000 CZK
Ręczna korekta paragonu: -2000 CZK
W takim przypadku, gdy paragon > niż limit, powinna pojawić się informacja o konieczności identyfikacji klienta.
Proces wymiany
W przypadku procesu wymiany kwota zwrotu nie jest uwzględniana w limicie identyfikacji klienta. Kiedy na dokumencie występuje zwrot artykułów, otrzymujemy dwa dokumenty: korektę paragonu oraz paragon. Kwota na paragonie powinna być sprawdzona pod kątem tego, czy wymagana jest identyfikacja klienta.
Przykład: Na dokumencie sprzedaży mamy następujące pozycje (ustalony limit identyfikacji klienta = 10000 CZK)
Zwrot przedmiotu: -2000 CZK (tryb wymiany)
Zakup nowego przedmiotu: 5000 CZK
Zakup nowego przedmiotu: 6000 CZK
Użytkownik musi zapłacić 9000 CZK. Jednak w wyniku transakcji wydawane są dwa dokumenty:
Korekta paragonu: -2000 CZK
Nowy paragon: 11000 CZK
W takim przypadku identyfikacja klienta jest wymagana.