Zestawienia materiałowe

Zestawienie materiałowe jest jednym z najważniejszych elementów danych podstawowych wykorzystywanych w produkcji. Zwykle ma formę tabeli zawierającej listę elementów wchodzących w skład produkowanego komponentu. Zawiera podstawowe informacje na temat materiałów, wykorzystanych do produkcji wyrobu gotowego:

  • Jakie materiały są potrzebne oraz w jakiej kolejności należy je wykorzystać,
  • Jakie dodatkowe informacje należy uwzględnić w procesie produkcji,
  • Jakie formuły, warunki i procedury produkcyjne można określić z wyprzedzeniem
Przykład
Firma produkuje przekładnię zębatą składającą się z 10 podzespołów (koła zębate, wałki, wpusty etc.). W momencie złożenia przekładni na stanowisku montażu oraz zadeklarowania produkcji – system na podstawie zestawienia materiałowego zamienia komponenty (usuwając ich odpowiednią ilość z systemu) na przekładnię zębatą.

Zestawienie materiałowe może obejmować zarówno pojedyncze artykuły, jak i inne zestawienia materiałowe. Poniższa grafika przedstawia przykładową strukturę zestawienia materiałowego.

Przykładowa struktura zestawienia materiałowego

Aplikacja Zestawienia materiałowe składa się z:

  • Nagłówka – zawiera przyciski akcji, pola niezbędne do jednoznacznej identyfikacji zestawienia materiałowego, a także dodatkowe dane znajdujące się na następujących zakładkach:
  • Ogólne,
  • Klasyfikacje,
  • Teksty,
  • Inne pola,
  • Filtr pozycji.
  • Obszaru roboczego – który jest podzielony na:
    • Tabelę – zawierającą przypisane do zestawienia materiałowego artykuły lub zestawienia materiałowe
    • Edytor pozycji – umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli lub edycję już istniejącej
Aplikacja Zestawienia materiałowe

Nagłówek

Przyciski dostępne w nagłówku aplikacji:

  • [Dodaj] – umożliwia dodanie nowego zestawienia materiałowego
  • [Duplikuj] – umożliwia zduplikowanie zestawienia materiałowego. Przycisk uaktywnia się po otwarciu utworzonego i zapisanego wcześniej zestawienia materiałowego.
  • [Zapisz] – weryfikuje wprowadzone parametry pod kątem poprawności danych (tak jak przycisk [Weryfikuj]) i, jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, zapisuje zmiany w dokumencie. W przypadku, gdy dane są niepoprawne, pola zostają oznaczone czerwonymi znacznikami, a zestawienie materiałowe nie zostaje zapisane.
  • [Wstaw znacznik usuwania] – umożliwia wstawienie znacznika usuwania do zestawienia materiałowego
  • [Usuń znacznik usuwania] – usuwa wstawiony znacznik usuwania z zestawienia materiałowego
  • [Weryfikuj] – pozwala zweryfikować poprawność danych wprowadzonego zestawienia materiałowego oraz sprawdzić, czy wszystkie pola obowiązkowe zostały uzupełnione. W przypadku, gdy brakuje danych lub wprowadzone dane są niepoprawne, odpowiednie pole zostanie zaznaczone czerwonym znacznikiem.
  • [Aktualizuj] – odświeża widok aplikacji
  • [Weryfikuj wszystkie pozycje] – po wybraniu tego przycisku system sprawdza poprawność wprowadzonych danych dla wszystkich pozycji wprowadzonych w tabeli obszaru roboczego

Przyciski akcji z aktywnym wersjonowaniem:

  • [Nowa wersja] – umożliwia dodanie nowej wersji zestawienia materiałowego
  • [Wybierz akcję] –> [Zatwierdź wersję] – akceptuje zestawienie materiałowe i umożliwia jego użycie w strukturach produkcyjnych
  • [Wybierz akcję] -> [Edytuj wersję] – powoduje zmianę statusu dla wersji zestawienia materiałowego na W opracowaniu. Przycisk uaktywnia się w momencie przyjęcia przez zestawienie materiałowe statusu W weryfikacji. Tylko zestawienie ze statusem W weryfikacji można edytować.
  • [Wybierz akcję] -> [Weryfikuj wersję] – powoduje zmianę statusu dla wersji zestawienia materiałowego na W weryfikacji
  • [Wybierz akcję] -> [Blokuj wersję] – uniemożliwia dalsze użycie zestawienia materiałowego. W momencie, w którym zestawienie materiałowe jest używane w aplikacji Technologia, na zakładce Komunikaty wyświetlają się informujące o tym powiadomienia.
  • [Zwolnij] – akceptuje zestawienie materiałowe i umożliwia jego użycie w strukturach produkcyjnych
  • [Blokuj] – uniemożliwia dalsze użycie zestawienia materiałowego. Jeśli zestawienie materiałowe jest używane w aplikacji Technologia,na zakładce Komunikaty wyświetlają się informujące o tym powiadomienia.
Wskazówka
Przyciski z grupy [Wybierz akcję] stają się dostępne po zapisaniu definiowanego zestawienia materiałowego.

Pola w nagłówku aplikacji:

  • Zestawienie materiałowe – identyfikator zestawienia materiałowego
Uwaga
Przy nazwie zestawienia materiałowego znajduje się pole Wersja. Pojawia się ono w momencie aktywowania funkcji Wersjonowanie danych podstawowych dostępnej w aplikacji Konfiguracja. Funkcja jest uruchamiana z poziomu głównej organizacji.
  • Oznaczenie  – dodatkowy opis zestawienia materiałowego Obowiązuje od – data i godzina , od której obowiązuje zestawienie materiałowe. Edycja pola jest możliwa w przypadku utworzenia nowej wersji istniejącego zestawienia materiałowego.

Nagłówek aplikacji składa się z poniższych zakładek:

Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne umożliwia zdefiniowanie podstawowych danych zestawienia materiałowego. Składa się z następujących pól:

  • Ilość referencyjna – określa liczbę sztuk artykułu docelowego, która powstanie przy użyciu danego zestawienia materiałowego
  • Magazyn przyjęcia – definiuje, do którego magazynu trafi wyrób gotowy, utworzony ze zdefiniowanego zestawienia materiałowego
  • Organizacja logistyczna – organizacja, w której definiowane jest dane zestawienie materiałowe. Pole jest uzupełniane automatycznie zgodnie z organizacją, do której przypisany jest użytkownik w momencie tworzenia zestawienia materiałowego.
  • Status– określa aktualny etap przetwarzania zestawienia materiałowego. Status zmienia się w zależności od wybranej akcji w menu [Wybierz akcję] i wpływa na możliwość dalszego wykorzystania zestawienia materiałowego w procesach produkcyjnych. Dostępne są statusy:
    • Udostępnione – zaakceptowane, możliwe do użycia
    • W opracowaniu – w trakcie edycji/zmian
    • W weryfikacji – do sprawdzenia
    • Zablokowane – niemożliwe do użycia
  • Lokalizacja – wyświetla organizację zdefiniowanego magazynu przyjęcia. Pole uzupełniane jest automatycznie i nie jest dostępne do edycji.

Zakładka Klasyfikacje

Umożliwia nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych jest definiowana w aplikacji Klasyfikacje. W celu dodania klasyfikacji dla zestawienia materiałowego należy dodać Klasyfikację technologii produkcji.

Zakładka Klasyfikacje

Możliwe jest przypisanie zestawienia materiałowego do następujących klasyfikacji:

  • Klasyfikacja 1-5 – zdefiniowana klasyfikacja technologii produkcji 1-5

Zakładka Teksty

Umożliwia dodanie opisu/tekstu do zestawienia materiałowego.

Zakładka Teksty

Więcej informacji na temat możliwości zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.

Zakładka Inne pola

Na tej zakładce można utworzyć pola użytkownika służące do zapisywania dodatkowych informacji dotyczących zestawienia materiałowego. Ponieważ pola te są powiązane z jednostką biznesową, są one widoczne we wszystkich zestawieniach materiałowych.
Wartości wpisane w innych polach odnoszą się wyłącznie do aktualnie otwartego zestawienia materiałowego.

Zakładka Inne pola

Przyciski dostępne na zakładce Inne pola:

  • [Właściwości] – pozwala edytować istniejące pola
  • [Dodaj] – dodaje nowe pole
  • [Usuń] – pozwala usunąć zdefiniowane parametry pola
  • [Organizuj] – pozwala na dostosowanie widoku pól w kolumnach
  • [Utwórz schemat tabeli] – pozwala zdefiniować schemat tabeli pól i wykorzystać go w kolejnych zestawieniach materiałowych

Liczba definiowanych pól dla zestawienia materiałowego jest dowolna.

Zakładka Filtr pozycji

Umożliwia filtrowanie pozycji w tabeli obszaru roboczego.

Zakładka Filtr pozycji

Dostępne są następujące filtry:

  • Termin obowiązywania – umożliwia filtrowanie wyświetlanych pozycji według daty ich obowiązywania. Domyślnie pole przybiera wartość aktualnej daty.
  • Klasyfikacja pozycji – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według klasyfikacji przypisanej do artykułów
  • Numer modyfikacji – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według numeru modyfikacji artykułu.
  • Artykuł – umożliwia filtrowanie danych w tabeli według wybranego artykułu

Obszar roboczy

Obszar roboczy aplikacji Zestawienia materiałowe składa się z tabeli i edytora pozycji.

Tabela

Tabela obszaru roboczego wyświetla artykuły przypisane do danego zestawienia materiałowego.

Tabela obszaru roboczego aplikacji Zestawienia materiałowe

Tabela zawiera następujące przyciski:

  • [Edycja] – umożliwia otwarcie danych pozycji w edytorze pozycji w celu ich modyfikacji
  • [Wstaw/Usuń znacznik usuwania] – umożliwia ustawienie znacznika usuwania dla pozycji. Pozycja zostanie usunięta z tabeli po zapisaniu zmian.
  • [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia edycję zdefiniowanych formuł i warunków wykorzystania pozycji. Więcej informacji na temat tej akcji można znaleźć w artykule Warunki główne, formuły, funkcje zastępcze.
  • [Zmień numerację pozycji] – umożliwia zmianę sposobu numeracji pozycji w tabeli
  • [Eksportuj dane do pliku] – umożliwia eksport zawartości tabeli do pliku w formacie .xls
  • [Pokaż/Ukryj wiersze nagłówka] – umożliwia ukrycie lub wyświetlenie nazw kolumn tabeli

W tabeli widoczne są następujące typy ikon, które reprezentują typ pozycji przedstawionej w danym wierszu:

Ikona Typ pozycji
Półfabrykat
Materiał
Zestawienie materiałowe
Produkt uboczny
Pozycja do usunięcia
Pozycja w edycji/nie zapisana

W tabeli pozycji znajdującej się w aplikacji Zestawienia materiałowe dostępne są następujące pola:

  • Pozycja –  wyświetla numer przypisany do pozycji w tabeli
  • Wskazówka tekstowa –  wyświetla ikonę w przypadku przypisania tekstu do pozycji w edytorze pozycji na zakładce Teksty
  • Składnik zestawienia materiałowego –  nazwa pozycji dodanej do zestawienia materiałowego
  • Klasyfikacja –  wyświetla klasyfikację dla pozycji tabeli
  • Odpad – wyrażony procentowo współczynnik ilości odrzutu materiału
  • Zmienne ilości – ilość zależna od podanej w zleceniu produkcyjnym ilości do produkcji danego produktu
Przykład
W polu Ilość na zakładce Ogólne w nagłówku zestawienia materiałowego ustawiona jest ilość 5 sztuk. Artykuł przypisany do zestawienia materiałowego ma zmienną ilość zdefiniowaną na 10 sztuk. Oznacza to, że do wyprodukowania artykułu w ilości 5 sztuk zużyte zostanie 10 sztuk materiału zdefiniowanego w zestawieniu materiałowym. W momencie gdy w zleceniu produkcyjnym zostanie określona ilość np. 100 sztuk, wartości odpowiednio się przeliczą, zużyte zostanie 200 sztuk materiału zawartego w tabeli zestawienia materiałowego.
  • Obowiązuje od  – data rozpoczęcia obowiązywania danej pozycji w zestawieniu materiałowym
  • Automatyczne raportowanie — umożliwia automatyczne ruchy magazynowe
  • Magazyn –  lokalizacja pozycji dodanej do listy
  • Numer modyfikacji –  numer używany w zestawieniu materiałowym, marszrutach i elementach pracy lub listach zasobów, aby móc rejestrować wprowadzane zmiany
  • Ilość stała –  w przypadku określonej dla pozycji ilości stałej, ilość ta nie jest przeliczana po zdefiniowaniu ilości w zleceniu produkcyjnym – ilość stała zawsze będzie przyjmować tą samą wartość.
  • Obowiązuje do – data zakończenia obowiązywania danej pozycji w zestawieniu materiałowym

Edytor pozycji

Edytor pozycji umożliwia edycję zaznaczonej pozycji w tabeli lub dodanie nowej.

Edytor pozycji w aplikacji Zestawienia materiałowe

Obszar składa się z zakładek opisanych poniżej. Na pasku przycisków dostępne są następujące przyciski i pola:

  • Pozycja — wyświetla aktualnie edytowany numer pozycji z tabeli lub pokazuje, który numer pozycji jest wprowadzany do tabeli przy dodawaniu nowego materiału
  • [Nowa pozycja aktualnego typu] — umożliwia dodanie nowej pozycji aktualnie wybranego typu
  • [Nowa pozycja artykułu] – umożliwia dodanie nowego artykułu do zestawienia materiałowego
  • [Nowa pozycja produktu ubocznego] – umożliwia dodanie produktu ubocznego do zestawienia materiałowego
  • [Nowa pozycja zestawienia materiałowego] – umożliwia dodanie do zestawienia materiałowego  innego zestawienia materiałowego, w wyniku czego następuje tworzenie materiałów wielopoziomowych
  • [Nowa pozycja środków produkcyjnych] – umożliwia dodanie środka produkcyjnego do zestawienia materiałowego
  • [Nowa wersja] – pozwala na utworzenie nowej wersji istniejącego artykułu z tabeli. Przycisk uaktywnia się po dodaniu materiału do tabeli i jego edycji
  • [Duplikacja] – pozwala na zduplikowanie zaznaczonej pozycji
  • [Wstaw/Usuń znacznik usuwania] – umożliwia ustawienie znacznika usuwania dla pozycji. Pozycja zostanie usunięta z tabeli po zapisaniu zmian.
  • [Edytuj warunki z zamiennikiem lub formułami dla zaznaczonych pozycji] – umożliwia edycję zdefiniowanych formuł i warunków wykorzystania materiału
  • [Weryfikuj] – sprawdza poprawność wprowadzonych danych
  • [Zastosuj aktualną pozycję] — przenosi dane z edytora do tabeli pozycji. Jeśli przycisk [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] jest aktywny, dodatkowo weryfikuje wprowadzone dane.
  • [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] – wybór przycisku powoduje weryfikację danych wprowadzonych w edytorze w momencie przenoszenia ich do pozycji przyciskiem [Zastosuj aktualną pozycję]. Jeśli przycisk nie jest aktywny, dane będą weryfikowane dopiero w momencie użycia przycisków [Zapisz] lub [Weryfikuj], znajdujących się na standardowym pasku przycisków akcji nagłówka.
Zakładka Ogólne
Zakładka Ogólne

W przypadku dodawania artykułu na zakładce Ogólne dostępne są następujące pola i parametry:

  • Artykuł –  identyfikator artykułu dodawanego do tabeli. Musi on zostać wcześniej zdefiniowany w aplikacji Artykuły.
  • Zmienne ilości — ilość zależna od podanej w zleceniu produkcyjnym ilości do produkcji danego produktu
  • Magazyn — lokalizacja pozycji dodawanej do listy
  • Ilość stała — jeśli dla pozycji zdefiniowano stałą ilość, nie jest ona przeliczana po określeniu ilości w zleceniu produkcyjnym. Stała ilość zawsze zachowuje tę samą wartość.  Odpad — procentowy współczynnik określający ilość odrzuconego materiału
  • Zastosowanie — umożliwia wybranie procesu, w którym materiał ma być uwzględniany:
    • (wszystkie)
    • Rachunek kosztów
    • Planowanie
    • Harmonogramowanie
    • Usługa
  • Okres obowiązywania – przedział czasowy obowiązywania danej pozycji. Domyślnie ustawiony jest okres od 01.01.1000 do 31.12.9999.
  • Rozwiązanie artykułu — w tym polu należy zdefiniować, czy półprodukt ma zostać w zleceniu produkcyjnym rozpisany na swoje pozycje z zestawienia materiałowego. Dostępne są następujące opcje:
    • Rozwiąż — traktuje materiał jako półprodukt, czyli pozycję produkowaną
    • Nie rozwiązuj — traktuje pozycję w zleceniu materiałowym jako materiał
  • Klasyfikacja – umożliwia nadanie numeru klasyfikacji w celu strukturyzacji danych. Klasyfikacja danych definiowana jest w aplikacji Klasyfikacje. W celu dodania klasyfikacji dla materiału należy przypisać Klasyfikację pozycji planu produkcji.
  • Numer modyfikacji — numer przypisany w aplikacji Numery modyfikacji. Pozwala na śledzenie zmian w danych pozycjach.
  • Automatyczne raportowanie –  za pomocą tego parametru można określić, czy dla danego artykułu wykorzystana ilość ma być zgłaszana automatycznie
    • Jeśli funkcja jest aktywna, ilość artykułu zostaje automatycznie zaraportowana (ilość rzeczywista = ilość planowana).
    • Jeśli funkcja jest nieaktywna, ilość nie jest raportowana automatycznie. W przypadku ręcznego raportowania można podać ilość odbiegającą od planowanej.
  • Materiał do produkcji obcej od zleceniodawcy – dzięki tej funkcji można oznaczyć materiał jako materiał powierzony, który w przypadku produkcji obcej dostarczany jest przez zleceniodawcę. Taki materiał nie jest uwzględniany w kalkulacji produktu przy wyznaczaniu ceny rozliczeniowej za usługę. Funkcja nie jest dostępna dla pozycji typu Produkt uboczny oraz Zestawienie materiałowe.
  • Wydruk pozycji  – określa, na jakich dokumentach dana pozycja będzie widoczna podczas eksportu. Dostępne są następujące wartości:
    • (wszystkie)
    • Dokument produkcyjny
    • Karta obiegowa
    • Dokument materiałowy
    • Dokument roboczy
    • Dokument dostawy produkcji obcej
  • Wymienne – za pomocą tego parametru można określić, czy wprowadzony artykuł może zostać wymieniony w ramach usługi.
Uwaga
Funkcję tę można edytować tylko wtedy, gdy w polu Zastosowanie wybrano wartość Usługa.
Nie jest ona dostępna dla typów pozycji Produkt uboczny oraz Zestawienie materiałowe.
Zakładka Teksty

Umożliwia dodanie tekstu/notatki do pozycji. Więcej informacji na temat możliwości zakładki Teksty można znaleźć w artykule Teksty.

Zakładka Inne pola

Umożliwia ustawienie dodatkowych pól dla artykułu. W dodatkowym polu można dodać dane wymagające uzupełnienia, które nie zostały uwzględnione na domyślnie dostępnych zakładkach programu.

Przykładowe pole dodane na zakładce Inne pola, w aplikacji Zestawienia materiałowe

Przyciski dostępne na zakładce:

  • [Właściwości] – pozwala edytować istniejące pola
  • [Dodaj] – pozwala na dodanie nowego pola
  • [Usuń] – pozwala usunąć zdefiniowane parametry pola
  • [Organizuj] – pozwala na dostosowanie widoku pól w kolumnach
  • [Tworzenie schematu tabeli] – pozwala zdefiniować schemat tabeli pól i wykorzystać go w kolejnych zestawieniach materiałowych

Liczba definiowanych pól dla artykułu jest dowolna.

Edytor pozycji – dodanie nowej pozycji produktu ubocznego

Po wybraniu przycisku [Nowa pozycja produktu ubocznego] zmienia się widok edytora pozycji. Na zakładce Ogólne pojawiają się dodatkowe pola. Budowa zakładek Teksty oraz Inne pola pozostaje bez zmian.

Edytor pozycji – Nowa pozycja produktu ubocznego

Na zakładce Ogólne pojawiają się nowe pola opisane poniżej:

  • Produkt uboczny – identyfikator produktu ubocznego dodawanego do tabeli. Musi zostać wcześniej zdefiniowany w aplikacji Artykuły.
  • Udział kosztów – wartość procentowa udziału kosztów produkcji produktu ubocznego w kalkulacji kosztów produkcji

Edytor pozycji – dodanie nowej pozycji zestawienia materiałowego

Po wybraniu przycisku [Nowa pozycja zestawienia materiałowego] zmienia się widok edytora pozycji. Na zakładce Ogólne pojawiają się dodatkowe pola. Budowa zakładek Teksty oraz Inne pola pozostaje bez zmian.

Edytor pozycji – Nowa pozycja zestawienia materiałowego

Na zakładce Ogólne pojawiają się nowe pola opisane poniżej:

  • Zestawienie materiałowe – nazwa zestawienia materiałowego dodawanego do tabeli. Musi zostać wcześniej zdefiniowane w aplikacji Zestawienie materiałowe.

Edytor pozycji – dodanie nowej pozycji środków produkcyjnych

Po wybraniu przycisku [Nowa pozycja środków produkcyjnych] zmienia się widok edytora pozycji. Na zakładce Ogólne pojawiają się dodatkowe pola. Budowa zakładek Teksty oraz Inne pola pozostaje bez zmian.

Edytor pozycji – Nowa pozycja środków produkcyjnych

Na zakładce Ogólne pojawiają się nowe pola opisane poniżej:

  • Artykuł – w tym polu należy określić artykuł typu Środek produkcyjny, który ma zostać dodany do tabeli
  • Zmienna zdolność użytkowa – w tym polu należy określić wartość zdolności użytkowej środka produkcyjnego, która zmienia się w zależności od ilości artykułów do wyprodukowania w zleceniu produkcyjnym
  • Stała zdolność użytkowa – w tym polu należy określić wartość zdolności użytkowej środka produkcyjnego, która pozostaje stała i nie zależy od wielkości zlecenia

Konfiguracja

Aplikacja Zestawienia materiałowe nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa com.cisag.app.production.obj.ProductionPlan wykorzystywana jest przez aplikację Zestawienia materiałowe między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Uwaga
Następujące aplikacje korzystają z jednostki biznesowej Plan produkcji w celu przyporządkowywania uprawnień:

  • Listy zasobów
  • Operacje
  • Szablony operacji
  • Marszruty
  • Technologia
  • Zestawienia materiałowe

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych com.cisag.app.production.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Zestawienia materiałowe nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, dla funkcji Podstawowe, aktywowano parametr Uprawnienia do treści, aplikacja Zestawienia materiałowe będzie dostępna dla użytkownika wyłącznie w przypadku, gdy w danych podstawowych partnera przyporządkowano organizację powiązaną z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:

  • Logistyka magazynowa

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Zestawienia materiałowe nie są dostępne funkcje specjalne.

Czy ten artykuł był pomocny?