Spis treści
Nowości i zmiany w wersji 2025.0
W związku z rebrandingiem aplikacja Comarch mPOS zmieniła nazwę na Comarch POS Backoffice.
Rozwiązanie to jest częścią ekosystemu Comarch Unified Commerce Platform i umożliwia pracownikom prowadzenie czynności głównie na zapleczu sklepu, różnego rodzaju przyjęcia, wydania towarów oraz przesunięcia artykułów między zapleczem a salą sklepu.
Tworzenie dokumentów w momencie braku połączenia do POS Agenta (Comarch ERP: Enterprise)
W odpowiedzi na oczekiwania Klientów wprowadzona została możliwość wystawiania dokumentów RW oraz MM- w aplikacji mobilnej Comarch POS Backoffice, w sytuacji gdy nie ma połączenia do usługi POS Agent.
Funkcjonalność pozwala użytkownikowi na:
- rozpoczęcie wystawiania dokumentu w trybie online (połączenie z POS Agent) i potwierdzenia go w trybie offline (brak połączenia do POS Agent)
- rozpoczęcia wystawiania dokumentu w trybie offline i potwierdzenia go w trybie online
- realizacji całego procesu przy braku połączenia do POS Agenta
Domyślnie nie wprowadzono kontroli stanów magazynowych dla dokumentów wystawionych w trybie offline. Oznacza to, że możliwe będzie potwierdzenie dokumentów RW/MM- nawet w przypadku niewystarczającej ilości towaru na stanie.
W systemie ERP będzie można jednak włączyć parametr, dzięki któremu stany magazynowe podczas potwierdzania dokumentu będą weryfikowane na podstawie ilości towarów dostępnych w bazie danych Comarch POS Backoffice.
Dokument zostanie wysłany do POS Agenta automatycznie (w tle), gdy urządzenie będzie w trybie online. Następne dokumenty zostaną wysyłane do systemu ERP.
Zamówienia wewnętrzne (Comarch ERP: Enterprise)
W nawiązaniu do oczekiwań Klientów wprowadzona została obsługa zamówień wewnętrznych na stanowiskach Comarch POS Backoffice. Funkcjonalność umożliwia użytkownikom zamawianie towarów z magazynów wewnętrznych (magazyn centralny lub magazyn sklepowy) bezpośrednio z aplikacji Comarch POS Backoffice.
- tworzenia nowego zamówienia wewnętrznego
- śledzenia statusu zamówienia wewnętrznego
- automatycznego zamknięcie zamówień wewnętrznych po otrzymaniu i przyjęciu powiązanych dokumentów MM-
Użytkownik na stanowisku POS Backoffice ma możliwość filtrowania oraz sortowania listy zamówień wewnętrznych. Wśród dostępnych filtrów znajdują się m.in. Status, Magazyn źródłowy, Magazyn docelowy, Przewidywany termin dostawy.


Z poziomu stanowiska Comarch POS Backoffice użytkownik ma również możliwość wydruku utworzonego zamówienia. Obsłużona została także możliwość wyszukiwania dokumentów MM- powiązanych z wybranym zamówieniem wewnętrznym oraz funkcjonalność obsługi atrybutów.

Aby zoptymalizować obsługę zamówień wewnętrznych na stanowisko POS Backoffice nie są synchronizowane zamówienia które są anulowane, zamknięte, zakończone, niepotwierdzone.
Weryfikacja online zamówień wewnętrznych (Comarch ERP: Enterprise)
Ze względu na potencjalne problemy i konflikty w procesie realizacji zamówień wewnętrznych, konieczna jest weryfikacja online dokumentu przed wykonaniem takich operacji jak edycja, anulowanie czy zamknięcie zamówienia na stanowisku POS Backoffice.
Przed rozpoczęciem edycji operator musi mieć pewność, że np. magazyn źródłowy nie wysłał jeszcze dostawy do sklepu – nie można bowiem edytować zamówienia, jeśli dostawa jest już w drodze.
Weryfikacja nie jest przeprowadzana w momencie tworzenie nowego zamówienia wewnętrznego, zaparkowanie zamówienia i jego kontynuacji oraz przyjęcie dokumentów magazynowych powiązanych z danym zamówieniem.
Proces weryfikacji online zamówień wewnętrznych przebiega następująco:
- Pobranie aktualnej wersji dokumentu – przed modyfikacją aplikacja Comarch POS Backoffice pobiera aktualny stan dokumentu z systemu ERP (na żądanie).
- Ocena możliwości modyfikacji – jeśli dokument nie może zostać zmodyfikowany, użytkownik otrzymuje odpowiedni komunikat.
- Blokada dokumentu – jeżeli modyfikacja jest możliwa, system ERP blokuje dokument w celu uniemożliwienia edycji z innych stanowisk POS Backoffice lub bezpośrednio w systemie ERP.
- Synchronizacja i odblokowanie – blokada pozostaje aktywna aż do momentu synchronizacji zmian z Comarch POS Backoffice za pośrednictwem usługi synchronizacyjnej. Po zakończeniu edycji i pomyślnej synchronizacji dokument zostaje automatycznie odblokowany.
Zmiany w procesie etykietowania (Comarch ERP: Enterprise)
Obsłużone zostało drukowania etykiet dla listy produktów tworzonej poprzez skanowanie artykułów lub dodawanie ich na podstawie wybranych kryteriów. Dodawanie produktów w formularzu drukowania odbywa się za pomocą logiki listy produktów – użytkownik na stanowisku POS Backoffice może zawęzić listę za pomocą pola wyszukiwania (umożliwiającego znalezienie produktu po nazwie, kodzie, kodzie kreskowym, cechach, typach i atrybutach).
W systemie ERP możliwe jest przypisanie definicji wydruku dla:
- Artykułu
- Kategorii artykułu sprzedaży (grupy produktów)
W przypadku wielu definicji wydruku użytkownik może wybrać odpowiednią definicję bezpośrednio na stanowisku POS Backoffice.
Nowa opcja formularza drukowania etykiet dostępna jest z poziomu listy produktów. Produkty można dodawać do widoku w ilości „1” (np. sztuka) z możliwością zmiany ilości po wybraniu danego produktu. Przycisk [Drukuj] wysyła listę produktów do wydrukowania w ustawionej ilości – limit to maksymalnie 100 wydruków.
Zgodnie z wymaganiami Klientów wprowadzona została również możliwość zarządzania drukowaniem etykiet podczas procesów przyjęcia. W niektórych przypadkach etykiety nie są drukowane przez magazyn centralny (w przypadku procesu dystrybucji) lub przez dostawcę (w przypadku zamówienia zakupu), więc etykiety muszą być drukowane w sklepie, gdy towary są odbierane. Liczba wydrukowanych etykiet powinna odpowiadać liczbie otrzymanych towarów.
Możliwość wydruku etykiet została wprowadzona dla:
- przyjęcia towarów z magazynu centralnego
- przyjęcia zamówień zakupu
Jeśli przyjęcie zawiera zagnieżdżone skrzynki, możliwe jest wydrukowanie etykiet artykułów zawartych w polu. Po wybraniu skrzynki drukowanie uwzględni pozycje znajdujące się tylko w tej konkretnej skrzynce. Taka logika obowiązuje dla różnych poziomów zagnieżdżonych skrzynek (palety, skrzynki itp.). Możliwe jest uruchomienie drukowania etykiet dla wszystkich pozycji (tj. z uwzględnieniem wszystkich zagnieżdżonych skrzynek).