Spis treści
Czym jest promocja pakietowa
Promocje pakietowe polegają na sprzedaży artykułów w określonych zestawach, gdzie wysokość naliczonego rabatu na dokumencie jest uzależniona od ilości sprzedawanych artykułów lub ich wartości. W ramach promocji pakietowej można również przyznać gratisy lub naliczyć rabat na najtańszy/najdroższy produkt z pakietu.
Dostępne są dwa rodzaje promocji:
- Pakiet stały – klient musi zakupić wszystkie towary wchodzące w skład promocji według zdefiniowanych warunków, aby otrzymać stosowany rabat
- Pakiet elastyczny – klient może nabyć dowolne artykuły z pakietu, ale rabat zostanie naliczony tylko po osiągnięciu określonego progu (ilościowego lub wartościowego) dla pozycji dokumentu.
Dla promocji pakietowych można w systemie ERP określić parametry:
- Definiowanie rodzaju rabatu – z możliwymi opcjami do wyboru:
- W nagłówku rabatu
- Na artykułach/artykułach dodatkowych
- Naliczaj rabat na – dostępny przy wybranej wartości W nagłówku rabatu parametru Definiowanie rodzaju rabatu, z możliwymi opcjami do wyboru:
- Artykuły podstawowe
- Artykuły dodatkowe/Gratisy
- Rozbijanie rabatu na elementy pakietu – z możliwymi opcjami do wyboru:
- Brak – naliczanie rabatu w ramach promocji pakietowej
- Proporcjonalnie – obliczanie ogólnego rabatu dla całego pakietu oraz rozbijanie go na poszczególne pozycje dokumentu, proporcjonalnie do ich udziału w pakiecie
W systemie ERP została zdefiniowana promocja pakietowa PROM12:
- Pakiet stały
- Nazwa promocji: PROM12
- Waluta: EUR
- Rabat definiowany jest: W nagłówku rabatu
- Rabat rozbijany jest na elementy: Łączna cena pakietu: 400 EUR
- Rabat jest naliczany na: Artykuły podstawowe
- Elementy: 1 szt. Kurtka oraz 2 szt. Spodnie
oraz artykuły o cenie brutto:
- Spodnie – 285,95 EUR
- Kurtka – 99,99 EUR
- Torebka – 49.99 EUR
Na paragonie, na stanowisku POS prezentowany jest rabat:
Promocja | Artykuł | Ilość | Cena regularna | Wartość regularna | Rabat | Przeceniona wartość |
PROM12 | Spodnie | 2 | 99,99 | 199,98 | 18% | 164,62 |
PROM12 | Kurtka | 1 | 285,95 | 285,95 | 18% | 235,38 |
— | Torebka | 1 | 49,99 | 49,99 | 0% | 49,99 |
- Sposób łączenia z poprzednim – z możliwymi opcjami do wyboru:
- Dodaj
- Mnóż
- Uwzględniaj rabaty nagłówka – umożliwia naliczanie rabatów nagłówka na elementy pakietu oraz nagłówka od wartości transakcji
Z poziomu systemu ERP dla dokumentów PAR, FS, OS i ZS można określić sposób naliczania promocji pakietowych:
- Automatyczny przy dodawaniu elementów – weryfikacja naliczanych pakietów odbywa się po dodaniu każdego elementu
- Ręczny – naliczanie rabatów pakietowych nastąpi dopiero po wybraniu przycisku [Nalicz promocje]
- Brak naliczania
Prezentacja na dokumencie
O tym czy dany artykuł ma przypisaną promocję pakietową świadczy ikona koniczyny obok pozycji dokumentu. Ikona może mieć status:
- nieaktywny (ikona wyszarzona) – na danej pozycji nie została naliczona promocja pakietowa
- aktywny (ikona ciemnozielona) – na danej pozycji została naliczona promocja pakietowa
Po wskazaniu kursorem myszy na:
- nieaktywną ikonę koniczyny – wyświetlona zostaje lista wszystkich promocji pakietowych, które mogą zostać naliczone na pozycje
- aktywną ikonę koniczyny – wyświetlona zostaje nazwa promocji, która została naliczona na promocję
W przypadku próby usunięcia lub zmiany ilości artykułu, dla którego została naliczona promocja pakietowa, zostaje wyświetlony komunikat: „Modyfikacja spowoduje usunięcie promocji pakietowej. Czy chcesz kontynuować?” z możliwymi opcjami:
- Tak – wprowadzona zmiana zostanie zastosowana na dokumencie, a jego pozycje zostaną ponownie przeliczone
- Nie – wprowadzona zmiana nie zostanie zastosowana
Naliczenie promocji pakietowej na pozycje dokumentu:
- uniemożliwia naliczenie wszelkich innych rabatów oprócz rabatu nagłówka i nagłówka od wartości transakcji
- nie jest możliwe dla artykułów z ceną zerową
- w zależności od konfiguracji umożliwia również naliczenie rabatu nagłówka na te pozycje
- Typ – Pakiet stały
- Nazwa – Kup dwie sztuki, trzecia za pół ceny
- Grupy artykułów – Torebki
- Kontrahent – Nieokreślony
- 50% rabatu dla najtańszej torebki
- Próg ilościowy – 3
Na stanowisku POS, przy automatycznym naliczaniu promocji pakietowych, po dodaniu na paragon artykułów:
- Kopertówka biała za 60 PLN (należy do grupy artykułów Torebki),
- Kopertówka czarna za 75 PLN (należy do grupy artykułów Torebki),
- Torebka z łańcuszkiem za 50 PLN (należy do grupy artykułów Torebki)
zostanie naliczony rabat 50% na artykuł Torebka z łańcuszkiem.
Ręczne naliczanie
Ręczne naliczanie rabatów pakietowych dostępne jest na dokumencie za pomocą przycisku [Nalicz promocje]. Natomiast po wybraniu przycisku [Promocje] dostępne są następujące akcje:
- [Nalicz promocje] – ponownie przelicza promocje pakietowe
- [Usuń promocje] – usuwa promocje pakietowe z dokumentu
Korekta elementów promocji pakietowej
Dla dokumentów korygujących (KIFS oraz KIPAR) można określić sposób korygowania elementów rabatów pakietowych:
- Dozwolone – elementy rabatu pakietowego mogą być korygowane
- Ostrzeżenie – opcja domyślna, w przypadku korygowania elementu rabatu pakietowego pojawi się komunikat z prośbą o potwierdzenie
- Blokada – uniemożliwia korygowanie elementów rabatów pakietowych, możliwy jest zwrot tylko całego pakietu
Generowanie dokumentów
Podczas generowania dokumentów OS → ZS lub ZS → PAR/FS:
- dane o pakietach promocyjnych są przenoszone
- nie ma możliwości ręcznego zwiększenia ilości pozycji generowanego dokumentu należących do pakietu promocyjnego
- nie ma możliwości nadania rabatu użytkownika na pozycje generowanego dokumentu należące do pakietu promocyjnego.
W przypadku generowania dokumentu OS → ZS istnieje możliwość ręcznego zwiększenia ilości elementów promocji pakietowej, przy czym taka modyfikacja powoduje usunięcie promocji pakietowej: „Pozycja należy do pakietu promocyjnego. Modyfikacja spowoduje usunięcie promocji pakietowej. Czy chcesz kontynuować?”.