Informacje ogólne
W wersji 2017.1 w głównym menu modułu: Produkcja, na ribbonie udostępniono nowy obszar: „Narzędziownia”
Z poziomu tego obszaru można rejestrować wydanie, zdanie oraz likwidację narzędzi. Dostępne są także różne raporty/listy: Lista narzędzi, Lista wydań i zdań narzędzi, Lista zużycia narzędzi, które będą pomocne w zarządzaniu narzędziami. Stanowią one m. in. informację dla Użytkownika o tym, jakie narzędzia zarejestrowano w systemie, które narzędzia są obecnie w narzędziowni, a które w użyciu, a także o tym jakie jest zużycie poszczególnych narzędzi- które narzędzia wymagają naprawy/regeneracji, a które można nadal wykorzystywać w Produkcji.
Narzędzia są tutaj rozumiane jako specjalnie oznaczone Zasoby produkcyjne. Ponieważ funkcjonalność wydawania, zdawania i likwidacji narzędzi została częściowo oparta o istniejącą już w systemie funkcjonalność: Wykorzystania/Użycia zasobów, odpowiednie opcje oraz okna, które do tej pory służyły do rejestrowania i raportowania pobrań/zdań zasobów, zostały zmodyfikowane i rozbudowane o nowe możliwości.
Tak, jak do tej pory, rejestracja wydania, zdania, a także nowa opcja- rejestracja likwidacji narzędzia, jest tylko informacją dla Użytkownika o tym, kto i kiedy wykonał daną akcję (wydanie, zdanie, likwidację) narzędzi. Nie powoduje ona automatycznej rejestracji w systemie dodatkowych dokumentów. Nie powoduje także ruchów na magazynie. Przykładowo, po zarejestrowaniu wydania narzędzia, kolejne jego wydanie będzie także możliwe, bez konieczności wcześniejszego zarejestrowania zdania tego narzędzia. O tym, czy można zarejestrować kolejne wydanie/zdanie/likwidację, tak jak dotychczas, będzie decydował Użytkownik.
Zmiany w oknie: Zasób, na zakładce: Ogólne
- Zmiana parametru: Rejestruj wydanie, na Narzędzie.
Parametr: Rejestruj wydanie, który do tej pory umożliwiał tworzenie dla danego zasobu listy jego wykorzystania, będzie nadal spełniał swoją dotychczasową funkcję, jednak jego miejsce w oknie: Zasób i nazwa uległy zmianie. Parametr: Rejestruj wydanie, od wersji 2017.1, przyjął nazwę: Narzędzie.
- Nowe pole: Status
- W oknie: Zasób, na zakładce: Ogólne, obok parametru: Narzędzie, udostępnione zostało pole: Status, w którym prezentowany jest bieżący status narzędzia, np. informacja, że narzędzie znajduje się w narzędziowni. Pole staje się aktywne, gdy w danym oknie: Zasobu, zaznaczony jest parametr: Narzędzie. Poszczególne statusy można wybierać z nowego słownika kategorii: Statusy narzędzi. Statusy można ustawiać ręcznie na karcie zasobu (narzędzia), a także mogą być ustawiane automatycznie, np. w wyniku przeprowadzenia jakiejś akcji związanej z danym narzędziem, np. po wygenerowaniu wydania/zdania/likwidacji.
- Nowe pole: Numer
- W oknie: Zasób, dodane zostało nowe informacyjne pole tekstowe: Numer, do ręcznego uzupełniania dodatkowego numeru/kodu zasobu.
- Nowy parametr: Rejestruj zużycie
Zaznaczenie parametru umożliwi definiowanie reguł zużycia narzędzia i obliczanie tego zużycia w systemie.
Po zaznaczeniu parametru: Rejestruj zużycie, na karcie danego zasobu (narzędzia) pojawia się nowa zakładka: Zużycie narzędzia
Dodatkowo, jeśli w oknie zasobu, parametr: Narzędzie, nie będzie zaznaczony, to podczas zaznaczania parametru: Rejestruj zużycie, w tym samym oknie, automatycznie się on zaznaczy. (Rejestrowanie zużycia będzie możliwe tylko dla narzędzi, czyli tylko dla zasobów produkcyjnych, na kartach których zaznaczono parametr: Narzędzie.)
Zasób zakładka: Zużycie narzędzia
Zakładka: Zużycie narzędzia zostanie udostępniona po zaznaczeniu parametru: Rejestruj zużycie.
W ramach nowej zakładki Zużycie narzędzia udostępniono szereg opcji do określania żywotności narzędzia, sposobów obliczania zużycia narzędzia oraz do monitorowania zużycia narzędzia, a także umożliwiających wykonywanie pewnych akcji, jak np. generowanie dokumentu ZP, ZSR dla narzędzia, na pewnym etapie zużycia tego narzędzia.
Udostępniono:
- Obszar: Parametry zużycia narzędzia – w tym obszarze można:
- Wskazać sposób, wg którego ma być obliczane zużycie danego narzędzia. Dostępne są do wyboru 3 sposoby obliczania zużycia:
- Wg ilości wytworzonego wyrobu – zużycie narzędzia będzie obliczane wg tego sposobu jako ilość każdego produktu wychodzącego z danej (realizacji) operacji, którą wykonało dane narzędzie – ilość będzie obliczana proporcjonalnie w stosunku do terminu (czasu), w którym dane narzędzie brało udział w realizacji operacji. W ramach parametru dodatkowo można określić, czy w ilości wytworzonego wyrobu uwzględniamy także produkty uboczne.
- Wg ilości pobranego materiału – zużyciem będzie ilość każdego materiału wchodzącego do danej (realizacji) operacji, którą wykonało dane narzędzie – ilość ta będzie obliczana proporcjonalnie w stosunku do terminu (czasu), w którym dane narzędzie brało udział w realizacji operacji. W ramach parametru dodatkowo można określić, czy w ilości pobranego materiału uwzględniamy także materiały pomocnicze.
- Wg czasu realizacji – zużyciem będzie łączny czas realizacji wszystkich operacji, w jakich narzędzie brało udział (wynikający z realizowanych przez dane narzędzie terminów).
- Definiować Żywotność całkowitą i Żywotność w jednym cyklu, dla danego sposobu obliczania zużycia narzędzia:
- Żywotność całkowita – ręcznie wprowadzana wartość, określająca całkowitą żywotność narzędzia
- Żywotność w jednym cyklu – ręcznie wprowadzana wartość, określająca żywotność narzędzia w jednym cyklu (po osiągnięciu tej żywotności narzędzie może wymagać, np. regeneracji, przeglądu, konserwacji, itp.)
- Śledzić obliczone Całkowite zużycie, Bieżące zużycie, Ilość wszystkich cykli, Ilość wykonanych cykli:
- Całkowite zużycie – obliczana automatycznie wartość, która jest sumą kolejnych bieżących zużyć danego narzędzia. Obliczona wartość zużycia jest także prezentowana w formie graficznej, osobno dla każdego sposobu obliczania zużycia. Kolorystyka dla graficznej prezentacji zużycia jest możliwa do ustawienia z poziomu wartości przypisanej jako rodzaju zasobu do karty narzędzia.
- Bieżące zużycie – obliczana automatycznie wartość, która jest sumą zużycia narzędzia w ramach aktualnie trwającego cyklu. Wartość prezentowana w tym polu, dla danego sposobu obliczania zużycia narzędzia, nie może być większa od Żywotności w jednym cyklu, określonej dla tego sposobu. Obliczona wartość zużycia jest także prezentowana w formie graficznej, osobno dla każdego sposobu obliczania zużycia. Kolorystyka dla graficznej prezentacji zużycia jest możliwa do ustawienia z poziomu wartości przypisanej jako rodzaju zasobu do karty narzędzia.
- Ilość wszystkich cykli – wartość obliczana automatycznie, jako: Żywotność całkowita/Żywotność w jednym cyklu, zaokrąglona do liczby całkowitej – jest to ilość możliwych do wykonania, przez dane narzędzie, pełnych cykli
- Ilość wykonanych cykli – wartość obliczana automatycznie, jako suma dotychczas wykonanych przez dane narzędzie, pełnych cykli.
- Zerować obliczone bieżące zużycie- dla każdego sposobu obliczania zużycia narzędzi dodano możliwość zerowania bieżącego zużycia „na żądanie”- za pomocą opcji [Zeruj bieżące zużycie] można wyzerować naliczone bieżące zużycie
Zużycie (bieżące i całkowite) będzie aktualizowane po wykonaniu odpowiedniej zmiany dla realizacji operacji, na której znajduje się dane narzędzie, np. jeśli zużycie narzędzia obliczane jest wg ilości produktu, wówczas zmiana ilości produktu/dodanie lub usunięcie produktu na realizacji będzie powodowało odpowiednią aktualizację zużycia narzędzia.
- Obszar: Po osiągnięciu żywotności całkowitej – w tym obszarze można wskazać akcje, jakie mają się automatycznie wykonać w systemie, po osiągnięciu przez dane narzędzie żywotności całkowitej:
- Oznacz narzędzie jako niedostępne – zaznaczenie parametru spowoduje, że po osiągnięciu przez dane narzędzie żywotności całkowitej, zostanie dla niego automatycznie zarejestrowany w systemie przestój z przyczyną: „Całkowite zużycie”. Przestój będzie domyślnie dodawany na 1 rok. (Standardowo będzie można taki przestój zmodyfikować lub usunąć.)
- Oznacz narzędzie jako archiwalne – zaznaczenie parametru spowoduje, że po osiągnięciu przez dane narzędzie żywotności całkowitej, zostanie ono automatycznie oznaczone w systemie jako archiwalne (ze standardową możliwością usunięcia tego zaznaczenia na karcie zasobu (narzędzia)).
- Obszar: Po osiągnięciu żywotności w jednym cyklu – w tym obszarze można wskazać akcje, jakie mają się automatycznie wykonać w systemie, po osiągnięciu przez dane narzędzie żywotności w jednym cyklu
- Oznacz narzędzie jako niedostępne – zaznaczenie parametru spowoduje, że po osiągnięciu przez dane narzędzie żywotności w jednym cyklu, zostanie dla niego automatycznie zarejestrowany w systemie przestój z przyczyną: „Zużycie narzędzi”. Przestój będzie domyślnie dodawany na 1 rok. (Standardowo będzie można taki przestój zmodyfikować lub usunąć.)
- Generuj zlecenie serwisowe – zaznaczenie parametru spowoduje, że po osiągnięciu przez dane narzędzie żywotności w jednym cyklu, zostanie dla niego automatycznie zarejestrowane zlecenie serwisowe, na którym:
- Ustawiony zostanie kontrahent jednorazowy: „NARZĘDZIOWNIA”
- Dane narzędzie zostanie dodane jako urządzenie – na karcie urządzenia narzędzie dodane zostanie jako zasób produkcyjny
(Standardowo będzie można takie zlecenie zmodyfikować lub usunąć.)
- Nie planuj narzędzia na zleceniu od …% zużycia – zaznaczenie parametru spowoduje, że po osiągnięciu przez dane narzędzie określonego procentu żywotności w jednym cyklu, dane narzędzie nie będzie dobierane podczas planowania kolejnych zleceń
Przy zaznaczonym ww. parametrze, dla danego narzędzia automatycznie rejestrowany będzie przestój z przyczyną: „Zużycie niepozwalające na dalsze planowanie”. Przestój będzie domyślnie dodawany na 1 rok. (Standardowo będzie można taki przestój zmodyfikować lub usunąć.)
Opcja generowania dokumentu ZP dla narzędzia- za pomocą opcji [Generuj ZP] można wygenerować zlecenie produkcyjne na narzędzie, o ile powiązane jest ono z kartą towaru i ma zdefiniowaną technologię produkcji.
Opcja generowania dokumentu ZSR dla narzędzia- za pomocą opcji [Generuj ZSR] można wygenerować zlecenie serwisowe na narzędzie. Dodatkowo, podczas ręcznego generowania ZSR z tego poziomu, będzie prezentowane okno:
W oknie będzie można zaznaczyć odpowiednie parametry, co spowoduje, że oprócz wygenerowania dokumentu ZSR, dla danego narzędzia:
- Automatyczne dodany zostanie przestój
- Wyzerowane zostanie bieżące zużycie
Opcja przeliczania zużycia wg aktualnych ustawień dotyczących żywotności- za pomocą opcji: [Przelicz zużycie wg bieżących ustawień], można przeliczyć naliczone zużycie w przypadku, gdy Użytkownik wprowadzi zmianę wartości pól: Żywotność całkowita lub Żywotność w jednym cyklu.
Opcja zerowania bieżącego zużycia dla wszystkich sposobów jego naliczania- za pomocą opcji: Zeruj bieżące zużycie dla wszystkich pozycji można wyzerować bieżące zużycie dla wszystkich włączonych sposobów naliczania zużycia, dla danego narzędzia.
Zasób zakładka: Wykorzystanie narzędzia
Po zaznaczeniu w oknie: Zasób, parametru: Narzędzie, widoczna będzie nowa zakładka: Wykorzystanie narzędzia. Na tej zakładce dostępna będzie lista wykorzystania danego narzędzia, czili historia jego wydań/zdań oraz likwidacji.
Na ww. liście dostępne są następujące kolumny:
- Pracownik/Zasób – w kolumnie prezentowane są akronim i nazwa pracownika lub zasobu, który użył danego narzędzia
- Termin- informacja o terminie wykonania akcji
- Akcja- informacja o rodzaju wykonanej akcji- wydanie(2.1.7)/zdanie(2.1.8)/likwidacja(2.1.9)
- Status narzędzia- informacja o statusie narzędzia, związanego z wykonaną akcją
- Planowany termin zdania – informacja o planowanym terminie zdania narzędzi (prezentowany tylko w przypadku akcji wydania narzędzia)
Na liście dostępne są filtry:
- Standardowy filtr z konstruktorem
- Zakres dat (dot. kolumny: Termin)
- Filtrowanie wg akcji (wydanie/zdanie/likwidacja)
- Filtrowanie wg statusu narzędzia
- Aktualnie w użyciu- pokaże, który pracownik/zasób nie zdał jeszcze zasobu
Funkcje możliwe do wykonania z poziomu zakładki: Wykorzystanie narzędzia, to:
- Rejestrowanie wydania/zdania/likwidacji
- Edycja/Usuwanie wydania/zdania/likwidacji
Zasób zakładka: Wydane narzędzia
Zakładka: Wydane narzędzia, będzie aktywna zawsze w oknie: Zasób. Na tej zakładce prezentowane będą wszystkie wydania/zdania/likwidacje narzędzi przeprowadzone przez dany zasób (np. wydanie narzędzia temu zasobowi).
Na ww. liście dostępne są następujące kolumny:
- Narzędzie – kolumna będzie zawierała kod i nazwę narzędzia (zasobu), które zostało użyte (wydane/zdane/zlikwidowane) przez „bieżący” zasób
- Rodzaj narzędzia- informacja o rodzaju użytego narzędzia (zasobu)
- Termin- informacja o terminie wykonania akcji
- Akcja- informacja o rodzaju wykonanej akcji- wydanie/zdanie/likwidacja
- Status narzędzia- informacja o statusie narzędzia, związanego z wykonaną akcją
- Planowany termin zdania- informacja o planowanym terminie zdania narzędzi (prezentowany tylko w przypadku akcji wydania narzędzia)
Na liście dostępne są filtry:
- Standardowy filtr z konstruktorem
- Zakres dat (dot. kolumny: Termin)
- Filtrowanie wg akcji (wydanie/zdanie/likwidacja)
- Filtrowanie wg rodzaju narzędzia
- Filtrowanie wg statusu narzędzia
- Aktualnie w użyciu- włączenie filtra spowoduje, że na liście pojawią się wydania, po których nie zostało zarejestrowane zdanie narzędzia lub likwidacja.
Przykład: Jeśli na liście mamy kolejno: 1.Wydanie narzędzia1, dla pracownika P1 2.Wydanie narzędzia1, dla pracownika P1 3.Wydanie narzędzia1, dla pracownika P1 4.Zdanie narzędzia1, przez pracownika P1, wówczas po zastosowaniu filtra: Aktualnie w użyciu, na liście zostanie wyświetlone: Wydanie narzędzia1 (z pozycji 2) i Wydanie narzędzia1 (z pozycji 3)
Funkcje możliwe do wykonania z poziomu zakładki: Wydane narzędzia, to:
- Rejestrowanie wydania/zdania/likwidacji
- Edycja/Usuwanie wydania/zdania/likwidacji
Lista narzędzi
Lista narzędzi, to lista tych zasobów produkcyjnych, na kartach których zaznaczono parametr: Narzędzie.
Listę można uruchomić z poziomu ribbona, z nowego obszaru: Narzędziownia, za pomocą opcji: [Narzędzia]:
Lista narzędzi jest także dostępna na nowej zakładce: Narzędzia, na liście zasobów produkcyjnych:
Lista wydań i zdań narzędzi
Do tej pory, w systemie istniała możliwość rejestrowania wydań i zdań dla pojedynczych zasobów, na kartach których zaznaczono parametr: Rejestruj wydanie (obecny parametr: Narzędzie). Lista wydań i zdań była widoczna tylko dla pojedynczych zasobów, na kontekstowo uruchomionym raporcie: Wykorzystanie zasobu.
Od nowej wersji systemu, dodatkowo dostępna jest ogólna Lista wydań i zdań narzędzi, na której prezentowane są wydania, zdania, likwidacje wszystkich narzędzi, natomiast lista: Wykorzystanie zasobu, nadal funkcjonuje, pod nazwą: Lista wydań i zdań narzędzia, a jej postać została dodatkowo zmodyfikowana, ze względu na wprowadzenie w systemie nowych opcji.
Na ogólnej liście wydań i zdań narzędzi dostępne są następujące kolumny:
- Narzędzie – kolumna będzie zawierała kod i nazwę narzędzia (zasobu), które zostało użyte (wydane/zdane/zlikwidowane)
- Rodzaj narzędzia- informacja o rodzaju użytego zasobu
- Pracownik/Zasób – Dane Pracownika lub Zasobu produkcyjnego, który dokonał użycia danego narzędzia
- Termin- informacja o terminie wykonania akcji
- Akcja- informacja o rodzaju wykonanej akcji- wydanie/zdanie/likwidacja
- Planowany termin zdania- informacja o planowanym terminie zdania narzędzi (prezentowany tylko w przypadku akcji wydania narzędzia)
- Status narzędzia- informacja o statusie narzędzia, związanego z wykonaną akcją
Na liście dostępne są filtry:
- Standardowy filtr z konstruktorem
- Lokator ograniczający na kod narzędzia (zasobu)
- Za okres: Od/Do (dot. kolumny: Termin)
- Akcja- filtrowanie wg akcji (wydanie/zdanie/likwidacja)
- Rodzaj narzędzia – filtrowanie wg rodzaju narzędzia
- Status narzędzia- filtrowanie wg statusu narzędzia
- Aktualnie w użyciu- po zaznaczeniu filtra, na liście pozostaną tylko te narzędzia, które wydano i nie zdano ich (lub nie zlikwidowano)
Funkcje możliwe do wykonania z poziomu zakładki: Wydane narzędzia, to:
- Rejestrowanie wydania/zdania/likwidacji
Za pomocą opcji:
- [Dodaj wydanie]- domyślnie dodawane jest okno Użycia narzędzi z zaznaczoną opcją: Wydanie:
- [Dodaj zdanie]- domyślnie dodawane jest okno Użycia narzędzi z zaznaczoną opcją: Zdanie:
- [Dodaj likwidację]- domyślnie dodawane jest okno Użycia narzędzi z zaznaczoną opcją: Likwidacja:
- Edycja/Usuwanie wydania/zdania/likwidacji
Opcja:
- [Zmień]- umożliwia edycję wybranego elementu listy
- [Usuń]- umożliwia usunięcie wybranego/zaznaczonych elementów listy
Wydanie narzędzi
Wydanie narzędzi można zarejestrować za pomocą:
- Opcji: [Wydanie narzędzi], dostępnej na ribbonie, w obszarze: Narzędziownia.
- Opcji: [Dodaj wydanie], dostępnej na listach wydań i zdań narzędzi (Na ogólnej liście wydań i zdań narzędzi, na liście wydań i zdań, otwieranej kontekstowo dla konkretnego narzędzia, w oknie: Zasób, na zakładce: Wykorzystanie narzędzia i Wydane narzędzia, w oknie: Pracownik, na zakładce: Wydane narzędzia)
Za pomocą ww. opcji, otwierane jest w systemie okno: Użycie narzędzi, w którym domyślnie zaznaczone jest radio: Wydanie:
Poszczególne kontrolki w ww. oknie:
- Pracownik– za pomocą przycisku otwierana jest lista pracowników, z której można wybrać pracownika, dla którego rejestrujemy wydanie:
Obok przycisku: Pracownik, dostępnie jest pop-up menu, w raz z opcjami:
- Pracownik– opcja działa analogicznie jak ww. przycisk
- Zasób produkcyjny– za pomocą opcji otwierana jest lista zasobów produkcyjnych, z której można wybrać zasób produkcyjny, dla którego rejestrujemy wydanie:
- Data– data wykonania akcji wydania/zdania/likwidacji
Radio:
- Wydanie– oznacza akcję wydania narzędzi
- Zdanie– oznacza akcję zdania narzędzi
- Likwidacja– oznacza akcję likwidacji narzędzi
- Obszar: Planowany termin zdania/wymiany– dla akcji: Wydanie, można określić dodatkowo planowany/spodziewany termin zdania narzędzi. W tym obszarze dostępne są kontrolki:
- Data– dla akcji: Wydanie, domyślnie wypełniana jest datą bieżącą i godziną 23:59 (z możliwością zmiany). Dla pozostałych akcji, pola do określania tej daty są nieaktywne.
- Informuj po przekroczeniu– po zaznaczeniu parametru, w przypadku nie zarejestrowania zdania narzędzi po planowanym terminie zdania/wymiany, data określająca ten termin, będzie prezentowana w kolorze czerwonym na listach wydań i zdań narzędzi.
Obszar: Narzędzia– w obszarze prezentowana jest lista narzędzi, które zostały wydane, a także dostępne są opcje do dodawania, usuwania, edytowania elementów oraz pole do określania statusu narzędzia, wynikającego z wykonanej akcji.
Za pomocą opcji [Dodaj], otwierana jest lista narzędzi, z której można wybrać zaznaczone elementy:
Za pomocą opcji [Usuń], można usunąć wybrane elementy wydania:
Za pomocą opcji [Zmień] można edytować wybrany element wydania:
Status narzędzi– pole do określania statusu narzędzia, wynikającego z wykonanej akcji. Statusy pobierane będą ze słownika kategorii: Statusy narzędzi. Dla wydania, domyślną wartością pola będzie: W użyciu. Zapisanie okna: Użycie narzędzia, spowoduje, że wybrany w ww. oknie status zostanie automatycznie ustawiony w polu: Status, na narzędziach, których dotyczyła wykonana akcja:
Przyczyna likwidacji– pole aktywne tylko dla akcji: Likwidacja.
Opis –standardowe pole do wprowadzania dodatkowych informacji.
Zdanie narzędzi
Zdanie narzędzi można zarejestrować za pomocą:
- Opcji: [Zdanie narzędzi], dostępnej na ribbonie
- Opcji: [Dodaj zdanie], dostępnej na listach wydań i zdań narzędzi (Na ogólnej liście wydań i zdań narzędzi, na liście wydań i zdań, otwieranej kontekstowo dla konkretnego narzędzia, w oknie: Zasób, na zakładce: Wykorzystanie narzędzia i Wydane narzędzia, w oknie: Pracownik, na zakładce: Wydane narzędzia)
Za pomocą ww. opcji, otwierane jest w systemie okno: Użycie narzędzi, w którym domyślnie zaznaczone jest radio: Zdanie:
Poszczególne kontrolki w ww. oknie:
- Pracownik– za pomocą przycisku otwierana jest lista pracowników, z której można wskazać pracownika, dla którego rejestrujemy Zdanie. Obok przycisku: Pracownik, dostępnie jest pop-up menu, wraz z opcjami:
- Pracownik– opcja działa analogicznie jak ww. przycisk
- Zasób produkcyjny– za pomocą opcji otwierana jest lista zasobów produkcyjnych, z której można wybrać zasób produkcyjny, dla którego rejestrujemy zdanie
- Data– data wykonania akcji wydania/zdania/likwidacji
Radio:
- Wydanie– oznacza akcję wydania narzędzi
- Zdanie– oznacza akcję zdania narzędzi
- Likwidacja– oznacza akcje likwidacji narzędzi
Obszar: Planowany termin zdania/wymiany– aktywny tylko dla akcji: Wydanie
- Obszar: Narzędzia– w obszarze prezentowana jest lista narzędzi, które zostaną zdane, a także dostępne są opcje do dodawania, usuwania, edytowania elementów oraz pole do określania statusu narzędzia, wynikającego z wykonanej akcji.
- Za pomocą opcji [Dodaj], otwierana jest lista narzędzi, z której można wybrać zaznaczone elementy
- Za pomocą opcji [Usuń], można usunąć wybrane elementy zdania
- Za pomocą opcji [Zmień] można edytować wybrany element zdania
- Status narzędzi– pole do określania statusu narzędzia, wynikającego z wykonanej akcji. Statusy pobierane będą ze słownika kategorii: Statusy narzędzi. Dla zdania, domyślną wartością pola będzie: Zlikwidowano. Zapisanie okna: Użycie narzędzia, spowoduje, że wybrany w ww. oknie status zostanie automatycznie ustawiony w polu: Status, na narzędziach, których dotyczyła wykonana akcja
- Przyczyna likwidacji– pole aktywne tylko dla akcji: Likwidacja.
- Opis –standardowe pole do wprowadzania dodatkowych informacji
Likwidacja narzędzi
W wersji 2017.1 dodano możliwość rejestrowania nowej akcji użycia narzędzi- likwidacji. Akcję likwidacji rejestruje się podobnie, jak akcje: Wydania i Zdania narzędzi.
Likwidację narzędzi można zarejestrować za pomocą:
- Opcji: [Likwidacja narzędzi], dostępnej na ribbonie
- Opcji: [Dodaj likwidację], dostępnej na listach wydań i zdań narzędzi (Na ogólnej liście wydań i zdań narzędzi, na liście wydań i zdań, otwieranej kontekstowo dla konkretnego narzędzia, w oknie: Zasób, na zakładce: Wykorzystanie narzędzia i Wydane narzędzia, w oknie: Pracownik, na zakładce: Wydane narzędzia)
Za pomocą ww. opcji, otwierane jest w systemie okno: Użycie narzędzi, w którym domyślnie zaznaczone jest radio: Likwidacja:
Poszczególne kontrolki w ww. oknie:
- Pracownik– za pomocą przycisku otwierana jest lista pracowników, z której można wskazać pracownika, dla którego rejestrujemy Zdanie. Obok przycisku: Pracownik, dostępnie jest pop-up menu, w raz z opcjami:
- Pracownik– opcja działa analogicznie jak ww. przycisk
- Zasób produkcyjny– za pomocą opcji otwierana jest lista zasobów produkcyjnych, z której można wybrać zasób produkcyjny, dla którego rejestrujemy likwidację narzędzi
- Data– data wykonania akcji wydania/zdania/likwidacji
Radio:
- Wydanie– oznacza akcję wydania narzędzi
- Zdanie– oznacza akcję zdania narzędzi
- Likwidacja– oznacza akcje likwidacji narzędzi
Obszar: Planowany termin zdania/wymiany– aktywny tylko dla akcji: Wydanie
- Obszar: Narzędzia– w obszarze prezentowana jest lista narzędzi, które zostaną zlikwidowane, a także dostępne są opcje do dodawania, usuwania, edytowania elementów oraz pole do określania statusu narzędzia, wynikającego z wykonanej akcji.
- Za pomocą opcji [Dodaj], otwierana jest lista narzędzi, z której można wybrać zaznaczone elementy
- Za pomocą opcji [Usuń], można usunąć wybrane elementy zdania
- Za pomocą opcji [Zmień] można edytować wybrany element zdania
- Status narzędzi– pole do określania statusu narzędzia, wynikającego z wykonanej akcji. Statusy pobierane będą ze słownika kategorii: Statusy narzędzi. Dla likwidacji, domyślną wartością pola będzie: Zlikwidowano. Zapisanie okna: Użycie narzędzia, spowoduje, że wybrany w ww. oknie status zostanie automatycznie ustawiony w polu: Status, na narzędziach, których dotyczyła wykonana akcja
- Przyczyna likwidacji– pole aktywne tylko dla akcji: Likwidacja. Wartości dla pola pobierane są z nowego słownika kategorii: Przyczyny likwidacji.
- Opis –standardowe pole do wprowadzania dodatkowych informacji
Lista zużycia narzędzi
Lista zużycia narzędzi stanowi zbiorczą informację o wszystkich narzędziach, dla których rejestrowane jest w systemie zużycie. Listę można uruchomić z głównego menu w module produkcja, z obszaru: Narzędziownia, za pomocą opcji [Zużycie narzędzi].
Lista zużycia narzędzi składa się z dwóch zakładek:
- Na zakładce: Ogólne prezentowane jest zużycie poszczególnych narzędzi:
- Na zakładce: Zużycie wg gniazd prezentowane jest zużycie narzędzi i dodatkowo widoczne jest gniazdo, do którego przyporządkowano dane narzędzie:
Lista zużycia narzędzi składa się z następujących kolumn:
- Gniazdo\Narzędzie- w kolumnie prezentowany jest odpowiednio kod i nazwa narzędzia lub gniazda
- Rodzaj narzędzia- w kolumnie prezentowany jest rodzaj narzędzia (rodzaj zasobu) przypisany do danego narzędzia
- Sposób obliczania zużycia- w kolumnie prezentowany jest sposób obliczania zużycia, włączony dla danego narzędzia. (Jeśli dla jednego narzędzia zaznaczono więcej niż 1 sposób liczenia zużycia, wówczas na liście zużycia narzędzi dane narzędzie będzie prezentowane tyle razy, ile sposobów zużycia dla niego zaznaczono)
- Całkowite zużycie- w kolumnie prezentowane jest całkowite zużycie narzędzia, obliczone dla danego narzędzia i danego sposobu obliczania zużycia – w kolumnie prezentowana jest zarówno wartość liczbowa, jak i procentowa, wraz z prezentacją graficzną.
- Bieżące zużycie- w kolumnie prezentowane jest bieżące zużycie narzędzia, obliczone dla danego narzędzia i danego sposobu obliczania zużycia – w kolumnie prezentowana jest zarówno wartość liczbowa, jak i procentowa, wraz z prezentacją graficzną.
Na liście zużycia narzędzi dostępne są:
- Filtry:
- Standardowy filtr z konstruktorem filtra
- Sposób obliczania zużycia- filtruje listę wg wybranego sposobu obliczania zużycia
- Rodzaj narzędzia- – filtruje listę wg rodzaju narzędzia
- Opcje:
- [Zlecenie serwisowe]- opcja uruchamia generowanie zlecenia serwisowego dla wybranych narzędzi
- [Zlecenie produkcyjne]- opcja uruchamia generowanie zlecenia produkcyjnego dla wybranych narzędzi, które są powiązane z kartami towarowymi i mają zdefiniowaną technologię wytworzenia
- [Wykres obciążenia zasobów]] – opcja uruchamia wykres obciążenia zasobów dla wybranych narzędzi
- [Wykres Gantt’a] – opcja uruchamia wykres Gantt’a dla wybranych narzędzi
- [Harmonogram operacji] – opcja uruchamia harmonogram operacji dla narzędzia
- [Dodaj przestój] – opcja dodaje przestój/awarię dla narzędzia
- [Zmień] – za pomocą opcji można podnieść do edycji formatkę wybranego narzędzia (zasobu produkcyjnego), domyślnie na zakładce: Zużycie narzędzia
Zmiany w słownikach kategorii
Na potrzeby obsługi nowej funkcjonalności w ramach Narzędziowni, wprowadzono pewne zmiany w słownikach kategorii.
Zmiany w słowniku: Rodzaje zasobów
Dla wartości słownikowych słownika: Rodzaje zasobów, dodano nowy parametr: Dodaj do narzędziowni, a także udostępniono konfigurację progów i kolorów dotyczących graficznej prezentacji zużycia narzędzi.
- Dodaj do narzędziowni– zaznaczenie parametru spowoduje, że podczas ustawiania danego rodzaju na zasobie, automatycznie zostanie on oznaczony jako Narzędzie:
- Konfiguracja prezentacji zużycia – dla każdej wartości słownika: Rodzaj zasobów, można skonfigurować próg i kolor dla prezentacji graficznej całkowitego i bieżącego zużycia narzędzia, które ma przypisany dany rodzaj zasobu. Domyślnie dla obu rodzajów zużycia (całkowitego i bieżącego), zużycie do 80% oznaczone jest kolorem zielonym, a powyżej 80%- czerwonym.
Zmiany w słowniku: Przyczyny przestojów
Do istniejącego w systemie, słownika: Przyczyny przestojów, dodane zostały następujące wartości:
- Całkowite zużycie – wartość ustawiana domyślnie na przestoju, który został automatycznie dodany w systemie, na skutek całkowitego zużycia narzędzia. Taki przestój dodawany jest, gdy na narzędziu (na karcie zasobu produkcyjnego), dla którego rejestrowane jest zużycie, na zakładce: Zużycie narzędzia, zaznaczono parametr: Po osiągnięciu żywotności całkowitej: Oznacz narzędzie jako niedostępne
- Regeneracja narzędzia– wartość ustawiana domyślnie na przestoju, który został automatycznie dodany w systemie, przy okazji generowania dokumentu ZSR (automatycznie lub ręcznie) z poziomu zakładki: Zużycie narzędzia, na danym zasobie (narzędziu) lub z poziomu Listy zużycie narzędzi.
- Zużycie narzędzi– wartość ustawiana domyślnie na przestoju, który został automatycznie dodany w systemie, na skutek zużycia narzędzi w jednym cyklu. Taki przestój dodawany jest, gdy na narzędziu, dla którego rejestrowane jest zużycie, na zakładce: Zużycie narzędzia, zaznaczono parametr: Po osiągnięciu żywotności w jednym cyklu: Oznacz narzędzie jako niedostępne.
- Zużycie niepozwalające na dalsze planowanie– wartość ustawiana domyślnie na przestoju, który został automatycznie dodany w systemie, na skutek osiągnięcie pewnej wartości bieżącego zużycia narzędzi. Taki przestój dodawany jest, gdy na narzędziu, dla którego rejestrowane jest zużycie, na zakładce: Zużycie narzędzia, zaznaczono parametr: Po osiągnięciu żywotności w jednym cyklu: Nie planuj narzędzia na zleceniu od […]% zużycia.
Nowy słownik: Przyczyny likwidacji
W związku z wprowadzeniem w systemie możliwości rejestrowania nowej akcji użycia narzędzi- Likwidacji, dodano nowy otwarty słownik kategorii: Przyczyny likwidacji. W słowniku można definiować przyczyny likwidacji narzędzi, a następnie wybierać je odpowiednio w oknie: Użycie narzędzi, w ramach którego rejestrowana jest likwidacja. W słowniku dodano jedną predefiniowaną wartość: Zużycie całkowite.
Nowy słownik: Statusy narzędzi
Wprowadzono nowy otwarty słownik statusów narzędzi. Zdefiniowane w słowniku wartości można ustawiać bezpośrednio na narzędziu:
Status dla narzędzia może być także ustawiany automatycznie na skutek zarejestrowania danej akcji dla narzędzia (wydania, zdania, likwidacji)- status ustawiony w oknie: Użycie narzędzi, przenoszony jest automatycznie na te narzędzia, dla których zarejestrowano dana akcję:
W słowniku: Statusy narzędzi, dodano predefiniowane wartości: W użyciu, W narzędziowni, Zlikwidowano, które są domyślnie ustawiane dla poszczególnych akcji użycia narzędzi- odpowiednio dla: Wydania narzędzi, Zdania narzędzi, Likwidacji narzędzi: