Karta lojalnościowa może być obsłużona przy pomocy:
- Karty stałego klienta – karta podzielona jest na dwa typy: Karta fizyczna, Karta wirtualna
- Bonu z opcją Program lojalnościowy
Stanowisko POS obsługuje numer karty, który jest alfanumerycznym ciągiem znaków bez ograniczonej długości.
Sama karta lojalnościowa nie nalicza żadnych rabatów na dokumencie. Służy ona do identyfikacji kontrahenta. Promocje czy gratisy wynikające z programu lojalnościowego przysługują danemu kontrahentowi powiązanemu z kartą lojalnościową.
Przypisywanie karty lojalnościowej
Operator może przypisać kartę lojalnościową do kontrahenta z poziomu podglądu/dodawania/edycji karty kontrahenta lub z poziomu wystawianego dokumentu.
- Imię – w przypadku kontrahenta detalicznego
- Nazwisko – w przypadku kontrahenta detalicznego
- Kod – w przypadku kontrahenta biznesowego
- Nazwa – w przypadku kontrahenta biznesowego
- Data urodzenia – w przypadku kontrahenta detalicznego
- Telefon lub adres e-mail
- Kod pocztowy
Powiązanie bonu jako karty lojalnościowej z kontrahentem wymaga, aby:
- bon był wielokrotnego użytku
- bon nie był powiązany z innym kontrahentem
- nieaktywny bon posiadał wartość 0,00 (aktywny bon może mieć przypisaną wartość)
Podczas przypisywania karty lojalnościowej wyświetli się okno z wyborem typów karty:
- Wydaj kartę lojalnościową
- Wygeneruj kartę wirtualną (opcja niedostępna w przypadku użycia bonu z opcją Program lojalnościowy)
Wydaj kartę lojalnościową
Po wybraniu [Wydaj kartę lojalnościową] pojawi się okno wprowadzenia lub wczytania numeru karty.
Numer karty może być:
- wcześniej zdefiniowany w systemie ERP
- dodany do systemu dopiero w momencie jej przypisywania do kontrahenta (opcja niedostępna dla wykorzystania bonu z opcją Program lojalnościowy)
Jeżeli weryfikacja wykaże, że dana karta jest już przypisana do innego kontrahenta, pole zostanie podświetlone na czerwono oraz pojawi się komunikat: „Karta jest już w użyciu”.
Wygeneruj kartę wirtualną
Natomiast w przypadku wybrania opcji [Wygeneruj kartę wirtualną], do systemu ERP zostanie wysłane polecenie wygenerowania i wysłania drogą mailową karty. Po wybraniu karty na stanowisku POS pojawi się komunikat: „Numer karty zostanie wygenerowany i przesłany kontrahentowi.”.
Jeżeli aplikacja pracuje w trybie online, numer karty wirtualnej zostanie od razu zaimportowany na stanowisko. W trybie pracy offline, takie powiązanie powstanie dopiero po odzyskaniu połączenia z systemem ERP.
Prezentacja karty powiązanej
Na podglądzie karty kontrahenta prezentowany jest numer powiązanej karty lojalnościowej oraz ilość zebranych punktów lojalnościowych (prezentowana jest wartość 0 w przypadku bonu).
Ze względu na możliwość pracy aplikacji w dwóch trybach: online oraz offline, na stanowisku POS nie zawsze jest pełna informacja o aktualnie powiązanych kartach lojalnościowych z kontrahentami. W celu uniknięcia utraty informacji o naliczeniu punktów lojalnościowych, zaczytanie numeru karty lojalnościowej na wystawianym dokumencie zawsze powoduje zapisanie numeru karty na dokumencie.
Blokada karty lojalnościowej
Blokada karty lojalnościowej odbywa się po naciśnięciu na pole Szczegóły karty z poziomu podglądu karty kontrahenta.
W przypadku wykorzystania bonu jako karty lojalnościowej, w polu Numer należy wprowadzić numer bonu, który jest:
- wielokrotnego użycia
- aktywny, zatwierdzony lub przyjęty na stan
- nieprzypisany do innego kontrahenta
- W etapie pierwszym kontrahent dostaje Czerwoną kartę lojalnościową, która uprawnia do każdorazowego 5% rabatu na zakupy w sklepach stacjonarnych. Warunkiem koniecznym otrzymania Czerwonej karty jest dokonanie zakupów na dowolną kwotę w sklepie stacjonarnym.
- W etapie drugim kontrahent dostaje Pomarańczową kartę lojalnościową, która uprawnia do każdorazowego 10% rabatu na zakupy w sklepach stacjonarnych. Warunkami koniecznymi otrzymania Pomarańczowej karty jest posiadanie karty Czerwonej oraz uzbieranie co najmniej 10 000 punktów w ciągu jednego roku kalendarzowego.
- W etapie trzecim kontrahent dostaje Złotą kartę lojalnościową, która uprawnia do każdorazowego 15% rabatu na zakupy w sklepach stacjonarnych. Warunkami koniecznymi otrzymania Złotej karty jest posiadanie karty Pomarańczowej oraz uzbieranie co najmniej 25 000 punktów w ciągu jednego roku kalendarzowego.
Dodatkowo każda wydana złotówka na zakupy w sklepach stacjonarnych jest liczona jako jeden punktu: 1 zł = 1 pkt. Na koniec każdego roku kalendarzowego liczba punktów jest kasowana na wszystkich kartach lojalnościowych. W przypadku Złotej karty, nie są naliczane punkty.
Kontrahent Joanna Nowak posiada Czerwoną kartę. W ciągu roku 2018 uzbierała 11 860 punktów. Przy kolejnych zakupach (12.11.2018r.) dopytuje przy kasie, czy może otrzymać Pomarańczową kartę. Użytkownik aplikacji wyszukuje kartę kontrahenta. Przechodzi Kontrahenci -> Joanna Nowak -> Szczegóły karty. W szczegółach karty prezentowana jest liczba 11 860 punktów. W takiej sytuacji karta może zostać wymieniona z Czerwonej na Pomarańczową. W tym celu operator naciska na pole Szczegóły karty oraz wybiera powód blokady karty lojalnościowej: Awans do wyższego poziomu programu. Następnie zaznacza parametr Stwórz nową kartę i zatwierdza. Dla opcji [Wydaj kartę lojalnościową] skanuje nową, Pomarańczową kartę. Po zatwierdzeniu powiązania przekazuje Pomarańczową kartę Joannie Nowak.