Przykład konfiguracji procesu kalkulacji w systemie

Moduł Kalkulacje umożliwia wycenę produktów na podstawie kosztów materiałów oraz kosztów produkcji. Na podstawie schematu obliczeń zdefiniowanego w aplikacji Schematy kalkulacji użytkownik może wprowadzić dodatkowe zmienne takie jak marża czy rabat, które pozwolą na obliczenie końcowej ceny produktu. Wybrane wyniki kalkulacji mogą służyć do aktualizacji ceny w cennikach lub aktualizacji ceny szacunkowej artykułu.

W artykule przedstawiono przykładowy proces biznesowy pozwalający na obliczenie oraz porównanie kosztów artykułu na różnych etapach produkcyjnych. Poniżej zostały przedstawione etapy procesu biznesowego:

  1. Utworzenie nowego centrum kosztowego
  2. Zdefiniowanie nowego rodzaj usług
  3. Utworzenie nowego rodzaju kosztów
  4. Zdefiniowanie stawek kosztowych
  5. Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu
  6. Podpięcie kosztów oraz klasyfikacji do konta księgowego
  7. Utworzenie struktury produkcyjnej
  8. Utworzenie schematu kalkulacji
  9. Utworzenie rodzaju kalkulacji
  10. Utworzenie kalkulacji wstępnej
  11. Utworzenie zlecenia produkcyjnego
  12. Utworzenie kalkulacji w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  13. Zaksięgowanie zlecenia produkcyjnego
  14. Utworzenie kalkulacji rzeczywistej w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  15. Utworzenie porównania kalkulacji produktów

Utworzenie nowego centrum kosztowego

  1. Należy otworzyć aplikację Centra kosztów
  2. Należy utworzyć nowe centrum kosztowe przy pomocy przycisku [Dodaj]
  3. W polu Centrum kosztów należy zdefiniować nazwę nowego centrum kosztowego.
  4. W polu Oznaczenie należy zdefiniować opis nowego centrum kosztowego.
  5. Należy zapisać nowe centrum kosztowe przy pomocy przycisku [Zapisz]
Aplikacja Centra kosztów

Definiowanie nowego rodzaju wydajności

  1. Należy otworzyć aplikację Rodzaje wydajności.
  2. Należy utworzyć nową wydajność przy użyciu przycisku [Dodaj].
  • W tabeli obszaru roboczego zostanie wygenerowany dodatkowy wiersz.

3. W kolumnie Rodzaj usługi należy zdefiniować nazwę usługi.

4. W kolumnie Oznaczenie należy zdefiniować opis usługi.

5. W kolumnie Jednostka usługi należy wybrać jednostkę usługi.

6. Należy zapisać dodany rodzaj usługi przy pomocy przycisku [Zapisz].

Aplikacja Rodzaje wydajności

Utworzenie nowego rodzaju kosztów

  1. Należy otworzyć aplikację Rodzaj kosztów.
Wskazówka
Widok aplikacji może się różnić w zależności od używanych modułów programu.

2. Należy dodać nowy rodzaj kosztów przy użyciu przycisku [Dodaj].

3. W pierwszej części pola Rodzaj kosztów należy zdefiniować nazwę nowego rodzaju kosztów.

4. W drugiej części pola Rodzaj kosztów należy wybrać typ rodzaju kosztów.

5. W polu Oznaczenie należy zdefiniować opis rodzaju kosztów.

6. W zależności od ustawień księgowych wewnątrz firmy należy zdefiniować odpowiednie ustawienia w zakładkach obszaru roboczego.

7. Należy zapisać nowy rodzaj kosztów przy użyciu przycisku [Zapisz].

Aplikacja Rodzaj kosztów

Zdefiniowanie stawek kosztów

  1. Należy otworzyć aplikację Stawki kosztów
  2. W polu Centrum kosztów należy wybrać centrum kosztowe, dla którego zostaną utworzone stawki kosztów
  3. W edytorze pozycji należy zdefiniować nową stawkę kosztów przy użyciu przycisku [Nowy rekord kosztów]
  4. W polu Rodzaj usługi należy wskazać usługę, dla której definiowana jest stawka kosztów
  5. W polu Zastosowanie stawki kosztowej należy wybrać odpowiedni sposób zastosowania stawki kosztów. Wybrane zastosowanie będzie wykorzystywane w tworzonym schemacie kalkulacji, a system zgodnie z tym wyborem będzie pobierał odpowiednią wartość stawki kosztów do obliczeń.
  6. W polu Rodzaj kosztów należy wybrać rodzaj kosztów, dla którego definiowana jest stawka kosztów.
  7. W polach Okres obowiązywania należy wybrać okres obowiązywania stawki kosztów
  8. W polu Koszty należy zdefiniować koszt tworzonej stawki kosztów
  9. Należy dodać stawkę kosztów do centrum kosztów przy pomocy przycisku [Zastosuj aktualną pozycję]
  10. Należy zapisać przypisanie przy użyciu przycisku [Zapisz]
Aplikacja Stawki kosztów

Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu

  1. Należy otworzyć aplikację Klasyfikacje
  2. W polu Klasyfikacja należy wybrać wartość Klasyfikacja kont artykułów
  3. Należy utworzyć nową klasyfikację przy pomocy przycisku [Utwórz węzeł równorzędny]
  4. W edytorze pozycji należy:
    1. w polu Węzeł zdefiniować nazwę nowego węzła klasyfikacji
    2. w polu Oznaczenie zdefiniować opis nowego węzła klasyfikacji
    3. w polu Pochodzenie konta wybrać wartość Z przyporządkowania kont
  5. Należy dodać węzeł klasyfikacji za pomocą przycisku [Zastosuj]
  6. Należy zapisać klasyfikację za pomocą przycisku [Zapisz]
Aplikacja Klasyfikacje

Podpięcie kosztów oraz klasyfikacji do konta księgowego

  1. Należy otworzyć aplikację Przyporządkowania kont
  2. W edytorze pozycji na zakładce Ogólne należy:
    1. utworzyć nowe przyporządkowanie przy użyciu przycisku [Utwórz nową pozycję]
    2. w polu Klasyfikacja kont artykułów wybrać utworzoną w poprzednim kroku klasyfikację
    3. w polu Konto przypisać odpowiednie konto księgowe
    4. w polu Typ konta wybrać wartość Konto stanów magazynowych
    5. w polu Centrum kosztów przypisać centrum kosztów
    6. w polach Okres obowiązywania należy zdefiniować czas obowiązywania przyporządkowania
Aplikacja Przyporządkowania kont

3. W edytorze pozycji na zakładce Rodzaj kosztów należy:

    1. W polu Rodzaj kosztów własnych przypisać odpowiedni rodzaj kosztów
    2. W polu Rodzaj kosztów zużycia materiałów SMP przypisać odpowiedni rodzaj kosztów
    3. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z produkcji przypisać odpowiedni rodzaj kosztów
    4. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z produkcji SMP przypisać odpowiedni rodzaj kosztów
    5. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z prod. równoleg. przypisać odpowiedni rodzaj kosztów
    6. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z prod. równoleg. SMP przypisać odpowiedni rodzaj kosztów

4. Należy dodać przyporządkowanie do tabeli przy pomocy przycisku [Zastosuj wprowadzone dane]

5. Należy zapisać przyporządkowanie przy użyciu przycisku [Zapisz]

Zakładka Rodzaj kosztów w aplikacji Przyporządkowania kont

Utworzenie struktury produkcyjnej

W celu przeprowadzenia procesu kalkulacji należy utworzyć strukturę produkcyjną według instrukcji znajdującej się w artykule Przykład konfiguracji procesu produkcyjnego w systemie z uwzględnieniem poniższych zmian:

  1. W aplikacji Artykuły → w widoku Rachunkowość → w polu Klasyfikacja konta kosztowego  należy przypisaćdo artykułu klasyfikację utworzoną w rozdziale Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu
  2. W aplikacji Artykuły → w widoku Rachunkowość → w polu Klasyfikacja konta zapasów należy przypisać do artykułu klasyfikację utworzoną w rozdziale Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu
  3. W aplikacji Artykuły → w widoku Rachunkowość → w polu Cena 1 należy zdefiniować cenę szacunkową artykułu
Aplikacja Artykuły, widok Rachunkowość

4. W aplikacji Zasoby → w polu Centrum kosztów należy przypisać zasoby do centrum kosztów, dla którego została utworzona struktura przypisania kont w poprzednich rozdziałach

Aplikacja Zasoby

5. W aplikacji Operacje → w edytorze pozycji → w polu Typ usługi serwisowej należy przypisać do dodanych zasobów utworzony typ usługi serwisowej.

Aplikacja Operacje

Utworzenie schematu kalkulacji

  1. Należy otworzyć aplikację Schematy kalkulacji
  2. Należy utworzyć nowy schemat kalkulacji przy pomocy przycisku [Dodaj]
  3. W polu Schemat kalkulacji należy zdefiniować nazwę tworzonego schematu kalkulacji
  4. W polu Oznaczenie należy zdefiniować opis schematu kalkulacji
  5. W polu Typ należy wybrać wartość Kalkulacja produktu
  6. W polu Zastosowanie stawki kosztowej należy wybrać wartość zastosowania, dla której została utworzona stawka kosztów.
  7. W polu Cena szacunkowa należy wybrać wartość ceny, według której zostanie wyceniony artykuł produkcyjny.
Aplikacja Schematy kalkulacji
  1. W obszarze roboczym należy dodać formuły, które będą stanowić wzór obliczeń dla utworzonej kalkulacji. W tym celu należy postępować według poniższej instrukcji:
    1. Należy dodać nową pozycję przy użyciu przycisku [Nowa pozycja aktualnego typu]
    2. W polu Pozycja należy wpisać numer wiersza formuły. Domyślna numeracja formuły zaczyna się od 10, ze skokiem 10, np. 10, 20, 30.
    3. W polu Oznaczenie należy zdefiniować opis dodawanej formuły
    4. W polu Typ jednostki należy wybrać jednostkę, w której zostaną ostatecznie wyświetlone obliczenia
    5. W polu Formuła kalkulacji należy zdefiniować formułę kalkulacji. Zestawienie formuł możliwych do użycia w budowaniu schematu kalkulacji znajduje się w artykule Schematy kalkulacji. Przykładowy schemat kalkulacji przedstawiono w pniższej tabeli.
    6. Należy dodać utworzony wiersz obliczeń do tabeli przy użyciu przycisku [Zastosuj aktualną pozycję]

9. W sekcji Aktualizacja ceny szacunkowej na podstawie pozycji w polu Cena 1 należy zdefiniować numer wiersza obliczeń, z którego zostanie pobrana kwota według której zostanie zaktualizowana Cena 1 w aplikacji Artykuły w widoku Rachunkowość, dla kalkulowanego artykułu.

10. Należy zapisać utworzony schemat kalkulacji przy użyciu przycisku [Zapisz]

11. Należy zwolnić utworzony schemat kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Zwolnij]

Utworzenie rodzaju kalkulacji

  1. Należy otworzyć aplikację Rodzaje kalkulacji
  2. Należy utworzyć nowy rodzaj kalkulacji przy pomocy przycisku [Dodaj]
  3. W polu Rodzaj należy zdefiniować nazwę rodzaju kalkulacji
  4. W polu Oznaczenie należy zdefiniować opis rodzaju kalkulacji
  5. W polu Typ należy wybrać wartość Kalkulacja produktu
  6. W polu Schemat numeracji należy przypisać schemat numeracji do rodzaju kalkulacji. Schematy numeracji są tworzone w aplikacji Schematy numeracji.
  7. W polu Schemat kalkulacji należy przypisać wcześniej utworzony schemat kalkulacji do rodzaju kalkulacji
  8. W polu Typ kalkulacji produktu należy wybrać jeden z typów kalkulacji produktu.
  9. Należy zapisać rodzaj kalkulacji przy użyciu przycisku [Zapisz]
Aplikacja Rodzaje kalkulacji

Utworzenie kalkulacji wstępnej

  1. Należy opisać aplikację Kalkulacje produktów
  2. W pierwszej części pola Numer należy wybrać rodzaj kalkulacji
  3. Należy utworzyć nową kalkulację przy pomocy przycisku [Dodaj]
  4. W rozwijanym menu typu kalkulacji należy wybrać wartość Kalkulacja wstępna
  5. W polu Oznaczenie należy zdefiniować opis kalkulacji produktu
  6. W polu Schemat kalkulacji należy wybrać schemat kalkulacji, który ma zostać wykorzystany do obliczeń
  7. W polu Artykuł produkcyjny należy wybrać artykuł produkcyjny, dla którego zostaną obliczone koszty
  8. W polu Ilość kalkulacji należy zdefiniować ilość oraz jednostkę, dla której zostanie przeprowadzona kalkulacja
  9. Należy zapisać kalkulację przy użyciu przycisku [Zapisz]
Aplikacja Kalkulacje kosztów produktów

10. Należy przeprowadzić obliczenia kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Oblicz].

  • Zostanie wyświetlone okno dialogowe Aktualizacja kalkulacji produktu.

11. W oknie dialogowym Aktualizacja kalkulacji produktu należy:

    1. W polu Termin obowiązywania wybrać datę utworzenia kalkulacji
    2. W polu Odpowiedzialny pracownik wskazać pracownika odpowiedzialnego za kalkulację
    3. Uruchomić obliczenie kalkulacji przy pomocy przycisku [W tle]
Okno dialogowe Aktualizacja kalkulacji produktu

Utworzenie zlecenia produkcyjnego

Utworzenie zlecenia produkcyjnego zostało opisane w artykule Przykład konfiguracji procesu produkcyjnego w systemie.

Utworzenie kalkulacji w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego

Należy powtórzyć aktywności z rozdziału Utworzenie kalkulacji wstępnej uwzględniając poniższe zmiany:

  1. W rozwijanym menu typu kalkulacji należy wybrać wartość Kalkulacja zlecenia produkcyjnego
  2. W polu Zlecenie produkcyjne należy wybrać zlecenie utworzone w rozdziale Utworzenie zlecenia produkcyjnego
Aplikacja Kalkulacje kosztów produktów, widok Kalkulacja zlecenia produkcyjnego

3. Należy przeprowadzić obliczenia kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Oblicz].

  • Zostanie wyświetlone okno dialogowe Aktualizacja kalkulacji produktu.

4. W oknie dialogowym Aktualizacja kalkulacji produktu należy:

    1. W polu Termin obowiązywania wybrać datę utworzenia kalkulacji
    2. W polu Odpowiedzialny pracownik wskazać pracownika odpowiedzialnego za kalkulację
    3. Uruchomić obliczenie kalkulacji przy pomocy przycisku [W tle]

Zaksięgowanie zlecenia

Należy zaksięgować zlecenie produkcyjne zgodnie z instrukcją zawartą w artykule Przykład konfiguracji procesu produkcyjnego w systemie.

Utworzenie kalkulacji rzeczywistej w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego

Należy powtórzyć aktywności z rozdziału Utworzenie kalkulacji wstępnej uwzględniając poniższe zmiany:

  1. W rozwijanym menu typu kalkulacji należy wybrać wartość Kalkulacja kosztu rzeczywistego zlecenia produkcyjnego
  2. W polu Zlecenie produkcyjne należy wybrać zlecenie utworzone w rozdziale Utworzenie zlecenia produkcyjnego
Aplikacja Kalkulacje kosztów produktów, widok Kalkulacja kosztu rzeczywistego zlecenia produkcyjnego

3. Należy przeprowadzić obliczenia kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Oblicz].

  • Zostanie wyświetlone okno dialogowe Aktualizacja kalkulacji produktu.

4. W oknie dialogowym Aktualizacja kalkulacji produktu należy:

    1. W polu Termin obowiązywania wybrać datę utworzenia kalkulacji
    2. W polu Odpowiedzialny pracownik wskazać pracownika odpowiedzialnego za kalkulację
    3. Uruchomić obliczenie kalkulacji przy pomocy przycisku [W tle]

Utworzenie porównania kalkulacji produktów

  1. Należy otworzyć aplikację Porównanie kalkulacji produktów
  2. W pierwszej części pola Numer należy wybrać rodzaj porównania kalkulacji produktów
  3. Należy dodać nową kalkulację produktów przy pomocy przycisku [Dodaj]
  4. W polu Oznaczenie należy zdefiniować nazwę porównania kalkulacji
  5. W polu Kalkulacja 1 należy wybrać kalkulację utworzoną w rozdziale Utworzenie kalkulacji wstępnej
  6. W polu Kalkulacja 2 należy wybrać kalkulację utworzoną w rozdziale Utworzenie kalkulacji w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  7. W polu Kalkulacja 3 należy wybrać kalkulację utworzoną w rozdziale Utworzenie kalkulacji rzeczywistej w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  8. Należy zapisać porównanie kalkulacji przy użyciu przycisku [Zapisz]
  9. Należy porównać utworzone kalkulacje produktów przy pomocy przycisku [Wybierz akcję] → [Porównaj kalkulacje]
Aplikacja Porównanie kalkulacji produktów

Czy ten artykuł był pomocny?