Przykład konfiguracji procesu kalkulacji w systemie

Moduł Kalkulacje umożliwia wycenę produktów na podstawie kosztów materiałów oraz kosztów produkcji. Na podstawie schematu obliczeń zdefiniowanego w aplikacji Schematy kalkulacji użytkownik może wprowadzić dodatkowe zmienne takie jak marża czy rabat, które pozwolą na obliczenie końcowej ceny produktu. Wybrane wyniki kalkulacji mogą służyć do aktualizacji ceny w cennikach lub aktualizacji ceny szacunkowej artykułu.

W artykule przedstawiono przykładowy proces biznesowy pozwalający na obliczenie oraz porównanie kosztów artykułu na różnych etapach produkcyjnych. Poniżej zostały przedstawione etapy procesu biznesowego:

  1. Utworzenie nowego centrum kosztowego
  2. Zdefiniowanie nowego rodzaj usług
  3. Utworzenie nowego rodzaju kosztów
  4. Zdefiniowanie stawek kosztowych
  5. Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu
  6. Podpięcie kosztów oraz klasyfikacji do konta księgowego
  7. Utworzenie struktury produkcyjnej
  8. Utworzenie schematu kalkulacji
  9. Utworzenie rodzaju kalkulacji
  10. Utworzenie kalkulacji wstępnej
  11. Utworzenie zlecenia produkcyjnego
  12. Utworzenie kalkulacji w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  13. Zaksięgowanie zlecenia produkcyjnego
  14. Utworzenie kalkulacji rzeczywistej w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  15. Utworzenie porównania kalkulacji produktów

Utworzenie nowego centrum kosztowego

  1. Otwórz aplikację Centra kosztów
  2. Utwórz nowe centrum kosztowe przy pomocy przycisku [Dodaj]
  3. W polu Centrum kosztów zdefiniuj nazwę nowego centrum kosztowego.
  4. W polu Oznaczenie zdefiniuj opis nowego centrum kosztowego.
  5. Zapisz nowe centrum kosztowe przy pomocy przycisku [Zapisz]

Zdefiniuj nowy rodzaj usług

  1. Otwórz aplikację Rodzaje usług
  2. Utwórz nową usługę przy użyciu przycisku [Dodaj]. W tabeli obszaru roboczego zostanie wygenerowany dodatkowy wiersz.
  3. W kolumnie Rodzaj usługi zdefiniuj nazwę usługi
  4. W kolumnie Oznaczenie zdefiniuj opis usługi.
  5. W kolumnie Jednostka usługi wybierz jednostkę usługi.
  6. Zapisz dodany rodzaj usługi przy pomocy przycisku [Zapisz]

Utworzenie nowego rodzaju kosztów

  1. Otwórz aplikację Rodzaje kosztów.
Wskazówka
Widok aplikacji może się różnić w zależności od używanych modułów programu.
  1. Dodaj nowy rodzaj kosztów przy użyciu przycisku [Dodaj]
  2. W pierwszej części pola Rodzaj kosztów zdefiniuj nazwę nowego rodzaju kosztów
  3. W drugiej części pola Rodzaj kosztów wybierz typ rodzaju kosztów
  4. W polu Oznaczenie zdefiniuj opis rodzaju kosztów
  5. W zależności od ustawień księgowych wewnątrz firmy zdefiniuj odpowiednie ustawienia w zakładkach obszaru roboczego.
  6. Zapisz nowy rodzaj kosztów przy użyciu przycisku [Zapisz]

Zdefiniowanie stawek kosztów

  1. Otwórz aplikację Stawki kosztów
  2. W polu Centrum kosztów wybierz centrum kosztowe, dla którego zostaną utworzone stawki kosztów
  3. W edytorze pozycji zdefiniuj nową stawkę kosztów przy użyciu przycisku [Nowy rekord kosztów]
  4. W polu Rodzaj usługi wskaż usługę, dla której definiowana jest stawka kosztów
  5. W polu Zastosowanie stawki kosztowej wybierz zastosowanie stawki kosztów. Zastosowanie stawki kosztów jest wybierane w tworzonym schemacie kalkulacji i zgodnie z tym wyborem system będzie pobierał wartość stawki kosztów do kalkulacji.
  6. W polu Rodzaj kosztów wybierz rodzaj kosztów, dla którego definiowana jest stawka kosztów.
  7. W polach Okres obowiązywania wybierz okres obowiązywania dodawanej stawki kosztów
  8. W polu Koszty zdefiniuj koszt dla tworzonej stawki kosztów
  9. Dodaj stawkę kosztów do centrum kosztów przy pomocy przycisku [Zastosuj aktualną pozycję]
  10. Zapisz przypisanie przy użyciu przycisku [Zapisz]

Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu

  1. Otwórz aplikację Klasyfikacje
  2. W polu Klasyfikacja wybierz Klasyfikacja kont artykułów
  3. Utwórz nową klasyfikację przy pomocy przycisku [Utwórz węzeł równorzędny] lub
  4. W edytorze pozycji:
    1. w polu Węzeł zdefiniuj nazwę nowego węzła klasyfikacji
    2. w polu Oznaczenie zdefiniuj opis nowego węzła klasyfikacji
    3. w polu Pochodzenie konta wybierz wartość Z przyporządkowania kont
  5. Dodaj węzeł klasyfikacji za pomocą przycisku [Zastosuj]
  6. Zapisz klasyfikację za pomocą przycisku [Zapisz]

Podpięcie kosztów oraz klasyfikacji do konta księgowego

  1. Otwórz aplikację Przyporządkowania kont
  2. W edytorze pozycji na zakładce Ogólne:
    1. utwórz nowe przyporządkowanie przy użyciu przycisku [Utwórz nową pozycję]
    2. w polu Klasyfikacja kont artykułów wybierz utworzoną w poprzednim kroku klasyfikację
    3. w polu Konto przypisz odpowiednie konto księgowe
    4. w polu Typ konta wybierz wartość Konto stanów magazynowych
    5. w polu Centrum kosztów przypisz centrum kosztów
    6. w polach Okres obowiązywania zdefiniuj czas obowiązywania przyporządkowania
  3. W edytorze pozycji na zakładce Rodzaj kosztów:
    1. W polu Rodzaj kosztów własnych przypisz odpowiedni rodzaj kosztów
    2. W polu Rodzaj kosztów zużycia materiałów SMP przypisz odpowiedni rodzaj kosztów
    3. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z produkcji przypisz odpowiedni rodzaj kosztów
    4. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z produkcji SMP przypisz odpowiedni rodzaj kosztów
    5. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z prod. równoleg. przypisz odpowiedni rodzaj kosztów
    6. W polu Rodzaj kosztów dla przychodów z prod. równoleg. SMP przypisz odpowiedni rodzaj kosztów
  4. Dodaj przyporządkowanie do tabeli przy pomocy przycisku [Zastosuj wprowadzone dane]
  5. Zapisz przyporządkowanie przy użyciu przycisku [Zapisz]

Utworzenie struktury produkcyjnej

W celu przeprowadzenia procesu kalkulacji należy utworzyć strukturę produkcyjną według instrukcji znajdującej się w artykule Przykład konfiguracji procesu produkcyjnego w systemie z uwzględnieniem poniższych zmian:

  1. W aplikacji Artykuły → widok Rachunkowość → pole Klasyfikacja konta kosztowego przypisz do artykułu klasyfikację utworzoną w rozdziale Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu
  2. W aplikacji Artykuły → widok Rachunkowość → pole Klasyfikacja konta zapasów przypisz do artykułu klasyfikację utworzoną w rozdziale Utworzenie nowej klasyfikacji artykułu
  3. W aplikacji Artykuły → widok Rachunkowość → pole Cena 1 zdefiniuj cenę szacunkową artykułu
  4. W aplikacji Zasoby → pole Centrum kosztów przypisz zasoby do centrum kosztów, dla którego została utworzona
    struktura przypisania kont w poprzednich rozdziałach
  5. W aplikacji Operacje → w edytorze pozycji → w polu Typ usługi serwisowej przypisz do dodanych zasobów utworzony typ usługi serwisowej.

Utworzenie schematu kalkulacji

  1. Otwórz aplikację Schematy kalkulacji
  2. Utwórz nowy schemat kalkulacji przy pomocy przycisku [Dodaj]
  3. W polu Schemat kalkulacji zdefiniuj nazwę tworzonego schematu kalkulacji
  4. W polu Oznaczenie zdefiniuj opis schematu kalkulacji
  5. W polu Typ wybierz wartość Kalkulacja produktu
  6. W polu Zastosowanie stawki kosztowej wybierz wartość zastosowania, dla której została utworzona stawka kosztów.
  7. W polu Cena szacunkowa wybierz wartość ceny, według której zostanie wyceniony artykuł produkcyjny.
  8. W obszarze roboczym dodaj formuły, które będą stanowić wzór obliczeń dla utworzonej kalkulacji. W tym celu postępuj według poniższej instrukcji:
    1. Dodaj nową pozycję przy użyciu przycisku [Nowa pozycja aktualnego typu]
    2. W polu Pozycja wpisz numer wiersza formuły. Domyślna numeracja formuły zaczyna się od 10, ze skokiem 10, np. 10, 20, 30.
    3. W polu Oznaczenie zdefiniuj opis dodawanej formuły
    4. W polu Typ jednostki wybierz jednostkę, w której zostaną ostatecznie wyświetlone obliczenia
    5. W polu Formuła kalkulacji zdefiniuj formułę kalkulacji. Zestawienie formuł możliwych do użycia w budowaniu schematu kalkulacji znajduje się w artykule Schematy kalkulacji. Przykładowy schemat kalkulacji znajduje się w tabeli poniżej.
    6. Dodaj wiersz obliczeń do tabeli przy użyciu przycisku [Zastosuj aktualną pozycję]
  9. W sekcji Aktualizacja ceny szacunkowej na podstawie pozycji w polu Cena 1 zdefiniuj numer wiersza obliczeń, z którego zostanie pobrana kwota według której zostanie zaktualizowana Cena 1 w aplikacji Artykuły w widoku Rachunkowość, dla kalkulowanego artykułu.
  10. Zapisz utworzony schemat kalkulacji przy użyciu przycisku [Zapisz]
  11. Zwolnij utworzony schemat kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Zwolnij]

Utworzenie rodzaju kalkulacji

  1. Otwórz aplikację Rodzaje kalkulacji
  2. Utwórz nowy rodzaj kalkulacji przy pomocy przycisku [Dodaj]
  3. W polu Rodzaj zdefiniuj nazwę rodzaju kalkulacji
  4. W polu Oznaczenie zdefiniuj opis rodzaju kalkulacji
  5. W polu Typ wybierz wartość Kalkulacja produktu
  6. W polu Schemat numeracji przypisz schemat numeracji do rodzaju kalkulacji. Schematy numeracji są tworzone w aplikacji Schematy numeracji.
  7. W polu Schemat kalkulacji przypisz wcześniej utworzony schemat kalkulacji do rodzaju kalkulacji
  8. W polu Typ kalkulacji produktu wybrać jeden z typów kalkulacji produktu.
  9. Zapisz rodzaj kalkulacji przy użyciu przycisku [Zapisz]

Utworzenie kalkulacji wstępnej

  1. Otwórz aplikację Kalkulacje produktów
  2. W pierwszej części pola Numer wybierz rodzaj kalkulacji
  3. Utwórz nową kalkulację przy pomocy przycisku [Dodaj]
  4. W rozwijanym menu typu kalkulacji wybierz wartość Kalkulacja wstępna
  5. W polu Oznaczenie zdefiniuj opis kalkulacji produktu
  6. W polu Schemat kalkulacji wybrać schemat kalkulacji, który ma zostać wykorzystany do obliczeń
  7. W polu Artykuł produkcyjny wybierz artykuł produkcyjny, dla którego zostaną obliczone koszty
  8. W polu Ilość kalkulacji zdefiniuj ilość oraz jednostkę, dla której zostanie przeprowadzona kalkulacja
  9. Zapisz kalkulację przy użyciu przycisku [Zapisz]
  10. Przeprowadź obliczenia kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Oblicz]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Aktualizacja kalkulacji produktu.
  11. W oknie dialogowym Aktualizacja kalkulacji produktu należy:
    1. W polu Termin obowiązywania wybierz datę utworzenia kalkulacji
    2. W polu Odpowiedzialny pracownik wskaż pracownika odpowiedzialnego za kalkulację
    3. Uruchom obliczenie kalkulacji przy pomocy przycisku [W tle]

Utworzenie zlecenia produkcyjnego

Utworzenie zlecenia produkcyjnego zostało opisane w artykule Przykład konfiguracji procesu produkcyjnego w systemie.

Utworzenie kalkulacji w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego

Powtórz aktywności z rozdziału Utworzenie kalkulacji wstępnej uwzględniając poniższe zmiany:

  1. W rozwijanym menu typu kalkulacji wybierz wartość Kalkulacja zlecenia produkcyjnego
  2. W polu Zlecenie produkcyjne wybierz zlecenie utworzone w rozdziale Utworzenie zlecenia produkcyjnego
  3. Przeprowadzić obliczenia kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Oblicz]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Aktualizacja kalkulacji produktu.
  4. W oknie dialogowym Aktualizacja kalkulacji produktu należy:
    1. W polu Termin obowiązywania wybrać datę utworzenia kalkulacji
    2. W polu Odpowiedzialny pracownik wskazać pracownika odpowiedzialnego za kalkulację
    3. Uruchomić obliczenie kalkulacji przy pomocy przycisku [W tle]

Zaksięgowanie zlecenia

Zaksięguj zlecenie produkcyjne. Księgowanie zlecenia produkcyjnego zostało opisane w artykule Przykład konfiguracji procesu produkcyjnego w systemie.

Utworzenie kalkulacji rzeczywistej w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego

Powtórz aktywności z rozdziału Utworzenie kalkulacji wstępnej uwzględniając poniższe zmiany:

  1. W rozwijanym menu typu kalkulacji wybierz wartość Kalkulacja kosztu rzeczywistego zlecenia produkcyjnego
  2. W polu Zlecenie produkcyjne wybierz zlecenie utworzone w rozdziale Utworzenie zlecenia produkcyjnego
  3. Przeprowadzić obliczenia kalkulacji przy użyciu przycisku [Wybierz akcję] → [Oblicz]. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Aktualizacja kalkulacji produktu.
  4. W oknie dialogowym Aktualizacja kalkulacji produktu należy:
    1. W polu Termin obowiązywania wybrać datę utworzenia kalkulacji
    2. W polu Odpowiedzialny pracownik wskazać pracownika odpowiedzialnego za kalkulację
    3. Uruchomić obliczenie kalkulacji przy pomocy przycisku [W tle]

Utworzenie porównania kalkulacji produktów

  1. Otwórz aplikację Porównanie kalkulacji produktów
  2. W pierwszej części pola Numer wybierz rodzaj porównania kalkulacji produktów
  3. Dodaj nową kalkulację produktów przy pomocy przycisku [Dodaj]
  4. W polu Oznaczenie zdefiniuj nazwę porównania kalkulacji
  5. W polu Kalkulacja 1 wybierz kalkulację utworzoną w rozdziale Utworzenie kalkulacji wstępnej
  6. W polu Kalkulacja 2 wybierz kalkulację utworzoną w rozdziale Utworzenie kalkulacji w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  7. W polu Kalkulacja 3 wybierz kalkulację utworzoną w rozdziale Utworzenie kalkulacji rzeczywistej w odniesieniu do zlecenia produkcyjnego
  8. Zapisz porównanie kalkulacji przy użyciu przycisku [Zapisz]
  9. Porównaj utworzone kalkulacje produktów przy pomocy przycisku [Wybierz akcję] → [Porównaj kalkulacje]

Czy ten artykuł był pomocny?