Spis treści
Konfiguracja Allegro InPost Kurier
W celu aktywacji kuriera Allegro InPost Kurier konieczne jest uzupełnienie jego danych dostępowych do środowiska testowego lub produkcyjnego, które można uzyskać na stronie kuriera: InPost API ShipX.
Oprócz danych do logowania, dostępne jest dodatkowe pole Paczkomat nadawcy, które pozwala na wskazanie domyślnego paczkomatu, z którego nadawane będą paczki. Po wybraniu przycisku Wybierz/Zmień wyświetlane jest okno Lista paczkomatów, z poziomu którego można wyszukać wybrany paczkomat
Szablon spedycji dla kuriera Allegro InPost Kurier
Na szablonie spedycji dostępne są następujące pola:
- Nazwa szablonu – Szybka paczka Allegro InPost Kurier
- Rodzaj usługi – możliwość wyboru z listy rozwijanej rodzaju przesyłki dostępnego dla danego kuriera (tj. Allegro miniKurier24 InPost lub Allegro Kurier24 InPost)
- Sposób nadania – do wyboru jedna z opcji: Nadanie w Paczkomacie, Nadanie w PaczkoPunkcie, Odbiór przez kuriera (domyślnie).
- Domyślny rodzaj paczki – umożliwia określenie domyślnej kategorii przesyłki dla nowotworzonego ZNP:
- dla usługi Allegro miniKurier24 dostępne są paczki: Gabaryt A, Gabaryt B oraz Gabaryt C
- dla usługi Allegro Kurier24 InPost dostępna jest standardowa paczka
- Zawartość przesyłki – pole obowiązkowe, pozwala na przekazanie kurierowi opisu zawartości danej paczki. Dostępne są opcje:
- Numer dokumentu źródłowego – po zaznaczeniu parametru w polu Zawartość przesyłki zostanie uzupełniony numer dokumentu na podstawie którego utworzono zlecenie
- Numer dokumentów powiązanych – po zaznaczeniu parametru w polu Zawartość przesyłki zostaną uzupełnione numery dokumentów powiązanych z dokumentem na podstawie którego utworzono zlecenie
- Zadeklarowana zawartość – po zaznaczeniu parametru należy wpisać informację o domyślnej zawartości
- Zlecenie odbioru – możliwość wyboru stałego odbioru paczki przez kuriera lub opcji: zamówienie kuriera (opcja domyślna)
- Ubezpieczenie przesyłki – umożliwia wskazanie stałej wartość dla określonej waluty lub pobieranie wartości z dokumentu źródłowego, na podstawie którego utworzone zostało ZNP. Ubezpieczenie może być określone jedynie w walucie PLN.
- MPK (miejsce powstawania kosztów) – wykorzystywane w niektórych firmach w procesie rozliczania paczek:
- Wartość z dokumentu źródłowego
- Stała wartość
- Wymiary i wagi przesyłek – prezentuje wymiary dla każdego z rodzajów przesyłek dostępnych dla kuriera. Zmiana domyślnych wartości możliwa jest wyłącznie przy wybranej usłudze Allegro Kurier24 InPost (przesyłka standardowa):
- dla Gabarytu A: szerokość = 8 cm, długość = 38 cm, wysokość= 64 oraz maksymalna waga nie może przekraczać 10 kg.
- dla Gabarytu B: szerokość = 19 cm, długość = 38 cm, wysokość= 64 oraz maksymalna waga nie może przekraczać 10 kg.
- dla Gabarytu C: szerokość = 41 cm, długość = 38 cm, wysokość= 64 oraz maksymalna waga nie może przekraczać 10 kg.
- dla standardowej paczki, maksymalna szerokość = 80 cm, długość= 40 cm, wysokość =40 cm, a waga jednej paczki nie może przekraczać 30 kg.
- Usługi dodatkowe: powiadom odbiorcę o nadaniu przesyłki (opcje: SMS i e-mail) – parametr domyślnie zaznaczony bez możliwości edycji.
Zlecenie nadania przesyłki
- Dane odbiorcy – dane osobowe oraz adresowe odbiorcy, pola obligatoryjne do zarejestrowania nowego zlecenia. W przypadku tworzenia ZNP na podstawie dokumentu źródłowego, pola te zostają automatycznie uzupełnione danymi ze wskazanego dokumentu.
- Dane nabywcy – dane osobowe oraz adresowe nadawcy, domyślnie uzupełniane na podstawie informacji podanych z poziomu Ustawienia → Ogólne → Dane nadawcy. W polu kraj ustawiana jest automatycznie Polska bez możliwości zmiany.
Do zapisu ZNP konieczne jest uzupełnienie:
- nazwy odbiorcy i nadawcy
- adresu odbiorcy i nadawcy: ulica, numer domu, kod pocztowy, miejscowość
- danych kontaktowych odbiorcy: numeru telefonu oraz adresu e-mail oraz numeru telefonu nadawcy
Kolejna część formularza domyślnie uzupełniana jest wartościami zdefiniowanym na szablonie spedycji wybranym na nagłówku zlecenia, z możliwością zmiany przez operatora. Zawiera takie informacje jak:
- Wybór usługi – Allegro miniKurier24 InPost lub Allegro Kurier24 InPost
- Szczegóły nadania – informacje o wybranym sposobie nadania
- Szczegóły przesyłki – pozwala na określenie szczegółowych informacji dotyczących zlecenia, takich jak zawartość czy ubezpieczanie przesyłki. Pole Typ przesyłki ustawiane jest automatycznie na podstawie kraju nadawcy i odbiorcy bez możliwości zmiany.
- Paczki – sekcja umożlwiająca określenie takich informacji jak rodzaj paczki, jej waga oraz wymiar. Dostępne rodzaje paczek wynikają z obsługiwanych przez aplikację usług spedytora.
Dla paczki prezentowane są pola:
- Zawartość – informacje o zawartości przygotowanej paczki. Pole uzupełniane zgodnie z parametrem Zawartość przesyłki ustawionym na szablonie z możliwością modyfikacji na ZNP lub przekazywana z systemu zewnętrznego
- Uwagi – dodatkowe informacje o przesyłce, które mogą być przenoszone na wydruk etykiety w zależności od specyfiki kuriera (np. informacje dotyczące działania podczas nieobecności adresata czy dodatkowe wskazówki dotyczące miejsca dostarczenia przesyłki)
- MPK – miejsce powstania kosztów wykorzystywane przez niektóre firmy
- Usługi dodatkowe – pozwala na określenie dodatkowych informacji dotyczących odbioru przesyłki (m.in. godzin odbioru czy powiadomień sms/e-mail)
Realizacja ZNP
Po zapisaniu danego zlecenia, kolejnym krokiem jest jego rejestracja i zamówienie kuriera.
Rejestrację zlecenia u kuriera można wykonać z poziomu:
- otwartego formularza ZNP
- listy zleceń – zaznaczając jedno lub wiele ZNP będących w stanie Zapisany i wybierając dedykowany przycisk w menu nad listą
- wskazaniu na liście ZNP w stanie Zapisany, po wybraniu przycisku trzykropka
Po przejściu walidacji parametrów przesyłki w aplikacji kuriera, zostaje nadany numer listu przewozowego oraz udostępniona możliwość drukowania etykiet.
Rejestracja zostanie przerwana stosownym komunikatem, jeżeli:
- zlecenie znajduje się w niepoprawnym statusie
- wystąpi błąd wykonania operacji po stronie aplikacji kuriera
- niepoprawnie skonfigurowano parametry dostępu do aplikacji kuriera
- na zleceniu nie ma uzupełnionych wymaganych pól
Po zarejestrowaniu wysyłki u kuriera z poziomu okna ZNP wyświetlone jest okno Potwierdzenie wysyłki, prezentujące takie informacje jak: numer zlecenia, typ i status przesyłki oraz numer listu przewozowego. W przypadku kuriera Allegro InPost Kurier, numer listu przewozowego zawiera link śledzenia przesyłki wygenerowany przez przewoźnika, który kieruje do strony umożlwiającej podgląd aktualnego miejsca, w którym znajduje się przesyłka.
Jeżeli kurier umożliwia przekazywanie wartości z pól: Uwagi i Zawartość per paczka, będą one prezentowane na etykiecie zgodnie z ograniczeniem wynikającym z ustawień dla konkretnego kuriera. W przeciwnym wypadku, na etykiecie dostępna będzie suma tych wartości oddzielona przecinkiem, prezentowana zgodnie z kolejnością dodawania paczek.
Potwierdzenie wysyłki dostępne jest również bezpośrednio z listy zleceń (pod przyciskiem trzykropka) dla pojedynczego zlecenia w stanie Potwierdzone, Zlecone lub Wysłane.
- Zarejestruj i zamów kuriera – ze względu na specyfikę usług kuriera, zgodnie z którymi nie ma możliwości zamówienia kuriera na konkretny dzień i godzinę, okno Termin przyjazdu kuriera nie jest prezentowane.
Kolejnymi krokami realizacji ZNP są:
- wydrukowanie etykiety
- wygenerowanie protokołu odbioru, który umożliwia wygenerowanie potwierdzenia nadania dla przesyłek, dla których wydrukowane zostały już etykiety PDF/ZPL.