Przewoźnik DB Schenker

Konfiguracja przewoźnika DB Schenker

W celu aktywacji przewoźnika DB Schenker konieczne jest uzupełnienie jego danych dostępowych do środowiska testowego lub produkcyjnego, które można uzyskać na stronie kuriera: WebService API DB Schenker.

Okno edycji danych logowania

Oprócz wprowadzenia danych do logowania, przewoźnik DB Schenker wymaga uzupełnienia dodatkowych pól:

  • Numer klienta – numer zleceniodawcy w systemie DB Schenker
  • Numer PalletId – numer wykorzystywany w przypadku usług dodatkowych związanych z wymianą palet. Jest wymagany wyłącznie w przypadku, jeśli zaznaczona będzie opcja usługi dodatkowej: System paletowy 1:1. Parametr jest wyświetlany na ZNP pod adresem e-mail w danych nadawcy.

 

Szablon spedycji dla przewoźnika DB Schenker

Szablon spedycji DB Schenker

Na szablonie spedycji dostępne są następujące pola:

  • Nazwa szablonu – Szybka paczka DB Schenker
  • Rodzaj usługi – możliwość wyboru jednej z opcji:
    • System (domyślnie)
    • System Premium
Uwaga
Wybór rodzaju usług determinuje czas dostawy, rodzaj jednostek logistycznych oraz usług dodatkowych.
  • Domyślna jednostka transportowa – umożliwia wybór nośnika, na którym będzie transportowany towar:
Rodzaj usługiDostępne jednostki transportowe
System i System Premium Puszka
Karton
Paleta EUR lub EPAL ( domyślnie)
BIG BAG
Paleta jednorazowa
Paleta niestandardowa (XP)
Paleta przemysłowa
Paleta CHEP
½ palety
¼ palety
Niespaletyzowane, duże AGD
½ palety CHEP

Uwaga
Wybrana jednostka transportowa będzie domyślnie podpowiadana na nowotworzonym zleceniu. 

  • Zawartość przesyłki – pozwala na przekazanie kurierowi opisu zawartości danej paczki. Dostępne są opcje:
    • Numer dokumentu źródłowego ­– po zaznaczeniu parametru w polu Zawartość przesyłki zostanie uzupełniony numer dokumentu na podstawie, którego utworzono zlecenie,
    • Numer dokumentów powiązanych – po zaznaczeniu parametru w polu Zawartość przesyłki zostaną, uzupełnione numery dokumentów powiązanych z dokumentem na podstawie, którego utworzono zlecenie,
    • Zadeklarowana zawartość – po zaznaczeniu parametru należy wpisać informację o domyślnej zawartości.

Sekcja Informacje o towarze umożliwia wprowadzenie dodatkowych informacji o przewożonym towarze, które są wymagane do określenia przez przewoźnika. Zawiera następujące pola:

  • Nazwa towaru z opcjami:
    • Zdefiniowana nazwa towaru pochodząca z systemu zewnętrznego
    • Zdefiniowana nazwa towaru
  • Oznaczenie przesyłki, które umożliwia określenie formy zabezpieczenia przesyłki z opcjami:
    • Zdefiniowane oznaczenie przesyłki pochodzące z systemu zewnętrznego
    • Zdeklarowane oznaczenie przesyłki
  • Instrukcje transportowe – zawiera podstawowe informacje jakie muszą być przestrzegane podczas załadunku i rozładunku danego towaru. Dostępne są opcje:
    • Zdefiniowane instrukcje transportowe pochodzące z systemu zewnętrznego
    • Zdeklarowane instrukcje transportowe
Uwaga
Opcja pobierania nazwy/zabezpieczenia/instrukcji towaru z systemu zewnętrznego na dzień dzisiejszy nie jest dostępna we współpracy z Comarch ERP XL oraz Comarch ERP XT.
  • Wymiary i wagi przesyłek– sekcja składa się z tabeli zawierającej informacje o rodzaju paczki, jej wadze [kg] oraz wymiarach [cm] i informacji, czy towar jest piętrowalny. Po zaznaczeniu parametru Domyślne wymiary, system uzupełnia pola domyślnymi wartościami dostępnymi dla danego nośnika, z możliwością ich dalszej edycji przez użytkownika.
Domyślne wagi i wymiary przesyłek
  • Usługi dodatkowe – dostępność usług dodatkowych uzależniona jest od wybranego rodzaju usługi. Udostępnione zostały następujące opcje:
Rodzaj usługiDostępne usługi dodatkowe
System• Wniesienie (tylko w opcji System)
• Wyładunek
• FixDay10
• FixDay
• FixDay13
• System paletowy 1:1
• Awizacja e-mail
• Awizacja SMS
• Awizacja telefoniczna
• Awizacja telefoniczna (odbiór)
• Ubezpieczenie Cargo
• Dokument zwrotny - obraz
• Dokument zwrotny - oryginał
System Premium • Wniesienie
• Wyładunek
• Premium10
• Premium13
• System paletowy 1:1
• Awizacja e-mail
• Awizacja SMS
• Awizacja telefoniczna
• Awizacja telefoniczna (odbiór)
• Ubezpieczenie Cargo
• Dokument zwrotny - obraz
• Dokument zwrotny - oryginał
  • Dokument zwrotny – obraz / Dokument zwrotny – oryginał – po wybraniu opcji Tak, prezentowane jest dodatkowe pole umożliwiające wybór typu dokumentu:
    • FV
    • WZ
    • LP

Uwaga
Możliwe jest zaznaczenie wszystkich typów dokumentów lub ich kombinacji.

Uwaga
Zaznaczenie jednej z opcji dotyczących dokumentu zwrotnego dezaktywuje drugą z nich.

 

Zlecenie nadania przesyłki

Zlecenie nadania przesyłki
  • Dane odbiorcy – dane osobowe oraz adresowe odbiorcy, pola obligatoryjne do zarejestrowania nowego zlecenia. W przypadku tworzenia ZNP na podstawie dokumentu źródłowego, pola te zostają automatycznie uzupełnione danymi ze wskazanego dokumentu.
  • Dane nadawcy – dane osobowe oraz adresowe nadawcy, domyślnie uzupełniane na podstawie informacji podanych z poziomu Ustawienia → Ogólne → Dane nadawcy. W polu kraj ustawiana jest automatycznie Polska bez możliwości zmiany.

Kolejna część formularza domyślnie uzupełniana jest wartościami zdefiniowanym na szablonie spedycji wybranym na nagłówku zlecenia, z możliwością zmiany przez operatora. Zawiera takie informacje jak:

  • Szczegóły przesyłki – pozwala na określenie szczegółowych informacji dotyczących zlecenia, takich jak rodzaj usługi, data nadania czy COD – jako waluta Pobrania COD ustawiana jest waluta PLN bez możliwości zmiany.

Do zapisu ZNP konieczne jest uzupełnienie:

  • Nazwy i danych adresowych nadawcy i odbiorcy oraz NIPu nadawcy
  • Numeru telefonu – wyłącznie, gdy zaznaczona usługa dodatkowa „Awizacja SMS” lub „Awizacja telefoniczna”
  • Adresu e-mail – wyłącznie, gdy zaznaczona usługa dodatkowa „Awizacja e-mail”
  • PalletID – wyłącznie w przypadku, jeśli zaznaczona będzie jedna z usług dodatkowych: System Obrotu Paletami lub System paletowy 1:1.

 

Kolejna część formularza domyślnie uzupełniana jest wartościami zdefiniowanym na szablonie spedycji wybranym na nagłówku zlecenia, z możliwością zmiany przez operatora. Zawiera takie informacje jak:

  • Szczegóły przesyłki – pozwala na określenie szczegółowych informacji dotyczących zlecenia, takich jak rodzaj usługi, data nadania czy COD – jako waluta Pobrania COD ustawiana jest waluta PLN bez możliwości zmiany.

Uwaga
Aktualnie w aplikacji Comarch Shipping można realizować zlecenia nadań przesyłki tylko na terenie kraju i wyłącznie transportem drogowym.

  • Informacje o towarze – zawiera pola opisujące charakterystykę towaru, jego zabezpieczenie i instrukcje transportowe.
  • Podsumowanie zlecenia – prezentuje dane o całkowitej wadze i objętości przesyłki, ilości miejsc paletowych, ilości jednostek transportowych oraz metrów ładowanych. Informacje są wyliczane automatycznie na podstawie jednostek transportowych bez możliwości edycji.
  • Jednostki transportowe – sekcja umożlwiająca określenie takich informacji jak rodzaj oraz jednostki paczek, ich waga oraz wymiary
Uwaga
W ramach jednego zlecenia możliwa jest wysyłka paczek wyłącznie tego samego rodzaju.

Dla każdej z jednostek prezentowane są pola:

    • Zawartość – informacje o zawartości przygotowanej paczki. Pole uzupełniane zgodnie z parametrem Zawartość przesyłki ustawionym na szablonie z możliwością modyfikacji na ZNP lub przekazywana z systemu zewnętrznego
    • Uwagi – dodatkowe informacje o przesyłce, które mogą być przenoszone na wydruk etykiety w zależności od specyfiki kuriera (np. informacje dotyczące działania podczas nieobecności adresata czy dodatkowe wskazówki dotyczące miejsca dostarczenia przesyłki)
    • SSCC – kod konkretnej paczki umożliwia rozróżnienie paczek w obrębie jednej przesyłki. Wartość pola może być wprowadzona ręcznie zgodnie z symboliką GS128 bez poprzedzających „00”.

 

  • Usługi dodatkowe pozwalają na określenie dodatkowych informacji dotyczących odbioru przesyłki, ich dostępność zależy od wybranego rodzaju usługi i jednostki logistycznej.
Zlecenie nadania przesyłki

 

Realizacja ZNP

Po zapisaniu danego zlecenia, kolejnym krokiem jest jego rejestracja.

Rejestrację zlecenia u kuriera można wykonać z poziomu:

  • otwartego formularza ZNP
  • listy zleceń – zaznaczając jedno lub wiele ZNP będących w stanie Zapisany i wybierając dedykowany przycisk w menu nad listą
  • wskazaniu na liście ZNP w stanie Zapisany, po wybraniu przycisku trzykropka

Po przejściu walidacji parametrów przesyłki w aplikacji kuriera, zostaje nadany numer listu przewozowego oraz udostępniona możliwość drukowania etykiet.

Rejestracja zostanie przerwana stosownym komunikatem, jeżeli:

  • zlecenie znajduje się w niepoprawnym statusie
  • wystąpi błąd wykonania operacji po stronie aplikacji kuriera
  • niepoprawnie skonfigurowano parametry dostępu do aplikacji kuriera
  • na zleceniu nie ma uzupełnionych wymaganych pól

Po zarejestrowaniu wysyłki u kuriera z poziomu okna ZNP wyświetlone jest okno Potwierdzenie wysyłki, prezentujące takie informacje jak: numer zlecenia, typ przesyłki, rodzaj usługi, jednostka transportowa, nazwa towaru, zabezpieczenie, instrukcje transportowe czy numer listu przewozowego.

Dane wyświetlane w potwierdzeniu mogą różnić się w zależności od informacji zwracanych z serwisu kuriera. Dla zleceń wielopaczkowych, w polu Nr listu przewozowego prezentowany jest zawsze numer listu pierwszej paczki.

W przypadku, gdy na potwierdzeniu wysyłki dostępnych jest kilka etykiet, wybranie przycisku Drukuj wszystkie uruchamia wydruk wszystkich etykiet w wybranym przez użytkownika formacie.

Potwierdzenie wysyłki dostępne jest również bezpośrednio z listy zleceń (pod przyciskiem trzykropka) dla pojedynczego zlecenia w stanie Potwierdzone, Zlecone lub Wysłane.

Uwaga
Przyciski Zamów kuriera oraz Zarejestruj i zamów kuriera nie są dostępne na zleceniach dla przewoźnika DB Schenker – przewoźnik współpracuje z Klientami na zasadzie wskazania tylko orientacyjnych godzin – przeważnie jest to przedział całodobowy, lub czas pracy magazynu. Wszystkie inne podjazdy na konkretna godzinę odbywają się po kontakcie z opiekunem handlowym.

 

Kolejnymi krokami realizacji ZNP są:

  • wydrukowanie etykiety w formacie PDF
  • wygenerowanie protokołu odbioru, który umożliwia wygenerowanie potwierdzenia nadania dla przesyłek, dla których wydrukowane zostały już etykiety PDF/ZPL.
Okno generowania protokołu odbioru
Uwaga
Dla zleceń z ustawioną usługą System i System Premium zamiast protokołu drukowany list przewozowy.

 

Czy ten artykuł był pomocny?