Spis treści
Konfiguracja przewoźnika Raben Logistics Polska
W celu aktywacji przewoźnika Raben Logistics Polska konieczne jest uzupełnienie jego danych dostępowych do środowiska testowego lub produkcyjnego, które można uzyskać na stronie kuriera: Web Service API dla Raben Logistics Polska.
Oprócz wprowadzenia danych do logowania, przewoźnik Raben Logistics Polska wymaga uzupełnienia dodatkowych pól:
- Oddział Raben, w którym użytkownik powinien wskazać z listy rozwijanej numer oddziału, do którego kierowane jest dane zlecenie. Numer ten przekazywany jest bezpośrednio przez przewoźnika po podpisaniu umowy z klientem.
- Akronim nadawcy – parametr automatycznie uzupełniany na nowo tworzonym zleceniu, odpowiednik ID miejsca nadania
- Identyfikator klienta – identyfikator otrzymany od przewoźnika po podpisaniu umowy
- Numer relacji klienta – numer otrzymany od przewoźnika po podpisaniu umowy
Szablon spedycji dla przewoźnika Raben Logistics Polska
Na szablonie spedycji dostępne są następujące pola:
- Nazwa szablonu – Szybka paczka Raben Logistics Polska
- Rodzaj usługi – możliwość wyboru jednej z opcji:
- Cargo Classic (domyślnie) – zapewnia dostarczenie towaru w 48h od nadania przesyłki
- Cargo Premium – zapewnia dostarczenie towaru w przeciągu 24h od nadania przesyłki
- Domyślna jednostka transportowa – umożliwia wybór nośnika, na którym będzie transportowany towar:
- ½ palety 60cm x 80 cm
- ¼ palety 40cm x 60cm
- Paleta blokowa 100cm x 120cm
- Paleta jednorazowa 80cm x 120cm
- Paleta MAX 120cm x 120cm
- Europaleta 80cm x 120cm (domyślnie)
- Zawartość przesyłki – pole obowiązkowe, pozwala na przekazanie kurierowi opisu zawartości danej paczki. Dostępne są opcje:
- Numer dokumentu źródłowego – po zaznaczeniu parametru w polu Zawartość przesyłki zostanie uzupełniony numer dokumentu na podstawie którego utworzono zlecenie
- Numer dokumentów powiązanych – po zaznaczeniu parametru w polu Zawartość przesyłki zostaną uzupełnione numery dokumentów powiązanych z dokumentem na podstawie którego utworzono zlecenie
- Zadeklarowana zawartość – po zaznaczeniu parametru należy wpisać informację o domyślnej zawartośc
Sekcja Informacje o towarze umożliwia wprowadzenie dodatkowych informacji o przewożonym towarze, które są wymagane do określenia przez przewoźnika. Zawiera następujące pola:
- Charakterystyka towaru z opcjami:
- Artykuły przemysłowe neutralne
- Artykuły chemiczne bez temperatury kontrolowanej
- Artykuły chemiczne w temperaturze dodatniej
- Artykuły spożywcze neutralne
- Artykuły spożywcze w izotermie
- Artykuły spożywcze w temperaturze 14-18st
- Artykuły gospodarstwa domowego
- Artykuły przemysłowe neutralne w temperaturze dodatniej
- Artykuły przemysłowe neutralne w temperaturze 14-18st
- Domyślne zabezpieczenie towaru – umożliwia określenie formy zabezpieczenia przesyłki:
- Folia przeźroczysta (domyślnie)
- Folia zwykła + taśma firmowa
- Folia kolorowa
- Folia przeźroczysta + taśma zwykła
- Folia barwna + taśma firmowa
- Czarna folia + taśma firmowa
- Binda
- Folia barwna + taśma zwykła
- Czarna folia + taśma zwykła
- Taśma zwykła
- Taśma firmowa
- Brak zabezpieczeń
- Plomba
- Karton + binda
- Kaptur tektura + binda
- Folia termokurczliwa
- Rodzaj towaru– umożliwia wybór z listy rozwijanej rodzaju przewożonego towaru zgodnie z wytycznymi otrzymanymi od przewoźnika Raben Logistics Polska oraz kwalifikacją dostępną w serwisie informacyjnym taryfy celnej (ISZTAR4).
- Wymiary i wagi przesyłek – sekcja składa się z tabeli zawierającej informacje o rodzaju jednostki transportowej, jej wadze [kg] oraz wymiarach [cm]. Po zaznaczeniu parametru Domyślne wymiary, system uzupełnia pola maksymalnymi wartościami dostępnymi dla danego nośnika, z możliwością ich dalszej edycji przez użytkownika.
Sekcja Instrukcje transportowe – zawiera podstawowe informacje jakie muszą być przestrzegane podczas załadunku i rozładunku danego towaru:
- Instrukcje transportowe – odbiór:
- Numer ref. Wymagany przy odbiorze
- Odbiór autem z windą
- Odbiór autem z windą i paleciakiem
- Wjazd w miejscu odbioru do 3,5t
- Instrukcje transportowe – dostawy:
- Dokumenty w przyldze
- Dostawa autem z windą
- Dostawa autem z windą i paleciakiem
- Numer ref. wymagany przy dostawie
- Towar delikaty, ostrożnie!
- Towar niepiętrowalny
- Towar piętrowalny
- Wyjazd w miejscu dostawy do 3,5t
- Usługi dodatkowe – dostępność usług dodatkowych uzależniona jest od zapisów w umowie z przewoźnikiem Raben Logistics Polska oraz od wybranego rodzaju usługi. Udostępnione zostały następujące opcje:
- SMS powiadamiający odbiorcę o odbiorze i dostawie (ISMS) – Cargo Classic / Cargo Premium
- Pobranie od Odbiorcy do 48 palet EUR i zwrot do Nadawcy (ROP48) – Cargo Classic / Cargo Premium (dostępne wyłącznie dla europalety)
- Wymiana i zwrot palet EUR przy dostawie (ROP) – Cargo Classic / Cargo Premium (dostępne wyłącznie dla europalety)
- Telefoniczne powiadomienie Odbiorcy przez kierowcę o planowanej dostawie przesyłki (CALL) – Cargo Premium
- Telefoniczna awizacja planowanej dostawy (ADV) – Cargo Premium
- Ręczny rozładunek (HUN) – Cargo PremiumRęczny załadunek (HLO) – Cargo Premium
- Dokument zwrotny (eROD) – zaznaczenie pola aktywuje usługę w ramach której kurier dostarczający przesyłkę zabezpieczy zwrot podpisanych dokumentów
Zlecenie nadania przesyłki
- Dane odbiorcy – dane osobowe oraz adresowe odbiorcy, pola obligatoryjne do zarejestrowania nowego zlecenia. W przypadku tworzenia ZNP na podstawie dokumentu źródłowego, pola te zostają automatycznie uzupełnione danymi ze wskazanego dokumentu.
- Dane nabywcy – dane osobowe oraz adresowe nadawcy, domyślnie uzupełniane na podstawie informacji podanych z poziomu Ustawienia → Ogólne → Dane nadawcy. W polu kraj ustawiana jest automatycznie Polska bez możliwości zmiany.
Do zapisu ZNP konieczne jest uzupełnienie wszystkich powyższych pól, włącznie z akronimem odbiorcy i nadawy, który jest powiązany z numerem ID dostawy i odbioru po stronie serwisu Raben Logistics Polska. W przypadku powtórnego wysyłania towaru pod ten sam adres należy użyć tego samego akronimu nadawcy/odbiorcy.
Kolejna część formularza domyślnie uzupełniana jest wartościami zdefiniowanym na szablonie spedycji wybranym na nagłówku zlecenia, z możliwością zmiany przez operatora. Zawiera takie informacje jak:
- Szczegóły przesyłki – pozwala na określenie szczegółowych informacji dotyczących zlecenia, takich jak zawartość czy pobranie COD (dostępne dla dostawy przez kuriera).
Data nadania jest datą sugerowaną – w przypadku ZNP obsługiwanych przez przewoźnika Raben Logistics Polska, należy zmienić datę nadania na zgodną z zapisami w umowie świadczenia usług z przewoźnika. Jako waluta Pobrania COD ustawiana jest waluta PLN bez możliwości zmiany.
- Informacje o towarze – zawiera pola opisujące charakterystykę towaru, jego zabezpieczenie i rodzaj.
- Podsumowanie zlecenia – prezentuje dane o całkowitej wadze i objętości przesyłki, ilości miejsc paletowych, ilości jednostek transportowych oraz metrów ładowanych. Informacje są wyliczane automatycznie na podstawie jednostek transportowych bez możliwości edycji.
- Jednostki transportowe – sekcja umożlwiająca określenie takich informacji jak rodzaj oraz jednostki paczek, ich waga oraz wymiary
Dla każdej z jednostek prezentowane są pola:
- Zawartość – informacje o zawartości przygotowanej paczki. Pole uzupełniane zgodnie z parametrem Zawartość przesyłki ustawionym na szablonie z możliwością modyfikacji na ZNP lub przekazywana z systemu zewnętrznego
- Uwagi – dodatkowe informacje o przesyłce, które mogą być przenoszone na wydruk etykiety w zależności od specyfiki kuriera (np. informacje dotyczące działania podczas nieobecności adresata czy dodatkowe wskazówki dotyczące miejsca dostarczenia przesyłki)
- Instrukcje transportowe – umożliwiają zaznaczenie instrukcji odbioru i dostawy, które muszą być przestrzegane podczas załadunku i rozładunku danego towaru (domyślnie pobierane z szablonu)
- Usługi dodatkowe – pozwalają na określenie dodatkowych informacji dotyczących odbioru przesyłki, ich dostępność zależy od wybranego rodzaju jednostki logistycznej i rodzaju usługi.
Realizacja ZNP
Po zapisaniu danego zlecenia, kolejnym krokiem jest jego rejestracja.
Rejestrację zlecenia u kuriera można wykonać z poziomu:
- otwartego formularza ZNP
- listy zleceń – zaznaczając jedno lub wiele ZNP będących w stanie zapisany i wybierając dedykowany przycisk w menu nad listą
- wskazaniu na liście ZNP w stanie zapisany, po wybraniu przycisku trzykropka
Po przejściu walidacji parametrów przesyłki w aplikacji kuriera, zostaje nadany numer listu przewozowego oraz udostępniona możliwość drukowania etykiet.
Rejestracja zostanie przerwana stosownym komunikatem, jeżeli:
- zlecenie znajduje się w niepoprawnym statusie
- wystąpi błąd wykonania operacji po stronie aplikacji kuriera
- niepoprawnie skonfigurowano parametry dostępu do aplikacji kuriera
- na zleceniu nie ma uzupełnionych wymaganych pól
Po zarejestrowaniu wysyłki u kuriera z poziomu okna ZNP wyświetlone jest okno Potwierdzenie wysyłki, prezentujące takie informacje jak: numer zlecenia, typ i status przesyłki oraz numer listu przewozowego.
Dane wyświetlane w potwierdzeniu mogą różnić się w zależności od informacji zwracanych z serwisu kuriera. Dla zleceń wielopaczkowych, w polu Nr listu przewozowego prezentowany jest zawsze numer listu pierwszej paczki.
W sekcji Dokumenty wysyłki, zależności od ustawienia suwaka, użytkownik ma możliwość wyświetlenia danych etykiet wraz z dedykowanym numerem zlecenia. Jeżeli kurier umożliwia przekazywanie wartości z pól: Uwagi i Zawartość per paczka, będą one prezentowane na etykiecie zgodnie z ograniczeniem wynikającym z ustawień dla konkretnego kuriera. W przeciwnym wypadku, na etykiecie dostępna będzie suma tych wartości oddzielona przecinkiem, prezentowana zgodnie z kolejnością dodawania paczek
W przypadku, gdy na potwierdzeniu wysyłki dostępnych jest kilka etykiet, wybranie przycisku Drukuj wszystkie uruchamia wydruk wszystkich etykiet w wybranym przez użytkownika formacie.
Potwierdzenie wysyłki dostępne jest również bezpośrednio z listy zleceń (pod przyciskiem trzykropka) dla pojedynczego zlecenia w stanie Potwierdzone, Zlecone lub Wysłane.
Kolejnymi krokami realizacji ZNP są:
- wydrukowanie etykiety
- wygenerowanie protokołu odbioru, który umożliwia wygenerowanie potwierdzenia nadania dla przesyłek, dla których wydrukowane zostały już etykiety PDF/ZP
Dokument WZ dla ZNP realizowanych przez przewoźnika Raben Logistics Polska
Przewoźnik Raben Logistics Polska wymaga, aby do zleconej przesyłki dodatkowo rejestrowane było zestawienie informacji o towarach znajdujących się na zleceniu w formie dokumentu WZ. Jest on obowiązkowy jeżeli:
- przesyłka posiada serwis zwrotu podpisanych dokumentów (eROD) – w takim przypadku konieczne jest również podanie numerów załączonych dokumentów w instrukcji transportowej
- odbiorca wymaga okazania dokumentów przez kierowcę
Po zaznaczeniu ZNP na liście zleceń, pod ikoną drukarki dostępna są dwie dodatkowe opcje:
- Drukuj WZ
- Pobierz WZ